PART-03 (parhizgar)_1.mp3
10.8M
تلاوت ترتیل #جزءسوم قران کریم با صدای استاد #پرهیزگار
❖﷽❖
إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺁﺩم ﻭ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻫﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩ ] ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ .(٣٣)
ذُرِّيَّةً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﻲ [ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ] ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﭘﺎﻛﻲ ، ﺗﻘﻮﺍ ، ﺩﺭﺳﺘﻲ ﻭ ﺭﺍﺳﺘﻲ ] ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ [ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﺴﻞ ] ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮﻧﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٣٤)
🔅سوره ال عمران
✨✨✨✨✨✨✨
📜در كتاب عيون در حديثى كه گفتگوى حضرت رضا (عليه السلام ) با مامون را حكايت كرده، آمده كه مامون عرضه داشت : آيا خداى تعالى عترت را بر ساير مردم برترى داده است ؟
🌠حضرت فرمود: (خداى تعالى برترى عترت بر ساير مردم را در آيات محكم كتابش علنى كرده،
مامون پرسيد آن آيات در كجاى قرآن است ؟
حضرت رضا (عليه السلام ) فرمود: در آيه :
✨(ان اللّه اصطفى آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران على العالمين، ذريه بعضها من بعض ) (تا آخر حديث )).
💎ونيز از امام باقر (عليه السلام ) روايت شده كه آن جناب آيه نامبرده را تلاوت كردند و سپس فرمودند: ما از آن ذريه هستيم، و ماييم بقيه آن عترت.
📚برگرفته از تفسیرالمیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
❗️خداوند از همه پیامبران برای تصدیق و یاری رسول خاتم پیمان گرفته است.
وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ
لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ
ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ
🔅 لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ
🔅 وَلَتَنصُرُنَّهُ
قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ
وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي
🔅قَالُوا أَقْرَرْنَا
🔅قَالَ فَاشْهَدُوا
وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ [ ﻭ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ] ﭘﻴﻤﺎﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺩم ،
ﺳﭙﺲ [ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺗﺼﺪﻳﻖ ﻛﺮﺩ ،
🔅ﻗﻄﻌﺎً ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ
🔅ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﻴﺪ .
[ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺧﺪﺍ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﻳﺎ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ] ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻣﺮﺍ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻭﻓﺎ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻧﻤﻮﺩﻳﺪ ؟
🔅 ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻳﻢ .
🔅ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﺲ [ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﻤﺎﻥ ] ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ
ﻭ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﺎﻧﻢ .
💫ایه (81) سوره ال عمران
✨✨✨✨✨✨✨✨
📔در مجمع البيان از امام امير المؤ منين على (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: (خداى تعالى از انبياى قبل از پيامبر ما، ميثاق گرفت كه به امت هاى خود خبر بعثت آن جناب و علائم و صفاتش را بدهند، و به آمدنش بشارت داده، دستور دهند كه آن جناب را تصديق كنند).
⬅️و در الدر المنثور است كه ابن جرير از على بن ابيطالب رضى اللّه عنه روايت كرده كه فرمود: (از آدم تاكنون خداى تعالى هيچ پيغمبرى را مبعوث نكرد، مگر اينكه درباره محمد (صلى اللّه عليه و آله ) از او پيمان گرفت كه اگر در زمان زندگى او اين پيامبر بزرگ مبعوث شد، بايد به او ايمان آورد و ياريش كند. و دستور داد كه او نيز اين پيمان را از امت خود بگيرد، آنگاه امام (عليه السلام ) اين آيه را تلاوت فرمود: (و اذ اخذ اللّه ميثاق النبيين لما اتيتكم من كتاب و حكمه....)
✅و در مجمع البيان و جوامع از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در ذيل آيه فرموده : معنايش اين است كه : (بياد آر زمانى را كه خداى تعالى ميثاق امت انبيا را گرفت، به اينكه هر امتى پيغمبر خود را تصديق نموده، به آنچه آن پيغمبر آورده عمل كنند. و ليكن امتها به اين عهد وفا نكرده و بسيارى از شرايع آن را ترك نموده، بسيارى از آنها را تحريف كردند).
✅و نيز در مجمع البيان از امير المؤ منين (عليه السلام ) روايت آورده كه در ذيل جمله : (ءاقررتم و اخذتم ) فرمود: معنايش اين است كه آيا اقرار كرديد؟ و به اين اقرار خود بر امتهاى خود پيمان بستيد؟ (قالوا) يعنى انبيا و امتهايشان گفتند: (اقررنا) يعنى بدانچه دستورمان دادى كه اقرار كنيم، اقرار كرديم، (قال فاشهدوا) خداى تعالى به انبيا و امتها فرمود: پس شاهد باشيد و من هم با شما شاهد بر شما و بر امتهاى شمايم.
📙و در الدرالمنثور است كه : ابن جرير از على بن ابيطالب (عليه السلام ) روايت آورده كه در معناى جمله (فاشهدوا) فرمود: يعنى شما بر امتهاى خود شاهد باشيد. (و انا معكم من الشاهدين ) يعنى، (و من با شما از شاهدان بر شما و ايشانم ). (فمن تولى ) يعنى : اى محمد بعد از اين عهد كه از همه امتها گرفته شد هركس روى بگرداند فاسق است، يعنى در كفر عصيان مى كند.
✴️و در تفسير قمى از امام صادق (عليه السلام ) آمده كه امام فرمود: خداى تعالى در عالم ذر به ايشان فرمود: (ءاقررتم و اخذتم على ذلكم اصرى ) و معناى (اصر) عهد است. (قالوا اقررنا) آنگاه خداى تعالى به ملائكه فرمود: (فاشهدوا) گواه باشيد.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ
✅فَاتَّبِعُونِي
يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ
وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ
وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ،
🔍ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻴﺪ
ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺪﺍﺭﺩ ،
ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٣١)
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ
فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ
ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ . ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻧﺪ [ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٣٢)
🔅سوره ال عمران
✨✨✨✨✨✨✨
♥️و در معانى الاخبار از سعيد بن يسار روايت آمده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) به من فرمود: مگر دين چيزى بجز حب مى تواند باشد؟ خداى عزوجل مى فرمايد: (قل ان كنتم تحبون اللّه، فاتبعونى يحببكم اللّه ).
💎و در كتاب معانى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: خداى عزوجل هيچ بنده نافرمانى را دوست نمى دارد آنگاه به اين شعر تمسك جست كه شاعر گفته است :
(تعصى الاله و انت تظهر حبه
هذا لعمرى فى الفعال بديع
لو كان حبك صادقا لاطعته
ان المحب لمن يحب مطيع )
يعنى تو در عين اينكه خدا را نافرمانى مى كنى، اظهار مى دارى كه خدا را دوست دارى و اين عمل به جان خودم در بين اعمال، عملى نوظهور است، اگر دوستى تو با خدا صادق و درست بود، او را اطاعت مى كردى همچنان كه هر دوستى دوست خود را اطاعت مى كند.
🕯و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در حديثى فرمود: هركس ميل دارد خدا او را دوست بدارد بايد بطاعت خدا عمل كند، و ما را پيروى نمايد، مگر او نشنيده قول خداى عزوجل به پيامبرش را كه فرمود: (قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى يحببكم اللّه و يغفر لكم ذنوبكم ) تا آخر حديث.
📝مولف : از مقام آيه استفاده مى شود كه گوئى جمله : (اطيعوا اللّه و الرسول...) بيانگر آيه (قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى...) است.
📚برگرفته از تفسیر المیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ
وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺟﺰ ﺍﺳﻠﺎم ، ﺩﻳﻨﻲ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﺪ ، ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ
ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .
🔅ایه (٨٥) سوره ال عمران
✨✨✨✨✨✨✨
🕊 از على (عليه السلام ) روايت شده كه فرمود: (اكنون براى اسلام نسبى ذكر مى كنم كه نه احدى قبل از من چنين تعريفى كرده و نه بعد از من، و آن اين است كه :
🕯 اسلام عبارت است از تسليم،
و تسليم عبارت است از يقين،
و يقين عبارت است از تصديق،
و تصديق عبارت است از اقرار،
و اقرار واقعيتش ادا است،
و ادا، عمل است،
مؤ من دين خود را از پروردگار خود مى گيرد،
ايمانش از عملش شناخته مى شود،
همچنان كه كافر كفرش ازانكارش هويدا مى گردد،
‼️ايها الناس بر شما باد دينتان، دينتان،
كه گناه در دين بهتر است از كار نيك در بى دينى،
براى اينكه گناه در حال ديندارى آمرزيده مى شود،
و كار نيك در بى دينى قبول نمى گردد).
🌠از ابن شهراشوب از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه :
(ان الدين عند اللّه الاسلام...) فرمود:
🌺يعنى تسليم شدن به ولايت على بن ابيطالب (عليه السلام ).
📚برگرفته از تفسیر المیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ
✴️مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ
وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ
فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ
ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ
⬅️وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ
❤️وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ
يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ
كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا
وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ
ﻛﻪ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﺘﺎﺏ ، ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻛﻠﻤﺎﺗﻲ ﺻﺮﻳﺢ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﻰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ] ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺻﻞ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻧﺪ ،
ﻭ ﺑﺨﺸﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻛﻠﻤﺎﺗﺶ ﻏﻴﺮ ﺻﺮﻳﺢ ﻭ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﺍﺵ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺰ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺤﻜﻢ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ]
ﻭﻟﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﻠﻮﺑﺸﺎﻥ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ [ ﺍﺯ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﻟﻬﻲ ] ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻓﺘﻨﻪ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ ﻭ ﻃﻠﺐ ﺗﻔﺴﻴﺮِ [ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ
ﻭ ﺑﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺘﺸﺎﺑﻬﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ،
ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ .
ﻭ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ [ ﻭ ﭼﻴﺮﻩ ﺩﺳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻴﻨﺶ ]ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ ،
✨ ﻫﻤﻪ [ ﭼﻪ ﻣﺤﻜﻢ ، ﭼﻪ ﻣﺘﺸﺎﺑﻪ ] ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎﺳﺖ .
ﻭ [ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ] ﺟﺰ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ .
💫ایه (٧) سوره ال عمران
✨✨✨✨✨✨✨✨
🔰در تفسير عياشى است كه شخصى از امام صادق (عليه السلام ) از محكم و متشابه پرسيد، حضرتش فرمودند محكم، آياتى است كه مورد عمل قرار مى گيرد، و متشابه آن آياتى است كه مفهومش براى كسى كه معنايش را نمى فهمد مشتبه است.
⬅️و در كتاب عيون، از حضرت رضا عليه السلام روايت آورده كه فرمود: كسى كه متشابه را به محكم قرآن بر گرداند، بسوى صراط مستقيم هدايت شده، آنگاه فرمود: در اخبار ما نيز مانند قرآن، محكم و متشابه هست، بايد كه شما متشابهات آنرا به محكماتش برگردانيد، و زنهار متشابهات را پيروى مكنيد كه گمراه مى شويد.
✅ در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: (ماييم راسخين در علم، و ما تاءويل قرآن را مى دانيم ).
❓پرسيدم : منظور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) از ظاهر و باطن قرآن چيست ؟ فرمود: (منظور از ظاهر قرآن الفاظ نازل شده آنست، و منظور از باطن قرآن معانى الفاظ است، كه در مورد خبرهاى قرآن بعضى از آن معانى رخ داده، و بعضى بعدا رخ مى دهد، وقرآن با گردش و جريان خورشيد و ماه جريان دارد، در هر چرخى كه آنها مى زنند، وحوادثى مى آورند،پيش گفته اى از قرآن محقق مى شود، همچنانكه خداى تعالى در اين مورد فرموده : (و ما يعلم تاءويله الا اللّه و الراسخون فى العلم ) و آن مائيم كه تاءويل قرآن را مى دانيم.
🌴يكى اينكه رسول خدا (صلى اللّه عليه وآله وسلم ) فرمود: (قرآن ظاهر و باطنى و حدى و مطلعى دارد)، و در جمله دوم فرمود: (قرآن ظاهر و باطنى دارد، باطنش هم باطنى دارد تا هفت باطن ).
📚 برگرفته از تفسیر المیزان
@Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#حدیث
(روح القدس)
📜[٧١٢]٣-الحسين بن محمّد،عن المعلّى بن محمّد،عن عبد اللّه بن إدريس، عن محمّد بن سنان،عن المفضّل بن عمر،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:
سألته عن علم الإمام بما في أقطار الأرض و هو في بيته مرخى عليه ستره، فقال:يا مفضّل!إنّ اللّه تبارك و تعالى جعل في النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خمسة أرواح:روح الحياة فبه دبّ و درج و روح القوّة فبه نهض و جاهد و روح الشّهوة فبه أكل و شرب و أتى النّساء من الحلال و روح الإيمان فبه آمن و عدل و روح القدس فبه حمل النّبوّة فإذا قبض النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم انتقل روح القدس فصار إلى الإمام و روح القدس لا ينام و لا يغفل و لا يلهو و لا يزهو و الأربعة الأرواح تنام و تغفل و تزهو و تلهو و روح القدس كان يرى به.
📝مفضّل عمر گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ دانش امام به آنچه در اطراف زمين است پرسيدم در حالى كه خودش در ميان خانهاى است كه پردهاش افكنده است⁉️
✅فرمودند:اى مفضّل!همانا خداى پاك و والا در پيامبر -درود خدا بر او و بر خاندانش-پنج روح نهاد:
🔅روح زندگانى كه با آن راه افتاده، حركت مىكند.
🔅و روح قوّت كه با آن قيام كرده،جهاد مىكند.
🔅و روح شهوت كه با آن مىخورد و مىآشامد و بر زنان حلالش وارد مىشود
🔅و روح ايمان كه با آن ايمان آورده،عدالت مىورزد
🔅 و روح القدس كه با آن پيامبرى را به عهده مىگيرد.
❇️وقتى پيامبر-درود خدا بر او و بر خاندانش-درگذشت روح القدس به امام منتقل شد.
🕯روح القدس نمىخوابد و غفلت نمىكند.و بيهودگى و آرزوى ياوه ندارد.
در حالى كه چهار روح ديگر خواب و غفلت و بيهودگى و آرزوهاى باطل مىكنند،
💎روح القدس[همه چيز را]به او نشان مىدهد.
📚 اصول کافی - جلد1، صفحه 587
محمدبن یعقوب کلینی
@Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرازی دلنشین از سوره مبارکه #کوثر
#شهیدمحسن_حاجی_حسنی رحمه الله
🌙🌟نماز شــ🌙ــب
🔰چهارم ماہ مبارڪ رمضان
✍ﻫﺸﺖ ﺭڪﻌﺖ ﺍﺳﺖ
🔻۴ تا دو رڪعتی
🔹ﺩﺭ ﻫﺮ ﺭڪعت ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺣﻤﺪ،
🔸۲۰ ﻣﺮتبہ ﺳﻮﺭﻩ ﻗﺪﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ میشود.
📗مفاتیح الجنان
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
🍀سوال:
دخترانى که تازه به سن تکليف رسيده اند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشکل است، چه حکمى دارند؟ آيا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟
🍀پاسخ:
بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکميل نه سال قمرى است که در اين هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن برايشان همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى آنها جايز است.
📗استفتائات مقام معظم رهبری