هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285560_172.mp3
4.15M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi11.mp3
6.14M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
11.mp3
6.34M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_11.mp3
6.15M
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ
و هيچكس نمىتواند ايمان بياورد، جز به خواست خدا [و توفيق و يارى و هدايت او]. و خداوند، پليدى (كفر و گناه) را بر كسانى قرار مىدهد كه نمىانديشند.
و هیچکس نمیتواند ایمان بیاورد، جز به خواست خدا
(یونس/ ۱۰۰)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الرّضا (علیه السلام)- عَنْ أَبِیالصَّلْتِ عَبْدِ السَّلَامِبْنِصَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَال سَأَلَ الْمَأْمُونُ یَوْماً عَلِیَّبْنَمُوسَیالرِّضَا (علیه السلام) فَقَالَ لَهُ یَا ابْنَ رسولالله (صلی الله علیه و آله) مَا مَعْنَی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَقَالَ الرِّضَا (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللهِ فَلَیْسَ ذَلِکَ عَلَی سَبِیلِ تَحْرِیمِ الْإِیمَانِ عَلَیْهَا وَ لَکِنْ عَلَی مَعْنَی أَنَّهَا مَا کَانَتْ لِتُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ إِذْنُهُ أَمْرُهُ لَهَا بِالْإِیمَانِ مَا کَانَتْ مُکَلَّفَهًًْ مُتَعَبِّدَهًًْ وَ إِلْجَاؤُهُ إِیَّاهَا إِلَی الْإِیمَانِ عِنْدَ زَوَالِ التَّکْلِیفِ وَ التَّعَبُّدِ عَنْهَا فَقَالَ الْمَأْمُونُ فَرَّجْتَ عَنِّی یَا أَبَا الْحَسَنِ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْکَ.
📝امام رضا (علیه السلام)- اباصلتعبدالسّلامبنصالح هروی گفته است: روزی مأمون به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد: «ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! معنای آیه: وَ ما کانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللهِ چیست»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «این آیه بهمعنای این نیست که کسی از ایمانآوردن محروم میشود. بلکه به این معناست که کسی بدون اذن خدا نمیتواند ایمان بیاورد و اذن خدا عبارتست از فرمان او به ایمانآوردن آن شخص. و [با این حال آن شخص] مکلّف و مجبور به ایمان نیست. اجبار به ایمانآوردن فقط هنگام زوال تکلیف و عبادت اوست (یعنی پس از مرگ)». در اینجا مأمون گفت: «ای اباالحسن (علیه السلام)! اندوه مرا از میان بردی خداوند اندوه تو را از میان بردارد»!
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۴ بحار الأنوار، ج۵، ص۴۹/ بحار الأنوار، ج۱۰، ص۱۳۴
📜الباقر (علیه السلام)- الرِّجْسُ هُوَ الشَّکُّ وَ لَا نَشُکُ فِی دِینِنَا أَبَدا.
💢امام باقر (علیه السلام)- رِجْسَ، همان شک است و ما هرگز در دین خود، شک نمیکنیم.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۴ بصایرالدرجات، ج ۱،ص ۲۰۶ / البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
هُوَ الَّذي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنينَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللهُ ذلِكَ إِلاَّ بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
او كسى است كه خورشيد را روشنايىبخش و ماه را نورافشان قرار داد؛ و براى آن منزلگاههايى مقدّر كرد، تا عدد سالها و حساب [زمان] را بدانيد؛ خداوند اين را جز به حق نيافريده است؛ او آيات [خود را] براى گروهى كه آماده درك حقايقند، شرح مىدهد.
او کسی است که خورشید را روشنایی بخش، و ماه را نورافشان قرار داد
(یونس/ ۵)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- أَضَاءَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) کَمَا تُضِیءُ الشَّمْسُ فَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) الشَّمْسَ وَ مَثَلَ الْوَصِیِّ الْقَمَرَ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً.
💫امام باقر (علیه السلام)- زمین با نور محمّد (صلی الله علیه و آله)، همانطور که با نور آفتاب روشن میگردد، روشن میشود. خداوند محمّد (صلی الله علیه و آله) را به خورشید و جانشین او را به ماه تشبیه کرده است و این همان [معنای] گفتار خداوند تبارکوتعالی است [که فرموده است]: هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیَاء وَ الْقَمَرَ نُورًا.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۲۲ الکافی، ج۸، ص۳۷۹/ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۲۱/ البرهان
📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- سألوا امیرَالْمُؤْمِنِینَِ (علیه السلام) عَنْ أَقْسَامِ النُّورِ فِی الْقُرْآنِ قَالَ النُّورُ الْقُرْآنُ وَ النُّورُ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَی وَ النُّورُ النُّورِیَّهًُْ وَ النُّورُ الْقَمَرُ وَ النُّورُ ضَوْءُ الْمُؤْمِنِ وَ هُوَ الْمُوَالَاهًُْ الَّتِی یَلْبَسُ بِهَا نُوراً یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ النُّورُ فِی مَوَاضِعَ مِنَ التَّوْرَاهًِْ وَ الْإِنْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ حُجَّهًُْ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلَی عِبَادِهِ وَ هُوَ الْمَعْصُوم ... وَ قَالَ اللَّهُ تَعَالَی فِی سُورَهًِْ یُونُسَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ مِثْلُهُ فِی سُورَهًِْ نُوحٍ (علیه السلام) قَوْلُهُ تَعَالَی وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُوراً وَ قَالَ سُبْحَانَهُ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ یَعْنِی اللَّیْلَ وَ النَّهَار.
✴️امام علی (علیه السلام)- از امیرالمؤمنین (علیه السلام) در مورد اقسام نور در قرآن سؤال کردند. حضرت فرمود: «یک قسم از نور، قرآن است؛ نور دیگر نامی از نامهای خداوند تعالی است؛ یک نوع نور، روشنایی است؛ نور دیگر، نور ماه است و نوع دیگر نور روشنی [سیمای] مؤمن است که [نتیجهی] پیرویکردن مؤمن [از امام (علیه السلام) خود] است که بهوسیلهی آن، در قیامت [لباس] نور را بر تن میکند. و نور در مواردی از تورات، انجیل و قرآن، حجتِ الهی بر بندگان است که همان انسان معصوم است... و خداوند در سورهی یونس فرمودهاست: هُوَ الَّذِی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً و مثل این آیه، آیهی سوره نوح (علیه السلام) است: و ماه را در میان آسمانها مایهی روشنایی قرار داده است. (نوح/۱۶) همچنین خدای سبحان فرموده: ستایش برای خداوندی است که آسمانها و زمین را آفرید، و ظلمتها و نور را پدید آورد. (انعام/۱) که مراد از تاریکی و نور، شب و روز است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۴۲۴ بحار الأنوار، ج۹۰، ص۲۱
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
فَلَوْ لا كانَتْ قَرْيَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إيمانُها إِلاَّ قَوْمَ يُونُسَ لَمَّا آمَنُوا كَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى حينٍ
چرا هيچيك از شهرها و آباديها ايمان نياوردند تا ايمانشان سبب نجاتشان شود؟! مگر قوم يونس؛ هنگامىكه آنها ايمان آوردند، عذاب رسواكننده را در زندگى دنيا از آنان برطرف ساختيم و تا مدّت معيّنى (سرآمدن اجلشان) آنها را بهرهمند ساختيم.
(یونس/ ۹۸)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ ع قَالَ: لَمَّا أَظَلَّ قَوْمَ یُونُسَ (علیه السلام) الْعَذَابُ دَعَوُا اللَّهَ فَصَرَفَهُ عَنْهُمْ. قُلْتُ: کَیْفَ ذَلِکَ؟ قَالَ: کَانَ فِی الْعِلْمِ أَنَّهُ یَصْرِفُ عَنْهُمْ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- از ابوبصیر نقل شده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هنگامیکه عذاب بر قوم یونس (علیه السلام) سایه افکند، آنها خدا را خواندند و او عذاب را از ایشان برطرف فرمود». عرض کردم: «چگونه عذاب [که حتمی شده بود] از آنها برطرف گردید»؟ فرمود: «در علم قطعی الهی چنین بود که عذاب را [در اثر توبه] از آنها برطرف میفرماید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۶۸ نور الثقلین
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ أَبِیبَصِیرٍ قَال قُلْتُ لِأَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) لِأَیِّ عِلَّهًٍْ صَرَفَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْعَذَابَ عَنْ قَوْمِ یُونُسَ (علیه السلام) وَ قَدْ أَظَلَّهُمْ وَ لَمْ یَفْعَلْ ذَلِکَ بِغَیْرِهِمْ مِنَ الْأُمَمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ کَانَ فِی عِلْمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَنَّهُ سَیَصْرِفُهُ عَنْهُمْ لِتَوْبَتِهِمْ وَ إِنَّمَا تَرَکَ إِخْبَارَ یُونُسَ (علیه السلام) بِذَلِکَ لِأَنَّهُ عَزَّوَجَلَّ أَرَادَ أَنْ یُفَرِّغَهُ لِعِبَادَتِهِ فِی بَطْنِ الْحُوتِ فَیَسْتَوْجِبَ بِذَلِکَ ثَوَابَهُ وَ کَرَامَتَهُ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- از ابوبصیر نقل است: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم: «به چه دلیلی خداوند متعال عذاب را که بر قوم یونس (علیه السلام) مسلّط کرده بود، از آنان برداشت درحالیکه چنین کاری را نسبت به دیگر ملّتها و اقوام انجام نداد»؟ فرمود: «زیرا در علم خداوند چنین بود که به خاطر توبهی آنان، عذاب را از ایشان برخواهد داشت. امّا این موضوع را به یونس (علیه السلام) خبر نداد؛ زیرا خدای تعالی اراده فرمود یونس (علیه السلام) در شکم ماهی به عبادت او مشغول باشد و به همین خاطر، سزاوار ثواب و پاداش الهی گردد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۷۰ بحار الأنوار، ج۱۴، ص۳۸۶/ نور الثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page026.mp3
780.3K
#ترتیل صفحه ی " 26 "
سوره ی بقره
جزء دوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin