eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
891 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
754 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ امام صادق (ع) : كسى كه از روى نفرت به پدر و مادرش كه به او ستم كرده‌اند نگاه كند نمازش در درگاه الهى پذيرفته نمى‌شود✨ 📚 اصول کافی ج۴، ص۵۰
🙏💐🌷🌺🙏 بســــــــــم الله الرحمـــــــــــن الرحیـــــــــــم (((( درس 22 )))) نحوه ابتداء به همزه وصل در درس چهاردهم با همزه وصل وشکل آن در رسم الخط آشنا شدیم، و با شیوه خواندن آن تا حدی آشنا شدیم، و ان شاءالله در این درس مطالب تکمیلتر در رابطه با همزه وصل را عرض خواهیم کرد. ★ در زبان عربی ابتداء به ساکن وجود ندارد، یعنی نمیشود به کلمه ای ابتداء کرد که اولین حرف آن ساکن باشد، اما در زبان عربی کلماتی وجود دارند،همچون « شْتَرَیٰ ـ لْمَسْجِدَ ـ لَّذِینَ » که با سکون یا مشدد شروع شده اند. در زبان عربی تلفظ چنین کلماتی که اولین حرف آن ساکن یا مشدد باشد امکان پذیر نیست، برای رفع این مشکل و سهولت تلفظ این نوع کلمات از همزه وصل استفاده میشود. ★(یعنی همزه وصل در اول کلماتی می آید که با سکون یا تشدید شروع شده اند، و این همزه وصل فقط زمانی خوانده میشود که به این کلمات ابتداء شود، ولی در میان کلام چون نیازی به آن نیست،خوانده نمیشود)★⬇️ در وسط کلام »» در اول کلام ء⬇️ »» ⬇️ إِنَّ اللهَ اشْتَرَیٰ »» اِشْتَرَیٰ مِنَ الْمَسْجِدَ »» اَلْمَسْجِدَ إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُوا »» اَلَّذِینَ ءَامَنُوا همانطور که قبلا هم گفته شد،در کتابت قرآن کریم هیچ گونه حرکتی برای همزه وصل قرار داده نمیشود،وقاری خود باید حرکت آنرا تشخیص دهد، *نحوه تشخیص حرکت همزه وصل در ابتداء به کلمات* همزه وصل در اول هر سه نوع کلمه عرب (حرف ـ اسم ـ فعل) می آید 1: « حرف » در قرآن کریم تنها کلمه ای که حرف محسوب شده و همزه وصل میگیرد، «حرف تعریف» » (الف و لام) می باشد. مثال: ⬅️ الْمَلَــٰئِکَةَ ـ الْخَبِیرُ ـ الْکَرِیمِ در واقع الف در (الف لام) همان همزه وصل است. و همانطور که میدانید،حرکت آن همیشه فتحه خواهد بود. خوانده میشود.⬅️ اَلْمَلَــٰئِکَةَ ـ اَلْخَبِیرُ ـ اَلْکَرِیمِ 2: « اسم » همزه وصلی که بر سر اسم بیاید،در صورت ابتداء به آن با کسره خوانده میشود. در قرآن کریم،همزه وصل بر سر اسم های زیر آمده است.⬇️ اول به فارسی یاد میگیریم. پسر ـ دختر ـ مرد ـ زن ـ اسم ـ دو (که این کلمه آخری «دو» به صورت های متعددی در قرآن آمده) پسر ـ دختر ـ مرد ـ زن ـ اسم ابْنْ ـ ابْنَتْ ـ امْرَءْ ـ امْرَأَتْ ـ اسْمْ دو (به هفت صورت در قرآن امده) ⬇️ اثْنَیْ ـ اثْنَا ـ اثْنَتَیْ ـ اثْنَتَا ـ اثْنَیْنْ ـ اثْنَانْ ـ اثْنَتَیْنْ مثال⬇️ مَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ ـ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ ـ أَبُوکِ امْرََءَ کَفَرُوا امْرَأَتَ ـ وَالذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ ـ مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ عِنْدَ اللهِ اثْنَا عَشَرَ ـ قَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ ـ مِنْهُ اثْنَتَا ثَانِیَ اثْنَیْنِ ـ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ـ فَوْقَ اثْنَتَیْنِ 3: « فعل » بقیه کلمات دارای همزه وصل در قرآن، فعل هستند. برای تشخیص حرکت همزه وصل در فعل،به اولین حرف متحرک بعد از همزه وصل نگاه میکنیم، اگر مفتوح یا مکسور بود،همزه وصل کسره میگیرد، و اگر اولین حرف متحرک بعد از همزه وصل مضموم باشد،همزه وصل نیز ضمه میگیرد. ★همزه وصل در فعل، هیچ گاه فتحه نمیگیرد. مثال⬇️ فِیمَا افْتَدَتْ ـ فَقَدِ اهْتَدَوْا ـ رَبَّنَا اغْفِرلَنَا ـ رَبِّ انْصُرْنَیْ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا ـ لَقَدِ اسْتُهْزِئُ ـ عَلَیْهَا افْتِرَاءً *« علامت همزه وصل،یک صاد کوچک بر روی آن در رسم الخط است »* « تمرین » آیات 125 تا 130 سوره بقره را قرائت کنید، و همزه های وصل ونوع آنها را در آن مشخص کنید.
🙏💐🌷🌺🙏 بســـــــــــم الله الرحمـــــــــــن الرحیــــــــــم (((( درس 23 )))) نکاتی در باب همزه وصل ★ 1: همزه وصل در شش فعلِ « اقْضُوا ـ ابْنُوا ـ امْشُوا ـ امْضُوا ـ ائْتُوا ـ اهْدُوا » در موقع ابتداء، بجای ضمه با کسره خوانده میشود. ( در درس قبل گفته شد که برای تشخیص حرکت همزه وصل در فعل،به اولین حرف متحرک بعد از همزه وصل نگاه میکنیم،اگر حرکت آن، فتحه یا کسره بود،همزه وصل کسره میگیرد، و اگر حرکت آن ضمه بود،همزه وصل نیز ضمه میگیرد. و در این شش فعل، اولین حرف متحرک بعد از همزه وصل،دارای حرکت ضمه می باشد،پس طبق قاعده ، همزه وصل در این افعال در صورت ابتداء به آن باید ضمه بگیرد ، اما بجای ضمه، کسره میگیرد) خوانده میشوند⬇️ اِقْضُوا ـ اِبْنُوا ـ اِمْشُوا ـ اِمْضُوا ـ اِئْتُوا ـ اِهْدُوا ★ 2: همزه ساکنه ای که بعد از همزه وصل آمده است، در شش کلمه « ائْتِ ـ ائْتِنَا ـ ائْتِیَا ـ ائْتُوا ـ ائْتُونِی ـ ائْذَنْ » در صورت ابتداء به آن کلمه، به شکل یاء مدی خوانده میشود (به یاء مدی تبدیل میشود)، خوانده میشوند⬇️ اِیتِ ـ اِیتِنَا ـ اِیتِیَا ـ اِیتُوا ـ اِیتُونِی ـ اِیذَن * البته به یاد داشته باشید که در وسط کلام، بصورت همان همزه ساکنه خوانده میشوند. ★ 3: همزه ساکنه ای که بعد از همزه وصل آمده است در کلمه « اؤْتُمِنَ » در صورت ابتداء به آن کلمه،به شکل واو مدی خوانده میشود. (تبدیل به واو مدی میشود) خوانده میشود⬅️ اُوتُمِنَ * اما در وسط کلام بصورت همان همزه ساکنه خوانده میشود. « تمرین » آیات و عبارات قرآنی زیر را بخوانید، و بر نحوه ابتداء به همزه های وصل و موارد ذکر شده در بالا، دقت داشته باشد.⬇️ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَشُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَلَا تُنظِرُونِ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِّنَ اللَّيْلِ وَاتَّبِعْ أَدْبَارَهُمْ وَلَا يَلْتَفِتْ مِنكُمْ أَحَدٌ وَامْضُوا حَيْثُ تُؤْمَرُونَ وَكَذَٰلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَىٰ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَىٰ وَانطَلَقَ الْمَلَأُ مِنْهُمْ أَنِ امْشُوا وَاصْبِرُوا عَلَىٰ ءَالِهَتِكُمْ مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْجَحِيمِ وَإِذْ نَادَىٰ رَبُّكَ مُوسَىٰ أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ قُلْ أَنَدْعُو مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِی اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِی الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ أَرُونِی مَاذَا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِی السَّمَاوَاتِ ائْتُونِی بِكِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَٰذَا أَوْ أَثَارَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ ائْذَن لِّی وَلَا تَفْتِنِّی أَلَا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ وَإِن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِی اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ 🙏🙏
امام صادق (علیه السلام) : هر جوان با ایمانی که به تلاوت قرآن بپردازد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته شده و پروردگار، او را در ردیف فرشتگان قرار دهد و قرآن، نگاهبان او در روز قیامت خواهد بود ... و آن که در این امر، متحمل دشواری بیشتری شود، پاداش او دوچندان خواهد بود. 📚 کافی ج ۲ ص۶۰۳ http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🍃 ۱- رفع فقر و تنگدستی 🍃 ۲- ایجاد برکت 🍃 ۳- ازدیاد محبت 🍃 ۴- سهل زایمان 🍃 ۵- آسانی مرگ 🍃 ۶- بخشش اموات ❣ رسول خدا (ص) فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید؛ زیرا آن سوره بی نیاز كننده است. 📚 کنزالعمال، ج۱، ص۲۶۴
❖﷽❖ ✴️ اهمیت شکرگزاری در قران مجید: 💫فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِي وَلَا تَكْفُرُونِ ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻢ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﻛﻔﺮﺍﻥ ﻧﻌﻤﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ .(١٥٢)بقره ✨إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا ﻣﺎ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻳﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﻳﺎ ﻧﺎﺳﭙﺎﺱ .(٣)انسان 🔖شکرگزاری باعث افزایش نعمت: وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ﻭ [ ﻧﻴﺰ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﻋﻠﺎم ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻗﻄﻌﺎً [ ﻧﻌﻤﺖِ ] ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻋﺬﺍﺑﻢ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ .(٧)ابراهیم 👌هرکس شکرگزار است به سود خودش است: وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻟﻘﻤﺎﻥ ﺣﻜﻤﺖ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻭ ﺷﺎﻛﺮ ﺑﺎﺵ ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺩ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺳﭙﺎﺱ ﻣﻰ ﮔﺰﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻛﻨﺪ [ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺯﻳﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺯﻧﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﺧﺪﺍ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﻭ ﺳﺘﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(١٢)لقمان 🌙انبیا انسانهایی شاکر بودند: وَكَذَٰلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لِّيَقُولُوا أَهَٰؤُلَاءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّن بَيْنِنَا ⬅️ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ ﻭ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺁﺯﻣﻮﺩﻳﻢ ، ﺗﺎ [ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﻭ ﺍﺳﺘﻬﺰﺍ ] ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﺎﺩﻩ [ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ؟ ! ] ﺁﻳﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﻧﻴﺴﺖ ؟(٥٣)انعام ❣شاکر بودن انبیا: شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (حضرت ابراهیم ع ) ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ(خداوند) ﺑﻮﺩ ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ .(١٢١)نحل 🌟خداوند شکرگزاران را عذاب نمی کند: مَّا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْتُمْ وَآمَنتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭِ [ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱِ ﺑﻲ ﺷﻤﺎﺭِ ﺣﻖ ] ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﺷﻤﺎ ﭼﻪ ﻛﺎﺭ ؟ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(١٤٧)نسا, http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ ❤️شکور بودن خداوند به چه معناست ؟ ✅شکور صیغه مبالغه است و فزونى شکرگزارى را مى رساند که همان تکرار شکر و تداوم آن با قلب و لسان و اعضاء است. ⬅️ گاهى این صفت براى خداوند نیز آورده شده است مانند آنچه در آیه 17 سوره تغابن آمده (والله شکور حلیم) و منظور از شکرگزارى خداوند آنست که: به مقدارى که بندگان در مسیر طاعت او گام برمى دارند آنها را مشمول مواهب و الطاف خویش مى سازد، و از آنها تشکر و سپاسگزارى مى کند، و از فضل خود بیش از آنچه استحقاق دارند بر آنها مى افزاید. http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ ❇️شکور بودن خداوند در ایات قران مجید: 💫وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﺧﺮﺕ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻠﺎﺷﻲ ﻛﺎﻣﻞ [ ﻭ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ] ﺑﺮﺍﻱ [ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ] ﺁﻥ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﻨﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺗﻠﺎﺷﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﻓﺘﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ . ](١٩)اسرا, ✨لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ [ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ] ﺗﺎ [ ﺧﺪﺍ ]ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻓﻀﻠﺶ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ .(٣٠)فاطر 🔖 بهشتیان به شکور بودن خداوند اعتراف می کنند: وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩ ; ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺑﺴﻴﺎﺭﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ .(٣٤)فاطر 🌈از مصادیق شکور بودن خداوند: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِن فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﺑﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺣﺮﻳﺮ ﻧﺎﺯﻙ ﻭ ﺳﺒﺰ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺩﻳﺒﺎﻱ ﺳﺘﺒﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺳﺘﺒﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺎﺩﻩ ﻃﻬﻮﺭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ ﻧﻮﺷﺎﻧﺪ .(٢١) إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُم مَّشْكُورًا [ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﺪ : ] ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ [ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ] ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺷﺘﺎﻥ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ;(٢٢)انسان 🌟خداوند نسبت به دوستان اهل بیت غفور وشکور است: ذَٰلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنً ⬅️ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ . ﺑﮕﻮ : ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ ] ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺟﺰ ﻣﻮﺩّﺕ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ـ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ـ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻢ . ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺑﺮ ﻧﻴﻜﻲ ﺍﺵ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﻴﻢ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻋﻄﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﻤﻞ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺳﺖ .(٢٣)شوری http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🙏💐🌷🌺🙏 بســـــــــــم الله الرحمـــــــــــــن الرحیـــــــــــــم (((( درس 24 )))) هاء ضمیر تعریف هاء ضمیر : حرفی است ( ه ) که در آخر کلمه می آید و جانشین اسم میشود، و به معنای « آن ـ او » می باشد. مثلا در زبان فارسی میگوییم⬇️ ۱ـ محسن به مدرسه میرود ۲ـ او به درس خواندن علاقه زیادی دارد ۳ـ او به ورزش هم علاقه دارد. ⬆️ ( در دو جمله دوم و سوم اسم «محسن» تکرار نشده و بجای آن از ضمیر «او» استفاده شده است) در زبان عربی نیز برای اینکار از هاء ضمیر استفاده میشود، هاء ضمیر که جانشین اسم میشود و از تکرار آن جلوگیری میکند. مثال⬇️ لَهُ »یعنی» برای او عِنْدَهُ »یعنی» نزد او بِهِ »یعنی» با آن عَنْهُ »یعنی» از آن ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ★ اشباع یا عدم اشباع هاء ضمیر تعریف اشباع : اشباع در لغت به معنای سیر کردن، و در اصطلاح قرائت به معنای تبدیل حرکت کوتاه به حرکت کشیده است. ⬇️⬇️در صورت اشباع⬇️⬇️ (اگر حرکت هاء ضمیر کسره باشد،تبدیل به یاء مدی میشود) (و اگر حرکت هاء ضمیر ضمه باشد تبدیل به واو مدی میشود) ★ هاء ضمیر از چهار حالت خارج نیست.(چهار حالت دارد)⬇️ 1 : ماقبل و مابعد آن متحرک باشد. مثال⬅️ فَلَهُ عَشْرُ »» اشباع میشود 2 : ماقبل و مابعد آن ساکن باشد. مثال⬅️ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ »» بدون اشباع(بلا اشباع) 3 : ماقبل متحرک و مابعدش ساکن باشد. مثال⬅️ مِنْ دُونِهِ الْبَاطِلُ »» بلا اشباع 4 : ماقبل ساکن و مابعدش متحرک باشد. مثال⬅️ مِنْهُ لَحْمًا »» بلا اشباع *هاء ضمیر همیشه یکی از حالتهای بالا را داراست، و همانطور که دیدید،تنها زمانی اشباع میشود(حرکت آن کشیده میشود) که ماقبل و مابعد آن متحرک باشد. در مابقی شرایط بلا اشباع است و حرکت آن کشیده نمیشود. (البته استثنائاتی در این باب وجود دارد که ان شاءالله در سطح بالاتر به آن خواهیم پرداخت) ★*★ این نکته را به یاد داشته باشید که در رسم الخط در جاهایی که هاء ضمیر اشباع میشود،بعد از هاء ضمیر،یک « و ـ ے » کوچک قرار داده میشود، به علامت اشباع هاء ضمیر.(شکل این «و ـ ے» را میتوانید در تصویر زیر همین درس،در جاهایی که هاء ضمیر اشباع میشود،به وضوح مشاهده کنید)⬇️ « پس هرگاه این «و ـ ے» کوچک را بعد از هاء ضمیر مشاهده کردید،بدانید که هاء ضمیر اشباع میشود، و اگر بعد از هاء ضمیر این علائم وجود نداشت نشانه عدم اشباع هاء ضمیر است « تمرین » آیات 203 الی 210 سوره بقره را قرائت کنید و هاء ضمیر و اشباع یا عدم اشباع آنها را در بین این آیات بیابید و تمرین کنید.
🙏🥀💐🌷🌺🙏 بســـــــــــم الله الرحمـــــــــن الرحیــــــــــم (((( درس 25 )))) ترتیل قرآن و روش های سه گانه قرائت الله تعالی در قرآن کریم سفارش کرده که قرآن را با ترتیل بخوانیم( وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلَا ) تعریف ترتیل : ترتیل عبارت است از خواندن قرآن بصورت صحیح و شمرده شمرده همراه با تأنی و تدبر در آیات. ترتیل قرآن از لحاظ سرعت،به « سه » روش خوانده میشود. 1: تحقیق 2: تدویر 3:تحدیر(حدر) 1 ـ تحقیق : خواندن قرآن با سرعت کم و دقت زیاد.در این روش،آیات کمتری خوانده میشوند اما امکان تلفظ صحیح حروف و تدبر در آیات بیشتر است. ( این نوع قرائت،بهترین شیوه برای آموزش و یادگیری است ) 2 ـ تدویر : خواندن قرآن با سرعت متوسط. در این نوع قرائت در یک زمان واحد،آیات بیشتری خوانده میشود نسبت به روش تحقیق. این روش در میان عامه مردم به ترتیل معروف شده است. ( معمولا قرائت یک جزء قرآن به این روش ، یک ساعت به طول می انجامد ) 3 ـ تحدیر(حدر) : خواندن قرآن با سرعت زیاد. و طبیعتا تا سرعت قرائت بیشتر شود،به همان اندازه هم دقت بر اداء قواعد تجوید و تدبر در آیات قرآن کریم کمتر خواهد شد. ★دقت داشته باشید که نباید سرعت قرائت چنان زیاد باشد که از حد ترتیل خارج شود. ★این روش اصلا برای مبتدی مناسب نیست،چرا که نه قادر به اداء صحیح قواعد تجوید خواهد بود،و نه تدبر در آیات قرآن کریم برایش امکان پذیر می باشد. خَیرُ الأُمُورِ أَوسَطُهَا(بهترینِ امور این است که حد وسط و میانه باشد) *بنابراین تدویر بهترین و مناسب ترین شیوه برای قرائت خواهد بود، چرا که نه مثل تحقیق سرعت آنقدر کم است که قرائت آیات قرآن زیاد طول بکشد، و نه مثل حدر سرعت آنقدر زیاد است که دقت بر صحت قواعد قرائت و تدبر در آیات کم شود* « تمرین » آیات 1 الی 6 سوره انسان را به هر سه نوع روش ترتیل قرائت کنید(تحقیق ـ تدویر ـ تحدیر)⬇️ أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَــٰنِ الرَّحِیمِ هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئًا مَّذْكُورًا إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ سَلَاسِلَ وَأَغْلَالًا وَسَعِيرًا إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كَانَ مِزَاجُهَا كَافُورًا عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا 🙏🥀🙏