eitaa logo
اندیشکده قرآن، عرفان، اخلاق و سیاست
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
28 فایل
کانال عمومی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 قوسموس است عالم قوسموس است چه خوش گفتند دانايان يونان كه عالم «قوسموس» است؛ ای عزيزان  بدان معنى قوسموس است؛ زينت مگر در ديده‌ات باشد؛ جز اينت در الهى نامه آمده است: الهى! همه الفاظ يونانيان يكسوى و اسم عالم به لفظ «قوسموس» يك سوى. جهان را وحدت صنع است و تدبير مر او را وحدت نظم است و تقدير   ندارد اتفاقى نظم دائم  نه بر آن وحدت صنع است قائم پس از اتقان صنع دلربايش  نگر در غايت حسن و بهايش  كه زينت غايت حسن و بهايى است  فزون از دلربايى جان فزايى است در ترجمه شرح تجريد جناب علامه شعرانى صفحه ۱۴۹ آمده است: امام صادق (ع) در توحيد مفضل فرمودند: « اسم معروف و متداول اين جهان در زبان يونانى «قوسموس » است و معنى قوسموس زينت است و فيلسوفان و مدعيان حكمت آن را به همين نام مى‌خواندند؛ چون در آن نظام و تدبير ديدند و اكتفا بدان نكردند كه تقدير و نظام نام نهند؛ بلكه پاى فراتر گذاشته آن را زينت ناميدند؛ تا مردم را آگاه كنند كه جهان با همه درستى و حكمت و استادانه كه خلق شده در غايت زيبايى و آراستگى نيز هست. گروهى از پيشينيان منكر قصد و تدبير شدند؛ در مخلوقات، و پنداشتند هر چيز به عرض و اتفاق پديد آمده است و از جهت‌ها كه آورده‌اند؛ اين آفات و آسيب‌ها است كه برخلاف متعارف و عادت پديد مى آيد؛ مانند انسان ناقص الخلقه، يا آنكه انگشتى افزون دارد يا خلقى زشت و سهمگين برخلاف معتاد و دليل آن شمردند كه هستى اشياء به عمد و اندازه نيست؛ بلكه بالعرض است هر چه پيش آيد و ارسطاطاليس ‍ آنها را رد كرد و گويد آنكه بالعرض است؛ يك يك بار است كه از دست طبيعت بيرون شده براى عوارضى كه طبيعت را عارض مى‌گردد و آن را از راه خود باز مى‌دارد و به منزلت امور طبيعى نيست كه بر يك روش باشد و تو اى مفضل انواع حيوان را ديده‌اى كه بيشتر براى اين مثالند و صورت واحد دارد و انسان با دو دست و دو پا و پنج انگشت متولد مى‌شود مانند قاطبه ديگران و آنكه بر خلاف اين باشد براى آفتى است در رحم يا در ماده كه جنين از آن تكون يافته چنانكه در صناعات اتفاق مى افتد...» جناب فارابى معلم ثانى در فص نوزدهم از فصوصش گويد: « لك اءن تلحظ عاتلم الخلق فترى فيه اءمارات الصنعة » تو را رسد كه عالم خلق را لحاظ كنى پس در آن اعصارات صنعت را بنگرى . وحدت صنع اصل قويمى در توحيد است؛ وحدت عالم دال بر وحدت مبداء است؛ ﴿ لو كان فيهما الهة الا الله لفسدتا﴾.  ارسطو گويد: «عالم يك عالم است با اعضاى مختلف مثل انسان و اين دلالت بر وحدت خالق آن مى كند» امام صادق (ع) در آخر توحيد مفضل (بحار ج ۲/ ص ۴۷ ط ۱) ارسطو را به بزرگى ياد مى‌كند كه وى مردم را از وحدت صنع و تقدير و تدبير نظام احسن عالم به وحدت صانع مقدر مدبر آن، رهبرى كرد است؛ چون در عالم خلق يعنى آفرينش جهان تامل و نظر كنى از آثار صنع محكم و نظام متين و متقن جان و از تمام صنع و اتصال تدبير پى مى‌برى كه جهان را ناگزير است از جهانبانى كه صانعى است غير مصنوع و خالقى است غير مخلوق، و وجودى است قائم به ذاتش و عليت عين ذات او است. (نصوص الحكم ۳/ ص ۹۰) در نكته ۵۶۰ از هزار و يك نكته حضرت مولى آمده است كه: صنع احسن عالم كيانى ، و نظم اتم نظام ربانى، بر اساس استوار حساب و اندازه است؛ ﴿ ما ترى فى خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل ترى من فطور﴾ (ملك/۱۴) تار و پود فعل حق سبحانه ، حساب و اندازه است كه در متن خلقت عالم و آدم پياده شده است؛ تا هر يك به زيباترين صورت آراسته و پيراسته گرديده است؛ ﴿ فتبارك الله احسن الخالقين ﴾(مومنون/۱۵) جمال جان فزاى جهان و انسان از وحدت صنع است كه از نقاش چيره دست آفرينش، با ترتيب تام و تنسيق كامل و اندازه سزاوار و ريخت بايسته و پيوست شايسته و نسبت موزون و انسجام مربوط اعضا و جوارح حساب شده آنها با يكديگر صورت يافته است كه در نهايت زينت و زيبايى و آراستگى است. در باب هشتم كلمه عليا فرمود: « انسان چشم مى‌گشايد و در دار وجود هر چه مى‌بيند جمال و جلال است و هر چه تماشا مى‌كند؛ حقيقت و كمال است؛ به هر سو رو مى‌آورد نور و حيات است؛ در هر چه فكر مى‌كند حيرت آور و مملو از اسرار وجود است ...» وحدت صنع در عالم زير سر امكان استعدادى در سلسله عرضيه است كه لسان صدق و بلند گويا است بر اينكه هر حركت استكمالى در آن نظم خاصى است كه شىء بدان نظم به سوى كمال لايق خود مى‌رود و اين نظم از سنت الهى است كه ﴿ فلن تجد لسنة الله تبديلا و لن تجد لسنة الله تحويلا﴾ (فاطر /۴۲) و به ناچار بايد اين نظم ارتقايى در تحت تدبير متفرد به جبروت باشد. و خلاصه امكان استعدادى ما را به وحدت صنع كه دال بر وحدت صانع مستجمع جميع كمالات وجوديه صمديه است؛ دلالت مى كند. ( ۵۸ هزار و يك كلمه ) ✍️ نوشته شده در چهارشنبه بیست و دوم خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸ توسط سالک، حضرت علامه حسن‌زاده آملی رضوان الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @Quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 📖 اندیشکده مجازی علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" بسته چهارصد و شصت و چهارم را تقدیم می‌کند: ⏬ 📖 پیام یک صوت صفحه ۴۶۴ قرآن کریم «سوره زمر» ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 📋 ترجمه صوتی و نکات تفسیری را نیز در پیام دوم و سوم می‌بینیم. ⬇️ ═✨✧🌸✧✨═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
╭━⊰✨✨⊱━╮ @quran124 ╰━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ ↔️ ادامه بسته چهارصد و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام دو ترجمه صوتی صفحه ۴۶۴ قرآن کریم «سوره زمر» 📋 نکات تفسیری را در پیام سوم می‌بینیم. ⬅️ ✨🌸✧🌸✧🌸 ✨ 👆 تقدیمی اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ═✨✧🌸✧✨═
╭━━⊰✨✨⊱━━╮ @Quran124 ╰━━•⊰ ❀ 🌸 ❀ ⊱•━━╯ ↔️ ادامه بسته چهارصد و شصت و چهارم قرآنی 📖 پیام سوّم نکات تفسیری سوره‌‌های مبارکه «زمر» صفحه ۴۶۴ قرآن مجید [۱] و [۲] ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ 1️⃣ در قرآن بارها از این مطلب سخن به میان آمده است که انسان هنگام خطر به خداوند رو می‌کند؛ ولی همین که از خطر رهایی یافت؛ خدا را فراموش می‌کند؛ که این نشانه ناسپاسی انسان است. 🌸✨ 2️⃣ انسان به قدری عاجز است که به مجرّد رسیدن خطر فریاد می‌زند. «مَسَّ الْإِنْسٰانَ ضُرٌّ دَعٰانٰا» ✨🌸 3️⃣ فشارها و حوادث انسان را به ناتوانی خود معترف و فطرت خداجویی را در انسان بیدار و شکوفا می‌کنند. «فَإِذٰا مَسَّ الْإِنْسٰانَ ضُرٌّ دَعٰانٰا» 🌸✨ 4️⃣ رفاه و آسودگی، بستر غفلت و غرور است. «خَوَّلْنٰاهُ نِعْمَةً... إِنَّمٰا أُوتِیتُهُ عَلیٰ عِلْمٍ » ✨🌸 5️⃣ آنچه مورد انتقاد است؛ نادیده گرفتن لطف خداست؛ نه آنکه علم و دانش در رشد و توسعه زندگی بی‌اثر است. «قٰالَ إِنَّمٰا أُوتِیتُهُ» 🌸✨ 6️⃣ بیشتر مردم نمی‌دانند که نعمت‌ها و تلخی‌ها وسیله آزمایش هستند تا سپاسگزار و ناسپاس از هم شناخته شوند. «بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لاٰ یَعْلَمُونَ» ✨🌸 7️⃣ از نمونه‌های تاریخی برای هدایت و تربیت بهره گیریم. «قَدْ قٰالَهَا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 🌸✨ 8️⃣ تاریخ، بهترین گواه است که مال و ثروت به هنگام قهر الهی، نه در دنیا انسان را نجات می‌دهد و نه در آخرت. «فَمٰا أَغْنیٰ عَنْهُمْ مٰا کٰانُوا یَکْسِبُونَ» (وقتی قارون به زمین فرو رفت؛ هیچ گروهی نتوانست او را نجات دهد.) ✨🌸 9️⃣ سنّت‌های الهی قانونمند است و زمان و مکان در آن اثری ندارد؛ نسبت به گذشتگان: «فَأَصٰابَهُمْ سَیِّئٰاتُ مٰا کَسَبُوا» و نسبت به آیندگان: «سَیُصِیبُهُمْ سَیِّئٰاتُ مٰا کَسَبُوا» 🌸✨ 🔟 گرچه سعی و تلاش و دانش بشری، شرط لازم برای کسب رزق است؛ ولی شرط کافی و علّت نهایی نیست. «أَنَّ اللّٰهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ» (به امکانات و توانایی‌ها و اطلاعات خود تکیه نکنیم که قدرت دیگری در کار است.) ✨🌸 1️⃣1️⃣ فرصت‌ها را غنیمت شمریم که توبه پیش از آمدن عذاب پذیرفته می‌شود. «مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذٰابُ» 🌸✨ 2️⃣1️⃣ چون عمر و ظرفیّت انسان محدود و دستورات کمال بخش بسیار است؛ قهراً باید انتخاب احسن در کار باشد. «أَحْسَنَ مٰا أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ» ✨🌸 3️⃣1️⃣ قهر الهی فوق محاسبات بشری است. «وَ أَنْتُمْ لاٰ تَشْعُرُونَ» 🌸✨ 1️⃣4️⃣ نتیجه‌ی تمسخر حقّ در دنیا، تحقیر خویش در قیامت است. «یٰا حَسْرَتیٰ - اَلسّٰاخِرِینَ» ✨🌸 1️⃣5️⃣ ریشه‌ی کوتاهی‌ها، سبک شمردن دستورات الهی و بدتر از آن مسخره کردن آنهاست. «لَمِنَ السّٰاخِرِینَ» پاورقی __________________________ ۱. تفسیر نور، تالیف استاد محسن قرائتی ۲. ویراستاران: خانمها حمیدیان و شوندی ✨🌸✧🌸🌸✧🌸✨ تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی" ══✨✧🌸✧✨══
والدین و ازدواج فرزندان بخش اول .MP3
16.2M
‎╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🔴 والدین و ازدواج فرزندان .... پدر و مادر برای بهتر ازدواج کردن فرزندانشون باید چکار کنند؟؟؟ 🍃بخش اول 🌻 📚منبع: کانال رفیق راه ‌‌┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
والدین وازدواج فرزندان بخش دوم .MP3
16.45M
‎╭━⊰✨﷽✨⊱━╮ @khanvadtarbiat ╰━•⊰❀ 🌸 ❀ ⊱•━╯ 🔴 والدین و ازدواج فرزندان .... پدر و مادر برای بهتر ازدواج کردن فرزندانشون باید چکار کنند؟؟؟ 🍃 بخش دوم 🌻 📚منبع: کانال رفیق راه ‌‌┄┅═✧❁🌼❁✧═┅┄ 💠 اندیشکده «خانواده، تربیت و اصلاح سبک زندگی»
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 👌شمر زمانه ات رابشناس (قسمت ٦٥) 🔴 در غزه هیچ بیمارستانی، هیچ غذایی، هیچ آبی، هیچ دارویی، هیچ لباس گرمی و هیچ جای امنی وجود ندارد. حیوانات در خیابان‌ها در حال خوردن اجساد هستند. شما نمی‌توانید سرزمین مقدسی برای فرزندان خود بر روی گورهای دسته‌جمعی کودکان دیگر بنا کنید. ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
11.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 👌راستش‌ را بگویید: افکار این ⬆️ رفیع‌تراست یا افکار بسیاری از طلاب و دولتمردان ایرانی⁉️ 📚منبع:__________ کانال اساطیر نامه، مروری بر تاریخ ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 👌شاید نجات این توله سگ را خدا از ما بپذیرد 🔷 سرباز ♦️از این روست شهید آوینی فرمود: «ما همه افق های معنوی انسانیت را در شهدا تجربه کردیم. همه آنچه را که دیگران جز در مقام لفظ نشنیدند، ما به چشم دیدیم. ما دیدیم که چگونه کرامات انسانی در عرصه مبارزه به فعلیت می رسند.»[۱] 📚منبع: _________ کتاب «گنجینه آسمانی» ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
30.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 👌عصری که خدا به آن قسم خورده، دریابیم 🎥 مسیریابی خلبان رئیس جمهور با آیپد؟!! تازه شما متوجه می‌شوید که اتفاقی که برای آقای رئیسی افتاد، ممکن است در سازوکارهای اطلاعاتی و امنیتی جنگ جهانی پنجم رخ داده باشد، چون در اطلاعیه‌ی سوم ستاد کل نیروهای مسلح آمده است که خلبان هلیکوپتر رئیس‌جمهور آیپد (مسیریاب) داشته است. ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 تقدیمی اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
جهان آرا - دوشنبه 10 دی ماه 1403.mp3
36.68M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ ⚜️حاج قاسم آنگونه بود، نه اینگونه که ماییم گفت‌وگو با: (همرزم شهید حاج قاسم سليمانی) ◽️ دوشنبه ١٠ دی ۰۳ برنامه ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»
6.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐ @Quran124 ࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐ 👌شمرِ زمانه‌ات را بشناس (قسمت ۶۶) جان باختن کودکان غزه‌ای بر اثرسرمای شدید و نداشتن سرپناه 😭😭😭😭 خدایا عدالتت را بگستر 😭😭 ‎ ┄┅═✧❁💐❁✧═┅┄ 🌺 اندیشکده «عرفان، قرآن، اخلاق، سیاست و اجتماع»