هر دلی تا بری از لذت عصیان نشود
منزل آخرتش روضه ی رضوان نشود
به حریم رضوی تا به ابد ره نبرد
آنکه سر گشته چو آهوی خراسان نشود
مدعی را تو بگو هیچ کسی مثل رضا
مالک ملک دل ملت ایران نشود
مهر تآیید ندارد ز رضا روز جزا
مثل رهبر چو کسی خادم قرآن نشود
آن غریب الغربایی که به غربت می گفت
ماه هم همسفر شام غریبان نشود
جز به زهری که به اعماق جگر شعله زند
درد غربت زدگان آه که درمان نشود
با لب تشنه زنم پرپر و جان می بازم
بعد از این محتضری کاش که عطشان نشود
#نـوكــر_نـوشـت:
#یا_امـام_رضـا
بس که آقایی، به رویم در نمیبندی رضا
هرچه گریاندم دلت را، باز میخندی رضا
#صلی_الله_علیک_ياسيدناالمظلوم_يااباعبدالله_الحسين
سلام عليكم و رحمة الله، صبحتون بخير، #چهارشنبتون_امام_رضایی
#به_یاد_شهید_مدافع_حرم_حسن_احمدی
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم
.
@Quranahlebayt
⚜سخنراني آيت الله ناصري⚜
روایت از نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است که حضرت فرمودند:
فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ يَسُوؤُنِي مَا سَاءَهَا وَ يَسُرُّنِي مَا سَرَّهَا؛( بحارالأنوار، ج 27، ص 62.)
فاطمه علیها السلام پاره ای از تن من است و روح من است که بین دو پهلویم قرار دارد. آنچه او را ناراحت کند، من را ناراحت مینماید و آنچه او را خوشحال کند، من را شاد مینماید. طبق شهادت قرآن که میفرماید: «وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَوَى*إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَی»،( و پيامبر هرگز از روي هواي نفس سخن نميگويد* [آنچه ميگويد] چيزي جز وحي كه بر او نازل شده نيست (سوره نجم: 3و4).) آنچه که پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم بفرماید از خودش نیست؛ بلکه وحی الهی است؛ پس این جمله را که فرمود: «فاطمه پاره تن من و روح من است» وحی الهی است. پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم گزاف گویی و مبالغه نمیکنند و آنچه میگویند عین حقیقت است. بر اساس این روایت، حضرت زهرا علیها السلام به منزله روح پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است و این، مقام و منزلت بسیار بزرگی است.
آیت الله #ناصری ره
@Quranahlebayt
🟢قبل از #نماز، خود را از #جنابت طاهر كنيد
🔸وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا
و اگر جُنُب [=ناپاك] بوديد پاك شويد. مائده 6
سپس به توضیح حکم غسل پرداخته، می فرماید: «و اگر جنب باشید غسل کنید» (وَ إِن کنتُم جُنُباً فَاطَّهَّرُوا).
روشن است که مراد از جمله «فاطّهّروا» شستن تمام بدن می باشد.
«جنب» همان طور که در ذیل آیه 43 سوره نساء گذشت به معنی «دور شونده» است، و اگر شخص «جنب» به این عنوان نامیده می شود به خاطر آن است که باید در آن حال، از نماز و توقف در مسجد و مانند آن دوری کند.
ضمنا از این که قرآن در آیه فوق می گوید به هنگام نماز اگر جنب هستید غسل کنید استفاده می شود که غسل جنابت جانشین وضو نیز می گردد.
تفسير نمونه
🔻 از آيه استفاده مى شود كه تشريع وضو تنها مخصوص حالتى است كه انسان #جنب نباشد، و اما در صورت #جنابت فقط بايد غسل كند همچنانكه اخبار نيز بر همين معنا دلالت دارند.
👈و اين حكم عينا در سوره نساء نيز بيان شده ، در آنجا آمده : (و لا جنبا الا عابرى سبيل حتى تغتسلوا)، بنابراين آيه مورد بحث يك نكته اضافى دارد و آن اين است كه در اين آيه غسل را #تطهر (خويشتن را پاك كردن ) ناميده ، همچنانكه شستشوى بدن از چرك را تنظيف مى نامند.
👈از اين آيه نكته اى كه در بعضى اخبار هست استفاده مى شود و آن اين است كه فرموده اند: (ما جرى عليه الماء فقد طهر) هر چيزى كه آب بر آن جريان يابد #پاك شده است .
📚تفسير الميزان
#جنابت و اجتناب، از ريشة «جَنْب» [پهلو]، به صورت استعاره، نوعي فاصله و پهلو گرفتن از كسي يا چيزي و دوري كردن از آن را ميرساند. كسي كه در خواب يا در مباشرت با همسر خود جُنُب شده باشد، گويي از طهارت دور شده و بايد خود را قبل از ورود به مسجد براي اقامه نماز پاكيزه نمايد.
از آنجايي كه در زمان پيامبر نمازها همواره به جماعت و در مساجد برپا ميشده، اين توصيه همچون وضوي قبل از نماز، براي حفاظت بهداشت مكان عبادت و پاكيزه بودن شخص در مجاورت نمازگزاران ديگر بوده است [والله اعلم].
هر چند تأثير فردي پاكيزگي نيز از نظر جسمي و روحي قابل انكار نيست. فقيهان در مورد جنابت، غُسل را واجب شمردهاند كه شستشوي همة بدن را شامل ميشود، اما در همين آيه شستن دست و روي را هم، كه موضعي محدود است، غسل ناميده است و محل شستشو [يا دستشويي] را نيز «مُغْتَسَل» ميگويند [ص 42 (38:42) ]. در اين آيه به جاي فاغتسلوا [كه در آية 43 نساء (4:43) آمده]، «فَاطَّهَّرُواْ» آمده است كه [در باب تفعل] دلالت بر #طهارت طلبي ميكند.
@Quranahlebayt
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وَالْعَنْ اَعْدائُهُمْ اَجْمَعینْ
🔴 ایمان مقطعی و میلی ارزشی ندارد، باید در همه حال مؤمن بود
«فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ» (عنکبوت/۶۵)
ﭘﺲ ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ ﺩﺭ کشتی ﺳﻮﺍﺭ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ (سپس ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺩﺭﻳﺎ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺧﻄﺮﻧﺎک طوفانی ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻣﻰﻛﻨﺪ) ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍی ﺍﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﻨﺪ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺳﻮی خشکی ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﻴﻦ ﺷﺮک ﺭﻭی ﻣﻰﺁﻭﺭﻧﺪ.
❌ بعضیها در شرایط اضطراری یاد خدا میافتند، مثل آدمهائی که تا وقتی یک نفر زنده است کاری به کار قرآن ندارند، اما همینکه از دنیا رفت همگی قرآن به دست میشوند، و ثوابش را به میت اهدا میکنند، مرحوم اگر در زمان حیات قرآن میخواند که بیشتر به حالش سودمند بود...
❌ یا کسی که یک سفر عمره میرود و برای دو هفته از عباد روزگار میشود، و بعد از دو هفته باز بر میگردد سر خانه اول به قول قدیمیها نه خانی رفته و نه خانی آمده...
❌ این ایمانهای مقطعی و موسمی دردی از انسان دوا نمیکند، و خداوند در قرآن از این افراد انتقاد و آنها را سرزنش میکند «فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّين» چون سوار کشتی میشوند و دریا طوفانی میشود، یاد خدا میافتند و به درگاه الهی تضرع میکنند... «فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ» و چون نجات پیدا میکنند دوباره خدا را فراموش کرده و مشرک میشوند...
❌ تمام قول و قرارهایشان را از یاد میبرند...
ایمان مقطعی، ایمان منهای عمل، ایمان بی منطق و بدون استدلال...
ایمانی ارزش دارد که در شدت و سختی و در امن و آسایش ذرهای تغییر نکند ...
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى
@Quranahlebayt
❇️#ضعفها_و_ناكامي هاي خود را #گردن_خدا، #قضا_وقدر، دشمن و #بيگانگان نيندازيد
💠وَ ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا فِي أَمْرِنا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ «147» ال عمران
🌱و كلام آنها (رزمندگان مخلص همراه انبيا) جز اين نبود كه گفتند: «پروردگارا! گناهان و زيادهروى در كارمان را ببخشاى و گامهاى ما را استوار بدار و ما را بر گروه كافران يارى ده.
1⃣از عوامل شكست در جنگ، گناه و زيادهروى است. رزمندگان مخلص، با اين موانع پيروزى را از بين مىبرند. «اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا»
3⃣شكستِ خود را به قضا و قدر و يا ديگران نسبت ندهيد، به قصورها و تقصيرهاى خود نيز توجّه داشته باشيد. «ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا»
🔹#مجاهدان حقیقى به جاى این که شکست خود را به دیگران نسبت دهند و یا به عوامل موهوم و مرموز مربوط بدانند، سرچشمه آن را در خودشان جستجو مى کنند و به فکر جبران اشتباهات خویش هستند، حتى آنها کلمه شکست را بر زبان نمى آورند و به جاى آن اسراف و تند روى بى جا ذکر مى کنند.
به عکس ما، که امروز سعى مى کنیم نقاط ضعفى که سرچشمه ناکامى ها و شکست ها است نادیده بگیریم، همه آنها را به #عوامل_خارجى و #بیگانه مربوط بدانیم و در نتیجه به هیچ وجه به فکر جبران اشتباهات و بر طرف ساختن نقاط ضعف خود نباشیم.
📚تفسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt
🌷 امام كاظم (عليه السلام) :
✍ اِنَّ لِلّهِ عِبادا فِى الاَْرضِ يَسْعَوْنَ فى حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الآْمِنونَ يَوْمَالقيامَةِ
🖌 خدا را در زمین بندگانى است که براى رفع نیازهاى مردم مىکوشند. اینان در روز قیامت در امان هستند.
📚 کافى ، ج 2 ، ص197
@Quranahlebayt