#قرآن_صبحگاهی:
💫قدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا
🔸به راستی کسی که نفْس را [از زشتکاری] پاک کرد، رستگار شد
📗سوره شمس، آیه 9
#قرآن
🌺سلام صبح بخیر.
@Quranahlebayt
روزتون پُر از خیر و برکت🌹
آیه ۲۷۱ بقره (ص۴۶)
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
اگر صدقه ها را آشكار كنيد، اين، كار خوبى است، و اگر آن را پنهان داريد و به مستمندان بدهيد، اين براى شما بهتر است؛ و بخشى از گناهانتان را مى زدايد، و خداوند به آنچه انجام مى دهيد آگاه است.
🟢انفاقی را كه به دور از رياكاری و منّتگذاری و آزار، و به معنای عامتر، صادقانه [صدقات] باشد، به صورت آشكارا در مواردی كه كاری عامالمنفعه است و موجب تشويق ديگران ميگردد. (مثل تدارك مالی جهاد يا مشاركت در ايجاد بناهای آموزشی و بهداشتی و مشابه آن) میتوان داد و نیز بصورت پنهان كه در مواردی كه آبروی گيرندهای در معرض خطر باشد اولويت دارد.
🟣امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمود: زكات واجب را علنى پرداخت كنید، ولى زكات مستحبّ را مخفیانه بدهید. شاید دلیل این باشد كه زكات واجب یك وظیفه عمومى، معمولى و دور از ریا است.
گرچه آیه در مورد كمك هاى مالى است، ولى در فرهنگ اسلام، به هر كار خیرى صدقه گفته مى شود. حتّى اگر سنگى را از میان راه مسلمین كنار زدیم، صدقه است. بنابراین كمك به محرومان از طریق علم و آبرو و وساطت نیز صدقه مى باشد.
🟢كمك به فقرا، بخشى از گناهان صغیره را مى بخشد(«سیّئات» در قرآن در برابر گناهان كبیره آمده وبه گناهان صغیره گفته مى شود«إِنْ تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ» ۳۳ًنساء”)
🟣درآیه ۱۱۴ سوره هود نیز تأكيد شده است: «مسلماً نيكويیها بدیها را ميزدايد اين يادآوری است برای بيدار دلان» [إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ]
همچنين درآیه ۷۰ فرقان آمده: «خدا بديهای آنها را به خوبی تبديل ميكند» [فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ...]
@Quranahlebayt
🌸🍃🌸🍃🌸
🔰#امام_سجاد علیه السلام :
💠قُلتُ لِعَلىِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام اَخبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِـعِ الّدينِ، قالَ علیه السلام : قَولُ الحَقِّ وَ الحُكمُ بِالعَدلِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ؛
🌱به امام سجّاد علیه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام علیه السلام فرمودند: #حقگويى، #قضاوت_عادلانه و #وفاى_به_عهد.
📚خصال ص۱۱۳
🔰الإمام زين العابدين عليه السلام :
💠لا تُعادِيَنَّ أحَدا وإن ظَنَنتَ أنَّهُ لا يَضُرُّكَ [ لیضرک ] ، ولا تَزهَدَنَّ في صَداقَةِ أحَدٍ وإن ظَنَنتَ أنَّهُ لا يَنفَعُكَ ؛ فَإِنَّكَ لا تَدري مَتى تَرجو صَديقَكَ ، ولا تَدري مَتى تَخافُ عَدُوَّكَ . ولا يَعتَذِرُ إلَيكَ أحَدٌ إلاّ قَبِلتَ عُذرَهُ وإن عَلِمتَ أنَّهُ كاذِبٌ .
🌱با هيچ كس دشمنى مكن ، گرچه گمان كنى به تو زيانى نمیرساند[ میرساند] و نسبت به #دوستى هيچ كس ، بى رغبتى نشان مده ، گرچه گمان كنى به تو سودى نمى رساند؛ زيرا تو نمى دانى كه كِى به دوستت نيازمندى و كِى از #دشمنت هراسان . هرگاه كسى از تو عذرخواهى كرد ، عذرش را بپذير ، گرچه بدانى كه دروغ مى گويد .
📚الدرّة الباهرة : 26 ، أعلام الدين : 299 نحوه وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : 74 / 180 / 28. ]
#امام_سجادع
#شعبان
@Quranahlebayt
🟧🟡نگهدارندگى #أجل (اعتقادى):
🔸وَ قَالَ (علیه السلام): كَفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً.
و درود خدا بر او، فرمود: اجل، نگهبان خوبى است.
#سرآمد_مقدّر، حافظ انسان است!
💫امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى كند كه توجه به آن انسان را در برابر حوادث سخت شجاعت مى بخشد، مى فرمايد:
🔻 «اجل و سرنوشت حتمى براى حفظ انسان كافى است»؛*
❇️اشاره به اينكه هركس سرنوشت حتمى معينى دارد و تا آن زمان فرا نرسد جان او محفوظ است؛ اما هنگامى كه فرمان نهايى رسيد، هيچكس و هيچ چيز نمى تواند در برابر آن مقاومت كند.
👈همانگونه كه در سند اين كلام شريف ذكر كرديم، مرحوم «صدوق» آن را در ضمن بيان ماجرايى از جنگ صفين آورده است. طبق اين روايت يكى از ياران على عليه السلام مى گويد: در روز صفين على عليه السلام در مقابل معاويه ايستاده بود و حتى شمشير خود را از نيام درنياورده بود. يكى از اصحابش عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! مراقب خويش باش، ما از اين مى ترسيم كه اين مرد در حمله اى غافلگيرانه شما را از پاى درآورد.
💫امام عليه السلام فرمود: درست است كه او انسان بى دين و شقاوتمندى است ولى #اجل و سرنوشت قطعى، براى حفظ انسان كافى است. هيچكس نيست مگر اينكه فرشتگانى از سوى خدا مأمور حفظ او هستند تا در چاهى سقوط نكند يا ديوارى بر او فرود نيايد و يا مصيبت بد ديگرى دامن او را نگيرد تا اجلش فرا رسد. هنگامى كه اجل او فرا رسيد او را در مقابل حوادث تنها مى گذارند. من نيز چنين هستم؛ هنگامى كه اجلم فرا رسد، شقى ترين امت مى آيد و محاسنم را با خون سرم رنگين مى سازد. اين وعده اى مسلم و كاملاً صدق است.
♦️در اينجا سؤالى پيش مى آيد كه اگر اين سخن را بپذيريم بايد تمام #اقدامات _احتياطى در برابر حوادث گوناگون و در مقابل #دشمنان را ترك كنيم؛ نه سپرى در جنگ لازم خواهد بود و نه درست كردن سنگر، نه وسايل اختفا و نه پرهيز از جاده هاى خطرناك وغذاهاى مشكوك، بلكه بايد بگوييم تا سرآمد عمر ما نرسد هيچ چيز و هيچكس نمى تواند به ما آسيبى برساند. اين مطلبى است كه نه با تعليمات قرآن و اسلام منطبق است و نه با منطق عقل. حتى #قرآن مجيد مى فرمايد كه به هنگام #نمازِ_خوف در برابر دشمن تا ناچار نشويد وسايل حفاظتى خود (مانند سپر و زره و خود) را از خود دور نسازيد.
📝 در اينجا به كلامى كه از علامه مجلسى؛ در بحارالانوار يافتيم اشاره مى كنيم. او درواقع در پاسخ اين سؤال چنين مى گويد: اوّلاً اين در مواردى بوده است كه مردم به اندك چيزى از حوادث مى ترسيدند وبه احتمالات بعيده ترتيب اثر مى دادند. امام عليه السلام مى فرمايد: به اينگونه احتمالات و توهمات بعيد اعتنا نكنند؛ تا اجل كسى فرا نرسد از دنيا نمى رود. ثانيآ ممكن است اين از خصائص خود امام عليه السلام باشد، زيرا او طبق خبرى كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله به آن حضرت داده بود، زمان اجل خود را مى دانست و يقين داشت كه پيش از آن، حادثه اى او را تهديد نمى كند، ازاينرو مى فرمود: #اجل من، #حارس و نگهبان من است؛ ولى ديگران كه چنين اطلاعى ندارند، از مواردى كه خطر عقلايى دارد بايد بپرهيزند و به حكم :خود را به خطر نيفكنند.
🖊شرح آیت الله مکارم شیرازی
@Quranahlebayt
هدایت شده از کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
هنگام اذان به افق تهران
اللهم عجّل لولیک الفرج
«إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما»
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین
با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع)
کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام
@Quranahlebayt
❣﷽❣
🌷 #مهدی_شناسی ۳۹۸🌷
🌹ﻭَ ﺟَﻌَﻞَ ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﻣَﺎ ﺧَﺼَّﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻜُﻢْ ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
❓❓سوال: ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ،ﭼﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ ﺑﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﭘﻴﺸﻴﻦ زیارت جامعه ﺩﺍﺭﺩ ؟
✅ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﺍ ـ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ـ ، ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ . ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻗﺒﻠﻰ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﻭ ﺗﻌﻈﻴﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ . ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .
✅ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ،ما ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻼﺕ ، ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ اماممان ﻣﻰ ﮔﻮﻳیم : ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻧﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﻈﻴﻢ ﻭ ﺗﻜﺮﻳﻢ ،ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺩﻋﺎ ﻭ ﻳﺎﺩﻛﺮﺩ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﺷﻤﺎ ، ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .
❓❓ﺍﮔﺮ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺩﻋﺎ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﺎ برای امام زمان ﭼﻪ ﺍﺛﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺩﻋﺎﻯ ﻣﺎ ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﺮ ایشان ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؟
✅ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ، ﭼﻨﺪ ﻧﻈﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ :
1⃣ﺑﺮﺧﻰ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ، ﻫﻤﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻳﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺪﺍﻧﻬﺎ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ ، ﺑﻪ امام ، ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . او ﻋﻴﻦِ ﺭﺣﻤﺖ الهیست . ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ، ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺩﻋﺎ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺟﺪﻳﺪﻯ ﺑﺮﺍﻯ ایشان ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩ . ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺪﺡ ﻭ ﺛﻨﺎﻯ ایشان است.
2⃣ﺑﺮﺧﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ : ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺮﺩﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺭﺣﻤﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖِ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ، ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ .
3⃣ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ : ﺃﻭّﻻً ﻭ ﺑِﺎﻟﺬّﺍﺕ ، ﺛﻮﺍﺏ ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﻧﺼﻴﺐ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ؛ ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ ﻭ ﺑﺎﻟﻌَﺮَﺽ ، ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ .
⏪ﻇﺎﻫﺮﺍ ، ﻧﻈﺮ ﻧﺨﺴﺖ ، ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ، ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻃﻠﺐ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ؛ ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ، ﺗﺤﺼﻴﻞِ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺳﺖ .
⏪ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻄﻠﺐ ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻛﻤﺎﻝ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻤﺎﻻﺕِ ﺟﺰ ﺍﻭ ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻮﺩ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﻭ ﺗﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﻣﻄﻠﻖ ، ﺑﻰ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﻤﺎﻻﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ، ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﻋﺎﻯ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ، ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻫﻢ ﺩﻋﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ . ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﺩﻋﺎﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ، ﺁﺷﻜﺎﺭﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
🌸ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻃﯿﺐ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻭ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
🌸ﻧﻘﺶ ﺩﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ امام ﻣﯽﺭﺳﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﺍﻣﺮ ﺍﺳﺖ :
۱. ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ: ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺷﺪﻩ: ﻃﺒﻖ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻃﺒﻖ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻭﻡ ﺍﮔﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ، ﻭﻻﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻋﻼﻣﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﺩ ﺣﻼﻝ ﺯﺍﺩﮔﯽ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺧﻠﻘﺘﺸﺎﻥ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭﻻﯾﺖﭘﺬﯾﺮ ﺷﻮﻧﺪ.
🌸ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺤﺒﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻝ ﮐﺴﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺛﻨﺎﮔﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﺑه جﻬﺖ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ (ﯾﺎ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻧﻌﻤﺖ) . ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻮﺍﻝ ﺷﺪ ﺁﯾﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺍﻭﻟﯽ ﺍﻟﻨﻌﻢ» ﻧﻌﻤﺖ ﻓﻄﺮﺕ ﺍﺳﺖ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﻧﻪ، ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻓﻄﺮﺕ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﻭﻻﺩﺕ ﻓﺮﺩ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺣﻼﻝ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺣﻼﻝ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺐّ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
🌸ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﻣﺎ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺍﯼ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
🌸ﺍﻣّﺎ ﺍﮔﺮ "ﻃﯿﺒﺎً ﻟﺨَﻠﻘﻨﺎ" ﺭﺍ ﺍﺧﻼﻕ ﺣَﺴَﻦ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ، ﺑﺮﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ " ﺍﺛﺮ" ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﻻﯾﺖ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺧﻮﺵ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﻫﺮﭼﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﻻﯾﺘﯽ ﺗﺮ ﺷﻮﺩ ﺧﻠﻖ ﺍﻭ ﺣﺴﻦ ﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ«ﺧَﻠﻘﻨﺎ» ﺭﺍ ﺧُﻠﻖ ﺣﺴﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻨﯿﻢ...
#مهدی_شناسی
#قسمت_398
#جامعه_کبیره
👈 #ادامه_دارد....
🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
@Quranahlebayt
❣﷽❣
🌷 #مهدی_شناسی ۳۹۹🌷
🌹ﻭَ ﺟَﻌَﻞَ ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﻣَﺎ ﺧَﺼَّﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻜُﻢْ ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ🌹
🔸زیارت جامعه کبیره🔸
🍃۲. ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ":ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﻭﻻﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ، ﺑﺎ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﺠﺎﺳﺘﯽ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺩﺭﻭﻍ، ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻭ ﺗﺠﺴﺲ ﻭ ... ﺩﻭﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
🍃 ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺮﺁﻥ "ﻷﻧﻔﺴﻨﺎ" ﺍﺳﺖ، ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ ﺧﻮﺩﺑﺨﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﻫﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ.
🍃۳. "ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ" ﺍﺛﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻓﻀﺎﯾﻞ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﺩﻡ ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻭﻻﯾﺖ ﻣﺘﺼﻒ ﺑﻪ ﺳﺨﺎﻭﺕ، ﺻﺪﻕ، ﮐﺮﺍﻣﺖﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ .
🍃ﻗﺮﺁﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼﻫﺎﯼ ﻣﺘﺪﯾﻨﯿﻦ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ۳۲ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺠﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: « ﻟَﺎ ﺗُﺰَﻛُّﻮﺍ ﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢْ ﻫُﻮَ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﺑِﻤَﻦِ ﺍﺗَّﻘَﻰ»؛« ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻣﺸﻤﺎﺭﻳﺪ ﺍﻭ ﺑﻪ [ﺣﺎﻝ] ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻯ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ » ﻭﻻﯾﺖﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺗﺰﮐﯿﻪ ﻧﻔﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯿﺴﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
🍃ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺑﯿﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺶ ﻣﯽﺁﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﻭﻻﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺯﯾﻨﺖﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺷﻮﺩ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽﻫﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻠﻮﻩ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ «ﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﻓﻀﻞ ﺭﺑّﯽ » ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺑﺮﺳﺪ ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽﺩﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﮐﺖ ﻭﻻﯾﺖﭘﺬﯾﺮﯼ ﺍﻭ ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﻮﺑﯿﻬﺎﯼ ﺷﺨﺺ ﻫﻮﯾﺪﺍ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.
🍃 ﺍﺛﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﻭﻻﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﮐﺘﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
ﭼﺮﺍ ﻭﻻﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﮐﺘﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﺷﺖﻫﺎﯼ ﻭﻻﯾﺖﭘﺬﯾﺮ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺧﺎﺻﯽ ﻧﺼﯿﺒﺸﺎﻥ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟
🍃ﺟﻮﺍﺏ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم صلی اللع علیه و آله می فرمایند:ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺣﻘﯿﻘﺘﺎً ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻮﺭﻱ ﺧﻠﻖ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﻧﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ، ﭼﭗ ، ﺑﺎﻻ ، ﭘﺎﻳﻴﻦ ، ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﻧﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺪ ﺍﺧﻼﻕ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﺮﺩ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺫﺍﻟﺖﻫﺎ ﺟﺪﺍ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
🍃ﻭﻗﺘﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﻲﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﻭﺩ ﺣﺴﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ : «ﺇِﻥَ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨﺎﺕِ ﻳُﺬْﻫِﺒْﻦَ ﺍﻟﺴَّﻴِّﺌﺎﺕ» ﺣﺴﻨﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲﺑﺮﺩ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻘﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﺮﺿﺎ (ﻉ) ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ: « ﺣُﺒُّﻨَﺎ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ ﻳُﻜَﻔِّﺮُ ﺍﻟﺬُّﻧُﻮﺏَ، ﻭَ ﻳُﻀَﺎﻋِﻒُ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨَﺎﺕ» ﺣﺐّ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﻢ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲﭘﻮﺷﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
🍃ﻭﻻﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺳﻴﺌﻪ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺭﻳﺸﻪ ﺑﺪﻭﺍﻧﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺯﻣﻴﻦ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻣﺤﺐ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻉ) ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺳﻴﺌﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﻮﻳﺎ ﺳﻴﺌﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﭼﻮﻥ ﺭﻳﺸﻪﺍﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ،ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﻛﻨﺪﻧﻲ ﻻﺯﻡ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻣﺤﺒﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﻢ ﮔِﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ، ﮔِﻞ ﺷﯿﻌﻪ ﮔِﻞ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ «ﺷﻴﻌﺘﻨﺎ ﺧﻠﻘﻮﺍ ﻣﻦ ﻓﺎﺿﻞ ﻃﻴﻨﺘﻨﺎ » ﻣﺎ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﮔِﻞ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩﺍﯾﻢ، ﻭﻗﺘﻲ ﮔِﻞ ﻭ ﻓﻄﺮﺕ ﮐﺴﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﻭ ﻧﻬﺎﺩﻳﻨﻪ ﻧﻤﻲﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍﺣﺖ ﺟﺪﺍ ﻣﻲﺷﻮﺩ. ﭼﻮﻥ ﺍﺻﻞ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻣﺤﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻧﻮﺭ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺻﻞ ﻧﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻇﻠﻤﺖ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﺮﺿﻲ ﺍﺳﺖ ﻭﺁﻧﺎً ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲﺭﻭﺩ. ﻋﻼﻣﺖ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﻇﻠﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺎ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺮ ﻣﻲﺯﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻣﻲﮔﺮﺩﺩ.
🍃ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ، ﻃﻴﻨﺖ ﻣﺤﺒﻴﻦ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﺍﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻃﻴﻨﺖ ﺍﻋﺪﺍﺀ ﺍﺯ ﺳﺠّﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔِﻞ ﻣﺤﺒﻴﻦ ﻭ ﻣﺒﻐﻀﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻓﺮﻕ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺳﺆﺍﻝ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺒﻐﺾ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺤﺐّ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺴﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻃﻴﻨﺘﺶ ﻭ ﮔِﻞ ﻭﺟﻮﺩﯾﺶ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
🍃ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺣﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻮﺭﺍ ً ﺫﻧﻮﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺣﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲﺩﻫﺪ ﺍﺯ ﺫﻧﺐ ﺍﺛﺮﻱ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺏ ﻛﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻄﺮﻩ ﻗﻄﺮﻩﻫﺎﻱ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻲﺑﺮﺩ.
#مهدی_شناسی
#قسمت_399
#جامعه_کبیره
👈 #ادامه_دارد....
🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
@Quranahlebayt