eitaa logo
کانال قرآن و اهلبیت علیهم السلام
746 دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
19 فایل
ارتباط باما. نـوكــــري كردنِ اين قـوم مرا بالا بُرد با گـداييِّ حسيـن مَنسَب شاهي دارم به حسين بن علي پشت و پناهم گرم است اي خـدا شكر، عجب پشت و پناهي دارم. @Behruz313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 علیه السلام : 💠قُلتُ لِعَلىِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام اَخبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِـعِ الّدينِ، قالَ علیه السلام : قَولُ الحَقِّ وَ الحُكمُ بِالعَدلِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ؛ 🌱به امام سجّاد علیه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام علیه السلام فرمودند: ، و . 📚خصال ص۱۱۳ 🔰الإمام زين العابدين عليه السلام : 💠لا تُعادِيَنَّ أحَدا وإن ظَنَنتَ أنَّهُ لا يَضُرُّكَ [ لیضرک ] ، ولا تَزهَدَنَّ في صَداقَةِ أحَدٍ وإن ظَنَنتَ أنَّهُ لا يَنفَعُكَ ؛ فَإِنَّكَ لا تَدري مَتى تَرجو صَديقَكَ ، ولا تَدري مَتى تَخافُ عَدُوَّكَ . ولا يَعتَذِرُ إلَيكَ أحَدٌ إلاّ قَبِلتَ عُذرَهُ وإن عَلِمتَ أنَّهُ كاذِبٌ . 🌱با هيچ كس دشمنى مكن ، گرچه گمان كنى به تو زيانى نمی‌رساند[ میرساند] و نسبت به هيچ كس ، بى رغبتى نشان مده ، گرچه گمان كنى به تو سودى نمى رساند؛ زيرا تو نمى دانى كه كِى به دوستت نيازمندى و كِى از هراسان . هرگاه كسى از تو عذرخواهى كرد ، عذرش را بپذير ، گرچه بدانى كه دروغ مى گويد . 📚الدرّة الباهرة : 26 ، أعلام الدين : 299 نحوه وليس فيه ذيله ، بحار الأنوار : 74 / 180 / 28. ] @Quranahlebayt
🟧🟡نگهدارندگى (اعتقادى): 🔸وَ قَالَ (علیه السلام): كَفَى بِالْأَجَلِ حَارِساً. و درود خدا بر او، فرمود: اجل، نگهبان خوبى است. ، حافظ انسان است! 💫امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته اى اشاره مى كند كه توجه به آن انسان را در برابر حوادث سخت شجاعت مى بخشد، مى فرمايد: 🔻 «اجل و سرنوشت حتمى براى حفظ انسان كافى است»؛* ❇️اشاره به اينكه هركس سرنوشت حتمى معينى دارد و تا آن زمان فرا نرسد جان او محفوظ است؛ اما هنگامى كه فرمان نهايى رسيد، هيچكس و هيچ چيز نمى تواند در برابر آن مقاومت كند. 👈همانگونه كه در سند اين كلام شريف ذكر كرديم، مرحوم «صدوق» آن را در ضمن بيان ماجرايى از جنگ صفين آورده است. طبق اين روايت يكى از ياران على عليه السلام مى گويد: در روز صفين على عليه السلام در مقابل معاويه ايستاده بود و حتى شمشير خود را از نيام درنياورده بود. يكى از اصحابش عرض كرد: يا اميرالمؤمنين! مراقب خويش باش، ما از اين مى ترسيم كه اين مرد در حمله اى غافلگيرانه شما را از پاى درآورد. 💫امام عليه السلام فرمود: درست است كه او انسان بى دين و شقاوتمندى است ولى و سرنوشت قطعى، براى حفظ انسان كافى است. هيچكس نيست مگر اينكه فرشتگانى از سوى خدا مأمور حفظ او هستند تا در چاهى سقوط نكند يا ديوارى بر او فرود نيايد و يا مصيبت بد ديگرى دامن او را نگيرد تا اجلش فرا رسد. هنگامى كه اجل او فرا رسيد او را در مقابل حوادث تنها مى گذارند. من نيز چنين هستم؛ هنگامى كه اجلم فرا رسد، شقى ترين امت مى آيد و محاسنم را با خون سرم رنگين مى سازد. اين وعده اى مسلم و كاملاً صدق است. ♦️در اينجا سؤالى پيش مى آيد كه اگر اين سخن را بپذيريم بايد تمام _احتياطى در برابر حوادث گوناگون و در مقابل را ترك كنيم؛ نه سپرى در جنگ لازم خواهد بود و نه درست كردن سنگر، نه وسايل اختفا و نه پرهيز از جاده هاى خطرناك وغذاهاى مشكوك، بلكه بايد بگوييم تا سرآمد عمر ما نرسد هيچ چيز و هيچكس نمى تواند به ما آسيبى برساند. اين مطلبى است كه نه با تعليمات قرآن و اسلام منطبق است و نه با منطق عقل. حتى مجيد مى فرمايد كه به هنگام در برابر دشمن تا ناچار نشويد وسايل حفاظتى خود (مانند سپر و زره و خود) را از خود دور نسازيد. 📝 در اينجا به كلامى كه از علامه مجلسى؛ در بحارالانوار يافتيم اشاره مى كنيم. او درواقع در پاسخ اين سؤال چنين مى گويد: اوّلاً اين در مواردى بوده است كه مردم به اندك چيزى از حوادث مى ترسيدند وبه احتمالات بعيده ترتيب اثر مى دادند. امام عليه السلام مى فرمايد: به اينگونه احتمالات و توهمات بعيد اعتنا نكنند؛ تا اجل كسى فرا نرسد از دنيا نمى رود. ثانيآ ممكن است اين از خصائص خود امام عليه السلام باشد، زيرا او طبق خبرى كه پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله به آن حضرت داده بود، زمان اجل خود را مى دانست و يقين داشت كه پيش از آن، حادثه اى او را تهديد نمى كند، ازاينرو مى فرمود: من، و نگهبان من است؛ ولى ديگران كه چنين اطلاعى ندارند، از مواردى كه خطر عقلايى دارد بايد بپرهيزند و به حكم :خود را به خطر نيفكنند. 🖊شرح آیت الله مکارم شیرازی @Quranahlebayt
‍   ‌   ‌   ‌ هنگام اذان به افق تهران اللهم عجّل لولیک الفرج  «إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ وَ الْعَنْ اَعْدٰاءَهُم ْاْجمَعین با التماس دعای فرج و پیروزی رزمندگان مدافع اسلام و حریم اهل بیت (ع) کانال مذهبی قرآن و اهلبیت علیهم السلام @Quranahlebayt
❣﷽❣ 🌷 ۳۹۸🌷 🌹ﻭَ ﺟَﻌَﻞَ ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﻣَﺎ ﺧَﺼَّﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻜُﻢْ ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ🌹 🔸زیارت جامعه کبیره🔸 ❓❓سوال: ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ،ﭼﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ ﺑﺎ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻫﺎﻯ ﭘﻴﺸﻴﻦ زیارت جامعه ﺩﺍﺭﺩ ؟ ✅ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ـ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﭘﻴﺸﻴﻦ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ـ ، ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ . ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﻗﺒﻠﻰ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﻭ ﺗﻌﻈﻴﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ . ﺍﻳﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺗﻜﺮﻳﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ . ✅ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ،ما ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻼ‌ﺕ ، ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ اماممان ﻣﻰ ﮔﻮﻳیم : ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻧﻮﺭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﻈﻴﻢ ﻭ ﺗﻜﺮﻳﻢ ،ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺩﻋﺎ ﻭ ﻳﺎﺩﻛﺮﺩ ﻭﻳﮋﮔﻰ ﻫﺎﻯ ﺷﻤﺎ ، ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . ❓❓ﺍﮔﺮ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺩﻋﺎ ﺑﺎﺷﺪ ، ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﻋﺎ برای امام زمان ﭼﻪ ﺍﺛﺮﻯ ﺩﺍﺭﺩ ؟ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﺩﻋﺎﻯ ﻣﺎ ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﺮ ایشان ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻗﺮﺏ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؟ ✅ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ، ﭼﻨﺪ ﻧﻈﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ : 1⃣ﺑﺮﺧﻰ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ، ﻫﻤﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻫﺎﻳﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻳﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺪﺍﻧﻬﺎ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﺑﺪ ، ﺑﻪ امام ، ﻋﻨﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . او ﻋﻴﻦِ ﺭﺣﻤﺖ الهیست . ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ، ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ﺩﻋﺎ ، ﺭﺣﻤﺖ ﺟﺪﻳﺪﻯ ﺑﺮﺍﻯ ایشان ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩ . ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺪﺡ ﻭ ﺛﻨﺎﻯ ایشان است. 2⃣ﺑﺮﺧﻰ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ : ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﻫﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺮﺩﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺭﺣﻤﺖ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖِ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ، ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ . 3⃣ﺑﺮﺧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ : ﺃﻭّﻻ‌ً ﻭ ﺑِﺎﻟﺬّﺍﺕ ، ﺛﻮﺍﺏ ﺻﻠﻮﺍﺕ ، ﻧﺼﻴﺐ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ؛ ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ ﻭ ﺑﺎﻟﻌَﺮَﺽ ، ﺑﺮﺍﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ، ﺳﻮﺩﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ . ⏪ﻇﺎﻫﺮﺍ ، ﻧﻈﺮ ﻧﺨﺴﺖ ، ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ ؛ ﻭ ﮔﺮ ﻧﻪ ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ، ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻃﻠﺐ ﺭﺣﻤﺖ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ؛ ﭼﻮﻥ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ، ﺗﺤﺼﻴﻞِ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺳﺖ . ⏪ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻄﻠﺐ ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ، ﻛﻤﺎﻝ ﻣﻄﻠﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﻤﺎﻻ‌ﺕِ ﺟﺰ ﺍﻭ ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ، ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻮﺩ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺍﻭ ﺗﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﻣﻄﻠﻖ ، ﺑﻰ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﻤﺎﻻ‌ﺕ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ، ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﻋﺎﻯ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻰ ، ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﻫﻢ ﺩﻋﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ . ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﺩﻋﺎﻫﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻋﺎ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ، ﺁﺷﻜﺎﺭﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. 🌸ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻃﯿﺐ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻭ ﮐﻔﺎﺭﻩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ. 🌸ﻧﻘﺶ ﺩﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ امام ﻣﯽ‌ﺭﺳﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﺍﻣﺮ ﺍﺳﺖ :  ۱. ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ: ﺍﯾﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻭ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺷﺪﻩ: ﻃﺒﻖ ﯾﮏ ﻣﻌﻨﺎ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻃﺒﻖ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺩﻭﻡ ﺍﮔﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﻮﺩ ،  ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﺩ ﺣﻼ‌ﻝ ﺯﺍﺩﮔﯽ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ. ﺧﻠﻘﺘﺸﺎﻥ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﻭﻻ‌ﯾﺖ‌ﭘﺬﯾﺮ ﺷﻮﻧﺪ. 🌸ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺤﺒﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﺩﻝ ﮐﺴﯽ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺛﻨﺎﮔﻮﯼ ﺧﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﺑه جﻬﺖ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ (ﯾﺎ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻧﻌﻤﺖ) . ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻮﺍﻝ ﺷﺪ ﺁﯾﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ «ﺍﻭﻟﯽ ﺍﻟﻨﻌﻢ» ﻧﻌﻤﺖ ﻓﻄﺮﺕ ﺍﺳﺖ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﻧﻪ، ﻣﻨﻈﻮﺭ  ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻧﻌﻤﺖ ، ﻧﻌﻤﺖ ﻓﻄﺮﺕ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﻞ ﻭﻻ‌ﺩﺕ ﻓﺮﺩ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺣﻼ‌ﻝ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺣﻼ‌ﻝ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻣﺤﺐّ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺯﺍﺩﻩ ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🌸ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﻣﺎ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﮔﺎﻥ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺍﯼ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺘﻤﺎً ﺑﺮﮔﺰﯾﺪﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. 🌸ﺍﻣّﺎ ﺍﮔﺮ "ﻃﯿﺒﺎً ﻟﺨَﻠﻘﻨﺎ" ﺭﺍ ﺍﺧﻼ‌ﻕ ﺣَﺴَﻦ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ، ﺑﺮﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﻣﻌﻨﺎ " ﺍﺛﺮ" ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺧﻮﺵ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﺍﺳﺖ ﻫﺮﭼﻪ  ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﻻ‌ﯾﺘﯽ ﺗﺮ ﺷﻮﺩ ﺧﻠﻖ ﺍﻭ ﺣﺴﻦ ﺗﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻦ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ«ﺧَﻠﻘﻨﺎ» ﺭﺍ ﺧُﻠﻖ ﺣﺴﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﻨﯿﻢ... 👈 .... 🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 @Quranahlebayt
❣﷽❣ 🌷 ۳۹۹🌷 🌹ﻭَ ﺟَﻌَﻞَ ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﻣَﺎ ﺧَﺼَّﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻜُﻢْ ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ🌹 🔸زیارت جامعه کبیره🔸 🍃۲. ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ":ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ، ﺑﺎ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﺠﺎﺳﺘﯽ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﻧﻔﺲ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺩﺭﻭﻍ، ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻭ ﺗﺠﺴﺲ ﻭ ... ﺩﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. 🍃 ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻗﺮﺁﻥ "ﻷ‌ﻧﻔﺴﻨﺎ" ﺍﺳﺖ، ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻧﻔﺲ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﺛﻤﺮﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ ﺧﻮﺩﺑﺨﻮﺩ ﺍﺯ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﻫﺎ ﺩﻭﺭ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. 🍃۳. "ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ" ﺍﺛﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻓﻀﺎﯾﻞ ﺍﺳﺖ ﯾﻌﻨﯽ ﺁﺩﻡ ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﻣﺘﺼﻒ ﺑﻪ ﺳﺨﺎﻭﺕ، ﺻﺪﻕ، ﮐﺮﺍﻣﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ . 🍃ﻗﺮﺁﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺪﯾﻨﯿﻦ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﯾﻪ ۳۲ ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺠﻢ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﺪ: « ﻟَﺎ ﺗُﺰَﻛُّﻮﺍ ﺃَﻧﻔُﺴَﻜُﻢْ ﻫُﻮَ ﺃَﻋْﻠَﻢُ ﺑِﻤَﻦِ ﺍﺗَّﻘَﻰ»؛« ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻣﺸﻤﺎﺭﻳﺪ ﺍﻭ ﺑﻪ [ﺣﺎﻝ] ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﻯ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ »  ﻭﻻ‌ﯾﺖ‌ﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺗﺰﮐﯿﻪ ﻧﻔﺲ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﯿﺴﺮ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. 🍃ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺑﯽ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺑﯿﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺶ ﻣﯽ‌ﺁﯾﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﺯﯾﻨﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺧﻼ‌ﻗﯽ ﺷﻮﺩ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽ‌ﻫﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺍﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﺟﻠﻮﻩ ﻧﻤﯽ‌ﮐﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ «ﻫﺬﺍ ﻣﻦ ﻓﻀﻞ ﺭﺑّﯽ » ﺧﻮﺩ ﻣﯽ‌ﺩﺍﻧﺪ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﺑﺮﺳﺪ ﺧﺪﺍﯼ ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﮕﻪ ﻧﻤﯽ‌ﺩﺍﺭﺩ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﮐﺖ ﻭﻻ‌ﯾﺖ‌ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺍﻭ ﻭ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺧﻮﺑﯿﻬﺎﯼ ﺷﺨﺺ ﻫﻮﯾﺪﺍ ﻭ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ. 🍃 ﺍﺛﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﮐﺘﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﭼﺮﺍ ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﭘﺬﯾﺮﯼ ﺧﺎﺻﯿﺖ ﮐﺘﻤﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﺷﺖ‌ﻫﺎﯼ ﻭﻻ‌ﯾﺖ‌ﭘﺬﯾﺮ ﺧﺒﯿﺚ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺧﺎﺻﯽ ﻧﺼﯿﺒﺸﺎﻥ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ؟ 🍃ﺟﻮﺍﺏ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﯼ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اکرم صلی اللع علیه و آله می فرمایند:ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺣﻘﯿﻘﺘﺎً ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﻮﺭﻱ ﺧﻠﻖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ، ﻧﻮﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺍﺳﺖ ، ﭼﭗ ، ﺑﺎﻻ‌ ، ﭘﺎﻳﻴﻦ ، ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻱ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻋﻀﺎﺀ‌ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﻧﻮﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲ‌ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺻﺎﺣﺒﺶ ﺑﺪ ﺍﺧﻼ‌ﻕ ﺑﺎﺷﺪ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﺮﺩ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﺁﻥ ﻧﻮﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺫﺍﻟﺖ‌ﻫﺎ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. 🍃ﻭﻗﺘﻲ ﺷﻤﺎ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﻲ‌ﻓﺮﺳﺘﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﻭﺩ ﺣﺴﻨﻪ ﺍﺳﺖ. ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ :‌ «ﺇِﻥَ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨﺎﺕِ ﻳُﺬْﻫِﺒْﻦَ ﺍﻟﺴَّﻴِّﺌﺎﺕ» ﺣﺴﻨﻪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ ﻭ ﺗﻮﻓﻴﻘﺎﺕ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﻣﻮﺳﻲ ﺍﻟﺮﺿﺎ  (ﻉ) ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ﺣُﺒُّﻨَﺎ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ ﻳُﻜَﻔِّﺮُ ﺍﻟﺬُّﻧُﻮﺏَ، ﻭَ ﻳُﻀَﺎﻋِﻒُ ﺍﻟْﺤَﺴَﻨَﺎﺕ»‌ ﺣﺐّ ﻣﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﻢ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﭘﻮﺷﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. 🍃ﻭﻻ‌ﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲ‌ﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺳﻴﺌﻪ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺭﻳﺸﻪ ﺑﺪﻭﺍﻧﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﺯﻣﻴﻦ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻣﺤﺐ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻉ)‌ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺳﻴﺌﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ، ﮔﻮﻳﺎ ﺳﻴﺌﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﭼﻮﻥ ﺭﻳﺸﻪ‌ﺍﻱ ﻧﺪﺍﺭﺩ،‌ﺍﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺑﻼ‌ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻛﻨﺪﻧﻲ ﻻ‌ﺯﻡ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻣﺤﺒﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻫﻢ ﮔِﻞ ﻣﻲ‌‌ﻛﻨﺪ ، ﮔِﻞ ﺷﯿﻌﻪ ﮔِﻞ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ «ﺷﻴﻌﺘﻨﺎ ﺧﻠﻘﻮﺍ ﻣﻦ ﻓﺎﺿﻞ ﻃﻴﻨﺘﻨﺎ » ﻣﺎ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﮔِﻞ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺧﻠﻖ ﺷﺪﻩ‌ﺍﯾﻢ، ﻭﻗﺘﻲ ﮔِﻞ  ﻭ ﻓﻄﺮﺕ ﮐﺴﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺪﻱ ﺩﺭ ﺍﻭ ﻧﻬﺎﺩﻳﻨﻪ ﻧﻤﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍﺣﺖ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﭼﻮﻥ ﺍﺻﻞ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﻣﺤﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺍﺕ ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻧﻮﺭ ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮﺩ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺻﻞ ﻧﻮﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻇﻠﻤﺖ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﺮﺿﻲ ﺍﺳﺖ ﻭﺁﻧﺎً ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ. ﻋﻼ‌ﻣﺖ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﻇﻠﻤﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺗﺎ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺮ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺩ. 🍃ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﻱ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ، ﻃﻴﻨﺖ ﻣﺤﺒﻴﻦ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺍﺯ ﺍﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻃﻴﻨﺖ ﺍﻋﺪﺍﺀ‌ ﺍﺯ ﺳﺠّﻴﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔِﻞ ﻣﺤﺒﻴﻦ ﻭ ﻣﺒﻐﻀﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻓﺮﻕ ﺩﺍﺭﺩ ، ﺳﺆﺍﻝ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ  ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺒﻐﺾ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻣﺤﺐّ ﺑﺎﺷﻨﺪ؟ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ: ﻫﺮ ﻛﺴﯽ ﺧﻮﺩ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﻃﻴﻨﺘﺶ ﻭ ﮔِﻞ ﻭﺟﻮﺩﯾﺶ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🍃ﺧﺎﺻﻴﺖ ﺣﺐّ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻮﺭﺍ ً ﺫﻧﻮﺏ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﺣﻞ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﻲ‌ﺩﻫﺪ ﺍﺯ ﺫﻧﺐ ﺍﺛﺮﻱ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ، ﮔﻮﻳﺎ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﺏ ﻛﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻄﺮﻩ ﻗﻄﺮﻩ‌ﻫﺎﻱ ﻧﺠﺎﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ. 👈 .... 🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 @Quranahlebayt
❣﷽❣ 🌷 ۴۰۰🌷 🌹ﺟَﻌَﻞَ ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﻣَﺎ ﺧَﺼَّﻨَﺎ ﺑِﻪِ ﻣِﻦْ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻜُﻢْ ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ🌹 🔸زیارت جامعه کبیره🔸 🍃"ﺻَﻠَﻮَﺍﺗِﻨَﺎ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ" را ﻋﻼ‌ﻭﻩ ﺑﺮ ﺻﻠﻮﺍﺕ ﻭ ﺩﺭﻭﺩ ﺑﺮ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ،ﻧﻤﺎﺯ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﺎ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﮔﻔﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﻧﻤﺎﺯ امام زمان ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. 🍃ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ امام ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺑﻪ ﺟﺎ ﻣﻲ‌ﺁﻭﺭﺩ ﭼﻮﻥ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺩﺍﺭﺩ.ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺤﺐّ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺒﻴﻪ امام زمان ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﺳﻜﻨﺎﺗﺶ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🍃ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺤﺐّ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺒﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ امامش ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﻣﺼﻠﯽ ﺍﺳﺖ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻬﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 🔶ﻧﻤﺎﺯﯼ که شبیه نماز امام زمان عجل الله فرجه باشد ﭼﻬﺎﺭ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ : «ﻃِﻴﺒﺎً ﻟِﺨَﻠْﻘِﻨَﺎ ﻭَ ﻃَﻬَﺎﺭَﺓً ﻟِﺄَﻧْﻔُﺴِﻨَﺎ ﻭَ ﺗَﺰْﻛِﻴَﺔً ﻟَﻨَﺎ ﻭَ ﻛَﻔَّﺎﺭَﺓً ﻟِﺬُﻧُﻮﺑِﻨَﺎ  » 🔶ﺍﻣّﺎ ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺛﺎﺭ ﺳﺒﺐ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻧﻴﺰ ﺑﺨﺸﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺿﺎ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ می فرمایند:«ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺸﻮﺩ ﺣﺴﺎﺏ ﺷﻴﻌﻴﺎﻧﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺷﻴﻌﻴﺎﻧﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﮔﺮ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺤﺐّ ﻣﺎ ﻭ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻇﻠﻤﯽ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﯿﻌﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻇﻠﻢ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﻣﻲ‌ﮐﻨﯿﻢ ﻛﻪ ﺁﻥ ﻣﻈﻠﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﻣﺎ ﺑﺒﺨﺸﺪ.ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻇﻠﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻈﻠﻤﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭﺗﺮ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺸﻴﻢ ﻭ ﻋﻔﻮ ﻛﻨﻴﻢ، ﻭﻗﺘﻲ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﻴﻢ ﺑﺒﺨﺸﻴﺪ ﻣﮕﺮ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻧﺒﺨﺸﻴﻢ.» 🔶البته ﮐﺴﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﮔﻤﺎﻥ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺮ ﺑﺮ ﺷﯿﻌﻪ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻉ) ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ، ﺗﺎ ﺷﻔﺎﻋﺘﺶ ﻛﻨﺪ ﺍﮔﺮ ﺳﻴﺮﻩ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺤﺐّ ﻭ ﺷﻴﻌﻪ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻜﺮﻩ ﻭ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 🔶ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺳﺎﺱ ﻛﺎﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻣﺤﺐّ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﻧﻬﺮﻫﺎﻱ ﻭﻻ‌ﻳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻳﺪ ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ‌ﻫﺎﻱ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻧﮕﻴﺮﺩ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻉ)‌ ﻣﺨﻔﻲ ﻧﻤﺎﻧﺪ . 🔶ﻧﻜﺘﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ امام زمان ﺁﺩﻡ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﻳﻔﻲ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻳﻌﻨﻲ ﻣﺤﺐ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ‌ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺧﻠﻖ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﮔﺸﺎﻳﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﻠﻖ ﺍﺯ ﻣﺤﺐ ﻭﻻ‌ﻳﺖ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﺪ.ﺗﺰﻛﻴﻪ ﻳﻌﻨﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﺩﺍﺩﻥ. 🔶ﻫﺮﭼﻪ ﺍﺳﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻭ ﺳﯿﺮﻩ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺁﻝ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﯾﺎﺑﺪ ﺍﺛﺮ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺮﺷﺖ ﻭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻭ ﺧَﻠﻖ ﻭ ﺧُﻠﻖ ﻣﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺩ. 👈 .... 🌤اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤 @Quranahlebayt
🍀تفکر: هر روز یک فراز از مناجات شعبانیه - ۱🍀 ☘اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْمَعْ دُعائی اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائی اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلیَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابی، وَتَعْلَمُ ما فی نَفْسی، وَتَخْبُرُ حاجَتی، وَتَعْرِفُ ضَميری، وَلا يَخْفی عَلَيْكَ اَمْرُ مُنْقَلَبی وَمَثْوایَ، وَما اُريدُ اَنْ اُبْدِئَ بِهِ مِنْ مَنْطِقی، واَتَفَوَّهُ بِهِ مِنْ طَلِبَتی، وَاَرْجُوهُ لِعاقِبَتی، وَقَدْ جَرَتْ مَقاديرُكَ عَلَیَّ يا سَيِّدی فيما يَكُونُ مِنّی اِلی آخِرِ عُمْری، مِنْ سَريرَتی وَعَلانِيَتی، وَبِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيادَتی وَنَقْصی وَنَفْعی وَضَرّی، ☘خدايا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و شنوای دعايم باش، آنگاه كه می‌خوانمت، و صدايم را بشنو گاهی كه صدايت می‌كنم، و به من توجّه كن هنگامی‌كه با تو مناجات می‌‏نمايم ☘همانا به سوی تو گريختم و در حال درماندگی و زاری در برابرت ايستادم، پاداشی را كه نزد توست اميدوارم، آنچه را كه در درون دارم می‌دانی، بر حاجتم خبر داری، نهانم را می‌شناسی، كار بازگشت به آخرت و خانه ابدی‌‏ام بر تو پوشيده نيست و آنچه كه می‌خواهم به زبان‏ آورم و خواهش خويش را بازگو كنم و هم آنچه را كه برای عاقبتم اميد دارم، بر تو پنهان نيست، ☘همانا آنچه تقدير نموده‌‏ای بر من‏ ای آقای من در آنچه كه تا پايان عمر بر من فرود می‌آيد از نهان و آشكارم جاری شده است، و تنها به دست توست نه به دست‏ غير تو، فزونی و كاستی‌ام و سود و زيانم. @Quranahlebayt
✅خطبه‌ی امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) در هنگام ظهور -------------------- ☀️امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: قائم (عجل‌الله ‌تعالی ‌فرجه‌ الشریف)، پشت خود را به دیوار کعبه تکیه داده مردم جهان را مخاطب قرار می‌دهد و می‌فرماید : 🔹«هرکس بخواهد آدم و شیث را ببیند اینک منم آدم و شیث (علیهماالسلام). 🔹هرکس بخواهد نوح و سام را ببیند اینک منم نوح و سام (علیهماالسلام). 🔹هرکس بخواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند اینک منم ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام). 🔹هر کس بخواهد موسی و یوشع را ببیند اینک منم موسی و یوشع (علیهماالسلام). 🔹هرکس بخواهد عیسی و شمعون را ببیند اینک منم عیسی و شمعون (علیهماالسلام). 🔹هرکس بخواهد محمد و علی (سلام‌الله‌علیهما)، را ببیند اینک منم محمد و علی (سلام‌الله‌علیهما). 🔹هرکس بخواهد حسن و حسین را ببیند اینک منم حسن و حسین (سلام‌الله‌علیهما). 🔹هرکس بخواهد امام‌ها را از اولاد حسین ببیند اینک منم آن امامان معصوم از نسل پاک حسین (علیه‌السلام). 🔹اینک به سخنانم گوش فرا دهید تا شما را از آن‌چه شنیده و می‌دانید و آن‌چه تاکنون نشنیده و نمی‌دانید، خبر دهم… هرکس کتاب‌های آسمانی را می‌شناسد گوش فرا دهد…» 🔹آن‌گاه حضرت بقیة‌الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداه)، به خواندن کتاب‌های آسمانی می‌پردازد، و صحیفه آدم و شیث و نوح و ابراهیم (علیهم‌السلام)، را می‌خواند، و هم تورات و انجیل و زبور را… و سپس قرآن کریم را -------------------- 📗بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۵٣، ص٩ @Quranahlebayt
🔴می‌دانی در چه زمانی هستی⁉️ ☀️رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) فرمود: «زمانی بر مردم خواهد آمد که حکومت جز به وسیله‌ی کشتن و ستمگری به دست نیاید و ثروت جز با غصب و بخل فراهم نگردد و محبت و دوستی جز با بیرون راندن دین و پیروی هوای نفس حاصل نشود، پس هرکه آن زمان را دریابد و بر فقر صبر کند در حالی‌که می‌تواند به ثروت برسد و بر دشمنی مردم صبر کند در حالی‌که (به وسیله‌ی از دست دادن دین و پیروی از هوس) بتواند محبت مردم را جلب نماید و بر خواری صبر کند در صورتی که قدرت عزیز شدن را داشته باشد خداوند پاداش پنجاه صدیق از تصدیق کنندگان مرا به او خواهد داد.» 📗اصول کافی، ج۲، ص۹۱ 🔴زمانی که اگرچه سخت است نگه داشتن ایمان، زمانی که اگرچه محجوب است حجت خداوند، اما می‌توانی همان شوی که رسول خدا (ص) دلتنگ دیدارش بود، که چراغ‌های تاریکی اش خواند، که شگفت ترين مردم در ایمانش نامید، که مژده اش داد به برابری با پنجاه صدیق از تصدیق کنندگانش. ✍می‌دانی می‌توانی که باشی⁉️ چقدر ظالمی بر خود ای نفس می‌دانی می‌توانی که باشی؟ خدایا یاری ام کن تا در دوراهی های انتخاب آن زمان که بین رضایت نفس و رضایت تو قرار می‌گیرم، آن زمان که بین به دست آوردن تایید تو یا تایید بندگانت گیر می‌کنم، خدایا یاری ام کن، همیشه تو تنها انتخابم باشی. خدایا! سخت است دست کشیدن بر بوته‌ی خار در شبِ تار، خدایا سخت است در دست گرفتن آتش فروزان🔥 یاری ام کن که شیرین است دیدارت آن زمان که تو راضی باشی، شیرین‌تر از تمامی سختی‌ها، یاری ام کن، به فضل و رحمتت ای مهربانترین مهربانان ---------- @Quranahlebayt
کلید خزائن ▫️ما كان الله ليفتح على عبد باب الشكر و يغلق عنه باب الزيادة، و لا ليفتح على عبد باب الدعاء و يغلق عنه باب الاجابة. 🔹چنين نيست كه خداوند، باب شكر را بر بنده اى بگشايد و در فراوانى را بر او ببندد و چنين هم نيست كه باب دعا را بروی او بگشايد، اما در اجابت را به رويش ببندد. 📘حکمت 435 🎤حضرت آیة الله @Quranahlebayt
❇️نظام سراسر لطف الهی ! 💠‏مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزَی الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئاتِ إِلاَّ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (۸۴/قصص) 🌱‏هركس نيكی آورد، برای او (پاداشی) بهتر از آن خواهد بود، و هر كس بدی آورد، پس كسانی كه كارهای ناروا انجام دهند، جز (به اندازه) آنچه كرده‌اند، مجازات نمی‌شوند. ‏🔹كار نيك، مطلوب و پسنديده است، از هر كس و به هر مقدار كه باشد. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ»* ‏🔹مهم‌تر از انجام كار نيك، به سلامت رساندن آن به صحنه‌ی قيامت است. «جاءَ بِالْحَسَنَةِ» (چه بسيارند كسانی كه كارهای خوبی انجام می‌دهند، ولی به واسطه گناه، منّت گذاشتن، عُجب و يا تحقير ديگران، آن را از بين می‌برند و نمی‌توانند كار خوب خود را به قيامت برسانند.) ‏۳- انسان‌ها در انتخاب راه زندگی خود آزادند. «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ- مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ» ‏🔹حتّی در گفتار، سخن خويش را از خوبی‌ها آغاز كنيم. (ابتدا كلمه «الحسنة» آمده، سپس «السيئة») ‏🔹در نظام سراسر لطف الهی، پاداش نيكی‌ها بيشتر از خود نيكی‌هاست هر چند به مرحله عمل نرسد و در حالت انديشه و طرح باقی بماند، ولی كيفر كار بد به اندازه كار بد و به شرطی است كه از درجه‌ی فكر و انديشه بگذرد و لباس عمل بپوشد. «عَمِلُوا السَّيِّئاتِ» ‏🔹كار نيك ديگران را فراموش نكنيم، حتّی اگر يك عمل ساده باشد، «الحسنة» ولی بدكاران را وقتی جزا دهيم كه بركار بد خود اصرار داشته باشند. «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ‏🔹خداوند پاداش نيكی‌ها را با فضل خود می‌دهد، ولی در كيفر بدكاران با عدل خويش رفتار می‌كند. فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها- فَلا يُجْزَی‌ ... إِلَّا ما كانُوا يَعْمَلُونَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ @Quranahlebayt