بعضیا میگن به چه دلیلی باید از #ولی_فقیه و #مرجع_تقلیدمون تبعیت کنیم و چرا در امور زندگیمون باید با مراجع و علمای دینی مشورت کنیم؟
✅ دلیلش رو #امام_هادی علیه السلام در حدیث زیر فرموده اند.
🌷 #امام_هادی_علیه_السلام:
در زمان #غيبت_قائم شما، اگر اين علمایی که مردم را به سوی او دعوت می کنند و به طرف او هدایت می کنند و با دلايل و براهين الهی از آئين او دفاع می کنند و دست بندگان مستضعف را ميگيرند و آنها را از دامهای شيطان نجات میدهند، نبودند، آنگاه همه ی مردم از دين بيرون میرفتند و به ارتداد می گرائيدند. ولی اين رجال دين هستند که رشته ی دلـهای ضعفای شيعه را میگيرند، آن چنانکه ناخدای کشتی سکان کشتی را میگيرد. آنهايند که در نزد خدای عزوجل از هر طبقه ای برترند.
محجة البيضا، ج۱، ص۳۲
@Quranahlebayt
❇️#اولاد_صالح هبه الهی
💠رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ «100»
صافات
🌱 بار الها، مرا فرزند صالحی که از بندگان شایسته تو باشد عطا فرما.
🔹«هَبْ لِي» بخششي است بلاعوض. گاهي شخصي به کسي که کاري براي او انجام داده، يا انتظار کار و خدمتي از او دارد، هديهاي ميدهد. اما هبّه، هديهاي يك طرفه و بدون چشمداشت است. خدا از اين جهت وهّاب [بسيار عطاکننده] و به همين دليل نعمت او را «موهبت» مينامند که يکطرفه و ناشي از لطف و رحمت او است، نه طلبكاري بنده.
🔹اولاد صالح، هبه ى الهى و يكى از #دعاهاى_انبياست. «هب لى من الصالحين»
🔹آن چه بايد در فرزند محور باشد، صالح بودن است نه امور ديكر. «هب لى من الصالحين»
🔹فرزند صالح، بهترين ياور در مسير حركت خانواده به سوى خداست. «ذاهب الى ربّى... ربّ هب لى من الصالحين»
🔹از نشانه هاى فرزند خوب، كمك به پدر در كار و تلاش است. «معه السّعى
🔹در خانواده گفتگوى پدر با فرزندان، عاطفى و محترمانه باشد. «يا بنّى، يا ابتِ»
🔹در راه خدا، بايد از همه ى دلبستگى ها حتى دلبستگى به فرزند دست كشيد.
🔹براى رشد و شخصيّت دادن به فرزندان خود با آنان مشورت كنيد و از آنان نظر بخواهيد. «فانظر ماذا ترى »
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt
❇️#کمالات خود را از #خدا بدانیم نه از خود
💠سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ «102»صافات
🌱كه به زودى اگر خدا بخواهد مرا از صبر كنندگان خواهى يافت.
🔹عمل به وظيفه، #صبر_و_پايدارى مى خواهد و صبر را بايد از خداوند خواست. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرين»
🔹صبر و شكيبايى از ويژگى هاى صالحان است. «الصالحين - من الصابرين»
🔹صبر اسماعيل همان وعده خداوند به حلم اوست. «بغلام حليم... من الصابرين»
🔹#كمالات خود را از #خدا بدانيم نه از خود. «ان شاء اللّهُ من الصابرين»
🔹در كارها «ان شاءاللّه» بگوييم. «ستجدنى ان شاء اللّهُ من الصابرين»
📚تفسیر نور
@Quranahlebayt
آگاه باش فرزندم! کسی که به عیبهای خویش توجه کند، دیگر به عیب بقیه مردم مشغول نمیشود.
کسی که لباس تقوا را کنار بگذارد، دیگر با هیچ لباسی نمیتواند عیوب خود را بپوشاند.
کسی که به تقسیم خدائی راضی شد، دیگر غم از دست رفتهها را نخورد.
کسی که برای برادرش چاهی حفر کند، خود نیز در آن خواهد افتاد.
کسی که اسرار دیگران را فاش سازد، اسرار خانه خودش نیز فاش خواهد شد.
کسی که خطای خود را نادیده بگیرد، خطای دیگران را بزرگ خواهد شمرد.
کسی که در کارها بیش از اندازه تلاش کند، خود را به هلاکت میاندازد.
کسی که بیپروا خود را به گرداب امور اندازد، غرق میشود....
حسین از زبان حسین.♡
@Quranahlebayt
🌹شرح #حکمت21
🔹 عوامل محرومیت و ناکامی
در نهج البلاغه
💠 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمودند: ترس با نااميدی و شرم با محروميت همراه است و فرصتها چون ابرها می گذرند پس فرصتهای نيك را غنيمت شماريد.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۲۱ نهج البلاغه سه عامل از عوامل محرومیت و ناکامی را بر می شمارند که به ترتیب عبارتند از:
1⃣ ترس
2⃣ خجالت
3⃣ تنبلی کردن
🔻درباره ترس می فرمایند: کسی که در مقابل کاری یا کسی، گرفتار هیبت آن بشود، از رسیدن به هدفِ حق خودش مأیوس خواهد شد؛ «قُرِنَتِ الْهَيْبَةُ بِالْخَيْبَةِ».
🔻 درباره خجالت نابجا و ناروا می فرمایند: کسی که جایی که باید راحت حقش را بیان کند، حرفش را بیان کند، اما بیخود خجالت می کشد دچار محرومیت می شود؛ «وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ».
🔻 درباره تنبلی کردن هم می فرمایند: فرصتهای خیر همیشه در زندگی ما وجود دارند، اما گاهی وقتها انسانها از سر تنبلی و غفلت این فرصتها را از دست می دهند و این باعث می شود که نگران شوند و محروم بشوند؛ پس«الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ»، فرصتها مانند حرکت ابرها که سریع اما صدا هست، از دست می روند، «فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ»؛ فرصت های خیر و نیک را غنمت بشمارید.
🔻مهمترین مصداق ترسی که مایه حرمان و ناامیدی میشود:
1. اول ترس در مقابل دشمن است. کسی که حق با اوست اما از دشمن می ترسد، چه بخواهد چه نخواهد خودش با دست خودش حق خودش را به دشمن واگذار میکند و محروم میشود.
2. دوم حیاء نابجا و نادرست است. در نهج البلاغه شریف درباره حیاء نابجا و نادرست، یعنی خجالت بی بجا بیاناتی دارند.
🔻مثلا حضرت درباره سخاوت در حکمت ۵۳ می فرمایند:« سخاوت این است که قبل از اینکه نیازمند اظهار نیاز کند به او ببخشی وگرنه چیزی را که بعد از اظهار نیاز به او می بخشی یا از سر خجالت است یا از ترس مذمّت و حرف مردم است. یا در روایت دیگری داریم «لاَ تَفْعَل ِاَلْخَيْرَ رياءً» هیچ کار خوبی را سر ریا انجام نده و «لا تَتْرُكْه حياءً»؛ از آن طرف هم هیچ کار خوبی را از روی خجالت ترک نکن.
🔻مثلا ذکر صلوات روایت داریم که وقتی نام پیامبر عزیز می آید، صلوات را بلند بفرستید که نفاق را از دلها می برد. بعد می بینی خیلی از مردم خجالت میکشند صلوات را بلند بگویند و ذکر کنند. در حالی که حرفهای دیگری که گاهی بی ربط و لغو و معصیت است را بلند بلند در خانه یا در خیابان و مجامع می گویند. بنابراین حیا اگر بیجا باشد جزء عوامل محرومیّت است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
@Quranahlebayt
💖 جانبازی
بازی با تمام قوانین بازی است!
بازی با ترس، بازی با درد،
تمسخر بقاء ِ بدون شکوه
و در نهایت شهامت
بازی ای تلخ همراه با "صبر"!!!
💖 مردان و زنان صبور وطن!
💖 میلاد اسوه جانبازی و ادب
حضرت اباالفضل العباس ع🌷
و روز جانباز مبارک🌷
@Quranahlebayt