eitaa logo
رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
1.7هزار دنبال‌کننده
196 عکس
44 ویدیو
6 فایل
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت ، عرفان ، طب ، نجوم و... آیدی بنده : @Amirh_BazYar786
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 حق جان جهان است... حق جان جهان است و جهان جمله بدن افلاک و لطایف و حواس آمد تن افلاک و عناصر و موالید اعضا توحید همین است و دگرها همه فن «سعد الدّین حموی جوینی قُدِّسَ سِرُّه»
🔸 سیر معنوی با انتقالات علمی با بررسی و تفکر در مسائل مربوط به نفس و روح و از بیان این گونه مسائل و دانستن آن ها انتقالات علمی و سیر های معنوی پدید می آید و به گمشده هایی دست می یابیم.
🔻 بدن مرتبه ی نازله ی روح است. ترکیب روح و بدن ترکیب انضمامی چون «سفیدی» و «دیوار» نیست که در واقع دیوار و سفیدی از یکدیگر جدا و ممتازند اگر چه ویژگی سفیدی عارض بر دیوار است و قائم به اوست بلکه یک نحو ترکیب اتحادی روح با بدن دارد که یک هویت و شخصیت است و همه ی افعال صادره از او به یک هویت انتساب دارد.
🎇 تا قدری مطابق توان گفت که نفس چراغ است و بدن چراغدان همه ی شؤون (کار ها و حالات) و اطواری که از بدن مشاهده می شود یعنی هر کاری که با بدن می کنید مثلا درس می خونید، غذا می خورید، مجامعت می کنید، رانندگی می کنید، حرف می زنید، حرفی می شنوید و هر کاری که می کنید از گوهر روح (به بیان فلسفی نفس) و مبدأ پیدایش این ها اوست. پس: کار ها و افعال و حالات ما نمودار ویژگی های روح ماست.
بدن نفس متجسد است. بدن، نفس تجسد یافته، طبیعت شده و ماده شده است و نفس، بدن متروِّح است. در مورد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده: «الرّوح المجَسد و الجسد المروَّح»
بدن مجسمه روح است. بدن روح جسم یافته است و گویی که روح است که آثاری از او بیرون می آید.
🔻ناهمواری های روزگار سوهان است... تو را تا هست ناهمواریی در خود غنیمت دان درشتی های دور چرخ را کان ست سوهانش مکن در هر نفس انفاس خود ضایع که هر گوهر که باشد قیمتی جز بی خرد نفروشد ارزانش «قصیدهٔ شینیه جلاء الروح جامی»
4_5983337185078676168.mp3
5.17M
🎶 موسیقی عرفانی 🎙 با صدای : سید خلیل عالی نژاد 🔷 تا صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود / تا نقش زمين بود و زمــــــــان بود علی بود 🔶 آن قلعه گشايی که در قلعـــــــــه ی خيبر / برکند به يک حملــــــــه و بگشود علی بود 🔷 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🌸 نَادِ عَلِیًّا مُظْهِرَ الْعَجائِبِ تَجِدْهُ عَوْنًا لَکَ فِی النَّوائِبِ کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنْجَلِی بِوِلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ 🌸 ‼️ قابل توجه دوستان که در برخی نُسَخ به جای ((مَظهَر)) از تعبیر دقیق ((مُظهِر)) استفاده شده که اهل فن به ظرافتش واقف هستن. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🌻 من گدایم! من گدایم چه توانم ببرم در بر شاه ؟ طمع بخششم از درگه سلطان من است ⭐ الهی آفریدی رایگان، روزی دادی رایگان، بیامرز رایگان، تو خدایی نه بازرگان ⚠️ اگر گفتند بیرونش کنید، بگو: نمی روم ز دیار شما به کشور دیگر برون کنید از این در، درآیم از در دیگر 🚫 اگر گفتند این جرئت را از که آموختی؟ بگو از حلم شما ⛔ اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری! بگو قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید. باز اگر اعراض کردند بگو: به والله به بالله به تالله به حق آیه نصر من الله که مو از دامنت دست بر ندیرم اگر کشته شوم الحکم لله •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 تأویل از مُثُل افلاطونی بروحانیت اعداد و حروف این تأویل را مدرس آشتیانی در تعلیقات خود بیان نموده، ليكن بجهات رد آن نپرداخته است. بنا بنقل از لغت نامه، حروفيه عقیده داشتند که اسماء خداوند تعالی بوجود آورنده جهانند و از حروف تشکیل یافته اند، پس در حقیقت حروف تشکیل دهنده همه عوالم و در واقع روح عالمند و بوسیله آنها می توان در جهان تأثیر نمود. اگر مراد از حروف بگمان فرقه حروفيه، همان حروف عالیاتیست که بقول محیی الدین و ابو الغنائم کاشانی در اصطلاحات، عبارت از شئون ذاتی و کامن در غیب الغيوب است، در این صورت با مُثُل افلاطونی بمراتب بسیار متفاوت بوده و مرتبه آن شئون، احدیت ذاتی و مطلقه می باشد و با مثل نوری که از افعال حقند، اختلافی فاحش و بلکه افحش دارند. 📚 حکمت نامه، شرح منظومه حاج ملاهادی سبزواری، غلامحسین رضا نژاد (نوشین)، ج۲، ص ۱۳۶۸ •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🌀 مهمان سفره خود 🔷 هر کسی زرع و زارع و مزرعه خود است و نیات و اعمالش بذرهایش، بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشتی و در قول رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «الدّنیا مزرعة الآخرة» دقت کن و به عبارت دیگر: هر کسی سفره خود و مهمان سفره خود است. 📚 هزار و یک کلمه، علامه حسن زاده آملی، ج2، ص 212 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR