eitaa logo
اندیشکده راویان حقیقت 🇮🇷
4.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
90 فایل
اندیشکده راویان حقیقت ضمن حفظ فاصله از هرگونه تعصب سیاسی و دینی با هدف آگاه سازی و روایتگری صحیح از ایران و جهان، برای معلمان و فرهنگیان ارزشمند ایجاد گردیده است. همه ما زیر بار منت معلمان هستیم!! @Dr_jafarzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
☸️ امام خامنه ای از نگاه تحلیلگر روزنامه صهیونیستی می نویسد: 🔻اسرائیل برای بار از دشمنی پیچیده شکست خورده است. رهبر ایران پیش نویس چشم انداز پیشرفت ۵۰ساله ایران را ترسیم کرده تا کشورش یکی از کشور برتر جهان در زمینه علم و فناوری و یکی از دست برتر در "پیشرفت و عدالت"از جمله ریشه کنی فقر، فساد و تبعیض و یکی از اقتصاد بزرگ جهانی شود. 🔻رهبر ایران شجاعانه میخواهد از طریق خودکفایی ملی با مقاومت در برابر غرب، سیاست بین المللی را به نفع ایران تغییر دهد. 🔻بایدبپذیریم که ایران ترین و خطرناک ترین دشمن اسرائیل است که تا به حال به خود دیده و ما تا امروز موفق به شکست آن . 🔻اسرائیل برنامه ای برای مقابله با چنین دشمن ندارد. اگر ما هم مانند رهبرایران چنین برنامه های جامع برای ارتقا جایگاه کشورمان داشتیم امروز اسرائیلی به مراتب تر داشتیم. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔰 | جنگ رسانه‌ای و مسئله «امید و یأس» 👈 بررسی راهبرد دشمن در جنگ تبلیغاتی علیه ایران اسلامی و الزامات مقابله با آن 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در دیدار مدال‌آوران المپیادهای علمی و اعضای تیم ملی والیبال جوانان، با اشاره به صحبتهای یکی از جوانان نخبه که از مشکلات موجود بر سر راه نخبگان و عملکرد دستگاه‌ها گلایه داشت، گفتند: مشکلات نباید جوان را متوقف و نا اُمید کند، زیرا نا اُمیدی، سَم است و اگر نسلهای قبل متوقف و نا اُمید میشدند، ما باید همچنان در همان دوران فساد و طاغوت میماندیم ولی اکنون به برکت همان جوانان نسل قبل، در کشور شرایطی فراهم شده است که استعدادهای جوان نخبه بروز و ظهور پیدا میکند و میتواند با صراحت بایستد و حرفهای خود را بزند. 🔺️ امروز مسئله‌ی «امید» یکی از نقاط محوری در حرکت رو به جلوی ملت ایران است. در نگاه رهبر انقلاب «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است. امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار میکند.» ۱۳۷۶/۰۷/۲۴ و در نقطه‌ی مقابل، «امروز دشمنان ما که از برخورد چهره‌به‌چهره با این ملت مأیوس‌اند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند؛ یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند.» ۱۳۸۳/۱۲/۲۴ توطئه‌ای که میدان اصلی ظهورش «جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی» است. از سوی دیگر «هوشیاری نسبت به اقدامات دشمن و آرایش جنگی او در عرصه‌ی رسانه»، «شناخت صحیح و دقیق نسبت به جوانب این جنگ» و «هوشمندی برای مقابله و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در جنگ رسانه‌ای» به صورت مکرر در هشدارها و توصیه‌های سالهای اخیر رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده است. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔴 پیامدهای شلیک به عدن 🔹 یگان‌های پهپادی و موشکی ارتش یمن و انصارلله هفته گذشته پادگان «الجلاء» در عدن (جنوب یمن) را هدف قرار دادند که در پی آن ۴۱ نفر از جمله ، «منیر محمود أحمد المشالی»، ملقب به ابو یمامة الیافعی یکی از فرماندهان ارشد نیروهای تحت حمایت امارات کشته شد. 🔻 این شلیک چند پیامد مهم داشت: 1⃣ نمایش قدرت اطلاعاتی انصارالله یمن: این حملات رصد و احاطه دقیق اطلاعاتی انصارالله را از جنوب یمن ثابت کرد. 2⃣ توان موشکی و پهپادی انصارالله و ناتوانی نیروهای سعودی_ اماراتی 3⃣ شعله ور شدن آتش اختلاف میان نیروهای منصور هادی و نیروهای کمربند امنیتی که از سوی امارات حمایت می شوند. 4⃣ شعله ور شدن آتش اختلافات زیر خاکستر طرفداران منصور هادی و هانی بن بریک نایب رئیس شورای انتقالی جنوب یمن: هانی بن بریک و نیروهای تحت حمایت امارات، منصور هادی و گارد ریاست جمهوری را خائن به آرمان جنوب یمن می دانند 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🌷اصول و شاخصه‌های مقاومت فعال 🌺یادداشت سیاسی روزنامه جوان مورخ پنج‌شنبه ۱۷ مردادماه ۹۸ به‌قلم سید عبداله متولیان 🍀قسمت اول از دو قسمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت به سمت تشکیل دولت اسلامی، مستلزم «رعایت دقیق قانون اساسی جمهوری اسلامی»، «اصول حکمت متعالی اسلام»، «اصول ۳ گانه سیاست خارجی»، «اصول و شاخصه‌های مقاومت فعال»، «رعایت دقیق منویات رهبری» و «سیاست‌های کلی نظام» است که در این یادداشت کوتاه به اجمال، اصول و شاخصه‌‌های مقاومت فعال بیان می‌گردد: 1️⃣ - همه رفتارها و اقدامات ما در مواجهه با تمامی کشورهای جهان، باید در چارچوب اصول قانون اساسی و با رعایت دقیق اصول سیاست خارجی مشتمل بر عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد. در مواجهه با سایر کشورها، رعایت اصول اخلاقی اسلام و نزاکت و آداب دیپلماتیک ضروری است و به فرمایش رهبری در دیپلماسی با طرف مقابل دست می‌دهیم لبخند می‌زنیم اما لبخندها و دست دادن‌ها و ارتباط دیپلماتیک مشروط به این است که جایگاه دوست و دشمن را دقیقاً بشناسیم و مرعوب قدرت و هیاهوهای تبلیغاتی دشمنان نشویم. 2️⃣ - مواجهه ما با همه مسائل کشور و از جمله با دشمنان نظام اسلامی، باید بر اساس دوگانه‌های چهارگانه به‌عنوان اصول بنیادین مقاومت فعال صورت پذیرد. مقام معظم رهبری؛ حضرت امام خامنه‌ای ۱٤ خرداد امسال در سی‌امین سالگرد ارتحال امام راحل (ره) ضمن تأکید بر مرزبندی با دشمن، ٤ دوگانه اصلی مقاومت فعال در نحوه مواجهه با کلیه مسائل مبتلابه و از جمله نحوه مواجهه با دشمن را تبیین کرده و فرمودند: «مواجهه‌ی ما با مسائلمان و با دشمنانمان باید اوّلاً: شجاعانه باشد؛ مرعوبانه نباشد. ثانیاً: امیدوارانه باشد؛ مأیوسانه نباشد. ثالثاً: عاقلانه و خردمندانه باشد؛ هیجانی و احساساتیِ سطحی نباشد. (رابعاً): از روی انفعال نباشد، مبتکرانه باشد، ابتکار کنیم. اگر به این کیفیّت حرکت کردیم، اگر این‌ جور حرکت کردیم، بدانید ملّت ایران در مواجهه‌ی با همه‌ی قدرتهای بزرگ توفیق خواهد یافت و خواهد توانست پیش برود». این چهار دوگانه به‌عنوان اصول بنیادین مقاومت فعال باید در تمامی مواجهه‌های داخلی و خارجی چراغ راه مسئولان و وسیله سنجش عیار اقدامات مسئولان قرار گیرد. 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
💠 تحقق عدالت در گام دوم انقلاب تحقق هر يک از ارزش‌هاي اجتماعي در جامعه نيازمند الزاماتي است که عدالت نيز از اين رويه مستثني نيست. رهبر معظم انقلاب اسلامي به برخي از اين الزمات چنين اشاره دارند: 🔹«عدالت، با من بميرم، تو بميري درست نمي.شود؛ 🔹عدالت، با تعارف درست نمي‌شود؛ 🔸اولاً قاطعيت مي‌خواهد، 🔸ثانياً ارتباط با مردم مي‌خواهد، 🔸ثالثاً ساده‌زيستي و مردمي بودن لازم دارد و🔸 بالاتر از همه، خودسازي و تهذيب مي‌خواهد؛ اين هم جزو پيش شرطها و پيش نيازهاي اجراي عدالت است. اول، بايد خودمان را درست کنيم و يک دستي به سر و صورت خودمان بکشيم، تا بتوانيم عدالت را اجرا کنيم؛ وظيفه‌ي من و شما اينهاست. واقعاً بايد با ويژه‌خواران و فساد مبارزه کنيم.» (29/3/85) اين الزامات بايد توسط مخاطبين بيانيه گام دوم مورد توجه قرار گيرد و براي تعيين و تحقق آن تلاش شود. به واقع اگر تحقق عدالت فريضه اي واجب و رسالتي متعالي است، تحقق مقدمات و الزامات آن نيز واجب خواهد بود. چرا که بدون تامين مقدمات تحقق اهداف ممکن نخواهد بود. مهمترين الزامات تحقق عدالت را چنين مي‌توان برشمرد: 1️⃣ قوانين عادلانه از نظر رهبر دورانديش و فرزانه انقلاب، عدالت اجتماعي بر سه رکن اساسي استوار است که معماران و طراحان نظام اجتماعي و مديران و سياستگذاران در پي ريزي بنيانها و سازمانهاي اجتماعي بايد همواره آنها را مد نظر قرار دهند: «رکن اول، قوانين عادلانه است که به نظر معتقدان به اسلام اين قوانين عادلانه فقط قوانين اسلام است، زيرا اسلام قوانين خود را از وحي خدا مي گيرد و خدا که داناي همه اسرار و رموز عالم است قوانين جامعه اسلامي را منطبق با قوانين فطرت و طبيعت جهان قرار مي دهد. و اگر قوانين الهي اجرا بشود، عدل به معناي واقعي در جامعه مستقر خواهد شد.» (7/1/60) لذا تلاشگران تحقق عدالت بايد تلاش نمايند تا در گام اول کاستي‌هاي قوانين موجود مرتفع گرديده و در نهايت قوانين عادلانه اي جامع تدوين شود تا معياري براي عمل قرار گيرد. 2️⃣ ساختار عادلانه در ساحتي ديگر بايد به ساختارهاي ناصوابي که خود عاملي براي شکل‌گيري تبعيض و نابرابري است اشاره کرد که در بخش‌هاي مختلف بوروکراسي کشور وجود دارد و همچنان خروجي آن توزيع نابرابري است. تاثيرات اين ساختارها هم در عملکرد دستگاه اجرايي مشهود است و هم در دستگاه قضايي. راه حل آن نيز اصلاح ساختارها از طريق تدوين قوانين است که وظيفه خطير مجلس شوراي اسلامي به حساب مي‌آيد و تشخيص آن وظيفه دستگاه‌هاي نظارتي است. به واقع هم فقدان قانون و هم قانون بد موجب شده تا خروجي برخي دستگاه‌ها بطور طبيعي منافي عدالت باشد. بوروكراسي تنبل و پر پيچ و خم دستگاه اداري نيز خود به مانعي براي ايجاد رضايت‌مندي ملت از تحقق عدالت تبديل شده كه بايد براي آن چاره‌اي انديشيد. اين بوروكراسي ناكارآمد گاه آنچنان مردم را در پيچ و خم‌هاي خود سرگردان و معطل مي‌كند،‌ كه جز نارضايتي و احساس ظلم چيزي عايد شان نمي‌شود و عملا مانع تحقق عدالت است. ادامه دارد .... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
3️⃣ مجريان عادل و با تقوي از نگاه حکيم فرزانه انقلاب اسلامي «رکن دوم، نيروي اجرا کننده اين قوانين است، اگر قوانين عادلانه باشد اما نيروي اجرا کننده عادل نداشته باشد از عدل اجتماعي خبري نخواهد بود. بهترين قوانين اگر مجريان شايسته‌اي نداشته باشد هميشه معطل خواهد ماند، همچنان که قرن‌هايي گذشت و قوانين اسلام در جامعه هايي که مسلمان ها در آن زندگي مي‌کردند اجرا نشد، به همين جهت است که از نظر اسلام مجري قوانين يعني آن مقامي که در رأس قوه اجرايي قرار مي گيرد بايد انساني عادل باشد، با تقوا و مراقبت کامل و بر قوانين و اجراي آن نظارت کند.» (7/1/60) به واقع اين دست‌هاي پاک اند که خواهند توانست پاکي و درستي را براي جامعه به ارمغان بياورند. نکته تکميلي آن که تحقق اين امر را بايد در فرآيندهاي گزينش کارگزاران نظام اسلامي دنبال نمود که مهمترين آن عرصه انتخابات است. انتخابات اگر در مردم سالار ديني به فرآيند شايسته سالاري و گزينش اصلح بدل گردد، آنگاه با جرات مي توان گفت که مکانيزم تحقق عدالت در جامعه نيز نهادينه خواهد شد. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم نسبت به خطر فساد کارگزاران چنين انذار مي‌دهند: «وسوسه‌ي مال و مقام و رياست، حتّي در عَلَوي‌ترين حکومت تاريخ يعني حکومت خود حضرت امير‌‌المؤمنين (عليه‌السّلام) کساني را لغزاند، پس خطر بُروز اين تهديد در جمهوري اسلامي هم که روزي مديران و مسئولانش مسابقه‌ي زهد انقلابي و ساده‌زيستي ميدادند، هرگز بعيد نبوده و نيست؛ و اين ايجاب ميکند که دستگاهي کارآمد با نگاهي تيزبين و رفتاري قاطع در قواي سه‌گانه حضور دائم داشته باشد و به‌معناي واقعي با فساد مبارزه کند، بويژه در درون دستگاه‌هاي حکومتي.» همچنين يادآوري مي‌کنند: «البتّه نسبت فساد در ميان کارگزاران حکومت جمهوري اسلامي در مقايسه با بسياري از کشورهاي ديگر و بخصوص با رژيم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسي کمتر است و بحمدالله مأموران اين نظام غالباً سلامت خود را نگاه داشته‌اند، ولي حتّي آنچه هست غير قابل قبول است. همه بايد بدانند که طهارت اقتصادي شرط مشروعيت همه‌ي مقامات حکومت جمهوري اسلامي است. همه بايد از شيطانِ حرص برحذر باشند و از لقمه‌ي حرام بگريزند و از خداوند دراين‌باره کمک بخواهند» با لحاظ اين نکته بايد گفت که يکي از مهمترين وظايف جوانان مومن انقلاب در تحقق گام دوم انقلاب اسلامي صيانت از انتخابات و تثبيت فرآيند شايسته سالاري در انتخابات خواهد بود. 4️⃣ نظارت و آگاهي مردم مبتني بر نظرگاه رهبري مهم، «اگر بخواهيم در جامعه عدالت به معناي واقعي اجرا بشود بايد مردم در صحنه اجتماع حضور کامل داشته باشند. حقوق خود را بفهمند و اجراي عدالت را که تأمين عادلانه آن حقوق است بخواهند. به همين جهت اسلام بر روي فهم و درک مردم تکيه مي‌کند. اسلام نمي‌گويد که مجري عادل باشد؛ اما مردم مي‌خواهند بفهمند يا نفهمند، بخواهند يا نخواهند، عدالت در حق آنان بايد اجرا شود، چنين نيست. اسلام مي‌گويد مردم بايد به حقوق خود واقف باشند و اگر مردم به حقوق خود واقف شدند و آن حقوق را طلب کردند اجراي عدالت يک تضمين حتمي پيدا مي‌کند. به همين جهت در دوران حکومت عادلانه اميرمؤمنان عليه السلام با اينکه قوانين اسلام در جامعه حاکم بود و با اينکه در رأس دستگاه حکومت، شخصي مانند علي بن ابي طالب قرار داشت که عدل مجسم بود در عين حال براي اينکه عاملان حکومت در گوشه و کنار جامعه بزرگ اسلامي از جاده عدل تخطي نکنند و حقوق مردم پايمال نشود، اميرالمؤمنين عليه السلام به هوشيار کردن مردم و آگاه ساختن آنها نسبت به حقوقشان اصرار عجيبي داشت.» (7/1/60) اين نکته نظر برآمده از نگاه مبنايي است که رهبري به جايگاه مردم در نظام اسلامي دارند. از اين نگاه مبداء همه حرکت ها در جامعه اسلامي مردم اند. و تا مردم چيزي را نخواهند آن امر در جامعه محقق نخواهد شد و اگر هم با هر ترفندي محقق گردد دوام نخواهد آورد. لذا خواست و راي مردم مهمترين رکن ارزش هاي اسلامي – انساني از جمله عدالت است. لذا جوانان مومن انقلابي و سازندگان فرداي جمهوري اسلامي بايد توجه نمايند که در مسير تحقق عدالت در جامعه، همراه سازي مردم و توجيه و به ميدان آوردن آنان نقش کليدي در قبات و موفقيت جريان عدالت خواهي دارد. اين مهم از طريق اعتمادسازي و تعامل مستمر با مردم، صداقت در عمل و پاسخگوي در قبال ايشان ممکن خواهد بود. ادامه دارد ... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
5️⃣ گفتمان‌سازي يکي از تاکيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي ضرورت گفتمان سازي مفاهيمي است که مي‌توانند به عنوان پيشران‌هاي انقلاب اسلامي عمل نمايند. اهميت گفتمان سازي در نگاه ايشان از آن جهت است که اگر مي‌خواهيم يک خواسته‌اي تحقّق پيدا کند، قدم اوّل اين است که اين خواسته را به‌صورت يک گفتمان پذيرفته شده در بياوريم.(13/4/94) به واقع اگر تفکري به صورت گفتمان در آمد، اجراي آن ديگر کار دشواري نيست.(14/10/90) در نگاه ايشان گفتمان يعني يك مفهوم و يك معرفت در برهه‌اي از زمان در يك جامعه همه‌گير بشود. (22/9/88) در حقيقت گفتمان يعني باور عمومي؛ يعني آن‌چيزي كه به صورت يك سخنِ مورد قبول عموم تلقي بشود، مردم به آن توجه داشته باشند. (15/12/92) از اين منظر گفتمان يک جامعه مثل هواست، همه تنفسش مي‌کنند؛ چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند. (14/10/90) در اين نگاه گفتمان با گفتن حاصل مي‌شود؛ با تبيينِ لازم - تبيين منطقي، تبيين عالمانه و دور از زياده‌روي‌هاي گوناگون - حاصل مي‌شود؛ با زبان صحيح، با زبان علمي و منطقي و با زبان خوش، بايستي اين مطالب را منتقل كرد. (15/12/92) حکيم فرزانه انقلاب اسلامي گفتمان‌سازي را وظايف دستگاه‌هاي فرهنگي و در ميان نيروهاي اجتماعي، وظيفه فرهيختگان کشور اعم از روحانيون و دانشگاهيان و جوانان و دانشجويان مي‌داند و تصريح دارند که در اين امر نقش رسانه‌ها و بالخصوص نقش روحانيون و نقش بزرگان و اساتيد دانشگاهي حتماً نقش بارز و مهمي است. (14/10/90) بدون شک از جمله پيشران‌هاي کليدي انقلاب اسلامي عدالت و عدالت‌خواهي است که در اين سال‌ها مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بوده و براي تحقق عيني و گسترده آن در جامعه بايد بدنيال تبديل آن به گفتماني فراگير بود. رهبر معظم انقلاب اسلامي در دومين نشست انديشه‌هاي راهبردي که به موضوع عدالت اختصاص داشت به اين مهم چنين اشاره مي‌فرمايند: «بحث عدالت بايستي به يک گفتمان نخبگاني تبديل شود. بايد اين مسئله را دنبال کنيم و پيگيري اين بحث را رها نکنيم؛ چون زمينه خيلي زياد است، نياز خيلي شديد است... امروز که ما به بحث عدالت ميپردازيم - بحث اين نشست و مطرح شدن موضوع عدالت - اين دنباله‌ي همان دغدغه‌ي اساسي است؛ به اين معنا نيست که در طول سالهاي متمادي، ما عدالت را نشناختيم يا نظام جمهوري اسلامي مطلقا تعريفي از عدالت نداشته و حرکتي نکرده؛ نه، يک تعاريف اجمالي و کلي و يک قدر متيقن‌هائي هميشه وجود داشته؛ همه هم با آنها آشنا بودند، کارهاي زيادي هم - همين طور که عرض کرديم - انجام گرفته. ليکن امروز که ما اين را داريم مطرح ميکنيم، اولاً به اين دليل است که ميخواهيم گفتمان عدالت، يک گفتمان زنده و همواره حاضر در صحنه باشد. در ميان نخبگان، در ميان مسئولان، در ميان مردم، بخصوص در بين نسلهاي تازه، بايد عنوان عدالت و مسئله‌ي عدالت، به عنوان يک مسئله‌ي اصلي، به طور دائم مطرح باشد. يکي از اهداف اين نشست و طرح موضوع عدالت در اين نشست، اين است.» (27/2/90) 6️⃣ مجاهدت، مبارزه، ايستادگي تحقق عدالت نيازمند ثابت قدمي در مسير حق است، چرا که در اين مسير موانع و مشکلات فراواني وجود دارد که دستيابي به عدالت را دور و غيرممکن جلوه مي‌کند و اين امر موجب تضعيف اراده و انگيزه عدالت‌خواهان خواهد شد. به همين خاطر رهبر معظم انقلاب اسلامي تاکيد دارند: «اجراي عدالت يک روح غني، يک اراده‌ي قوي و يک قدم ثابت لازم دارد.»(26/4/87) در اين مسير «ما به عنوان شيعه بايد اين درس را به ياد داشته باشيم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نيست و هيچيک از مصالح گوناگون - نه مصالح فردي و نه مصالح حکومت و کشور اسلامي - نمي‌تواند با عدالت معامله شود» (23/8/82) از نگاه رهبري «با زبان نصيحت، عدالت در هيچ نقطه‌ي عالم مستقر نمي‌شود»(30/7/81) لذاست که بايد براي تحقق آن مبارزه و مجاهدت کرد و خود را به ابزارهاي قدرت مجهز نمود. و همين امر يکي از ضرورت‌هاي تشکيل حکومت اسلامي است. چرا که در جهاني که قدرت و زور در اختيار ظالمان و زياده‌خواهان است، عدالت‌خواهان اگر صاحب قدرت در قالب حکومتي مستقل و مقتدر نباشند، تلاش براي تحقق عدالت به ثمر نخواهد رسيد. جوانان مومن امروز بايد با توجه به اين رهنمودها در مقام خودسازي انقلابي برآيد تا بتواند در جريان عظيم انقلاب اسلامي نقش‌آفرين باشد. طبيعي است که دستيابي به شجاعت، سواد، تدين، ابتکار و ... نيازمند مراقبت و ممارست است و يک شبه بدست نمي‌آيد، اما ملاحظه اصلي آن است که با تعيين اين شاخص‌ها جهت‌گيري‌ها براي جوان مومن آشکار شده است و ديگر بهانه ندانستن موجه نخواهد بود. آنچه باقي مانده تمرين و تربيت اراده و همت است تا حرکت در مسير آغاز شود. ادامه دارد ... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2
7️⃣ تحقق همزمان عدالت و ديگر ارزش‌ها عدالت ارزش مستقلي از ديگر ارزش‌ها نيست که تحقق آن به تنهايي ممکن باشد، بلکه تحقق عدالت در گرو پيگيري ديگر ارزش‌هاست. اين توامان بودن تحقق ارزش‌ها يکي از الزامات مهمي است که بايد پرچمداران گفتمان عدالت‌خواهي بدان توجه داشته باشند تا از افتادن در مسير انحرافي در امان بماند. حقيقت مذکور در بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي اينگونه مورد توجه و تاکيد قرار گرفته است. معظم له مي‌فرمايند: «اگر بخواهيم عدالت به معناي حقيقي خودش در جامعه تحقق پيدا کند، با دو مفهوم ديگر بشدت در هم تنيده است؛ يکي مفهوم عقلانيت است؛ ديگر معنويت... اگر عدالت از عقلانيت و معنويت جدا شد، ديگر عدالتي که شما دنبالش هستيد، نخواهد بود؛ اصلا عدالت نخواهد بود... عقلانيت و محاسبه، يکي از شرايط لازم رسيدن به عدالت است.» (8/6/84) 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا
✍ تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی 👈 قسمت اول ❇️ فهم مقیاسِ بیانیه‌ی انقلاب گفت‌وگو و تحلیل و تفسیر پیرامون بیانیه‌ی انقلاب، نیاز به این دارد که بفهمیم این بیانیه چه مقیاسی است تا با همان مقیاس درباره‌ی آن بحث کنیم. این بیانیه جایگاهش این است که در شرایط جنگ روانی دشمن و با توجه به آسیب‌ها و آفاتی که حادث شده، ما متناسب با مقیاس انقلاب اسلامی یک اقداماتی را انجام بدهیم و این تنها راه‌حل اساسی مسائل است. این بیانیه مسیر حل چالش‌های انقلاب اسلامی را پیش روی ما قرار داده است. 🔸شاید بتوان گفت این بیانیه در استراتژی است. آمریکا برای تأمین امنیت ملی‌اش، که آن را در گرو قدرت و توسعه‌اش می‌بیند، درواقع برای جهان طراحی راهبری کرده و نوع مواجهه‌اش با رقبایش را ‌برنامه‌ریزی نموده است. استراتژی امنیت ملی آمریکا، اولاً کاملاً است و هدفش غلبه‌ی ایدئولوژی آمریکایی است. در ذیل غلبه‌ی ایدئولوژیک نیز دنبال غلبه‌ی است. یعنی در موازنه‌ی عینی هم می‌خواهد در مقیاس رهبری جامعه‌ی جهانی قرار بگیرد. 🔹آمریکا برای تأمین امنیت خودش می‌خواهد محقق شود و خودش هم این توسعه باشد. اگر ما آمریکا هستیم که هستیم (و این حرف را یکی از استراتژیست‌های آمریکایی نیز زده است که دوران ما دوران برخورد تمدن‌ها است که عمدتاً برخورد لیبرال‌دموکراسی به رهبری آمریکا با اسلام به محوریت ایران است)، طبیعتاً باید بتوانیم در این مقیاس، برنامه‌ی آینده‌ی خودمان را با توجه به واقعیات کنونی و گذشته‌مان طراحی کنیم. این دو سند با دو نگاه، یکی نگاه و سلطه‌گرایانه بر جهان و دیگری نگاهِ به جامعه‌ی جهانی و ایجاد در جهان و حرکت به سمت تحقق عدالت دینی در مقیاس جامعه‌ی جهانی تدوین شده است. 🔸اگر ما دنبال این هستیم که در مقابل رهبری آمریکا، یک تمدن دیگری را راهبری کنیم، برای این نیست که سلطه‌ی خودمان را بر جهان تثبیت کنیم؛ بلکه برای خدمت‌رسانی به جامعه‌ی جهانی است. این همان تفاوت با مستکبرین است. انبیاء فداکاری می‌کنند برای سعادت بشر، اما مستکبرین به اسم آزادی، عدالت و امنیت، سلطه‌ی خودشان را بر جهان تحکیم می‌کنند. بنابراین نوع رویکرد این بیانیه با رویکرد استراتژی امنیت ملی آمریکا متفاوت است. آن کاملاً استکباری و فرعونی است، ولی از این بیانیه معنویت و خدمت به جامعه‌ی جهانی کاملاً استشمام می‌شود. این اختلاف روحِ دو بیانیه است، ولی مقیاس این بیانیه، مقیاس استراتژی امنیت ملی آمریکا است و دقیقاً در همان مقیاس است، منتهی از منظر . 🔻 ادامه دارد... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر: جامع ترین کانال تحلیلی مرجع 🔶️ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب قلم 🔶️با ایتا به ما بپیوندید.... 🔶️اندیشکده انقلاب کبیر2🇮🇷 https://eitaa.com/enghelabekabir 🔶️با وات ساپ به ما بپیوندید🇮🇷 https://chat.whatsapp.com/JBllOWCUqBK1Vz57azGr6x ♦️موسسه آماج گستر اندیشه و دانش آرکا