eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
221 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌در رابطه با سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر گرامی و پاسخ شبهات در این رابطه ، پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1406 ipasookh.ir
🤔 ❔در خاطرات تجربه کنندگان مرگ تقریبی اکثرا اذعان میشود که افراد نورانی یا فرشتگانی که مشاهده میکنند که وقتی از آنها درباره بهترین مذهب سؤال میشود،آنها در جواب به مذهب خاصی اشاره نمیکنند و حتی به آنها گفته میشود که برای خدا فقط عشق ورزیدن به مخلوقات مهم است ...طوریکه خود این تجربه کنندگان از اینکه باوجود گناهانشان تجربه بسیار خوب وآرامش بخشی از مرگ داشته اند متعجب میشوند ،ونتیجه میگیرند که مذهب فقط دست وپای انسان را میگیرد ومحدودش میکند ... آیا باتوجه به واقعیت داشتن این تجارب ،آنها مغایر با آموزه های اسلام وقرآن نیست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که همگان برای نجات و سعادت باید معتقد به آیین اسلام و مذهب تشیع باشند که اگر غیر این طریق ، طریقی برگزییند ، از نجات و سعادت دور خواهند بود . ❕خداوند می فرماید ؛ «هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است» ( ال عمران 85 ) ❗️و می فرماید ؛ «دین در نزد خدا اسلام است» 🔷 ال عمران 19 👌در روایات فراوان دیگری نیز آمده است که هر کس معتقد به ولایت اهل بیت و امامت آنان نباشد و اعمال و افعال صالح و عبادات ، انجام دهد خداوند هیچ یک از اعمالش را قبول نمی کند و جایگاه او در روز قیامت آتش دوزخ است . 📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29 _ مستدرک الوسائل ج1 ص149 باب 27 ❕امام باقر فرمود ؛ « هر كس با عبادتى طاقت ‏فرسا، خداوند عز و جل را بندگى كند، امّا پيشوايى از جانب خداوند نداشته باشد، عبادتش ناپذيرفته و خودش گم‏راه و سرگردان است و خداوند، اعمالش را دشمن مى‏ دارد. » 📚 الكافي ، ج 1 ص 183 👌در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که تنها راه نجات و سعادت ، طریقه اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11456 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4800 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5088 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5618 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9152 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5889 👌حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است آن است که اگر آیین اسلام و مذهب تشیع تنها راه نجات و سعادت است ، چگونه افرادی در مرگ هایی که تجربه داشته اند ، به خلاف این مطلب رسیده اند و صرف قبول داشتن خداوند برای نجات کافی است نه اعتقاد به اسلام و مذهب تشیع . ❕ما میگوییم اتفاقا در هنگام مرگ و آغازین ساعاتی که انسان پا به عالم جدید می گذارد ، متوجه حقانیت اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام می شود . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «زمين سامان نمى‏ يابد جز به وجود امام، و هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است، و بيش از هر زمان، هنگامى به شناخت او نياز پيدا مى ‏كند كه جانش به اين جا برسد» و با دست خود به سينه‏ اش اشاره كرد [و سپس فرمود] «در آن هنگام، مى‏ گويد ، عقيده نيكويى داشتم». 📚امحاسن ج 1 ص 252 ، بحار الأنوار ج 23 ص 76 ❕امام على عليه السلام فرمود ؛ «هر كه مرا دوست داشته باشد، در هنگام مرگش مرا آن گونه كه خوشايند اوست بيابد و هركه مرا دشمن داشته باشد، به هنگام مرگش مرا بدان گونه كه ناراحت شود بيابد. » 📚میزان الحکمه ج 11 ص 130 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ كس نيست كه دوستدار ما و دشمن دشمنان ما باشد و بميرد، مگر اينكه [در هنگام مرگش‏] رسول خدا و اميرمؤمنان و حسن و حسين- صلوات اللَّه عليهم- حاضر شوند و اگر دوستدار ما نباشد، آنان را به گونه ‏اى كه ناراحت شود، مشاهده كند. دليل بر اين مطلب، فرموده اميرمؤمنان عليه السلام به حارث همدانى است كه: اى حارث همدانى! هر كس بميرد مرا رو در رو مى‏ بيند، مؤمن باشد يا منافق. » 📚تفسیر قمی ج 2 ص 265 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌کسانی که در پرسش مورد اشاره قرار گرفته اند از دو حال خارج نیستند ؛ 1⃣آنان مرگ را تجربه نکرده اند ، بلکه چنان که در گذشته مفصلا توضیح داده ایم ، خوابهای عمیقی را تجربه کرده اند که گمان کرده اند حالت مرگ است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11752 👌و اکثر خوابهای افراد هم عبارتند از يك سلسله آرزوهاى بر آورده نشده که باعث ديدن خوابهايى‏ میشود، همانطور كه شخصى تشنه، آب در خواب مى‏ بيند و كسى كه در انتظار سفر كرده ‏اى است آمدن او را از سفر بخواب مى ‏بيند (و از قديم گفته‏ اند شتر در خواب بيند پنبه دانه! ...) و بسيار مى‏ شود اميالى كه ما داريم و به عللى نتوانسته ‏ايم آنها را ارضا كنيم و در ضمير باطن ما جاى گرفته‏ اند، به هنگام خواب كه سيستم خود آگاه از كار مى‏ افتد براى يك نوع اشباع تخيلى آنها را در خواب می بیند ، و بدون تغيير منعكس مى‏ شوند (همانند عاشقى كه محبوب از دست رفته خود را در عالم خواب مشاهده ميكند) ، بنابراین این خوابها پریشان و نامفهوم معلول توهم و خیال است 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 314 👌افراد مذکور نیز مطابق توهم و آرزوهایشان ، در آن هنگامه خواب عمیق ، صحنه های مذکور را مشاهده می کنند و گمان می کنند اهل نجاتند در حالی که چنین نیست . 2⃣اگر در مواردی هم حقیقتا مرگ رخ داده باشد و افراد بی اعتقاد و کم عمل ، با صحنه های خوش و آرام مواجه شده باشند ، باز هم دلیل بر بی ارتباطی مذهب با سعادت نیست ، چرا که در روایات ما بیان شده است که خداوند برای چنین افرادی مرگ راحتی و مطابق میل قرار می دهد و صحنه هایی را برایشان ترسیم می کند که برایشان خوشایند است تا همان خوشی و آسایش ، در ازای کارهای خوبی باشد که در دنیا انجام داده اند و دیگر روز قیامت حقی بر خداوند نداشته باشند . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مرگ سخت ‏تر است از بريدن به ارّه ‏ها و چيدن به مقراضها و سر كوفتن بسنگ‏ها و گردانيدن ميل آسيا در ديده ‏ها، آن حضرت فرمود: چنين ميباشد بر بعضى از كافران و فاجران آيا نميبينيد كه بعضى از آنها معاينه ميبينند اين شدتها را در دم نزع و آن است كه سخت‏تر است از اين و از تمام عذابها دنيا. ❕عرض نمودند پس چيست كه ملاحظه مينمائيم كافرى را كه نزع بر او آسان مى ‏شود پس خاموش ميگردد در حالى كه صحبت ميدارد (و دل برده مى‏ شود ) و ميخندد و تكلم مينمايد، و در ميان مؤمنان‏ و كافران بعضى نزد سكرات موت اين سختى ‏ها را ميكشند؟ امام علیه السلام فرمود ؛ «هر گونه راحتى كه مؤمن را در آن حال باشد ثواب عاجل او است، و هر شدتى كه باشد جهت خالص ساختن او است از گناهان تا وارد آخرت شود در حالى كه پاك و پاكيزه باشد و مستحق ثواب الهى فارغ از هر مانعى الا همان كه گذشته، و هر آسانى كه بر كافر در آن دم باشد براى آنست كه مزد هر عمل نيكى كه در دنيا كرده باز يافت نمايد، تا وارد آخرت شود در حالى كه هيچ نداشته باشد الا آنكه موجب عذاب باشد بر او و هر سختى كه بر كافر است در آن وقت اول عقوبت او است نزد آخر شدن اعمال نيك او، و اين به جهت آنست كه حقتعالى عادليست كه جور نمينمايد. » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 274 ❕امام كاظم عليه السلام فرمود ؛ « مرگ صافى ‏اى است كه مؤمنان را از گناهانشان صاف مى‏ كند و آخرين دردى است كه به عنوان كفّاره آخرين گناهى كه در وجودشان مى ‏باشد به آنها مى‏ رسد و كافران را نيز از حسناتشان صاف مى ‏سازد و آخرين خوشى يا آسايشى است كه به عنوان آخرين پاداش حسنه ‏اى كه دارند، به ايشان مى ‏رسد .... » 📚بحار الانوار ج 6 ص 155 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد نمازی که گفته می شود در آخرین جمعه ماه رمضان خوانده شده و موجب جبران تمام نمازهای قضاء است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2732 ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد اعجاز عددی قرآن و این که اساسا ما قائل به چنین اعجازی در مورد قرآن هستیم یا خیر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/770 ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر ؛ 1⃣آیا اسلام ایرانیان از سر جبر و زور اعراب بوده است ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2733 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2734 2⃣آیا حمله اعراب به ایران مطابق حکم اسلام بوده و اهلبیت علیهم السلام موافق آن بوده اند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2735 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2736 ipasookh.ir
🤔 ❔خداوند در سوره رعد می فرماید آگاه باش که تنها با یاد خدا دلها آرام گیرد. ولی در سوره روم می فرماید همسرانی که در کنارش آرام گیرید. آیا مگر آرامش حقیقی فقط از آن خدا یعنی با ذکر خدا نیست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که یاد خداوند و عمل به فرامین الهی موجب آرامش روحی و روانی انسان می گردد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « آنها كسانى هستند كه ايمان آورده‏ اند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشيد با ياد خدا دلها آرامش مى ‏يابد » ( رعد 28) ❕آرامش با یاد خداوند و عمل به فرامین الهی از جنبه های ذیل محقق می شود ؛ 1⃣گاهى اضطراب و نگرانى به خاطر آينده تاريك و مبهمى است كه در برابر فكر انسان خودنمايى مى ‏كند، احتمال زوال نعمتها، گرفتارى در چنگال دشمن، ضعف و بيمارى و ناتوانى و درماندگى، و احتياج، همه اينها آدمى را رنج مى‏ دهد، اما ايمان به خداوند قادر متعال، خداوند رحيم و مهربان، خدايى كه همواره كفالت بندگان خويش را بر عهده دارد مى ‏تواند اين گونه نگرانيها را از ميان ببرد و به او آرامش دهد كه تو در برابر حوادث آينده درمانده نيستى، خدايى دارى توانا، قادر و مهربان. 2⃣ گاه گذشته تاريك زندگى فكر انسان را به خود مشغول مى‏ دارد و همواره او را نگران مى‏ سازد، نگرانى از گناهانى كه انجام داده، از كوتاهيها و لغزشها، اما توجه به اينكه خداوند، غفار، توبه پذير و رحيم و غفور است، به او آرامش می دهد . 3⃣ضعف و ناتوانى انسان در برابر عوامل طبيعى و گاه در مقابل انبوه دشمنان داخلى و خارجى، او را نگران مى ‏سازد اما هنگامى كه به ياد خدا مى‏ افتد و متكى به قدرت و رحمت او مى ‏شود، با خود مى‏گويد آرى من تنها نيستم، من در سايه خدا، بى ‏نهايت قدرت دارم . 4⃣گاهى نيز ريشه نگراني هاى آزار دهنده انسان، احساس پوچى زندگى و بى‏ هدف بودن آن است ولى آن كسى كه به خدا ايمان دارد، و مسير تكاملى زندگى را به عنوان يك هدف بزرگ پذيرفته است، نه از زندگى احساس پوچى مى‏ كند، و نه همچون افراد بى‏ هدف و مردد، سرگردان و مضطرب است. 5⃣ عامل ديگر نگرانى آن است كه انسان گاهى براى رسيدن به يك هدف زحمت زيادى را متحمل مى‏ شود، اما كسى را نمى ‏بيند كه براى زحمت او ارج نهد و قدردانى و تشكر كند، اين ناسپاسى او را شديدا رنج مى‏ دهد و در يك حالت اضطراب و نگرانى فرو مى‏ برد، اما هنگامى كه احساس كند كسى از تمام تلاشها و كوششهايش آگاه است، و به همه آنها ارج مى ‏نهد و براى همه پاداش مى‏ دهد ديگر چه جاى نگرانى و ناآرامى است؟ 6⃣سوء ظن‏ها و توهمها و خيالات پوچ يكى ديگر از عوامل نگرانى است كه بسيارى از مردم در زندگى خود از آن رنج مى ‏برند، ولى چگونه مى‏ توان انكار كرد كه توجه به خدا و لطف بى‏ پايان او و دستور به حسن ظن كه وظيفه هر فرد با ايمانى است اين حالت رنج‏ آور را از بين مى‏ برد و آرامش و اطمينان جاى آن را مى ‏گيرد. 7⃣ دنيا پرستى و دلباختگى در برابر زرق و برق زندگى مادى يكى از بزرگترين عوامل اضطراب و نگرانى انسانها بوده و هست، اما ايمان به خدا و توجه به آزادگى مؤمن كه هميشه با" زهد و پارسايى سازنده" و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگى مادى همراه است به همه اين اضطرابها پايان مى‏ دهد . 8⃣يك عامل مهم ديگر براى نگرانى ترس و وحشت از مرگ است كه هميشه روح انسانها را آزار مى ‏داده است و از آنجا كه امكان مرگ تنها در سنين بالا نيست بلكه در سنين ديگر مخصوصا به هنگام بيماريها، جنگها، ناامنيها وجود دارد، اين نگرانى مى ‏تواند عمومى باشد.ولى اگر ما از نظر جهان بينى مرگ را به معنى فنا و نيستى و پايان همه چيز بدانيم (همانگونه كه ماديون جهان مى‏ پندارند) اين اضطراب و نگرانى كاملا بجا است، و بايد از چنين مرگى كه نقطه پايان همه آرزوها و موفقيتها و خواستهاى انسان است ترسيد، اما هر گاه در سايه ايمان به خدا و عمل به فرامین او ، مرگ را دريچه ‏اى به يك زندگى وسيعتر و والاتر بدانيم، و گذشتن از گذرگاه مرگ را همچون عبور از دالان زندان و رسيدن به يك فضاى آزاد بشمريم ديگر اين نگرانى بى ‏معنى است، بلكه چنين مرگى- هر گاه در مسير انجام وظيفه بوده باشد- دوست داشتنى و خواستنى است . 📚تفسیر نمونه ج 10 ص 210 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌نکته قابل توجه آن است که عمل کردن به فرامین الهی و ذکر عملی خداوند است که نتائج فوق را در بر دارد و موجب آرامش قلب و روح انسان می گردد ، و منظور در آيه فوق از ذكر خدا كه مايه آرامش دلها است تنها اين نيست كه نام او را بر زبان آورد و مكرر تسبيح و تهليل و تكبير گويد، بلكه منظور آن است‏ که عملا با اجرایی کردن فرامین الهی خداوند را یاد کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس از خداوند فرمان بَرد خدا را ياد كرده است » 📚بحار الانوار ج 77 ص 86 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « منظور من از ياد خدا، گفتن سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لا إله إلّااللَّه و اللَّه أكبر، نيست. گر چه اين هم ذكر است، اما منظور، به ياد خدا بودن هنگام رو به رو شدن با طاعت يا معصيت خداست » 📚بحار الانوار ج 93 ص 154 👌بنابراین عمل کردن به فرامین الهی ، موجب آرامش می شود ، کسی که نماز می خواند ، به فقیر صدقه می دهد ، صله رحم می کند و سایر فرامین الهی را اجرایی می کند ، احساس می کند هر یک از این فرامین در خود آرامشی دارند که پس از آنکه انسان به آن عمل می کند از آرامش بهره مند می شود و تمام این آرامش ها بازگشت می کند به آرامش با یاد خداوند و عمل کردن به فرامین او . ❕یکی از فرامین خداوند ، دستور به ازدواج کردن با همسران شایسته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 13 باب 1 ❕ازدواج کردن و عمل به فرمان خداوند در این رابطه موجب آرامش انسان می گردد ، چنان که فرمود ؛ « از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد » 🔶روم 21 ❕در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ « این آرامش از اینجا ناشی می شود که این دو جنس مکمل یکدیگر و مایه شکوفائی و نشاط و پرورش یکدیگر می باشند بطوری که هر یک بدون دیگری ناقص است، و طبیعی است که میان یک موجود و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته باشد و از اینجا می توان نتیجه گرفت آنها که پشت پا به این سنت الهی می زنند وجود ناقصی دارند، چرا که یک مرحله تکاملی آنها متوقف شده (مگر آنکه به راستی شرائط خاص و ضرورتی ایجاب تجرد کند) . 👌به هر حال این آرامش و سکونت هم از نظر است، و هم از نظر هم از جنبه و هم ، بیماریهائی که به خاطر ترک ازدواج برای جسم انسان پیش می آید قابل انکار نیست همچنین عدم تعادل روحی و ناآرامیهای روانی که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است . ❕از نظر اجتماعی افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و به همین جهت انتحار و در میان مجردان بیشتر دیده می شود، و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سرمیزند . 👌هنگامی که انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگی خانوادگی می گذارد شخصیت تازهای در خود می یابد، و احساس مسئولیت بیشتری می کند و این است معنی احساس ‍ آرامش در ازدواج » 📚تفسیر نمونه ج16 ص391 👌بنابراین اگر ازدواج موجب آرامش است ، چون از مصادق عمل کردن به فرمان الهی است و بازگشت می کند به یاد خداوند و آرامش گرفتن با عمل کردن به دستورات خداوند و هیچ گونه تضادی بین آرامش با ازدواج با آرامش با یاد خدا نیست ، چرا که ازدواج از مصادیق یاد خداوند است و به خاطر همین موجب آرامش می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌 بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز وفات علامه جلیل القدر ، محمد باقر مجلسی رحمه الله علیه ، صاحب دائره المعارف بزرگ شیعه یعنی « بحار الانوار » . علامه مجلسی کسی است که شیخ حر عاملی در وصف او می نویسد ؛ «مولانا الجليل ، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى، عالم فاضل ماهر، محقّق مدقّق، علّامه فهّامه، فقيه متكلم، محدّث ثقه، جامع همه خوبيها و فضائل، جليل القدر عظيم الشأن اطال اللَّه بقاءه داراى تأليفات سودمند بسيارى است، مانند «بحار الأنوار» در اخبار ائمه اطهار كه احاديث تمام كتب شيعه را غير از كتب اربعه (كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب و استبصار) و نهج البلاغه كه كمتر از آن نقل ميكند، با ترتيبى پسنديده در آن جمع نموده و مشكلات آن را شرح كرده است ...» 📚امل الامل ج 2 ص 248 👌توضیحات بیشتر ما در مورد علامه مجلسی و کتاب شریف « بحار الانوار » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1878 ipasookh.ir
👌امشب یعنی شب « بیست و هفتم ماه رمضان » نزد اهل سنت شب قدر محسوب می شود و آنان در فضای حقیقی و مجازی بر تکریم این شب اصرار دارند ، کاربری در گذشته از ما چنین پرسید ؛ « با توجه به اینکه ِکلمه القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب بودن ان شک کرد » 👌و ما در نمایه ذیل پاسخ او را دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2737 ipasookh.ir
؟ 🤔 ❔شب ۲۷ ماه رمضان، از شب های قدر ☑️ عنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال:‏ أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ‏ وَ عِشْرِينَ.‏ 📚إقبال الأعمال، ص66📚 رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: شب قدر، شب 27 ماه رمضان است. ☑️ قالَ مُعَاوِيَةُ لِحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ! أَخْبِرْنَا عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ قَالَ: فَتَطْلُبُ مِنْ لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ إِلَى لَيْلَةِ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ. 📚بحارالأنوار، ج44 ،ص42 به نقل از تحف العقول📚 معاویه به حضرت مجتبی علیه السلام گفت: ای ابومحمد! به ما از شب قدر خبر بده. فرمودند: شب قدر را ازشب بیست و سوم تا شب بیست و هفتم طلب کنید ❕❕ 💠💠 👌چنان که در گذشته مفصلا توضیح دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6701 ❕آنچه در روایات اهل بیت علیهم السلام بیان شده آن است که شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بجویید » 📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 469 👌و از ایام پایانی ماه رمضان ، سه شب به عنوان شب احتمالی قدر معرفی شده است ، چنان که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردم . امام علیه السلام فرمود ؛ « شب قدر را در شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از ماه رمضان بجوی » 📚مجمع البیان ج 5 ص 519 👌و از این سه شب هم ، شب بیست و یکم و بیست و سوم اهمیت بیشتری دارد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « شب قدر را در شب بیست و یکم و شب بیست و سوم بجوی » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و از این دو شب نیز ، شب بیست و سوم به احتمال قوی ، شب قدر است ، چنان که راوی از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کرد ، امام علیه السلام فرمود ؛ « شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم .راوی سوال کرد که اگر عذری پیش آید که نتوان از هر سه شب استفاده کرد چه کنم و به کدام شب بیشتر توجه کنم ! امام علیه السلام فرمود ؛ « شب بیست و سوم » 📚الفقیه ج 2 ص 160 👌و فرمود ؛ « اگر توان احیاء در شب های مذکور را نداشتی ، سعی کن احیاء شب بیست و سوم از تو فوت نشود » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358 👌لذا علامه مجلسی می نویسد ؛ « اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان ، شب قدر است » 📚زاد المعاد ص187 👌اما اهل سنت قائلند که شب بیست و هفتم ماه رمضان ، شب قدر است و از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « شب قدر ، شب بیست و هفتم ماه رمضان است » 📚سنن ابی داود ج 2 ص 601 👌ما این نقل ها را سندا ضعیف می دانیم ، مثلا راوی روایت مذکور معاویه دشمنی خونی علی علیه السلام بوده است که طبیعتا سعی بر مخالفت با سیره و عقیده ایشان داشته و در این بین هیچ مانعی نبوده که نسبتی دروغ به پیامبر گرامی دهد تا دیدگاه علی و فرزندانش علیهم السلام در در مورد شب قدر را تحت الشعاع قرار دهد ، چرا که آنان بر روی شب بیست و سوم تاکید بیشتری داشتند . ❕حال پرسش کننده می گوید در روایات شیعه هم سخن از شب قدر بودن ، شب بیستم و هفتم آمده است ، ما در پاسخ به دو نقلی که به آن استناد شد می گوییم ؛ 1⃣روایت اول در کتاب اقبال سید بن طاووس آمده است که ایشان در آن کتاب می آورد ؛ « من برخی از روایات اختلافی مسلمین در مورد شب قدر را ذکر می کنم ...» 📚اقبال الاعمال ج 1 ص 66 👌یعنی غرض ایشان نقل روایاتی است که شیعه و سنی پیرامون شب قدر نقل کرده اند ، و روایت مذکور که مورد اشکال قرار گرفته است به نقل از روایات اهل سنت است که ایشان آن از از کتابی به نام « دستور المذکرین و منشور المتعبدین » نقل می کند که مبتنی بر نقل روایت بر اساس اسناد اهل سنت است که صاحب آن فردی است به نام ؛ « محمد بن ابی بکر بن ابی عیسی المدینی الحافظ » که نزد شیعه مجهول است و از علمای مورد توثیق شیعه محسوب نمی شود ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 373 2⃣روایت دوم هم که از کتاب تحف العقول نقل شد ، گذشته از آنکه بدون سند است و راویان آن ذکر نشده اند ، باز دلالتی بر قطعیت شب قدر ، در شب بیست و هفتم ندارد ، بلکه می گوید شب قدر ما بین شب بیست و سوم تا بیست و هفتم است ، که با روایات قطعی که در بالا آوردیم ، روشن می شود که شب قدر ، در شب بیست و سوم است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است قرآن ، مریم را از خدایان مسیحیان می داند در حالی که مسیحیت چنین اعتقادی را ندارند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2738 ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ های مربوط به قدس شریف و جمعه آخر ماه رمضان ؛ 1⃣در مورد راهپیمایی روز پرسیده شده مگه پیامبران و امامان با کسانی که اختلاف نظر داشتن در کوچه و خیابان میکردند و مرگ بر دشمنانشان نثار می کردندکه الان مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی می کنید آیا این عمل نیست❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2739 2⃣چرا آیت‌الله خمینی، علی خامنه‌ای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و می‌کنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین » را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2740 3⃣آیا بیت المقدس و مسجد برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2742 4⃣❔آیا متن زیر دارد؛ ❓اگر نماز داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت به دو سلام      (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای  او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2743 5⃣این که در روایاتی آمده است که ماه رمضان همیشه سی روزه است چه دارد ❗️چرا رهبری و مراجع گاها به این روایات توجه نداشته و رمضان را بیست و نه روزه محسوب می کنند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2744 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔پرسشی را کانال های ضد دین مطرح کرده اند که چرا شیخ کلینی در کافی یک روایت مستقیم از نواب خاص امام مهدی نقل نمی کند در صورتی که بهترین شاهدان و راویان بودند و می توانستند بدون واسطه احادیث مهدی را در زمان غیبت نقل کند ❗️اگر غیبت و نیابت خاصه واقعیت دارد چرا شیخ کلینی از نواب خاصه روایت ندارد در حالی که در عصر آنها بوده❕ 💠💠 👌شیخ کلینی از بزرگترین علمای شیعه امامیه است که نجاشی رجالی معروف در شرح حال او می نویسد ؛ « شیخ و وجه اصحاب ما در ری بوده است و از موثق ترین افراد در حدیث تلقی می شده است که صاحب کتاب کبیر کافی است » 📚رجال نجاشی ص 290 رقم 1027 ❕شيخ كلينى، با سفر به شهرها و روستاهاى سرزمين‏هاى اسلامى و ارتباط با روات احاديث و دست‏يابى به اصول چهارصدگانه شيعه كه توسط ياران ائمه علیهم السلام نگاشته شده ‏اند ، مجموعه ‏اى ارزش‏مند و اثرى گران‏بها و كتابى معتبر و جامع به نگارش درآورده است .كتاب كافى شامل بيش از 16 هزار روايت است كه اين تعداد روايت از تمام روايات صحاح سته نيز بيشتر است‏ ، شیخ کلینی قائل به صحت روایات موجود در کافی بوده آنجا که در مقدمه کافی می گوید ؛ « برادرم! گفته بودى دوست دارى كتابى داشته باشى كه شامل تمام علوم و معارف دين باشد و دانشجو و دانشمند نيز بتوانند به آن مراجعه نمايند و از آن، علم دين را فراگرفته و به آن عمل نمايند و آن گرفته شده از روايات از ائمه علیهم السلام و سنت‏هاى پابرجايى باشد كه به آنها عمل مى ‏شود و واجبات الهى و سنت پيامبر به وسيله آنها عمل مى ‏شود و گفته بودى كه اميدوارى به يارى و توفيق خداوند اين كتاب وسيله‏ اى گردد براى مراجعه ديگر برادران و پيروان اهل بيت عصمت و طهارت و موجب راهنمايى آنها گردد... و خدا را شكر كه نگارش كتابى را كه درخواست نموده بوديد آسان ساخت و اميدوارم كه همان‏گونه باشد كه انتظار داشتيد » 📚مقدمه الکافی 👌اشکال کننده می گوید که چرا شیخ کلینی از نواب خاصه امام مهدی علیه السلام روایتی نقل نکرده است با این که از معاصرین آنها بوده و سال وفاتش در سال 329 قمری همزمان با سال پایان غیبت صغری بوده است ؟ 👌ما در پاسخ می گوییم ؛ 1⃣با توجه به مقدمه ای که از کتاب کافی گذشت ، غرض شیخ کلینی جمع آوری روایات ائمه علیهم السلام با اعتماد به اصول اربعماه بوده است . 📚فهرس الثراث ج 1 ص 373 👌اصول اربعماه به آن دسته روایاتی گفته می شود که اصحاب امامان از زمان علی علیه السلام تا زمان امام عسکری علیه السلام ، مستقیما از امامان شنیده بودند و به خاطر این که این روایات از بین نرود آن را نوشته و ثبت و ضبط می کردند ، اکثر ، این اصول برگرفته از روایات امام باقر و امام صادق علیهما السلام بوده است چرا که آن دو بزرگوار فرصت بیشتری برای نشر معارف الهی به دست آورند . 👌شیخ بهایی می نویسد ؛ « رویه اصحاب اصول بر آن بود که وقتی حدیثی از ائمه می شنیدند ، اقدام به ثبت آن در اصولشان می کردند تا در طول زمان برخی یا تمام آن نقلها مورد نسیان واقع نشود » 📚الذریعه ج 2 ص 128 👌شیخ مفید می نویسد ؛ « امامیه از عهد امیر مومنان تا عهد امام عسکری چهارصد اصل از روایاتشان را تالیف کردند » 📚معالم العلماء ص 3 ❕علامه طهرانی نیز می نویسد ؛ « تاریخ تالیف بیشتر این اصول در عصر اصحاب امام صادق علیه السلام بوده و آن عصر پایانی دولت بنی امیه و آغازین دولت بنی العباس است ( که درگیریهای آنان فرصت برای نشر معارف را پدید آورد )» 📚الذریعه ج 2 ص 131 👌با توجه به آنکه شیخ کلینی در عصر نزدیک به ائمه زندگی می کرده است ، برای آنکه اصول مذکور که به دست اصحاب ائمه تالیف شده بود از بین نرود ، طی مدت بیست سال با زحمات طاقت فرسا به اصول مذکور دسترسی پیدا کرد و آنها را با باب بندی خودش ، در کتاب کافی شریف گرد آورد ؛ 📚روضه المتقین ج 14 ص 40 👌بنابراین دیگر جای این اشکال نیست که چرا شیخ کلینی مستقیما از نواب خاصه روایت از امام مهدی علیه السلام را نقل نکرده است ، چرا که اساسا بنای شیخ کلینی در کافی نقل روایت مستقیم از امام مهدی علیه السلام نبوده است ، بلکه بنای ایشان جمع آوری اصول اربعماه بوده که از زمان امام علی علیه السلام تا زمان امام عسکری به دست اصحاب ائمه تالیف شده بود. 👌بعد از شیخ کلینی ، علمای دیگری چون شیخ طوسی در کتاب الغیبه ، طبرسی در احتجاج ، صدوق در کمال الدین ، راوندی در خرائج، و ... اقدام به جمع آوری روایات مستقیم امام مهدی علیه السلام در عصر غیبت صغری کردند که آنچه توسط آنان جمع شد در باب مخصوصی در کتاب شریف بحار الانوار گرد آوری شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 53 ص 150 باب 31 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 2⃣شیخ کلینی به صورت غیر مستقیم از نواب خاصه روایت نقل کرده است ، مثلا در روایاتی که از امام صادق علیه السلام نقل می کند ، عثمان بن سعید ، نائب اول امام مهدی علیه السلام در سلسله سند ایشان قرار دارد ؛ 📚الکافی ج 2 ص 318 _ ج 5 ص 548 ❕یا در نقل هایی که از امام هادی علیه السلام می آورد ، عثمان بن سعید در سند آن قرار دارد ؛ 📚الکافی ج 5 ص 94 _ ج 6 ص 450 3⃣جو تقیه و فشاری که در عصر غیبت صغری حاکم بود ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاص و امام مهدی علیه السلام روایت نقل کند ، چرا که در این صورت وضعیت نواب خاص به مخاطره می افتاد و دشمنان عباسی آنان را شناخته و از بین می بردند و سعی می کردند که توسط آنان به مکان امام مهدی علیه السلام دسترسی پیدا کنند . 👌خود شیخ کلینی نقلی را می آورد که نشان می دهد وکلاء با واسطه امام مهدی علیه السلام چگونه تحت فشار دستگاه عباسی بودند . ❕ایشان در كتاب كافى از حسين بن حسن علوى نقل مى ‏كند كه گفت ؛ «مردى از نديمان «روزحسنى» و شخص ديگرى كه همراه او بود به وى گفتند: اين همان كسى است كه اموال را برايش جمع مى‏ كنند و داراى وكيلانى است. سپس نام همه وكيلان امام زمان را در شهرهاى مختلف برشمرد اين مطلب به گوش وزير، عبيدالله بن سليمان رسيده او قصد دستگيرى آنان را نمود خليفه گفت: بگرديد و ببينيد اين مرد كجا است؟ چرا كه اين مسأله بسيار مهم است عبيداللَّه بن سليمان پاسخ داد: آيا همه وكلا را دستگير كنيم؟ خليفه پاسخ داد: نه اما گروهى ناشناس را با مقدارى پول به نزد آن‏ها مى‏ فرستيم، هر كس از اين افراد پول گرفت او را دستگير مى‏ كنيم راوى گويد در همان روزها نامه‏اى از وجود مقدس امام زمان عليه السلام به همه وكيلان صادر گرديد كه از آن تاريخ از هيچ كس پولى دريافت نكرده، از قبول آن امتناع كنند و وكالت آن حضرت را انكار كنند. راوى گويد: آنان مردى را به نزد محمد بن احمد فرستادند كه او را نمى‏ شناخت. آن مرد با وى خلوت كرد و به او گفت من مالى دارم كه مى‏ خواهم به دست صاحب الزمان برسانم، محمد به او گفت: اشتباه آمده ‏اى من در اين رابطه هيچ چيز نمى‏ دانم، آن مرد دائم در صدد دلجويى و ايجاد روابط دوستانه با محمد بن احمد بود، اما محمد همواره خود را به نادانى مى ‏زد. آنان، جاسوسان خود را در ميان همه وكلا پراكنده ساختند اما همه وكيلان از گرفتن پول‏هايى كه برايشان مى ‏آمد خوددارى مى‏ كردند» 📚الکافی ج 1 ص 525 👌و به خاطر همین جو تقیه و خفقان آن عصر بوده است که نام بردن از اسم خاص امام مهدی علیه السلام یعنی محمد ممنوع بود تا مبادا دشمنان از این طریق به مکان امام علیه السلام دسترسی پیدا کنند ، چنان که خود امام مهدی علیه السلام فرمود ؛ « کسانی که از اسم من می پرسند باید بدانند اگر سکوت کنند بهشت و اگر حرفی بزنند جهنم ( در انتظار آنان ) است » 📚الغیبه طوسی ص 222 ❕ در گذشته مفصلا بیشتر پیرامون این قضیه توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10475 ❕و به خاطر همین جو تقیه و اختناق بود که حسین بن روح به عنوان نائب خاص سوم امام مهدی علیه السلام برگزیده شد و مثلا ابوسهل نوبختی برگزیده نشد ، چنان که وقتی از ابوسهل پرسیدند که چرا تو به این سمت انتخاب نشدی و حسین بن روح برگزیده شد ؟ پاسخ داد ؛ « آنان که او را به این مقام برگزیدند ، خود داناترند ، کار من برخورد و مناظره با مخالفان و دشمنان است ، اگر من همانند حسین بن روح مکان امام را می دانستم ، شاید اگر در فشار قرار می گرفتم محل او را نشان می دادم ، ولی اگر امام زیر عبای حسین بن روح پنهان شود ، چنانچه او را قطعه قطعه هم کنند ، هرگز لباس خود را کنار نمی زند » 📚الغیبه طوسی ص 240 👌بنابراین جو تقیه و خفقان عصر غیبت صغری ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاصه به نقل از امام مهدی علیه السلام ، روایتی را نقل کند ، اما پس از عصر غیبت صغری در زمان شیخ صدوق و طوسی و ... این جو تقیه و خفقان از بین رفت ، و آنان نقلها و توقیعات امام مهدی علیه السلام را با سلسله سندی که منتهی به نواب خاصه می شد در کتبشان روایت کردند . . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است پیامبر اسلام ملاک تمیز مسلمان از کافر را کوچکی آلت می داند و این را برای مسلمین کرامت دانسته است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1691 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام به یک زن توهین و فحاشی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است پیامبر گرامی زنان را « ناقصات العقول » معرفی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1954 ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید فطر و پایان ماه مبارک رمضان ؛ 1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را ميگيرند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/177 2⃣فلسفه خواندن نماز فطر چیست❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/178 3⃣فلسفه پرداخت زکات چیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/176 4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2745 5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیت‌الله‌‌‌‌‌‌‌ نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم. این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماه‌ها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه است. در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص است. آیت‌الله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را می‌توانیم حل کنیم. متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را می‌بینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید می‌دانستند. 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2746 6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند ❕چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند ❕چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ❕❕ 💠💠 👌در روایات آمده است که معیار می باشد . 🔷 علیه السلام فرمود: « زمانی که ماه را دیدی بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی کن» 📚 ج4 ص76 _ ج4 ص156 _ ج2 ص123 🔶 علیه السلام فرمود: « با رویت ، روزه بگیرید و با رویت ، افطار کنید» 📚 ج4 ص166 _ الشیعه ج10 ص253 👌 علیه السلام فرمود: « با رویت هلال ، بگیر و با رویت ، کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر هلال بر شما بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید» 📚 ج4 ص158 _ ج2 ص64 ❗️این در متعدد دیگری نیز آمده است. 📚 ج10 ص252 باب 3 👌عده ای از مراجع می گویند در این روایات سخن از رویت هلال به میان آمده است و فرقی نمی کند که شما با چشم عادی ماه را ببینید یا با چشم مسلح وتلسکوپ ، چنان که آیت الله خامنه ای فتوا می دهد ؛ « رؤيت با وسيله ، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است . ملاك آن است كه عنوان رؤيت محفوظ باشد . پس رؤيت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند » 📚اجوبه الاستفتاءات س 835 ❕گروه دیگری از فقهاء می گویند ؛ 👌متعارف از ماه که در روایات بیان شده است ، دیدن با چشم عادی و غیر مسلح است که موضوع روایات است و در تمام ابواب فقه را منصرف به افراد می دانند ، مثلا؛ 1⃣در باب مقدار که آن را به تعیین می کنند ، مدار وجب های است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست . 2⃣در باب مقدار هایی که در فقه با تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است . 3⃣در نماز و روزه در مناطق ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند . 4⃣در مساله حد ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر 5⃣در مورد حدودی که با اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف 6⃣در ابواب می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار نیست . 7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر شود ، همه می گویند پاک است با این که با می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد . ❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت است و فقها آن را منصرف به « » می دانند . 👌به یقین در مورد هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و های از متعارف خارج است و مقبول نیست . 👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را حکم قرار دهیم . ❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با غیر مسلح است . 👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم مسلح ماه رویت شود . ❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند . 🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. » 📚 نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 👌مرحوم امام خمینی (ره) هم معتقد به رویت با چشم عادی بودند ، آنجا که فتوا دادند ؛ « رؤيت هلال با وسايل مستحدثه اعتبار ندارد؛ پس اگر با بعضى از وسايل بزرگ ‏كننده يا نزديك‏ آورنده مانند تلسكوپ مثلًا ببيند، ولى بدون وسيله، هلال، قابل رؤيت نباشد، حكم به اول ماه نمى ‏شود. پس معيار رؤيت با چشم، بدون وسيله نزديك‏ آورنده يا بزرگ‏ كننده است. البته اگر باوسيله‏ اى آن را ببيند و جاى آن را بداند سپس با چشم- بدون وسيله- آن را رؤيت نمايد، حكم به اول ماه مى ‏شود. » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 675 👌آیت الله سیستانی ، مکارم شیرازی و دسته دیگری از فقهاء هم قائل به رویت با چشم عادی و غیر مسلح هستند ؛ 📚رساله دانشجویی ، ص 155 👌برخی می گویند که مراجع در مبانی اصولی و رجالی و فقهی ، اختلافاتی دارند و همین اختلافات موجب تعدد فتاوای آنان شده که نمونه آن در مساله رویت هلال است ، هر کس موظف است که مطابق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند . ❕این پاسخ در نظر ما موجه نیست ، اگر مبانی یک مرجع تقلید مبتنی بر دلائل قابل قبول است ، باید در شورای فقهی که متشکل از سایر مراجع است مطرح کند ، اگر آن دلائل مطابق واقع باشد همه باید بپذیرند و اگر مطابق واقع نباشد ، باید با مشورت و تبادل آراء به نظر واحدی برسند چه در بحث هلال ماه یا در سایر مباحث مورد اختلاف ، چرا که یا یک نظریه صحیح است یا نیست ، اگر صحیح است سایرین هم قاعدتا باید قبول کنند ، یا صحیح نیست که در این صورت باید با تبادل آراء به یک نظریه صحیح برسند ، چرا که مسلم است هیچ مرجعی در یک نظریه که اتخاذ کرده است ، لجاجت یا تعصب ندارد که وقتی بطلان آن نظریه روشن شد ، باز بر آن نظریه پافشاری کند . ❕به يقين حضرت ولى عصر (ارواحنا فداه) راضى نيست كه پيروان او در يك چنين امر مهمّى چون هلال ماه یا در سایر مسائل گرفتار تشتّت و تفرقه شوند و قدرت و قوّت آنها به ضعف گرايد و در برابر دشمنان سر شكسته گردند. 👌هنگامى كه ائمّه اهل بيت عليهم السّلام براى حفظ شوكت مسلمين اجازه مى‏ دهند پيروان آنها در نماز جماعت اهل سنّت شركت جويند، با اين كه اختلافاتى در بسيارى از فروع نماز با آنها دارند، چگونه راضى مى‏ شوند مسأله رؤيت هلال موجب آن همه تشتّت گردد؟ آن هم در جهان امروز كه اخبار به سرعت از نقطه ‏اى به نقاط ديگر منتقل مى‏ گردد. ❕متاسفانه با عدم تشکیل شورای فقهی توسط مراجع و نرسیدن به یک نظریه واحد ، اختلاف اسفناكى است كه بارها در طىّ سال‏هاى اخير، در امر «رؤيت هلال شوّال» رخ می دهد و شهد شيرين عيد را در كام همه تلخ می کند. 👌گروهى امروز نماز عيد مى‏ خواندند و مى‏ گفتند «أسألك بحق هذا اليوم الذي جعلته للمسلمين عيدا ...» و فردا گروه ديگرى در همان شهر و گاه در همان مسجد، عين همين عبارت را مى‏ گویند و معلوم نبود منظور از «المسلمين» در اين عبارات كيست؟! ❕عدّه‏ اى به هم تبريك عيد مى‏ گویند و جماعتى در حال روزه بودند و دعاى يا على يا عظيم ... و هذا شهر عظمته و كرمته ... و هو شهر رمضان ... مى‏ خواندند و گاه در يك لحظه و حتّى يك خانه اين اختلاف جايگاه ديده مى شود ، در حالى كه اسلام دين «توحيد» در تمام زمينه ‏هاست و اهل بیت علیهم السلام ، شیعیان را توصیه و تاکید به وحدت در تمام زمینه ها کرده اند و از افتراق آراء و جدا شدن از یکدیگر نهی کرده اند ؛ 📚بحار الانوار ج 2 ص 261 باب 32 _ میزان الحکمه ج 2 ص 235 به بعد 👌عمل کردن به دستور فوق ، مستلزم تشکیل شورایی فقهی از مراجع تقلید است که چه در مساله رویت هلال و چه در سایر مسائل به نظریه واحدی برسند و همان نظریه را برای عمل کردن به مردم فتوا دهند تا هم جماعت و وحدت میان شیعیان حفظ شود و هم بهانه به دست مخالفان داده نشود که شیعیان در مسائل خودشان گرفتار تشتت و دو گانگی اند . 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌نظریه شورای فقهی ، سالها قبل مورد پیشنهاد متفکر شهید ، مرتضی مطهری قرار گرفته بود ، آنجا که گفت ؛ « در دنيا در عين اينكه رشته ‏هاى تخصصى در همه علمها پيدا شده و موجب پيشرفتها و ترقيات محيّرالعقول شده، يك امر ديگر نيز عملى شده كه آن هم به نوبه خود يك عامل مهمى براى ترقى و پيشرفت بوده و هست و آن موضوع همكارى و همفكرى بين دانشمندان طراز اول و صاحب نظران هر رشته است. در دنياى امروز ديگر فكر فرد و عمل فرد ارزش ندارد، از تك روى كارى ساخته نيست، علما و دانشمندان هر رشته دائماً مشغول تبادل نظر با يكديگرند، محصول فكر و انديشه خود را در اختيار ساير اهل نظر قرار مى‏ دهند. حتى علماى قاره ‏اى با علماى قاره ديگر همفكرى و همكارى مى‏ كنند. در نتيجه اين همكاريها و همفكريها و تبادل نظرها بين طراز اول‏ها، اگر نظريه مفيد و صحيحى پيدا شود زودتر منتشر مى‏ شود و جا باز مى ‏كند و اگر نظريه باطلى پيدا شود زودتر بطلانش روشن مى ‏شود و محو مى گردد، ديگر سالهاشاگردان آن صاحب نظر در اشتباه باقى نمى ‏مانند. 👌متأسفانه در ميان ما هنوز نه تقسيم كار و تخصص پيدا شده، نه همكارى و نه همفكرى، و بديهى است كه با اين وضع انتظار ترقى و حل مشكلات نمى‏ توان داشت. راجع به مشاوره علمى و تبادل نظر هرچند به قدرى واضح است كه احتياج به استدلال ندارد، اما براى اينكه دانسته شود در خود اسلام اين پيش بينى‏ ها و دستورهاى مترقيانه هست به آيه‏ اى از قرآن و به جمله‏ هايى از نهج البلاغه اشاره مى ‏كنم. ❕در خود قرآن در سوره مباركه شورى‏ مى ‏فرمايد: «وَالَّذينَ اسْتَجابوا لِرَبِّهِمْ وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ امْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقونَ » ( شوری 38) 👌اين آيه كريمه مؤمنين و پيروان اسلام را اين‏طور وصف مى‏ كند: دعوت حق را اجابت مى ‏كنند، نماز را بپا مى‏ دارند، كار خود را با شَور و همفكرى انجام مى ‏دهند و از آنچه به آنها عنايت كرده‏ ايم انفاق مى‏ كنند. پس، از نظر اسلام همفكرى و تبادل نظر يكى از اصول زندگى اهل ايمان و پيروان اسلام است. ❕در نهج البلاغه مى ‏فرمايد ؛ « بدانيد كه آن دسته از بندگان خدا كه علم خدا به آنها سپرده شده، سرّ خدا را نگه مى‏دارند و چشمه ‏هاى او را جارى مى‏ سازند (يعنى چشمه ‏هاى علم را به روى مردم باز مى ‏كنند)، با يكديگر رابطه دوستى و عواطف محبت آميز دارند، با گرمى و بشاشت و محبت با يكديگر ملاقات مى‏ کنند و يكديگر را از جام اندوخته ‏هاى علمى و فكرى خود سيراب مى‏ نمايند، اين يكى از جام اندوخته ‏هاى فكر خود و نظر خود به آن يكى مى ‏دهد و آن يكى به اين يكى، در نتيجه همه سيراب و ارضاء شده بيرون مى‏ آيند. » 💠نهج البلاغه، خطبه 212 👌اگر شوراى علمى در فقاهت پيدا شود و اصل تبادل نظر به‏ طور كامل جامه عمل بپوشد، گذشته از ترقى و تكامل كه در فقه پيدا مى ‏شود بسيارى از اختلاف فتواها از بين مى ‏رود. ❕چاره ‏اى نيست، اگر مدعى هستيم كه فقه ما نيز يكى از علوم واقعى دنياست بايد از اسلوبهايى كه در ساير علوم پيروى مى‏ شود پيروى كنيم. اگر پيروى نكنيم معنايش اين است كه از رديف علوم خارج است‏ .» 📚مجموعه آثار ج 20 ص 184 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌متاسفانه اهل سنت زاهدان ، بدون توجه به کرونا و لزوم فاصله اجتماعی ، با چنین جمعیتی ، نماز عید فطر خواندند ، در حالی که استان سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز شیوع بیماری قرار دارند . ❕ اهل سنت بلوچستان بر پایه راهنمایی های بزرگ علمای منطقه ، یعنی محمد عمر سربازی و انحراف او در تفسیر توحید در خالقیت ، معتقدند که اساسا بیماری مسری در عالم وجود ندارد ، لذا خودشان را ملزم به رعایت اقدامات پیشگیرانه نمی کنند ، چنان که از محمد عمر سربازی سوال کردند ؛ « فلانی مرض سیل داشت و با همین مرض فوت کرد ، وارثان می گویند که بستر و پول و خانه و لباس او استعمال کرده نشوند برای این که مرض به شما هم سرایت می کند ، این چه صورت است ؟ » ❕پاسخ ؛ « این عقیده فاسد و شرک است ، مرض هیچ کس به دیگری سرایت نمی کند ، بلکه مرض هرکس از جانب خداوند کریم تعیین می شود و استعمال آنها ( یعنی اشیاء فرد متوفی ) بر هر کس رواست ، چرا که پیامبر فرموده لا عدوی ( بیماری سرایت کننده وجود ندارد ) » 📚فتاوی منبع العلوم محمد عمر سربازی ج 1 ص 82 😞به زودی آثار این بی مبالاتی دامان شیعیان منطقه را می گیرد .😔 . @Rahnamye_Behesht
🤔 ▪️علامه امينی صاحب كتاب معروف الغدير، حكم به خباثت علامه مجلسی ميدهد علامه امينی يكى از علماى بسيار نامدار شيعه و صاحب كتاب معروف الغدير، زمانى كه به حديث ردالشمس ميرسد ميگوید این حديث را جمعی از محدثين نقل كرده و اهل فن در حديث آن را تصحيح كرده اند اما يك عده كه دارای روح خبيث اموی هستند مانند ابن حزم و ابن الجوزی و ابن تيميه و ابن كثير اين حديث را تضعيف كردند. كسانى كه علامه امينى در اينجا از آنها نام برده است همه از علماى بزرگ اهل سنت ميباشند كه شامل اين حكم خباثت شده اند. كتاب الغدير نوشته علامه امينى ج ٣ ص ١٢٦ خوب تا اينجا ديديم كه علامه امينى، حكم به خبيث بودن و اموى بودن علمایی داد كه حديث ردالشمس را تضعيف كرده اند و نام آنها را آورد، اما بگذاريد ببينيم كه آيا از علماى بزرگ شيعه هم كسى اين حديث را تضعيف كرده است كه شامل حكم خباثت علامه امينی شود! بله در ميان علماى نامدار شيعه نيز هستند كسانى كه اين روايت را تضعيف كرده اند. ▪️علامه مجلسی كه يكى از ستونهاى فكرى شيعيان امروزى است، در كتاب مرآةالعقول اين حديث را تضعيف كرده است و به اين هم بسنده نكرده است بلكه گفته ضعيف علی المشهور، يعنى اين حديث در ضعيف بودن شهره(تابلو) است. : ﻣﺮﺁﺓ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺃﺧﺒﺎﺭ ﺁﻝ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ، ﺝ ١٨ صفحه ٢٧٦ ‏ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺍﻟﺴﺎﺑﻊ ‏: ﺿﻌﻴﻒ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺸﻬﻮﺭ : ايشان با اوردن روايت، و با بررسى آن در زيرش نوشته است كه اين روايت ضعيف و بطريقه تابلوئى ضعيف است. خوب با اين حساب و از ديد علامه امينى، علامه مجلسى كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ شيعه ميباشد يك انسان خبيث و از سلاله امويان ميباشد. 💠💠 👌متاسفانه این چنین نقدها از روی انصاف و جوانمردی نیست ، بلکه نقدی است آمیخته با انواع دروغ ها و تهمت ها به این بیان ؛ 1⃣در رابطه با واقعه رد الشمس و کیفیت و اسناد آن از منابع شیعه و اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1671 2⃣علامه امینی نگفتند که هرکس حدیث رد الشمس را انکار کند ، خیبث است ، بلکه می گوید ، چهار تن از علمای مخالفین ، یعنی ابن حزم ، ابن جوزی ، ابن تیمیه و ابن کثیر که بدون دلیل حدیث مذکور را تضعیف کرده اند ، دارای روحیه امویه خبیث هستند . کلام علامه امینی چنین است ؛ « إنَّ حديث ردّ الشمس أخرجه جمع من الحفّاظ الأثبات بأسانيد جمّة، صحّح جمع من مهرة الفنِّ بعضها، و حكم آخرون بحسن آخر، و شدّد جمع منهم النكير على من غمز فيه و ضعّفه، و هم الأبناء الأربعة حملة الروح الأمويّة الخبيثة، ألا و هم: ابن حزم، ابن الجوزي، ابن تيميّة، ابن كثير » « حديث «رد الشمس» را، گروهى از حافظان موثق به اسناد فراوانى نقل كرده ‏اند كه گروهى از كارشناسان حديث پاره ‏اى از آن اسناد را «صحيح» تلقى مى ‏كنند و پاره‏ اى ديگر آن را «حسن» تعبير كرده ‏اند و بر كسانى كه بر آن ايراد گرفته و اسنادش را ضعيف مى ‏دانند، سخت به انكار و مخالفت بر خاسته‏ اند. اين منكران صحت‏ حديث که حاملان روحیه خبیث امویه هستند عبارتند از: «ابن حزم»، «ابن جوزى»، «ابن تيميه» و «ابن كثير» » 📚الغدیر ج 3 ص 184 👌می بینیم که علامه امینی نگفت هرکس منکر صحت حدیث رد الشمس است ، خیبث و اموی مسلک است ، بلکه می گوید چهار تن مذکور اند که چنین روحیه ای دارند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣معاند می گوید علامه مجلسی در کتاب « مراه العقول » که شرح کتاب « الکافی » شیخ کلینی است ، حدیث رد الشمس را ضعیف دانسته است . 👌اما متاسفانه توجه ندارد که طبق مبنای علامه مجلسی تمام روایاتی که در کتب اربعه و کافی شریف است ، معتبرند و بحث سندی در باره آنها فقط از این جنبه است که در هنگام تعارض ، روایتی که سند قوی تری دارد ، مقدم شود ، به خاطر همین علامه مجلسی در مراه العقول ، در مورد سند روایات کافی اظهار نظر کرده است ، چنان که خود علامه در مراه العقول می گوید ؛ « وجود خبر در این اصول معتبره ( کتب اربعه که کافی هم جزء آن است ) موجب جواز عمل به آن خبر می شود ، ولیکن رجوع به اسناد روایت هم نیاز است تا در هنگام تعارض اخبار ، برخی از روایات بر برخی دیگر مقدم شود ( روایاتی که اسناد قوی تری دارند ) چرا که این که تمام روایات اصول معتبره (کتب اربعه و الکافی ) معتبر است منافاتی ندارد که برخی از آنها قوی تر باشد ...با توجه به آنکه کافی در زمان غیبت صغری قائم علیه السلام نوشته شده است ، و قائم در آن مدت آن را انکار نکرده است ، موجب ظن همطراز علم است که اهل بیت ( و قائم ) علیهم السلام راضی به آن بوده اند که همین مجوز عمل به روایات آن می باشد » « أنّ وجود الخبر في أمثال تلك الأصول المعتبرة ممّا يورث جواز العمل به، لكن لا بدّ من الرجوع إلى الأسانيد لترجيح بعضها على بعض عند التعارض، فانّ كون جميعها معتبرا لا ينافي كون بعضها أقوى، و أمّا جزم بعض المجازفين بكون جميع الكافي معروضا على القائم عليه السّلام لكونه في بلدة السفراء فلا يخفى ما فيه على ذى لبّ، نعم عدم إنكار القائم و آبائه صلوات اللّه عليه و عليهم، عليه و على أمثاله في تأليفاتهم و رواياتهم ممّا يورث الظنّ المتاخم للعلم بكونهم عليهم السّلام راضين بفعلهم و مجوزّين للعمل بأخبارهم » 📚مراه العقول ج 1 ص 22 👌بنابراین ، این که علامه مجلسی مثلا روایت حدیث رد الشمس را در کافی ضعیف دانسته است ، گواه بر آن نیست که آن را غیر معتبر می داند ، بلکه او تمام روایات کافی را معتبر دانسته و به آن اعتقاد داشته است . 4⃣نکته بعدی آنکه علامه مجلسی نگفت روایت مذکور در مورد « رد الشمس » نزد من ضعیف است ، بلکه گفت « ضعیف علی المشهور » 📚مراه العقول ج 18 ص 276 👌و آن هم به خاطر وجود « سهل بن زیاد » در سند روایت است که مشهور و اکثر علماء او را ضعیف می دانند ، و علامه می گوید طبق مبنای اکثر علماء ، روایتی که سهل در سند آن باشد ضعیف است ، اما نظر خود علامه مجلسی در مورد سهل بن زیاد آن است که چون از مشایخ اجازه است ، عمل به روایاتش بی اشکال است ، چنان که علامه مجلسی در کتاب رجالش پیرامون سهل می نویسد ؛ « نزد من ضعف سهل بن زیاد بی اشکال است چرا که او از مشایخ اجازه است ( و می توان به روایاتش عمل کرد )» 📚الوجیزه فی الرجال ، ص 91 👌بنابراین طبق مبنای سندی هم علامه مجلسی معتقد است که روایت مذکور از کتاب کافی صحیح است و ضعفش تنها بر طبق مبنای مشهور به خاطر وجود سهل است و نزد علامه روایت مذکور بی اشکال است . 5⃣علامه مجلسی منکر حدیث رد الشمس نبوده است ، بلکه ایشان در کتاب فارسی خود به نام « حیاه القلوب » این فضیلت را برای علی علیه السلام ثابت می داند ، چنان که می نویسد ؛ « احاديث بسيار دلالت مى‏ كند بر ردّ شمس بر سليمان عليه السّلام، و بنابر آنكه مكرّر مذكور شد كه آنچه در امم سابقه واقع شده است در اين امّت نيز مثل آن واقع مى‏ شود، همچنانكه در بنى اسرائيل دو مرتبه آفتاب برگشت يك مرتبه از براى يوشع وصىّ موسى عليه السّلام و يك مرتبه براى حضرت سليمان عليه السّلام همچنين در اين امّت دو مرتبه آفتاب برگشت از براى حضرت امير المؤمنين عليه السّلام يك مرتبه در حيات حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در مدينه در مسجد فضيح، و يك مرتبه بعد از وفات آن حضرت در حلّه در مسجد شمس، چنانچه در ابواب معجزات آن حضرت مذكور خواهد شد ان شاء اللّه تعالى عامه و خاصه از عبد اللّه بن عباس روايت كرده ‏اند كه: آفتاب برنگشت مگر از براى سه كس: يوشع و سليمان و على بن ابى طالب عليهم السّلام » 📚حیاه القلوب ج 2 ص 981 ❕ایشان در کتاب شریف بحار الانوار هم بابی گشوده اند در ذکر این فضیلت برای علی علیه السلام و مفصلا به شبهات مخالفان در این رابطه پاسخ می دهند ، عنوان باب ایشان چنین است ؛ « بازگشت خورشید برای او ( علی علیه السلام ) و تکلم و سخن گفتن خورشید با او » 📚بحار الانوار ج 41 ص 166 باب 109 « رد الشمس له و تکلم الشمس معه ع » . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir