👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یک شبهه مطرح در فضای مجازی تحت عنوان ؛ « بررسی افسانه صد و بیست و چهار هزار پیامبر » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1708
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ به معاند در مورد سخنان یکی از مولوی های اهل سنت پیرامون لواط ؛
👌لواط در اسلام و مذهب تشیع از گناهان بزرگ و نابخشودنی است تا جایی که معصوم علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز #ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد » (المحاسن ص 110 )
👌توضیح بیشتر در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2747
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2748
❕اما متاسفانه در مذهب اهل سنت ، لواط آن قبح قابل توجه را ندارد و بزرگان آنان فتاوی مبنی بر جواز آن دارند تا جایی که ابن کثیر می نویسد ؛
« بیشتر پادشاهان ، امیران ، تاجران ، توده مردم ، کاتبان ، فقیهان و قاضیان ما ، گرفتار عمل قوم لوط هستند» (البدایه و النهایه ج9 ص162 )
❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2749
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عدالت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❕ادعاى عدالت على توسط شيعيان يك ادعاى مضحك و احمقانه است
در كتاب فروع كافي جلد ٧ صفحه ٣٠٣ روايتى هست بدين عنوان:
عن أبي جعفر عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين عليه السلام في امرأة قطعت ثدي وليدتها أنها حرة لا سبيل لمولاتها عليها
#ترجمه:
محمد باقر روايت ميكند كه علی بن ابی طالب درمورد زنی که پستان کنیز خود را بریده بود، چنين داوری کرد که کنیز آزاد است و صاحبش(زنى كه پستان كنيز را بريده بود) هیچ حقی بر گردن او ندارد.
علی بن ابيطالب شخصى كه پستان یک كنيز را بريده است را نه اينكه قصاص نميكند بلكه لطف ميكند و ميگويد ايشان هيچ حقى بر گردن آن كنيز بيچاره ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣عدالت علی علیه السلام چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در روایات متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند .
❕نقل می کنند که عمر همواره می گفت ؛
« علی از همه ما به داوری و قضاوت ( الهی ) آشناتر است »
📚صحیح بخاری ، ج 7 ص 116 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 305 _ مسند احمد ج 5 ص 113
❕و باز علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
« علی بن ابی طالب آگاه ترین شخص به امر قضاوت است »
📚سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 161
🔸از ابن مسعود نقل می کنند ؛
« علی از همه مردم مدینه به امور قضاوت آشناتر بود »
📚استیعاب ج 2 ص 461_ فتح الباری ج 9 ص 236
❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛
« تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66
❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛
« تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است »
📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165
🔸در روایات فراوانی از نقل های شیعه نیز علی علیه السلام به عدالت و مهربانی با مردم ستوده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 102 باب 107
2⃣متاسفانه معاند اشکال کننده روایت را خوب ترجمه نمی کند تا روشن شود که روایت مذکور نیز گواه بر عدالت گری علی علیه السلام است .
❕روایت چنین است که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« امیر المومنین در مورد زنی که پستان های کنیزش را بریده بود حکم داد که آن کنیز آزاد است و دیگر راه و تسلطی برای مولایش بر آن کنیز نیست و در مورد کسی که به مملوک و برده اش آسیب وارد می کرد حکم می کرد که آن مملوک و برده آزاد است و به سوی هرکس که دوست دارد می تواند برود ( و زندگی جدید تشکیل دهد )»
📚الکافی ج 7 ص 303
❕بنابراین اولین تنبیه علی علیه السلام آن بود که اگر ارباب به برده آسیبی وارد می کرد ، بلافاصله حکم به آزادی برده می داد ، و دیگر ارباب بر آن برده هیچ گونه مالکیتی نداشت ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« از این روایت استفاده می شود که آسیب وارد کردن ارباب به برده موجب عتق و آزادی برده است »
📚مراه العقول ج 24 ص 69
3⃣علی علیه السلام در کنار آنکه در موارد فوق ، برده را از مالکیت مالک خارج می کرد ، مالک را هم تنبیه شدید و مجازات می کرد ، چنان که امام حسین علیه السلام فرمود ؛
« مردی بینی برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام آن برده را آزاد کرد و آن مرد را تعزیر و تنبیه نمود »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 463
👌و در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مردی گوش برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات و معاقبه نمود »
📚همان منبع
❕و در نقل دیگر فرمود ؛
« مردی برده خود را اخته کرده بود ، علی برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات نمود و فرمود کسی که به اعضای بدن برده اش آسیب رساند ، برده را آزاد می کنیم و ارباب را مجازات شدید می کنیم »
📚همان منبع
👌و فرمود ؛
« اگر ارباب بنده را مثله کند به همان نحو مجازات می شود و بنده آزاد می شود »
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 409
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌ما معتقدیم که سه طلاق در یک مجلس واقع نمی شود و اگر کسی همسرش را در یک مجلس « سه طلاقه» کند آن طلاق « یک طلاق» محسوب می شود و همسرش می تواند دو مرتبه رجوع کند و بر این مساله ، از روایات اهل سنت دلیل و مستند داریم که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2750
❕اهل سنت می گویند سه طلاق در یک مجلس واقع می شود ، حتی اگر شوهر در حال مستی و بی توجهی همسرش را طلاق دهد ، چنان که از مفتیان دار العلوم زاهدان سوال کردند ؛
« شخصی در حالت مستی و نشه بر اثر استفاده مواد مخدر یا مشروبات الکلی زنش را سه طلاق دهد آیا طلاق واقع می گردد یا خیر ؟
❕جواب ؛ « در صورت های مذکور بر خانم این شخص طلاق واقع می گردد »
📚فتاوی دار العلوم زاهدان ( محمود الفتاوی )زیر نظر مولانا عبدالحمید ، ج 3 ص 39
👌متاسفانه اینان به راحتی احکام اسلام را به سخریه گرفته اند و در هر صورت حکم سه طلاقه را جاری می کنند و این مساله را در فضای مجازی هم تبلیغ می کنند ، زیرا پس از سه طلاقه شدن زن ، نیاز به محلل است و طبق شنیده ها ، مولوی های هر منطقه باید محلل باشند ❕
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید حکم اسلام خلاف عدالت است که می گوید اگر کافری مسلمان را کشت قصاص می شود ، اما اگر مسلمانی کافر را کشت قصاص نمی شود را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام مهمان عمر بن خطاب بود و در همان شب خواهر عمر را به ازدواج موقت درآورد و پس از این جریان بود که عمر ازدواج موقت را تحریم نمود را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2751
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حکم سنگسار در اسلام و چرایی و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2752
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تنبیه بدنی کودکان قبل از بلوغ آن هم برای اصلاح و تربیت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که معاذ الله مدعی است پیامبر گرامی عاشق زینب همسر زید شد و مقدمات طلاق او را فراهم ساخت تا با زینب ازدواج کند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937
#سایت_ما
ipasookh.ir
#قتل_دختر_سیزده_ساله_قصاص_پدر
🤔#پرسش
❔لطفا در مورد قتل دختر سیزده ساله توسط پدرش توضیح دهید و بگویید نظر اسلام درباره قصاص پدری که فرزندش را کشته چیست وچرا لطفا با سند بیان فرمایید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣در این شکی نیست که قتل نفس گناهی بس بزرگ است تا جایی که می توان گفت در آيات قرآن و روايات اسلامى تعبيراتى که درباره ريختن خون بى گناهان آمده ، شبيه آن در هيچ موضوع ديگرى ديده نمى شود .
❕از جمله در آيه 32 سوره مائده آمده است: «به همين جهت بر بنى اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسانها را كشته است».
👌در آيه 93 سوره نساء آمده است ؛ « هركس فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى كند و او را از رحمتش دور مى سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است»
👌از تعبير به «خلود و جاودانگى در آتش» چنين بر مى آيد كه قاتلِ عمد ، باايمان از دنيا نخواهد رفت، زيرا مى دانيم هيچ فرد باايمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد.
❕در حديثى از پيامبر گرامی نقل شده است ؛
«تمام دنيا ويران شود در پيشگاه خداوند آسانتر از اين است كه خونى به ناحق ريخته شود»
📚میزان الحکمه ج 9 ص 289
2⃣قبح قتل عمد آنجایی شدیدتر می شود که در قبال فرزند ، آن هم فرزند دختر صورت گیرد ، در حالی که وظیفه رسیدگی انسان در برابر فرزند دختر به مراتب سنگین تر است .
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند. »
📚الکافی ج 6 ص 6
👌و فرمود ؛
« هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان- يعنى پسران- خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى برد. »
📚میزان الحکمه ج 13 ص 484
3⃣جریان کشته شدن دختر سیزده ساله به ما فهماند که آزادی ارتباط دختر و پسر و دوستی های بی اساس خیابانی می تواند چه پیامدهای شوم و خطرناکی برای افراد و اجتماع داشته باشد ، به خاطر همین مفاسد و پیامدها است که چنین ارتباطاتی در اسلام ممنوع است ، چنان که خداوند در وصف زنانی که شایسته ازدواج هستند می گوید ؛
« مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان » « مشروط بر اينكه پاكدامن باشند نه مرتكب زنا بطور آشكار شوند و نه دوست پنهانى بگيرند » ( نساء 25)
❕امام باقر عليه السلام درباره آيه «به كارهاى زشت چه آشکار و چه پنهان نزديك نشويد ( انعام 151) فرمود ؛ زشتى آشكار، زناست و زشتى پنهان، داشتن رابطه دوستانه [با نامحرم] »
📚مجمع البیان ج 4 ص 590
❕در کتاب المحجه البیضاء مرحوم فیض کاشانی هم چنین آمده است ؛
« آورده اند كه عابدِ دوره گرد ازدى، در اثناى گردش خويش، به الياس عليه السلام برخورد. الياس عليه السلام، او را به ازدواج كردن فرمان داد و از ترك ازدواج، نهيَش كرد و سپس فرمود: «با چهار طايفه از زنان، ازدواج مكن: مُختلعه، مُباريه، عاهِره، و ناشِزه». مختلعه، زنى است كه هر دم، بى جهت، تقاضاى [طلاقِ] خُلع مىكند. مباريه، زنى است كه با مال و منال دنيا، بر ديگر زنان، مباهات و فخرفروشى مى كند. عاهره، ( زنی است که با دیگران رابطه دوستی پنهانی می گیرد ) خداوند متعال فرموده است: «نه زنانى كه [پنهانى] دوستِ مرد مى گيرند»، و ناشزه، زنى است كه در كردار و گفتار، بر شوى خويش بلندى مى كند »
📚المحجه البیضاء ج 3 ص 86
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣همینطور از جریان مذکور استفاده می شود که نباید در تزویج دختران تاخیر کرد ، اگر آنان به سن درک و رشد لازم برای ازدواج رسیدند ، نباید در ازدواج آنان مانع ایجاد کرد ، و الا مفاسد خطرناکی دامنگیر فرد و اجتماع می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« جبرئیل از سوی خدای لطیف آگاه نزد من آمد و فرمود دوشیزگان به سان میوه ای بر درخت هستند که هر گاه میوه اش برسد و چیده نشود آفتاب آن را تباه می گرداند و بادها پراکنده اش می سازند ،دوشیزگان نیز چنین هستند هرگاه به مرحله ای رسیدند که زنان می رسند برایشان دارویی جز شوهر کردن وجود ندارد و گرنه از فساد در امان نیستند چرا که آنان هم بشرند »
📚الکافی ج5 ص337
❕ به این مضمون روایات دیگری نیز وارد شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص61 باب 23
5⃣نکته پایانی اینکه در روایات و فتاوای فقهای ما به این نکته تصریح شده است که پدر در صورت کشتن فرزند قصاص نمی شود ، اگر چه بدون تنبیه هم باقی نمی ماند ، بلکه باید کفاره قتل را بپردازد ، و دیه فرزند را هم به مادر پرداخت کند و توسط حاکم شرع هم مورد تعزیر شدید واقع می شود ؛
📚جواهر الکلام ج 42 ص 169
❕امام باقر علیه السلام در مورد مردی که فرزندش را کشته بود فرمود ؛
« پدر کشته نمی شود و لیکن ( از باب تعزیر ) مورد ضرب شدیدی قرار می گیرد »
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 79
❕فلسفه عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزند تا حدودی روشن است و نیاز به توضیح زیادی ندارد .
❕یکی از اهداف قصاص دور کردن جامعه از تکرار چنین عملی است و در فرض قتل فرزند توسط پدر چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است زیرا به ندرت اتفاق می افتد پدری که منشا پیدایش فرزند بوده و با زحمات طاقت فرسا او را رشد و پرورش داده است بیاید فرزندش را بکشد و از سوی دیگر به نقش اقتصادی و حمایتی پدر برای حیات یک خانواده نیز باید توجه داشت زیرا مجازات و قصاص او سبب محرومیت خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده از تامین معیشت می شود .
👌بنابراین در این مساله ، باید به نقش اقتصادى، عاطفى، حمايتى و اجتماعى پدر براى حيات يك خانواده توجه داشت. در اينكه پدر قاتل مستحق مجازات است هيچ بحثى نيست اما مجازات او نبايد مصيبت مضاعفى بر ديگر اعضاى خانواده تحميل كند. اگر چه ممكن است قصاص پدر به طور موقت باعث تسلى خاطر برخى افراد خانواده گردد ولى بى شك تاثيرات منفى عدم وجود پدر خود مصيبت بزرگى براى خانواده است. با قصاص پدر خانواده نيز مجازات شده و بار ديگر بر مصائب آنها افزوده مى شود. ويژگى پدر آن است كه در انعقاد نطفه فرزند و هستى بخشى به فرزند نقش اساسى دارد لذا از پدر به عنوان «ولى» فرزند و صاحب فرزند تعبير مى شود. از اين رو تخفيف مجازات او در دنيا بى دليل نيست ، هم از این جهت که او نقش هستی بخشی به فرزند را ایفاء می کند و هم از این جهت که او دارای جایگاه اقتصادی و عاطفی و حمایتی در خانواده است و نبودن او بر مصائب و مشکلات خانواده می افزاید ، البته چنان که گذشت ، پدری که فرزند خود را بکشد ، بدون مجازات نمی ماند ، بلکه پرداخت دیه سنگین و تعزیر شدیدی که حاکم شرع بر او مقرر می کند می تواند مجازات قابل قبولی در برابر جرمی باشد که مرتکب شده است و مجازات شدیدتر هم روز قیامت در انتظار او خواهد بود .
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir