eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
54 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌نقدی بر اللهیاری به بهانه توهین او به علمای شیعه 👇
❕در رابطه با اللهیاری در موارد متعددی مواضع او را به چالش کشیده ایم و ثابت کرده ایم که او از فهم معارف شیعی عاجز و ناتوان است و یک مدعی اخباری گری است که چیزی از اخبار نمی فهمد ، تنها قدرت روایت کردنش خوب است ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « یک حدیث را که بفهمی بهتر است از هزار حدیث که روایت کنی » 📚معانی الاخبار ص 2 ح 3 ❕مواردی از نادانی اللهیاری ؛ 1⃣او لباس مقدس روحانیت را از تن ناپاکش کنار نهاد به این استدلال که لباس مذکور لباس پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان نمی باشد ، ما در پاسخی مفصلا این استدلال او را باطل کردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12041 2⃣او از لعن علنی و بدگویی علنی به خلفای اهل سنت طرفداری می کند در حالی که اهل بیت علیهم السلام مخالف این رویه بودند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8581 3⃣او چون معتقد است که هرگونه قیامی در برابر حکومت های های جور تا قبل از ظهور امام زمان علیه السلام باطل است ، قیام زید بن علی و انقلاب اسلامی ایران را نیز باطل می داند ، در حالی که هر دو قیام مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است و قیام در برابر حکام جور به صورت مطلق ، ممنوع نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8222 4⃣او مخالف برقراری حکومت اسلامی و بودن یک عالم در راس حکومت است ، در حالی که آیات و روایات به برقراری حکومت اسلامی و بودن فقیه ای در راس آن برای اجرای احکام اسلام ، تاکید و توصیه می کند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3995 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/927 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/854 5⃣او از طرفدان قمه زنی و عزاداری های موهون بوده و خود را سگ اهل بیت علیهم السلام می داند در حالی که اهل بیت علیهم السلام با این رویه او مخالف بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4741 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4733 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8585 ❕همینطور اشکالات و نقدهای فراوانی به استدلال ها و نظریات ایشان وارد است که از بیان آن پرهیز می کنیم . 👌این فرد جاهل و نادان که حقیقتا چیزی از روایات اهل بیت علیهم السلام نمیفهمد ، و خودش را عالم دهر می داند ، اخیرا در کانالش به تمام علمای شیعه توهین کرده و می نویسد ؛ « یک مطلب دیگر که از قواعد ذهبیه است که با مطالعه و مشاهده زیاد بدستم رسیده اینست: علمای وهابیت فضل و علم دارند اما معادات با اهل بیت علیهم السلام دارند صریحا. روحانیت شیعه نه فضل دارند و نه علم و اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام فقط به لسان میکنند و در عمل دشمن اند. چه سنتی باشد و چه انقلابی » ❕در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس مسلمان دین شناسی را بزرگ بدارد ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او خشنود است و هرکس فقیه مسلمانی را خوار کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که بر او خشمناک است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 44 ❕و فرمود ؛ « کسی که دانشمند را حقیر شمرد ، مرا حقیر شمرده و هرکس مرا حقیر بشمرد ، کافر است » 📚ارشاد القلوب ص 165 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 6⃣اللهیاری اخیرا مدعی شده است که تقلید از علمای شیعه باطل است و هرکس باید خودش مطابق روایات اهل بیت علیهم السلام رفتار کند و کلام غیر اهل بیت علیهم السلام باطل است . ❕ما هم می گوییم تنها باید از اهل بیت علیهم السلام تبعیت کرد ، چنان که در گذشته در پاسخی که به کمال حیدری دادیم آوردیم ؛ 👌ما ماموریم که در اصول و فروع از تعالیم اهل بیت علیهم السلام تبعیت کنیم ، و اعتقادات و احکام خود را بر طبق نص و سخن آنان ساماندهی کنیم ، نه طبق برداشت شخصی ، در این صورت است که مخالفت با نص ، مخالفت با اصل دین است . 👌خداوند می فرماید ؛ « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى‏ دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43) ❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى‏ خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى‏ خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛ « ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود » 📚الکافی ج 1 ص 210 ❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده ‏گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان » 📚احقاق الحق ج 3 ص 483 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر كسى همواره شب‏هايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راه‏نمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى ‏آيد » 📚الکافی ج 2 ص 18 ❕علماء و مراجع شیعه نیز بر طبق نص و روایت اهل بیت علیهم السلام قدم بر می دارند و حکم و فتوا می دهند ، و از اعمال نظر و رای شخصی ابا می ورزند ، چگونه چنین نباشد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49 ❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد » 📚المحاسن ج 1 ص 211 👌در این صورت تبعیت و تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است ، به خاطر همین امام عسکری علیه السلام فرمود ؛ « هر یک از فقهای شیعه که خود نگه دار باشد و از دینش محافظت کند و با هوای نفسش مخالفت کند و مطیع امر خداوند باشد بر مردم واجب است که از او تقلید کنند» 📚وسائل الشیعه ج27 ص131 ❕در این رابطه و دلیل عقلایی تقلید در گذشته بیشتر توضیح دادیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4985 ❕بنابراین تقلید از علماء و مراجع ، عین تقلید از اهل بیت علیهم السلام است چرا که آنان راوی حدیث هستند و مطابق حکم اهل بیت علیهم السلام حکم می دهند ، و امام عصر علیه السلام آنان را حجت قرار داده است ، آنجا که فرمود ؛ « امّا در پيشامدهايى كه روى مى ‏دهند، به راويان حديث ما مراجعه كنيد، كه آنان، حجّت من بر شما، و من حجّت خدا بر ايشان هستم » 📚کمال الدین ج 2 ص 484 ❕و امام صادق علیه السلام رد چنین علمایی را که مروج احادیث معصومین علیهم السلام هستند را رد حکم خداوند شمرده و فرمود ؛ « در اختلافات و شكايات، به فردى از شما كه حديث ما را روايت مى ‏كند و در حلال وحرام ما مى‏ نگرد و احكام ما را مى‏ شناسد، مراجعه كنيد و او را به قضاوت و داورى ‏بپذيريد؛ چراكه من چنين فردى را بر شما قرار دادم. پس اگر به حكم ما قضاوت كرد و از او نپذيرفتند، حكم الهى را كوچك شمرده و ما را رد كرده‏ اند و هركس حكم ما را مردود داند، حكم الهى را مردود دانسته و چنين كسى در حد شرك به خداست‏ » 📚الکافی ج 1 ص 67 ❕و در نقلهای دیگری چنین علمایی که ناقلین روایات معصومین علیهم السلام هستند به عنوان خلفای پیامبر و امینان رسولان و حاکمان بر مردم معرفی شده اند که مردم مامور به تبعیت از آنان هستند ، همانگونه که مامور به تبعیت از پیامبر و اهل بیت ایشان هستند ؛ « الفقهاء امناء الرسل _ مجاری الامور و الاحکام علی ایدی العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه _ العلماء حکام علی الملوک _ العلماء حکام علی الناس _ اللهم ارحم خلفائی ... الذین یروون حدیثی و سنتی » 📚مستدرک الوسائل ج 17 ص 311 باب 11 _ الفقیه ج 4 ص 420 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❕ در نقلهای متعددی می خوانیم که امامان علیهم السلام ، شیعیان را به راویان حدیث ارجاع می دادند و مردم را به تبعیت از آنچه آنان روایت می کردند ، مامور می کردند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 136 باب 11 👌و می فرمودند ؛ « خداوند رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده کند ، علوم ما را فرا گیرد و به مردم تعلیم دهد » 📚معانی الاخبار ص 180 ❕لذا می بینیم که امام صادق عليه السلام درباره چهار تن از ياران خويش به نامهاى بريد بن معاويه عجلى، زرارة بن اعين، محمّد بن مسلم و ليث مرادى که راویان حدیث بودند و مردم را هدایت می کردند فرمود ؛ « اين چهار تن از شخصيت‏ها و برجستگان، و امين بر (بيان) حلال و حرام خداوند هستند و اگر آنان نبودند، آثار نبوّت گسسته و نابود مى‏ شد» 📚رجال کشی ج 1 ص 398 ❕لذا امام عصر علیه السلام فرمود ؛ « برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی علمای عادل ) از روایات برای آنان نقل می کنند » 📚رجال کشی ج 2 ص 535 ❕بنابراین عامه مردم که غیر متخصص در امر دین اند ، باید به علماء و متخصصین رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و چون علماء نیز ناقلین و راویان روایات هستند ، تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است و کلام آنان چون روایت کلام معصومین علیهم السلام است ، حجت است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « کسی که از عالمی تقلید کند به طبق محکمات قرآن و حدیث فتوا می دهد و عادل و مورد اعتماد است ، چنین تقلید کردنی تقلید از آن عالم نیست بلکه تقلید کسی است که خداوند اطاعت او را واجب کرده است ( یعنی امام علیه السلام )» 📚مراه العقول ج 1 ص 183 👌اگر مردم به علماء رجوع نکنند و خودشان بخواهند بدون آنکه تخصص لازم را داشته باشند ، در مسائل دینی اظهار نظر کنند و فتوا دهند ، این همان فتوا دادن بدون علم و آگاهی نسبت به قرآن و سنت است و چنین کسانی ملعونین درگاه الهی اند . ❕خداوند می فرماید ؛ «هر کس بر طبق حکم خدا ، حکم ندهد ، فاسق است» ( مائده 47 ) 👌در سایر آیات این عمل مصداق ظلم و کفر شمرده شده است ؛ ( مائده 44 - 45 ) ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بدون علم و هدایت پذیری از خداوند به مردم فتوا دهد ، ملائکه رحمت و عذاب او را لعنت می کنند و بار گناه کسانی که به فتوای او عمل کرده اند ، به ذمه او است » 📚الکافی ج 7 ص 409 👌 جناب اللهیاری ، شما که مردم را دعوت می کنید خودشان بدون آنکه تخصص داشته باشند به روایات رجوع کنند و فتوای شرعی دهند ، لطفا روایات آدرس ذیل در حرمت و عقاب فتوای بدون علم را مطالعه فرمایید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 20 باب 4 ❕بنابراین ملاک حجیت کلام معصومین علیهم السلام است و کلام علماء نیز چون بیان کننده احادیث است حجت است و مردم عامی موظفند برای فهم دین به علماء رجوع کنند و از آنان تقلید کنند و تقلید از آنان عین تقلید از معصومین علیهم السلام است چرا که آنان بیان کننده آیات و احادیث هستند . 👌لذا می بینیم که در روایات از چنین علمایی که مروج سنت معصومین علیهم السلام هستند به عظمت یاد شده است ، چنان که امام هادی علیه السلام فرمود ؛ « اگر پس از غیبت قائم فقهای الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند » 📚الاحتجاج ج2 ص502 👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛ «دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، آنان از تسلط یافتن ابلیس و یارانش بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و از تسلط ابلیس و پیروان ناصبی او مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا آنان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها» 📚بحار الانوار ج 2 ص 5 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕الله یاری در جواب به پاسخ امروز ما که گفتیم حکم مراجع و علماء بر گرفته از روایات اهل بیت علیهم السلام است و باید تبعیت شود ، و تقلید از مراجع عین تقلید از امام معصوم علیه السلام است ، جواب گفته که چرا مراجع ، روایت نقل نمی کنند ❗️در حالی که روشن است که مراجع ادله و روایات را در دروس خارج خود مفصلا مطرح می کنند و یا در کتابهای فقهی استدلالی چون مستند عروه الوثقی ، جواهر الکلام ، الحدایق الناضره و ... روایات را مفصلا مطرح کرده اند . 🔸جناب الله یاری خود شما نیز در موارد متعددی در کانالتان در پاسخ به مخاطبین مستقیما فتوا داده اید و روایت نقل نکرده اید چرا ❔هر پاسخی که شما بگویید ، ما هم همان را در جواب شما می گوییم . ❕ در ادامه نص پاسختان را می آوریم که گفته اید ، فتوا وقتی برگرفته از روایت باشد نقل روایت لازم نیست ما هم می گوییم فتاوای مراجع مطابق روایت است لذا نقل روایت لازم نیست . 👌مواردی که آقای اللهیاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است را در ذیل ببینید 👇
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
❕مواردی که آقای الله یاری در کانالش مستقیما فتوا داده است و نقل روایت نکرده است .
👌و بالاخره خود اللهیاری پاسخ خودش را خودش می دهد و تصریح می کند که در مقام فتوا نقل روایت لازم نیست و تنها مطابقت با کلام معصومین شرط است ، یعنی همان چیزی که ما در مورد فتاوای مراجع گفتیم ‌. او چنین می گوید ؛ « بسم الله الرحمن الرحیم جواب نامه 1457: بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، پسر عموی شما جاهل است. فکر میکند ما گفته ایم که خواندن غیر نص حرام است. و اگر انسان کلامی بگوید که عین نص یا ترجمه ای نص حدیث نباشد حرام است. از بس که این معممین حوزه علمیه ای قم جاهل هستند و نافهم هستند صبر انسان تمام میشود. اینکه اگر کسی طبق روایت بگوید فلان عمل مستحب است یا حرام است مادامیکه یقین دارد که کلامش موافق با کلام اهل بیت علیهم السلام است حرامی انجام نداده که ایشان بخواهد بر ما ایراد بگیرد.مکرر عرض کردیم که اگر کسی فتوا بدهد مادامیکه یقین دارد کلام او موافق کلام اهل بیت علیهم السلام است بر او حرمتی نیست »
❕پاسخی به کانال آتئیست که مدعی است علت توجه بشر به خداوند ترس از عوامل طبیعی است و الا خداوند واقعیتی ندارد 👇👇👇