🔸ادامه 👇
3⃣به فرض هم که امیه و حرب و ابوسفیان از قریش محسوب شوند ، در نسب معاویه تردید است که از ابوسفیان و فرزندان امیه باشد و گفتیم تعبیر علی علیه السلام که به معاویه « لصیق » گفتند ، به مشکوک النسب هم گفته می شود .
❕یعنی علی علیه السلام می گوید نسب ما روشن است ولى درباره نسب تو بسيار گفتگوست؛ گروهى تو را فرزند ابوسفيان نمى دانند، بلكه فرزند نامشروع مسافر بن ابى عمرو كه از بردگان ابوسفيان بود مى شناسند البته اين سخن منافات با آنچه امام عليه السلام درباره پدر معاويه يعنى ابوسفيان فرموده است ندارد، زيرا آن جمله بر حسب ظاهر بيان شده و اين جمله اشاره به اين است كه اگر در نسب تو دقت شود جاى گفتگو وجود دارد. »
📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 218
❕امام حسن علیه السلام خطاب به معاویه فرمود ؛
« مى دانى كه در كدام بستر به دنيا آمده اى؟ »
📚تذکره الخواص ص 200 _ شرح ابن ابی الحدید ج 6 ص 288 _ جمهره خطب العرب ج 2 ص 22
❕سبط بن جوزی می نویسد ؛
« اصمعى و كلبى در كتاب «مثالب» مى گويند: معنى سخن حسن به معاويه كه مى دانى در كدام بستر به دنيا آمده اى، اين است كه در باره معاويه گفته مى شد او از يكى از اين چهار تن است ؛
« عمارة بن وليد بن مغيره مخزومى، مسافر بن ابى عمرو، ابو سفيان، عباس بن عبد المطلب. »و اينها همنشينان ابو سفيان بودند و بعضى از آنها متهم به داشتن رابطه با «هند» بود. عمارة بن وليد از زيباترين مردان قبيله قريش بود. در باره مسافر بن ابى عمرو، كلبى مى گويد: عقيده عمومى مردم اين است كه معاويه از او است، زيرا بيش از همه مردم به «هند» عشق مى ورزيده است و وقتى «هند» آبستن گشته و معاويه را در شكم داشته مسافر ترسيده كه بگويد از او است و به همين جهت گريخته و پيش پادشاه حيره رفته و مقيم گشته است »
📚تذکره الخواص ص 202
❕زمخشرى نیز در «ربيع الابرار» مى نويسد ؛
«معاويه منسوب به چهار مرد بود: ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح- آوازه خوان سياه پوستى كه برده عمار بود »
📚ربیع الابرار ج 3 ص 551
❕زياد بن ابيه در نامه اى در جواب معاويه كه به او طعنه زده و از مادرش سميه ياد كرده بود مى نويسد ؛
«اين كه با اشاره به مادرم سميه به من طعنه زده اى، اگر من فرزند سميه ام تو فرزند عده اى هستى»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 16 ص 183
4⃣در نسب یزید نیز شک و تردید است که فرزند واقعی معاویه باشد ، چرا که در مورد مادرش گفته شده است که با غلام پدرش همبستر شده و یزید را حامله شده است ، بنابراین یزید فرزند غلام پدر ، مادرش است نه فرزند معاویه .
❕ابن رشد می نویسد ؛
« روایت شده است که مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »
📚الزام الناصب ص 169
❕علامه مجلسی نیز می آورد ؛
« میسون دختر بجدل کلبیه با غلام پدرش زنا کرد و به یزید که لعنت خدا بر او باد حامله شد »
📚بحار الانوار ج 44 ص 309
❕لذا می بینیم که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »
📚علل الشرایع ج 1 ص 58
❕نتیجه گیری ؛
1⃣اگر یزید و معاویه را از فرزندان امیه بدانیم و امیه را نیز فرزند عبد شمس و از قریش بدانیم ، باز هم هیچ گونه رابطه نسبی بین پیامبر گرامی و علی و حسین علیهم السلام با ابوسفیان و معاویه و یزید نمی باشد .
2⃣اصلا انتساب بنی امیه به قبیله قریش مشکل است و گفته اند که امیه غلام رومی و فرزند خوانده عبد شمس بوده است نه فرزند حقیقی او .
3⃣اگر هم بگوییم بنی امیه از قریش هستند ، باز هم ثابت نیست که معاویه و یزید از بنی امیه هستند چرا که هر دو را به فرزند زنا بودن نسبت داده اند و در نسبشان تردید است .
❕علت قیام امام حسین علیه السلام هم اختلافات شخصی و خانوادگی نبوده است ، در ذیل مفصل در رابطه با چرایی قیام امام حسین علیه السلام توضیح داده ایم ؛
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1276
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/511
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌معاند جیره خوار برای قطع نشدن جیره اش اقدام به باز نشر مطالب تکراری کرده است ، در ذیل در مورد بودن شمر در سپاه علی علیه السلام در نبرد صفین بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2543
❕جناب معاند جیره خوار ؛
#نه_به_شبهات_تکراری☺️
👌در رابطه با وجود تاریخی حضرت رقیه سلام الله علیها ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2085
❕در رابطه با این که گاها دیده می شود برخی از افراد نظریاتی متفاوت با عقاید مسلم شیعه ابراز می کنند نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2082
#نه_به_شبهات_تکراری_شبهات_تازه_مطرح_کنید
#تکفیر_میان_مذاهب_اهلسنت_پاسخی_به_وهابی
🤔#پرسش
❔درگیری علماى شيعه با يکدیگر
عالم شيعه علامه محمد كاظم طريحى ميگوید : علماى شيعه اصولى و شيعه اخبارى بر عليه همديگر فتواى تكفير صادر كردند و اختلاف شديدى بين شيعيان رخ داد
📗 كتاب النجف الاشرف مدينة العلم والعمران ص104
💠#پاسخ💠
👌از قدیم گفته اند ؛ « کسی که خانه اش از شیشه است ، به خانه دیگری سنگ نمیزند » این ضرب المثل حکایت وهابیان شده اند که مدعی نزاع میان علمای شیعه هستند در حالی که بزرگان اهلسنت با یکدیگر نزاع و دشمنی داشته اند و علمای مذاهب اربعه اهلسنت ، یکدیگر را تکفیر کرده اند .
❕اسماعیل بن بشر می گوید ؛
« از عبدالرحمان بن مهدی شنیدم که می گفت پس از فتنه دجال در اسلام ، فتنه ای بزرگتر از فتنه ابوحنیفه سراغ ندارم »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 416
❕مالک بن انس می گفت ؛
« ابوحنیفه با فتاوایش در دین فریب کاری می کرد و کسی که در دین فریب کاری کند ، دین ندارد »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 422
❕سفیان ثوری می گفت ؛
« ابوحنیفه را دو مرتبه از کفر توبه دادند »
📚المعرفه و التاریخ ج 3 ص 96
❕مالک بن انس به ولید بن مسلم گفت ؛
« آیا در شهر شما از فتاوای ابوحنیفه گفته می شود ، ولید گفت آری . مالک گفت پس چنین شهری ارزش سکونت ندارد »
📚الکامل فی ضعفاء الرجال ج 7 ص 6
❕« راوی می گوید به احمد بن حنبل گفتم آدمی از بغض و کینه نسبت به ابوحنیفه و اصحابش ثواب می برد ؟ او در پاسخ گفت آری به خدا سوگند چنین است »
📚کتاب السنه ج 1 ص 180
❕سفیان ثوری می گفت ؛
« در اسلام مخلوقی شوم تر از ابوحنیفه متولد نشده است »
📚تاریخ الصغیر ، بخاری ج 2 ص 93
❕ابوداود سجستانی می گفت ؛
« مالک و اصحابش و شافعی و اصحابش و اوزاعی و اصحابش ...و احمد بن حنبل و اصحابش ، همگان بر گمراهی ابوحنیفه اتفاق دارند »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 394
❕حافظ ابوبکر خطیب می گفت ؛
« جماعتی از اهل علم در زمان مالک بر مالک عیب می گرفتند »
📚تهذیب الکمال ج 24 ص 415
❕عبدالله بن نافع می گوید ؛
« ابن ابی ذئب و عبدالعزیز بن ماشجون و ابن ابی حازم و محمد بن اسحاق در مورد مالک تکلم می کردند و از او بد می گفتند »
📚تهذیب الکمال ج 24 ص 415
❕احمد بن حنبل در مورد مالک بن انس می گفت ؛
« ضعیف الرای است »
📚تاریخ بغداد ج 13 ص 418
❕ابن معین در مورد شافعی می گفت ؛
« او ثقه نیست »
📚سیر اعلام النبلاء ج 10 ص 47
❕ابن معین می گفت ؛
« هرکس که من در مذمت او چیزی بگویم کذاب است که اگر غیر این باشد ، خدا مرا نبخشد »
📚تهذیب الاسماء و اللغات ج 2 ص 157
❕بنابراین شافعی در نزد ابن معین که از بزرگان اهلسنت است کذاب محسوب می شود .
❕همینطور حنبلی ها سایر فرق اهلسنت را تکفیر می کردند و می گفتند ؛
« هرکس حنبلی نباشد ، مسلمان نیست »
📚تاریخ الاسلام ، ذهبی ج 29 ص 303
❕باز برخی از اشعریان می گفتند ؛
« احمد بن حنبل کافر نیست ، ولی پیروان او کافرند »
📚الکامل فی التاریخ ج 8 ص 428
❕ابوحامد طوسی حنبلی ها را کافر می دانست و می گفت ؛
« اگر قدرت داشتم بر حنبلی ها جزیه وضع می کردم »
📚العبر فی خبر من غبر ، ذهبی ، ج 4 ص 200
❕باز برخی از بزرگان حنفی می گفتند ؛
« اگر قدرت داشتم از شافعی ها جزیه می گرفتم »
📚تاریخ التراجم فی طبقات الحنفیه ج 1 ص 350
❕ملا علی قاری می گوید ؛
« در بین حنفی ها مشهور است که اگر حنفی مذهب ، شافعی شود ، تعزیر می گردد »
📚ارشاد النقاد ج 1 ص 147
❕یا نقل می کنند ؛
« حنبلی ها ، مسجدی ساختند که به وسیله شافعی ها مسجد ضرار نام گرفت و میگفتند سزاوارترین ساختمانی است که باید نابود شود و آثارش از بین برود »
📚نشوار المحاضره ج 1 ص 330
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕همینطور بزرگان اهلسنت ، ابن تیمیه رهبر وهابیت را مورد ملامت قرار داده اند .
❕ابن حجر عسقلانی درمورد ابن تیمیه چنین می آورد ؛
« برخی از علما ابن تیمیه را به سبب مخالفتهای او در توسل واستغاثه به پیامبر که تنقیص مقام نبوت به شمار میرود زندیق( بی دین) وگروهی دیگر او را منافق دانسته اند »
📚الدرر الکامنه،ج1 ص181
🔹شمس الدین ذهبی در نامه ای خطاب به ابن تیمیه چنین می نویسد ؛
« ای بیچاره ، آنان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر و نابودی قرار دارند . مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده ، گوشه گیر ، سبک عقل ، عوام ، دروغ گو ، کودن ، بیگانه ، فرو مایه ، مکار ، خشک ، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن »
📚الاعلان بالتوبیخ،سخاوی،ص77 _ تکمله السیف الصقیل،شیخ محمد زاهد کوثری،ص218
👌موارد بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9130
❕در مورد محمد بن عبدالوهاب رهبر دوم وهابیان نیز گفتنی است که علمای بسیاری از اهلسنت بر او و تفکراتش ردیه و کتاب نوشته اند و او را گمراه و منحرف خوانده اند که در کتاب « الملل و النحل ، سبحانی ، ج 4 ص 571 » از چهل تن از علمای اهلسنت به همراه کتابهایشان سخن به میان آمده است .
❕میان علمای اخباری و اصولی شیعه نیز اگر چه اختلافات جزئی است ، اما همگان معتقد به عقائد حقه امامیه هستند و کسی دیگری را تکفیر نکرده است ، و آنچه که وهابی از کتابی نقل کرد که هم کتاب و هم صاحب کتاب ، شهرتی در نزد شیعه ندارند ، مطلبی است که هیچ گونه مستندی برای آن نیست .
❕از بزرگان مکتب اخباری گری ، شیخ حر عاملی صاحب وسائل الشیعه و علامه مجلسی صاحب بحار الانوار هستند .
👌کدام عالم اصولی را دیده اید که این دو را تکفیر کنند ❕بلکه به عکس اگر وسائل الشیعه و بحار الانوار نبود ، هیچ عالم اصولی نمی توانست حکمی را اجتهاد کند و تمام علمای اصولی صبح و شام با کتب این بزرگواران مانوس هستند .
❕نزاع و مباحث علمی میان شیخ یوسف بحرانی از علمای اخباری با مرحوم وحید بهبهانی از علمای اصولی مشهور است ، اما می بینیم وقتی که شیخ بحرانی از دنیا رفت ،مرحوم بهبهانی بر او نماز خواند و جمعیت فراوانی او را تشییع کردند و در رواق امام حسین علیه السلام پایین پای حضرت به خاک سپردند ؛
📚منتهی المقال ج 7 ص 79
👌پس بهتر است وهابیان قبل از آنکه در مورد اختلافات علمای شیعه بحث کنند ، فکری به حال مذاهب اربعه و مکتب ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب کنند که بزرگان آنان یکدیگر را تکفیر کرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ به پرسشهای وهابی در مورد عزاداری ؛
1⃣امامان اهلبیت علیهم السلام ما را امر به عزاداری برای امام حسین علیه السلام کرده اند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1346
2⃣طبق روایات اهلسنت پیامبر گرامی برای امام حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کردند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2114
3⃣عزاداری کردن و ابراز حزن و اندوه برای درگذشتگان ، طبق روایات اهلسنت ، سیره پیامبر اسلام بوده است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1350
👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد حدیث شریف کساء را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1604
👌پاسخ وهابی را که مدعی است سوم و هفتم و چهلم گرفتن برای اموات و صدقه دادن به جای میت ، بدعت و حرام است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3266
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3267
#یاد_کردن_از_شهدای_همنام_اسامی_خلفاء_در_کربلا
🤔#پرسش
❔ به كل شيعيان تحدى ميكنم، چرا در عزادارى و نوحه از:
عمر بن حسين
ابوبكر بن حسن
عمر بن على
عثمان بن على
عمر بن حسن
ابوبكر بن حسن
نام نميبريد و برايشان عزادارى نميكنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از فرزندان علی علیه السلام که در میدان کربلا به شهادت رسید ، ابوبکر بن علی می باشد .
❕ابوبکر کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ، او از همسر حضرت علی به نام لیلا می باشد .
👌شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند که همراه برادرش در واقعه کربلا شهید شد ؛
📚الارشاد ج1 ص354 _ اعلام الوری ج1 ص396
👌نام او در زیارت رجبیه چنین آمده است ؛
« سلام بر ابوبکر پسر امیر مومنان »
📚المزار ، شهید اول ، ص 149
❕در رابطه با کیفیت شهادت او می نویسند ؛
« سپس برادران حسين عليه السلام، پيش آمدند و تصميم داشتند كه در راه او، كشته شوند.نخستين كس از آنان كه پيش آمد، ابو بكر بن على بود كه نامش عبد اللّه بود و مادرش ليلا، دختر مسعود بن خالد بن رِبعى بن مُسلم بن جَندَل بن نَهشَل بن دارِم تميمى بود. او به ميدان در آمد و چنين مى خواند ؛پدرم، علىِ پُرافتخار و والاست _ از نسل هاشمِ درستْ كردارِ بزرگوار و بخشنده. اين، حسين است، فرزند پيامبرِ فرستاده شده _ ما با شمشير بُرّان، از او دفاع مى كنيم.جانم فداى اين برادر بزرگوار!پروردگارا! پاداشى بزرگ، به من عطا فرما.
❕زَحر بن قيس نَخَعى به او حمله بُرد و او را كُشت. نيز گفته شده كه عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى به سوى وى تير انداخت و او را كُشت.»
📚مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ج 2 ص 28، الفتوح ج 5 ص 112؛ المناقب لابن شهرآشوب ج 4 ص 107 ، بحار الأنوار ، ج 45 ص 36
❕نام یکی دیگر از شهدای کربلا ، عثمان بن علی می باشد .
❕علی علیه السلام به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش از ام البنین را عثمان نامید و فرمود ؛
« همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم»
📚مقاتل الطالبیین ص89 _ بحار الانوار ج45 ص37
👌خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و بر زمین افتاد و مردی از بنی ابان سرش را از تنش جدا کرد؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ،ج4 ص107
❕گفتنى است كه الفتوح ابن اعثَم و به پيروى از او، برخى منابع ديگر، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كرده اند و رَجَزى هم براى او نقل نموده اند .
📚الفتوح ج 5 ص 112، مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ، ج 2 ص 28؛ المناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 107
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕يكى ديگر از فرزندان امام حسن عليه السلام كه در كربلا شهيد شد، ابو بكر نام داشت. سنّ او را 35 سال گفته اند.
👌 در «زيارت ناحيّه مقدسه»، در باره وى آمده است ؛
« سلام بر ابو بكر، فرزند حسن بن على پاك و ولى! آن تيرخورده با تير كُشنده! خداوند، قاتلش عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى را لعنت كند »
📚الاقبال بالاعمال ج 3 ص 75
❕شیخ مفید می نویسد ؛
« عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى، تيرى به سوى ابو بكر بن حسن بن على بن ابى طالب انداخت و او را كُشت»
📚الإرشاد ج 2 ص 109، مثير الأحزان: ص 68، إعلام الورى: ج 1 ص 466؛
❕در رابطه با نامگذاری های صورت گرفته به نام اسامی خلفاء ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3109
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2034
👌می بینید که ما از این شهداء نام می بریم و کیفیت شهادت و مظلومیت آنان را در کتب تاریخی و مقاتلی خود بیان می کنیم .
❕در جلسات عزاداری هم اگر موضوع منبر و سخنرانی ، شهدای کربلا باشد ، از این شهداء و کیفیت شهادت آنان سخن به میان می آوریم .
👌طبیعی است معاندین جیره خواری که در سوله های منافقین در آلبانی مشغول شبهه پراکنی هستند ، در مجالس عزاداری ما حضور ندارند تا شاهد ذکر مصیبت ما در مورد شهدای فوق الذکر باشند .
❕ممکن است آنچه برای معاند موجب شبهه شده است ، نامگذاری شب و روز هر یک از ایام ابتدایی محرم به موضوع و مناسبتی است که عرفا و به تدریج توسط مداحان صورت گرفته است که در هر روزی از یک واقعه مهم و شهید شاخصی یاد می کنند و ذکر مصیبت می خوانند .
✔️شب و روز اول روضه مسلم بن عقیل ، شب و روز دوم: ورود به کربلا ، شب و روز سوم ، روضه رقیه دختر امام حسین علیه السلام ، شب و روز چهارم ، فرزندان حضرت زینب ، یا حر بن یزید ریاحی، یا طفلان مسلم یا برخی از اصحاب معروف مثل حبیب بن مظاهر، زهیر و...شب و روز پنجم: عبدالله بن حسن ، شب وروز ششم: قاسم بن حسن ، شب و روز هفتم: علی اصغر و در برخی مناطق حضرت ابوالفضل شب و روز هشتم: علی اکبر ، شب و روز نهم: روز نهم تاسوعا است و روضه حضرت ابوالفضل (عباس بن علی) خوانده میشود. شب و روز دهم: روز دهم روز عاشورا که روضههای مربوط به شخص امام حسین خوانده میشود.شام روز دهم: شام غریبان، روضه حضرت زینب.
🌐https://b2n.ir/944146
❕این تقسیم بندی را ذاکرین به نام شهدای شاخص صورت داده اند و بر طبق آن محور روضه های خود را حول آن شهید قرار داده اند ، اما این دلیل بر آن نیست که از سایر شهداء کربلا سخنی به میان نمی آید و برایشان عزاداری نمی شود .
👌ما برای دیگر شهداء کربلا را نیز عزاداری کرده و از مقتل و کیفیت شهادت آنان چه در کتب و چه در مجالس، سخن به میان می آوریم ، اما معاندین چون سر سفره اربابان آمریکایی و اسرائیلی خویش هستند ، از مجالس ما اطلاع ندارند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir