eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کانال ملحد با استناد به سخنان جناب رهدار ، مدعی است که ایشان معتقدند که اهلبیت علیهم السلام میلیاردر بوده اند ، طلاب نیز باید مانند آنان باشند و تمکن مالی داشته باشند ، این یعنی ساده زیستی اهلبیت ع دروغی بیش نبوده است ❗️ 👌او نمی داند که اهلبیت ع ، از دسترنج خویش ، کار و تلاش کرده و درآمد داشته اند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389 👌با این وجود آن بزرگواران در بهره مندی از نعمات دنیوی ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537 👌و روحانیون و دانشمندان دینی را نیز موظف کرده اند که در بهره مندی از دنیا به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه و افراد ضعیف و متوسط جامعه ، رفتار کنند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3351
👌ملحدین در مقام دفاع از سخنان استاد مفت خورشان به نام ایمان سلیمانی ، اسنادی ارائه داده اند که امیر مومنان علیه السلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است ❗️ 1⃣نقل آنان از کتاب صحیح بخاری قابل استناد و استدلال نیست ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2766 2⃣نقل آنان از کتاب علل الشرایع هم ثابت کننده مدعای دروغین آنان نیست ، زیرا در روایت مذکور آمده است که این سخن را یکی از اشقیاء شایعه کرد و علی ع هیچگاه از دختر ابوجهل خواستگاری نکرده بود ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1999
❕ملحدین در کانالهای خویش بازنشر می کنند که علامه طباطبائی معتقد است که غیر مسلمینی که تحت ذمه اسلام نیستند ، حق حیات ندارند و باید کشته شوند ، در گذشته پیرامون این مساله توضیحات مفصلی داده ایم و ثابت کرده ایم که حکم اسلام بر خلاف این سخن است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
❕در پاسخ به ادعای ملحد در مورد « آزادی عقیده در اسلام » 👌اسلام می گوید « لا اکراه فی الدین » ، یعنی در قبول دین اکراهى نیست ، زیرا اسلام دین برهان و استدلال است ، نه جنگ و زور و هیچ کس را به زور مسلمان نمی کند و نبرد را به عنوان دفاع تنها در برابر کفاری جایز می داند که مصداق « کافر حربی » باشند که قصد نابودی اسلام را دارند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 👌اما این سخن به این معنا نیست که اسلام معتقد به « آزادی عقیده » باشد ، به این معنا که بگوید هرکس هر عقیده ای داشته باشد ، اهل نجات و رستگاری است ، چنین سخنی صحیح نیست و اسلام رستگاری را تنها در گرو پذیرش اسلام می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1831
🤔 ❔سب مقدسات اهل سنت (سبّ به عایشه ،طلحه و زبیر) توسط بنيانگذار انقلاب(آیت الله خمينى): آیت الله خمینی در کتاب الطهاره مینویسد: عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و امثال آنان،ظاهرا نجس نیستند، گرچه از سگ و خوک [باطنا] خبیث تر باشند. 📕نام کتاب : كتاب الطهارة نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 3 صفحه : 337 ❗️❗️ 💠💠 👌طبق روایات اهلسنت ، دشمن اهلبیت و علی علیهم السلام ، از بدترین مخلوقات بوده که دوزخ جایگاه اوست . پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس بغض و دشمنی اهل بیت را داشته باشد خداوند او را وارد آتش جهنم می کند » 📚مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 3 ص 150 👌و فرمود ؛ « اگر كسى همواره به نماز و روزه بپردازد ولى كينه اهل بيت محمد را به دل بگيرد، و خدا را با اين حال ملاقات نمايد، به دوزخ مى ‏رود» 📚مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 148 👌و فرمود ؛ « كسى كه كينه ما اهل بيت را در دل داشته باشد، خداى تعالى در روز رستاخيز او را يهودى محشور مى ‏كند هر چند هم روزه بگيرد و نماز بگزارد» 📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، هیثمی ، ج9 ص172 ❕یا از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛ « سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» 📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58 ❕با توجه به این روایات ، تکلیف کسانی چون عایشه و طلحه و زبیر و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️ 👌عایشه و طلحه و معاویه و ... موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی ع باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 👌بنابراین کسانی که بر علی علیه السلام خروج کردند و جنگ جمل و صفین را به راه انداختند ، مطابق این روایت اهلسنت ، به مرگ جاهلی مرده اند ، و مرگ جاهلی نیز مرگ کفر و شرک و نفاق است ، خداوند نیز در آیاتی تصریح می کند که کفار عنود و لجوج از حیوانات نیز پست تر اند ، چنان که فرمود ؛ « آیا گمان می بری که اکثر آنها می شنوند یا می فهمند ، آنها فقط همچون چهارپایانند ، بلکه گمراه تر » ( فرقان 44 _ اعراف 172 ) 👌بنابراین مطابق روایت اهلسنت ، خروج کنندگان بر علی علیه السلام کافر و منافقند و قرآن هم می گوید کفار و منافقین از حیوانات نیز پست تر و خبیث ترند ❗️ ❕به خاطر همین امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند مخلوقی نجس تر از سگ نیافریده است ، و دشمن ما اهلبیت ، از سگ نجس تر است » 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 220 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این توضیح به کلام مرحوم امام خمینی ( ره ) می پردازیم که می گوید ؛ « «و أمّا سائر الطوائف من النصّاب بل الخوارج، فلا دليل علىٰ نجاستهم و إن كانوا أشدّ عذاباً من الكفّار، فلو خرج سلطان علىٰ أمير المؤمنين (عليه السّلام) لا بعنوان التديّن، بل للمعارضة في الملك، أو غرض آخر، كعائشة و الزبير و طلحة و معاوية و أشباههم، أو نصب أحد عداوة له أو لأحد من الأئمّة (عليهم السّلام) لا بعنوان التديّن، بل لعداوة قريش، أو بني هاشم، أو العرب، أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه، أو غير ذلك، لا يوجب ظاهراً شي‌ءٌ منها نجاسة ظاهرية و إن كانوا أخبث من الكلاب و الخنازير؛ لعدم دليل من إجماع أو أخبار عليه. بل الدليل علىٰ خلافه؛» «  اما سائر طایفه های ناصبی ها و خوارج، دلیلی بر نجاستشان نداریم. اگر چه عذاب اینها در آخرت، از عذاب کفار بیشتر است. پس اگر یک صاحب قدرتی بر علیه حکومت امیرالمؤمنین قیام کند، آنهم نه به خاطر دین و اسلام، (کاری ندارد که علی منصوب از طرف خدا هست یا نیست، منصوب از طرف نبی هست یا نیست، بلکه سیاست حکومتی علی را قبول ندارد) بلکه به خاطر معارضات حکومتی و یا اغراض دیگر باشد، مثل عایشه و زبیر و معاویه و امثال اینها؛ یا اگر کسی با امیرالمؤمنین یا با یکی از ائمه عداوت و دشمنی داشته باشد، آنهم نه به خاطر دین و مذهب بلکه به خاطر دشمنی با قریش یا بنی هاشم یا عرب، و یا به خاطر اینکه امیرالمؤمنین قاتل فرزند و یا پدرش است، با او دشمنی داشته باشد؛ ظاهر امر چنین است که هیچ کدام از این موارد موجب نجاست ظاهری آن فرد نمی شود، هر چند چنین شخصی از سگ ها و خوک ها هم پست تر است ( یا پست تر باشد ما هیچ دلیلی بر نجاست ظاهری این اشخاص نداریم ) نه اجماع داریم و نه روایاتی بر این مسئله دلالت می کنند. بلکه دلیل بر خلاف داریم. » 📚کتاب الطهاره ، ج 3 ص 458 👌ما اگر چه حکمی که در فتوای مرحوم امام خمینی مبنی بر عدم نجاست کسانی که به سبب اغراض دنیوی با علی علیه السلام می جنگدند را قبول نداریم ، اما محل اشکال از کلام مرحوم امام را بررسی می کنیم که می گوید ؛ « و ان کانوا اخبث من الکلاب و الخنازیر » 👌برای این تعبیر دو ترجمه می توانیم ارائه دهیم ؛ 1⃣یعنی آنان نجس نیستند ، اگر چه حقیقتا از سگ و خوک ، خبیث تر اند ❕این که دشمنان علی ع از حیوانات پست تر و خبیث تر اند ، در بالا مورد اثبات ما قرار گرفت . 2⃣ترجمه کنیم که « آنان نجس نیستند ، اگر چه از سگ و خوک ها نیز خبیث تر باشند ( باز هم نجس نیستند ) 👌طبق ترجمه دوم ، امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی و مشروط می گوید که حتی اگر ما ، آنان را از سگ و خوک هم خبیث تر بدانیم ، باز هم دلیلی بر نجاست آنها نیست . ❕اگر بخواهیم کلام مرحوم امام خمینی را مطابق با قواعد ادبیات عرب ، بسنجیم ،ترجمه دوم ، صحیح تر است ، زیرا طبق ترجمه اول « ان » باید مخففه از مثقله باشد ، که در این صورت لازم است که بر سر « اخبث » « لام مفارقه » در آید ؛ 📚بدائه النحو ، ص 147 👌این که بر سر « اخبث » « لام » نیامده است ، یعنی « ان » شرطیه است ، نه مخففه ، که جواب شرط آن محذوف است که جواب آن « لا دلیل علی نجاستهم » است . ❕یعنی آنان نجس ظاهری نیستند ، اگر چه از سگ ها و خوک ها خبیث تر باشند ، باز هم دلیلی بر نجاست آنان نیست » 👌بنابراین ، طبق ترجمه دوم ، مرحوم امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی می گوید که حتی مثلا به فرض از سگ و خوک نیز خبیث تر باشند ، باز نجس ظاهری نیستند و ادعای وهابی و نسبتی که به امام خمینی داده است ، دروغین است . ❕پیامبر گرامی ، اهلسنت را مامور کرده اند که نسبت به مسلمان حسن ظن داشته باشند ، چنان که نقل می کنند که پیامبر فرمود ؛ «نیکویی ظن و گمان ، از نیکویی عبادت است » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 2126 ❕آنان باید مطابق حسن ظن کلام مرحوم امام خمینی را تفسیر کنند و ترجمه دوم را برگزینند و ترجمه اول را در تفسیر کلام ایشان به کار نبرند ❗️و کلام تعلیقی و فرضی مرحوم امام خمینی را به عنوان کلام قطعی ایشان ترجمه نکنند ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌وهابی مدعی است که سجده کردن بر مهر در نماز ، حرام و بدعت است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/762
❕وهابی می گوید لعن بر هیچ کس جایز نیست و تنها لعنت بر کفار به صورت عموم جایز است ، اما لعنت بر شخص معین جایز نیست ، در ذیل از منابع خودشان ثابت کرده ایم که در قرآن و سنت پیامبر ص ، اشخاص معین و مشخص ، لعنت شده اند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/652
🤔 ❔ترس و دلهره و تهديد تنها روش الله براى گسترش اسلام است در آيات ٦ و ٧ سوره بقره چنين آمده است: كسانى كه كافر شدند، براى آنان تفاوت نمى‏ كند كه آنان را از عذاب بترسانى يا نترسانى ايمان نخواهند آورد. الله بر دل ها و گوش هاى آنان مهر نهاده و بر چشم هايشان پرده‏ اى افكنده شده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. ▪️ادمين: كافر يعنى كسى كه استدلالات محمد و قرآن، او را قانع نكرده است، به همين دليل ترسى از عذاب ندارد چون ميداند دروغى بيش نيست، اما نكته جالب اين است كه در ادامه ميگويد: دليل اين كفرشان اين است كه الله پرده اى را روى دل و چشم و گوششان كشيده! ولى با اين تفاصيل عذاب خواهند كشيد! ١) كافر از عذاب نميترسد زياد تلاش نكنى او را بترسانى ٢) خود الله دل چشم و گوششان را پوشانده و اين دليل كفرشان است ▪️سئوال: شما هيچ ارتباط منطقى در اين جملات ميبينيد ❗️❗️ 💠💠 👌كسى كه حقيقتى را با اين كه حقانيت آن را مى‏ داند، منكر مى‏ شود، كافر است، ولى نادان نيست؛ زيرا او اين حقيقت را مى‏ داند. مانند كسى كه با دلايل قوى، وجود خداوند برايش به اثبات رسيده، ولى بر اثر انگيزه‏ هايى خاص، انكار خداوند متعال را بر زبان مى‏ راند. او به سان كسى است كه امام على عليه السلام در توصيفش مى ‏فرمايد ؛ « نشانه‏ هاى هستى خداوند، بر اقرار قلب منكِر خداوند، گواهى مى‏ دهد. » 📚نهج البلاغه ، خطبه 49 ❕ یعنی این نوع از منكران ذات پاك خداوند ، در زبان انكارش مى ‏كنند ولى در دل به بركت آثار صنع او به وجودش اقرار دارند. حتى ممكن است خويش را در صف منكران پندارند در حالى كه نور وجود او در اعماق جانشان پرتو افكن است همان گونه كه قرآن مجيد مى‏ گويد: «هر گاه از آنان بپرسى چه كسى آسمانها و زمين را آفريده و خورشيد و ماه را مسخّر كرده است؟ مى ‏گويند: اللّه، با اين حال چگونه آنان را (از عبادت خدا) منحرف مى ‏سازند ... و اگر از آنان بپرسى چه كسى از آسمان آبى فرستاده و به وسيله آن زمين را پس از مردنش زنده كرده است؟ مى‏گويند: اللّه، بگو حمد و ستايش مخصوص خدا است، ولى بيشتر آنها نمى‏ دانند» 🔸سوره عنكبوت، آيه 61- 63. ❕براى نمونه، فرعون و پيروانش، بر اساس گزارش قرآن، حقيقت را شناختند و به برهان‏هاى آشكارى كه پيامبر خدا (موسى عليه السلام) بر وجود خداوند و پيامبرىِ خويش اقامه كرد، يقين داشتند؛ ولى به جهت خودبرتربينى، تكبّر، طغيان و گنهكارى، از اعتراف بدان، سر باز زدند و موسى عليه السلام را تكذيب كردند و وجود خداوند را منكر شدند. قرآن درباره آنان مى‏ گويد ؛ «وَ جَحَدُوا بِها وَ اسْتَيْقَنَتْها أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوًّا » « و با آن كه دل‏هايشان بدان يقين داشت، آن را از روى ظلم و تكبّر، انكار كردند». ( نمل 14 ) ❕فرعون و پيروانش با شنيدن استدلال‏هاى روشن و منطق نيرومند موسى عليه السلام و ديدن معجزاتش مى‏ دانستند و يقين داشتند كه موسى عليه السلام راست مى‏ گويد و خدايى كه وى از او سخن مى ‏گويد و مدّعى پيام‏ آورى از جانب اوست و مردم را به پرستش او فرا مى‏ خواند، آفريدگار جهان و جهانيان است؛ ليكن بر خلاف اين يقين و اطمينان قلبى، آيات خدا را انكار كردند و پيامبرش را تكذيب نمودند و آن را افسانه انگاشتند. 📚دانش نامه عقاید اسلامی ، ج 1 ص 63 ❕لذا در حديثى از امام صادق ع مى‏ خوانيم كه ضمن برشمردن اقسام پنجگانه كفر يكى از اقسام آن را « كفر جحود » مى ‏شمرد، و يكى از شعبه‏ هاى جحود را چنين بيان مى‏ فرمايد ؛ « هو ان يجحد الجاحد و هو يعلم انه حق قد استقر عنده » « آن عبارت از چيزى است كه انسان آن را انكار كند در حالى كه مى‏ داند حق است و نزد او ثابت است » سپس به آيه مورد بحث استشهاد مى‏ کند » 📚كافى جلد 2 باب وجوه الكفر ص287. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این مقدمه ، به بیان پاسخ ملحد می پردازیم . خداوند می فرماید ؛ « كسانى كه كافر شدند براى آنها تفاوت نمى‏ کند كه آنان را (از عذاب خداوند) بترسانى يا نترسانى، ايمان نخواهند آورد- خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده، و بر چشمهاى آنها پرده افكنده شده، و عذاب بزرگى در انتظار آنها است. » ( بقره 6_7 ) ❕ملحد مدعی است که کافر از این جهت که استدلالات قرآن او را توجیه نکرده ، ایمان نمی آورد ، در حالی که چنین نیست ، این کافران حق و حقیقت را می بینند ، اما از طغیان و گنهکاری ایمان نمی آورند و آیات مذکور ، شرح حال کفاری است که هر چند حق برای آنان روشن است و آنان حق را دیدند ، اما از روی جحد و انکار ، به آیات ایمان نیاوردند ، چنان که فرعونیان چنین لجاجتی را از خود به خرج می دادند . ❕یعنی اینان چنان در گمراهى خود سرسختند كه هر چند حق براى آنان روشن شود حاضر به پذيرش نيستند، قرآنى كه راهنما و هادى متقين بود، براى اينها بكلى بى اثر است، بگويى يا نگويى، انذار كنى يا نكنى، بشارت دهى يا ندهى، اثر ندارد، اصولا آنها آمادگى روحى براى پيروى از حق و تسليم شدن در برابر آن را ندارند. 👌و در ادامه مى‏ گويد ؛ « آنها چنان در كفر و عناد فرو رفته‏ اند كه حس تشخيص را از دست داده ‏اند ، خدا بر دلها و گوشهايشان مهر نهاده و بر چشمهاشان پرده افكنده شده » به همين دليل نتيجه كارشان اين شده است كه « براى آنها عذاب بزرگى است » (وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ). ❕به اين ترتيب چشمى كه پرهيزگاران با آن آيات خدا را مى‏ ديدند، و گوشى كه سخنان حق را با آن مى ‏شنيدند، و قلبى كه حقايق را بوسيله آن درك مى‏ كردند در اينها از كار افتاده است، عقل و چشم و گوش دارند، ولى قدرت « درك » و « ديد » و « شنوايى » در مورد حقیقت و پذیرش آن را ندارند! چرا كه اعمال زشتشان و لجاجت و عنادشان پرده ‏اى شده است در برابر اين ابزار شناخت. ❕ملحد اشکال می کند که اگر طبق آيه فوق خداوند بر دلها و گوشهاى اين گروه مهر نهاده، و بر چشمهاشان پرده افكنده، در این صورت آنها مجبورند در كفر باقى بمانند، آيا اين جبر نيست؟ 👌پاسخ اين سؤال را خود قرآن داده است و آن اينكه ؛ ❕اصرار و لجاجت آنها در برابر حق و ادامه به ظلم و بيدادگرى و كفر سبب مى‏شود كه پرده ‏اى بر حس تشخيص آنها بيفتد، در سوره نساء آيه 155 مى‏ خوانيم ؛ «خداوند بواسطه كفرشان، مهر بر دلهاشان نهاده »و در سوره مؤمن آيه 35 مى‏ خوانيم ؛ « اينگونه خداوند مهر مى‏ نهد بر هر قلب متكبر ستمكار » و در سوره جاثيه آيه 23 چنين آمده است ؛ « آيا مشاهده كردى كسى را كه هواى نفس را خداى خود قرار داده؟ و لذا گمراه شده، و خدا مهر بر گوش و قلبش نهاده و پرده بر چشمش افكنده است » ❕ملاحظه مى‏ كنيد كه سلب حس تشخيص و از كار افتادن ابزار شناخت در آدمى در اين آيات معلول عللى شمرده شده است ؛ كفر، تكبر، ستم، پيروى هوسهاى سركش لجاجت و سرسختى در برابر حق، در واقع اين حالت عكس العمل و بازتاب اعمال خود انسان است نه چيز ديگر. ❕اصولا اين يك امر طبيعى است كه اگر انسان به كار خلاف و غلطى ادامه دهد تدريجا با آن انس مى ‏گيرد، نخست يك « حالت » است، بعدا يك « عادت » مى‏ شود، سپس مبدل به يك « ملكه » مى ‏گردد و جزء بافت جان انسان مى‏ شود، گاه كارش به جايى مى‏ رسد كه باز گشت بر او ممكن نيست، اما چون خود آگاهانه اين راه را انتخاب كرده است مسئول تمام عواقب آن مى‏ باشد بى آنكه جبر لازم آيد، درست همانند كسى كه آگاهانه با وسيله ‏اى چشم و گوش خود را كور و كر مى ‏كند تا چيزى را نبيند و نشنود. 👈و اگر مى‏بينيم اينها به خدا نسبت داده شده است به خاطر آنست كه خداوند اين خاصيت را در اينگونه اعمال نهاده است (دقت كنيد). 👉 👌عكس اين مطلب نيز در قوانين آفرينش كاملا مشهود است، يعنى كسى كه پاكى و تقوا، درستى و راستى را پيشه كند، خداوند حس تشخيص او را قويتر ميسازد و درك و ديد و روشن‏ بينى خاصى به او مى‏ بخشد، چنان كه در سوره انفال آيه 29 مى ‏خوانيم ؛ « اى مؤمنان اگر تقوا پيشه كنيد خداوند فرقان يعنى وسيله تشخيص حق از باطل را به شما عطا مى‏ كند » 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 83 👌بنابراین ؛ ❕افتادن پرده بر روی دل و چشم و گوششان حاصل و نتیجه طبیعی اعمال خود آنهاست و اگر به خداوند نسبت داده شده است ، چون اوست که خواص پدیده ها را ایجاد کرده است و علت العلل اوست ، لذا در روایتی امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « ختم ، همان مهر زدن است که بر قلوب کافران به کیفر ( و مجازات ) کفرشان زده می شود » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 123 ❕یعنی اثر طبیعی عناد کافران ، مهر خوردن قلوبشان است تا جایی که دیگر تن به حقیقت نمی دهند و چون این تاثیر و تاثر به اراده و اذن الهی صورت میگیرد ، لذا به خداوند نسبت داده شده است و به عنوان عقوبت کفر شناخته میشود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد را که مدعی است قرآن در مقام بیان این نکته که آیا جهنمیان نابینا هستند یا بینا ، دچار تناقض شده اند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3352