eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
56 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
؟ 🤔 ❔ضمیر جمع مذکر در (عنکم) و (یطهرکم) نیز به خاطر رعایت لفظ اهل آمده است و استفاده صیغه جمع مذکر به خاطر رعایت لفظ در لغت عرب بسیار رایج است. در قرآن کریم نیز استعمال ضمیر جمع مذکر برای مفرد مؤنث، استعمال شده است؛ خداوند خطاب به ساره، همسر ابراهیم علیه السلام، می فرماید: «قالُواْ أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمَتُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيدٌ» [هود:73] در این آیه، مخاطب همسر حضرت ابراهیم است، اما از صیغه جمع مذکر استفاده شده است. یا آنجایی که حضرت موسی به همسرش می فرماید: «و قال لاهله امکثوا» در اینجا نیز صیغه جمع مذکر استعمال شده است. واقعا اگر چنین باشد پس همسران پیامبر هم جزو اهل بیت حساب میشوند. لطفا جواب بدهید ممنون میشم. ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیه تطهیر می فرماید ؛ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » « خداوند فقط مى‏ خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملا شما را پاك سازد. » ( احزاب 33 ) ❕روایات فراوانی از اهل سنت ، تصریح دارد که پنج تن آل عبا مخاطب آیه مذکور و مصداق اهل بیت هستند و زنان پیامبر ، مصداق اهل بیت مخاطب آیه شریفه نیستند . 👌مسلم در صحیح خود ، در كتاب «فضايل صحابه» در باب فضايل اهل بيت پيغمبر ، به سند خود، از «صفيّه دختر شيبه» او هم از «عايشه» روايت كرده است که می گوید ؛ « بامداد يكى از روزها رسول خدا گليمى را كه از پشم سياه بافته شده بود، بر دوش داشت و عازم بود از خانه بيرون برود، در آنحال، حسن بن على وارد شد، حضرت او را در زير آن گليم جاى داد پس از آن، حسين وارد شد، او را هم در زير گليم قرار داد بعد از آن، فاطمه آمد، او را هم در زير گليم برد پس از آن، على آمد، او را هم در زير گليم در آورد سپس اين آيه تطهیر را تلاوت كرد ؛ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً » « قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ غَدَاةً وَ عَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ. فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ. ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ. ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا. ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ. ثُمَّ قَالَ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ‏ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1883 👌 اين حديث را «حاكم نيشابورى» در مستدرك الصحيحين ج 3 ص 147 نقل كرده و گفته است: اين حديث طبق نظريه «بخارى» و «مسلم» از احاديث صحاح است. «بيهقى» هم، در سنن ج 2 ص 149 ، اين روايت را نقل كرده است و «ابن جرير» در تفسير ج 22 ص 5 حديث مزبور را از «عايشه» نقل كرده است و «سيوطى» در «الدّر المنثور»، ذيل آيه تطهير، در سوره احزاب، به نقل آن پرداخته و گفته است: اين حديث را «ابن ابى شيبه» و «احمد» و «ابن حاتم» روايت كرده‏ اند. و «زمخشرى» در «كشّاف» در ذيل آيه مباهله، به مناسبتى متعرض نقل حديث مزبور گرديده است و «فخر رازى» هم، در تفسير آيه مباهله به نقل آن حديث پرداخته است و اظهار مى ‏دارد اين روايت تا حدى مورد اتفاق مفسّران و محدّثان است و صحت آنرا پذيرفته ‏اند. 📚ترجمه فضائل الخمسه من الصحاح السته ، ج 1 ص 377 ❕در روایات دیگری از منابع اهل سنت ، صراحتا آمده است که پیامبر گرامی همسران خود را منع کرد که در جمع اصحاب کساء در آیند و مصداق اهل بیت مخاطب آیه تطهیر شوند . 👌در روايتى ام ‏سلمه مى‏ گويد: «آيا من از اهل‏بيتم؟ پيامبر در جواب مى ‏فرمايد: راه‏ تو به‏ سوى خير است، تو از همسران پيامبرى.» 📚شواهد التنزیل ، ج 2 ص 62 ❕در حديث « ديگر ام ّ‏سلمه عرض مى‏ كند: بارخدايا! مرا نيز با آنها قرارده، پيامبر مى‏ فرمايد: تو در جايگاه خودت هستى، تو بر خيرى. » 📚مستدرک حاکم ، ج 2 ص 416 👌حضرت در روايتى ديگر، « همسرش زينب را از داخل‏ شدن در كساء منع كرد و فرمود: تو در جاى خود مى‏ باشى، تو بر خيرى ان‏شاءاللَّه‏ تعالى. » 📚اسباب النزول ، واحدی ، ص 203 👌بنابر روايتى ديگر عايشه را نيز از داخل‏ شدن در كساء منع كرد. 📚مسند احمد ، ج 6 ص 292 _ الصواعق المحرقه ، ص 143 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روايتى ديگر آمده است: عايشه خود را از مصداق اهل‏بيت خارج نموده است. 👌مجمع مى ‏گويد: با مادرم بر عايشه وارد شديم. مادرم از وى سؤال كرد: چرا در روز جمل بر على عليه السلام خروج كردى؟ عايشه گفت: اين تقدير الهى بود؛ آن‏گاه درباره على عليه السلام پرسيد: عايشه گفت: از من درباره محبوب‏ترين فرد نزد خدا و همسر بهترين افراد نزد رسول خدا سؤال مى‏ كنى؟ ❕رسول خدا را ديدم كه روى على و فاطمه و حسن و حسين پارچه‏ اى انداخته و آنان را در زير آن جمع كرده بود؛ آن‏گاه فرمود: بارخدايا! اينان اهل‏بيت من هستند، پس پليدى را از آنان دور كن و پاكشان گردان. سپس عرض كردم: اى رسول خدا! آيا من از اهل توام؟ فرمود: دور شو، تو بر خيرى‏ » 📚سنن بیهقی ، ج 5 ص 112 ح 8409 ❕از سوی دیگر ، ضمایر مذکری که در آیه تطهیر به کار رفته است ، روشن ترین گواه است که مقصود از آیه تطهیر همسران پیامبر نیستند ، چرا که ضميرهايى كه در آيات قبل و بعد آمده عموما به صورت ضمير « جمع مؤنث » است، در حالى كه ضمائر اين قسمت از آيه (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) همه به صورت « جمع مذكر » است، و اين نشان مى‏ دهد معنى ديگرى در نظر بوده است. ❕برخی از علمای اهل سنت می گوید که جمع مذکر بودن ضمائر در آیه تطهیر به خاطر کلمه « اهل » است ، در حالی که اگر منظور از اهل، همسران پيامبر باشد ظاهر لفظ مفرد مذكر و معناى آن جمع مؤنث است ، در حاى كه در آيه نه مفرد مذكر شده نه جمع مؤنّث، بلكه به صورت جمع مذكّر آمده است. 📚پیام قرآن ، ج 9 ص 141 👌و اگر در آیه مربوط به حضرت ابراهیم و جریان بشارت به تولد اسحاق و تعجب ساره ، برای اهل بیت و خاندان ابراهیم ع ، از ضمیر جمع مذکر استفاده شده است ؛ « قالُوا أَ تَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ » ( هود 73 ) ❕از این جهت است که مخاطب « اهل » و « علیکم » ، تمام خانواده و خاندان ابراهیم ع است ، اعم از مردان و زنان و نیز پیامبرانی که قرار بود در آینده از نسل ابراهیم ، مبعوث شوند ، لذا از باب تغلیب مذکر بر مونث ، به صورت جمع مذکر آمده است ، چنان که علمای اهلسنت ، متذکر این نکته شده اند ؛ « الرحمة النبوة، و البركات الأسباط من بنى إسرائيل، لأنّ الأنبياء منهم، و كلهم من ولد إبراهيم » 📚الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج‏2، ص: 411 _ الجامع لأحكام القرآن، ج‏10، ص: 71 _ روح المعاني في تفسير القرآن العظيم، ج‏6، ص: 297 _ فتح القدير، ج‏2، ص: 580 👌و اگر در آیه مربوط به موسی ع و خانواده او ، از ضمیر جمع مذکر استفاده شده است ؛ « وَ هَلْ أَتاكَ حَدِيثُ مُوسى‏ _ إِذْ رَأى‏ ناراً فَقالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتِيكُمْ مِنْها بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدى‏ » ( طه 9 _ 10 ) ❕از این جهت است که مقصود از اهل موسی ع ، تمام خانواده او ، اعم از زنان و فرزندان بوده است که از باب تغلیب ، ضمایر مذکر بر مونث ، ترجیح داده شده است ، نه آنکه تنها مخاطب ، همسرش باشد . مفسرین می نویسند ؛ « در تواريخ نيز مى‏ خوانيم كه موسى ع هنگامى كه مدت قراردادش با شعيب در مدين پايان يافت، همسر و فرزند و همچنين گوسفندان خود را برداشت و از مدين به سوى مصر رهسپار شد، راه را گم كرد، شبى تاريك و ظلمانى بود، گوسفندان او در بيابان متفرق شدند، مى ‏خواست آتشى بيفروزد تا در آن شب سرد، خود و فرزندانش گرم شوند، اما بوسيله آتش‏ زنه آتش روشن نشد در اين اثناء همسر باردارش دچار درد وضع حمل شد. طوفانى از حوادث سخت، او را محاصره كرد در اين هنگام بود كه شعله ‏اى از دور به چشمش خورد، ولى اين آتش نبود بلكه نور الهى بود، موسى به گمان اينكه آتش است براى پيدا كردن راه و يا برگرفتن شعله‏اى، به سوى آتش حركت كرد » 📚تفسیر نمونه ، ج 13 ص 168 _ جامع البیان ، طبری ، ج 16 ص 107 _ مجمع البیان ، ج 7 ص 10 👌بنابراین ، همسران پیامبر اسلام ، داخل مصداق اهلبیت مخاطب آیه تطهیر نیستند ( حتی به صورت اشتراکی ) و از لفظ اهل هم نمی توان استفاده کرد که آیه تطهیر اختصاص به زنان پیامبر دارد ، چنان که در نقلی که در صحیح مسلم آمده است ، زید بن ارقم به این نکته تصریح می کند . ❕ مسلم در صحيح، باب فضايل على عليه السلام نقل مى‏کند ؛ « از زيد بن ارقم درباره اهل‏بيت سؤال شد كه آيا شامل همسران نيز مى‏ شود؟ او پاسخ داد: قسم به خدا! هرگز. زيرا ممكن است شوهر پس از مدتى زندگى با همسرش او را طلاق دهد و او به قوم و پدرش مراجعت كند » « ... إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنْ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَ قَوْمِهَا » 📚صحیح مسلم ، ج 4 ص 1874 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ملحد مدعی شده است که زراره می گوید که اگر هر آنچه که از امام صادق ع شنیده ام ، بگویم ، آلت تناسلی مردان ، مانند چوب باد می کند ، در ذیل پاسخ این دروغگویی و بیسوادی او را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2879
👌ملحد استفتائی از مرحوم امام خمینی نقل کرده است که ایشان در پاسخ به این که آیا ادیسون وارد بهشت می شود یا خیر ؟ پاسخ داده اند که غیر موحد ، وارد بهشت نمی شود ، در حالی که این سخن ، لزوما به این معنا نیست که غیر موحد ، حتی اگر نیکوکار باشد ، چون بهشت نمی رود پس در آتش جهنم سوزانده می شود ، در ذیل در این رابطه توضیح مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1947
🤔 ❔جدیدا در فضای مجازی، این موضوع که دیه جنین پسر دو برابر جنین دختر است، بسیار سروصدا کرده و برخی به اصطلاح روشنفکران (ولی درواقع یک سری متعصب اسلام ستیز) از آب گل آلود ماهی میگیرند و میگویند اسلام تبعیض جنسیتی قائل میشود. میشود توضیح دهید که در پاسخ به این سوال دو برابری دیه جنین پسر نسبت به جنین دختر است چه باید گفت ❗️❗️ 💠💠 1⃣مساله تفاوت دیه جنین دختر و پسر ، هیچ ارتباطی با مساله تبعیض جنسیتی و مثلا برتری پسران بر دختران ندارد ، بلکه به عکس ، آموزه های دینی برای فرزندان دختر ، جایگاه رفیع و والایی قائل شده اند و پیشوایان بزرگ اسلام ، با کسانی که به فرزندان دختر با دیده تحقیر و ذلت نگاه می کردند ، بر خورد می کردند . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « چه خوبْ فرزندانى هستند دخترانِ با حجاب! هر كس يكى [از آنها] داشته باشد، خداوند، آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ‏] قرار مى‏ ، دهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت مى‏ سازد و اگر سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى‏] را از او برمى‏ دارد. » « نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن كانَت عِندَهُ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللَّهُ سِتراً لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن كانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللَّهُ بِهِمَا الجَنَّةَ، وَ إِن كُنَّ ثَلاثاً أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَةَ. » 📚مکارم الاخلاق ، ص 219 _ بحار الانوار ، ج 101 ص 91 ❕مردى در خدمت پيامبر گرامی بود كه خبر به دنيا آمدن فرزندش را به او دادند. رنگش دگرگون شد. پيامبر ص فرمود ؛ « تو را چه شد؟ عرض كرد: خير است. پيامبر فرمود: بگو. عرض كرد: وقتى از خانه بيرون آمدم همسرم درد زايمان داشت و حالا برايم خبر آوردند كه دختر زاييده است. پيامبر فرمود: سنگينى‏ اش بر روى زمين است و سايه‏ بانش آسمان و روزى دهنده‏ اش خدا و او يك دسته گل است كه تو او را مى‏ بويى. » « اتِيَ رجُلٌ وهُو عِندَ النَّبيِّ صلى الله عليه و آله فاخبِرَ بمَولودٍ أصابَهُ فتَغَيَّرَ وَجهُ الرّجُلِ، فقالَ لَهُ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله: مالَكَ؟ فقالَ: خَيرٌ، فقالَ: قُلْ، قالَ: خَرَجتُ والمَرأةُ تَمخَضُ فاخبِرتُ أ نّها وَلَدَت جارِيَةً، فقالَ لَهُ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله: الأرضُ تُقِلُّها، والسَّماءُ تُظِلُّها، واللَّهُ يَرزُقُها، وهِي رَيحانَةٌ تَشَمُّها » 📚الکافی ج 6 ص 5 ❕امام صادق عليه السلام به جارود بن منذر فرمود ؛ « شنيده‏ ام از اينكه دخترى برايت‏ زاده شده است ناراحتى! از او به تو زيانى نمى‏ رسد، گل خوشبويى است كه مى ‏بويى و روزيش هم تضمين شده است، پيامبر خدا داراى چند دختر بود » «بلَغَني أ نّهُ وُلِدَ لكَ ابنَةٌ، فتَسخَطها؟ وما علَيكَ مِنها! رَيحانَةٌ تَشَمُّها وقَد كُفِيتَ رِزقَها، و (قَد) كانَ رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله أبا بَناتٍ. » 📚همان ، ص 6 👌و در نقل دیگر آمده است ؛ « خداوند به دختران ، مهربانتر است ، نسبت به پسران » « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّكُور » 📚وسائل الشیعه ، ج 21 ص 367 ❕بنابراین ، اگر تفاوت دیه ای هم در مورد جنین و نوزاد دختر و پسر است ، فلسفه و وجه دیگری دارد و هیچ گونه تبعیض جنسیتی در این زمینه وجود ندارد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣در رابطه با تفاوت دیه جنین دختر و پسر ، در فتوای فقیه بزرگ ، مکارم شیرازی ، چنین آمده است ؛ « هرگاه تنها نطفه باشد بيست مثقال شرعى طلا (20 دينار) و اگر به صورت خون بسته شده باشد چهل مثقال (40 دينار) و اگر مضغه باشد شصت مثقال (60 دينار) و اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت هشتاد مثقال (80 دينار) و اگر جنين كامل باشد و هنوز روح و حركت نداشته باشد صد مثقال طلا (100 دينار) و اگر روح در آن دميده شده باشد هزار مثقال (1000 دينار) در مذكر و پانصد مثقال (500 دينار) در مؤنث است (منظور از مثقال شرعى هيجده نخود است كه سه چهارم مثقال معمولى است). » « در صورتى كه جنين كامل شده و روح در آن دميده نشده ديه آن صد دينار است و فرقى ميان مؤنث و مذكّر نيست و اگر روح در آن دميده شده باشد در مذكر هزار دينار و در مؤنث پانصد دينار و در مواردى كه مشكوك باشد هفت صد و پنجاه دينار است. » 📚استفتاءات جدید ، مکارم شیرازی ، ج 1 ص 402 ❕این فتوا ، برگرفته از روایت امام صادق ع است که فرمود ؛ « دیه جنین به پنج قسمت است ، یک قسمت برای نطفه است که بیست دینار می باشد ، و برای علقه ، دو قسمت که چهل دینار می باشد ، و برای مضغه سه قسمت که شصت دینار می باشد ، و برای استخوان ، چهار قسمت که هشتاد دینار می باشد ، و وقتی جنین کامل شود ، صد دینار است ، وقتی که روح در جنین بدمد ، پس دیه اش هزار دینار است ... در صورتی که پسر باشد و اگر دختر باشد ، پانصد دینار است و اگر زن کشته شود و حامله باشد ، به گونه ای که معلوم نباشد ، فرزندش پسر است یا دختر ، پس دیه فرزند او ، نصف دیه پسر و نصف دیه دختر است ... » « ... فَإِذَا أُنْشِئَ فِيهِ الرُّوحُ فَدِيَتُهُ أَلْفُ دِينَارٍ.... ٍ إِنْ كَانَ ذَكَراً وَ إِنْ كَانَ أُنْثَى فَخَمْسُمِائَةِ دِينَارٍ وَ إِنْ قُتِلَتِ الْمَرْأَةُ وَ هِيَ حُبْلَى فَلَمْ يُدْرَ أَ ذَكَراً كَانَ وَلَدُهَا أَوْ أُنْثَى فَدِيَةُ الْوَلَدِ نِصْفَانِ نِصْفُ دِيَةِ الذَّكَرِ وَ نِصْفُ دِيَةِ الْأُنْثَى ... » 📚الکافی ج 7 ص 343 ❕بنابراین ، تفاوت دیه از زمانی است که روح دمیده می شود . 👌در رابطه با چرایی تفاوت دیه مرد و زن و به تبع ، تفاوت دیه جنین پسر و دختر ، نص صریحی از بیانات اهلبیت علیهم السلام به ما نرسیده است ، اما برای ما یقینی است که این حکم بر پایه علل و مصالحی است ، اگر چه آن علل دقیقا برای ما روشن نباشد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می دانیم که تمام افعال و اوامرش از روی حکمت است ، اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد » 📚بحار الانوار ج 52 ص 91 ❕برخی ، یک تحلیل معقولی در این رابطه ارائه می دهند و می گویند ؛ « زن و مرد از نظر انسانيت يكسان مى‌باشند، و آيات قرآنى و احاديث اسلامى بر اين گواهى مى‌دهند، و حتى سوره كاملى به نام سورۀ نساء دربارۀ او نازل شده است، بنابراين ديه، بيانگر ارزش كالاى از دست رفته نيست، بلكه جبرانگر خسارت اقتصادى است كه بر خانواده وارد شده است و در نظام اسلامى هزينۀ زندگى بر دوش شوهر سنگينى مى‌كند، و با از بين رفتن او، خسارت اقتصادى بيشترى بر زندگى خانواده وارد مى‌شود، تا با از رفتن زن. ❕ در نظام اسلامى مرد برون سالار است و بايد تلاش كند تا وسيلۀ زندگانى خانواده را فراهم سازد و زن، خانه سالار است كه بايد به تنظيم امور داخلى بپردازد تا با هماهنگى اين دو نيرو، صميمت بر خانواده حاكم باشد. اكنون سؤال مى‌شود با مرگ و يا قتل كدام يكى از اين دو خسارت اقتصادى بيشترى بر بازماندگان وارد مى‌شود تا با تشريع مقدار ديه، اين خسارت به گونه‌اى جبران گردد؟ ناگفته پيداست با از بين رفتن مرد. اينجاست كه بايد قوانين حاكم بر خانواده به صورت يك مجموعه و منظومه مورد مطالعه قرار گيرد، نه به صورت فردى و تكى. » 📚 پژوهشی در دیه انسان ، سبحانی ، ص 33 ❕بر اساس این تحلیل ، وجه تفاوت دیه جنین پسر و دختر هم روشن می شود ، زیرا جنین پسر ، بالقوه نان آور خانواده بود و اگر می ماند ، می توانست کمک کار خانواده باشد و چرخه اقتصادی خانواده را به گردش درآورد ، بر خلاف جنین دختر که وظیفه ای در رابطه با نان آوری در آینده بر دوشش نبوده است ، بنابراین ، از بین رفتن جنین پسر و دختر از نظر استعداد و قوه کارکرد اقتصادی در آینده ، برابر نیست و بر همین اساس ، در دیه آن دو نیز ، تفاوت هایی می باشد تا جبران خسارت استعدادی و بالقوه آینده باشد ، البته ممکن است ، علل دیگری نیز در این حکم منظور شده باشد که برای ما روشن نباشد ، اما هر چه باشد ، این تفاوت به معنای تبعیض جنسیتی و برتری جنس مرد بر زن نمی باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
؟ 🤔 ❔امام‌ها، احادیث و سنّت پیغمبر را نسخ می‌کنند ‼️ محمد بن مسلم می‌گويد : به امام صادق عرض كردم «چه مى‌شود مردمى را كه متهم به دروغ نيستند، حديثى را با واسطه از رسول خدا ﷺ روايت ميكنند؛ ولى از شما خلافش به ما ميرسد؟» امام فرمود : حديث نیز مانند قرآن، نسخ مى‌شود. 📚 اصول کافی 64/1 ❕اهلسنت می گویند حلال و حرام پیامبر تا قیامت نسخ نمی شود چنان که : امیر مؤمنان، حضرت عمر بن عبدالعزیز [رَضِيَ اللَّهُ عَنْه] در خطبه فرمود : ای مردم! خدا هیچ پیغمبری بعد از پیامبر شما ﷺ نفرستاد، و هیچ کتابی بعد از کتاب او (قرآن) نازل نفرمود. پس هر آنچه که خدا بر زبان پیامبرش حلال کرده؛ تا روز قیامت، حلال است و هر آنچه از زبان پیامبرش حرام نموده، تا قیامت، حرام است. 📚 سنن دارمی 447 ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که حلال و حرام پیامبر گرامی اسلام ، تا روز قیامت ثابت است و تغییر نمی کند ،چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « محمّد ص آمد و قرآن را و شريعت و روش خاصّ خود را آورد و از آن پس، حلال او تا روز قيامت، حلال و حرامش تا قيام قيامت، حرام است » 📚الكافي ج 2 ص 17 _ المحاسن ، ج 1 ص 420 _ بحار الأنوار ، ج 16 ص 353 👌و فرمود ؛ «خداوند- تبارك و تعالى- محمّد ص را فرستاد و سلسله پيامبران را بدو ختم كرد. بنا بر اين، بعد از او پيامبرى نيست. نيز كتابى را بر او فرو فرستاد و آن را پايان‏ بخشِ همه كتاب‏ها [ى آسمانى‏] قرار داد. بنا بر اين، پس از آن ديگر كتابى نمى‏ آيد. در اين كتاب، حلالى قرار داد و حرامى وضع كرد. پس حلال آن، تا قيام قيامت، حلال است و حرامش، تا قيام قيامت، حرام. شريعتِ (احكام و مقرّراتِ) شما در اين كتاب است و اخبار پيشينيان و پسينيانِ شما در آن آمده است. » 📚بحار الأنوار ج 93 ص 3 👌و همینطور معتقدیم که امامان علیهم السلام ، مبین سنت پیامبر اسلام می باشند و حدیث آن بزرگواران ، عین حدیث پیامبر گرامی می باشد . ❕در روايتى به نقل از جابر، آمده است ؛ « به ابوجعفر امام باقر عليه السلام گفتم: هر گاه برايم حديثى مى‏ فرمايى، سند آن را نيز برايم ذكر نما. فرمود: «پدرم، از جدّم، از پيامبر خدا، از جبرئيل عليه السلام، از خداوند عز و جل، مرا حديث كرده است، و هر حديثى كه براى تو مى‏ گويم، با همين سند است». 📚امالی مفید ، ص 42 ❕در روایت دیگر ، از امام صادق عليه السلام نقل شده است که فرمود ؛ «حديث من، حديث پدرم است، و حديث پدرم، حديث جدّم، و حديث جدّم، حديث حسين، و حديث حسين، حديث حسن، و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام، و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا، و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است». 📚الکافی ج 1 ص 53 👌 امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «إنّا عَنِ اللَّهِ و عَن رَسولِهِ نُحَدِّثُ. » « ما از طرف خدا و پيامبر او سخن مى‏ گوييم. » 📚رجال کشی ، ج 2 ص 490 👌امام صادق ع فرمود ؛ « هر زمانی که از چیزی به تو جواب می دهم ، آن قول رسول الله است و ما به رای و نظر خویش ، هیچ چیز نمی گوییم » «مَهْمَا أَجَبْتُكَ فِيهِ بِشَيْ‏ءٍ فَهُوَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص لَسْنَا نَقُولُ بِرَأْيِنَا مِنْ شَيْ‏ءٍ » 📚بصائر الدرجات ، ج 1 ص 301 👌بر این اساس ، اگر امامان علیهم السلام می فرمودند که فلان حدیث از پیامبر ص ، نسخ شده است ، از نزد خود این مطلب را نمی گفتند ، بلکه به نقل از پیامبر گرامی می فرمودند ، یعنی این پیامبر بوده است که تصریح کرده است فلان حکم و حدیث من نسخ شده است ، اما مردم از نسخ حکم توسط پیامبر ص ، مطلع نشده بودند و به آنها حکم ناسخ نرسیده بود ، امامان ع که مبین سنت پیامبر ص است ، مردم را از این قضیه مطلع می کرده اند ، این که گاها مردم از حکم ناسخ پیامبر گرامی ص ، مطلع نمی شدند ، مورد اشاره علی ع نیز واقع شده است ، آنجایی که ایشان در پاسخ به سليم بن قيس هلالى، پس از تقسيم چهارگانه راويان، سومين دسته را كسانى معرّفى ‏مى‏ كند كه دروغگونيستند، اما ناسخ را نمى‏ شناسند ، چنان که فرمود ؛ « سومى، مردى است كه شنيده ‏رسول خدا به چيزى فرمان‏ داده‏ است؛ ولى خبر ندارد كه پيامبر زمانى ديگر، از آن نهى‏ كرده‏است. يا نهى آن حضرت را شنيده ‏است؛ ولى از فرمان بعدى ناآگاه‏است. بارى، منسوخ را به ‏خاطر سپرده؛ اما ناسخ را درخاطر ندارد، كه اگر منسوخ‏ بودنش را مى ‏دانست، بى گمان آن را وامى ‏نهاد. چنان‏كه اگر مسلمانان به هنگام شنيدن حديثِ او، از منسوخ ‏بودنش آگاهى ‏داشتند، رهايش‏ مى‏ كردند. » 📚کتاب سلیم ، ج 2 ص 623 ❕بنابراین ، اگر امامان ع سخن از نسخ حدیث پیامبر گرامی ص به میان می آورند ، چنین نیست که از نزد خودشان حکم پیامبر را نسخ کند ، بلکه نسخ کننده خود پیامبر گرامی بوده است ، اما افراد از نسخ حکم توسط پیامبر ص مطلع نشده اند و امامان ع آنها را آگاه می کنند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕حال روی سخن را به جانب وهابیون می کنیم و می گوییم شما که معتقدید تنها سنت پیامبر است که تا روز قیامت واجب الاتباع است ، چگونه است که در برابر سنت پیامبر ، از سنت ابوبکر و عمر سخن به میان آورده اید و سنت آن دو را نیز واجب الاتباع می دانید و در حدیثی با تفسیری جعلی که ارائه می دهند مدعی اند که پیامبر امر به تبعیت از سنت ابوبکر و عمر کرده و فرموده ؛ « علیکم بسنتی و سنه خلفاء الراشدین » « بر شما باد عمل به سنت من و سنت خلفاء راشدین » 📚الثقات ابن حبان ، ج 1 ص 4 _ نهایه السوال ، ج 3 ص 266 _ اصول السرخسی ج 1 ص 116 ❕بر همین اساس ، عمر بن عبد العزیز که وهابی به قول او استناد کرد ، می گفت ؛ « آنچه که سنت ابوبکر و عمر است از دین است و به آن عمل می کنیم » « ان ما سنه ابوبکر و عمر ، فهو دین ناخذ به » 📚کنزالعمال ، ج 1 ص 332 ❕ابوبکر و عمر نیز برای آنکه سنت خود را بین مردم جا بیندازند ، سنت پیامبر را نابود می کردند و احادیث آن بزرگوار را آتش می زدند ، چنان که علمای اهلسنت نقل می کنند : « احادیث رسول خدا در زمان عمر بن خطاب گسترش یافت و از مردم خواست تا همه را نزد وی بیاورند و چون آوردند فرمان داد تا آن ها را بسوزانند» 📚طبقات ابن سعد ج5 ص140 شرح حال قاسم بن محمد بن ابی بکر ❕عایشه می گوید ؛ « پدرم پانصد حدیث از پیامبر را جمع کرد ، تمام شب در بستر خویش ، آرام و قرار نداشت ، من از حال پدرم ، نگران شدم ، به او گفتم آیا شکایتی به شما شده یا اتفاقی رخ داده که شما را این چنین نگران و منقلب می بینم ؟ پدرم صبحگاهان به من گفتند دخترم ، احادیثی را که نزد خود داری ، بیاور ، من هم آنها را آوردم ، پدرم ( ابوبکر ) دستور داد تا آتشی بیاورند ، آنگاه تمام احادیث رسول خدا را به آتش کشید » 📚تذکره الحفاظ ، ذهبی ، ج 1 ص 5 ❕یا در نقل دیگر می آورند ؛ « عمر بن خطاب خواست تا سنت را بنویسد ، اما تصمیمش عوض شد و به سرزمین های اسلامی نوشت ، تا هرکس نزد خود روایتی از پیامبر دارد ، آن را محو و نابود کند » 📚تقیید العلم ،خطیب بغدادی ، ج 1 ص 53 ❕اینجا بود که ابن عباس اعتراض می کرد که آیا نمی ترسید زمین شما را در خود فرو ببرد ؟ سنت پیامبر را ترک کرده اید و به قول ابوبکر و عمر رفتار می کنید ❗️ « ابن عباس يقول : أما تخافون أن يخسف الله بكم الأرض ! أقول لكم قال رسول الله ( ص ) وتقولون : قال أبو بكر وعمر » 📚الاحکام ، ابن حزم ، ج 4 ص 581 👌ابوبکر و عمر هم تا جایی که توانستند ، سنت پیامبر را نسخ کردند و بدعت های خود را جایگزین کردند ، تا جایی که مثلا در مورد متعه حج و متعه زنان ، عمر بن خطاب بر روی منبر چنین می گفت ؛ «متعتان كانتا مشروعتين فى عهد رسول الله و أنا أنهى عنهما متعة الحجّ و متعة النساء؛ » « دو نوع متعه در عصر رسول خدا مشروع و جايز بود ولى من از آنها نهى مى ‏كنم: حج به صورت تمتّع و ازدواج موقّت». ❕و در بعضى از طرق حديث آمده است: «و اعاقب عليهما؛ و مجازات بر آن مى‏ كنم». 👌اين حديث از احاديث مشهور است كه با مختصر تفاوتى از عمر نقل شده كه در بالاى منبر در حضور مردم بيان كرد كه ذيلا به هفت منبع از منابع حديث، فقه و تفسير اهل سنّت اشاره مى ‏كنيم ؛ 📚مسند احمد، جلد 3، صفحه 325. _ سنن بيهقى، جلد 7، صفحه 206. _ المبسوط سرخسى، جلد 4، صفحه 27 _ المغنى ابن قدامه، جلد 7، صفحه 571 _ محلى ابن حزم، جلد 7، صفحه 107. _ كنز العمّال، جلد 16، صفحه 521 _تفسير كبير فخر رازى، جلد 10، صفحه 52. ❕بر همین اساس بود که عمر بر خلاف پیامبر گرامی ص ، خواندن نماز تراویح را سنت کرد ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1129 👌دست بستن در نماز را بر خلاف عملکرد پیامبر اسلام در نماز سنت کرد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598 ❕حی علی خیر العمل را از اذان حذف کرد ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2717 👌و جمله « الصلاه خیر من النوم » را به اذان اضافه کرد ، چنان که مالك روايت می کند ؛ « مؤذن نزد عمر بن خطاب رفت تا او را براى نماز صبح‏ خبر كند، ديد خوابيده است. گفت: «الصلاة خيرٌ من النوم» (نماز بهتر از خواب است) عمر هم دستور داد آن را در نداى صبح براى نماز قرار دهد » 📚الموطّأ: ص 78، شماره 8 ❕بر همین اساس شوكانى به نقل از «البحر الزخّار» در مورد جمله « الصلاه خیر من النوم » گويد ؛ « عمر آن را پديد آورد و پسرش گفت: اين بدعت است. على ع هم وقتى آن را شنيد، فرمود: چيزى را كه از اذان نيست به آن نيفزاييد. » 📚نیل الاوطار ، ج 2 ص 38 👌و بدعتهای فراوان دیگری به وجود آوردند که در این پاسخ فرصت بیان آن نیست ، جهت آگاهی به کتاب « النص و الاجتهاد » مرحوم شرف الدین رجوع کنید که ترجمه فارسی آن « اجتهاد در مقابل نص » می باشد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌معاند اشکال کرده است که الله از خانه اش در برابر کرونا دفاع نکرد ، اما مسلمین معتقدند که از خانه اش در برابر اصحاب فیل دفاع کرده است ، در ذیل پاسخش را به صورت مفصل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2052
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد بیسواد به نقلی استناد کرده است و مدعی شده است که علی علیه السلام به زنی فحاشی کرده است ، در حالی که ما در سالهای گذشته نقل مذکور را بررسی کرده اید و تصریح کرده ایم که هم نقل مذکور سندا ضعیف است و اگر ضعف سندی آن را نیز نادیده بگیریم ، باز هم فحاشی در کار نبوده است ، بلکه اخبار از ما وقع و واقعیت خارجی بوده است ، چنان که فرد مخاطب علی ع هم به این نکته تصریح می کرد ، بنابراین از اساس فحاشی در کار نبوده است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768 1⃣ملحد مدعی شده است که این نقل مطابق قرآن است ، زیرا در قرآن نیز به کافران فحاشی شده است ، در حالی که ما در ذیل ثابت کرده ایم که آنچه او مدعی فحاشی در قرآن است ، فحاشی محسوب نمی شود ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1520 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3316 2⃣مدعی است که در روایات مسلمین ، اهل بیت علیهم السلام به مخالفین ناسزا گویی می کردند ، در حالی که این ادعا با این اطلاق ، صحیح نیست و مطلق مخالف مشمول جواز ناسزاگویی نبوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 3⃣ملحد مدعی شده است که روایت مورد استناد او در مورد علی ع مستفیض است ، چون از سه طریق مختلف نقل شده است ، در حالی که او اینقدر بیسواد است که نمی داند ، مقصود از روایت مستفیض ، روایتی است که در هر طبقه ، از سه راوی و بیشتر ، روایت شده باشد ، « فان نقله فی کل مرتبه ازید من ثلاثه ، فمستفیض » ❕نه آنکه تنها سه طریق مختلف داشته باشد ، حتی اگر این سه طریق از راویان در یک طبقه باشد . 👌طبقات راویان را هم چنین تقسیم بندی می کنند که مثلا راویانی که جزء اصحاب علی ع هستند ، جز طبقه اول محسوب می شوند و راویانی که جزء اصحاب حسنین ع هستند ، جزء طبقه دوم هستند و راویانی که از اصحاب امام سجاد ع هستند ، جزء طبقه سوم و طبقه چهارم ، اصحاب امام باقر ع هستند و طبقه پنجم ، اصحاب امام صادق ع و طبقه ششم ، اصحاب امام کاظم ع و همینطور تا سایر طبقات و اصحاب ائمه علیهم السلام ؛ 📚دروس فی علم الرجال ، میر سجادی ، ص 66 « طبقاه الرواه » 👌بر این اساس روایت مورد استناد معاند مستفیض نیست ، زیرا چنین نیست که در هر طبقه ، سه راوی مختلف ، روایت را نقل کرده باشند . 4⃣می گوید ما گفته ایم که روایات موجود در کتب معتبر ما موثوق الصدورند ، یا روایتی که موافق قرآن و سایر روایات باشد ، موثوق الصدور است ، بنابراین روایت مورد استناد او هم موثوق الصدور می باشد . ❕در حالی که او مانند همیشه ، سخن ما را تقطیع می کند تا مخاطبین خود را گول بزند و نمی گوید که ما این قید را زده ایم که روایتی که مخالف قرآن یا روایات مشهور ائمه ع باشد ، موثوق الصدور نیست ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2346 👌و در نمایه های آدرس داده شده در ابتداء کلام توضیح داده ایم که بر اساس آیات و روایات ، نمی توان به مطلق مخالف یعنی هرکس که مخالف است ، سب و ناسزاگویی داشته باشیم . ❕و اساسا اگر روایت مورد استناد معاند موثوق الصدور هم باشد ، باز هم فحاشی ای به آن معنایی که مقصود معاند است ، صورت نگرفته است ، بلکه اخباری از ما وقع و واقعیت خارجی بوده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir