پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#اختیار_نداشتن_بندگان_در_شش_چیز
🤔#پرسش
❓مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ : سِتَّةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْعٌ، الْمَعْرِفَةُ وَالْجَهْلُ وَالرِّضَا وَالْغَضَبُ وَالنَّوْمُ وَالْيَقَظَةُ.
امام صادق فرمود : شش چيز است كه بندگان در آنها کاری ندارند [و اختیار و دخالتی ندارند] : معرفت ونادانى، خشنودى وخشم، خواب وبيدارى.
📚 اصول کافی 164/1
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
آیا شما هم، در موارد فوق، اختیاری ندارید؟؟
🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆
💠#پاسخ💠
👌مذهب و اعتقاد اهلبیت علیهم السلام بر آن است که مردمان در افعال و عملکردهایشان دارای اختیار و آزادی هستند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280
❕اما اهلسنت و وهابیت عقیده به جبر دارند و معتقدند که بندگان از خود اختیاری ندارند و تمام افعالی که از انسان صادر می شود به واسطه تاثیر مستقیم خداوند است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3418
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3784
❕روایت مورد استناد وهابی نیز از روی تقیه و موافق با عقاید اهلسنت صادر شده است , در ذیل در مورد چنین روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3464
❕علامه مجلسی نیز پاسخ مذکور را به عنوان یک وجه , نقل می کند :
" السابع: حمله على التقية لموافقته ظاهر المذاهب الأشاعرة و أشباههم "
📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٣٤
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
کانالی جامع و بروز در ایتا سرشار از:
#نکات_جذاب_قرآنی📚
#عکس_نوشته_قرانی📲 #معما_همراه_جایزه🤔
و....
✅به نیت نزدیک تر شدن به خدا روی لینک زیر کلیک کنید👇🏽👇🏽
https://eitaa.com/joinchat/330367024Cffe8bc7b3e
💯بهترین پست ها را در کانال ما تجربه کنید💯
#خبر_خوب
🔺بالاخره افتتاح شد
با پیگیری های فراوان و دعوت از #اساتید مشاوره #دانشگاه تهران ،جهت استفاده زوج های جوان، همسران ، خانواده ها و جوانان از مطالب زیر به صورت کاملا #رایگان
✅ازدواج
✅همسرداری
✅فرزندپروری
✅زناشویی
✅خود شناسی
✅سبک زندگی
🔻کانال مشاوره #زنده_شاد در ایتا راه اندازی شد
در این کانال شما با انواع روشهای همسر داری ، تربیت فرزند ، #تست های شناختی و هر آنچه را که نیاز یک #زندگی شاد و #موفق میباشد یاد خواهید گرفت
به جمع چند هزار نفری کانال مشاوره #زنده_شادی ها بپیوندید👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2961113132Ccce4fd0170
با سلام خدمت طلاب محترم🌺
کانال املاکی طلاب رو افتتاح کردیم تا طلابی که مشکل مسکن واجاره خونه و خرید وفروش دارند مشکلشون رفع بشه.
تو این کانال به راحتی میتونید مشکلات مسکن خود را حل کنید.
حضور شما باعث دلگرمی ماست🌺
https://eitaa.com/joinchat/3690790969C83318d6e98
♨️💯مطمئن هستم خیلی ها مثل این سوالات ذهنشون را درگیر کرده و تا الان هم جواب خوبی به بدست نیاوردن مثل این سوالات👇👇
❓خدا چیه و چطور به وجود آمده؟🤔
❓ من دوست نداشتم به وجود بیام چرا خدا منو آفرید؟🤔
❓از کجا بفهمم این قرآن ۱۴۰۰سال پیش کلام خداست و تحریف نشده؟🤔
❓چرا خداوند شیطان را از بین نمیبره و همه را راحت بکنه؟😁
❓آیا فقط دین اسلام مورد قبول خداوند است؟🤔
مطالب برگرفته از طرح ولایت حضرت استاد #علامه_مصباح_یزدی رحمه الله علیه ❤️است
👌نیاز ها و سوالات دقیق ذهنی خودتان را در کانال پاسخ های ناب به شبهات اعتقادی پیگیری بفرمایید👇👇
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
قابل فهم برای همه و قابل تدریس برای طلاب و اساتید دانشگاه و طرح صالحین👆👆
😉✅اثبات خدا و سایر اصول در ۴دقیقه
👈👌✅👌سوالاتتون را از #طلبه_آنلاین بپرسید
👌کانال فوق تخصصی در #فضای_مجازی این کانال برای بخش فضای مجازی حوزه علمیه قم است
https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
#حلیت_گوشت_موش_و_سگ_در_نزد_شیعه
🤔#پرسش
❓خوردن گوشت موش در مذهب خود شیعه نزد ائمه شیعه جایز است چنانکه در روایاتشان آمده است:
🔥 أحدهما (عليهما السلام) في صحيحة زرارة «إنما الحرام ما حرم الله في كتابه».
🔥و قول الباقر (عليه السلام) في صحيحة زرارة و محمد بن مسلم «انما الحرام ما حرم الله في القرآن».
🔥و في صحيحة محمد بن مسلم «ليس الحرام إلا ما حرم الله تعالى في كتابه»
(حدائق الناظره للشیخ بحرانی ج۵ ص۱۴۴)
🌫یعنی در روایات صحیحی از امام باقر و صادق روایت شده که فرمودند:«حرام 👌فقط آن است که خداوند در قرآن گفته است و چیزی که حرمتش در قرآن بیان نشده حرام نیست»⚜
⬅️بنابر این موش که در قرآن گفته نشده حرام است یا نه طبق روایات فوق نزد شیعه حلال است و همچنین حشراتی مانند سوسک و انواع کرم و انگل ها نزد این قوم جایز و پاک و حلال است.🦟🦗🪳🦂🕸
📍علاوه بر همه ی اینها شیعیان می گویند امام صادق به حرام بودن گوشت سگ نیز فتوا نمی داد بلکه تنها آن را نجس می دانست🐶
ابو سهل قرشی می گوید:«سألت أبا عبد الله عليه السلام عن لحم الكلب، فقال: هو مسخ قلت: هو حرام؟ قال: هو نجس، أعيدها عليه ثلاث مرات كل ذلك يقول: هو نجس.»
یعنی:«از امام صادق درباره گوشت سگ سوال کردم پس گفت:سگ مسخ شده است. گفتم:آیا حرام است گفت:سگ نجس است فلذا سه بار از او پرسیدم و او هر دفعه می گفت:بلکه نجس است»
📘(الکافی للکلینی ج۶ ص۲۴۵/الوافی للکاشانی ج۱۹ ص۶۴/وسائل الشیعه ج۳ ص۴۱۷)
حالا سوال اینجاست که چرا امام صادق به صراحت نمی گفت گوشت سگ حرام است؟
🤔چرا در حرمت گوشت سگ که بعد از خوک حرام ترین گوشت هاست شک داشت؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقديم: هيچ كس نمىتواند «كفانا كتاب اللَّه» بگويد و احاديث و سنّت نبوى را كه در مورد تفسير و تبيين حقايق قرآن و فهم ناسخ و منسوخ و خاص و عام قرآن است يا مربوط به تعليمات اسلام در اصول و فروع دين مىباشد ناديده بگيرد. زيرا آيات قرآن مجيد، سنّت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و كلمات و افعال او را براى مسلمين حجت شمرده، و آن را از منابع اصلى فهم اسلام و استنباط احكام قرار داده است: «وَ ما آتيكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ آنچه را رسول خدا صلى الله عليه و آله براى شما آورده (و به شما دستور داده) بگيريد (و عمل كنيد) و آنچه را نهى كرده خوددارى نماييد». ( حشر ٧ )
❕ «وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ اذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ امْراً انْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ امْرِهِمْ وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالًا مُبيناً؛ هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى (در برابر فرمان خدا) داشته باشند، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند گرفتار گمراهى آشكارى شده است». ( احزاب ٣٦ )
👌آنها كه به سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله بىاعتنا هستند در واقع قرآن را ناديده گرفتهاند ...
❕و نيز ما معتقديم: احاديث ائمه اهل بيت عليهم السلام نيز به دستور پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله واجبالاطاعه است، زيرا :
🔸 «اولًا» در حديث معروف متواترى كه در اغلب كتب مشهور حديث اهل سنّت و شيعه نقل شده است به اين معنى تصريح شده، در صحيح «ترمذى» آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «يا ايُّهَا النّاسُ انّى قَدْ تَرَكْتُ فيكُمْ ما انْ اخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا، كِتابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتى اهْل بَيْتى؛ اى مردم! من در ميان شما چيزى گذاردم كه اگر دست به دامن آنها زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و عترتم، يعنى اهل بيتم!».
📚سنن ترمذی ج ٥ ص ٦٦٢
🔸ثانياً امامان اهل بيت عليهم السلام تمام احاديث خود را از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل كردهاند، و گفتهاند آنچه ما مىگوييم از پدرانمان از پيامبر صلى الله عليه و آله به ما رسيده است.
👌آرى پيامبر صلى الله عليه و آله آينده مسلمين و مشكلات آنها را به خوبى مىديده و راه حل مشكلات فزاينده آنها را تا پايان جهان در پيروى از قرآن و ائمه اهل بيت عليهم السلام شمرده است.
📚اعتقاد ما , ص ٥٤
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕متاسفانه پیروان عمر بن خطاب بر خلاف این سخن , دیدگاه عمر بن خطاب را سر لوحه خود قرار داده اند که می گفت : " حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّه " " کتاب خدا ما را بس است "
📚صحيح مسلم، ج3، ص: 1259
❕و در حدیث جعلی به پیامبر نسبت می دهند که فرمود :
" الحَلالُ ما أحَلَّ اللّهُ في كِتابِهِ، وَالحَرامُ ما حَرَّمَ اللّهُ في كِتابِهِ، وما سَكَتَ عَنهُ فَهُوَ مِمّا عَفا عَنه "حلال، آن است كه خداوند در كتابش حلال فرموده و حرام آن است كه خداوند در كتابش حرام فرموده است و آنچه ساكت مانده، از جمله چيزهايى است كه خداوند از آنها درگذشته است "
📚سننالترمذي: ج 4 ص 220 ح 1726، سننابن ماجة: ج 2 ص 1117 ح 3367، المستدرك على الصحيحين: ج 4 ص 129 ح 7115، السنن الكبرى: ج 10 ص 21 ح 19723.
👌اینان گاه امامان اهلبیت علیهم السلام را نیز تحت فشار قرار می دادند تا مطابق با عقیده آنان سخن بگویند و الا جان و مال شیعیان را به تاراج می بردند , آن بزرگواران نیز گاه از روی تقیه , مطابق با عقیده آنان سخن می گفتند , مانند روایت مورد استناد وهابی که حلال و حرام را منحصر در قرآن می شمارد , این روایت از روی تقیه و مطابق با عقیده عمریه صادر شده است و نمی تواند بر علیه شیعه مورد استناد قرار گیرد .
❕امامان گرامی ما با صراحت گوشت موش را چون از حیوانات مسخ شده بوده است , حرام اعلام می کردند : " إِنَّ الْفَأْرَ كَانَ سِبْطاً مِنَ الْيَهُودِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ فَمَسَخَهُمْ فَأْرا "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٨٧
❕وهابی در ادامه شبهه سست تری را مطرح کرده است که گوشت سگ در نزد شیعه خوردنش حلال است , در حالی که در همان روایت مورد استناد وهابی , امام صادق ع صراحتا تصریح کردند که سگ از حیوانات مسخ شده است , در روایت دیگری امامان ع با صراحت فرمودند که خوردن گوشت حیوانات مسخ شده حرام است , " َ قَدْ حَرَّمَ اللَّهُ لُحُومَ الْأَمْسَاخ " " خداوند گوشت حیوانات مسخ شده را حرام کرده است "
📚المحاسن ج ٢ ص ٣١١
❕امام صادق ع فرمود : " وَ حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْمُسُوخَ جَمِيعاً. " " خداوند و رسولش , گوشت حیوان مسخ شده را حرام کردند "
📚تهذیب الاحکام ج ٩ ص ١٧
👌بنابراین , وقتی امام ع می گوید که سگ از حیوانات مسخ شده است , یعنی گوشتش نیز حرام است .
❕همینطور در همان روایت , امام ع می گوید که سگ حیوان نجسی است , وقتی ثابت شد که سگ نجس است , یعنی خوردن گوشتش نیز حرام است , زیرا خوردن اشیاء نجس حرام است و خود امام ع به این نکته تصریح می کردند و می فرمودند :
" ... الخَمرِ أو شيءٍ مِن وُجوهِ النَّجسِ، فهذا كُلُّهُ حَرامٌ ومُحرَّمٌ؛ لأنّ ذلكَ كُلَّهُ مَنهيٌّ عن أكلِهِ وشُربِهِ ولُبسِهِ ومِلكِهِ وإمساكِهِ والتَّقلُّبِ فيهِ بوَجهٍ مِن الوُجوهِ لِما فيه مِن الفَسادِ، فجَميعُ تَقَلُّبِهِ في ذلكَ حَرامٌ " " شراب يا هر چيز نجس، همه اينها حرام و تحريم شده است؛ چرا كه از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و تملّك و نگه داشتن و تصرّف در آنها به هر نحوى، به علّت فسادى كه در آنهاست، نهى شده است. پس، هر گونه تصرّفى در اين وجهِ فساد حرام مىباشد. "
📚تحف العقول ص ٣٣٣
❕از آنجایی که برخی از فرق اهلسنت مانند مالک و پیروان او , عقیده دارند که سگ پاک است و به تبع خوردن گوشتش حلال است :
" قال المالک هو طاهر، و سؤره و لعابه طاهر "
📚المدونة الكبرى ج 1: ص 5، _ المبسوط للسرخسى ج 1: ص 48، و المحلى ج 1: ص 113، و المجموع ج 2: ص 580، و فتح المعين: ص 13 ، و شرح الخرشى ج 1: ص118، و عمدة القاري ج 3: ص 39 و بدائع الصنائع ج 1: ص 64. نيل الأوطار ج 1: ص 43:
❕امام ع در روایت مورد استناد وهابی با تاکید بر نجس بودن سگ , در صدد بودند که حرمت خوردن گوشتش را اثبات کنند :
"و يدل على أنه كان في ذلك الزمان من يرى حل لحم الكلب و تبقى منه، ... لعله عليه السلام اكتفى بذكر النجاسة، لدلالتها على الحرمة لكون كل نجس حراما. "
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج14، ص: 195
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕ملحد مدعی است که ناسا معجزه شق القمر را رد کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1440
👌او در ادامه می گوید که چرا غیر مسلمانان , این واقعه را نقل نکرده اند , در ذیل پاسخ این اشکال او را نیز داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3633
❕کانال ملحد مدعی شده است که خداوند در دوره بین حضرت عیسی ع تا پیامبر اسلام ص , پیامبری نفرستاده است و این با عدالت الهی در تضاد است , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1576
#فرشته_بودن_شیطان
🤔پرسش
⁉️آيا شيطان يكى از فرشتگان الله بود ؟
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ [ البقرة: ٣٤].
#ترجمه: و وقتى به ملائكه گفتيم به آدم سجده كنيد، همه سجده كردند به جز ابليس، مغرور شد و سرپيچى كرد و از كافران شد.
▪️در اين آيه مخاطب، ملائكه هستند و نه كل موجوداتى كه در بارگاه الله وجود داشته اند، با اين وجود شيطان را ميتوان يكى از ملائكه ناميد.
▪️ آيه اى كه برخى اسلامگرايان به آن استناد ميكنند آيه ١٢ اعراف است كه ميگويد:
٥) قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلاَّ تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ [ الأعراف: ١٢].
#ترجمه: گفت؛ چه چيزى تورا منع كرد از سجده كردن وقتى كه تو را به سجده كردن امر كردم گفت؛ من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گل
همان گروه از اسلامگرايان معتقدند كه در اين آيات ابليس استثناء خورده است، و جزو گروه ملائكه نبوده و اينجا به صراحت به اين موضوع اشاره كرده است. تنها دليل آنها ادعاى جن بودن و خلقت وى از آتش ميباشد كه اين دليل در مقابل صراحت آيات قبلى كه در ابتدا نوشتيم، قوى و منطقى نيست.
در واقع اطلاق نام جن به ملائكه در خود قرآن هم آمده است چنانچه در آيه ١٥٨ صافات ميبينيم:
وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ [ الصافات: ١٥٨].
#ترجمه: و ميان او(الله) و جنها پيوندى فرض كردند در حال آنكه جنيان دانسته اند كه احضار خواهند شد.
▪️در اين آيه لفظ اجنه به ملائكه اطلاق شده است، زمانى كه قريشان ادعا كردند كه ملائكه دختران الله هستند و بين الله و ابليس يك پيوند(رابطه) فرض كرده اند به همين دليل اطلاق لفظ جن بر ملائكه چيزى است كه زبان عربى به آن دلالت ميكند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌فرشتگان پاک و معصوم اند و هیچگاه معصیت و عصیان الهی را نمی کنند , چنان که خداوند می فرماید :
"وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ دابَّةٍ وَ الْمَلائِكَةُ وَ هُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ _ يَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ " " تمام آنچه در آسمانها و در زمين از جنبندگان وجود دارد و همچنين فرشتگان، براى خدا سجده مىكنند و هيچگونه تكبرى ندارند - آنها از (مخالفت) پروردگارشان كه حاكم بر آنهاست مىترسند، و آنچه را ماموريت دارند انجام مىدهند. " ( نحل ٤٩ _ ٥٠ )
❕و می فرماید :
"بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ _ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُون " "(فرشتگان) بندگان شايسته او هستند - كه هرگز در سخن بر او پيشى نمىگيرند، و به فرمان او عمل مىكنند. " ( انبیاء ٢٦ _ ٢٧ )
👌و می فرماید :
" لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُون " " هرگز مخالفت فرمان خدا نمىكنند و دستورات او را دقيقا اجرا مىنمايند! " ( تحریم ٦ )
❕علی ع نیز تصریح به عصمت فرشتگان کرده و فرمود :
" ليس فيهم فترة ... و لا فيهم معصية ... لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام:
" در آنها نه سستى است، ... و نه عصيان و گناه ... و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمىگيرند"
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٥٣٦
👌بنابراین فرشتگان معصوم اند و عصیان و گناهی نمی کنند , زیرا به حسب روایات , جوهره وجودی آنان از عقل است و شهوت در آنها وجود ندارد : " إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ رَكَّبَ فِي الْمَلَائِكَةِ عَقْلًا بِلَا شَهْوَةٍ "
📚علل الشرایع ج ١ ص ٤
❕لذا می گوییم فرشتگان پاك و معصومند، و قرآن هم به پاكى و عصمت آنها اعتراف كرده است و اصولا از آنجا كه در جوهر آنها عقل است و نه شهوت بنا بر اين كبر و غرور و خودخواهى، و بطور كلى انگيزههاى گناه در آنها وجود ندارد.
👌اما ابلیس و شیطان بزرگ , تکبر ورزید و خداوند را عصیان و نافرمانی کرد و خداوند با صراحت در مورد او می فرماید :
«كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ» او از جن بود سپس از طاعت فرمان پروردگارش خارج شد». ( کهف ٥٠ )
❓چگونه ممكن است فرشته معصوم نه تنها نافرمانى كند، بلكه راه كفر و معارضه با پروردگار را بپويد؟!
💠ادامه 👇
🔰ادامه 👇
❕از سوی دیگر در آیه فوق خواندیم که مىگويد:" كانَ مِنَ الْجِنِّ" (ابليس از طائفه جن بود) . اجنه موجوداتى هستند از چشم ما پنهان و داراى عقل و شعور و خشم و شهوت اند و كلمه" جن" هر گاه در قرآن اطلاق مىشود اشاره به همين گروه است که در ذیل در مورد آنها بیشتر توضیح داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3374
❕از دلائل واضحى كه مدعاى ما را اثبات مىكند، اين است كه قرآن از يك سو مىگويد:" وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ"" جن را از شعلههاى مختلط آتش آفريد" (سوره الرحمن آيه 15).
👌و از سوى ديگر هنگامى كه ابليس از سجده بر آدم سرپيچيد منطقش اين بود" خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"" مرا از آتش آفريدى و او را از خاك و آتش برتر از خاك است" (اعراف آيه 12).
❕از اين گذشته در آیات قرآن براى ابليس" ذريه" (فرزندان) قائل شده است، چنان که در ذیل گفته ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1568
👌در حالى كه مىدانيم فرشتگان ذريه ندارند , چنان که امام صادق ع فرمود :
"ان الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش "
" فرشتگان غذا نمىخورند و آب نمىنوشند و ازدواج نمىكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند "
📚بحار الانوار ج ٥٦ ص ١٧٤
❕از مجموع آنچه گفته شد به ضميمه ساختمان جوهره فرشتگان به خوبى گواهى مىدهد كه ابليس هرگز فرشته نبوده ولى از آنجا كه در صف آنها قرار داشت و آن قدر پرستش خدا كرده بود كه به مقام فرشتگان مقرب خدا تكيه زده بود مشمول خطاب آنها در مساله سجده بر آدم شده و سرپيچى او به صورت يك استثناء از نوع مفرغ در آيات قرآن بيان گرديده است .
👌در كتاب" عيون الاخبار" از امام على ابن موسى الرضا مىخوانيم:
" فرشتگان همگى معصومند و محفوظ از كفر و زشتيها به لطف پروردگار، راوى حديث مىگويد: به امام عرض كردم مگر ابليس فرشته نبود؟ فرمود: نه، او از جن بود، آيا سخن خدا را نشنيدهايد كه ميفرمايد:" وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كانَ مِنَ الْجِنِّ"
📚 عیون الاخبار ج ١ ص ٢٧٠
❕ در حديث ديگرى از امام صادق ع نقل شده كه يكى از ياران خاصش مىگويد:
" از امام در باره ابليس سؤال كردم كه آيا از فرشتگان بود فرمود نه از جن بود، ولى همراه فرشتگان بود، آن چنان كه آنها فكر مىكردند از جنس آنان است (بخاطر عبادت و قربش نسبت به پروردگار) ولى خدا مىدانست از آنها نيست، هنگامى كه فرمان سجود صادر شد آنچه مىدانيم تحقق يافت" (پردهها كنار رفت و ماهيت ابليس آشكار گرديد) "
" سألته عن إبليس أ كان من الملائكة أو هل كان يلي شيئا من أمر السماء- قال: لم يكن من الملائكة- و لم يكن يلي شيئا من أمر السماء و كانَ مِنَ الْجِنِّ، و كان مع الملائكة و كانت الملائكة ترى أنه منها، و كان الله يعلم أنه ليس منها، فلما أمر بالسجود كان منه الذي كان "
📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣٤
❕و فرمود :
" إنَّ المَلائِكَةَ كانوا يَحسَبونَ أنَّ إبليسَ مِنهُم، وكانَ في عِلمِ اللَّهِ أنَّهُ لَيسَ مِنهُم، فَاستَخرَجَ ما في نَفسِهِ بِالحَمِيَّةِ وَالغَضَبِ، فَقالَ: خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين "
"فرشتگان، گمان مىكردند كه ابليس از [جنس] آنان است، و خدا مىدانست كه از آنها نيست. پس او به سبب تعصّب و خشم، آنچه را در درونش بود، بيرون ريخت و گفت: «مرا از آتشى آفريدى و او را از گِلى خلق كردى».
📚الکافی ج ٢ ص ٣٠٨
👌معاند به آیه ای استناد کرد تا بگوید که بر فرشتگان نیز کلمه جن اطلاق می شود : " وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ " ( صافات ١٥٨ )
❕در حالی که روشن است آیه مذکور ناظر به اجنه است نه فرشتگان چرا که جمعى از مشركان عرب جن را مىپرستيدند و آنها را شريك خدا مىپنداشتند، و به اين ترتيب رابطهاى ميان آنها و خداوند قائل بودند و معتقد بودند که اجنه دختران خدایند که خداوند در آیه مذکور پاسخ آنان را داد و فرمود :
" آنها ميان او و جن (خويشاوندى و) نسبتى قائل شدند، در حالى كه جنيان به خوبى مىدانستند كه اين بتپرستان در دادگاه الهى احضار مىشوند. " " قوله تعالى: وَ جَعَلُوا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً يعني أنهم قالوا: إن الجن بنات الله. فرد الله عليهم، فقال: وَ لَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ يعني في النار. "
📚تفسیر القمی ج ٢ ص ٢٢٧
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌در رابطه با این که برخی مدعی اند که پیامبر گرامی اسلام بشارت به فتوحات خلفا داده است , در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/249
👌متاسفانه اهلسنت با استناد به آیه " یوم یکشف عن ساق " معتقدند که خداوند روز قیامت , ساق پای خود را برهنه می کند , در ذیل بخوانید :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3465
❕پاسخ های عقیل هاشمی در موضوعاتی که مورد بررسی قرار داده است را در ذیل بخوانید :
1⃣ماجرای سیلی زدن موسی ع به عزرائیل در کتب اهلسنت :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3466
2⃣گفتن صدق الله العلی العظیم در پایان تلاوت قرآن و امتناع اهلسنت از بیان این جمله :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/264
3⃣مقصود از اهل بیت در آیه تطهیر :
🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3814
#تشابه_نماز_سومریان_باستان_با_نماز_مسلمانان
🤔#پرسش
❓تشابه نماز سومريان باستان و نماز خواندن مسلمانان بدستور الله.
بنابر اعتقاد سومری ها، نماز را نمی توان بدون وضو خواند زیرا این یک عمل واجب برای انجام هر وظیفه شرعی بود
شستن دست با آب و همراه با خواندن وردهاى مذهبی است
نماز با ایستادن در موقعیتی و به جهتى خاص و با قرار دادن دست راست بر روی دست چپ و جسبيده به بدن و با خواندن دعا و وردهاى خاص انجام می شود.
نماز سومريان باستان دو نوع است، هم ميتوان آنرا به تنهایی انجام داد و هم به صورت گروهی و توسط یک کشیش اقامه می شود
▪️سئوال: چگونه است كه سومريان باستان ٦٠٠٠ سال قبل از الله نوع و چگونگى نماز خواندن و وضو گرفتن را ميدانستند؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نماز به عنوان ستون دين اسلام، نماد ديندارى و عبوديت است. اين ستون استوار در همه اديان آسمانى، مورد توجّه بوده و تنها شكل و آداب و يا مقدار آن تفاوت داشته است. آيات و احاديث متعدّدى، تشريع نماز (وضع شدن قانون نماز) را در اديان پيشين اثبات مىكنند و نوشتههاى موجود در عهد عتيق و جديد (تورات و انجيل) نيز به روشنى از وجود آيين نماز در اديان يهود و مسيحيت خبر مىدهند. هر چند اسناد در دسترس، تصوير دقيق و كاملى از نماز در آيينهاى پيشين ارائه نمىدهند، اما نشان دهنده استمرار وجودى آن در آيين همه پيامبران اند .
❕از بررسی آیات و روایات بدست می آید که تمام شرایع گذشته دارای نماز بوده اند .
❕خداوند می فرماید ؛
« آن کس که خود را پاک کرد و نام پرودگارش را یاد کرد و نماز خواند ، رستگار است ...قطعا در صحیفه های گذشته این معنا بوده است ، صحیفه های ابراهیم و موسی» (اعلی 14-19 )
👌و در مورد پیامبران گذشته می فرماید ؛
« به ایشان انجام دادن کارهای نیک و برپا داشتن نماز و دادن زکات را وحی کردیم » ( انبیاء 73 )
❕و از زبان عیسی علیه السلام نقل می کند ؛
« ( خداوند ) تا زنده ام مرا به نماز و زکات سفارش کرده است » (مریم 31 )
❕و می فرماید ؛
« به موسی و برادرش وحی کردیم ...نماز برپا دارید » ( یونس 87 )
❕یا درمورد ابراهیم نبی ع نقل می کند که چنین گفت :
«پروردگارا! من [يكى] از فرزندانم را در درّهاى بىكشت و زرع، نزد خانه گرامىات، سكونت دادم- پروردگارا- تا نماز را به پا دارند. پس دلهاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان] روزى بده. باشد كه سپاس بگزارند!». ( ابراهیم ٣٧ )
❕و در مورد زکریا می فرماید :
«پس در حالى كه وى (زكريّا) در محراب به نماز ايستاده بود، فرشتگان ندايش دادند كه: خداوند، تو را به [تولّد] يحيى مژده مىدهد كه تصديق كننده كلمه خدا (عيسى) است و بزرگوار و خويشتندار [در برابر زنان] و پيامبرى از شايستگان است». ( آل عمران ٣٩ )
❕ امام صادق عليه السلام فرمود :
" هنگامى كه آدم عليه السلام از بهشت فرود آمد، لكّهاى سياه در صورتش پيدا شد و سر تا پايش را گرفت. گريه و اندوه آدم، از پديدار شدن آن، طولانى شد. جبرئيل عليه السلام نزد آدم آمد و به او گفت: اى آدم! چرا مىگريى؟ گفت: از اين لكّه سياهى كه در من پيدا شده است. جبرئيل گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز اوّل است. آدم برخاست و نماز خواند و آن لكّه تا گردنش از ميان رفت. جبرئيل در وقت نماز دوم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز دوم است. آدم برخاست و نماز خواند و لكّه تا ناف آدم از ميان رفت. سپس جبرئيل در وقت سوم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز سوم است. آدم برخاست و نماز خواند و لكّه تا زانوانش از ميان رفت. آن گاه جبرئيل در وقت نماز چهارم آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز چهارم است. آدم به نماز برخاست و لكّه تا [روى] پاهايش از ميان رفت. جبرئيل در وقت پنجم نيز آمد و گفت: اى آدم! برخيز و نماز بخوان كه اين، وقت نماز پنجم است. او برخاست و نماز خواند و لكّه از ميان رفت و آدم نيز خدا را حمد و ثنا گفت. جبرئيل گفت: اى آدم! فرزندانت در اين نمازها مانند تو و اين لكّه سياه هستند. هر كس از فرزندانت كه پنج نماز در هر شبانهروز بخواند، از گناهانش بيرون مىآيد، همان گونه كه تو از اين لكّه پيراسته شدى. "
📚الفقیه ج ١ ص ٢١٤
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌 امام باقر عليه السلام فرمود :
" آيين نوح عليه السلام، پرستش خالصانه خداى يگانه بدون هيچ شريك و مانند بود و آن، همان فطرتى است كه مردم بر آن سرشته شدهاند و خداوند از نوح و ديگر پيامبران پيمان گرفت كه خداى- تبارك و تعالى- را بپرستند و چيزى را شريك او نكنند👈 و به نماز👉 و امر به معروف و نهى از منكر، و [انجام] كارهاى روا و [ترك] كارهاى ناروا، فرمان داد؛ ولى احكام جزايى و يا تقسيم ارث را بر نوح عليه السلام واجب نكرد. اين است آيين او."
" كانَت شَريعَةُ نوحٍ عليه السلام أن يُعبَدَ اللَّهُ بِالتَّوحيدِ وَالإِخلاصِ وخَلعِ الأَندادِ ، وهِيَ الفِطرَةُ الَّتي فُطِرَ النّاسُ عَلَيها، وأخَذَ اللَّهُ ميثاقَهُ عَلى نوحٍ عليه السلام وعَلَى النَّبِيّينَ عليهم السلام أن يَعبُدُوا اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى ولا يُشرِكوا بِهِ شَيئاً، وأمَرَ بِالصَّلاةِ، وَالأَمرِ بِالمَعروفِ وَالنَّهيِ عَنِ المُنكَرِ، وَالحَلالِ وَالحَرامِ، ولَم يَفرِض عَلَيهِ أحكامَ حُدودٍ ولا فَرَضَ مَواريثَ، فَهذِهِ شَريعَتُه"
📚الکافی ج ٨ ص ٢٧٢
👌امام سجاد علیه السلام فرمود ؛
« چون آدم از دنیا رفت ، هبه الله بر او نماز خواند و در نمازش هفتاد و پنج تکبیر گفت »
📚بحار الانوار ج11 ص264
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« نوح نبی در کشتی به همراه همراهان نماز می خواند »
📚بحار الانوار ج11 ص342
❕در روایت دیگر آمده است :
" براى داوود عليه السلام، پيامبر خدا، ساعتى از شب بود كه در آن، خانوادهاش را بيدار مىكرد و مىگفت: اى خاندان داوود! برخيزيد و نماز بخوانيد. همانا اين ساعتى است كه خداوند، دعا را در آن اجابت مىكند، مگر از ساحر و باجگير. "
"كانَ لِداوودَ نَبِيِّ اللَّهِ عليه السلام مِنَ اللَّيلِ ساعَةٌ يوقِظُ فيها أهلَهُ، فَيَقولُ: يا آلَ داوودَ، قوموا فَصَلّوا؛ فَإِنَّ هذِهِ ساعَةٌ يَستَجيبُ اللَّهُ فيهَا الدُّعاءَ، إلّالِساحِرٍ أو عَشّارٍ "
📚مسند احمد ج ٥ ص ٤٩٢
❕ پيامبر گرامی فرمود :
" خداوند، ابراهيم عليه السلام را دوست خود نگرفت، جز از آن رو كه [مهمانان و بينوايان را] اطعام مىكرد و شبهنگام كه مردم در خواب بودند، نماز مىخواند. "
📚علل الشرایع ج ١ ص ٣٥
❕بنابراین نماز، نماد عبادت و جلوه عبوديت مؤمنان در برابر خداى خويش است و در همه اديان توحيدى و حتى آيينهاى غير توحيدى، به شكلهاى گوناگونى وجود داشته است.
📚جهت آگاهی رجوع کنید : المفصل فى تاريخ العرب قبل الاسلام: ج 6 ص 337.
❕ نماز در حجاز و جزيرة العرب نيز شناخته شده بوده و برگزار مىشده است، اگر چه به تعبير قرآن، برخى اعراب جاهلى به جاى نماز، تنها دستافشانى مىكرده و آواز مىخواندهاند. ( انفال ٣٥ )
👌افزون بر اين، وجود اديان ابراهيمى در عربستان و باقى ماندن نسل ابراهيم عليه السلام و فرزندان اسماعيل عليه السلام در مكّه موجب گسترش فرهنگ نماز خواندن در آن مناطق حتی در میان آیین های غیر توحیدی بوده است .
👌بنابراین اگر سومریان باستان عقیده به خواندن نماز داشته اند , این عقیده را از ادیان توحیدی اخذ کرده بودند , اما در جهت ناصواب و برای پرستش بت های خود از این عبادت استفاده می کرده اند .
❕البته کتابهای معتبر که از سومریان بحث کرده اند , اشاره ای به نماز سومریان و کیفیت آن نداشته اند , و مطلب فوق می تواند از جعلیات ملحدین در فضای مجازی باشد , جهت آگاهی از عقاید و اعمال سومریان رجوع کنید :
📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان , مبلغی , ج ٢ بخش " ادیان مردم بین النهرین باستان "
❕در رابطه با بستن دستها در نماز نیز , باید توجه داشت که چنین عملکردی از بدعت های عمر بن خطاب و تقلید از ایرانیان است که پادشاهان خود را با بستن دستها احترام می کردند و ریشه در سنت نبوی و تعالیم اسلامی ندارد , چنان که در ذیل مفصل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌وهابی مدعی است که خداوند در آیاتی , خواندن و صدا زدن غیر خود را ممنوع کرده است , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2263
👌متاسفانه اهلسنت روایتی دارند که تحت عنوان " شق الصدر " از آن یاد می کنند که یک جریان خرافی بوده و با عصمت پیامبر گرامی اسلام ص هم همخوانی ندارد , در ذیل در این رابطه توضیحات کافی را داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3467
❕وهابی مدعی است که میان گفتن جمله " ایاک نستعین " و استعانت از خداوند با توسل و درخواست از غیر خدا , تضاد وجود دارد و شیعه گرفتار تناقض رفتاری شده است , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🌿https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2129
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ـ🍃⃟🌹᭄•🍃⃟🌹᭄•🍃⃟🌹᭄•
ـ🌹•🍃⃟🌹᭄•
ـ🍃⃟🌹᭄•
ـ🌹
ـ🍃⃟
ـ᭄•
🍃 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🍃
🌺با توجه به این که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم ، کانال پرسمان اعتقادی ضمن دعوت از آحاد مردم برای شرکت پر شور در این انتخابات و برگزیدن فرد اصلح برای تصدی این منصب ، برخی از پرسش های پاسخ داده شده مرتبط با این موضوع را تقدیم می کند؛
1⃣عده ای از مومنین قصد شرکت در انتخابات را ندارند ❗️دلیل شرعی بر لزوم شرکت در انتخابات است؟ مراجع بر چه اساسی شرکت در انتخابات را لازم می دانند؟
🗯 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1969
2⃣آیا حدیث انتخاباتی از امام صادق علیه السلام صحت دارد که امام می گوید وقتی بین انتخاب دو حاکم شک و تردید داشتید به عادل ترین و صادق ترین و با تقوا ترین آنها رای دهید و اگر در این صفات مساوی بودند به کسی رای دهید که مخالفان و دشمنان به آنها تمایل دارند؟
🗯 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3452
3⃣آیا از لحاظ آیات و روایات ، مردم حق انتخاب رییس جمهور را دارند؟
🗯 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3124
4⃣ملاک های رییس جمهور اصلح از لحاظ روایات ❗️
🗯 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1968
5⃣چرا زنان نمی توانند رییس جمهور شوند ❗️
🗯 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2057
┅═ೋ❅🌹❅ೋ═┅
🌷 لینک دسترسی به این مجموعه در پیامرسان تلگرام :
🍀https://t.me/Rahnamye_Behesht/13731
᭄•
🍃⃟
🌹
🍃⃟🌹᭄•
🌹•🍃⃟🌹᭄•
🍃⃟🌹᭄•🍃⃟🌹᭄•🍃⃟🌹᭄•
#ملاک_شکسته_خواندن_نماز
🤔#پرسش
❓معیار تقصیر در نماز و روزۀ مسافر، یک روز راه است، نه هشت فرسخ...
تبیین ملاک تقصیر از نگاه استاد اکبرنژاد:
⬅️ در بحث تقصیر نماز و روزه، از آیات قرآنی و قرائن اطراف آن غفلت شده است.
🔹واژۀ «سفر» در قرآن در فضای عسر و حرج تعریف شده است؛ در حالی که این موضوع با معیار هشت فرسخ ناسازگاری دارد.
🔹در روایات نیز «هشت فرسخ» همراه ملاک «مسیرة یوم» آمده است. در موارد زیادی «ثمانیة فراسخ» تطبیق برای مسیرة یوم است.
🔹اصل عقلی «کلیت و شمول» می گوید وقتی روایات برای موضوعی دو ملاک معرفی کردند، ملاکی اصل خواهد بود که فرازمانی و فرامکانی باشد و ملاک دیگر تطبیقی بر آن زمان خاص خواهد بود.
🔹ملاک اصلی برای تقصیر نماز و روزه، یک روز راه است نه هشت فرسخ؛ هشت فرسخ تطبیق یک روز راه در زمان صدور روایت بوده است که ترابری عمومی با شتر بود.
📌 این برداشت بر اساس متد اجتهاد است نه ادعاهای بی ضابطه روشنفکری ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما با صراحت , ملاک شکسته شدن نماز را هشت فرسخ راه معرفی کرده اند .
❕عبداللَّه بن يحيى كاهلى گوید :
«انّه سمع الصادق (ع) يقول في التقصير في الصلاة: بريد في بريد أربعة و عشرون ميلًا؛ " از امام صادق (ع) شنيده شد كه در باره كوتاه شدن نماز فرمود: يك بريد در يك بريد، يعنى بيست و چهار ميل ( هشت فرسخ ) ».
📚تهذیب الاحکام ج ٣ ص ٢٠٧
❕در روايت فضل بن شاذان از امام رضا (ع) آمده است که حضرت كه در نامهاى به مأمون فرمود: "و التقصير في ثمانية فراسخ و مازاد، و إذا قصّرت أُفطرت؛ " نماز در هشت فرسخ و بيش از آن كوتاه و شکسته مىشود و زمانى كه نماز كوتاه باشد روزه نيز افطار مىشود.»
📚عیون الاخبار ج ٢ ص ١٢٣
❕در روايت محمد بن مسلم از امام باقر از پدرشان از پيامبر (ص) آمده است كه فرمود :" التقصير يجب في بريدين " " نماز را در دو بريد ( هشت فرسخ ) بايد كوتاه و شکسته خواند. "
📚وسائل الشیعه ج ٨ ص ٤٥٥
👌در روايت عيص بن القاسم از امام صادق ع كه در باره كوتاه شدن و شکسته شدن نماز فرمود «حدّه أربعة و عشرون ميلًا؛ " حدّ كوتاه شدن نماز، بيست و چهار ميل ( هشت فرسخ ) است».
📚تهذیب الاحکام ج ٤ ص ٢٢١
❕راوی می گوید :
" قلت لابى عبداللَّه (ع): أدنى ما يقصّر فيه المسافر الصلاة؟ قال: بريد ذاهباً و بريد جائياً " "به امام صادق ع عرض كردم كمترين حدّى كه مسافر بايد نمازش را كوتاه بخواند چيست؟ فرمود: يك بريد برود و برگردد. ( چهار فرسخ برود و برگردد ) »
📚تهذیب الاحکام ج ٣ ص ٢٠٨
👌در روایت دیگر , راوی می گوید :
"سمعت أباعبداللَّه يقول: يقصّر الرجل الصلاة في مسيرة اثنى عشر ميلًا " " از امام صادق شنيدم كه فرمود: مسافر بايد نمازش را در مسير دوازده ميلى ( چهار فرسخ رفت و آمد ) كوتاه بخواند.»
📚تهذیب الاحکام ج ٣ ص ٢٠٨
❕در روایت دیگر , امام باقر ع فرمود : " التقصير في بريد و البريد أربعة فراسخ " "نماز در يك بريد، كوتاه خوانده مىشود و بريد چهار فرسخ است. "
📚الکافی ج ٣ ص ٤٣٢
❕زراره می گوید :
«قال: سألت أبا عبداللَّه (ع) عن التقصير، فقال: بريد ذاهب و بريد جائي "از اباعبداللَّه (ع) در باره كوتاه شدن نماز پرسيدم، فرمود: در يك بريد رفت و يك بريد برگشت.»
📚الفقیه ج ١ ص ٤٤٩
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌می بینیم که این روایات با صراحت , حد شکسته خواندن نماز را در هشت فرسخ می داند یا در چهار فرسخ رفت و آمد که مجموعا می شود هشت فرسخ .
❕از آنجایی که در زمانهای گذشته ملاک مشخصی برای اندازه گیری مسافت و هشت فرسخ در غالب سفرها وجود نداشته است , امامان علیهم السلام با توجه به هشت فرسخ , سیر زمانی را ملاک شکسته خواندن نماز قرار می دادند و می فرمودند اگر با شتر در طول یک روز در سفر بودید , باید نماز را شکسته بخوانید , چون شتر در طول یک روز , هشت فرسخ را طی می کند . بنابراین ملاک همان هشت فرسخ است و مسیر طی شده در طول یک روز با شتر , نشانه ای بر پیموده شدن هشت فرسخ و لزوم شکسته خواندن می باشد .
❕بر همین اساس می بینیم که سماعة می گوید : " سألته عن المسافر في كم يقصّر الصلاة؟ فقال: في مسيرة يوم و ذلك بريدان و هما ثمانية فراسخ "؛ " در باره مسافر از امام ع پرسيدم كه در چه مسافتى نماز كوتاه مىشود؟ فرمود: در مسير يك روز كه دو بريد است و دو بريد هشت فرسخ است.»
📚تهذیب الاحکام ج ٣ ص ٢٠٧
👌می بینیم که امام ع می گوید که چون مسیر طی شده با شتر هشت فرسخ است , لذا در مسیر یک روز باید نماز را شکسته خواند , چون در این مسیر هشت فرسخ مصداق پیدا می کند و آنچه هم که مهم است همین هشت فرسخ می باشد .
❕در روایت دیگر آمده است :
"انّ التقصير لم يوضع على البغلة السفواء و الدابّة الناجية و انّما وضع على سير القطار». " كوتاه شدن نماز بر اساس سير قاطر تندرو يا حيوان سريع السير وضع نشده است، بلكه براساس سير قطار شتران وضع شده است. "
📚الفقیه ج ١ ص ٤٣٦
❕یعنی چون شتران در طول یک روز , هشت فرسخ را طی می کنند لذا مسیر پیموده شده توسط شتر در طول یک روز , ملاک تقصیر است چون در این صورت هشت فرسخ مصداق پیدا می کند , اما چون مسیر طی شده توسط اسب ها و سایر حیوانات تیز رو در طول یک روز بیشتر از هشت فرسخ است , لذا طی مسیر آنها ملاک قرار نگرفته است .
👌گفته شد که هشت فرسخ که حدودا پنجاه کیلومتر می شود , عسر و حرجی ندارد که نماز شکسته شود , در حالی که همان اندازه مسافت هم در حد خودش عسر و حرج دارد , اگر چه این عسر و حرج نسبت به مسافت صد کیلومتر مثلا کمتر است , اما مطابق روایات , خداوند این لطف و هدیه را برقرار کرده که در سفر , نماز شکسته خوانده شود , اگر چه سفری که می رویم زیاد عسر و حرج نداشته باشد , ما نیز موظفیم که این هدیه الهی را بپذیریم .
❕پیامبر گرامی فرمود :
« خداوند عز و جل بر بیماران امتم و مسافران آن با افطار در سفر و شکسته خواندن نماز تصدق و لطف کرده است .آیا شادی شما در این است که صدقه الهی را به او باز گردانید ( و مطابق حکم خداوند رفتار نکنید)»
📚الکافی ج4 ص127
❕پیامبر گرامی فرمود :
« خداوند به من و به امت من هدیه ای داده است که به هیچ یک از امت های گذشته نداده است و آن افطار در سفر و شکسته خواندن نماز است . هر کس مطابق آن رفتار نکند , هدیه خداوند را رد کرده است»
📚وسائل الشیعه ج 8 ص 521
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#حرمت_نبیذ_در_فقه_اهلبیت_علیهم_السلام
🤔#پرسش
❓آیا در فقه شیعه مشروبات الکلی حلال است؟
✍امامان شیعه و اصحابشون نبیذ(شراب خرما) می خوردند و حکم به حلال بودن آن داده اند
نبیذ چیست؟ نبیذ یک نوشیدنی الکلی است که از آب و خرما و شیره پخته شده خرما درست میشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که راغب در کتاب مفردات خویش تصریح کرده است , اصطلاح نبیذ به دو معنا به کار می رود :
1⃣به مطلق نوشیدنی که از کشمش و خرما تهیه شده است , یعنی نوشیدنی که مسکر و مست کننده نیست .
2⃣به نوشیدنی مخصوص و مسکر و مست کننده ای که تحت عنوان شراب خرما و کشمش از آن یاد می شود :
" النَّبِيذُ: التّمرُ و الزّبيبُ الملقَى مع الماء في الإناء، ثمّ صار اسما للشّراب المخصوص "
📚مفردات ألفاظ القرآن، ص: 788
❕آن نبیذ مخصوص و مست کننده را چنین توضیح می دهند :
"مقدارى خرما يا كشمش را در ظرفى كه مقدارىآب درآن بود مىريختند و چند روزى مىگذاشتند، و سپس مىنوشيدند هرچند رسماً شراب نبود، ولى بر اثر گرمى هوا مواد قندى آن تبديل به الكل خفيفى مىشد."
📚لغات در تفسیر نمونه ص ٥٧٨
👌نبیذ به معنای دوم , در روایات ما حرام روشن و بین معرفی شده است که در جهت ترویج حرمت آن جای هیچ تقیه ای نیز نمی باشد , چنان که امام صادق ع فرمود :
" در ترک نبیذ تقیه نیست ( و باید بدون هر گونه تقیه استعمال آن را کنار گذاشت "" قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَيْسَ فِي تَرْكِ النَّبِيذِ تَقِيَّةٌ. "
📚وسائل الشیعه ج ٢٥ ص ٣٥١
❕امام باقر ع فرمود :
رسول الله نبیذ و هر مسکر و مست کننده ای را حرام اعلام کرده است " " حَرَّمَ النَّبِيذَ وَ كُلَّ مُسْكِر "
📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٣٨١
❕ از امام سجاد عليه السّلام پرسيدند از نبيذ ? فرمود :
"مردمى نوشيدند و مردم خوبى آن را حرام دانند و گواهى آنان كه بگواهى خود شهوات خود را كنار زدند پذيراتر است از گواهى آنان كه بگواهى خود شهوات خود را به ميان كشيدند "
"سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ النَّبِيذِ فَقَالَ قَدْ شَرِبَهُ قَوْمٌ وَ حَرَّمَهُ قَوْمٌ صَالِحُونَ فَكَانَ شَهَادَةُ الَّذِينَ دَفَعُوا بِشَهَادَتِهِمْ شَهَوَاتِهِمْ أَوْلَى أَنْ تُقْبَلَ مِنَ الَّذِينَ جَرُّوا بِشَهَادَتِهِمْ شَهَوَاتِهِم "
📚الاحتجاج ج ٢ ص ٣١٥
👌بنابراین نبیذ مسکر حرام مطلق است , امامان ع تصریح می کردند که نبیذ به معنای اول و غیر مسکر حلال است اما نبیذ به معنای دوم و مسکر , حرام است که معاند بدون توجه به این نکته مدعی شده است که آن بزگواران نبیذ مسکر را حلال می دانند .
❕راوی می گوید :
"شنيدم مردى به امام صادق (ع) مىگفت: نبیذ چه حكمى دارد؟ ابو مريم از اين نبیذ مىنوشد و مىگويد شما فرمودهايد بنوشد؟ ابو عبد الله گفت: ابو مريم درست گفته است. ابو مريم پرسيد: اگر در خمره آب، كشمش و خرما بريزند، چه صورت دارد، و من گفتم: حلال است. ابو مريم از من نپرسيد كه نوشيدن مسكرات چه صورت دارد. امام صادق گفت: من در مورد شراب، از هيچ قدرتى تقيه ندارم.
رسول خدا صلوات الله عليه گفته است: هرگونه شراب مستىآور، حرام است.
و هر شرابى كه بسيار آن مستى بياورد، اندك آن حرام است. آن مرد پرسيد:
قربانت شوم. اين نوشیدنی كه رخصت فرمودهاى تا ابو مريم بياشامد، چگونه مشروبى است؟ ابو عبد الله گفت: پدرم ابو جعفر باقر به خادم مىفرمود يك قدح بياورد و قدرى كشمش در آن بريزد و با دقت بشويد و بعد كشمش را در ظرف بزرگترى بريزد دو سه برابر تا چهار برابر آن آب بيفزايد. پدرم اول شب كشمش را در آب مىانداخت و فرداى آن مىنوشيد و اول صبح كشمش را در آب مىانداخت و شبانه مىنوشيد. پدرم به خادم مىفرمود تا هر سه روز يكبار، ظرف شربت را تميز بشويد تا جدار داخلى ظرف ژله نگيرد و باعث تخمير نشود. اگر نبیذ حلال مىخواهيد، نبیذ حلال همين است "
"سَمِعْتُ رَجُلًا وَ هُوَ يَقُولُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا تَقُولُ فِي النَّبِيذِ فَإِنَّ أَبَا مَرْيَمَ يَشْرَبُهُ وَ يَزْعُمُ أَنَّكَ أَمَرْتَهُ بِشُرْبِهِ فَقَالَ صَدَقَ أَبُو مَرْيَمَ سَأَلَنِي عَنِ النَّبِيذِ فَأَخْبَرْتُهُ أَنَّهُ حَلَالٌ وَ لَمْ يَسْأَلْنِي عَنِ الْمُسْكِرِ قَالَ ثُمَّ قَالَ ع إِنَّ الْمُسْكِرَ مَا اتَّقَيْتُ فِيهِ أَحَداً سُلْطَاناً وَ لَا غَيْرَهُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ وَ مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ هَذَا النَّبِيذُ الَّذِي أَذِنْتَ لِأَبِي مَرْيَمَ فِي شُرْبِهِ أَيُّ شَيْءٍ هُوَ فَقَالَ أَمَّا أَبِي ع فَإِنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ الْخَادِمَ .... فَإِنْ كُنْتُمْ تُرِيدُونَ النَّبِيذَ فَهَذَا النَّبِيذُ "
📚الکافی ج ٦ ص ٤١٥
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir