eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخی به وهابی که مدعی است امام رضا ع قرآن را اشتباه خوانده است 🤔 ❓امام معصوم، قرآن را غلط می‌خواند. أبومحمد القاسم بن العلاء رفعه عن عبد العزيز بن مسلم قال : كنا مع الرضا بمرو فاجتمعنا في الجامع يوم الجمعة في بدء مقدمنا فادأروا أمر الامامة وذكروا كثرة اختلاف الناس فيها فدخلت على سيدي فأعلمته خوض الناس فيه فتبسم ثم قال يا عبد العزيز... وَقَالَ لِنَبِيِّهِ : {أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً} 📚 اصول کافی 198/1 ✍🏻 عبدالعزیز بن مسلم می‌گوید : امام رضا برای ما گفت : خدا به پیامبرش می‌فرماید : 👈🏻 {أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً} ⚠️ درحالی‌که آیه قرآن اینگونه است : ﴿وَأَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمۡ تَكُن تَعۡلَمُۚ وَكَانَ فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡكَ عَظِیمࣰا﴾ [نساء/١١٣] ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 ❗️❗️ 💠💠 👌وهابی با اهانت به امام رضا علیه السلام مدعی است که ایشان علم و آگاهی نسبت به قرآن ندانسته است در حالی که چشمان خود را بر جهل و ناآگاهی ابوبکر و عمر بسته است که نسبت به بدیهی ترین آیات قرآن علم و آگاهی نداشتند . ❕خداوند می فرماید : " يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَة " " از تو (در باره ارث خواهران و برادران) سؤال مى‏كنند، بگو خداوند حكم كلاله (خواهر و برادر) را براى شما بيان مى‏كند " ( نساء ١٧٦ ) ❕آنچه از كتب لغت استفاده ميشود اين است كه" كلالة" در اصل معنى مصدرى دارد و به معنى" كلال" يعنى از بين رفتن قوت و توانايى است ولى بعدا به خواهران و برادرانى كه از شخص متوفى ارث مى‏برند گفته شده است و شايد تناسب آن اين باشد كه برادران و خواهران جزء طبقه دوم ارث هستند، و تنها با نبودن پدر و مادر و فرزند ارث مى‏برند، و چنين كسى كه پدر و مادر و فرزندى ندارد مسلما در رنج است و قدرت و توانايى خويش را از دست داده، و لذا به آنها" كلالة" گفته مى‏شود و" راغب" در كتاب" مفردات" مى‏گويد: " كلالة" به كسانى گفته مى‏شود كه از متوفى ارث مى‏برند، در حالى كه پدر و مادر يا فرزند و فرزندزاده او نيستند." 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص: 296 👌ابوبکر و عمر همین معنای ساده از کلاله را نمی دانستند چنان که علمای اهلسنت از معدان بن ابى طلحه يعمرى نقل می کنند که گويد: " عمر بن خطاب روز جمعه‏اى خطبه خواند و از پيامبر ياد كرد و از ابوبكر هم ياد نمود پس گفت: پس از آن من، چيزي را بعد از خودم وانگذاشتم كه پيش من مهمتر از كلاله باشد. من مراجعه به پيامبر خدا ننمودم درباره چيزى به اندازه آنچه درباره كلاله مراجعه كردم و سخت نگرفتم من درباره چيزى به اندازه‏ ای كه در باره كلاله سخت گرفتم تا آنكه با انگشتش زد به سينه‏اش و گفت: اى عمر آيه تابستان كه كه در آخر سوره نساء است تو را بس نيست اگر زنده بمانم قضاوت ميكنم به قضيّه‏اى كه هر كس قرآن بخواند يا نخواند در آن قضاوت كند " "إنّ عمر بن الخطّاب خطب يوم الجمعة فذكر نبيّ اللَّه و ذكر أبا بكر فقال: ثمّ إنّي لا أدع بعدي شيئاً أهمّ عندي من الكلالة ما راجعت رسول في شي‏ء ما راجعته في الكلالة، و ما أغلظ لي في شي‏ء ما أغلظ لي فيه حتى طعن بإصبعه في صدري و قال: يا عمر ألا يكفيك آية الصيف التي في آخر سورة النساء؟ و إنّي إن أعش أقضِ فيها- بقضاء- بقضيّة يقضي بها من يقرأ القرآن و من لم يقرأ القرآن‏ " 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤٢٨ _ سنن ابن ماجه ج ٢ ص ٩١٠ ❕یا از مسروق نقل می کنند که گويد: " پرسيدم از عمر بن خطاب از نزديكانم که وارث كلاله ميشود. پس گفت: الكلاله. الكلاله و ريشش را گرفت آنگاه گفت: بخدا قسم هر آينه اگر آنرا ميدانستم بهتر بود پيش من از اينكه هر چه روى زمين هست مال من باشد. پرسيدم از كلاله از رسول خدا که فرمود: آيا نشنيدى آيه‏اى را كه در تابستان (صيف) نازل شده و اين جمله را سه مرتبه تكرار كرد " " سألت عمر بن الخطّاب عن ذي قرابة لي ورث كلالة، فقال: الكلالة الكلالة. و أخذ بلحيته ثمّ قال: و اللَّه لأن أعلمها أحبّ إليّ من أن يكون لي ما على الأرض من شي‏ء، سألت عنها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم فقال: «أ لم تسمع الآية التي أُنزلت في الصيف؟». فأعادها ثلاث مرّات‏ " 📚تفسیر طبری ج ٤ ص ٤٤ _ الدر المنثور ج ٢ ص ٧٥٧ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕یا نقل می کنند : " نازل شد يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ ... پس رسول خدا آنرا تلقين كرد به حذيفه (آموخت به او) و حذيفه هم آنرا به عمر آموخت پس چون چندى بعد شد عمر از آن از حذيفه پرسيد پس حذيفه به او گفت: بخدا قسم كه احمق هستى اگر گمان كردى كه آنرا رسول خدا بمن تلقين نمود پس منهم آنرا بتو آموختم چنانچه رسول خدا آنرا بمن آموخت بخدا قسم چيزى هرگز براى تو به آن زياد نخواهم كرد. " " نزلت (يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ) فلقّاها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم حذيفة، فلقّاها حذيفة عمر، فلمّا كان بعد ذلك سأل عمر عنها حذيفة فقال: و اللَّه إنّك لأحمق، إن كنت ظننت أنّه لقّانيها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم فلقّيتكها كما لقّانيها رسول اللَّه، و اللَّه لا أزيدك عليها شيئاً أبدا " 📚تفسیر قرطبی ج ٦ ص ٢٩ _ تفسیر ابن کثیر ج ١ ص ٥٩٤ ❕ابوبکر نیز مانند عمر معنای کلاله را نمی دانست چنان که از شعبى نقل می کنند که گفت : " از ابو بكر از كلاله پرسيدند، پس گفت: من آنرا براى خودم ميگويم پس اگر درست باشد از خداست و اگر غلط باشد از من است و از شيطان ميبنم آنرا كه غير از فرزند و پدر است پس چون عمر خليفه شد، گفت كه من شرم ميكنم از خدا كه برگردانم چيزي را كه ابو بكر آن را گفته است. " " سُئل أبو بكر رضى الله عنه عن الكلالة؟ فقال: إنِّي سأقول فيها برأيي فإن يك صواباً فمن اللَّه و إن يك خطأ فمنّي و من الشيطان، و اللَّه و رسوله بريئان منه، أراه ما خلا الولد و الوالد، فلمّا استخلف عمر رضى الله عنه قال: إنّي لأستحيي اللَّه أن أردّ شيئاً قاله أبو بكر. " 📚مصنف عبدالرزاق ج ١٠ ص ٣٠٤ _ مصنف ابن ابی شیبه ج ١١ ص ٤١٥ ❕همینطور خداوند می فرماید : "أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا _ ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا _فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا _ وَ عِنَباً وَ قَضْباً _ وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً _ وَ حَدائِقَ غُلْباً _ وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا _ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ _ " "ما آب فراوانى از آسمان فروريختيم! - سپس زمين را از هم شكافتيم - و در آن دانه‏هاى فراوانى رويانديم - و انگور و سبزى بسيار- و زيتون و نخل فراوان - و باغهايى پر درخت، _ و ميوه و چراگاه، _ تا وسيله‏اى براى بهره‏گيرى و چهارپايانتان باشد. " ( عبس ٢٦ _ ٣٢ ) 👌خداوند در این آیات از لغت " ابا " استفاده می کند که ابوبکر و عمر نسبت به آن علم و آگاهی نداشتند . ❕اب" (با تشديد باء) به معنى گياهان خودرو و چراگاهى است كه آماده چريدن حيوانات و يا چيدن گياهان باشد، و در اصل معنى" آمادگى" را مى‏بخشد، و از آنجا كه اينگونه چراگاهها آماده بهره‏بردارى است به آن" اب" گفته شده. بعضى نيز گفته‏اند منظور از" اب" ميوه‏هايى است كه قابل خشك كردن و ذخيره نمودن براى زمستان است، به مناسبت اينكه هميشه آماده بهره‏بردارى است. 📚تفسير نمونه، ج‏ 26، ص: 151 ❕علمای اهلسنت از انس بن مالك نقل می کنند که گويد: " عمر بالاى منبر قرائت كرد: «فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا وَ عِنَباً وَ قَضْباً وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا وَ حَدائِقَ غُلْباً وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا» گفت همه اينها را شناختيم پس اب چيست سپس عصائى كه در دستش بود انداخت و گفت اين به جان خدا قسم آن تكلف و كار دشواري است پس چه عيبى دارد براى تو اگر ندانستى اب چيست پيروى كنيد آنچه بيان شده براى شما و هدايت و رهنموئى آن از قرآن است پس عمل به آن كنيد و آنچه نشناخته‏ايد پس آنرا واگذار به پروردگارش كنيد. " "إنّ عمر قرأ على المنبر: (فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا* وَ عِنَباً وَ قَضْباً* وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا* وَ حَدائِقَ غُلْباً* وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا ) ،قال: كلّ هذا عرفناه، فما الأبّ؟ ثمّ رفض عصاً كانت في يده فقال: هذا لعمر اللَّه هو التكلّف، فما عليك أن لا تدري ما الأبّ؟ اتّبعوا ما بُيِّن لكم هداه من الكتاب فاعملوا به و ما لم تعرفوه فكِلوه إلى ربِّه. " 📚المستدرک حاکم , ج ٢ ص ٥١٤ _ فتح الباری ج ١٣ ص ٢٢٩ _ تفسیر قرطبی ج ١٩ ص ٢٢٣ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕عجب اينكه در" در المنثور" آمده است كه همين سؤال را از" ابو بكر" كرده‏اند، او گفت من اگر در كتاب خدا چيزى را بگويم كه نمى‏دانم كدام آسمان بر سر من سايه مى‏افكند، و كدام زمين حاضر است مرا بپذيرد؟. " سئل أبو بكر الصديق رضي الله عنه عن قوله " و أبا " فقال أي سماء تظلني وأي أرض تقلني إذا قلت في كتاب الله مالا أعلم " 📚الدر المنثور ج ٦ ص ٣١٧ 👌در ذيل حديثى كه مرحوم" مفيد" در" ارشاد" آورده است مى‏خوانيم: "هنگامى كه ماجرای نادانی خلیفه نسبت به کلمه " ابا " به گوش امير مؤمنان على ع رسيد، فرمود: " سبحان اللَّه ا ما علم ان الأب هو الكلاء و المرعى و ان قوله تعالى:" وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا" اعتداد من اللَّه بانعامه على خلقه، فيما غذاهم به، و خلقه لهم و لانعامهم، مما تحيى به انفسهم و تقوم به اجسادهم‏ " " عجيب است، آيا او نمى‏دانست كه" اب" به معنى گياهان خودرو و چراگاه است، و اينكه جمله" و فاكهة و ابا" عنايتى است از سوى خداوند نسبت به بندگانش در آنچه از مواد غذايى به آنها داده، و براى آنان و چهار پايانشان آفريده، از چيزهايى كه مايه حيات و قوام جسم آنها است"؟ 📚الارشاد ج ١ ص ٢٠٠ 👌متاسفانه شاهد بودیم که کسانی که در حد ابتدایی نسبت به قرآن و لغات آن اطلاع و آگاهی نداشتند , زمام امور مسلمین را عهده دار شدند و امروزه یک جمعیت بی اطلاع اینان را خلفای بر حق پیامبر می دانند و مدعی اند که امام هشتم شیعیان آیه قرآن را اشتباه خوانده است در حالی که بزرگان خودشان امام رضا علیه السلام را به فضل و بزرگی و علم و دانش ستوده اند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2860 ❕وهابی مدعی شده بود که مطابق روایت کافی شریف , امام رضا ع در خواندن آیات سوره نساء اشتباه کرده است و باید می خوانده " انزل الله علیک الکتاب ... " , خوانده " انزل علیک الکتاب " و الله را جای انداخته است . ❕او توجه ندارد که نسخه نویسان کتاب الکافی , ( یعنی همین کتاب کافی که به دست ما رسیده است ) دچار تصحیف شده اند و الله را از کلام امام رضا ع جای انداخته اند , چرا که علمای دیگری که روایت مذکور را از کافی شریف نقل کرده اند , آورده اند که امام ع آیه را به همان شکلی خوانده که در قرآن است : " قال لنبيّه صلى اللّه عليه و آله: «أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً» 📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج‏ ٥ ص ٢٧٧ _ الوافی ج ٣ ص ٤٨٥ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٢٨٥ ❕علامه مجلسی نیز سخن مذکور و اشتباه نساخ را در کتاب مراه العقول مطرح می کند : "أومأنا إليه" أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ" في سورة النساء هكذا:" وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ" فالتغيير إما من النساخ‏ ... " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏ ٢ ص ٣٩٧ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ارتباط علی علیه السلام با یک کنیز در زمان حیات فاطمه سلام الله علیها 🤔 ❓آتئیست و اسلام ستیزان جدیدأ صحبتی بیان کردن و با استناد به روایاتی گفتند که امیرالمومنین در زمان حیات حضرت زهرا ،،،،، در ماجرای جيش یمن،،، با یک کنیز باکره و زیبا رو تماس جنسی برقرار کردن 🔹و روایاتی هم بیان می روایت از صحیح بخاری جلد : 5 صفحه : 163 : ⬛در کتب ما شیعیان مضمون این روایت هست ▫️که در کتاب کشف المحجه: ۱۷۷-۱۷۸ ( به نقل از رسائل کلینی )؛ بحارالأنوار ۱۲:۳۰، حدیث ۱ ❗️ 💠💠 👌اعتقاد شیعه بر آن است که امام علی علیه السلام تا زمانی که فاطمه سلام الله علیها زنده بود , همسر دیگری چه از کنیزان و چه از زنان آزاد اختیار نکرد , چنان که شیخ عباس قمی می نویسد : "گفته شده مادامى‏كه حضرت فاطمه عليها السّلام در دنيا بود امير المؤمنين عليه السّلام زنى را به نكاح خود در نياورد چنان كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم در زمان حيات خديجه زن ديگر اختيار نفرمود و بعد از آن كه حضرت فاطمه عليها السّلام از دنيا رحلت فرمود بنا بر وصيّت‏ آن حضرت امامه دختر خواهر آن مخدّره را تزويج كرد " 📚منتهی الامال ج ١ ص ٤٥٢ ❕در روایات ما با صراحت به این نکته تصریح شده است , چنان که امام صادق ع فرمود : "خداوند تعالى تا زمانى كه فاطمه در قيد حيات بود زنان ديگر را بر على عليه السّلام حرام نمود، زيرا كه وى هرگز مبتلا به حيض نمى‏شد و طاهره بود " " أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَرَّمَ اللَّهُ النِّسَاءَ عَلَى عَلِيٍّ مَا دَامَتْ فَاطِمَةُ حَيَّةً لِأَنَّهَا طَاهِرَةٌ لَا تَحِيض‏ " 📚بشاره المصطفی ص ٢٤٨ _ مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٣٠ ❕برخی تصریح کرده اند که در آخرت نیز از زنان دنیوی جز فاطمه س همسر علی ع نمی باشد : " َّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّهُ زَوَّجَ الْبَتُولَ فَاطِمَةَ فِي الدُّنْيَا وَ هُوَ زَوْجُهَا فِي الْآخِرَةِ فِي الْجَنَّةِ لَيْسَتْ لَهُ زَوْجَةٌ فِي الْجَنَّةِ غَيْرُهَا مِنْ نِسَاءِ الدُّنْيَا " 📚بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥٤ ❕مطابق روایتی از امام رضا ع خداوند در سوره انسان که از انواع نعمت های بهشتی سخن می گوید , از حوریه سخن به میان نمی آورد تا شان فاطمه س حفظ شود که مثلا ایشان اند که در بهشت تنها همسر علی ع هستند : " سُئِلَ عَالِمٌ فَقِيلَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ أَنْزَلَ هَلْ أَتَى فِي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنْ نَعِيمِ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ ذَكَرَ فِيهِ إِلَّا الْحُورَ الْعِينَ قَالَ ذَلِكَ إِجْلَالًا لِفَاطِمَةَ ع‏ " 📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٢٥ ❕بر همین اساس در کتاب شریف تفسیر نمونه می خوانیم : " آخرين نكته‏اى را كه در اينجا لازم به ياد آورى مى‏دانيم اين است كه به گفته جمعى از دانشمندان اسلامى از جمله" آلوسى" مفسر معروف اهل سنت بسيارى از نعمتهاى بهشتى در اين سوره بر شمرده شده است ولى از" حور العين" كه غالبا در قرآن مجيد در عداد نعمتهاى بهشتى آمده مطلقا سخنى مطرح نيست، ممكن است اين امر به خاطر نزول اين سوره در باره فاطمه زهرا و همسر و فرزندانش مى‏باشد كه به احترام بانوى اسلام" س" ذكرى از" حور" به ميان نيامده " 📚تفسير نمونه، ج‏ ٢٥ ص: ٣٤٨ 👌بنابراین علی ع تا زمان حیات فاطمه س همسر دیگری اختیار نکردند با توجه به این سخن پیرامون مطلب یاد شده در پرسش یاد آور می شویم : ❕مطابق روایات شیعه پیامبر گرامی با صراحت علی ع را به عنوان ولی و سرپرست مومنین معرفی کرده و فرمودند : " پس از من، على، ولىّ هر مؤمن است. " " عَلِيٌّ وَلِيُّ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي. " 📚امالی صدوق ص ٥٠ ح ٣ ❕اهلسنت نیز این حدیث را نقل کرده اند , مطابق نقل ترمذی عمران بن حُصَين می گوید : "پيامبر خدا لشكرى را روانه كرد و على بن ابى طالب را بر آن گمارد. او جنگ را به پايان برد و كنيزى را [از ميان اسيران‏] برگرفت. برخى بر او خرده گرفتند. نيز چهار تن از اصحاب پيامبر خدا با هم پيمان بستند و گفتند: چون پيامبر خدا را ببينيم، او را از كار على، باخبر مى‏كنيم. رسم اين بود كه مسلمانان، چون از سفر باز مى‏گشتند، ابتدا نزد پيامبر خدا مى‏رفتند و بر او سلام مى‏دادند و سپس، به منزل‏هاى خود باز مى‏گشتند. همين كه لشكريان آمدند، بر پيامبر خدا سلام دادند، يكى از آن چهار تن برخاست و گفت: اى پيامبر خدا! آيا مى‏دانى كه على بن ابى طالب چنين و چنان كرد؟ پيامبر خدا از او روى گرداند. سپس دومى برخاست و مانند گفته پيشين گفت. پيامبر [از او نيز] روى گرداند. سومى برخاست و همان را گفت. پيامبر، باز هم روى گرداند. سپس چهارمى برخاست و مانند آنها سخن گفت. پس پيامبر خدا در حالى كه خشم در چهره‏اش هويدا بود فرمود: «از على چه مى‏خواهيد؟! از على چه مى‏خواهيد؟! ازعلى چه مى‏خواهيد؟! همانا على از من است و من از على‏ام و 👈پس از من، او ولىّ هر مؤمن است»👉 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 " .... فَأَقبَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَالغَضَبُ يُعرَفُ في وَجهِهِ، فَقالَ: ما تُريدونَ مِن عَلِيٍّ؟! ما تُريدونَ مِن عَلِيٍّ؟! ما تُريدونَ مِن‏ علِيٍّ؟! إنَّ عَلِيّا مِنّي، و أنَا مِنهُ، وهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي " 📚سنن الترمذي: ج 5 ص 632 ح 3712، المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 119 ح 4579 ❕ما داستان رابطه علی علیه السلام با کنیز را قبول نداریم چون بر خلاف روایات ما است , اما ذیل داستان که سخن از ولایت علی ع به میان می آورد را قبول داریم و از باب قاعده الزام به این روایت استناد می کنیم اگر چه همه فقرات آن را قبول نداریم , چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « الزموهم بما الزموا به انفسهم » « مخالفین را بر اساس آنچه خودشان به آن پایبند هستند و قبول دارند ملزم کنید » 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 320 ❕در رابطه با این که جریان مذکور در کتب شیعه هم آمده است , گفتنی است که در کتاب کشف المحجه ابن طاووس به نقل از علی ع آمده است که فرمود : " بالاخره ابو بكر خليفه شد، ولى در كارها ميانه‏روى نموده و مفاسد را آشكار ننمود، پس با او مصاحبت كردم در حالى كه نصيحت‏كننده او بودم، و در آنچه كه اطاعت خدا بود او را متابعت نمودم، تا هنگام مرگ او رسيده و محتضر شد، پيش خود گفتم: امر ولايت را از من نگرداند، و اگر خصوصياتى كه ميان او و عمر بود كه قبلا بر آن تبانى نموده و بآن رضايت داده بودند نبود هر آينه گمان نداشتم كه آن را از من بگرداند؛ با اينكه فرموده پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله را به بريده اسلمى هنگامى كه من و خالد بن وليد را بسوى يمن فرستاد شنيده بود، كه فرمود: هر گاه از يك ديگر جدا شويد هر يك از شما بر لشكر خود مستقلا امارت دارد، و هر گاه در يك جا جمع شويد پس على بر همه شما امير است، پس رفته و جهاد نموديم و اسيرانى بدست آورديم، كه در ميان ايشان 👈خوله دختر جعفر جار الصفا بود، كه براى حسن و جمالش جار الصفايش ناميدند، پس من خوله حنفيه را بغنيمت گرفتم، 👉و خالد او را از من گرفت، و بريده را خدمت رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم در حالتى كه‏ تحريض و تهييج‏كننده بر من بود فرستاد، و بريده بآنچه واقع شده بود از گرفتن من خوله را خبر داد، پس آن حضرت فرمودند: اى بريده سهم او از خمس بيش از آنست كه اخذ نموده است همانا او ولى شما است بعد از من، و اين كلام را ابو بكر و عمر شنيدند، و الحال بريده حى و حاضر است و هنوز نمرده است، آيا بعد از اين براى كسى جاى حرفى ميماند. " 📚برنامه سعادت (ترجمه كشف المحجة لثمرة المهجة)، ص: 230 ❕این نقل سند صحیحی ندارد و راویان آن ذکر نشده است و به اصلاح مرسل است , گذشته از آنکه با واقعیت تاریخی و روایات ما نیز همخوانی ندارد , چرا که آنچه در مورد خوله حنفیه در منابع روایی ما از امام باقر ع و جابر نقل شده است آن است که در زمان ابوبکر ، خالد بن ولید به جرم ندادن زکات ، و اعتقاد به ولایت علی علیه السلام ، به قبیله خوله حمله کرد و بزرگان آنان را کشت و خوله را نیز به اسارت در آورد ، علی علیه السلام خوله را از دست آن قوم نابکار نجات داد و با درخواست و رضایت خود خوله و اجازه برادر خوله با او ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج ، محمد بن حنفیه بوده است نه آنکه خوله در زمان پیامبر اسیر شده باشد و به تصرف علی ع در آمده باشد : " فَلَمْ تَزَلْ عِنْدَهَا إِلَى أَنْ قَدِمَ أَخُوهَا فَتَزَوَّجَهَا مِنْهُ وَ أَمْهَرَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ تَزَوَّجَهَا نِكَاحاً " 📚مناقب آل ابی طالب ، ج 2 ص 278 _ بحار الانوار ج 41 ص 303 ❕در منابع اهلسنت هم تصریح شده است که خوله در زمان ابوبکر اسیر شد که بعد علی ع با او ازدواج کرد : " هي خولة بنت جعفر بن قيس ابن مسلمة بن عبيد بن ثعلبة بن يربوع بن ثعلبة بن الدؤل بن حنيفة بن لجيم بن صعب بن على ابن بكر بن وائل سباها خالد أيام الصديق أيام الردة من بنى حنيفة فصارت لعلى بن أبى طالب فولدت له محمدا هذا " 📚البداية و النهاية، ج‏ 7، ص: 331 👌بنابراین نقل مورد استناد در کتاب کشف المحجه در مورد خوله هم سند صحیحی ندارد و هم با واقعیت های تاریخی همخوانی ندارد , لذا نمی تواند مورد استناد واقع شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🔰ویژه نامه پرسمان اعتقادی در ایام ؛ ❕به مناسبت فرا رسیدن ایام حج ابراهیمی کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 🔷پرسش و پاسخ ها پیرامون فریضه و احکام آن و عید و خانه ؛ 1⃣می خواستم بدونم با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3027 2⃣در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که آن ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3028 3⃣ سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3029 4⃣دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود این خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3030 5⃣سوالاتی ذهنم را مشغول داره چرا خدا خانه اش رو در بین عرب ها قرار داده که الان رفت و امد به اونجا سخته ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3031 6⃣با توجه به نزدیکی ایام حج گذاردن دشمنان اسلام همواره این اجتماع مسلمین را ملامت می کنند خواستم بگید اساسا چه اسرار و فلسفه ای در وجوب حج میباشد که اینقدر روی اون تاکید شده ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3032 7⃣لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035 8⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3036 9⃣با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به ظالم در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم مظلوم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3037 🔟نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز مستندی ندارد و بدعت است❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3038 1⃣1⃣فلسفه تراشیدن سر و گرفتن ناخن در مناسک حج چیست ❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3039 2⃣1⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3048 3⃣1⃣ایا به راستی دلیلی وجود دارد که آب زمزم و خاک کربلا شفا می دهد یا خرافات است ؟ اخر وهابیت در این نوع مسائل زیاد به ما اشکال می کنن ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3040
4⃣1⃣فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3047 5⃣1⃣سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3042 6⃣1⃣تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن ❕اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3045 7⃣1⃣شبهه ای است که این روز ها مطرح میشه اینه که خدا تو داستان اصحاب فیل از کعبه دفاع کرد پس چرا وقتی یزید و حجاج کعبه رو تخریب کردن دفاع نکرد و اونا رو عذاب نکرد .یا عکس هایی منتشر میشه که مثلا کبوتری روی بام کعبه فضله میاندازه میگن خداتون چرا نمی تونه از خونه ش محافظت کنه یا مثلا سیل و زلزله میاد و کعبه اسیب میبینه و خدا محافظت نمیکنه❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3043 8⃣1⃣ چرا مسلمانان هفت بار دور کعبه می گردند؟ راز این هفت بار گشتن را باید در رسم بت پرستان آنزمان جستجو کرد چون قبل از اسلام نیز بت پرستان به دور کعبه می گشتند.قرآن از هفت بت نام می برد که در کعبه وجود داشتند .... 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3051 9⃣1⃣ سوالی اساسی از میان کتب تشیع پیاده روی برای زیارت خانه الله متعال چقدر اجر دارد ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3052 0⃣2⃣ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3046 1⃣2⃣در جریان کعبه و محافظت خدا از آن با توجه به سوره فیل و منابع تاریخی گفته شده است که کشوری که ابرهه از آن آمده حبشه(یمن)بوده است لشکر فیل سوار و چنین موجودات عظیمی چگونه از صحرای بزرگ میان این دو کشور عبور کرده اند؟این شبهه را بسیار پرسیده اند و بنده از پاسخ به آن ناتوان بوده ام❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3044 2⃣2⃣در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3041 3⃣2⃣آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3054 4⃣2⃣در روایات داریم که در آسمان چهارم کعبه ، بیت المعمور هستش ؟ با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3049
5⃣2⃣ یه سوال داشتم پیامبر (ص) فرمودند: ساعت (قیام مهدی عج) فرا نمی‌رسد، مگر آنکه در خانه (کعبه) حج گزارده نشود. ×مستدرک علی الصحیحین-ج۵ خواستم ببینم که سند این حدیث از نظر شیعه معتبره؟ (اخه اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم) کلا اگه میشه درباره محتواش و.... هم توضیح بدید ممنون میشم ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3053 6⃣2⃣ مطابق کلیپی ، صحن «مسجدالحرام» در شهر مکه پر از سوسک شده است. تعداد زیادی سوسک بال‌دار به مسجدالحرام کردند و دریغ از این‌که «الله» غیرتی بورزد و معجزه‌ای کند. تعداد سوسک‌ها اینقدر زیاد بود که حیاط بیرونی قبله‌گاه مسلمانان مملو از سوسک شد. داستان فیل و ابرهه و ... یادتان است؟ الله که آن روز فیل‌ها را نابود می‌کرد! امروز از پس سوسک‌ها برنیامده است ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3050 7⃣2⃣ مستند كامل حاصل تحقيقات ٢٠ ساله دكتر دن گيبسن در مورد حقيقت دنياى اسلام حاصل اين تحقيق: ١- محمد اهل مكه و كشور عربستان نبوده است! ٢- پيامبر اسلام اهل مكه و كشور عربستان نبوده است. ٣- هيچ نامى از مكه در نقشه هاى قديمى وجود ندارد. ٤- قدس قبله اول مسلمانان نبوده است و تغيير قبله ٧٠ سال بعد صورت گرفته است و نه در زمان محمد. ٥- تمام توصيفات قرآن در مورد مسجد الحرام و كعبه ارتباطى به شهر مكه و عربستان ندارد ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3055 8⃣2⃣ سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم. کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳ قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حج‌گذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پرده‌های خانه‌کعبه آویختند و کشتند و سپس حجر‌الاسود را با خود بردند‌. همان‌طور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3058 9⃣2⃣ الله در برابر ويروس كرونا زانو زد الله كه يك موجود موهوم بيش نيست و تاكنون هيچ كسى او را در دنياى حقيقى نديده و با او ملاقات نكرده است، خانه اى دارد كه بعنوان بت مسلمانان مورد پرستش قرار ميگيرد. مسلمانان مدعى هستند كه اين الله خالق جهان هستى است و قادر به انجام هر كار خارق العاده اى است. داستانها و افسانه هاى زيادى منجمله افسانه سپاه فيل را نيز براى او ساخته اند. اما همين الله موهوم در مقابل يك ويروس ناچيز به ستوه آمده و به الكل(كشف زكريا رازى) پناه آورده است ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3060 0⃣3⃣فلسفه عظمت و اهمیت روز در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3080 1⃣3⃣با توجه به ایام پیش روی حج این سوال مطرح است که آیا در اسلام لزومی دارد که حجاج از عربستان سوغاتی برای دوستان بیاورند ❗️برخی موافق و برخی مخالفند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1273 2⃣3⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3079 3⃣3⃣دعایی که به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3081 4⃣3⃣آیا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3082 5⃣3⃣این فلسفه رمی جمرات در اعمال حج در چیست ❗️سنگ زدن به شیطان چه مفهومی دارد ❕آیا کار مسخره ای نیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2482 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد عصمت اولی الامر و مصادیق آن 🤔 ❓شیعه می گوید مقصود از اولی الامر افراد معصوم اند زیرا خداوند اطاعت مطلق از اولی الامر را واجب کرده و اطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست در حالی که به این سخن اشکال می شود که خداوند در موارد دیگر تصریح کرده است که از مخلوق نباید در معصیت خداوند اطاعت کرد " لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق " بنابراین آیه اولی الامر هم قید دارد و آن اینکه اطاعت از اولی الامر مشروط به عدم امر به گناه است , بنابراین عصمت اولی الامر قابل اثبات نیست ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم‏ " " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و صاحبان امر را " ( نساء ٥٩ ) ❕ظاهر آيه شريفه اين است كه اطاعت از اولو الامر مطلق است و مقيّد به هيچ قيد و مشروط به هيچ شرطى نيست. به تعبير ديگر، اطاعت از اولى الامر در اين آيه مقيّد به عدم اشتباه و خطاء اولو الامر نشده است و به تعبير سوم، همانگونه كه اطاعت از خدا و رسولش مطلقاً واجب شمرده شده است، اطاعت از اولى الامر كه در رديف آنها قرار گرفته، نيز به صورت مطلق واجب است؛ بنابراين، بناچار بايد اولى الامر معصوم باشد، چون اطاعت بى‏قيد و شرط جز از معصوم ممكن نيست؛ زيرا نمى‏توان به صورت بى‏قيد و شرط از شخصى كه خطا و اشتباه مى‏كند، اطاعت و پيروى نمود. بدين جهت ما معتقديم كه اگر قاضى در صدور رأى خطا كند و طرف دعوى يقين به خطاى قاضى در صدور رأى داشته باشد، به صرف رأى او نمى‏تواند ذى‏نفع گردد و طرف مقابل خود را محكوم كند. 👌حتّى مراجع تقليد، كه پيروى از آن بزرگواران بر مقلّدين آنها لازم است، اگر خطايى بكنند در آن مسأله قابل پيروى نيستند، مثل اين كه رؤيت ماه براى مرجع تقليدى در شب سى ام ماه مبارك رمضان ثابت نشود و حكم كند مردم روز سى‏ام را روزه بگيرند، ولى برخى از مقلّدين با چشم خود ماه شوّال را در شب سى‏ام ببينند، در اينجا اين دسته از مقلّدين نمى‏توانند از مرجع خويش پيروى كنند و روزه بگيرند، بلكه بايد روزه خود را بخورند، چون معتقدند مرجع تقليدشان در اين مسأله خطا كرده است. ❕بنابراين، اطاعت مطلق و بى‏چون و چرا، تنها از معصومين جايز است و نسبت به غير معصوم جايز نيست و از آنجا كه خداوند اطاعت از اولى الامر را بصورت مطلق لازم كرده، نتيجه مى‏گيريم كه اولى الامر بايد معصوم باشد. 📚آیات ولایت در قرآن ص ١١١ ❕جالب توجه اينكه بعضى از دانشمندان معروف اهل تسنن از جمله مفسر معروف فخر رازى در آغاز سخنش در ذيل اين آيه، به اين حقيقت اعتراف كرده و مى‏گويد: " كسى كه خدا اطاعت او را به طور قطع و بدون چون و چرا لازم بشمرد حتما بايد معصوم باشد، زيرا اگر معصوم از خطا نباشد به هنگامى كه مرتكب اشتباهى مى‏شود خداوند اطاعت او را لازم شمرده، و پيروى از او را در انجام خطا لازم دانسته، و اين خود يك نوع تضاد در حكم الهى ايجاد مى‏كند، زيرا از يك طرف انجام آن عمل ممنوع است، و از طرف ديگر پيروى از" اولوا الامر" لازم است، و اين موجب اجتماع" امر" و" نهى" مى‏شود. بنا بر اين از يك طرف مى‏بينيم خداوند اطاعت فرمان اولوا الامر را بدون هيچ قيد و شرط لازم دانسته و از طرف ديگر اگر اولوا الامر معصوم از خطا نباشند چنين فرمانى صحيح نيست، از اين مقدمه چنين استفاده مى‏كنيم كه اولوا الامر كه در آيه فوق به آنها اشاره شده حتما بايد معصوم بوده باشند" 📚تفسير كبير فخر رازى جلد دهم صفحه 144 طبع مصر سنه 1357 ❕بر همین اساس علی علیه السلام فرمود : " خداوند به فرمانبرى از پيامبر فرمان داده است؛ زيرا او معصوم و پاك است و به معصيتِ او فرمان نمى‏دهد. خداوند به فرمانبرى از اولو الأمر فرمان داده؛ زيرا آنها معصوم و پاك اند و به معصيتِ او فرمان نمى‏دهند. " "إنَّما أمَرَ اللَّهُ عز و جل بِطاعَةِ الرَّسولِ لِأَنَّهُ مَعصومٌ مُطَهَّرٌ، لا يَأمُرُ بِمَعصِيَتِهِ. وإنَّما أمَرَ بِطاعَةِ اولِي الأَمرِ لِأَنَّهُم مَعصومونَ مُطَهَّرونَ، لا يَأمُرونَ بِمَعصِيَتِه‏ " 📚الخصال ج ١ ص ١٣٩ _ علل الشرائع ج ١ ص ١٢٣ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕در رابطه با اشکال مطرح شده در پرسش هم گفتنی است : 🔹اولا : سیاق آیه اولی الامر تقیید بردار نیست و همان گونه که وجوب اطاعت ازخدا و رسول قابل تقیید نیست , اطاعت از اولی الامر نیز که هم ردیف با آن ذکر شده است , قابل تقیید نمی باشد . 🔹ثانیا : اگر رسول اکرم و اولی الامر معصوم نباشند و اطاعت آنان مقید باشد، نام بردن آنان در آیه برای آنان مزیتی ایجاد نکرده و مانند سایر افراد خواهند بود که اطاعت از آمر و ناهی مقید به این است که دستورات آنان خلاف شرع و تعالیم دینی نباشد. 🔹ثالثا: در قران کریم مواردی که به مراتب و اهمیت کمتری برخوردار است به مجرد احتمال خطا مقید متصل ذکر شده مانند وجوب امتثال و اطاعت از والدین که در دو مورد بلافاصله قید ذکر شده است . , خداوند می فرماید : "وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ " " ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، و اگر آنها تلاش كنند كه براى من شريكى قائل شوى كه به آن علم ندارى، از آنها اطاعت مكن، بازگشت همه شما به سوى من است، و شما را از آنچه انجام مى‏داديد با خبر خواهم ساخت. " ( عنکبوت ٨ _ لقمان ١٥ ) ❕می بینیم که خداوند دستور به احسان و اطاعت از والدین می دهد اما این قید را می زند که در مسیر ناصواب نمی توان از آنان اطاعت کرد . 👌بنابراین چون اطاعت از اولی الامر در ردیف اطاعت از خدا و رسول ذکر شده است و اطاعت از خدا و رسول مطلق است , اطاعت از اولی الامر هم مطلق است و قید بردار نیست زیرا اطاعت از خدا و رسول قیدی ندارد . ❕در پایان گفتنی است که روايات مختلفى در معرّفى شخص معصوم مورد نظر در آيه «اولی الامر » وجود دارد، كه مهمتر از همه آنها «حديث ثقلين» است. طبق اين حديث، پيامبر اكرم در اواخر عمر شريف خويش فرمودند: إِنّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي ... كِتابَ اللَّهِ ... وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي " 📚کنزالعمال ح ٨٧٠ " من از ميان شما (به جهان آخرت) مى‏روم و دو چيز گرانبها و پرارزش از خود به يادگار مى‏گذارم. نخست كتاب خدا قرآن مجيد و ديگر اهل بيتم، تا زمانى كه به اين دو چنگ بزنيد (و در سايه آن حركت كنيد) گمراه نمى‏شويد. " 👌معناى حديث اين است كه قرآن مصون از خطا و اشتباه است، بدين جهت كسى كه در سايه آن حركت كند مصون از خطاست، پس لا بد اهل بيت هم بايد معصوم از خطا و اشتباه باشند، تا اين كه تمسّك‏جويان به او هم مصون از خطا باشند و الّا معنى ندارد كه اهل بيت معصوم نباشند، امّا كسى كه از آنها پيروى مى‏كند مصون از خطا باشد. پس طبق اين روايت، اهل بيت عصمت و طهارت معصوم هستند، و همانطور كه در شرح آيه گفتيم اولو الامر بايد يك فرد معصوم منتخب از ناحيه خدا باشد، پس لا بد آن شخص ائمّه معصومين عليهم السلام يكى پس از ديگرى است. 👌همینطور احادیث دوازده خلیفه که در روایات اهلسنت آمده است و پیامبر اطاعت آنان را لازم شمرد است مفسر اولی الامر مذکور در آیه اند که در ذیل مفصل پیرامون آن توضیح داده ایم و روشن کرده ایم که این احادیث مصداقی جز ائمه شیعه علیهم السلام را ندارد : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕همینطور مفسّر معروف حاكم حسكانى حنفى نيشابورى، ذيل اين آيه، پنج حديث نقل كرده كه در همه آنها عنوان «اولى الامر» بر على عليه السلام (به عنوان يك مصداق روشن) تطبيق شده است. 👌در نخستين حديث از خود آن حضرت نقل مى‏كند كه وقتى پيامبر فرمود شركاى من كسانى هستند كه خداوند آنها را قرين خودش و من ساخته و درباره آنها آيه يا ايّها الّذين آمَنُوا اطيعُوا اللَّه ... را نازل كرده است، از آن حضرت پرسيدم: يا «نَبَى اللَّهِ مَنْ هُمْ؟»: «اى پيامبر خدا «اولى الامر» كيانند»؟ «قالَ انْتَ اوَّلُهُمْ»: «فرمود: تو نخستين آنها هستى»! 📚شواهد التنزيل در جلد 1، صفحه 148- 151 آورده است. ❕شيخ سليمان حنفى قندوزى كه از دانشمندان معروف اهل تسنن است در كتاب ينابيع المودة از كتاب" مناقب" از" سليم بن قيس هلالى" نقل مى‏كند كه : "روزى مردى به خدمت على ع آمد و پرسيد: كمترين چيزى كه انسان در پرتو آن جزء مؤمنان خواهد شد چه چيز است؟ و نيز كمترين چيزى كه با آن جزء كافران و يا گمراهان مى‏گردد كدام است؟ امام فرمود: اما كمترين چيزى كه انسان به سبب آن در زمره گمراهان درمى‏آيد اين است كه حجت و نماينده خدا و شاهد و گواه او را كه اطاعت و ولايت او لازم است نشناسد، آن مرد گفت: يا امير المؤمنين آنها را براى من معرفى كن، على ع فرمود: همانها كه خداوند در رديف خود و پيامبر ص قرار داده و فرموده يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ. آن مرد گفت فدايت شوم باز هم روشنتر بفرما على ع فرمود: همانهايى‏ كه رسول خدا در موارد مختلف و در خطبه روز آخر عمرش از آنها ياد كرده و فرمود: انى تركت فيكم امرين لن تضلوا بعدى ان تمسكتم بهما كتاب اللَّه و عترتى أهل بيتي‏ :" من در ميان شما دو چيز بيادگار گذاشتم كه اگر دست به دامن آنها بزنيد هرگز بعد از من گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و خاندانم‏ " 📚ينابيع الموده طبع اسلامبول صفحه 116. ❕جوینی نیز احتجاج علی ع را به آیه اولی الامر برای اثبات امامت خویش در برابر برخی از صحابه را مفصل نقل می کند : 📚فرائد السمطین ج ١ ص ٣١٣ باب ٥٨ ح ٢٥٠ 👌ابو حیان اندلسی مفسر معروف اهلسنت هم نزول آیه در حق علی و ائمه اهلبیت علیهم السلام را نقل می کند : 📚بحر المحیط ج ٣ ص ٢٧٨ طبع السعاده مصر ❗️در کتاب شریف " احقاق الحق " منابع بیشتری از اهلسنت نقل می شود که نزول آیه در حق امامان اهلبیت علیهم السلام را نقل کرده اند : 📚احقاق الحق ج ٣ ص ٤٢٤ _ ج ١٤ ص ٣٤٨ ❕از منابع شیعه نیز در تفسير البرهان , دهها روايت از منابع اهل بيت عليهم السلام در ذيل اين آيه آمده است كه میفرمايد: آيه مزبور درباره على عليه السلام، يا آن حضرت و ساير ائمه اهل بيت عليهم السلام نازل شده و حتى در بعضى از اين روايات، نام ائمه دوازده گانه اهل بيت عليهم السلام يك يك آمده است. 📚تفسير برهان جلد 1، صفحه 381- 387. ❕ امام باقر عليه السلام- در باره آيه شريف: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» فرمود : "مقصود آيه، تنها ما هستيم. خداوند، همه مؤمنان را دستور داده تا روز رستاخيز، از ما فرمان برند. " إيّانا عَنى‏ خَاصَّةً، أمَرَ جَميعَ المُؤمِنينَ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ بِطاعَتِنا. " 📚الکافی ج ١ ص ٢٧٦ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❔چرا سر حیوانات رو میبریم برای قربانی یا خوردن یا...؟ مگه اوناهم مثل ما انسان ها جان ندارن ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3430