eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نماز خواندن در لباس نجس !!!! 🤔 : ❓اگر کسی در لباسی نماز خواند که نمی‌دانست نجس است؛ و بعد از نمازش متوجه شد نجس بوده، باید چه کند؟ 🔺 امام صادق : نمازش باطل است. باید اعاده کند. 🔺 امام صادق : نمازش صحيح است. نباید اعاده کند. ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 1⃣ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ وَهْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ صَلَّى وَفِي ثَوْبِهِ بَوْلٌ أَوْ جَنَابَةٌ. فَقَالَ : «عَلِمَ بِهِ أَوْ لَمْ يَعْلَمْ فَعَلَيْهِ إِعَادَةُ الصَّلَاةِ إِذَا عَلِمَ». 📚 تهذيب الأحکام 202/2 ✅ موثّق [ملاذ الأخیار ١٧٣/٤] 2⃣ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ وَهْبِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} : فِي الْجَنَابَةِ تُصِيبُ الثَّوْبَ وَلَا يَعْلَمُ بِهَا صَاحِبُهُ فَيُصَلِّي فِيهِ ثُمَّ يَعْلَمُ بَعْدَ ذَلِكَ! قَالَ : يُعِيدُ إِذَا لَمْ يَكُنْ عَلِمَ. 📚 وسائل الشيعة 476/3 ✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٥٨٢/٤] 3⃣ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ فَضَالَةَ بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنِ الرَّجُلِ يُصَلِّي وَفِي ثَوْبِهِ عَذِرَةٌ مِنْ إِنْسَانٍ أَوْ سِنَّوْرٍ أَوْ كَلْبٍ أَ يُعِيدُ صَلَاتَهُ؟ فَقَالَ : إِنْ كَانَ لَمْ يَعْلَمْ فَلَا يُعِيدُ. 📚 کافی 404/3 ✅ صحيح [مرآة العقول ٣٢٣/١٥] ﴿وَلَوۡ كَانَ مِنۡ عِندِ غَیۡرِ ٱللَّهِ لَوَجَدُوا۟ فِیهِ ٱخۡتِلَـٰفࣰا كَثِیرࣰا﴾ نساء/٨٢ ⚠️ «مذهب» اگر از جانب خدا نباشد، قطعاً اختلاف وتناقض در آن موج می‌زند.❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه وهابی هربار توهم می زند که روایات متناقضی یافته است , در حالی که وقتی بررسی می کنیم روشن می شود که هیچ گونه تناقضی در کار نبوده است . وهابی متوهم و دروغگو نیز هیچگاه جرات نمی کند که پاسخهای ما را مورد نقد و رد قرار دهد !!!!! ❗️مطابق آنچه که در فتاوای فقهای شیعه و روایات اهلبیت علیهم السلام آمده است , اگر انسان نداند که لباسش نجس است و نماز بخواند و بعد از نماز متوجه نجاست لباس شود , نمازی که خوانده است صحیح است و نیازی به اعاده ندارد , اما اگر بداند که لباسش نجس است و فراموش کند که تطهیر کند و نماز بخواند و مثلا در وقت و بعد نماز متوجه شد که لباسش نجس بوده و تطهیر نکرده است , در این صورت باید نمازش را اعاده کند . 👌مرحوم امام خمینی می آورد : "مسأله 10 : اگر فراموش كند كه بدن يا لباسش نجس است و در بين نماز يا بعد از آن يادش بيايد، بايد نماز را دوباره بخواند و اگر وقت نماز گذشته باشد، بايد قضاى آن را به جا آورد. مسأله 11 : اگر نداند بدن يا لباسش نجس است و با آن نماز بخواند و بعد بفهمد كه لباس يا بدنش نجس بوده، نمازش صحيح است .... " 📚رساله نجاة العباد، ص: 76 👌روایت دوم و سومی که وهابی به آن استناد کرد , می فرماید اگر نمی دانست لباسش نجس است و بعد نماز متوجه شد , نیازی به اعاده نداد و نمازش صحیح است , این دو روایت اشاره به فتوای امام خمینی در مساله ١١ دارد که نقل کردیم . ❕روایت اول هم که مستند وهابی واقع شد , می گوید : اگر می دانست لباس نجس است , باید اعاده کند , این روایت اشاره به مساله ١٠ از فتوای امام خمینی دارد که فرمود : اگر می دانست لباسش نجس است و تطهیر نکند و در نماز یا بعد نماز متوجه شود , باید نمازش را اعاده کند , چنان که در روایت دیگری راوی سوال کرد که لباسم نجس بود و من فراموش کردم که آن را تطهیر کنم و با همان لباس نجس نماز خواندم و بعد نماز نجاست لباس یادم آمد , امام علیه السلام فرمود که نماز باید اعاده شود و لباس هم شسته شود : "حَضَرَتِ الصَّلَاةُ وَ نَسِيتُ أَنَّ بِثَوْبِي شَيْئاً وَ صَلَّيْتُ ثُمَّ إِنِّي ذَكَرْتُ بَعْدَ ذَلِكَ قَالَ تُعِيدُ الصَّلَاةَ وَ تَغْسِلُه‏ " 📚وسائل الشیعه ج ٣ ص ٤٧٦ به نقل از ( التهذيب 1- 421- 1335، و الاستبصار 1- 183- 641 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🔶امام علیه السلام فرمود: « افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان » 📚بحار الانوار ج75 ص358 🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام علیه السلام ؛ 1⃣جایگاه امام علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941 2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942 3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944 4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945 5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946 6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949 7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815 8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947 9⃣ارشادات امام محمد تقی در مذهب شیعه، به اعتراف خود شیعیان، حدود «دو دهمِ درصد» است. تازه او، با برکت‌ترین إمام برای اهل تشیع است. پس برکات و روایات امام باقر و امام صادق، چه می‌شود؟ فقه جعفری چه می‌شود؟ ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4448 🔟توضیحی در مورد کیفیت مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام !❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/6131 @Rahnamye_Behesht
👌برخی از کاربران کلیپی از یک روحانی مفلوک به نام محمد رضا نکونام فرستاده اند , و خواهان پاسخگویی در مورد اظهاراتش شده اند . ❗️نکونام توسط دادگاه ویژه روحانیت در سالهای گذشته به حبس و شلاق و خلع لباس محکوم شد و از افراد مطرود و بی ارزش تلقی می شود لذا مجبور است هر چند مدتی برای جلب توجه خزعبلاتی را به زبان جاری کند . ▫️او در کلیپ مذکور اشکال کرده است که چرا حرمهای اهلبیت علیهم السلام را از طلا می سازند و هزینه آن را به فقراء نمی دهند , ما در سالهای گذشته به این اشکال پاسخ گفته ایم , لینک ذیل را مطالعه فرمایید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1410
توضیحاتی پیرامون تعجیل کردن در امر ظهور !!!! 🤔 : ❗️ان الله لا یعجل لعجله العباد یعنی خدا با عجله بندگان عجله نمیکند. اصول کافی جلد 1 صفحه 369 حالا هی بگو وعجل فرجهم ❕❕❕ 💠💠 👌متاسفانه وهابی میان درخواست تعجیل از خداوند برای اجابت دعا با تعجیل کردن بندگان در مقام عمل تفکیک قائل نشده است . ❕این که انسان در دعایش اصرار و پافشاری کند و از خداوند بخواهد که پرودگار زودتر دعایش را به اجابت برساند , هیچ اشکالی در آن نیست , بلکه چنین دعا کردنی توصیه نیز شده است . 👌پيامبر خدا ص فرمود : " خداوند، درخواست كننده مُصِر را دوست دارد. " " إنَّ اللّهَ يُحِبُّ السّائِلَ اللَّحوح‏ " 📚عدّة الداعي: ص 143، بحار الأنوار: ج 93 ص 374 ح 16. ❕امام صادق عليه السلام فرمود : پيامبر خدا فرمود: «خداوند، رحمت كند بنده‏اى را كه از خداوند عز و جل حاجتى بخواهد و در دعايش پافشارى ورزد، خواه دعايش مستجاب شود، خواه نشود» " رَحِمَ اللّهُ عَبدا طَلَبَ مِنَ اللّهِ عز و جل حاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعاءِ، استُجيبَ لَهُ أو لَم يُستَجَب لَهُ " 📚الكافي: ج 2 ص 475 ح 6 ، مكارم الأخلاق: ج 2 ص 13 ح 2013 ❕امام صادق عليه السلام: " خداوند عز و جل پافشارىِ مردمان در خواهش از يكديگر را ناخوش مى‏دارد؛ امّا آن را نسبت به خودش دوست مى‏دارد. خداوند عز و جل، دوست دارد از آنچه كه در نزدش هست، درخواست و مطالبه شود. " " إنَّ اللّهَ عز و جل كَرِهَ إلحاحَ النّاسِ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ فِي المَسأَلَةِ، و أحَبَّ ذلِكَ لِنَفسِهِ، إنَّ اللّهَ عز و جل يُحِبُّ أن يُسأَلَ و يُطلَبَ ما عِندَهُ. " 📚الكافي: ج 2 ص 475 ح 4 ❕بنابراین این که انسان از خداوند درخواستی داشته باشد و در آن دعا نیز اصرار و پافشاری داشته باشد تا خداوند در اجابتش تعجیل کند و زودتر دعا را بر آورده سازد , نه تنها مذموم نیست بلکه مورد تاکید و توصیه است . ❕بنابراین هیچ مانعی نیست که ما نیز در دعای خود تقاضا کنیم که خداوند در ظهور و فرج امام مهدی علیه السلام تعجیل بفرماید , چنان که خود اهلبیت علیهم السلام چنین دعا کردنی را به ما آموختند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2589 👌آنچه مذموم است آن است که انسان نباید در مقام عمل ( نه در مقام دعا و درخواست ) اهل عجله و شتاب زدگی باشد , مثلا در ظهور امام مهدی ع از خود شتاب زدگی به خرج دهد که امام زمان ع تا فلان مدت ظهور میکند و برای ظهور زمان تعیین کند و از عدم تحقق ظهور در زمان مذکور به نزد الهی اعتراض و ناشکری کند و حتی زبان به فحش و ملامت و شماتت بگشاید , چنین مواردی از مصادیق عجله کردن در عمل است و روایت مورد استناد وهابی ناظر به همین مصداق است که خداوند با شتاب زدگی بندگان شتاب نمی کند , یعنی اگر بندگان در امر ظهور شتاب ورزند و عجله کند و مثلا برای ظهور زمان تعیین کنند , ( بدون آنکه هنوز شرایط ظهور محقق شده باشد ) , خداوند با این شتاب ورزی آنان شتاب نمی کند و در زمان تعیین شده از سوی بندگان , ظهور را واقع نمی سازد , چنان که وقتی راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد : " اين امرى كه انتظارش را مى‏كشيم، كِى رخ مى‏دهد؟ 👌امام علیه السلام پاسخ داد : «اى مِهزم! تعیین وقت کنندگان ظهور ، دروغ گفتند و عجله كنندگان، هلاك شدند و تسليم شدگان، نجات يافتند و به سوى ما ره‏سپارند». " أخبِرني عَن هذَا الأَمرِ الَّذي نَنتَظِرُهُ، مَتى‏ هُوَ؟ قالَ: يا مِهزَمُ، كَذَبَ الوَقّاتونَ، وهَلَكَ المُستَعجِلونَ، ونَجَا المُسَلِّمونَ، وإلَينا يَصيرونُ. " 📚الإمامة و التبصرة: ص 235 ح 87 ، الغيبة، طوسى: ص 426 ح 413، بحار الأنوار: ج 52 ص 103 ح 7. 👌بنابراین آنچه در امر ظهور امام مهدی علیه السلام مذموم است , عجل کردن بندگان در مقام عمل و تعیین کردن وقت برای ظهور است , نه دعا و درخواست از خداوند برای تعجیل در ظهور . ❕این که انسان در بحث ظهور و در مقام عمل اهل شتاب ورزی و تعجیل و تعیین کردن وقت برای ظهور باشد , آثار و پیامدها و خاستگاه های خاصی دارد که برخی از محققین در رابطه با پیامدها و خاستگاههای این عملکرد می نویسند : 🔸" پيامدها : 1. ناسپاسى و اعتراض و عدم رضايت به مصلحت الهى‏ 2. رويكرد به منحرفان و مدعيان دروغين مهدويت‏ 3. يأس و نااميدى در اثر عدم تحقق ظهور 4. شك و ترديد 5. دست به اقدام ناشايست زدن‏ 6. استهزا و تمسخر آيات و روايات و معتقدان به غيبت و ظهور. 🔸خاستگاه‏ : 1. عدم درك جايگاه مصلحت و حكمت الهى‏ 2. عدم تسليم نسبت به اراده خدا 3. بى‏طاقتى و بى‏ظرفيتى و عدم صبر در سختى‏ها، اذيت‏ها و طعنه‏هاى دشمنان‏ 4. تنها خود را معيار ديدن. لذا پايان عمر و زندگى خود را ملاك مى‏داند، نه سير تاريخ را . 📚انديشه مهدويت و آسيب‏ها، محمد صابر جعفری ص 42 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ـ🍁🍂🍁🍂 ـ🍂🍁🍂﷽ ـ🍁🍂 ـ🍂 🌸 فرا رسیدن سالروز میلاد امام علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ ❗️پاسخ به چند پیرامون تولد امیرالمؤمنین علیه السلام در خانه کعبه ؛ 1⃣چگونه می گویید علی علیه السلام در کعبه شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و طبیعتا اثری نیز از شکاف نباید در آن باشد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3378 2⃣یکی از کانالهای ملحد که شدیدا بغض امیر مومنان علیه السلام را به دل دارد ، به مناسبت میلاد علی ع ، اشکالاتی را در مورد ایشان مطرح کرده است !!!! 🌹https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3611 3⃣گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخر تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/732 4⃣یکی از دوستان می گفت تولد در خانه کعبه اختصاص به علی علیه السلام نداشته بلکه فرد دیگری به نام بن حزام هم در کعبه به دنیا آمده آیا واقعیت دارد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3379 5⃣اگر تولد یافتن در خانه کعبه است پس چرا پیامبر اسلام در کعبه تولد نیافته و دیوار کعبه برایشان شکافته نشد❗️آیا شما می گویید مقام حضرت علی از مقام پیامبر هم بالاتر است ❕❕ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3380 6⃣آیا می توان با توجه به این که حضرت فاطمه بنت اسد امام علی را در خانه کعبه به دنیا آورد اما حضرت در هنگام تولد حضرت عیسی از خانه خدا بیرون شد برتری مقام فاطمه بنت اسد بر حضرت مریم را اثبات کرد ❗️ 🌹https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2467 🍂 🍁🍂 🍂🍁🍂 🍁🍂🍁🍂
عذاب شدن میت به خاطر گریه زندگان !!!!! 🤔پرسش : ❓برخی شیعیان ایراد میگیرند چطور میت بر اثر گریه نزدیکانش معذب میشود و باور نمیکنند : ✍نگاهی کنیم به کتب شیعه ابن عباس گفته چون رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم بيمار شد انجمنى از اصحابش نزد او بودند و عمار بن ياسر از ميان آنها برخاست و باو گفت يا رسول اللَّه پدر و مادرم قربانت كدام ما ترا غسل دهيم اگر اين پيشامد بوجود آمد؟ فرمود آن وظيفه على بن ابى طالب است زيرا قصد حركت دادن هر عضوى از من كند فرشتگان باو كمك كنند، عرضكرد پدر و مادرم قربانت كى بر شما نماز ميخواند در اين پيشامد؟ فرمود خاموش باش خدايت رحمت كند. سپس پيغمبر فرمود يا ابن ابى طالب چون ديدى جانم از تنم برآمد تو مرا خوب غسل بده و با اين دو پارچه لباسم كفن كن يا در پارچه سفيد مصر و برد يمانى، كفن بسيار گران بر من مپوش، مرا برداريد و ببريد تا بر لب گورم نهيد اول كسى كه بمن رحمت فرستد خداست جل جلاله از بالاى عرش خود سپس جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل در صفوف فرشته‌ها كه جز خدا شمار آنها نداند نماز بر من گذارند. سپس آنها كه گرد عرشند و سپس اهل آسمانها بترتيب سپس همه خاندانم و زنان خويش بترتيب قرابت اشاره‌اى كنند و سلام دهند مرا بآواز شيون و ناله نيازارند. http://lib.eshia.ir/15033/1/733/ نام کتاب : الأمالي نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 733 ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه اهلسنت عقیده ای را ترویج می کنند که میت با گریه زندگان , در قبرش عذاب می شود , چنان که برخی از محققین در نقد این قضیه می نویسند : " دستاويزى براى نهى از گريه‏ : ❕از عمر بن خطّاب و عبداللّه بن عمر نقل شده كه، پيامبر (صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم) فرموده اند: «إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكاءِ أَهْلِهِ». «ميّت، با گريه بستگان خود در عذاب مى افتد». 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤١ _ ٤٤ 👌پاسخ: 🔸اوّلًا، ظاهر اين حديث با رفتار خليفه دوم «عمر» در موارد بسيارى كه تاريخ آنها را ثبت كرده است، در تعارض است، از آن جمله: 1. هنگاميكه خبر مرگ نعمان ابن مقرن المزنى به عمر رسيد، عمر از منزل خارج شد، بر بالاى منبر رفت و اين خبر را به مردم رساند، آنگاه دست خود را به‏روى سرگذاشت و گريست. 📚عقد الفرید ج ٣ ص ٢٣٥ 2. هنگاميكه خالد بن وليد از دنيا رفت، عمر در سوگ او گريست و وقتى‏اين خبر به او رسيد كه كسانى زنان را از گريستن منع كرده اند گفت: تا وقتى كه گريه زنان بنى مغيره بر ابى سليمان به صورت لغو و لقلقه (صداى گريه باچرخانيدن‏ در گلو) نباشد، بر آنان باكى نيست. " 📚همان مدرک 3. برادر عمر، زيد بن خطّاب در گذشت و دوست او- از قبيله بنى عدى بن كعب- به مدينه آمد. وقتى چشم عمر به او افتاد، اشك از ديدگانش جارى شد و گفت: «زيد را وانهادى و به نزد من آمدى!». 📚همان منبع 🔸ثانياً: ظاهر حديث با آيه قرآنى در تعارض است، آنجا كه مى فرمايد: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏». «هيچ گنهكارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى كشد». ( فاطر ١٨ ) ❓معذب شدن ميّت به وسيله گريه شخص ديگر، چه معنايى مى تواند داشته باشد؟ 🔸ثالثاً: اگر سند حديث صحيح باشد، قطعاً همراه با قرائنى بوده كه در هنگام نقل آن از بين رفته است و به همين جهت برخى گمان برده‏اند كه مطابق اين حديث، گريه بر ميّت حرام است، درحاليكه از لبّ معناى آن غفلت ورزيده اند. 👌در كتاب صحيح مسلم به نقل از هشام بن عروة و او از پدرش آمده است: ❕«در نزد عايشه از قول فرزند عمر اين روايت نقل شد كه: «الميّت يعذّب ببكاء» عايشه گفت: خدا پدر عبدالرحمن را بيامرزد، چيزى شنيده است، امّا به درستى آن را به خاطر نسپرده است. [حقيقت آن است كه‏] وقتى جنازه فردى يهودى از كنار رسول خدا عبور داده شد و بر او گريه مى كردند، پيامبر فرمود: شما بر او گريانيد، حال آنكه او در عذاب است». 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤٤ ( به نقل از راهنمای حقیقت ص ٢٣٧ ) 👌بنابراین و به تصریح عایشه , عذاب شدن میت با گریه اهلش اختصاص به کفار دارد نه مسلمین . 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕این قضیه عذاب شدن میت در قبر با گریه خانواده و نزدیکان , یکی از دلائلی بود که موجب شد مولوی محمد شریف زاهدی که از علمای سنی مسلک بلوچستان بود , شیعه شود , او در کتاب خاطرات خود می گوید : "سؤال دوم این بود که: روایتی را در «صحیح بخاری» که به نظر ما معتبرترین کتاب اهل تسنن بعد از قرآن محسوب می‌شود، خوانده بودم مبنی بر این که: هرکس برای مرده ای گریه کند، آن میت را به سبب گریه ی اهلش، در قبر عذاب می‌دهند! با خود گفتم: آیا خداوند، واقعاً امام حسین (ع) که سید شباب اهل الجنه است و یا مادرشان که سیده نساء العالمین است را در قبر به خاطر گریه ی شیعیان، عذاب می‌دهد؟! یعنی امشب که ما برای امام حسین (ع) گریه کردیم، امام حسین (ع) را در قبر عذاب می‌دهند؟ امکان ندارد. ❕تا صبح خوابم نبرد. صبح ساعت ۷ با مولوی عیسی ملازهی کلاس داشتیم. مولوی وارد کلاس شد. قبل از آن که درس را شروع کند، گفتم: ببخشید جناب استاد! سؤالی از شما دارم. مولوی عیسی گفت: بفرمایید. گفتم: آیا این روایت درست است که اگر شخصی برای مرده ای گریه کند، آن مرده را در قبر عذاب می‌دهند؟ ❕مولوی عیسی گفت: بله، این روایت در «صحیح بخاری» - صحیح ترین کتاب بعد از قرآن - آمده است. ❓گفتم: آیا وقتی که شیعیان برای امام حسین (ع) گریه می‌کنند، خداوند امام حسین (ع) رادر قبر عذاب می‌دهد؟ 👌مولوی از این سؤالم جا خورد و گفت: استغفر الله، اصلاً امکان ندارد. این چه سوالی است که می‌پرسی؟! فوراً کتاب هایتان را باز کنید تا درس را شروع کنم. گفتم: آقای مولوی! تا جواب بنده را ندهید، نمی توانم درس بخوانم..... مولوی عیسی بعد از چند لحظه گفت: شما حق ندارید سوالی درباره ی شیعه بپرسید، امام حسین (ع) از اولیای خداست و خداوند ولی اش را عذاب نمی کند. جواب استادم مرا قانع نکرد. " 📚باید شیعه میشدم ص ٥٠ ❕حال وهابی به روایتی از کتاب شیعه استناد کرده است و مدعی شده است که مطابق روایت مذکور میت با گریه اهلش عذاب می شود !!!!! ما در پاسخ او می گوییم : 🔸١ _ اگر ادعای وهابی را در مفاد روایت بپذیریم , آن روایت برای ما حجت نیست , زیرا روشن کردیم که خلاف قرآن است و ما روایتی را که خلاف قرآن باشد را نمی پذیریم , چنان که از صادق ع روایت شده است که فرمود : « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 🔸٢ _ سند روایت مذکور هم ضعیف است , در سند آن محمّد بن حمدان الصيدلانيّ است که مجهول است : لم يذكروه‏ : 📚مستدركات علم رجال الحديث، ج‏7، ص: 71 ❕محمّد بن مسلم الواسطيّ القصير است که او هم مجهول است : لم يذكروه‏ : 📚همان منبع ص ٣٢٨ 👌و خالد الحذّاء است که او نیز مجهول است : 📚زبده المقال من معجم الرجال، ج‏1، ص: 423 ❕و عبد الله بن زید الجرمی است که سنی مسلک است : " هو «عبد اللّه بن زيد الجرمي» ذكره ابن قتيبة و هو عامّي. " 📚قاموس الرجال، ج‏11، ص: 480 🔸٣ _ اساسا ادعای وهابی در مفاد روایت مذکور دروغین است , زیرا در روایت نیامده است که پیامبر با گریه دیگران در قبرش ( معاذ الله ) عذاب می شود , بلکه پیامبر می گوید : " نباید مرا با صدای نوحه کننده و ناله کننده ای بیازارند. " " لَا يُؤْذُونِّي بِصَوْتِ نَادِيَةٍ وَ لَا مُرِنَّة " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏22، ص: 507 👌از آنجایی که اعمال همگان بر پیامبر گرامی عرضه میشود , و پیامبر از اعمال ناشایست بندگان اذیت و ناراحت می شود , چنان که در ذیل این قضیه را از منابع شیعه و سنی اثبات کرده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8962 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12093 👌بنابراین و مطابق روایت مذکور پیامبر می گوید که من از نوحه سرایی و ناله سرایی جاهلانه شما اذیت می شوم , یعنی این عمل شما گناه است و من از گناهی که شما انجام می دهید ناراحت و اذیت می شوم , نه آنکه کسی در قبر مرا عذاب کند . ❗️ نوحه سرایی جاهلانه نیز نوحه سرایی است که همراه با ناشکری و اعتراض به خداوند باشد , چنان که خود پیامبر در روایت دیگری متذکر این نکته شدند : " قَالَ الصَّادِقُ ع لَمَّا مَاتَ إِبْرَاهِيمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- حَزِنَّا عَلَيْكَ يَا إِبْرَاهِيمُ وَ إِنَّا لَصَابِرُونَ يَحْزَنُ الْقَلْبُ وَ تَدْمَعُ الْعَيْنُ وَ👈 لَا نَقُولُ مَا يُسْخِطُ الرَّبَّ.👉 " 📚وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 280 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌پاسخی به جناب رائفی پور که مدعی است نام علی علیه السلام در قرآن آمده است 👇👇👇👇
پاسخی به جناب رائفی پور در مورد آمدن نام علی علیه السلام در قرآن !!!! ❕ متاسفانه در زمان کنونی هر کسی که دو کتاب در موضوعات اسلامی می خواند , توهم می زند که کارشناس اسلام شده است و به خود حق می دهد که در تمام مسائل اسلامی اظهار نظر کند . جناب رائفی پور نیز از این قاعده خارج نیست , در ذیل برخی از اظهار نظرهای ناصواب جناب رائفی پور را بررسی کرده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13851 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13658 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13588 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12535 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7580 ❗️جناب رائفی پور خیلی اصرار دارد که ثابت کند نام علی علیه السلام در قرآن آمده است و به دو آیه در این رابطه استدلال کرده است . 🔸١ _ یک مورد استدلال او به آیه سوره مریم است که فرمود : " وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا " ( ٥٠ مریم ) 👌ما در سالهای گذشته به این استدلال او پاسخ دادیم , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2993 🔸٢ _ مورد دیگری از قرآن که رائفی پور به آن استدلال کرده است , آیات ابتدایی سوره زخرف است که می فرماید : " حم - سوگند به اين كتابى كه حقايقش آشكار است - كه ما آن را قرآنى فصيح و عربى قرار داديم تا شما آن را درك كنيد - و آن در كتاب اصلى (لوح محفوظ) نزد ما است كه بلند پايه و حكمت آموز است. " " حم _ وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ _ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ _ وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ " ( زخرف ١ تا ٤ ) ❕جناب رائفی پور متاسفانه تفسیر به رای می کند و بدون آنکه معنای آیه و روایاتی که در توضیح آیه وارد شده است را مورد فهم قرار دهد , تاکید دارد که بگوید " لعلی " در آیه مذکور نام علی علیه السلام است , بنابراین نام علی ع در قرآن آمده است . 👌در حالی که هرکس اندک تاملی در آیات مذکور داشته باشد , متوجه می شود که " لعلی " در آیه مذکور به معنای وصفی است نه علم یعنی توصیفی است از برای قرآن , چرا که در آیات قبل سخن از قرآن است و ضمیر در " انه " به قرآن بازگشت می کند . ❕بنابراین خداوند می گوید که قرآن در ام الکتاب به گونه ای که بسیار بلند مرتبه بود در نزد ما قرار داشت و از آن مقام ارجمند خود به زمین نازل شده است و مقصود از " ام الکتاب " همان " لوح محفوظ " است , چنان كه در آيه 22 سوره" بروج" نيز مى‏خوانيم: بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَجِيدٌ فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ:" آن قرآن مجيد است كه در لوح محفوظ قرار دارد". ❕بر این اساس در تفسیر نمونه و المیزان در توضیح آیات مذکور می خوانیم : " ام الكتاب" (كتاب مادر) به معنى كتابى است كه اصل و اساس همه كتب آسمانى مى‏باشد، و همان لوحى است كه نزد خداوند از هر گونه تغيير و تبديل و تحريفى محفوظ است‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏21، ص: 9 ❕" معناى آيه اين است: قرآن كريم در حالى كه در ام الكتاب و نزد ما بوده و همواره هست , هر آينه بلند مرتبه و سرشار از حكمت است. 👌مراد از اينكه فرمود:" لعلى" به طورى كه از مفاد آيه قبلى استفاده مى‏شود اين است كه قرآن در آن حال كه در ام الكتاب بود قدر و منزلتى رفيع‏تر از آن داشت كه عقول بتوانند آن را درك كنند. و مراد از اين كه فرمود" حكيم" اين است كه قرآن در ام الكتاب يك پارچه بوده است، و مانند قرآن نازل شده مفصل و جزء جزء و سوره سوره و آيه آيه و جمله جمله و كلمه كلمه نبوده. اين معنا را از آيه شريفه" كِتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ" ( هود ١ ) نيز استفاده مى‏كنيم. ❕پس حاصل معناى اين دو آيه اين شد: كتاب در نزد ما در لوح محفوظ مقامى رفيع دارد و داراى احكام و اتقانى است كه به خاطر همان مقام رفيع و آن احكام و اتقان عقول دسترسى بدان ندارد، و ما آن را نازل و در خور درك عقول كرديم، يعنى آن را خواندنى و عربى كرديم، باشد كه مردم آن را بفهمند. " 📚ترجمه تفسير الميزان، ج‏18، ص: 123 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین , تفسیر آیات به حسب معنای ظاهری همان است که بیان کردیم , اما چنان که بارها گفته ایم , قرآن در کنار معنای ظاهری که دارد , دارای بطون گسترده ای نیز است , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر » 📚بحار الانوار ج89 ص94 👌معنای باطنی آیه آن است که ضمیر در " انه " به علی علیه السلام باز میگردد و مقصود از " ام الکتاب " سوره حمد است , زیرا در روایاتی از سوره حمد به عنوان " ام الکتاب " یاد شده است : " فعلمه الحمد، ام الكتاب‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏ 6، ص: 232 👌و " لعلی حکیم " هم معنای توصیفی دارد نه علم . ❕بر این اساس معنای آیه این است که از علی ع در ام الکتاب یعنی سوره حمد با عظمت و عالی مقام یاد شده است , زیرا مقصود از صراط مستقیم در آیه " اهدنا الصراط المستقیم " علی ع است . ❕علی بن ابراهیم قمی می گوید : " «حم» حروفی از اسم اعظم پروردگار است. «والکِتَابِ المُبِینِ» به معنای قرآن واضح است. «إِنَّا جَعَلنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیا لعَلکُمْ تَعْقِلونَ». آیه «وإِنَّهُ فِی أُمِّ الکِتَابِ لدَینَا لعَلی حَکِیمٌ» به این معناست که در سوره فاتحه به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره شده و نام ایشان ذکر گردیده است که منظور همان آیه «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ» است. امام صادق علیه السلام در باره آن فرموده است که منظور از راه راست، امیرالمؤمنین علیه السلام است. " " حم حروف من اسم الله الأعظم وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ يعني القرآن الواضح إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. قال قوله تعالى: وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ يعني أمير المؤمنين (عليه السلام) مكتوب في الفاتحة ، في قوله تعالى: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ قال أبو عبد الله (عليه السلام): «هو أمير المؤمنين (صلوات الله عليه)». 📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۲۵۴ ❕اصبغ بن نباته می گوید : " همراه با امیرالمؤمنین علیه السلام خارج شدیم تا این که نزد صعصعة بن صوحان که رحمت خدا بر او باد، رسیدیم که در بستر افتاده بود. زمانی که امیرالمؤمنین علیه السلام را دید احساس سبکی کرد. امام علیه السلام خطاب به او فرمود: به خاطر دیدار ما از تو، بر قومت فخر فروشی مکن. صعصعة گفت: خیر! ای امیرالمؤمنین! بلکه آن را به عنوان ذخیره و پاداش می‌دانم. امام به او فرمود: به خدا قسم! من تو را به عنوان فردی می‌شناسم که کمتر هزینه ای بر دوش دیگران دارد و بیشتر به دیگران یاری می‌رساند. صعصعه گفت: ای امیرالمؤمنین! به خدا قسم! تو را به عنوان فرد خداشناسی می‌شناسم و می‌دانم که خداوند در نظرت بسیار بزرگ و با عظمت است و 👈از تو در کتاب خداوند به عنوان شخص بزرگ و با حکمت یاد شده است 👉 و تو نسبت به مؤمنان رئوف و بسیار مهربان هستی. " عن الأصبغ بن نباتة، قال: خرجنا مع أمير المؤمنين (عليه السلام) حتى انتهينا إلى صعصعة بن صوحان (رحمه الله)، فإذا هو على فراشه، فلما رأى عليا (عليه السلام) خف له، فقال له (صلوات الله عليه): «لا تتخذن زيارتنا فخرا على قومك». قال: لا يا أمير المؤمنين، و لكن ذخرا و أجرا، فقال له: «و الله ما كنت علمتك إلا خفيف المؤنة، كثير المعونة». فقال صعصعة: و أنت و الله- يا أمير المؤمنين- ما علمتك إلا أنك بالله لعليم، و أن الله في عينك لعظيم، و أنك في كتاب الله لعلي حكيم، و أنك بالمؤمنين لرؤوف رحيم. " 📚 تأویل الآیات، ج ۲، ص ۵۵۲، ح ۴. 👌بنابراین " لعلی " در تفسیر باطنی هم معنای توصیفی دارد , یعنی از علی ع در سوره حمد با عظمت و والا مقام یاد شده است , نه آنکه مستقیما تعبیر مذکور معنای " علم " داشته باشد تا بگوییم نام علی علیه السلام در قرآن آمده است . 💠ادامه 👇