#گفتگوی_علی_علیه_السلام_با_چاه
🤔#پرسش
❔همه شما حتما شنيده ايد كه #آخوندهاى_فرقه_تشيع ميگويند على بن ابيطالب شبانه به درون #نخلستانها ميرفت و در تاريكى شب و در تنهائى گريه و زارى ميكرد و از رفتار مردم شكايت ميكرد!!
❗️خوب يكى نيست به اين عمامه به سر بگويد: اگر در نيمه شب و تنها آنجا ميرفت تو از كجا فهميدى و آنرا نوشتى ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه در رابطه با صحبت کردن علی علیه السلام در مجامع روایی ما بیان شده است ، نقل زیر است .
❕در کتاب المزار الکبیر به نقل از #میثم_تمار چنین آمده است ؛
« شبى از شبها، مولايم امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام، مرا به صحرا برد، از كوفه خارج شد و به مسجد جُعفى رسيد. رو به #قبله كرد و چهار ركعت نماز گزارد. وقتى سلام داد و تسبيح گفت، دو دست خود را [به سوى آسمان] گشود و گفت: «خداى من ... چه سان تو را نخوانم، كه تو را شناخته ام ...».
🔸سپس زير لب، دعايى خواند و سجده كرد و روى بر زمين گذاشت و يكصد بار گفت: «العفو، العفو!». سپس برخاست و به راه افتاد. من هم در پىِ او به راه افتادم تا به صحرا رسيد و در آنجا خطّى [بر زمين] كشيد و فرمود: «#هرگز از اين خط، جلوتر نيا» و مرا واگذاشت و خود رفت.
👌شبى ظلمانى بود. با خود گفتم: مولاى خود را كه دشمنان بسيارى دارد رها كردى، چه عذرى نزد خدا و پيامبر خدا براى خود دارى؟ سوگند به خدا، در پى اش خواهم رفت و از وى، خبر خواهم گرفت؛ گرچه با فرمانش مخالفت كرده باشم.
در پى اش به راه افتادم. ديدم كه تا نيم تنه، #سر را در چاه فرو برده و با چاه، سخن مى گويد و از چاه، پاسخ مى شنود. بودن مرا حس كرد و به سوى من توجّه كرد و فرمود: «كيستى؟». گفتم: ميثم. فرمود: «ميثم! مگر به تو دستور ندادم كه از آن خط، عبور نكنى؟». گفتم: اى مولاى من! از دشمنان، بر تو ترسيدم و دلم طاقت نياورد. فرمود: «آيا از آنچه گفتم، چيزى شنيدى؟». گفتم: نه، اى مولاى من!
فرمود: «اى ميثم ؛
❕در سينه، خواسته هايى هست كه هر گاه سينه ام از آنها به تنگ آيد، با دست، زمين را مى كَنَم و رازهايم را به آن مى گويم. پس هر #گاه كه زمين، چيزى برويانَد آن گياه، از بذرهاى [راز] من است».
📚المزار الكبير: ص 149 و ص 153، المزار للشهيد الأوّل: ص 270 و ص 275 _ بحار الانوار ج 40 ص 199
👌روشن می شود که اطلاع ما از جریان فوق ، طبق نقل یار باوفای علی علیه السلام یعنی #میثم_تمار بوده است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛
1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره #عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1853
2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى #علم_غیب_الهى هستند،
نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1854
3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول #کافی آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1855
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول را تبریک می گوییم ؛
💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛
1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856
2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع #القلم جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و #گناه هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860
4⃣شنیدم که فردی به نام #ابولؤلؤ که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به #کاشان برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#مجالس_عید_الزهراء
🤔#پرسش
❔شما که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنید آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نخست باید ببینیم که نظر اهل سنت ، نسبت به کسانی که خلفای آنها را مورد #لعنت علنی قرار می دهند چیست ؟
❕#ذهبی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛
« کسی که کوچکترین اهانتی به صحابه بکند یا آنها را مورد دشنام قرار دهد ، از دین و ملت اسلام خارج شده است »
📚الکبائر ج1 ص237
👌یحیی بن معین از استوانه های علمی اهل سنت می نویسد ؛
« کسی که عثمان ، طلحه یا یکی از صحابه پیامبر را فحش و #ناسزا دهد ، دجال است ، لعنت خدا و ملائکه و تمام مردم بر او باد »
📚تهذیب التهذیب ج1 ص447
👌سرخسی از فقهای مشهور حنفیه می نویسد ؛
« هر کس به یکی از صحابه اشکال بگیرد کافر است و اگر توبه نکند از اسلام بیرون رفته و چاره او #شمشیر است »
📚اصول السرخسی ج2 ص134
❕ابن حزم می نویسد ؛
« مالک بن انس گفته کسی که به عایشه #دشنام دهد کشته می شود »
📚المحلی ج11 ص414
❕همواره دشمنان تشیع ، شیعه را به جرم لعنت صحابه مورد کشتار قرار می دادند .
👌ابن #اثیر می نویسد ؛
« از حوادث سال 407 هجری کشتن شیعیان در آفریقا بود ، هر چه از شیعیان باقی مانده بود تحت تعقیب قرار گرفته و کشته شدند ...به این جرم که آنان رافضی بوده و به ابوبکر و عمر دشنام می دادند ...به همین علت مردم بر آنان شوریده ، فتنه ای به پا کرده و آنان را به #طمع غارت اموال کشتند »
📚الکامل فی التاریخ ج8 ص114
❕امروزه نیز به #چشم شاهدیم که چگونه وهابیت و داعش و طالبان و سایر گروه های تروریستی ، شیعیان را به جرم لعن صحابه مورد کشتار قرار می دهند تا جایی که تفکر آنها چنین #فتوا می دهد ؛
« هر کس که یک شیعه را بکشد ، بهشت بر او واجب می شود ... زنان آنان را می توان به #کنیزی گرفت ...»
📚العقود الدریه فی تنقیح الفتاوی الحامدیه ص102
❕با این وجود آیا عقل #بشری اجازه می دهد که انسان با لعن علنی نسبت به صحابه و مقدسات اهل سنت ، خود و سایر شیعیان را در معرض هلاکت و نابودی قرار دهد ؟ آیا نباید برای حفظ جان #تقیه کرد و از لعن علنی در مقابل مخالفان پرهیز کرد .
👌امام #صادق علیه السلام فرمود:
«نه دهم دین تقیه است و کسی که تقیه نمی کند دین ندارد»
📚الکافی ج2 ص217
🔷امام کاظم علیه السلام فرمود:
«تقیه دین من و دین پدران من می باشد و کسی که #تقیه نمی کند ایمان ندارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص204
👌امامان علیهم السلام نیز شیعیان را از لعن و #اهانت علنی نسبت به مقدسات اهل سنت منع می کردند .
❕امام رضا علیه السلام فرمود:
«مخالفان ما اخباری در فضایل ما جعل کرده اند وآنان را بر سه قسم قرار داده اند یک قسم غلو در حق ما است،یک قسم کوتاهی در بیان مقامات ما است ویک قسم آن است که روایاتی جعل کرده اند که ما درآن روایات از دشمنانمان مذمت می کنیم وصراحتا از آنان نام می بریم.... زمانی که مردم ( مخالفان ) این را ببینند آنان هم از ما #مذمت و بدگویی می کنند»
📚عیون اخبار الرضا،ج1 ص304
👌شیخ صدوق روایت می کند:
«به امام صادق علیه السلام گفته شد ای فرزند رسول الله ما مردی را می بینیم که در مسجد صراحتا از دشمنان شما نام می برد و آنان را سب و دشنام می دهد . امام علیه السلام فرمود:
«چرا چنین می کند خدا او را #لعنت کند ما را در معرض اذیت وآزار قرار میدهد»
📚الاعتقادات ، صدوق ص107
❕آری ما می گوییم شکی در جواز و استحباب لعن و بیزاری جستن از دشمنان اهل بیت علیهم السلام نمی باشد چنان که #نقل شده است ؛
💠« امام صادق در پایان نمازهای واجب همواره چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن می کرد و از آنان نام می برد ، چهار مرد ، فلانی ، و فلانی و فلانی و معاویه بودند و چهار زن ، فلانه و فلانه و هند و ام الحکم خواهر معاویه بودند »
📚الکافی ج3 ص342
📚وسائل الشیعه ج6 ص462
❕اما بر اساس ادله فوق الذکر باید این لعن را اختصاص به #خلوت یا #محیط و مجالسی قرار داد که مخالفان از آن مطلع نشوند .
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عید_الزهراء_لعن_کردن
🤔#پرسش
❔سوالم این بود که اصلا لعن کردن چه معنایی دارد ❗️در کجا آمده که لعن کردن دیگران کار #خوبی است ❕قرآن که می گوید دیگران را دشنام ندهید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌دشنام و ناسزاگويى كه در لغت عرب به آن «سبّ» مى گويند، يكى از محرمات الهى است كه پيامبر گرامى به شدّت از آن نهى كرده است. محدثان اسلامى از هر دو گروه از پيامبر #گرامی نقل مى كنند كه آن حضرت فرمود ؛
«دشنام دادن به مسلمان و ناسزاگويى به وى، فسق و گناه است».
📚صحیح بخاری ج 4 ص 71 _ وسائل الشیعه ج 12 ص 281
❕ابوبصير از امام باقر (عليه السَّلام) نقل مى كند كه فردى از قبيله تميم به حضور پيامبر گرامی رسيد و از آن حضرت موعظه درخواست كرد. از جمله امورى كه پيامبر گرامی به او سفارش كرد، اين بود ؛
«ناسزا نگوييد تا از #دشمنى آنان در امان بمانيد».
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 297
👌همچنين امام صادق (عليه السَّلام) مى فرمايد ؛
«دشنام به مؤمن انسان را در آستانه هلاكت قرار مى دهد».
📚الکافی ج 2 ص 359
👌وقتى به اميرمؤمنان (عليه السَّلام) گزارش دادند كه برخى از ياران وى شاميان را ناسزا مى گويند، آنان را فرا خواند و چنين فرمود ؛
«دوست ندارم #دشنام دهنده باشيد، اما اگر كردار آنان را بازگو كنيد و روش آنان را تشريح كنيد، به حقيقت نزديك تر و عذرى رساتر براى شما خواهد بود».
📚نهج البلاغه خطبه 201
👌بنابراين «سب» در اسلام حرام است و لذا هيچ فرد عاقل و دانايى به دشنام پناه نمى برد و از دشنام و ناسزاگويى بهره نمى گيرد؛ و اين كه در بسيارى از گفتارها و نوشته ها آمده است كه #شيعه «يسبّ الصحابة»، نتيجه غفلت از معناى حقيقى سبّ و دشنام است.
❕آنچه موضوع سخن است، مسأله لعن به معنى بيزارى از اعمال زشت يك فرد است، خواه از صحابه باشد يا از تابعان يا از گروه هاى ديگر.
🔸اظهار بيزارى و تنفر از اعمال زشت يك فرد، شاخه اى از امر به معروف و نهى از منكر به شمار مى آيد و از #شئون انسان هاى وارسته است. حتى خداوند متعال نيز در قرآن گروهى را لعن كرده است.
👌 لعن (به معنى اظهار بيزارى و دورى از عملكرد يك انسان) لازمه ايمان به دين و احكام آن است. آنچه مايه اشتباه شده اين است كه: سب و لعن با هم مترادف و به يك معنى هستند در حالى كه دو #مفهوم متغاير دارند، روش خدا و پيامبر او، بر سبّ نكردن بوده است ولى اشخاصى را لعن كرده، يعنى از عملكرد آنها اظهار انزجار و بيزارى نموده اند. اينك سخنان اهل لغت را در تفسير و تبيين معناى لعن از نظر مى گذرانيم ؛
❕ابن منظور مى نويسد: لعنت به معنى بيزارى و طرد است. عرب مى گويد: «لعنَه» به معنى «طردَه» است و در قرآن كريم آمده است: «بَلْ لَعَنَهُمُ اللّهُ بِكُفْرِهِمْ» «خدا آنان را به خاطر #كفرشان از رحمت خويش دور ساخت».
📚لسان العرب ج 13 ماده لعن
👌به خاطر اين تفاوت جوهرى كه بين لعن و سبّ است قرآن گروه هايى را لعن مى كند، ولى سبّ نمى نمايد. اينك به برخى از گروه ها كه در قرآن مورد لعن قرار گرفته اند، اشاره مى كنيم ؛
1. كافران: احزاب/ 64.
2. شيطان: نساء/ 118.
3. يهود: مائده/ 68
4. تهمت زنان به بانوان پاكدامن: نور/ 23.
5. آزار دهندگان پيامبر: احزاب/ 54.
6. منكران حق: بقره/ 159 و....
❕البته اين گروه ها كه مورد لعن خدا قرار گرفته اند، اعم از كافر و مسلمانند. علاوه بر اين كه در قرآن، ظالمان و #مفسدان مورد لعن قرار گرفته اند که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚فرهنگ قرآن ج 25 ص 185 به بعد
🔸#ادامه 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
🔸#ادامه
👌پيامبر گرامی طوايفى را به صورت كلى لعن كرده است، مانند: دزد، جوانى كه خود را به شكل زن درآورد و كسى كه حيوانى را به غير نام خدا ذبح كند، و كسى كه والدين خود را دشنام دهد و يا رشوه بگيرد و....
📚فهارس مسند احمد ج 2 ص 56_58
💠 گاهى هم آن حضرت افراد #مشخص و معينى را لعن نموده است ؛
1⃣ احمد در مسند خود مى نويسد ؛
«خدايم به من دستور داد قريش را دو بار لعن كنم، هم #چنان كه به من دستور داد دوبار در حق آنان دعا كنم».
📚مسند احمد ج 4 ص 387
2⃣ شعبى گويد: عبداللّه بن زبير در حالى كه بر كعبه تكيه زده بود، گفت: سوگند به صاحب اين خانه «لَقَدْ لَعَنَ رَسُولُ اللّه فُلاناً وَما وُلِدَ مِنْ صُلْبِهِ».
سوگند به صاحب خانه #پيامبر فلانى و آن كس كه از صلب او درآيد، لعن كرده است».
📚مسند احمد: 4/ 5.
👌در مورد اين كه آن شخص كيست، درحديث مستدرك وارد شده است ؛
«پيامبر #حكم بن عاص و فرزندان او را لعن كرد».
📚مستدرک ج 4 ص 481
👌نتيجه اين كه: هرگز از خدا سب و دشنامى سر نزده و رسول او از اين رفتار ناهنجار پيراسته است، ولى در عين حال همان خداى حكيم و رسول داناى او، از اظهار انزجار از گروه ها يا افراد خوددارى نكرده اند و نمونه هايى ارائه گرديد.
با توجه به اين مقدمه، اكنون درباره بيزارى از صحابه سخن مى گوييم ؛
❕صحابه رسول خدا ، بويژه آنان كه در مكه معظمه تحت فشار بوده و اسلام خود را حفظ كردند و دعوت حق را لبيك گفتند، يا آنان كه پس از هجرت به مدينه با ريختن خون خود، درخت اسلام را در #جنگ هاى بدر و احد و حنين آبيارى كرده اند، يا آنها كه پس از درگذشت پيامبر گرامى خانه و كاشانه خود را ترك گفته و به جهاد پرداخته اند.
❕همه اين گروه ها مورد تكريم و تعظيم مى باشند، زيرا آنان به سان شمع، سوخته و اطراف خود را روشن نموده اند و احدى درباره آنان سخنى ندارد. اصولًا پيامبر گرامى پانزده هزار صحابى شناخته شده و هشتاد و پنج هزار صحابى ناشناخته دارد، چگونه انسان- هر چه هم دور از حقيقت باشد- مى تواند به اين افراد كه شناسايى صحيحى از آنها ندارد،- نعوذ باللّه جسارت كند؟
👌سخن در جاى ديگر است؛ اين كه هرگاه فردى از ياران پيامبر به حكم اين كه معصوم نيست گناهى را مرتكب شد و ملاك لعن در حق او تحقق يافت، ابراز انزجار از اين فرد چه حكمى دارد؟! طبعاً #حكم او با ديگر افراد كه با او همسو هستند، تفاوتى نخواهد داشت.
❕اگر شيعه از گروه بس انگشت شمارى از صحابه پيامبر بيزارى مى جويد، بايد در ملاك آن دقت و تحقيق كرد. آيا به خاطر اين است كه- نعوذ باللّه- آنان از صحابه پيامبر بودند؟ هرگز چنين نيست. مسلمانى كه قلبش براى اسلام مى تپد و روح و جان او از مهر نبوى مالامال است، چگونه مى تواند به چنين كارى دست زند كه نتيجه آن دشمنى با خدا و رسول او است؟
📚راهنمای حقیقت ، سبحانی ، ص 659
❕احتمال دوم اين كه شيعيان به خاطر اين برخى از آنها را لعن مى كنند كه آن فرد از مقام و #موقعيت خود غافل گرديده و با وجود درك مصاحبت پيامبر، بر خلاف دستور او رفتار كرده، به نحوى كه مستحق بيزارى گرديده است، چنان كه قرآن مجيد مى فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً».
«آنان كه خدا و رسول او را آزار مى دهند، خدا از آنان در دو جهان بيزار بوده و براى آنان عذاب خوار كننده اى آماده ساخته است». ( احزاب 54)
❔حال اگر فردى از صحابه موجبات آزار پيامبر را فراهم ساخت مگر به دخت پیامبر جسارت کرد #محكوم به حكم اين آيه خواهد بود چنان که پیامبر گرامی « فاطمه پاره تن من است، هركس او را به #خشم آورد مرا خشمگين ( و اذیت ) كرده است »
📚صحیح بخاری ج6 ص491
👌از این گذشته ، در روایات فراوانی ، دین مساوی دانسته شده است با دوست داشتن دوستان خدا و دشمنی و بغض داشتن #دشمنان خداوند به گونه ای که اگر کسی به این اصل توجه نداشته باشد دین ندارد ؛
📚بحار الانوار ج 66 ص 237 باب 36
👌لعن دشمنان اهل بیت و هتکان آنها از مصادیق بغض و دشمنی کردن با آنها است چنان که علمای اهل #سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود ؛
« شش دسته اند که من آنها را لعنت می کنم و خداوند و تمام انبیاء نیز آنها را لعنت می کنند که یک دسته از آنها کسانی هستند که هتک حرمت عترت و اهل بیتم را کنند »
📚سنن ترمذی ج 4 ص 207
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عذاب_قبر
🤔#پرسش
❔لطف میکنید در مورد عذاب قبر توضیح دهید .در یه مدرسه #سخنرانی کردن که عذاب قبر وجود ندارد پرسش کردن در کدوم آیه به عذاب قبر اصلا اشاره شده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله فشار و عذاب قبر اگر چه در قرآن بالخصوص مورد اشاره قرار نگرفته است ، اما در سنت قطعی پیامبر گرامی و اهل بیت علیهم السلام مورد تاکید و تبیین قرار گرفته است و همه #فرق اسلامی به آن معتقدند .
❕شیخ صدوق میفرماید ؛
🔸 «عقیده ما در مورد سؤال در قبر این است که آن حق است و هر کس که پاسخ صحیح گوید برای او در قبر، سرور و شادمانی است، و بهشت در سرای دیگر و آن کس که پاسخ صحیح نگوید، در قبر و سپس در عالم آخرت #معذب خواهد شد».
📚اعتقادات الامامیه ص 58
👌شیخ مفید میفرماید ؛ «در اخبار صحیح از پیامبر روایت شده است که فرشتگان به قبور فرود آمده و از آنان درباره دین آنها سؤال میکنند، در برخی از روایات آماده است که دو فرشته که به آنها«نکیر و منکر» میگویند بر میت نازل میشوند و از پروردگار و از پیامبر و امام و دینش سؤال میکنند پس اگر پاسخ درست گوید او را به ملائکه نعمت و #شادمانی تسلیم میکنند و گرنه او را به ملائکه عذاب واگذار میکنند».
📚تصحیح الاعتقاد ص 45
👌محقق طوسی در این باره میگوید ؛ «عذاب در قبر، واقع خواهد شد، زیرا کاری است شدنی و ممکن و دلایل #سمعی در حد تواتر بر آن اقامه شده است».
📚کشف المراد، مقصد ۶، مسأله ۱۴.
🔸احمد بن حنبل در رساله خود که رؤوس عقاید اهل حدیث را در آن نوشته است میگوید ؛ «عذاب قبر حق است و در آن از گناهان بندگان و از پروردگارشان و از بهشت و دوزخ #سؤال میکنند و مسأله دو فرشته به نام«منکر و نکیر» نیز حق است».
📚طبقات الحنابله ص 226
❕امام صادق علیه السلام فرمود:
« فشار قبر برای مومن کفاره #ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌در روایت دیگر امام علی علیه السلام فرمود:
« معیشت تنگ همان است که خداوند #کافران را از عذاب و فشار قبر بر حذر داشته است»
📚بحار الانوار ج6 ص218
❗️پیامبر گرامی در مورد سعد بن معاذ فرمود:
« او گرفتار فشار قبر شد زیرا در خانه با خانواده اش رفتار #خوبی نداشت»
📚بحار الانوار ج6 ص220
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« یکی از خوبان از دنیا رفت . فرشتگان عذاب به سراغ او آمده و خبر از فشار قبر به او دادند زیرا او روزی بدون وضو نماز خوانده و از نصرت ضعیفی خود داری کرده بود»
📚بحار الانوار ج6 ص221
👌حضرت علی فرمود:
« فشار قبر به سبب سخن چینی و #پرهیز نکردن از بول و دوری کردن از همسر است»
📚بحار الانوار ج6 ص222
👌چون بیشتر مومنان اعمال خوب و بد را با هم آمیخته اند و گناهانی در پرونده اعمالشان #ثبت است لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
« چه کم کسانی هستند که فشار قبر ندارند»
📚بحار الانوار ج6 ص260
👌البته باید توجه داشت که منظور از فشار و عذاب قبر ، عذاب شدن در عالم برزخ است و منظور از قبر ، #برزخ است نه قبر مادی نیست چنان که علامه مجلسی می نویسد ؛
« مراد به قبر در اکثر اخبار ، چیزی است که روح در آن در عالم #برزخ قرار دارد »
📚بحار الانوار ج 6 ص 271
👌در گذشته بیشتر حول این معنا بحث کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1862
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1863
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#مادر_امام_رضا_علیه_السلام_فرانسوی_؟
🤔#پرسش
❔اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوید مادر امام رضا اهل #فرانسه بوده است ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مادر امام رضا علیه السلام بانوی شریفی بود كه او را تكتم و نجمه و اروى و سكن و سمانة ، و امّ البنين مى ناميدند. و بعضى خيزران ، و صقر، و شقراء نيز گفته اند.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1614
❕در نقل های متعددی مادر بزرگوار امام رضا علیه السلام ، اهل سرزمین #نوبیه دانسته شده است ؛
📚بحار الانوار ج 49 ص 3 _ 6_8_10
👌این سخن پیامبر گرامی نیز در مورد مادر امام رضا علیه السلام است که فرمود ؛
« پدرم به فدای بهترین کنیزان اهل #نوبه که پاکیزه بود »
📚بحار الانوار ج 50 ص 21
❕سرزمین نوبه در جنوب مصر از مناطق #آفریقا قرار دارد .
📚ترجمه معجم الوسیط ص 2050
❕لذا در برخی نقل ها آمده است که مادر امام رضا علیه السلام از سرزمین مغرب ( مناطق مربوط به آفریقا ) به عنوان #برده آورده شد .
📚عیون الاخبار ج 1 ص 26 _ جلاء العیون ص925
👌شیخ عباس #قمی نیز در مورد این بانوی والا مقام می نویسد ؛
« نامش سبکیه بود و امام رضا علیه السلام او را خیزران گذاشت ، او از #اهالی نوبه از خاندان ماریه قبطیه مادر ابراهیم پسر رسول خدا بود ، از بهترین بانوان عصرش به شمار می آمد ، و پیامبر در سخنی به او اشاره کرده و می فرماید ؛ « پدرم به فدای بهترین کنیزان اهل نوبه که پاکیزه بود »
📚نگاهی بر زندگی چهارده معصوم ص 390
👌البته در برخی تعابیر از ایشان تعبیر شده است به « الخیزران #المرسیه »
📚کشف الغمه ج 2 ص 259
👌برخی می گویند مرسیه اشاره به مارسی فرانسه است و ایشان اهل فرانسه هستند ، در حالی که بر اساس آنچه در بالا آمد و از تعبیرات لغویین استفاده می شود که #مریس منطقه ای نزدیک به منطقه نوبه است و این لفظ در مورد مادر امام رضا علیه السلام ارتباطی با منطقه مارسی ندارد .
📚لسان العرب ج 6 ص 216
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#مادر_امام_رضا_علیه_السلام_فرانسوی_؟ 🤔#پرسش ❔اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوی
#جسم_اسرائیلی_امام_زمان_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔ کلیپی روز جمعه تو شبکه یک پخش شده کارشناس غیر روحانی این حرفها را میزنه خیلی تو مجازی صدا کرده لطفا پاسخ بدید میگه اندام امام زمان اسراییلی است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در نقل هایی جسم و هیکل جسمانی امام زمان علیه السلام اسرائیلی دانسته شده است .
🔸حذيفه مى گويد كه رسول گرامى اسلام فرمودند ؛
« المهدىّ رجل من ولدى لونه لون عربىّ و جسمه جسم اسرائيلىّ على خدّه الايمن خال كانّه كوكب درّى يملأ الارض عدلا كما ملئت جورا يرضى فى خلافته اهل الارض و اهل السّماء و الطّير فى الجوّ. »
🔸«مهدى مردى از فرزندان من است. امّا نشانه وجودى او ؛
1. از نظر رنگ و قيافه، عربى است.
2. از لحاظ جسم و قواى #جسمى اسرائيلى است (اشاره به قدرت جسمى فوق العاده آن سرور است).
3. در سمت راست صورت مباركش خال سياهى است كه مانند ستارهاى پرفروغ بر روى صفحه صورتش مى درخشد.
4. برنامه كار دولتش: جهان را پر از عدالت مى كند چنانچه پر از جور شده باشد. به نحوى كه در دوران خلافتش اهل زمين و اهل آسمان و پرندگان در فضا خشنود مى شوند.
📚کشف الغمه ج 2 ص 469 _ الوافی ج 2 ص 467_ اثباه الهداه ج 5 ص 223
👌این روایت مورد نقل کتب اهل سنت هم قرار گرفته است مانند ؛
📚تاریخ الاسلام ذهبی ج 1 ص 156 _ الصواعق المحرقه ص 98_ الفصول المهمه ص 275_ الجامع الصغیر ج 2 ص 579
👌چنانکه در ترجمه روایت گذشت ، منظور از هیکل #اسرائیلی امام زمان علیه السلام قدرت جسمانی و قوت فوق العاده ایشان است ، چرا که بنی اسرائیل به قدرت بدنی و جسمانی شناخته می شدند و مطابق نقل فوق امام زمان علیه السلام نیز دارای قدرت و قوت فوق العاده جسمانی است .
🔹علامه #مجلسی در توضیح روایت می نویسد ؛
« منظور از جسم اسراییلی امام زمان علیه السلام آن است که ایشان از لحاظ طول قامت و عظمت جثه و جسم ، همانند بنی اسرائیل است »
📚بحار الانوار ج 51 ص 85
🔸البته باید توجه کرد که اسرائيل يكى از نامهاى يعقوب، پدر يوسف علیهما السلام مى باشد، در علت #نامگذارى يعقوب به اين نام مورخان غير مسلمان مطالبى گفتهاند كه با خرافات آميخته است که قول صحیح همان است که مفسر معروف طبرسى در" مجمع البيان" در اين باره گفته و چنين مى نويسد ؛
« اسرائيل همان يعقوب فرزند اسحاق پسر ابراهيم ع است... « اسر _ به معنى" عبد" و ئيل (به معنى اللَّه) است، و اين كلمه #مجموعا معنى" عبد اللَّه" را مى بخشد»
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 205
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#عقائد_شیخیه_نقد_
🤔#پرسش
❔نظر شما درباره فرقه شیخیه چیست؟ معارف و عقاید و آنان و جبهه سیره ائمه نسبت به #عقاید آنان چگونه است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌شيخيّه، فرقهاى منشعب از شيعيان اثنى عشرى است كه به پيروان و جانشينان شيخ احمد احسايى (1166-1241 ه. ق) اطلاق مىشود. وى فرزند شيخ زين الدين در منطقۀ احساء از ايالتهاى شرقى عربستان چشم به جهان گشود . جد چهارمش «داغر» نخستين كسى بود كه باديهنشينى را رها كرد و در روستا اقامت گزيد و به مذهب تشيع گرويد و پس از او همۀ فرزندانش بر اين مذهب بودند. احسايى تا سن بيستسالگى در احساء اقامت داشت و همزمان با آشوبهاى ناشى از حملات عبد العزيز، حاكم وهابى سعودى به احساء، به قصد تحصيل در سال 1186 هجرى به كربلا و نجف عزيمت كرد و از حوزۀ درس بزرگان تشيع همچون آقا محمد باقر وحيد بهبهانى و سيد على طباطبايى صاحب رياض، و ميرزا مهدى شهرستانى و سيد مهدى بحر العلوم و شيخ جعفر كاشف الغطاء بهرهمند شد و اجازهه اى متعدد از اين مشاهير دريافت كرد. وى علاوه بر فقه و اصول و حديث، در طب و نجوم و رياضى قديم و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه مطالعاتى داشته است.شيخ احمد در سال 1221 هجرى به قصد زيارت حضرت رضا (ع) راهى ايران شد و پس از #بازگشت از مشهد، يزد را مسكن خويش قرار داد و در آنجا شهرت بسيارى كسب كرد؛ بهطورى كه آوازه شهرتش به دارالخلافۀ تهران رسيد. فتحعلى شاه مجذوب شيخ احمد احسايى گرديد و شخصا وى را به تهران دعوت نمود و درحق او نهايت احترام را به جا آورد.از شيخ خواست كه در تهران مقيم شود؛ اما او اين درخواست را رد كرد و به اصرار شاهزاده محمد على ميرزا حاكم كرمانشاه در سال 1229 هجرى در كرمانشاه اقامت گزيد. به سال 1237 هجرى پس از مرگ دولتشاه عازم مشهد شد و در ميانۀ راه چندى در قزوين توقف نمود. در همين زمان و پس از فوت برخى از اساتيد، ادعاى كشف و شهود نمود و پارهاى از ديدگاههاى غلوآميزش را بيان كرد كه با مخالفت برخى از علماى قزوين روبهرو شد. نتيجۀ اين مخالفتها به تكفير احسايى از جانب ملا محمد تقى برغانى انجاميد؛ تكفيرى كه سرانجام به حاشيه رانده شدن شيخ احمد در مجامع علمى و حملات شديد به وى و پيروان او در عتبات گرديد. بدين ترتيب شيخ احمد ناچار شد از كربلا به مكه عزيمت نمايد و نهايتا به سال 1241 هجرى در نزديكى مدينه درگذشت.
📚ميرزا محمد تنكابنى، قصص العلماء، ص 41؛ حامد الگار، دين و دولت در ايران، ابو القاسم سرى، ص 124؛ محمد باقر خوانسارى، روضات الجنات، ج 1، ص 136؛ حاج محمد كريم خان كرمانى، هداية الطالبين، ص 41-123.
❕پس از او شاگردش سيد كاظم رشتى رهبرى قوم را بر عهده گرفت . سيد كاظم فرزند قاسم حسينى رشتى گيلانى حائرى (1259 - 1212 ق ) است . اجدادش از اشراف و سادات حسينى مدينه بوده اند. جدش سيد احمد به علت شيوع طاعون از مدينه به ايران فرار كرد و در رشت #مقيم شد. سيد كاظم در جوانى به يزد سفر كرد و به شيخ احمد احسائى پيوست و بعد به كربلا رفت و تا پايان عمر در آن شهر به تدريس و ترويج مكتب شيخيه مشغول بود و بالغ بر يكصد و پنجاه جلد كتاب و رساله نوشت كه اكثر آن كتابها رمزى است .
🔸يكى از شاگردان سيد كاظم رشتى محمد كريم خان كرمانى و ديگرى على محمد شيرازى ( باب ) است .برخى نوشته اند كه سيد كاظم بوسيله زهرى كه نجيب پاشا حاكم عثمانى به او خورانيد، مسموم شد و درگذشت (1259 ق ).
پس از سيد كاظم شاگردش محمد كريم خان كرمانى (1288 - 1225 ق ) فرزند حاج ابراهيم خان ظهيرالدوله ، فرزند مهدى قلى خان ، فرزند محمدحسن خان ، فرزند فتحعلى خان قاجار، جانشين سيد كاظم شد. وى مؤ سس فرقه شيخيه كرمان است . او يكى از علماء بزرگ #عصر خود بود و بالغ بر 260 جلد كتاب و رساله نگاشت . پس از وى حاج محمد خان و حاج زين العابدين خان ، يكى پس از ديگرى جانشين محمد كريم خان شدند. زين العابدين (1276 - 1260 ق ) و ابوالقاسم خان (1314 - 1390 ه ) و عبدالرضاخان به ترتيب رهبرى اين فرقه را بدست داشتند. عبدالرضاخان آخرين رهبر فرقه شيخيه كرمان بود كه در سال 1358 شمسى ترور شد.
👌پس از حاج محمدكريم خان ، شيخيه به چند #فرقه تقسيم شدند ؛
1- فرقه باقريه ؛ پيروان محمدباقر خندق آبادى كه ابتدا نماينده محمد كريم خان در همدان بود و سپس دعوى استقلال كرد.
2- فرقه شيخيه آذربايجان ؛ پيروان ميرزا شفيع ثقة الاسلام تبريزى (م 1301 ق ) را شيخيه ثقة الاسلاميه گويند.
3- فرقه شيخيه حجة الاسلاميه ؛ پيروان ميرزا محمد مامقانى از شاگردان سيد كاظم رشتى .
4- فرقه شيخيه عميدالاسلامية ؛ اين فرقه با شيخيه تبريز اختلاف مشرب دارند ولى يكى هستند.
5- فرقه شيخيه احقاقيه ؛ پيروان ملا باقر اسكوئى هستند كه از فضلاى شيخيه در كربلا بود. او كتابى به نام (احقاق الحق و ابطال الباطل ) عليه (محمد كريم خان كرمانى ) نوشت و معروف به احقاقى شد.
📚تاریخ ادیان و مذاهب #جهان ، ، ج 3 فرقه شیخیه
#ادامه
🔸#ادامه 👇
👌مبناى تفكر احسايى و روش اصلى او در بيان عقايد، اين است كه تنها راه كشف معارف، توسل به معصومان و مراجعه به آثار آنان است و آدمى به استقلال قادر به درك هيچيك از علوم نيست.بهطور كلى احسايى برخلاف #فلاسفه شيعى، كه پايبند به موازين عقلى و فلسفى و توجه به روايات اهلبيت - عليهم السلام - همراه با تأمل و تلاش براى دستيابى به مفهوم روايات از منظر عقل بودهاند، از منظر نقل به عقل نگاه مىكند و تا آنجا كه مىتواند عقل را در استخدام نقل درآورده است. به عبارت ديگر در انديشۀ احسايى عقل به صورت مستقل قادر به درك حقايق نيست؛ بلكه تنها با استمداد از انوار اهلبيت و مدد رساندن به حقايق و علوم، حتى در مسائلى چون #صنايع و زراعت، دست مىيابد .احسايى معصومان - عليهم السلام - را واسطۀ فيض خدا مىداند به اين معنا كه پس از آنكه خداوند معصومان را خلق كرد، آنان به اذن و مشيت الهى موجودات ديگر را آفريدند.
📚آشنایی با فرق تشیع ، فرمانیان ، ص 178
👌شيخيه مخالفان شيعى خود را بالا سريه گويند؛ يعنى آنان بالاى سر امام نماز مى خوانند و شيخيه اين عمل را جايز نمى داند. شيخيه اصول دين را در چهار اصل خلاصه مى كند: 1- توحيد.2- نبوت . 3- امامت . 4- ركن رابع .
❕(ركن رابع ) دين همان (شيعه كامل ) است كه مبلغ و ناطق اول باشد و احكام را بدون واسطه از (امام ) مى گيرد و به ديگران مى رساند . (عدل ) جزء صفات ذات و در (توحيد) است . پس اعتقاد به (توحيد)، عدل را نيز شامل مى شود. معاد نيز از همين قبيل است . برخى از فرق #شيخيه به ركن رابع اعتقاد ندارند. گويند اين (ركن رابع ) ساخته محمد كريم خان كرمانى است . شيخيه (معاد) را قبول ندارد. شيخيه آدمى را در دو جسم مى داند: جسم حقيقى و جسم مثالى .
زندگى دنيوى در جسم مثالى است . ثواب و عقاب نيز متوجه همين جسم مثالى مى باشد. آنان معراج جسمانى پيامبر اسلام را قبول ندارند و معتقدند كه معراج رسول خدا روحانى بوده است .
❕مشرب شيخيه ، مشرب اخباريگرى است و لذا با هر گونه اجتهاد و استنباط مخالف اند. آنان به اخبار آحاد و ضعيف و ظواهر كتاب بسنده مى كنند. علماء اماميه از همان آغاز به تكفير سران شيخيه پرداختند. اين تكفير از دو سو متوجه شيخيه بود: يكى اختلاف در اصول عقيدتى و ديگرى مشرب اخباريگرى . علت سياسى - اقتصادى ديگرى وجود داشت و آن #نفوذ غير قابل تصور شيخيه در دستگاه سلطنت ايران و گرايش سلاطين قاجاريه به مسلك شيخيه بود و ضربه اقتصادى حاصله از اين نفوذ به علماء اماميه .
👌تعاليم شيخ احمد احسائى بر ركن رابع نيز متمركز بود. اين ركع رابع بايد يكى از برجستگان شيعه اماميه باشد كه واسطه بين امام غايب و مردم است . شيخ احمد در ميان پيروانش ركن رابع بود. اين مقام پس از او به سيد كاظم رشتى رسيد.
شيخ احمد احسائى در تاويل آيات و روايات يد طولانى داشت . وارثان او نيز شيوه تاويل و مهارت استاد و مرشدان را ادامه دادند: هر چيزى دو جنبه دارد؛ ظاهر و باطن . مانند تاويل پل #صراط كه در ظاهر يعنى پل جسمانى ولى در باطن يعنى ولايت .
🔸در تاويل آيات و روايات معاد آمده است كه : حقيقت انسان همان روح است . معاد روحانى خواهد بود. روح نوعى جسم لطيف است (: هور قليائى ). اين جسد، جاويدان و فناناپذير است . اين جسد مركب از روح است . در قبر مرده باقى است . روح در قيامت با همين هور #قليائى باز خواهد گشت و حساب پس خواهد داد و داخل بهشت يا دوزخ خواهد بود.
❕برخى معتقدند كه اين اصطلاح (: هور قليائى ) از مذهب صابئى گرفته شده است و علت آن را آميزش شيخ احمد احسائى با صبائيان عراق مى دانند. در رابطه با اصل عدل وى نيز معتقد بود كه عدالت جزء صفات بارى تعالى است و لذا اصل مستقلى نيست . زيرا اگر عدل را از صفات ذات جدا بدانيم و اصل قرار دهيم ، بايد ديگر صفات ذات را جدا كرده و اصل نمائيم .
🔸#ادامه 👇