#پاسخی_به_معاند_در_مورد_علامه_مجلسی
🤔#پرسش
▪️علامه امينی صاحب كتاب معروف الغدير، حكم به خباثت علامه مجلسی ميدهد
علامه امينی يكى از علماى بسيار نامدار شيعه و صاحب كتاب معروف الغدير، زمانى كه به حديث ردالشمس ميرسد ميگوید این حديث را جمعی از محدثين نقل كرده و اهل فن در حديث آن را تصحيح كرده اند اما يك عده كه دارای روح خبيث اموی هستند مانند ابن حزم و ابن الجوزی و ابن تيميه و ابن كثير اين حديث را تضعيف كردند. كسانى كه علامه امينى در اينجا از آنها نام برده است همه از علماى بزرگ اهل سنت ميباشند كه شامل اين حكم خباثت شده اند.
كتاب الغدير نوشته علامه امينى ج ٣ ص ١٢٦
خوب تا اينجا ديديم كه علامه امينى، حكم به خبيث بودن و اموى بودن علمایی داد كه حديث ردالشمس را تضعيف كرده اند و نام آنها را آورد،
اما بگذاريد ببينيم كه آيا از علماى بزرگ شيعه هم كسى اين حديث را تضعيف كرده است كه شامل حكم خباثت علامه امينی شود!
بله در ميان علماى نامدار شيعه نيز هستند كسانى كه اين روايت را تضعيف كرده اند.
▪️علامه مجلسی كه يكى از ستونهاى فكرى شيعيان امروزى است، در كتاب مرآةالعقول اين حديث را تضعيف كرده است و به اين هم بسنده نكرده است بلكه گفته ضعيف علی المشهور، يعنى اين حديث در ضعيف بودن شهره(تابلو) است.
#منبع: ﻣﺮﺁﺓ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺃﺧﺒﺎﺭ ﺁﻝ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ، ﺝ ١٨ صفحه ٢٧٦
ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺍﻟﺴﺎﺑﻊ : ﺿﻌﻴﻒ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺸﻬﻮﺭ
#ترجمه: ايشان با اوردن روايت، و با بررسى آن در زيرش نوشته است كه اين روايت ضعيف و بطريقه تابلوئى ضعيف است.
خوب با اين حساب و از ديد علامه امينى، علامه مجلسى كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ شيعه ميباشد يك انسان خبيث و از سلاله امويان ميباشد.
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه این چنین نقدها از روی انصاف و جوانمردی نیست ، بلکه نقدی است آمیخته با انواع دروغ ها و تهمت ها به این بیان ؛
1⃣در رابطه با واقعه رد الشمس و کیفیت و اسناد آن از منابع شیعه و اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1671
2⃣علامه امینی نگفتند که هرکس حدیث رد الشمس را انکار کند ، خیبث است ، بلکه می گوید ، چهار تن از علمای مخالفین ، یعنی ابن حزم ، ابن جوزی ، ابن تیمیه و ابن کثیر که بدون دلیل حدیث مذکور را تضعیف کرده اند ، دارای روحیه امویه خبیث هستند . کلام علامه امینی چنین است ؛
« إنَّ حديث ردّ الشمس أخرجه جمع من الحفّاظ الأثبات بأسانيد جمّة، صحّح جمع من مهرة الفنِّ بعضها، و حكم آخرون بحسن آخر، و شدّد جمع منهم النكير على من غمز فيه و ضعّفه، و هم الأبناء الأربعة حملة الروح الأمويّة الخبيثة، ألا و هم: ابن حزم، ابن الجوزي، ابن تيميّة، ابن كثير »
« حديث «رد الشمس» را، گروهى از حافظان موثق به اسناد فراوانى نقل كرده اند كه گروهى از كارشناسان حديث پاره اى از آن اسناد را «صحيح» تلقى مى كنند و پاره اى ديگر آن را «حسن» تعبير كرده اند و بر كسانى كه بر آن ايراد گرفته و اسنادش را ضعيف مى دانند، سخت به انكار و مخالفت بر خاسته اند. اين منكران صحت حديث که حاملان روحیه خبیث امویه هستند عبارتند از: «ابن حزم»، «ابن جوزى»، «ابن تيميه» و «ابن كثير» »
📚الغدیر ج 3 ص 184
👌می بینیم که علامه امینی نگفت هرکس منکر صحت حدیث رد الشمس است ، خیبث و اموی مسلک است ، بلکه می گوید چهار تن مذکور اند که چنین روحیه ای دارند .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣معاند می گوید علامه مجلسی در کتاب « مراه العقول » که شرح کتاب « الکافی » شیخ کلینی است ، حدیث رد الشمس را ضعیف دانسته است .
👌اما متاسفانه توجه ندارد که طبق مبنای علامه مجلسی تمام روایاتی که در کتب اربعه و کافی شریف است ، معتبرند و بحث سندی در باره آنها فقط از این جنبه است که در هنگام تعارض ، روایتی که سند قوی تری دارد ، مقدم شود ، به خاطر همین علامه مجلسی در مراه العقول ، در مورد سند روایات کافی اظهار نظر کرده است ، چنان که خود علامه در مراه العقول می گوید ؛
« وجود خبر در این اصول معتبره ( کتب اربعه که کافی هم جزء آن است ) موجب جواز عمل به آن خبر می شود ، ولیکن رجوع به اسناد روایت هم نیاز است تا در هنگام تعارض اخبار ، برخی از روایات بر برخی دیگر مقدم شود ( روایاتی که اسناد قوی تری دارند ) چرا که این که تمام روایات اصول معتبره (کتب اربعه و الکافی ) معتبر است منافاتی ندارد که برخی از آنها قوی تر باشد ...با توجه به آنکه کافی در زمان غیبت صغری قائم علیه السلام نوشته شده است ، و قائم در آن مدت آن را انکار نکرده است ، موجب ظن همطراز علم است که اهل بیت ( و قائم ) علیهم السلام راضی به آن بوده اند که همین مجوز عمل به روایات آن می باشد » « أنّ وجود الخبر في أمثال تلك الأصول المعتبرة ممّا يورث جواز العمل به، لكن لا بدّ من الرجوع إلى الأسانيد لترجيح بعضها على بعض عند التعارض، فانّ كون جميعها معتبرا لا ينافي كون بعضها أقوى، و أمّا جزم بعض المجازفين بكون جميع الكافي معروضا على القائم عليه السّلام لكونه في بلدة السفراء فلا يخفى ما فيه على ذى لبّ، نعم عدم إنكار القائم و آبائه صلوات اللّه عليه و عليهم، عليه و على أمثاله في تأليفاتهم و رواياتهم ممّا يورث الظنّ المتاخم للعلم بكونهم عليهم السّلام راضين بفعلهم و مجوزّين للعمل بأخبارهم »
📚مراه العقول ج 1 ص 22
👌بنابراین ، این که علامه مجلسی مثلا روایت حدیث رد الشمس را در کافی ضعیف دانسته است ، گواه بر آن نیست که آن را غیر معتبر می داند ، بلکه او تمام روایات کافی را معتبر دانسته و به آن اعتقاد داشته است .
4⃣نکته بعدی آنکه علامه مجلسی نگفت روایت مذکور در مورد « رد الشمس » نزد من ضعیف است ، بلکه گفت « ضعیف علی المشهور »
📚مراه العقول ج 18 ص 276
👌و آن هم به خاطر وجود « سهل بن زیاد » در سند روایت است که مشهور و اکثر علماء او را ضعیف می دانند ، و علامه می گوید طبق مبنای اکثر علماء ، روایتی که سهل در سند آن باشد ضعیف است ، اما نظر خود علامه مجلسی در مورد سهل بن زیاد آن است که چون از مشایخ اجازه است ، عمل به روایاتش بی اشکال است ، چنان که علامه مجلسی در کتاب رجالش پیرامون سهل می نویسد ؛
« نزد من ضعف سهل بن زیاد بی اشکال است چرا که او از مشایخ اجازه است ( و می توان به روایاتش عمل کرد )»
📚الوجیزه فی الرجال ، ص 91
👌بنابراین طبق مبنای سندی هم علامه مجلسی معتقد است که روایت مذکور از کتاب کافی صحیح است و ضعفش تنها بر طبق مبنای مشهور به خاطر وجود سهل است و نزد علامه روایت مذکور بی اشکال است .
5⃣علامه مجلسی منکر حدیث رد الشمس نبوده است ، بلکه ایشان در کتاب فارسی خود به نام « حیاه القلوب » این فضیلت را برای علی علیه السلام ثابت می داند ، چنان که می نویسد ؛
« احاديث بسيار دلالت مى كند بر ردّ شمس بر سليمان عليه السّلام، و بنابر آنكه مكرّر مذكور شد كه آنچه در امم سابقه واقع شده است در اين امّت نيز مثل آن واقع مى شود، همچنانكه در بنى اسرائيل دو مرتبه آفتاب برگشت يك مرتبه از براى يوشع وصىّ موسى عليه السّلام و يك مرتبه براى حضرت سليمان عليه السّلام همچنين در اين امّت دو مرتبه آفتاب برگشت از براى حضرت امير المؤمنين عليه السّلام يك مرتبه در
حيات حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در مدينه در مسجد فضيح، و يك مرتبه بعد از وفات آن حضرت در حلّه در مسجد شمس، چنانچه در ابواب معجزات آن حضرت مذكور خواهد شد ان شاء اللّه تعالى
عامه و خاصه از عبد اللّه بن عباس روايت كرده اند كه: آفتاب برنگشت مگر از براى سه كس: يوشع و سليمان و على بن ابى طالب عليهم السّلام »
📚حیاه القلوب ج 2 ص 981
❕ایشان در کتاب شریف بحار الانوار هم بابی گشوده اند در ذکر این فضیلت برای علی علیه السلام و مفصلا به شبهات مخالفان در این رابطه پاسخ می دهند ، عنوان باب ایشان چنین است ؛ « بازگشت خورشید برای او ( علی علیه السلام ) و تکلم و سخن گفتن خورشید با او »
📚بحار الانوار ج 41 ص 166 باب 109 « رد الشمس له و تکلم الشمس معه ع »
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یک شبهه مطرح در فضای مجازی تحت عنوان ؛ « بررسی افسانه صد و بیست و چهار هزار پیامبر » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1708
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ به معاند در مورد سخنان یکی از مولوی های اهل سنت پیرامون لواط ؛
👌لواط در اسلام و مذهب تشیع از گناهان بزرگ و نابخشودنی است تا جایی که معصوم علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز #ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد » (المحاسن ص 110 )
👌توضیح بیشتر در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2747
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2748
❕اما متاسفانه در مذهب اهل سنت ، لواط آن قبح قابل توجه را ندارد و بزرگان آنان فتاوی مبنی بر جواز آن دارند تا جایی که ابن کثیر می نویسد ؛
« بیشتر پادشاهان ، امیران ، تاجران ، توده مردم ، کاتبان ، فقیهان و قاضیان ما ، گرفتار عمل قوم لوط هستند» (البدایه و النهایه ج9 ص162 )
❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2749
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عدالت_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❕ادعاى عدالت على توسط شيعيان يك ادعاى مضحك و احمقانه است
در كتاب فروع كافي جلد ٧ صفحه ٣٠٣ روايتى هست بدين عنوان:
عن أبي جعفر عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين عليه السلام في امرأة قطعت ثدي وليدتها أنها حرة لا سبيل لمولاتها عليها
#ترجمه:
محمد باقر روايت ميكند كه علی بن ابی طالب درمورد زنی که پستان کنیز خود را بریده بود، چنين داوری کرد که کنیز آزاد است و صاحبش(زنى كه پستان كنيز را بريده بود) هیچ حقی بر گردن او ندارد.
علی بن ابيطالب شخصى كه پستان یک كنيز را بريده است را نه اينكه قصاص نميكند بلكه لطف ميكند و ميگويد ايشان هيچ حقى بر گردن آن كنيز بيچاره ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣عدالت علی علیه السلام چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در روایات متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند .
❕نقل می کنند که عمر همواره می گفت ؛
« علی از همه ما به داوری و قضاوت ( الهی ) آشناتر است »
📚صحیح بخاری ، ج 7 ص 116 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 305 _ مسند احمد ج 5 ص 113
❕و باز علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
« علی بن ابی طالب آگاه ترین شخص به امر قضاوت است »
📚سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 161
🔸از ابن مسعود نقل می کنند ؛
« علی از همه مردم مدینه به امور قضاوت آشناتر بود »
📚استیعاب ج 2 ص 461_ فتح الباری ج 9 ص 236
❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛
« تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198
❕در نقل دیگر فرمود ؛
« تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی »
📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66
❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛
« تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است »
📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165
🔸در روایات فراوانی از نقل های شیعه نیز علی علیه السلام به عدالت و مهربانی با مردم ستوده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 102 باب 107
2⃣متاسفانه معاند اشکال کننده روایت را خوب ترجمه نمی کند تا روشن شود که روایت مذکور نیز گواه بر عدالت گری علی علیه السلام است .
❕روایت چنین است که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« امیر المومنین در مورد زنی که پستان های کنیزش را بریده بود حکم داد که آن کنیز آزاد است و دیگر راه و تسلطی برای مولایش بر آن کنیز نیست و در مورد کسی که به مملوک و برده اش آسیب وارد می کرد حکم می کرد که آن مملوک و برده آزاد است و به سوی هرکس که دوست دارد می تواند برود ( و زندگی جدید تشکیل دهد )»
📚الکافی ج 7 ص 303
❕بنابراین اولین تنبیه علی علیه السلام آن بود که اگر ارباب به برده آسیبی وارد می کرد ، بلافاصله حکم به آزادی برده می داد ، و دیگر ارباب بر آن برده هیچ گونه مالکیتی نداشت ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« از این روایت استفاده می شود که آسیب وارد کردن ارباب به برده موجب عتق و آزادی برده است »
📚مراه العقول ج 24 ص 69
3⃣علی علیه السلام در کنار آنکه در موارد فوق ، برده را از مالکیت مالک خارج می کرد ، مالک را هم تنبیه شدید و مجازات می کرد ، چنان که امام حسین علیه السلام فرمود ؛
« مردی بینی برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام آن برده را آزاد کرد و آن مرد را تعزیر و تنبیه نمود »
📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 463
👌و در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مردی گوش برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات و معاقبه نمود »
📚همان منبع
❕و در نقل دیگر فرمود ؛
« مردی برده خود را اخته کرده بود ، علی برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات نمود و فرمود کسی که به اعضای بدن برده اش آسیب رساند ، برده را آزاد می کنیم و ارباب را مجازات شدید می کنیم »
📚همان منبع
👌و فرمود ؛
« اگر ارباب بنده را مثله کند به همان نحو مجازات می شود و بنده آزاد می شود »
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 409
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌ما معتقدیم که سه طلاق در یک مجلس واقع نمی شود و اگر کسی همسرش را در یک مجلس « سه طلاقه» کند آن طلاق « یک طلاق» محسوب می شود و همسرش می تواند دو مرتبه رجوع کند و بر این مساله ، از روایات اهل سنت دلیل و مستند داریم که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2750
❕اهل سنت می گویند سه طلاق در یک مجلس واقع می شود ، حتی اگر شوهر در حال مستی و بی توجهی همسرش را طلاق دهد ، چنان که از مفتیان دار العلوم زاهدان سوال کردند ؛
« شخصی در حالت مستی و نشه بر اثر استفاده مواد مخدر یا مشروبات الکلی زنش را سه طلاق دهد آیا طلاق واقع می گردد یا خیر ؟
❕جواب ؛ « در صورت های مذکور بر خانم این شخص طلاق واقع می گردد »
📚فتاوی دار العلوم زاهدان ( محمود الفتاوی )زیر نظر مولانا عبدالحمید ، ج 3 ص 39
👌متاسفانه اینان به راحتی احکام اسلام را به سخریه گرفته اند و در هر صورت حکم سه طلاقه را جاری می کنند و این مساله را در فضای مجازی هم تبلیغ می کنند ، زیرا پس از سه طلاقه شدن زن ، نیاز به محلل است و طبق شنیده ها ، مولوی های هر منطقه باید محلل باشند ❕
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید حکم اسلام خلاف عدالت است که می گوید اگر کافری مسلمان را کشت قصاص می شود ، اما اگر مسلمانی کافر را کشت قصاص نمی شود را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام مهمان عمر بن خطاب بود و در همان شب خواهر عمر را به ازدواج موقت درآورد و پس از این جریان بود که عمر ازدواج موقت را تحریم نمود را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2751
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حکم سنگسار در اسلام و چرایی و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2752
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تنبیه بدنی کودکان قبل از بلوغ آن هم برای اصلاح و تربیت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که معاذ الله مدعی است پیامبر گرامی عاشق زینب همسر زید شد و مقدمات طلاق او را فراهم ساخت تا با زینب ازدواج کند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937
#سایت_ما
ipasookh.ir