eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔 ❔ فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره ادعای تکفیر مطرح شده توسط آقای سیدکمال حیدری در پی سخنان آقای کمال حیدری، حجت الاسلام والمسلمین سید منیر خباز نظر حضرت آیت الله سیستانی را درباره کفر باطنی پیروان سایر مذاهب اسلامی اعلام کرد. در ویدئویی که از این فاضل حوزوی منتشر شده وی اظهارداشت: مرجع عظیم الشأن شیعیان اثنی عشری [دوزاده امامی] در این زمینه فتوایی دارند که امروز از نجف اشرف دریافت کردم؛ ایشان می فرمایند: "مسلمانان غیر اثنی عشری [دوازده امامی] در ظاهر و واقع مسلمان هستند. نه اینکه فقط ظاهراً مسلمان باشند. بنابراین عبادات آنها مانند نماز، روزه و حج اگر طبق شرایط باشد مجزی و مبرئ‌الذمة است." حجت الاسلام والمسلمین خباز افزود: پس این کلام که «عالمی شیعی اصلا وجود ندارد که به کفر باطنی همه مسلمانان فتوا نداده باشد» صحیح نیست. خبرگزاری‌حوزه 💠💠 👌مشهور فقهای شیعه ، معتقدند که اهلسنت ، مسلمان ظاهری هستند و کافر فقهی و نجس محسوب نمی شوند ، زیرا شرط ورود در اسلام ، تنها اظهار شهادتین است و اعتقاد به ولایت اهلبیت ع ، شرط ورود در اسلام نیست . 📚مجمع الفائدة ج 13 ص 340 _ جواهر الكلام ج 33 ص 201 _ الهداية ص 54 _ الشرائع ج 4 ص 185. القواعد ج 3 ص 575 _ الدروس ج 2 ص 53. المسالك ج 10 ص 41. كشف الغطاء ج 4 ص 349 و ... ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «اسلام شهادتین و اقامه نماز و زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است » 📚الکافی ج 2 ص 25 ❕از این حکم یک دسته خارج می شوند و آن هم ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام است ، مطابق نقلهای متعدد ، ناصبی کافر و نجس است حتی اگر شهادتین را به زبان جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 419 باب 14 ❕اهلسنت اگر چه مسلمان ظاهری و فقهی هستند ، اما از نظر ایمانی و اعتقادی ، کافرند ، چرا که آنان اصلی از اصول دین یعنی امامت را انکار کرده اند ، در ذیل از کتب خود اهلسنت ، ثابت کرده ایم که امامت جزء اصول دین است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2984 ❕و در ذیل بر اساس روایات متواتر اهلسنت ، ثابت کرده ایم که کسی که به ولایت اهلبیت ع پشت کند ، وارد ضلالت و گمراهی شده است و روی رستگاری و سعادت و بهشت را نمی چشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3320 ❕و در روایات اهلسنت به صورت صریح وارد شده است که فردی که از علی ع جدا شود ، از دین خدا جدا شده و روی رستگاری را نمی بیند چنان که حاکم نیشابوری از سول خدا ص نقل می کند که خطاب به على ع فرمود ؛ « يا على! كسى كه از من جدا شود، از راه خدا جدا شده است. و كسى كه راه و روش خود را از تو جدا نمايد، از دين من جدا شده است. » 📚مستدرك حاكم ج 3 ص 123 _ میزان الاعتدال ، ج 1 ص 323 _ مجمع الزوائد ج 9 ص 135 _ الریاض النضره ج 2 ص 167 _ کنزالعمال ج 6 ص 156 ❕لذا اهلسنت نقل می کنند که تنها کسی در قیامت رستگار است ، که جواز و ولایتی از سوی علی ع داشته باشد ، چنان که نقل می کنند که ابوبکر در حالت احتضار از پیامبر گرامی نقل می کرد که فرمود ؛ « بر فراز صراط، عقبه‏ اى است كه كسى نمى ‏تواند از آن عقبه عبور كند، مگر در صورتى كه جواز عبور را از حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام در دست داشته باشد » 📚تاریخ بغداد ، ج 10 ص 356 _ الریاض النضره ج 2 ص 172 ❕بنابراین اهلسنت ، از نظر ایمانی و اعتقادی کافرند ، به خاطر همین خداوند از آنان هیچ عبادتی را نمی پذیرد ، چنان که از کافر نمی پذیرد . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود . خداوند دشمن اعمالش است و اگر در چنین حالی بمیرد به مرگ کفر و نفاق مرده است » 📚الکافی ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج1 ص118 🔷و فرمود ؛ « اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد» 📚الکافی ج 2 ص 18 👌در روایات متواتر دیگری که نقل نکردیم ، تصریح شده است که خداوند ، اعمال نیک و عبادات آنان را نمی پذیرد و نقش بر آب می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 1 ص 118 باب 29 « باب بطلان العباده بدون ولایه الائمه ع و اعتقاد امامتهم » _ مستدرک الوسائل ج 1 ص 149 باب 27 👌ادامه 👇
۳۰ مهر ۱۳۹۹
🔸ادامه 👇 ❕در روایات دیگری صراحتا کفر ایمانی و اعتقادی این گروه ثابت شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سه دسته اند که خداوند روز قیامت با آنان تکلم نمی کند و به آنان نظر نمی کند و برای آنان عذاب دردناکی است ، کسی که ادعای امامت کند در حالی که چنین امامتی را از جانب خدا ندارد ، و کسی که منکر امامت امام الهی شود و کسی که گمان کند از برای آن دو ( ابوبکر و عمر ) از اسلام بهره ای است » 📚الکافی ج 1 ص 373 👌و فرمود ؛ « علی علیه السلام باب هدایت است ، کسی که با او مخالفت کند کافر است و کسی که او را انکار کند ، وارد آتش می شود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص348 👌و فرمود ؛ « مقر امامان دوازده گانه مومن است و منکر آنان کافر است » 📚همان ص 347 ❕ ❕بنابراین ، اهلسنت ، کافر ایمانی و اعتقادی ، اما مسلمان فقهی و ظاهری هستند که در دنیا احکام مسلمان و در آخرت احکام کفار بر آنها جاری می شود ، و به خاطر مخالفت با اهلبیت ع روی سعادت و رستگاری را نخواهند دید . 👌از این حکم دسته ای از اهلسنت ، استثناء می شوند و آن هم کسانی اند که از حق و حقیقت و ولایت اهلبیت ع مطلع نشدند ، یا کسانی که قدرت فهم و درک مسائل را ندارند ، اما کسانی که قدرت درک و تحلیل مسائل را دارند و در فهمیدن حق کوتاهی می کنند ، و از اختلافات اطلاع دارند اما تحقیق نمی کنند ، مستضعف نیستند ‌. 🔸چنان که خداوند می فرماید ؛ « مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار قرار گرفته‏ اند، نه چاره ‏اى دارند و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى ‏يابند. آنها ممکن است خداوند مورد عفو شان قرار دهد و خداوند عفو کننده و آمرزنده است » ( نساء 98 _ 99) ❕امام باقر عليه السلام در توضیح آيه شریفه فرمود ؛ «مستضعف كسى است كه نه توان كافر شدن را دارد و نه راه ايمان را پيدا مى‏ كند تا مؤمن شود. از كودكان و مردان و زنانى كه عقل و فكرشان به اندازه كودكان است، تكليف برداشته شده است. » 📚معانی الاخبار ص 201 ❕امام على عليه السلام فرمود ؛ « نام مستضعف بر كسى كه حجّت و برهان [خدا] به او برسد و گوشش آن را بشنود و دلش آن را فهم كند، نهاده نمى‏ شود. » 📚نهج البلاغه ، خطبه 179 ❗️ امام باقر عليه السلام در پاسخ به سؤال از مستضعفان فرمود ؛ « زنِ كم عقلِ پرده ‏نشين، و خادمى كه به او مى ‏گويى نماز بخوان، نماز مى‏ خواند و جز حرفى كه تو به او زده‏ اى چيز ديگرى نمى ‏فهمد، و بنده ‏اى كه او را براى فروش از اين شهر به آن شهر مى ‏برند و جز آنچه تو به او مى‏ گويى هيچ نمى ‏فهمد، و پيرمرد سالخورده رو به موت و كودك خردسال.اينها مستضعفند. اما مرد گردن كلفتِ اهل‏ حرف و بحث و جدل كه از پس خريد و فروش به خوبى برمى‏ آيد و نمى‏ توانى در چيزى مغبونش كنى، آيا به چنين كسى مستضعف مى ‏گويى؟! نه، هرگز. » 📚معانی الاخبار ص 203 ❕لذا امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « كسى كه اختلاف [مردم بر سر عقايد و مذاهب‏] را بشناسد، مستضعف به شمار نمى‏ آید. » 📚همان ، ص 200 _ الکافی ج 2 ص 405 ❕امام كاظم عليه السلام فرمود ؛ « ضعيف كسى است كه حجت به او نرسيده و اختلاف را نمى ‏شناسد. پس، اگر اختلاف را بداند مستضعف نيست. » 📚الکافی ج 8 ص 125 👌بنابراین ، مستضعفین اهلسنت که از حق و حقیقت و ولایت اهلبیت و علی ع مطلع نشدند و اصلا متوجه اختلاف شیعه و سنی نیستند و قدرت درک و فهم مسائل را ندارند ، امید است که مورد نجات قرار گیرند ، و وارد بهشت شوند ، در صورتی که اهل عمل صالح باشند و بغض اهلبیت ع را نداشته باشند ، چنان که امام صادق ع از على ع نقل می کند که فرمود ؛ « بهشت هشت در دارد، درى كه از آن پيامبران و صديقان وارد مى‏ گردند، درى كه شهداء و صالحان از آن مى ‏آيند، شيعيان و دوستان ما هم از پنج در وارد خواهند شد و از در هشتمى ساير مسلمانان وارد مى ‏شوند و آن‏ها كسانى مى‏ باشند كه بر وحدانيت خدا گواهى دهند و ذره‏ اى بغض ما را در دل نداشته باشند. » 📚خصال ج 2 ص 408 🔸ادامه 👇
۳۰ مهر ۱۳۹۹
🔸ادامه 👇 ❕اگر چه افرادی از اهلسنت که حقیقتا مستضعف شمرده شوند ، کم و اندک هستند چنان که سفيان بن سمط گويد ؛ « به امام صادق عليه السّلام عرض كردم در باره مستضعفان چه مى‏ گوئيد، امام در حالى كه ناراحت بودند فرمودند آيا شما گذاشته ‏ايد كسى مستضعف بماند، مستضعفان كجا هستند به خداوند امر امامت و ولايت به زنان پشت پرده هم رسيده و سقايان كوچه ‏هاى مدينه از آن اطلاع دارند و با آن آشنا شده‏ اند. » 📚بحار الانوار ج 69 ص 160 ❕لذا می بینیم که محمد بن احمد انصارى گويد ؛ « گروهى از مفوضه كامل بن ابراهيم مدنى را نزد امام حسن عسكرى عليه السّلام فرستادند، كامل گويد: من در نظر داشتم از امام عسکری سؤال كنم آيا كسى كه مانند ما به امامت شما عقيده ندارند وارد بهشت مى‏ شود يا خير....امام ع فرمودند ؛ « شما آمده ‏ايد نزد ولى خدا و حجت او و جايى كه در خانه خدا از آن جا گشوده مى ‏شود، آمدى كه از او سؤال كنى آيا كسانى كه مانند ما عقيده ندارند وارد بهشت مى‏شوند يا خير، گفتم: آرى به خداوند سوگند براى همين آمده‏ ام گفت گروهى اندك از آن‏ها وارد بهشت خواهند شد. ❕به خداوند سوگند گروهى داخل بهشت مى‏ گردند كه به آنها حقيه گفته مى‏ شود، گفتم: اى سيد و سرور من اين جماعت چه كسانى مى‏ باشند، فرمود ؛ « گروهى هستند كه بخاطر محبت على به نام او سوگند ياد مى‏ كنند و به حق او قسم مى‏ خورند ولى نمى ‏دانند حق او چيست و فضل او كدام است. » 📚دلائل الامامه ص 506 _ الغیبه طوسی ، ص 247 👌بنابراین کسانی از آنان به بهشت می روند که محبت علی ع داشته باشند ، اما از حق و حقوق و امامت علی ع اطلاع نداشته باشند و به آنها نرسیده باشد . ❕چنان که در نقل دیگر آمده است ؛ « على بن جعفر از برادرش موسى عليه السّلام روايت مى‏ كند كه از او سؤال كردم پيامبر خدا سخنى ناحق از طرف خداوند مى‏ گويند و يا از روى هواى نفس چيزى اظهار مى‏ دارند و يا خود را به سختى و مشقت مى ‏اندازند فرمودند خير چنين چيزى وجود ندارد.گفتم: خودت مى‏ بينى كه رسول خدا به على عليه السّلام فرمودند: من كنت مولاه فعلى مولاه آيا خداوند رسول خود را امر كرده بود كه اين سخن را بگويد، فرمودند: آرى گفتم: پس من بيزارى مى‏ جويم از كسانى كه اين حديث را انكار مى‏ كنند و يا از روز نخست آن را انكار كردند. 👌امام عليه السّلام فرمودند ؛ « آرى چنين است گفتم: آيا مردم تا آن را نشناسند مسلمان ( حقیقی ) شمرده مى‏ شوند، فرمودند خير، مگر مستضعفان از مردان و زنان و كودكان كه راه شناخت براى آنها نيست و راهى به شناخت هم پيدا نمى‏ كنند. ❔گفتم: آنها كدام كسان مى ‏باشند، فرمودند ؛ « مگر شما خادمان و يا زنان خود را مشاهده نمى‏ كنيد كه از اين مسائل چيزى درك نمى‏ كنند، آيا شما خادمان خود را مى ‏كشيد در حالى كه آنها به آنچه مى‏ گوئيد اقرار دارند و بعد فرمودند ؛ هر كس اين گونه مطالب بر او عرضه شود و او اعراض كند، خداوند او را از رحمتش دور گرداند و از خود براند كه در آن خيرى نيست » 📚مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها ، ص 146 _ بحار الانوار ج 69 ص 171 ❕خلاصه سخن ؛ 1⃣اهلسنت کافر اعتقادی ، اما مسلمان فقهی هستند . 2⃣آنان به سبب انکار ولایت اهلبیت ع روی بهشت و رستگاری را نمی بینند و اعمال نیکشان پذیرفته نمی شود . 3⃣تنها کسانی از آنان که مستضعف بوده و از حق و حقیقت مطلع نشده یا قدرت درک مسائل را ندارند ، اهل نجات می باشند و می توانند وارد بهشت شوند ، اما کسانی که از اختلافات مطلع شده اند ، اما تحقیق نمی کنند و به ولایت اهلبیت ع ایمان نمی آورند ، مستضعف محسوب نمی شوند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۳۰ مهر ۱۳۹۹
🤔 ❔شیعه شدن مردم ایران به زور شمشیر شاه اسماعیل صفوی که تصور می‌کرد برای گسترش مذهب شیعه دوازده امامی وظیفه‌ای الهی بر عهده‌ی او گذاشته شده و او می‌باید به هر قیمتی که شده مردم ایران را شیعه کند٬ پس از فتح تبریز٬ خواست خطبه‌ای را به نام دوازده امام بخواند٬ اما یارانش به او یادآور شدند که از سیصد هزار تن مردم تبریز٬ دویست هزار تن آنان سنی مذهب هستند و اگر خطبه‌ای به نام دوازده امام خوانده‌ شود مردم شورش خواهند‌ کرد. اما شاه اسماعیل در پاسخ گفت: «خدای عالم با حضرت٬ همراه من‌اند و من از هیچ‌کس باک ندارم به توفیق الله تعالی٬ اگر رعیت هم حرفی بگویند٬ شمشیر از غلاف می‌کشم و به عون خدا‌ (یعنی به مدد خدا‌) یک کس را زنده نمی‌گذارم!» و شاه اسماعیل در روزی که خطبه را خواند٬ شورش و اعتراض مردم تبریز را با زور شمشیر خاموش کرد و اعلام کرد هرکس از مذهب تسنن تبری نجوید کشته ‌خواهد شد. مردم نیز از ترس جان خود چنین کردند ❗️ 💠💠 👌در حقیقت برای اولین بار ، ایرانیان توسط علی ع اسلام و شیعه را پذیرفتند ، چرا که به گواه تاریخ ، سرزمین یمن در آن روزگار ، بخشی از سرزمین بزرگ ایران بود ؛ 📚تاریخ طبری ، ج 2 ص 172 ❕پبامبر ص علی ع را مامور به دعوت اهالی یمن به اسلام کرد و آنان نیز از روی مهر و محبتی که به علی ع داشتند ، اسلام را پذیرفتند ، چنان که از براء بن عازب نقل می کنند ؛ « پيامبر خدا، خالد بن وليد را به سوى مردم يمن فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت كند و من در ميان كسانى بودم كه با او رفتيم. او شش ماه ماند و مردم به دعوت او پاسخ ندادند. سپس پيامبر ، على بن ابى طالب عليه السلام را فرستاد و به او فرمان داد تا خالد و همراهانش را بازگرداند و اگر كسى از همراهان خالد بن وليد خواست با او بيايد، اجازه دهد. من از كسانى بودم كه به دنبال على عليه السلام رفتيم. چون به اوايل يمن رسيديم، به آنان خبر رسيد و همه جمع شدند. على عليه السلام، برايمان نماز صبح را خواند و چون از نماز، فارغ شد، ما را در يك صف قرار داد و در جلوى ما ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى، نامه پيامبر خدا را بر ايشان خواند. پس قبيله هَمْدان، همگى در يك روز مسلمان شدند. ❕على عليه السلام، گزارش اين واقعه را به پيامبر خدا نوشت و چون ايشان نامه او را خواند، به سجده افتاد و سپس نشست و فرمود: «درود بر هَمْدان، درود بر هَمْدان!».سپس اهل يمن، پى در پى مسلمان شدند. » 📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 131 _ تاریخ اسلام ، ذهبی ، ج 2 ص 690 ❕پس از آن ، در مورد گسترش تشیع در سایر نقاط ایران باید توجه داشت ، که گسترش تشيع در ايران، پديده اى مقطعى و بى مقدمه نيست، بلكه محصول عوامل گوناگون در دراز مدت بوده و در خلال ده قرن صورت گرفته است. اينك به برخى از اسباب گسترش تشيع در ايران به صورت گذرا اشاره مى كنيم ؛ 1⃣ايرانيان تحت ستم در عراق‏ ؛ ❕در جنگ قادسيه حدود چهارهزار نفر ايرانى، از لشكر ايرانيان گسسته و به سپاه اسلام پيوستند و اسلام را از صميم دل پذيرفتند، به اين شرط كه پس از پايان جنگ هر كجا خواستند بروند، و يا با هر قبيله اى كه خواستند پيمان ببندند و مانند ديگر مسلمانان سهمى از غنائم داشته باشند. متأسفانه پس از پيروزى اسلام بر سپاه ايران، تمام قراردادها زير پا نهاده شد و تحقير آنان آغاز گرديد و به اصطلاح امروز ، ايرانيان شهروند درجه دوم شناخته شدند و به عنوان موالى معروف گشتند. پست ترين و كم درآمدترين كارها به آنها واگذار مى شد. 📚العقد الفرید ، ج 3 ص 413 ❕خليفه دوم در طواف شنيد دو نفر با هم به زبان فارسى سخن مى گويند. گفت به زبان عربى سخن بگوييد، زيرا سخن گفتن به زبان فارسى مروت را از ميان مى برد . 📚اقتضاء الصراط المستقیم ، ص 25 👌ولى آنگاه كه زمام خلافت به دست على (عليه السَّلام) افتاد، او به همگان يكسان مى نگريست. وقتى به ايشان اعتراض شد، در پاسخ فرمود ؛ در كتاب خدا فرقى بين فرزندان اسماعيل و غيره نمى بينم. » 📚الغارات ، ص 46 ❕همين يكسان نگرى مايه گرايش آنان به على و خاندان او گشت، به ويژه آن كه تحقير موالى در دوران امويان به اوج خود رسيد و تاريخ، تمام اين تحقيرها و بى عدالتى ها را به ثبت رسانده است. 🔸ادامه 👇
۱ آبان ۱۳۹۹
🔸ادامه 👇 👌2⃣ مهاجرت اشعريان يمنى به قم‏ ؛ 👌فرزندان سعد بن مالك به نامهاى عبداللّه و احوص، از شيعيان على (عليه السَّلام) در يمن بودند. آنان از ستم هاى امويان به ستوه آمدند. آنگاه كه زيد بن على در سال 121 هجرى قيام كرد، احوص، فرماندهى سپاه زيد را برعهده گرفت. چون سپاه زيد مغلوب گشت، او دستگير شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبداللّه تصميم گرفتند عراق را به قصد قم ترك كنند و همگى با خانواده هاى خود وارد قم شدند و از همان زمان، قم به عنوان مركز تشيع در ايران شناخته شد. به تدريج بستگان آنان كه همگى از قبيله اشعرى بودند، به قم آمدند و يك مركز حديثى و علمى و پايگاه شيعى را پديد آوردند. توضيح بيشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018 👌 ❕تنها اشعريان نبودند كه از ستم امويان عراق، به قم مهاجرت كردند، بلكه نياى سوم احمد بن محمد بن خالد نيز پس از انقلاب زيد، وارد «برق رود» قم شد و در آنجا سكنى گزيد. 📚رجال نجاشی ، ج 1 شماره 110 3⃣مهاجرت امام رضا (عليه السَّلام) به خراسان‏ ؛ 👌مهاجرت امام هشتم (عليه السَّلام) يكى از علل گسترش تشيع در ايران گرديد. استقبال با شكوه محدثان نيشابور از ايشان، و درخواست استماع حديث از آن حضرت، نشانه عظمت اهل بيت (عليهم السَّلام) در قلوب مردم خراسان بود. آن حضرت حديثى را از آبا و نياكان خود، به نقل از رسول خدا بيان كرد كه خداوند متعال مى فرمايد ؛ «شهادت به يگانگى من دژ استوار من است. هر كس به آن درآيد از عذاب من در امان است». آن حضرت پس از چند لحظه سر از كجاوه بيرون آورد و فرمود: «بِشُرُوطِها وَأَنَا مِنْ شُرُوطِها»يعنى تنها گفتن لاإلهَ إلّا اللّهُ كافى نيست، بلكه شروطى دارد و اعتقاد به امامت من، از آن شروط است. 📚عیون الاخبار ج 2 ص 148 👌روح اين حديث، تبليغ تشيّع از زبان انسانى است كه وارث علوم اهل بيت (عليهم السَّلام) است و سخن پيامبر را از يك چشمه زلال و دور از آلودگى نقل مى كند.ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وى با دانشمندان يهود و نصارى و محدثان اهل سنت و حتى با طبيعى ها و مادّى ها، سبب تفوق علمى آن حضرت بر ديگران شد . 📚همان ،ج 2 ص 139 _ 158 👌و جاذبه هايى را در منطقه خراسان براى خاندان رسالت پديد آورد. بدين ترتيب تشيع در منطقه خراسان گسترش يافت. مطالعه كتاب احتجاج و زندگانى امام رضا (عليه السَّلام) اين مطلب را به روشنى ثابت مى كند. مأمون از گرايش مردم به امام رضا (عليه السَّلام) هراسان شد و لذا آن حضرت را با دسيسه خاصّى مسموم كرد و سپس در سوگ او اشك تمساح ريخت. 📚ارشاد مفید ، ج 2 ص 269 3⃣مهاجرت علويان به ايران‏ ؛ ❕پس از مهاجرت امام هشتم و پذيرش ولايت عهد، گروهى از علويان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ايران مهاجرت كردند. مردم نيز به دليل اين كه آنها فرزندان پيامبرند، احترام خاصى براى آنان قائل بودند. يحيى بن عبداللّه بن حسن بن حسن، پس از قيام حسين بن على (شهيد فخ) و شكست او با گروهى از كوفيان به ديلم آمد و هجرت او به اين نقطه سبب گسترش تشيع گشت. علاوه بر منطقه ديلم، طبرستان و مازندران امروز نيز مدتها زير نفوذ علويان قرار داشت و غالباً تشيع زيدى بر آنجا حاكم بود. نگاهى به جغرافياى ايران نشان مى دهد كه در غالب نقاط اين كشور امامزاده هايى به چشم مى خورد كه غالباً فرزندان ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) هستند كه در ايران پراكنده شدند و با گفتار و رفتار خود، تشيع را تبليغ مى كردند. به عنوان مثال در طبرستان 76، در رى 66 و در قم 23 امامزاده وجود دارد كه حاكى از وسائل گسترش تشيع در ايران است ، در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2801 🔸ادامه 👇
۱ آبان ۱۳۹۹
🔸ادامه 👇 ❕رشد تشيع در ايران، به قوّت و ضعف خلافت عباسى در بغداد بستگى داشت. در قرن چهارم، حكومت بغداد از هر جهت تضعيف شده بود، تا آنجا كه در سال 325 منطقه اى جز بغداد تحت سيطره خلافت عباسى نبود. 📚المنتظم ، ابن جوزی ، ج 6 ص 288 ❕ اين سبب شد كه آل بويه حكومت خود را از شيراز تا بغداد گسترش دهند و بيش از يك قرن بر اين منطقه حكومت كنند و چون تمايلات شيعى داشتند، دست شيعه را در تبليغ باز گذاشتند و به تدريج نهال تشيع در اكثر نقاط ايران، حتى سيستان و بلوچستان، رشد كرد. 📚دائره المعارف بزرگ اسلامی ، ذیل عنوان آل بویه 👌در قرن هفتم اسلامى، مغولان با سركوب خلافت عباسى، قدرت را به دست گرفتند. و يكى از نوادگان چنگيز به نام سلطان محمد خدابنده، تشيع را برگزيد و مذهب شيعه به سان ديگر مذاهب از رسميت برخوردار شد، با اين كه اكثريت جمعيت را سنيان تشكيل مى دادند، هسته هاى شيعى در غالب نقاط ايران، از شرق تا غرب رو به رشد نهاد . 📚تاریخ تشیع در ایران ج 2 ص 3_ 6 👌اگر چه رسميت مذهب تشيع و انزواى ديگر مذاهب، در عصر صفوى ها و در زمان شاه اسماعیل صفوی ، از آغاز قرن دهم شروع شد . ❕البته باید توجه داشت که شاه اسماعیل صفوی ، جوان 14 ساله ای بیش نبود و نمی توان پذیرفت که او بدون حمایت شیعیان به قدرت رسیده باشد ، زیرا منطقی نیست که حامیان او از سنی ها باشند و علیه مذهب خود ، شاه اسماعیل را به نفع مذهب شیعه حمایت کرده باشند . 👌بنابراین باید در ایران آن زمان ، به حدی شیعه وجود داشته باشد که صفویه با اتکای به آنان ، دولت قدرتمندی تشکیل دهند و در برابر قدرت مند ترین دولت جهان ، یعنی امپراطوری عثمانی که دولتی سنی مذهب بود ، ایستاده ومقابله کند و در نهایت حکومت شیعه صفوی را تشکیل دهند . ❕از سوی دیگر ، در تاریخ ثبت نشده است که صفویه با زور شمشیر ، شیعه را در ایران گسترش داده باشند ، اگر چه ممکن است در مواردی به صورت جزیی و موردی ، اهلسنت مورد آزار صفویان واقع شده باشند ، چنان که در هر حکومت و دولتی ، حتی هم مذهبان نیز مورد اذیت و آزار همان دولت قرار می گیرند که هر دو نوع محکوم است . ❕ شاه اسماعیل ، اگر چه در آغاز امر ، مردم تبریز را تهدید کرد ، اما آن برخورد شاه براى آن بود تا در آغاز كار، زهر چشمى از مخالفان بگيرد، ولى روند كار به آسانى ادامه يافت و با دشوارى چندانى روبه‌رو نگرديد. درست است كه او در آغاز تهديداتى كرد، ولى در عمل بسيارى از مردم به طور آرام و طبيعى شيعه شدند و تا زمان شاه‌عباس اين حركت تدريجى ادامه داشت. شاهد، آن كه هيچ‌گونه جنبش ضد شيعى مسلحانه در ايران بر پا نشد. نيروهاى مخالف نیز ، انگيزه‌اى براى مخالفت نداشتند به‌طورى‌كه در سالهاى درگيرى صفويان با عثمانيها، هيچ نيروى داخلى به دليل سنّى بودن به حمايت از عثماني ها اقدامى ننمود. شاه اسماعيل نه‌تنها در تبريز با جنبشى روبه‌رو نشد، بلكه در بسيارى از شهرهاى مركزى ايران مشكل چندانى نداشت. در شيراز بسيارى از مردم به راحتى تشيع را پذيرفتند . 📚تاریخ تشیع در ایران ، ابوالقاسم شاکر ، ص 143 ❕بنابراین ، تشیع قبل از دوره صفویان وارد ایران شده بود ، اگر چه در دوره صفویان گسترش بیشتری گرفت و مذهب رسمی ایران معرفی شد ، و در دوره صفویان نیز ، هیچ بیانی از جنبش های ضد شیعی که گواه بر تشیع اجباری مردم ایران باشد ، گزارش نشده است که این گواه بر تشیع اختیاری مردم ایران ، در نقاطی است که تا آن زمان ، شیعه نشده بودند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۱ آبان ۱۳۹۹
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛ ❕او حکم اعدام و قصاص را امری غیر انسانی می داند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3321 👌و می گوید اگر فردی به اشتباه محکوم به قصاص شود ، با قتل او ، دیگر جایی برای جبران حکم اشتباه باقی نمی ماند ❗️ ❕در حالی که بر خلاف محاکم قضایی موجود در دنیا ، در فقه اسلامی ، تصریح شده است که اگر اندک شبهه ای در بیگناهی فردی باشد ، حد و کیفر ، بر او جاری نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « کیفرها را با شبهات دور کنید » ( یعنی با پیش آمدن شک و شبهه ای در استحقاق حد ، از اجرای آن خود داری کنید )» 📚الفقیه ج 4 ص 74 👌و همینطور ، شرطیت شهادت دو شاهد عادل و با تقوا و خدا ترس برای ثبوت قصاص ، احتمال قصاص شدن فرد بیگناه را بسیار تقلیل می دهد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 137 👌بنابراین در فقه اسلامی ، تمام جوانب در نظر گرفته شده است تا فرد بیگناه ، قصاص نشود ، اگر چه نهایتا یک درصد احتمال اشتباه شاید باقی بماند ، اما روشن است که هیچ عاقلی به این احتمال کم ، توجه نمی کند که اگر قرار بر توجه باشد ، باید تمام مجازات ها در دنیا تعطیل شود و هیچ کس به سبب عملکردش ، تنبیه نشود ، تا مبادا به اشتباه ، مورد تنبیه قرار گیرد که این امر ، نتیجه ای جز هرج و مرج و گسترش ظلم و فساد و خونریزی ، به همراه ندارد ❗️ @Rahnamye_Behesht
۱ آبان ۱۳۹۹
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛ ❕او در صدد است که پیدایش پدیده ها را از طریق عوامل طبیعی و جهش و فرگشت و مانند آن توجیه کند و تاثیر و وجود خداوند را منتفی بداند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3323 👌و در ذیل نیز مفصلا توضیح داده ایم که امکان پیدایش مجموعه ای از پدیده ها با قوانین منظم و منسجم ، به صورتی تصادفی غیر ممکن و غیر قابل قبول است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/912
۱ آبان ۱۳۹۹
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛ ❕او در این کلیپ نقش خداوند و دعا کردن در رفع مشکلات و مثلا رفع ویروس کرونا را به چالش می کشد و در این مسیر به نقد سخنان عبدالکریم سروش نا آگاه پرداخته است ، در ذیل در مورد مساله مورد اشکال او ، توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2502
۱ آبان ۱۳۹۹
🤔 ❔مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است.  "وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم.... به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم. " https://www.alef.ir/news/3990727001.html 💠💠 👌مطابق تصریحات روشن و قطعی امام حسن ع ، علت صلح ایشان با معاویه ملعون ، تنها کمی یار و یاور بوده است نه آنکه بگویند چون اکثر مردم طالب صلح بودند ، من هم صلح کردم . لذا امام ع بارها می فرمود که اگر یارانی بر علیه معاویه داشتم ، در نبرد با او درنگ نمی کردم . ❕امام ع در پاسخ شخصى که به صلح آن حضرت اعتراض کرد، عوامل و موجبات اقدام خود را چنین بیان نمود ؛ « من به این علت حکومت و زمامدارى را به معاویه واگذار کردم که اعوان و یارانى براى جنگ با وى نداشتم. اگر یارانى داشتم شبانه روز با او مى جنگیدم تا کار یکسره شود. من کوفیان را خوب مى شناسم و بارها آنها را امتحان کرده ام. آنها مردمان فاسدى هستند که اصلاح نخواهند شد، نه وفا دارند، نه به تعهدات و پیمان هاى خود پایبندند و نه دو نفر با هم موافقند. بر حسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مى کنند، ولى عملاً با دشمنان ما همراهند. » 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 291 _ بحار الانوار ج 44 ص 147 👌و می فرمود ؛ «در شگفتم از مردمى که نه دین دارند و نه شرم و حیا. واى بر شما معاویه به هیچ یک از وعده هایى که در برابر کشتن من به شما داده، وفا نخواهد کرد. اگر من با معاویه بیعت کنم، وظایف شخصى خود را بهتر از امروز مى توانم انجام بدهم، ولى اگر کار به دست معاویه بیفتد، نخواهد گذاشت آیین جدم پیامبر را در جامعه اجرا کنم. به خداسوگند (اگر به علت سستى و بی وفایى شما) ناگزیر شوم زمامدارى مسلمانان را به معاویه واگذار کنم، یقین بدانید زیر پرچم حکومت بنى امیه هرگز روى خوش و شادمانى نخواهید دید و گرفتار انواع اذیت ها و آزارها خواهید شد. هم اکنون گویى به چشم خود مى بینم که فردا فرزندان شما بر در خانه فرزندان آنها ایستاده و درخواست آب و نان خواهند کرد؛ آب و نانى که از آن فرزندان شما بوده و خداوند آن را براى آنها قرار داده است، ولى بنى امیه آنها را از در خانه خود رانده و از حق خود محروم خواهند ساخت». آنگاه امام ع افزود ؛ «اگر یارانى داشتم که در جنگ با دشمنان خدا با من همکارى مى کردند، هرگز خلافت را به معاویه واگذارنمی کردم، زیرا خلافت بر بنى امیه حرام است....». 📚جلاء العیون ، مجلسی ، ص 434 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « در آن موقعى كه امام حسن عليه السّلام با معاويه اجتماع كرده بود بر فراز منبر رفت و پس از اينكه حمد و ثناى خدا را بجاى آورد فرمود ؛ ❕ايها الناس! معاويه گمان ميكند من او را لايق مقام خلافت ميدانم، و خويشتن را براى اين مقام برازنده نميدانم، در صورتى كه معاويه دروغ ميگويد ... بخدا قسم ميخورم اگر مردم با من بيعت ميكردند و از من اطاعت و مرا يارى مى‏ نمودند آسمان قطرات باران خود را براى آنان فرو ميريخت و زمين بركات خود را براى ايشان خارج مى ‏نمود. اى معاويه! براى چه به مقام خلافت طمع نمودى!؟ در صورتى كه پيغمبر اعظم اسلام فرموده: هيچ امتى هرگز مردى را كه از وى عالمتر وجود داشته باشد امير خود قرار نميدهد مگر اينكه وضع آنان رو به انحطاط خواهد رفت تا اينكه آن امت به قهقرا برگردند و به ملت گوساله پرستان ملحق شوند.و حال آنكه بنى اسرائيل حضرت هارون را از دست دادند و در اطراف گوساله گرد آمدند، در صورتى كه آنان ميدانستند هارون خليفه حضرت موسى است. ❕ اين امت هم على بن ابي طالب را از دست دادند، در صورتى كه شنيدند پيامبر به حضرت على بن ابى طالب ميفرمود: تو براى من نظير هارون هستى براى موسى، با اين تفاوت كه پيامبرى بعد از من نخواهد بود.پيغمبر اكرم نيز از دست قوم خود فرار كرد، در صورتى كه آنان را به سوى خدا دعوت ميكرد تا اينكه بجانب غار فرار نمود. اگر پيامبر خدا يارانى ميداشت از دست ايشان فرار نميكرد. 👈 اى معاويه! اگر من هم يارانى ميداشتم با تو صلح و سازش نمى ‏كردم. 👉 📚الاحتجاج ، ج 2 ص 289 _ کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 938 👌و می فرمود ؛ «به درستى كه معاويه با من منازعه كرد در امرى كه مخصوص من بود، و من سزاوار آن بودم، چون ياورى نيافتم دست از آن برداشتم ...» 📚منتهی الامال ، ج 1 ص 547 👇ادامه 👇
۲ آبان ۱۳۹۹
🔸ادامه 👇 ❕حال رییس جمهور روحانی ، به یک نقلی استناد کرده است که امام حسن ع فرمود اند که چون اکثریت قاطع جامعه طالب صلح بودند ، من صلح کردم ، نقلی مورد استناد او در کتاب الاخبار الطوال دینوری آمده است که او می گوید ؛ « گويند نخستين كس كه به ديدار امام حسن آمد و بر آنچه پيش آمده بود اعتراض كرد و حضرت را به بازگشت به جنگ فراخواند حجر بن عدى بود كه گفت « اى پسر رسول خدا دوست داشتم پيش از آنكه اين اتفاق را ببينم مرده بودم ، شما ما را از عدل و دادگرى به جور در آوردى و ما حقى را كه در آن بوديم رها كرديم و به باطل در آمديم كه همواره از آن مى گريختيم و خود را خوار و زبون ساختيم و پستى را كه شايسته ما نيست پذيرفتيم » . ❕سخن حجر بر امام حسن ( ع ) دشوار آمد و به او فرمود ؛ 👌 « من ديدم ميل و رغبت بيشتر مردم بر صلح است و جنگ را خوش نمى دارند و دوست نمى دارم آنان را به كارى كه ناخوش دارند مجبور كنم و براى اين صلح كردم كه شيعيان مخصوص ما از كشته شدن محفوظ بمانند و مصلحت ديدم اين جنگها را به هنگام ديگرى موكول كنم و خداوند متعال را هر روز شانى است » . ❕حجر از حضور امام حسن بيرون آمد و با عبيدة بن عمرو نزد امام حسين رفتند و گفتند « اى ابا عبد الله ، خوارى را در برابر عزت خريديد و چيز اندك را پذيرفتيد و چيز فراوان را رها كرديد ، فقط امروز پيشنهاد ما را بپذير و سپس تمام روزگار با ما مخالفت كن ، حسن ( ع ) و عقيده اش را درباره صلح رها كن ، شيعيان خود را از مردم كوفه و ديگر نواحى جمع كن و من و اين دوستم را به سرپرستى مقدمه لشكر بگمار تا بدون اينكه پسر هند متوجه باشد ناگاه او را با شمشيرها فروكوبيم » امام حسين فرمود « ما بيعت كرده و پيمان بسته‌ايم و راهى براى شكستن بيعت ما نيست » . 📚ترجمه الاخبار الطوال ، ص 267 ❕این نقل از چند جهت با اشکالات متعددی مواجه است ؛ 1⃣ناقل این جریان و صاحب کتاب الاخبار الطوال ، احمد بن داود الدینوری است که از علمای اهلسنت است ، نقل چنین کسی که خود از طرفداران معاویه است ، نمی تواند قابل اعتماد باشد . 📚قاموس الرجال ج 1 ص 464 2⃣دینوری برای این سخن خود ، هیچ گونه سندی ارائه نمی کند ، روشن است که نقل بدون سند ، خصوصا آنگاهی که خلاف مسلمات تاریخی و روایات متعدد شیعه باشد ، ضعیف بوده و قابل اعتماد نمی باشد . 3⃣مطابق این نقل ، حجر بن عدی از صلح راضی نبوده است و بر امام حسن ع اعتراض کرده و حتی امام حسین ع را دعوت کرده که بر خلاف دستور امام حسن ع رفتار کند و صلح را بشکند ❗️در حالی که چنین رفتاری از شان حجر بن عدی به دور است ❕او چنان شان و مقامی داشته است که طبق تصریح شیخ طوسی از ابدال محسوب می شده است ، یعنی از کسانی که نزد خداوند جایگاه والایی و مثال زدنی دارند ؛ 📚رجال طوسی ص 60 ❕علمای اهلسنت نیز او را دنيا گريز ، زاهد، نمازگزار ، و اهل روزه داری بسیار ، و سلحشورو رزم ‏آور ، و با شرافت و كرامت و درستكار و مستجاب الدعوه معرفی می کنند که از یاران خاص علی ع بوده است ؛ 📚 سير أعلام النّبلاء: ج 3 ص 463 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ المستدرك على الصحيحين ، ج 3 ص 531، تاريخ دمشق: ج 12 ص 212، البداية والنهاية: ج 8 ص 50 _ الاستيعاب: ج 1 ص 391 _ اسد الغابة: ج 1 ص 698 _ الطبقات الکبری ، ج 6 ص 217 ❕قابل پذیرش نیست که حجر بن عدی با این مقام و جایگاه به امام حسن ع اعتراض کند و امام حسین ع را بر علیه امام حسن ع بشوراند . 4⃣از این گذشته ، این که امام حسن ع بخواهد تنها اکثریت را ملاک قرار دهد ، حتی اگر خواسته آنان خلاف حکم خداوند باشد ، با عصمت ایشان همخوانی ندارد ، اکثریتی که طالب حکومت معاویه باشند ، همان اکثریت فاسد هستند که قرآن اطاعت و همراهی با آنان را اجازه نمی دهد . نكوهش‏هايى كه در آيات متعددى از قرآن از اكثريت شده شاهد این سخن است . در آیات متعددی می خوانیم ؛ « ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند » (بقره- 243). « ولى اكثر مردم نمى ‏دانند" (اعراف- 187). « ولى اكثر مردم ايمان نمى‏ آورند" (هود- 17). « اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى‏ آورند" (يوسف- 103 « اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند » (اسراء- 89). « اگر از اكثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى ‏سازند »(انعام- 116). ❕بنابراین ، قابل پذیرش نیست که امام حسن ع خلاف حکم قرآن عمل کند و به صرف آنکه اکثریت مردم حکومت معاویه را دوست داشتند ، حکومت را به معاویه تقدیم کنند و با او صلح کند . 👌اگر امام حسن ع با معاویه صلح کرد نه به خاطر خواسته اکثریت فاسد ، بلکه به خاطر نداشتن ، یار و نیروی لازم بوده است ، چنان که در روایات فوق الذکر ، امام حسن ع بارها ، به این نکته تصریح کردند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۲ آبان ۱۳۹۹
👌زئوس در این کلیپ در صدد است تا مسلمین را از روزه داری نهی کند با این ادعا که روزه برای جسم و جان ضرر دارد ❗️در ذیل پاسخش را داده ایم و فوائد اخلاقی و بهداشتی روزه داری را تبیین کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3324 👌و در ذیل نیز در مورد کسی که احتمال می دهد روزه برای بدنش ضرر دارد و تکلیف او در این هنگام توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3326
۲ آبان ۱۳۹۹
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌زئوس در این کلیپ انتقاداتی به سخنان رهبر انقلاب وارد می کند که فرموده بودند ، دشمنان از اجنه برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند ، در ذیل در این رابطه و وجود جن ، توضیحات مفصلی دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2031 ❕او در دروغگویی دیگری می گوید مسلمین معتقدند که بیماری واگیر به خودی خود وجود ندارد و این اجنه هستند که بیماری واگیر را منتشر می کنند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2317 ❕او برای اثبات ادعای خود به روایتی استناد می کند که فرمودند ، شیطان بر قسمت شکسته ظرف می نشیند ، لذا از آن محل آب ننوشید و می گوید بر اساس این روایت ، مسلمین معتقدند که شیطان و جن هستند که ویروس ها و میکروب ها را منتشر می کنند . ❕در حالی که او توجه ندارد که شیطان در لغت عرب ، به هر موجود موذی که به دیگری ضرر و نقص می رساند ،خواه انسان باشد خواه غیر انسان ، اطلاق می شود ؛ 📚لسان العرب ، ج 13 ص 238 ❕بنابراین به میکروب و ویروس نیز ، شیطان گفته می شود زیرا به دیگران ، آسیب و ضرر می رساند ، لذا در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ «كلمه شيطان از ماده « شطن » گرفته شده، و « شاطن » به معنى « خبيث و پست » آمده است و شيطان به موجود سركش و متمرد اطلاق مى‏شود، اعم از انسان‏ و يا جن و يا جنبندگان ديگر ....شيطان به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى‏ گويند ...علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر ميكربها نيز اطلاق شده است . ❕به عنوان نمونه امير مؤمنان ع مى‏ فرمايد ؛ « از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا شيطان بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى ‏نشيند »و نيز امام صادق ع مى‏ فرمايد ؛ « از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن شيطانها است » 📚الکافی ج 6 ص 38۵ 👌از قول پيامبر اسلام ص مى‏ خوانيم ؛ « موهاى شارب (سبيل) خويش را بلند مگذاريد، زيرا شيطان آن را محيط امن براى زندگى خويش قرار مى ‏دهد، و در آنجا پنهان مى‏ گردد » 👌 به اين ترتيب روشن شد كه يكى از معانى شيطان ميكربهاى زيان بخش و مضر است. ❕ولى بديهى است منظور اين نيست كه شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه شيطان معانى مختلفى دارد، كه يكى از مصداقهاى روشن آن ابليس و لشكريان و اعوان او است و مصداق ديگر آن انسانهاى مفسد و منحرف كننده، و احيانا در پاره ‏اى از موارد به معنى ميكربهاى موذى آمده است (دقت كنيد). 📚تفسیر نمونه ، ج 1 ص 191 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۲ آبان ۱۳۹۹
🤔 ❔ببخشید این همه روایت در فضیلت زیارت ائمه پس از شهادتشون داریم ایا روایتی صحیح هم داریم هر کس ائمه رو در زمان حیات شان و قبل از شهادتشان زیارت کنن فلان پاداش را به دست میاورد ❗️❗️ 💠💠 👌در رابطه با زیارت قبور ائمه ، پس از شهادتشان و فلسفه آن ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1355 ❕حال در پاسخ به پرسش مطرح شده ، گفتنی است ؛ 👌از آن جا كه پيوند با پيامبر خدا و خاندان پاك او، بيشترين نقش را در سعادت و خوش‏بختى انسان در دنيا و آخرت دارد، زيارت كردن آنان در حياتشان نیز ، مورد تاکید و توصیه فراوان ، قرار گرفته است . ❕خداوند می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »« اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد شکیبا باشید و ایستادگی کنید و مرابطه داشته باشید » ( آل عمران 200 ) 👌در روایات متعددی ، مقصود از « مرابطه » ، ارتباط و پیوند داشتن با امام علیه السلام ، معرفی شده است ، چنان که امام صادق عليه السلام درباره آيه مذکور فرمود ؛ « در انجام فرايض شكيبا باشيد و در برابر مصيبتها ايستادگى كنيد و با امامان عليهم السلام پيوند برقرار كنيد. » 📚الکافی ج 2 ص 81 ❕این مضمون در روایات متعدد دیگری نیز ، تاکید شده است ؛ 📚البرهان ، فی تفسیر القرآن ، ج 1 ص 730 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس می خواهد به من توسل کند و من شفاعت او را روز قیامت کنم ، با اهلبیتم ارتباط برقرار کند و سرور و شادی را بر آنان وارد کند » 📚امالی صدوق ، ص 379 _ امالی طوسی ، ص 424 👌امام صادق ع فرمود ؛ « هرکس با ما ارتباط داشته باشد ، گویی با رسول خدا ارتباط داشته و هرکس با رسول خدا ارتباط داشته باشد ، گویی با خداوند ارتباط دارد » 📚المحاسن ، ج 1 ص 62 ❕در نقل دیگر آمده است که امام حسين عليه السلام از جدّش پيامبر خدا پرسيد ؛ « پدر جان! كسى كه شما را زيارت كند، چه [پاداشى‏] خواهد داشت؟ پیامبر گرامی ، در پاسخ فرمود ؛ « پسركم! هر كه زنده و مُرده من يا پدرت يا برادرت يا تو را زيارت كند، بر من است كه در روز قيامت، ديدارش كنم و او را از گناهانش نجات دهم. » 📚الکافی ج 4 ص 548 ❕امام باقر عليه السّلام فرمود ؛ « حجّ تمام، ديدار با امام است. » 📚الفقیه ج 2 ص 578 ❕ امام صادق عليه السّلام فرمود ؛ « هرگاه يكى از شما به حج رود، بايد حجّ خود را با ديدار ما به‏ پايان بَرَد؛ چرا كه اين (ديدار با امام)، براى كامل شدن حجّ است. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 262 ❕سَدير می گوید ؛ « درحالى‏ كه امام باقر عليه السّلام به خانه خدا وارد مى‏ شد و من بيرون مى ‏آمدم، دست مرا گرفت، سپس رو به كعبه كرد و فرمود ؛ اى سدير! همانا مردم، مأمور شده ‏اند كه نزد اين سنگ‏ها آمده، طواف كنند، سپس نزد ما بيايند و هم‏بستگى و ولايتشان را با ما اعلام كنند». و اين، همان گفته خداوند است: (من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان آورَد و عمل صالح انجام دهد و آن‏گاه، هدايت شود). امام عليه السّلام در اين‏جا، اشاره به سينه ‏اش كرد [و افزود]: «به سوى ولايت ما». 📚الکافی ج 1 ص 392 👌و فرمود ؛ « سزاوار است مردم، اين خانه را زيارت كنند و بزرگ بدارند؛ چرا كه خداوند، آن را بزرگ داشته است. و سزاوار است هرجا كه هستيم، به ديدار ما بيايند. ما راه‏نمايان [مردم‏] به سوى خداونديم. » 📚الکافی ج 4 ص 549 ❕در نقل دیگری پيامبر گرامی به امام على فرمود ؛ « اى على! هر كه مرا در زندگى‏ ام يا پس از مرگم زيارت كند، يا تو را در زندگى ‏ات يا پس از مرگت زيارت كند، يا دو پسرت را در زمان حياتشان يا پس از مرگشان زيارت كند، برايش ضمانت مى‏ كنم كه در روز قيامت، او را از هراس‏ها و سختى ‏هاى آن، نجات دهم و با خودم هم ‏درجه ‏اش گردانم. » 📚الكافي ج 4 ص 579 _ كامل الزيارات ، ص 40 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۳ آبان ۱۳۹۹
👌معاند دروغگو ، مدعی است که شیعه می گوید امام زمان ع در سرداب سامراء پنهان شده است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3327 ❕در رابطه با فلسفه عریضه نوشتن در چاه جمکران نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3328
۳ آبان ۱۳۹۹
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛ ✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202‌ 4⃣امام_حسن_عسكرى: كردها را فقط با شمشير تنبيه كنيد در معتبرترين كتاب روائى شيعيان روايت صحيح السندى آمده كه در آن از در مورد رفتار با سئوال ميشود كه ايشان دستور قتل عام كردها را صادر ميكند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1977 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
۳ آبان ۱۳۹۹