پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد دروغگو مدعی شده است که امام صادق ع فرزندش اسماعیل را جانشین خود کرد و وصیت کرد که پس از من هر چه احتیاج دارید از اسماعیل بخواهید ، زیرا او امام این امت ، بعد از من است .
👌این مضمون که او به امام صادق ع نسبت می دهد ، کذب محض است و در هیچ نقلی نیامده است ، بلکه چنان که در گذشته توضیح دادیم ، امام صادق ع بارها تصریح کردند که امام کاظم ع امام است نه اسماعیل ، تا برای کسانی که این توهم پیش آمده بود که فرزند بزرگتر یعنی اسماعیل امام است ، دفع توهم و شبهه کند ، در ذیل بخوانید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2916
❕معاند نقلی از کتاب غیبت شیخ طوسی مورد استناد قرار داده است که امام هادی ع می گوید ؛
« برای خداوند در مورد اسماعیل بداء حاصل شد ، بعد از آنکه امام صادق ع به او راهنمایی کرد و او را نصب کرد » « بدا له فی اسماعیل بعد ما دل علیه ابو عبد الله و نصبه »
❕در نمایه بالا ، توضیح داده ام که بداء وقتی به خداوند نسبت داده می شود به معنای « ابداء » و آشکار کردن است ، یعنی خداوند برای مردم آشکار کرد که اسماعیل امام نیست ، بلکه امام کاظم ع امام است ، و این آشکار کردن بعد از آن بود که امام صادق ع به امامت امام کاظم ع راهنمایی کرد و امام کاظم ع را به امامت نصب کرد ، بنابراین ضمیر در « دل علیه و نصبه » بازگشت می کند ، به امام کاظم ع نه اسماعیل .
❕شیخ طوسی که ناقل روایت است نیز معتقد به همین نکته بوده است و می گوید ؛ « خداوند با مرگ اسماعیل ابداء و آشکار سازی کرد که او امام نیست ، زیرا مردم گمان می کردند که اسماعیل ( چون فرزند بزرگتر ) است امام است ، وقتی او مرد ، فهمیدند این سخن صحیح نیست و قائل به امامت امام کاظم شدند » « بدا من الله فان الناس کانوا یظنون فی اسماعیل بن جعفر انه الامام بعد ابیه فلما مات علموا بطلان ذلک و تحققوا امامه موسی ع »
📚الغیبه طوسی ، ص 83
❕اگر شبهه افکن این سخن را نیز نپذیرد و اصرار داشته باشد که ضمیر در « دل علیه و نصبه » به اسماعیل بازگشت می کند ، باز هم نمی تواند مقصود خود را ثابت کند ، زیرا روایت مورد استناد او سندا ضعیف است .
👌شیخ طوسی روایت را مستقیما از سعد بن عبد الله الاشعری نقل می کند ، در حالی که سعد بن عبدالله ، متوفای سال 299 یا 301 است ؛
📚رجال نجاشی ، ص 177
👌و شیخ طوسی متولد 385 هجری و متوفای 460 هجری است .
📚موسوعه طبقات الفقهاء ، ج 5 ص 280
❕و شیخ طوسی بعد از حدود هشتاد سال از ، وفات سعد بن عبد الله الاشعری ، تازه متولد شده است ، و نمی توانسته مستقیما از او نقل روایت کند .
👌بنابراین میان این دو راویانی بوده است که ساقط شده اند و عدم ذکر راویان واسطه ، نقل مذکور را مرسل می کند که چنین روایتی در زمره روایات ضعیف سندی ، محسوب می شود که قابل اعتماد نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بودن_فرزند_از_بیضه_چپ
🤔#پرسش
❔فلسفه ی عدم تساوی دیه ی بیضه ی چپ و راست در اسلام
🖋یکی از احکام عجیب دین اسلام،عدم تساوی دیه ی قطع بیضه ی چپ و راست است.
دلیل این عدم تساوی در حدیثی از امام صادق چنین بیان شده است: {چون فرزند از بیضه چپ به وجود می آید}
این در حالیست که این مسئله از منظر علم پزشکی واضح البطلان است!
ترجمه:
عبدالله بن سنان از امام صادق روایت میکند که گفتم: يكى از بيضههاى مردى از بين مىرود.
فرمود: اگر بيضه سمت چپ بوده باشد دو سومِ ديه کامل دارد.
گفتم: چرا؟ مگر نفرموديد اعضايى كه در بدن جفت هستند هركدام از آنها نصف ديه دارد؟!
فرمود: 👈براى اينكه فرزند از بيضه چپ به وجود مىآيد.👉
📓تهذيب الأحكام(شيخ طوسی)-ج۱۰-ص۲۵۰
🖋این حکم در قانون مجازات اسلامی کشور هم وارد شده است
💠#پاسخ💠
👌چنان که ملحد به آن اشاره کرد ، در روایات اهلبیت ع ، میان دیه دو بیضه تفاوت قائل شده اند و دیه از دست رفتن بیضه سمت راست ، یک سوم دیه کامل ، و دیه از دست رفتن بیضه سمت چپ ، دو سوم دیه کامل ، محسوب شده است ، با این دلیل که فرزند از بیضه چپ است « لان الولد من البیضه الیسری »
📚الفقیه ج 4 ص 152 _ وسائل الشیعه ، ج 29 ص 283 باب 1
❕حال ملحد اشکال کرده است که این سخن از نظر علم پزشکی واضح البطلان است ، زیرا علم پزشکی تفاوتی میان دو بیضه در تولید اسپرم قائل نیست ، حال چگونه می توان پذیرفت که اسپرم سازی و تولید فرزند ، کار بیضه چپ است ❗️❗️
👌ما به این اشکال دو پاسخ می دهیم ؛
1⃣در این شکی نیست که هر دو بیضه در تولید اسپرم موثرند ، اما چه مانعی دارد که نقش بیضه چپ در این فرآیند بیشتر از بیضه راست باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، عمل اسپرم سازی با کندی قابل توجهی مواجه شود که احتمال تولید فرزند به کمترین احتمال برسد ❗️
👌این پاسخ در بیان علامه مجلسی ، مورد توجه قرار گرفته است ؛
📚بحار الانوار ج 57 ص 377
❕این که علم کنونی ، هنوز به نقش حساس و بیشتر ، بیضه چپ در تولید اسپرم و تولد فرزند ، واقف نگردیده است خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند ، چرا که معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى شود.
❕از همه چيز نزديكتر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى كنيم.
👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى گويد ؛
«انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى كنند بدون پاسخ مى ماند».
📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218
❕بنابراین ، صرف اینکه نقشی حیاتی و بیشتر ، بیضه چپ در تولد فرزند و اسپرم سازی ، هنوز مورد کشف علم پزشکی واقع نشده است ، ضرری به آنچه گفتیم وارد نمی کند و ای بسا روزی بشر با پیشرفت علم و دانش ، بتواند به این مساله دست پیدا کنند .
2⃣بیضه ها ، با اسپرمی که تولید می کنند ، هم وظیفه تولد فرزند را به انجام می رسانند و هم وظیفه شکل و صورت و بنیه صحیح و مزاج سالم دادن به فرزند را اجرایی می کنند ، چنان که شاید بتوان این نکته را این کلام ابن سینا استنباط کرد که می گوید ؛
« بيضه ها مى باشد كه وجود آن در بدن يك جنبه ضرورى دارد و يك جنبه انتفاعى؛ اما ضرورت وجود بيضه ها در بدن، توليد منى (اسپرم) ، نگه دارنده نسل مى باشد، و جنبه انتفاعى وجود آنها در بدن تماميت بخشى به شكل و مزاج نرينه و مادينه كه (دو صفت و) عارضه لازم براى همه انواع حيوانات مى باشد »
📚ترجمه قانون در طب ، ص 372
❕بنابراین ، استخوان بندی سالم و مزاج صحیح بدن ، در گرو فعالیت مناسب ، اسپرم ها است ❗️چه مانعی دارد که مقصود روایتی که می گوید فرزند از بیضه چپ است ، این باشد که تولد فرزندی با استخوان بندی و مزاجی سالم و استوار در گرو وجود ، بیضه چپ باشد ، به گونه ای که اگر بیضه چپ نباشد ، نباید توقع تولد فرزندی سالم با مزاجی رو به سلامت را انتظار کشید ❗️
👌چنان که گفتیم ، این که علم پزشکی تا کنون به این کارکرد بیضه چپ ، آگاهی تفصیلی پیدا نکرده است ، خللی به آنچه گفتیم وارد نمی کند .
❕بنابراین بر اساس پاسخ اخیر ، مقصود امام ع از این که می گوید ؛ فرزند از بیضه چپ است ، یعنی تولد فرزندی سالم با مزاجی مناسب در گرو وجود بیضه چپ است ❗️
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛
💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛
1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود #مستند شرعی دارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856
2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع #القلم جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و #گناه هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860
4⃣شنیدم که فردی به نام #ابولؤلؤ که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به #کاشان برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861
5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
6⃣نظر رهبر انقلاب در مورد کیفیت شادی کردن های نهم ربیع ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1618
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#کشته_شدن_عمر_در_ربیع_الاول_توضیح_بیشتر
❕تاریخ کشته شدن عمر بن خطاب ، نهم ربیع الاول است ؛
❕علاوه بر اسناد و مدارکی که در نمایه ذیل در این رابطه ارائه دادیم و روایتی که از امام هادی ع در این باره نقل کردیم که ایشان دستور به عید گرفتن و غسل روز نهم ربیع دادند و بزرگان شیعه نیز مطابق روایت مذکور فتوا دادند و روایت را پذیرفته اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857
👌گروه کثیری از علماء و بزرگان شیعه ، نیز روایت مذکور را قبول کرده اند و فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع الاول ، یعنی روز کشته شدن عمر بن خطاب داده اند ؛
1⃣مرحوم صاحب عروه ، فتوا به استحباب غسل روز نهم ربیع می دهد ، و علمایی که بر عروه تعلیقه زده اند ، با این فتوای صاحب عروه مخالفت نکرده اند و آن را قبول کرده اند ؛
📚العروه مع التعلیقات ، ج 1 ص 371
❕علمای مذکور از قرار ذیلند ؛
👌امام خمینی _ خویی _ گلپایگانی _ مکارم شیرازی _ ( همان منبع ) _ منتظری ( العروه مع التعلیقات المنتظری ج 1 ص 358 ) _ فیاض ( تعالیق مبسوطه علی العروه الوثقی ، فیاض ، ج 2 ص 296 _ سید محسن حکیم ( مستمسک العروه ، سید محسن الحکیم ، ج 4 ص 281 _ شیخ محمد تقی آملی ( مصباح الهدی فی شرح عروه الوثقی ، ج 7 ص 94 ) _ فاضل لنکرانی ( العروه مع التعلیقات الفاضل اللنکرانی ج 1 ص 321 ) _ سید محمد صادق روحانی ( العروه الوثقی ، ج 1 ص 270 ) _ میرزا جواد تبریزی ، در تنقیح مبانی العروه ، کتاب الطهاره ، ج 7 ص 454 _ سید سیستانی در تعلیقه علی العروه الوثقی ، ج 1 ص 366
2⃣سید سبزواری در مهذب الاحکام ، ج 4 ص 293 به استحباب غسل روز نهم ربیع فتوا می دهد _ سید محمد صدر در ماوراء الفقه ، ج 1 ص 154 به استحباب غسل روز نهم ربیع ، فتوا می دهد _ و همین فتوا را سایرین هم داده اند ، کسانی چون سید گلپایگانی در هدایه العباد ج 1 ص 94 _ محمد تقی بهجت در وسیله النجاه ج 1 ص 67 _ صافی گلپایگانی در هدایه العباد ، ج 1 ص 79
3⃣سید سیستانی ، در فتوایی اجازه دست زدن در مجالسی که نهم ربیع برای اهلبیت ع برگزار می شوند را دادند ؛
📚استفتاءات ، سیستانی ، ص 585 « هل یجوز ... التصفیق فی مجالس اهل البیت مثل یوم التاسع من ربیع ... الجواب : یجوز التصفیق »
4⃣دسته ای دیگر از علماء ، روز قتل عمر بن خطاب را نهم ربیع دانسته و به روایتی که به آن اشاره کردیم ، در این مساله استدلال می کنند ؛
📚العقد النضید ، محمد بن الحسن القمی ، ص61 _ منهاج البراعه ، حبیب الله خوئی ، ج 3 ص 77 _ الشعائر الدینیه ، شیخ محمد سند ، ص 134 _ الذریعه ، آقا بزرگ تهرانی ، ج 25 ص 303 _ مستدرک سفینه البحار ، شیخ علی نمازی ، ج 5 ص 279 _ میرزای نوری ، مستدرک الوسائل ، ج 2 ص 522 _ سید هاشم بحرانی در مدینه المعاجز ج 2 ص 97 _ عبد الجلیل قزوینی در النقض ، ص 353 _ علامه عاملی بیاضی در الصراط المستقیم ، ج 3 ص 29 _ شیخ حسین آل عصفور در سداد العباد ، ص 375 و ...
💠ادامه 👇
👌ادامه 👇
5⃣مورخ بزرگ ، معاصر ، علامه سید جعفر عاملی نیز قائل است که روز قتل عمر ، در ربیع الاول واقع شده است ، نه ذی الحجه ؛
📚الصحیح من سیره الامام علی ع ج 14 ص 177
❕ایشان به زیبایی ، این مساله را از نقلهای اهلسنت اثبات می کنند و سایر نقلهای جعلی اهلسنت که مدعی اند ، عمر در ماه ذی الحجه از دنیا رفته است را به چالش می کشد به این بیان ؛
👌مطابق آنچه علمای اهلسنت نقل می کنند ، عمر بن خطاب در هشت روزی که از ماه جمادی الاخر ، باقی مانده بود ، در سال 13 هجری ، خلافت را به دست گرفت ؛
📚المستدرك للحاكم ج 3 ص 238 و 63 و تاريخ الخلفاء (ط دار الجيل بيروت) ص 153 عن الحاكم، و الطبقات الكبرى لابن سعد ج 3 ص 49 و 274 و التعديل و التجريح للباجي ج 3 ص 1054 و البداية و النهاية ج 5 ص 345 و ج 7 ص 22 و إمتاع الأسماع ج 6 ص 315 و السيرة النبوية لابن كثير ج 4 ص 638 و تاريخ المدينة لابن شبة ج 2 ص 673 و تاريخ مدينة دمشق ج 4 ص 298 و ج 44 ص 14 و 392 و راجع ج 30 ص 13 و 450 و 451 و 452 و عمدة القاري ج 7 ص 142
❕یعقوبی و دیگران تصریح می کنند که مدت خلافت عمر ، ده سال و هشت ماه بوده است ؛
📚تاريخ اليعقوبي (ط دار الفكر- بيروت سنة 1375 ه) ج 2 ص 111 و (ط دار صادر) ج 2 ص 159 _ الفايق في غريب الحديث للزمخشري ج 2 ص 28 و تاريخ مدينة دمشق ج 44 ص 13 و كتاب المحبر للبغدادي ص 13.
👌این سخن گواه بر آن است که عمر بعد از گذشتن دو ماه از ماه ذی الحجه مرده است ، یعنی در ماه ربیع الاول .
❕همینطور ، علامه سید جعفر ، با مقایسه مدت خلافت ابوبکر و خلافت عمر ، بر اساس منابع اهلسنت ، ثابت می کند که مرگ عمر در ماه ذی الحجه نبوده است بلکه در ماه ربیع الاول بوده است که جهت دیدن تفصیل بحث ایشان رجوع کنید ؛
📚الصحیح من سیره الامام علی ع ، ج 14 ص 181 به بعد
6⃣دیدیم که روایت شیعه و اقوال علمای شیعه ، گواه بر قتل عمر بن خطاب در روز نهم ربیع الاول است ، در مقابل این قول ، سخن علمای اهلسنت است که می گویند ، عمر در ماه ذی الحجه مرده است ، برخی از علمای شیعه نیز مطابق قول اهلسنت ، سخن گفته اند ، ما ماموریم در هنگام تعارض اقوال ، قولی را که در مخالفت با اهلسنت است ، یعنی نهم ربیع را اخذ کنیم ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است »
📚 الکافی ج 1 ص 68
7⃣روایتی که خبر از مرگ عمر در روز نهم ربیع می دهد ، اگر سندا ضعیف هم باشد ، با عمل بزرگان مذهب به آن ، ضعف سندی اش جبران می شود و از این جنبه نیز اشکالی نمی توان به روایت گرفت ، چنان که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5043
8⃣از سوی دیگر ، روایت مذکور ، خبر از ثواب مضاعف ، نیکی کردن و عبادت در روز نهم ربیع و عید گرفتن آن می دهد ، با توجه به این نکته می گوییم ؛
❕در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ع ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت به آن روایت عمل کند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160 _ وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
❕بنابراین ، عملکرد کسانی که با تضعیف سندی روایت مذکور در صدد هستند که روایت مذکور و اعمالی که در آن روز توصیه به انجام آن شده است را زیر سوال ببرند ، قدم در مسیر ناصوابی گذاشته اند که این روش آنان ، مطابق با فرامین اهلبیت ع نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌سه پرسش و پاسخ در مورد کوروش به مناسبت 7 آبان ؛
1⃣آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1337
2⃣آیا واقعا کوروش همان ذی القرنین قرآن است ❗️به چه دلیلی ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2161
3⃣در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام #زمان نسبت داده بودند ❕❕
❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی #منطقی تر به نظر میرسید ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2165
4⃣زمانی که جبرئیل با محمد (ص) گفت بخوان و ایشان در پاسخ گفت خواندن و نوشتن نمیدانم،هزار و اندی سال پیش از آن کوروش منشور حقوق بشر را نوشته بود ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3329
❕توییتی از یک مفت خور به نام دهباشی منتشر شده است که می گوید خانه های حجاز در صدر اسلام درب نداشته است و قضیه آتش گرفتن درب و مسمار و پهلوی شکسته و ... هم دروغ است ، در ذیل پاسخ این اشکالش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2334
❕می گوید علی ع به خلفاء مشورت می داده است ، این یعنی مشکلی بین علی ع و خلفاء نبوده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3106
❕در دروغگویی دیگری می گوید علی ع تحت فرمان خلفا به میدان جهاد می رفته است ، این سخنش کذب محض است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2992
❕او انگیزه خود را از گفتن تمام این خزعبلات ، وحدت شیعه و سنی می داند ، در حالی که وحدت به معنای دست کشیدن از عقاید و مسلمات تاریخی و مذهبی نیست ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2972
❕وحدت به معنای حسن معاشرت و حسن رفتار ، علی رغم تمام اختلافات و ید واحده شدن در برابر دشمنان قسم خورده است ، نه چیز دیگر ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415
❕شبهات مربوط به شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1801
#توهم_تناقض_در_قرآن_در_مورد_سرنوشت_نهایی_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔تناقضگویی دیگری در اسلام: محمد٬ خود را شفیع بندگان در قیامت معرفی میکند٬ در حالی که در قرآن (احقاف/۹) به صراحت اقرار میکند که حتی خبر ندارد در آخرت جزو رستگاران است یا خیر!
🖋 محمد در آیه ۹ سوره احقاف به صراحت اعتراف میکند که نمیداند در آخرت با وی چگونه رفتار میشود! ← [وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ ← نمی دانم با من و شما (در دنیا و آخرت) چه خواهد شد]. این در حالیست که در آیهی ۵ سوره ضحی٬ خود را جزو رستگاران و شفیعان مردم در قیامت معرفی میکند! ← [وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ← و پروردگارت به زودى به تو (مقام شفاعت) میبخشد و خشنود میشوى] ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آیه ای که مورد استناد معاند قرار گرفته است ، این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« بگو: من پيامبر نوظهورى نيستم، و نمى دانم خداوند با من و با شما چه خواهد كرد؟من تنها از چيزى پيروى مى كنم كه بر من وحى مى شود، و جز بيم دهنده آشكارى نيستم. » ( احقاف 9)
👌اين جمله هاى كوتاه و پرمعنى، پاسخى است به بسيارى از ايرادات مشركان، از جمله اينكه گاه از بعثت پيامبر ص به عنوان اينكه يك بشر چگونه ممكن است با خدا ارتباط پيدا كند تعجب مى كردند.گاه مى گفتند: چرا او غذا مى خورد و در كوچه و بازار راه مى رود؟گاه تقاضاى معجزات عجيب و غريب داشتند، و هر يك تمنايى مى نمودند. گاه انتظار داشتند كه پيامبر ص كانونى از علم غيب باشد و همه حوادث آينده را براى آنها بازگو كند. و بالآخره گاه از اينكه او دعوت به توحيد و يگانگى معبود مى كند تعجب مى کردند.اين آيه اشاره اى اجمالى به پاسخ همه اين گفتگوها و بهانه جوئي ها است.
👌مى گويد ، من نخستين پيامبر نيستم كه دعوت به توحيد كرده ام، پيش از من پيامبران زيادى آمدند كه همه آنها از جنس بشر بودند، لباس مى پوشيدند و غذا مى خوردند، هيچيك از آنها مدعى علم غيب مطلق نبود، بلكه مى گفتند ما از حوادث غيب آن مقدار مى دانيم كه خدا به ما تعليم داده است.و هيچيك از آنها در برابر « معجزات اقتراحى » و پيشنهادهاى هوس آلود مردم تسليم نشدند.تا همگان بدانند پيامبر ص نيز بنده اى است از بندگان خدا، علم و قدرت او نيز محدود است به آنچه خدا مى خواهد، علم و قدرت مطلق تنها از آن پروردگار است، اينها واقعيتهايى است كه مى بايست مردم بدانند تا به ايرادهاى نابجا پايان دهند. اينها همه به دنبال بحثى است كه در آيات قبل آمد كه گاه پيامبر ص را به سحر متهم مى ساختند، و گاه به افتراء، كه سرچشمه اين نسبتهاى ناروا نيز همان توهماتى بودند كه با اين آيه به آن پاسخ گفته شد.
📚تفسیر نمونه ، ج 21 ص 310
❕ از اينجا روشن مى شود كه مفاد اين آيه با آيات ديگرى كه نشان مى دهد پيامبر ص از غيب آگاهى دارد، مانند آنچه در سوره فتح در باره فتح مكه، و ورود در مسجد الحرام آمده (آيه 27 سوره فتح) و يا آنچه در مورد مسيح ع آمده كه مى فرمود؛ «من شما را به آنچه مى خوريد و در خانه ها ذخيره مى كنيد خبر مى دهم" (آل عمران- 44) » و امثال اينها منافات ندارد، چرا كه ؛
👌 آيه مورد بحث نفى « علم غيب مطلق » مى کند، نه « مطلق علم غيب » یعنی اين آيه نفى علم غيب استقلالى مى كند، ولى آن آيات از علم غيب به بركت تعليم الهى سخن مى گويد.
❕شاهد اين گفتار آيه 26 و 27 سوره" جن" است ؛ «خدا عالم الغيب است، و هيچكس را بر مكنون علم خود آگاه نمى كند مگر رسولانى كه مورد رضايت اويند »
👌بنابراین ؛
1⃣مطابق آیه شریفه سوره احقاف ، پیامبر گرامی می گوید من مستقلا از سرانجام و سرنوشت خود و شما و آنچه که خداوند با من و شما می کند ، مطلع نیستم ، و علم غیب استقلالی نداریم ، مگر آنکه خداوند چیزی در این رابطه را به من وحی کند ، و مرا از غیب آگاه کند « ان اتبع الا ما یوحی الی »
2⃣در آیه ای دیگر ، خداوند پرده را می گشاید و پیامبرش را از غیب و سرنوشت او در قیامت آگاه می کند که او حائز مقام شفاعت است و به رستگاری می رسد ، و می فرماید ؛
« به زودى پروردگارت آن قدر به تو عطا مى کند که خشنود شوی » ( ضحی 5)
❕بر همین اساس پیامبر گرامی فرمود ؛
« خداوند، آيه اى اميد بخش تر از اين آيه بر من نازل نكرده است: «و به زودى، پروردگارت، به تو عطا خواهد داد، تا خرسند گردى». اين را براى امّتم در روز قيامت اندوخته است. »
📚الفردوس ، ج 4 ص 62 ح 6195
❕خلاصه آنکه ، بر خلاف تصور معاند ، میان دو آیه تضادی نیست ، در یک آیه سخن از نفی علم غیب استقلالی از پیامبر گرامی است و در آیه دیگر ، اثبات علم غیب غیر استقلالی و موهبتی از جانب خداوند ، به پیامبرش می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخی به اشکالات معاند ؛
1⃣در مورد نجس بودن افراد کافر در فقه اسلامی ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2038
2⃣این که مسلمان در برابر قتل کافر مطلقا ، قصاص نمی شود ، کلیت ندارد ، در ذیل در این رابطه بیشتر توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139
3⃣در رابطه با این که ، کسی که به پیامبر گرامی یا امامان ع اهانتی کند ، خونش مباح است نیز پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/184
❕از استیصال و بدبختی ملحدین همین بس ، که به سخنان یک ورشکسته علمی و بیسواد به نام کمال حیدری ، استناد می کنند ، کسی که در نزد شیعه هیچ جایگاهی ندارد و اخیرا نیز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از او برائت جست ، در بخشی از پیام جامعه مدرسین آمده است ؛
«مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزههای علمیه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح میکند.
❕جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نام برده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است.
👌 نقشآفرینیهای وی در یکی از برنامههای سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
❗️جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه امثال سید کمال حیدری برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست.
🌐https://hawzahnews.com/x9SkP
❕در رابطه با آنچه ملحد به سخنان کمال حیدری تمسک کرده است ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2431
❕یکی از طرفداران کمال حیدری با اهانت کردن به پی وی ما آمده است و دلیل بر حقانیت کمال حیدری را در این می داند که او به بهشت رفتن را اختصاصی شیعیان ، نمی داند و اساسا مذهب را طریق نجات نمی داند ❕
👌ما در ذیل ضرورت تدین به مذهب و آیین حق را ثابت کرده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2135
❕و هیچگاه نیز حکم نکرده ایم که تمام غیر مسلمانان وارد دوزخ می شوند ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2112
❕نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛
👌او بدون آنکه بفهمد علیت و معلولیت یعنی چه ، در صدد زیر سوال بردن برهان علیت در وجود خداوند است ، در ذیل مفصلا پیرامون این برهان توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/955
👌مدعی شده است هر زمان که خداوند یعنی علت وجود داشته ، باید معلول هم وجود داشته باشد ، این یعنی معلول هم مانند خداوند ، واجب الوجود است ، در حالی که چنین مطلبی صحیح نیست ، ما می گوییم خداوند بود و هیچ مخلوق و معلولی نبود ، و حتی زمان و مکان هم نبود ، سپس خداوند مخلوقات را از عدم و نیستی آفرید ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3330
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3331
❕او در کلام بی محتوای دیگری می گوید که اختیار انسان خود به خود رخ می دهد و خارج از قانون علیت است ❗️در حالی که چنین نیست و همان علت نخستین یعنی خداوند است که علت وجود اختیار در انسان است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280
❕در رابطه با فلسفه خلقت جهان هستی و انسان نیز ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2851
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#امام_حسین_چراغ_هدایت_و_کشتی_نجات_است_ردی_بر_مدیر_شبکه_وهابی
🤔#پرسش
❔آیا حدیث ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة صحیح است؟
#استاد_عبدالفتاح_خدمتی :
این حدیث دروغ و جعلی است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در نقل مشهوری که در مجامع روایی شیعه آمده است ، چنین می خوانیم که امام حسين ع می گوید ؛
« بر پيامبر خدا ص در آمدم، در حالى كه ابَىّ بن كعب، نزد ايشان بود. پيامبر به من فرمود: «آفرين بر تو، اى ابو عبد اللّه، اى زيور آسمانها و زمينها!». ابَى به پيامبر گفت: اى پيامبر خدا! چگونه كسى غير از تو، زيور آسمانها و زمينها مى شود؟!
❕پيامبر فرمود ؛
«اى ابَى! سوگند به كسى كه مرا به حق به پيامبرى بر انگيخت، حسين بن على، در آسمان، بزرگتر شمرده مى شود تا در زمين، و در سمت راست عرش خداى عز و جل نوشته شده است او چراغ هدايت، كشتى نجات، پيشواى خير و بركت و عزّت و افتخار و دانش و سرمايه است » .
📚عيون أخبار الرضا ع ج 1 ص 59 ح 29، كمال الدين ، ص 265 ح 11، إعلام الورى: ج 2 ص 186، قصص الأنبياء: ص 361 ح 437 _ الخرائج والجرائح: ج 3 ص 1166 ح 64 _ الصراط المستقيم: ج 2 ص 161 _ بحارالأنوار: ج 36 ص 205 ح 8
👌این نقل اگر چه با همین لفظ در مجامع روایی اهلسنت ، نیامده است ، اما حدیثی شبیه آن تحت عنوان « حدیث سفینه » آمده است که مطابق آن پیامبر گرامی فرمود ؛
« مَثَلُ اهْلِبَيْتى فيكُمْ كَمَثَلِ سَفينَةِ نُوحٍ فى قوم نُوحٍ مَنْ رَكِبَها نَجى وَ مَنْ تَخَلَفَ عَنْها هَلَكَ» و در روايتى آمده است «وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرَقَ » « اهل بيت من در ميان شما همانند كشتى نوح اند هر كس بر آن سوار شود نجات مى يابد و هر كسى از آن جدا شود، هلاك مى گردد (و در روايتى غرق مى شود). »
📚مستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ص 343 _ مجمع الزوائد ، ج 9 ص 168 _ میزان الاعتدال ، ج 1 ص 224 _ تاریخ الخلفاء ، ص 573 _ حلیه الاولیاء ج 4 ص 306 _ کنزالعمال ج 6 ص 216 _ تاریخ بغداد ، ج 12 ص 19 و ...
❕امام حسین ع جزء اهلبیت پیامبر گرامی است ، چنان که مسلم ودیگران نقل می کنند ؛
«هنگامى كه آيه مباهله نازل شد؛ رسول خدا على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اينها اهلبيت من هستند».
📚صحیح مسلم ج 4 ص 1871 _ مسند احمد ، ج 1 ص 185
❕یا در« سنن ترمذى» آمده است كه وقتى پيامبر على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را در كسا پوشانيد عرضه داشت: اللَّهُمَّ! هؤُلَاء اهلی ...«خداوندا! اينها اهلبيت من هستند، پليدى را از آنها دور كن و آنها را پاكيزه بدار» ام سلمه. گفت: وَ انَا مَعَهُم يَا نَبِىَّ اللَّهِ؟ «آيا من هم با آنها هستم اي پيامبر» پيامبر فرمود ؛ «تو در جاى خود باش، و تو بر خير و نيكى هستى» (هرچند در زمره اهلبيت نیستی ).»
📚سنن ترمذی ، ج 5 ص 351 _ شواهد التنزیل ، ج 2 ص 31
👌بنابراین ، امام حسین ع مصداق اهلبیتی است که پیامبر گرامی او را مصداق کشتی نجات و چراغ هدایت معرفی کرده است یعنی ؛
1⃣ بعد از پيامبر اسلام طوفان هايى امت اسلامى را فرا مى گيرد و بسيارى را با خود مى برد و در ميان امواج خود غرق مى كند .
2⃣براى رهايى از چنگال خطراتى كه دين و ايمان و روح و جان مردم را تهديد مىكند تنها يك نقطه اميد وجود دارد و آن كشتى نجات امام حسین و اهل بيت عليهم السلام است؛ كه تخلف و جدايى از آن به يقين مايه هلاكت است .
3⃣جدا ماندن از يك وسيله نقليه در يك بيابان ممكن است هميشه با مرگ همراه نباشد؛ بلكه انسان را شديداً به زحمت بيفكند؛ ولى جدا شدن از كشتى نجات امام حسین و اهلبیت ع در يك درياى طوفانى اثرى جز هلاكت و مرگ ندارد.
4⃣ شرط قرار گفتن در كشتى نوح عليه السلام ايمان و عمل صالح بود و به همين دليل نوح به فرزندش پيشنهاد كرد كه ايمان بياورد و از كافران جدا شود و همراه او و يارانش بر كشتى سوار شود ارْكَبْ مَعَنا وَلا تَكُنْ مَعَ الكافِرينَ بنابراين شرط نجات اين امت ازطوفان بلاها و انحراف ها ايمان و يقين به موقعيت اين كشتى نجات است.
5⃣ آن چه مايه نجات است تنها محبت و دوستى آنها نيست كه بعضى آن را مطرح كرده اند و مى گويند: همه مسلمين اهل بيت عليه السلام را دوست مى دارند و بزرگ مى شمرند، بنابراين همه اهل نجات اند. بلكه سخن از پيروى آنها (در مقابل تخلف) است، كه در روايت آمده است، فرزند نوح به پدر محبت داشت، ولى از او پيروى نمى كرد؛ و هرگز محبت او مايه نجاتش نشد. (دقت كنيد).
📚پیام قرآن ، ج 9 ص 82
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕وهابیون جاهل این ایام تبلیغ می کنند که مولودی گرفتن برای جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام بدعت و حرام است ، چون سلف صالح و اصحاب چنین نکردند ، در ذیل مفصلا پاسخشان را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674
❕پاسخ این کلیپ زئوس تحت عنوان ؛ « آیه قرآن بر زجر کش کردن معترضان آبان 98 » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1655
👌زئوس در این کلیپ تفسیر قرآن را به چالش می کشد که چرا قرآنی که برای هدایت نازل شده است ، باید گنگ و نامفهوم باشد ، تا نیاز به تفسیر داشته باشد ، و هر فرقه ای به نفع خودش قرآن را تفسیر کند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2241
❕می گوید با توجه به ممنوعیت نقل حدیث در صدر اسلام ، چگونه ممکن است با روایاتی که دو یا سه قرن پس از پیامبر جمع آوری شده است ، قرآن را تفسیر کرد ، در حالی که توجه ندارد که ممنوعیت نقل حدیث توسط خلفای اهلسنت اعلام شد و آنان از رسیدن به احادیث پیامبر ص محروم شدند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3304
❕اما امامان شیعه ، یعنی علی و حسنین و سایر امامان علیهم السلام ، به این ممنوعیت توجه نکردند و از همان ابتدا ، احادیث پیامبر گرامی را نقل می کردند و اصحاب امامان ع احادیث آنان را می نوشتند که مکتوبات آنان تحت عنوان « اصول اربعماه » « اصول چهارصد گانه » شناخته می شود که بعدها ، صاحبان کتب اربعه و سایر کتب روایی ، مکتوبات و احادیث ، آنان را در کتب خویش وارد کردند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2148
👌پس از آنکه به اصرار کاربران ، بر آن شدیم تا کلیپ های بی محتوای زئوس را نقد کنیم ، و آغاز به این امر کردیم ، کاربران گروه زئوس متوجه شدند که چندین سال است که زئوس آنها را با دروغ هایش ، گول زده است ، لذا از زئوس می خواهند که پاسخ نقدهای ما را بدهد که در اوج ناباوری ، زئوس هیچ توجهی به درخواست آنان نمی کند ❗️❗️
👌انشاء الله از حدود 300 کلیپی که این فرد دروغگو در این چند سال ساخته است ، هر شب یک الی دو کلیپ از کلیپ هایی که ارزش نقد دارد را ، نقد می کنیم ، و بیشتر بیسوادی و دروغگویی زئوس را به تصویر می کشیم .
@Rahnamye_Behesht
5_6089150035197428093.ogg
686.2K
👌برخی از طرفداران زئوس به پی وی ما آمده و می گویند زئوس در صوت فوق ، پاسخ شما را داده است .
❕زئوس در صوت مذکور اشاره به دو جواب ما کرده است که در سالهای گذشته در پاسخ به او ارائه دادیم ، با این وجود او ، با وقاحت و دروغگویی تمام مدعی شده است که ما در حقیقت پاسخ اشکالاتش را ندادیم و باز دست به فریب و گمراه کردن مخاطبین زده است .
👌 دو پاسخ ما در مورد « دریای شور و شیرین در قرآن » و « جواز قمار در اسب سواری و تیراندازی » است ، صوت زئوس را گوش کرده و استدلال او را با دو پاسخ ما مقایسه کنید ، تا بیشتر به وقاحت و فریب کاری این دروغگو پی ببرید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1914
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3332
❕پاسخی که ما به زئوس در مورد جواز قمار در اسب سواری و تیر اندازی ، داده بودیم ، در پایگاه اطلاع رسانی حوزه به نقل از سایت ما « ipasookh.ir » قرار گرفته است .
👌کاربری در مورد کلیپی از یک مولوی اهلسنت پرسش کرده است که می گوید ایرانیان ، اسلام خود را مدیون عمر هستند و او بود که اسلام را به ایران آورد ❗️
❕در حالی که ؛
1⃣اسلام برای نخستین بار توسط علی ع به ایران آمد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3012
2⃣اساسا لشکر کشی عمر به ایران خلاف آیات قرآن و سنت پیامبر ص بوده است ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2736
3⃣اهلبیت ع مخالف لشکرکشی های خودسرانه عمر بن خطاب بوده اند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2735
4⃣اگر مشورت و راهنمایی علی ع نبود ، با بی کفایتی خلیفه دوم ، ایرانیان بر مسلمین غلبه کرده بودند و اسلام نابود شده بود ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637
5⃣ایران در زمان عمر تنها فتح شد ، اما اسلام ایرانیان سالها بعد با تحقیقات خود ایرانیان واقع شد ، چنان که ذیل مفصلا توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2734
👌کانال وهابی مدعی شده است که قرآن و سنت ، دستور به عفو کردن ظالمین داده است ، بنابراین اگر خلفا در حق اهلبیت ع ظلمی هم کرده باشند ، حتما اهلبیت ع آنان را بخشیده اند و مطابق حکم مذکور عمل کرده اند ❗️
❕در حالی که عفو و گذشت برای ظالمی است که از ظلم خودش پشیمان باشد ، نه ظالمی که بر ظلم خود اصرار داشته باشد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2338
❕خلفای اهلسنت ، لحظه ای از ظلمشان باز نگشتند ، و گذشته خود را جبران نکردند ، لذا فاطمه صدیقه س تا زمان شهادت ، از ابوبکر و عمر روی برگرداند و حتی جواب سلامشان را نیز نداد ، در ذیل بخوانید ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2952
👌و علی ع در خطبه شقشقیه یعنی خطبه 3 نهج البلاغه ( که علامه امینی در الغدیر جلد 7 ص 82 به بعد ، آن خطبه را از 28 کتاب نام می برد که از علی ع نقل کرده اند ) از خلفای ثلاثه مذمت و بدگویی می کند .
❕و علامه مجلسی در بحار الانوار جلد 30 ص145 باب 20 ، صد و هفتاد و سه روایت در مذمت و بیزاری جستن اهل بیت ع از خلفای ثلاثه نقل می کند .
👌پاسخ دروغ پراکنی های ملحد در مورد چگونگی رسیدن شمشیر ذوالفقار به دست علی علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2574
👌پاسخ ملحد را که مدعی است قرآن در بیان منشا خلقت انسان ، دچار تضاد گویی شده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2155
❕این که می گوییم عالم یا انسان از نیستی و عدم و هیچ به هستی آمده اند ، یعنی قبلا نبوده اند و هیچ و معدوم بوده اند ، سپس به قدرت الهی ، موجود شدند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3331
👌پاسخ معاند را در مورد روایتی که خبر از قدرت طی الارض علی علیه السلام می دهد ، اما معاند روایت را اشتباه ترجمه کرده و صحبت های کارشناس شبکه ولایت را نیز ، تقطیع نموده تا وانمود کند او پاسخی برای این روایت نداشته است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1693
#خواندن_نماز_به_زبان_عربی
🤔#پرسش
❔قابل توجه رباتهای نمازخوانِ گوشت و پوست و خوندار!
✍به راستی فرق این ربات نمازخوان با مسلمین نمازخوانی که روزی پنج نوبت به زبان تازی که خودشان هم آن را درک نمیکنند نماز میخوانند چیست؟
✍مسلمانان متعبدانه بر این باورند که چون زبان قرآن و دین اسلام عربی است و بر طبق آیه ۷۵ سوره قیامت که میگوید: [ پس هنگامی که کلام وحی را بر تو به طور کامل خواندیم، به همان صورت خواندنش را دنبال کن ]٬ اصل بر لزوم عربی خواندن قرآن و نماز و دعاهای مذهبی است٬ پس همگی میبایست نماز و دعاهای مذهبیشان را به عربی بخوانند!
حال آنکه اگر هدف خداوند از انجام فرایض دینی مثل نماز آن است که پیروان دین به درستکاری و اجتناب از گناهان و تنزیه اخلاقی ترغیب شوند٬ در این صورت باید قبول کنیم که عموم مردم جهان که عربی بلد نیستند٬ برای درک مفاهیم و فلسفهی عبادات خود باید به زبانی که برایشان قابل درک و فهم باشد فرایض دینی خود را انجام دهند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نماز خواندن به عربی در نماز ، دستور تعبدی و توقیفی از جانب خداوند متعال است که توسط امامان اهلبیت ع این دستور به ما رسیده است .
❕محمد بن مسلم می گوید از امام باقر ع از فردی پرسیدم که سوره فاتحه را در نمازش نمی خواند ❗️امام ع پاسخ داد ؛
« نماز او صحیح نیست ، مگر زمانی که آن را بخواند »
📚الاستبصار ج 1 ص 310
👌در نقل دیگر آمده است ؛
« هر نمازی که در آن سوره فاتحه خوانده نشود ، ناقص است »
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 39
❕امام رضا ع فرمود ؛
« در دو رکعت اول نماز ، قرائت ( سوره حمد و یک سوره دیگر ) قرار داده شده است و در دو رکعت آخر تسبیح ( سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر )»
📚الفقیه ج 1 ص 308
❕و در بیان چرایی این حکم و خواندن نماز به زبان عربی فرمود ؛
« مردم به قرائت در نماز فرمان يافتند، تا قرآن مهجور و تباه نشود، بلكه محفوظ باشد و تكرار شود، تا نابود و مجهول نگردد و قرائت هم با حمد و نه ديگر سوره ها آغاز مى شود؛ چون نه در قرآن و نه در سخنان ديگر، همانند سوره حمد نداريم كه جوامع خير و حكمت در آن گرد آمده باشد.... بى گمان در سوره حمد، كلماتى جامع از خير و حكمت در امور دنيا و آخرت گرد آمده است كه نظير آن را در هيچ كجا نمى توان يافت. .....»
❕« اگر سائل بگويد ، براى چه در نماز تسبيح (سبحان اللَّه و الحمد اللَّه الخ) و ركوع و سجود قرار داده شده؟ در جواب گفته مى شود ؛
« براى علّتهاى متعددى، از جمله آن كه بنده علاوه بر خضوع و خشوع و تعبّد و تورّع و تذلّل و خاكسارى و تقرّبش به بارى تعالى او را تقديس و تمجيد نموده، تسبيحش كرده و مراسم بزرگداشت بجا آورده، خالق را شكر و از رازق تشكّر كند و نيز به خاطر آن كه عبد همان طورى كه تكبير و تهليل را به كار برده تسبيح و تحميد را نيز استعمال نمايد و همچنين جهت ديگرش آن است كه قلب و ذهن بنده به ذكر خدا مشغول شده و به غيرش متوجّه نگردد. »
📚علل الشرائع ، ج 1 ص 260 _ الفقیه ج 1 ص 310 _ عیون الاخبار ، ج 2 ص 107
🔸ادامه 👇
🔸ادامه
👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛
«خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست.
👌امروز عدّه اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه هايى طرح كرده اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين المللى و جهانى است.
❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن يكى از وسيعترين و جامعترين زبانهاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى شود كه تمام فرق مسلمانان مى تواند آن را به عنوان يك زبان بين المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند.
👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبانهاى ديگر ) رخ مى دهد، نگاه مى دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ماند .
❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى شود، به اندازه اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت.
❕كوتاه سخن اين كه همان طور كه مى دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه اى از اين وحدت است.
👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّتهاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى جويند و همه با هم مىگويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آنگاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى داد.»
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293
👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛
❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم.
👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته است ...
❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبانهاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است.
👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است.
❕امّا اين كه نوشته ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى اطّلاعند ؛
🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند .
🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله هاى عمليّه اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . »
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232
❕در رابطه با چرایی خواندن قرآن و دعاها به زبان عربی ، دو پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3333
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3334
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌ملحد به نقلی استناد کرده است که ؛
🔸اولا ؛ سند آن ضعیف است ، چنان که علامه مجلسی در ذیل این روایت می گوید ، سند آن مجهول است ؛
📚مراه العقول ، ج 23 ص 401
🔸ثانیا ؛ روایت در مورد مرتدین از اسلام است و مطلق کفار به پیامبر گرامی اسلام را شامل نمی شود ، زیرا اسلام با غیر مسلمینی که نبوت پیامبر اسلام را نپذیرفته اند ، و در صدد نابودی اسلام هم نیستند ، از در صلح و حسن معاشرت وارد شده است ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204
🔸ثالثا ؛ فلسفه برخورد با مرتد در اسلام ، فلسفه روشن و عقلایی دارد که در ذیل مفصلا پیرامون آن توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
👌زئوس به زعم باطل خویش ، طب اسلامی را مورد نقد و اشکال قرار داده است ، در حالی که اصطلاح طب اسلامی مورد تایید علمای شیعه نبوده و آنان تصریح می کنند که اسلام یک مکتب طبی مستقل تاسیس نکرده است ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1882
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693