eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕در اينجا سؤال ديگرى نيز مطرح مى‏ شود كه خداوند با وجود قدرت بى انتهايى كه دارد مى‏ توانست همه آسمانها و زمين را در يك لحظه بيافريند، چرا آنها را در اين دورانهاى طولانى قرار داد؟ 👌پاسخ اين سؤال را از يك نكته مى ‏توان دريافت و آن اينكه آفرينش اگر در يك لحظه مى‏ بود، كمتر مى‏ توانست از عظمت و قدرت و علم آفريدگار حكايت كند، اما هنگامى كه در مراحل مختلف، و چهره ‏هاى گوناگون، طبق برنامه ‏هاى منظم و حساب شده، انجام گيرد، دليل روشنترى براى شناسايى آفريدگار خواهد بود، فى المثل اگر نطفه آدمى در يك لحظه تبديل به نوزاد كامل مى‏ شد، آن قدر نمى‏ توانست عظمت خلقت را بازگو كند، اما هنگامى كه در طى 9 ماه، هر روز در مرحله ‏اى، و هر ماه به شكلى، ظهور و بروز كند مى‏ تواند به تعداد مراحلى كه پيموده است نشانه ‏هاى تازه ‏اى از عظمت آفريدگار بدست دهد. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 203 ❕بر همین اساس امام رضا ع فرمود ؛ « آسمان‏ها و زمين را در شش روز آفريد، هرچند مى‏ توانست آنها را در چشم بر هم زدنى بيافريند؛ امّا آنها را در شش روز آفريد تا آنچه را از آنها مى‏ آفريند، تدريجاً به فرشتگان بنماياند، و فرشتگان از طريق پيدايش آنچه پديد مى ‏آيد، تدريجاً به قدرت خداوندِ بلندنام پى ببرند». « كانَ قادِراً عَلى‏ أن يَخلُقَها في طَرفَةِ عَينٍ، ولكِنَّهُ عز و جل خَلَقَها في سِتَّةِ أيّامٍ؛ لِيُظهِرَ لِلمَلائِكَةِ ما يَخلُقُهُ مِنها شَيئاً بَعدَ شَي‏ءٍ، وتَستَدِلَّ بِحُدوثِ ما يُحدَثُ عَلى‏ اللَّهِ تَعالى‏ ذِكرُهُ مَرَّةً بَعدَ مَرَّةٍ » 📚التوحيد: ص 320 ح 2، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 134 ح 33، الاحتجاج: ج 2 ص 393 ح 302، ❕و علی ع فرمود ؛ «خداوند ، قوانين اديان و آيات احكام را در اوقاتى مختلف فرو فرستاد، همچنان كه آسمان‏ها و زمين را در شش روز آفريد. اگر مى‏ خواست كه آنها را در كمتر از چشم به هم زدنى بيافريند، هر آينه مى‏ آفريد؛ امّا او درنگ كردن و مدارا نمودن [خويش‏] را نمونه ‏اى براى امينان خود و تأكيد حجّتش بر بندگان قرار داد. » « إنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكرُهُ أنزَلَ عَزائِمَ الشَّرائِعِ وآياتِ الفَرائِضِ في أوقاتٍ مُختَلِفَةٍ، كَما خَلَقَ السَّماواتِ وَالأَرضَ في سِتَّةِ أيّامٍ، ولَو شاءَ أن يَخلُقَها في أقَلَّ مِن لَمحِ البَصَرِ لَخَلَقَ، ولكِنَّهُ جَعَلَ الأَناةَ وَالمُداراةَ مِثالًا لِامَنائِهِ، وإيجاباً لِلحُجَّةِ عَلى‏ خَلقِه‏ » 📚الاحتجاج ، ج 1 ص 254 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا میدانید مزار شریف کجاست ؟ بله در افغانستان است سؤال دوم چرا اسم مزار شریف را بر این شهر گذاشته‌اند؟ چون علی ابن ابیطالب در آنجا دفن شده است. لذا به مزار ایشان مزار شریف می‌گویند و اسم این شهر را به همین نام قرار دادند ❗️❗️ 💠💠 ❕در ذیل مفصل توضیح داده ایم که جسد مطهر امیر مومنان علیه السلام ، در نجف ، در جایگاه کنونی که به عنوان مرقد علی ع ، شناخته می شود ، به خاک سپرده شده است و همانجا مرقد ایشان می باشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173 ❕بر همین اساس ، علامه مجلسی می نویسد ؛ « بدان كه در برخى زمان‏ها بين مخالفان در جاى قبر شريف آن حضرت اختلاف بود. عدّه‏ اى معتقد بوده‏ اند كه آن حضرت در صحن مسجد كوفه مدفون است و عده‏اى گفته ‏اند در دارالحكومه دفن شده است. نيز گفته‏ اند كه امام حسن عليه السلام او را به مدينه برده و در بقيع دفن كرده است. برخى از جاهلان شيعه هم او را در آرامگاهى در كَرْخ زيارت مى ‏كردند. 👌اجماع شيعه بر آن است كه آن حضرت در غَرى ( نجف ) در جايگاهى كه ميان عام و خاص معروف است، دفن شده و اين نزد شيعه از متواتره است و نسل در نسل از ائمّه دين عليهم السلام آن را روايت كرده‏ اند. سبب اين اختلاف هم پنهان داشتن قبر آن حضرت از بيم خوارج و منافقان بوده است و جاى قبر را جز شيعيان خاصْ كسى نمى‏ شناخت، تا آن كه در زمان سَفّاح، امام صادق عليه السلام وارد حيره شد و قبر آن حضرت را براى پيروان او آشكار ساخت. از آن روز تاكنون همه شيعيانْ او را در همين مكان زيارت مى‏ كنند. عبد الكريم بن احمد بن طاووس، كتابى در تعيين جايگاه قبر آن حضرت نوشته و گفته ‏هاى مخالفان را رد كرده است. نام كتاب را فرحة الغرىّ ناميده و در آن اخبار متواترى را آورده است كه ما در ابو اب مختلف كتاب خود آن را پراكنديم. » « ... قد اجتمعت الشيعة على أنه ع مدفون بالغري في الموضع المعروف عند الخاص و العام و هو عندهم من المتواترات رووه خلفا عن سلف إلى أئمة الدين صلوات الله عليهم أجمعين ...» 📚بحار الانوار ج 42 ص 337 ❕در مزار شريف مقبره‌اى است كه به نام امام على عليه السّلام ساخته شده، و مردم عوام (شيعه و سنى) از راههاى دور و نزديك به زيارت آن مى‌روند و آن را به نام سخى (امام على) زيارت مى‌كنند. مى‌گويند در گذشته فردى به نام «سيد على» در اين مكان مدفون بوده و مردم ازسر اعتقاد به زيارت وى مى‌رفته‌اند، تا اينكه بارگاه و مقبره‌اى به نام امام على بر روى آن قبر ساختند. 📚شیعیان افغانستان ص 380 ❕واقعيت اين است كه مزار شريف ، مرقد يكى از سادات، يعنى يكى از نوادگان امام حسن مجتبى عليه السّلام بوده كه به نه واسطه به آن حضرت پيوند داشته و مدتى در خطۀ بلخ حاكم بوده است « ابى الحسن على بن ابى طالب بن عبيد الله بن على بن حسن بن حسين بن جعفر بن عبيد اللّه بن حسين اصغر بن على بن الحسن السبط‍‌ عليه السّلام » 📚انساب آل ابى طالب، به نقل از: ريحانة الادب، ج 8، ص 127؛ آرامگاههاى خاندان پاك پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، ص 77. ❕که به خاطر اشتراکی در لقب و اسم و کنیه و اسم پدر به امیر مومنان علی ع ، داشته است ، برای مردم اشتباه شده است که مرقد او ، مرقد علی ع است ؛ « الاشتراك في اللقب و الاسم و الكنية و اسم الأب أوجب اشتباه عوام الناس في نسبتهم له إلى أمير المؤمنين ع‏ » 📚الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج ‏2، ص: 376 ❕بر همین اساس ، در کتاب اعیان الشیعه چنین آمده است ؛ «علامه بزرگوار ابو الحسن على ابن ابى طالب از علماى برجسته اماميه است و تأليفاتى نيز دارد. در لوح مزار او اين عبارت آمده است: ان هذا قبر امير المؤمنين ابى الحسن على بن ابى طالب بن عبيد اللّه بن على بن الحسن بن الحسين بن جعفر بن عبيد اللّه بن الحسين الاصغر بن على بن الحسن السبط ابن امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع). ❕لقب امير المؤمنين را شايد بدان جهت آورده ‏اند كه سادات و علويان در بلخ داراى تشكيلات دفترى بودند و ابو الحسن على بن ابى طالب حسينى بلخى سمت نقابت سادات و علويان را به عهده داشت، لذا به او نسبت امير المؤمنين داده ‏اند، و عوام الناس مزار اين عالم بزرگوار را با مزار امير المؤمنين على بن ابى طالب (ع) اشتباه كرده ‏اند». 📚اعيان الشيعة، ج 3، ص 40. ❕صاحب كتاب اختران تابناك نیز چنین مى‏ نويسد ؛ «روضه مبارك بلخ يكى از اولاد و احفاد امام چهارم حضرت زين العابدين على بن الحسين (ع) را در خود جاى داده است. او از فرمانروايان نواحى بلخ بود و در ضمن نقابت سادات را نيز به عهده داشت، صوفيان قديم و عوام امّت گمان كرده ‏اند كه آن بارگاه حضرت على بن ابى طالب (ع) است.» 📚اختران تابناك، ج 2، ص 520
🔸ادامه 👇 ❕در کتاب « تاریخ علمای بلخ » هم به این نکته تصریح شده و می نویسد ؛ «يكى از خدماتى كه در دوران تيموريان صورت گرفت، بناى مزار ابو الحسن على بن ابى طالب بن عبيد اللّه بن على بن حسن بن حسين بن جعفر بن عبيد اللّه بن حسين الاصغر بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب (ع) است. » 📚تاريخ علماى بلخ، ج‏1، ص: 39 ❕جای تعجب است که برخی معتقدند که امام صادق ع به ابومسلم خراسانی امر کرد که جسد مطهر علی ع را نجف خارج کند و به بلخ در مزار شریف منتقل کند و ابو مسلم هم چنین کرد ، چنان که این نکته را مرحوم آقا بزرگ تهرانی از آنان نقل می کند ؛ « حمل الصندوق الى بلخ في المزار الشريف و أن النقل كان بأمر ابى مسلم الخراساني » 📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 26 ص 140 ❕در حالی که چنین جریانی در هیچ یک از کتابهای مستند و تاریخی شیعه و سنی و روایات معصومین علیهم السلام گزارش نشده است و به تعبیر مرحوم آقا بزرگ تهرانی از اباطیل و اساطیر ، محسوب می شود ؛ 📚همان مدرک 👌و امام صادق ع ، ابو مسلم خراسانی جانی را دشمن خود می دانسته است ، چگونه معقول است که این ماموریت را به او واگذار کرده باشد ❗️ ❕« راوی می گوید نزد امام صادق (ع) بودم، پيك ابو مسلم خراسانى آمد، امام ع فرمود : نامه‏ ات جواب ندارد ، برو بيرون‏ » « كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَأَتَاهُ كِتَابُ أَبِي مُسْلِمٍ فَقَالَ لَيْسَ لِكِتَابِكَ جَوَابٌ اخْرُجْ عَنَّا » 📚الکافی ج 8 ص 274 ❕در نقل دیگر آمده است که امام ع ، نامه ابومسلم را آتش کرد و گفت این پاسخ نامه اوست ؛ «فَبَدَأَ بِجَعْفَرٍ فَلَمَّا قَرَأَ الْكِتَابَ أَحْرَقَهُ وَ قَالَ هَذَا الْجَوَاب‏ » 📚مناقب آل ابی طالب ج 4 ص 229 ❕و در نقل دیگر آمده است که امام ع خطاب به ابومسلم فرمود ؛ « نه تو از مردان منی و نه زمانه ، زمانه من است » « ما انت من رجالی و لا الزمان ، زمانی » 📚الملل و النحل ، شهرستاني: ج 1 ص 142 ❕امام صادق ع صراحتا تصریح می کند که هیچ ارتباطی با ابومسلم ندارد ، چرا که ابو مسلم از جانیان و خونریزیان سفاک زمان خود بوده است تا جایی که مورخان مى‌نويسند ؛ « تعداد كسانى كه ابومسلم در دوران حكومت خود به قتل رساند، بالغ بر ششصد هزار نفر بود » 📚 البداية والنهاية، ج 10، ص 72 _ وفيات الأعيان، تحقيق: دكتر احسان عباس، ج 3، ص 148 _ الكامل فى التاريخ، ج 5، ص 476 _ تاريخ الأمم والملوك، ج 9، ص 167. 👌 ابو مسلم خود به اين جنايات اقرار مى‌كرد ، هنگامى كه از ناحيۀ منصور بيمناك شد، طى نامه‌اى به وى نوشت ؛ «برادرت (سفاح) به من دستور داد كه شمشير بكشم، به مجرد سوء ظنّ دستگير كنم، به بهانۀ كوچك‌ترين اتهامى به قتل برسانم، هيچ‌گونه عذرى را نپذيرم. من نيز به دستور وى بسيارى از حرمت‌ها را كه خدا حفظ آن‌ها را لازم شمرده بود هتك كردم، بسيارى از خون‌ها را كه خدا حرمتشان را واجب كرده بود بر زمين ريختم، حكومت را از اهل آن ستاندم و درجاى ديگر نهادم...». 📚الإمام الصادق والمذاهب الأربعة، ص 533 _ تاريخ بغداد، ج 10، ص 208. ❕لذا امام رضا ع تصریح کرد که ابو مسلم خراسانی ، از دشمنان بارز اهلبیت ع بوده است ، چنان که راوی می گوید ؛ « نشسته بودم نزد حضرت امام رضا عليه السّلام با جماعتى از اصحاب آن حضرت كه محمد بن ابى عمير آمد و سلام كرد و نشست و بعد از آن گفت: يا بن رسول اللّه، خداى تعالى مرا فداى تو گرداند چه مى ‏فرمائيد درباره ابو مسلم مروزى كه خروج كرد در زمان دولت و سلطنت مروان بن محمد بن مروان ... آن حضرت فرمود ؛ « نام او در آن نامه‏ اى است كه نام دشمنان ما در آن نامه است از بنى اميه و غير ايشان. » ❕ محمد بن ابى عمير گفت قومى از مخالفان شما مى‏ گويند كه او شيعه شما بود؟ آن حضرت فرمود ؛ « دروغ گفتند و فجور ورزيدند كه لعنت خداى بر ايشان باد! به درستى كه ابو مسلم سخت عناد بود بر ما و بر شيعه ما؛ پس هر كس دوست دارد او را، به تحقيق كه ما را دشمن داشته و هر كس قبول كند او را، به تحقيق كه ما را رد كرده است و هر كسى كه مدح گويد او را، به تحقيق كه ما را رد كرده است و هر كسى كه مدح گويد او را، به تحقيق كه ما را مذمت كرده باشد؛ اى پسر ابى عمير! هر آن كس كه خواهد از شيعه ما باشد مى ‏بايد كه تبرّی و بيزارى نمايد از ابو مسلم و هر آن كس كه از او تبرّی نكند از شيعه ما نيست و بيزاريم ما از آن كس در دنيا و آخرت. » « ... کان شدید العناد علینا و علی شیعتنا فمن احبّه فقد ابغضنا و من قبل منه فقد ردّ علينا و من مدحه فقد ذمّنا يا ابن ابى عمير، من اراد ان يكون من شيعتنا فليبرأ منه و من لم يبرأ منه فليس منّا و نحن منه براء فى الدنيا و الآخرة» 📚حدیقه الشیعه ، مقدس اردبیلی ، ج 2 ص 739 _ مستدرکات رجال الحدیث ، ج 8 ص 452 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
کلیپی از یک جوان مسیحی منتشر می شود که مدعی است در قرآن پنح غلط علمی وجود دارد که یکی از آنها این است که قرآن می گوید آبزیان برای شما حلال شده است ، در حالی که در میان آبزیان صد نوع موجودات یافت شده است که خوردن آنها ، جان انسان را می گیرد و انسان می میرد ، با این وجود چگونه قرآن می گوید هر چه در دریا است برای ما حلال است ❗️❗️ 👌پاسخ را در ذیل بخوانید ؛ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3726
🤔 ❔کلیپی از یک جوان مسیحی منتشر می شود که مدعی است در قرآن پنح غلط علمی وجود دارد که یکی از آنها این است که قرآن می گوید آبزیان برای شما حلال شده است ، در حالی که در میان آبزیان صد نوع موجودات یافت شده است که خوردن آنها ، جان انسان را می گیرد و انسان می میرد ، با این وجود چگونه قرآن می گوید هر چه در دریا است برای ما حلال است ❗️❗️ 💠💠 ❕استناد معاند مسیحی به آیه ذیل است که می فرماید ؛ « أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ » « صيد دريا و طعام آن براى شما حلال است تا شما و مسافران از آن بهره‏ مند شويد » ( مائده 96 ) ❕خداوند در این آیه نمی گوید تمام آنچه در دریا است ، خوردنش برای انسان حلال است ، مثلا نمی گوید « احل لکم کل صید البحر » « تمام صیدهای دریایی برایتان حلال است » 👌بلکه می گوید صید دریا برایتان حلال است ، اما آیا تمام انواع صید دریایی حلال است ، یا بعض آن ؟ قرآن در این زمینه سکوت می کند و مطلب را مجمل بیان کرده و شرح و تفصیل بیشتر را به سنت و بیانات پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام واگذار می کند و می فرماید ؛ « أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ » « ما اين ذكر (قرآن) را بر تو نازل كرديم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها تبيين كنى، شايد انديشه كنند. » ( نحل 44 ) ❕و می فرماید ؛ « وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ » « ما قرآن را بر تو نازل نكرديم مگر براى اينكه آنچه را در آن اختلاف دارند براى آنها تبيين كنى و مايه هدايت و رحمت است براى گروهى كه ايمان دارند. » ( نحل 64 ) ❕پیامبر گرامی و امامان ع ، آیه مذکور را شرح داده اند و تصریح کرده اند که تمام انواع صید دریایی حلال نیست ، بلکه از میان انواع آبزیان دریایی ، تنها ماهیانی یا آبزیانی که در حکم ماهی هستند ، حلال اند ، آن هم نه تمام انواع ماهی ، بلکه تنها ماهیانی خوردنشان حلال است که پولک داشته باشند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « خورده نشود از جانوران دريا جز آنچه پولك دارد و امام ع ناپسند داشت سنگ پشت و خرچنگ و جرّى و آنچه درون صدف باشد و آنچه هم جنس آن است. » « لَا يُؤْكَلُ مِنْ دَوَابِّ الْبَحْرِ إِلَّا مَا كَانَ لَهُ قِشْرٌ وَ كَرِهَ السُّلَحْفَاةَ وَ السَّرَطَانَ وَ الْجِرِّيَّ وَ مَا كَانَ فِي الْأَصْدَافِ وَ مَا جَانَسَ ذَلِك‏ » 📚دعائم الاسلام ، ج 2 ص 125 _ بحار الانوار ج 62 ص 195 ❕و فرمود ؛ « آنچه روا است خوردنش از شكار دريا از انواع ماهى كه پولك دارند خوردنشان حلال است و هر آنچه پولك ندارند خوردنش حرام است » «مَا يَجُوزُ أَكْلُهُ مِنْ صَيْدِ الْبَحْرِ مِنْ صُنُوفِ السَّمَكِ مَا كَانَ لَهُ قُشُورٌ فَحَلَالٌ أَكْلُهُ وَ مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قُشُورٌ فَحَرَامٌ أَكْلُه‏ » 📚تحف العقول ص 338 ❕على عليه السّلام استر رسول خدا ص را سوار ميشد و به بازار ماهى فروشان ميرفت و ميفرمود ؛ « نخوريد و نفروشيد آنچه پولك ندارد. » «انَّ عَلِيّاً ع كَانَ يَرْكَبُ بَغْلَةَ رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ يَمُرُّ بِسُوقِ الْحِيتَانِ فَيَقُولُ أَلَا لَا تَأْكُلُوا وَ لَا تَبِيعُوا مَا لَمْ يَكُنْ لَهُ قِشْرٌ » 📚المحاسن ج 2 ص 477 ❕بنابراین ، تمام آنچه در دریا است ، خوردنش برای انسان حلال نیست تا شما اشکال کنید که چرا خداوند ، آبزیان مضر را بر انسان حلال کرده است ، خداوند هیچ چیز مضری را حلال نکرده است تا انسان با خوردن آن ، به مرگ نزدیک شود ، چنان که می فرماید ؛ « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة » ( بقره 195 ) ❕بلکه هر آنچه که مایه ضرر به نفس و جان است ، در اسلام حرام است ، چنان که امام رضا ع فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❔حال سوال ما از شما معاند مسیحی آن است که طبق تصریح عیسی مسیح ع ، تمام مندرجات تورات ، برای مسیحیان حجت است و باید به آن عمل کنند ، چنان که عیسی مسیح ع می گوید ؛ « گمان مبرید که آمده ام تا تورات و نوشته های پیامبران را نسخ کنم ، نیامده ام تا آنها را نسخ کنم ، بلکه آمده ام تا تحققشان بخشم » 📚انجیل متی فصل پنجم شماره 17 ❕تورات خوردن تمام گوشت ها را بر انسان حلال کرده است ، جز گوشتی را که به چیز نجس برخورد کرده باشد ، چنان که می گوید ؛ « گوشتی را که به هر چیز نجس تر برسد ، ، نباید خورد ، باید آن را به آتش سوزانید ، ولی هر گوشت دیگری را همه اشخاص طاهر می توانند بخورند » 📚تورات ، لاویان ، فصل هفتم ، شماره 19 ❔پاسخ شما نسبت به این فراز چیست که تمام انواع گوشت حیوانات اعم از پرندگان و آبزیان و ... را حلال می کند جز گوشت نجس را ❗️آیا اشکالی که به ما کردید به خودتان وارد نیست ❗️ 👌یا می بینیم که انجیل می گوید عیسی مسیح ع از مروجان شراب خواری بوده است ، در حالی که مضرات شراب خوری ، مطلبی نیست که بر کسی پوشیده باشد . ❕مطابق انجیل ، عیسی ع روش نگه داری شراب را آموزش می داده است و می فرمود ؛ « شراب نو را در مشکهای کهنه نمی ریزند زیرا مشکها پاره می شوند و شراب میریزد و مشکها از بین می رود ، شراب نو را در مشکهای نو می ریزند تا هر دو محفوظ بماند » 📚انجیل متی فصل 9 شماره 17 ❕و در انجيل يوحنّا تبديل شدن آب به شراب ناب را از نخستين معجزات مسيح معرّفى مى‏ كند، آنجا كه مى ‏گويد ؛ «عيسى و شاگردانش را نيز به عروسى دعوت كردند و چون شراب تمام شد مادر عيسى به او گفت شراب ندارند. (تا آنجا كه مى‏ گويد) عيسى بديشان گفت: قدح‏ها را از آب پر كنيد و آنها را لبريز كردند ، پس بديشان گفت: الان برداريد و به نزد رئيس مجلس ببريد پس بردند و چون رئيس مجلس آن آب را كه شراب گرديده بود بچشيد و ندانست كه از كجاست ليكن نوكران كه آب را چشيده بودند مى‏ دانستند، رئيس مجلس داماد را مخاطب ساخته بدو گفت هر كسى شراب خوب را اوّل مى‏ آورد چون مست شدند بدتر از آن را، ليكن تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتى!! و اين ابتداى معجزاتى است كه از عيسى در «قاناى جليل» صادر گشت و جلال خود را ظاهر كرد و شاگردانش به او ايمان آوردند». 📚انجيل يوحنّا، فصل دوم، جمله‏ هاى 2- 12. ❔اكنون اين پرسش پيش مى‏ آيد مايعى كه آثار سوءِ آن بر جسم و جان انسان محسوس است و زيان‏هاى بهداشتى آن در تمام كتاب‏هاى بهداشتى نوشته شده و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيان‏هايى غير قابل انكار دارد و حتّى كسانى كه به آن آلوده هستند مانند معتادان به موادّ مخدر، در عين اينكه از اثر تخديرى آن لذّتى زودگذر مى ‏برند به زيان آن معترفند، با اين حال چگونه مى‏ توان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب‏سازى كند، سهل است، نخستين معجزه ‏اش ساختن شراب باشد و او و شاگردانش در مجلس عمومى آنچنان ميگسارى كنند؟ ❔آيا ممكن است كتابى كه محتويّاتش از اين قبيل است يك كتاب آسمانى و راهنماى بشر باشد؟ 👌معاند مسیحی در ادامه سخنانش ، اشکالات دیگری را نیز نسبت به قرآن مطرح می کند که در گذشته پاسخ گفته ایم ؛ 1⃣اشکال در مورد خروج منی از ما بین صلب و ترائب در سوره طارق که پاسخش را در ذیل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3566 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3629 2⃣اشکال می کند که قرآن گفته است که تگرگ از کوهها ، فرود می آید ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3178 3⃣اشکال می کند که قرآن گفته است همه چیز زوج آفریده شده اند ، در حالی که برخی از پدیده ها ، از قانون زوجیت خارجند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3410 4⃣اشکال می کند که در قرآن آمده است که خورشید در چشمه ای فرو می رود ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2803 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕از اللهیاری پرسیده اند که چرا به انقلابیون ایران می گویی جماعت دجالیه ، می گوید چون در روایت آمده است که هر پرچمی که قبل قیام امام مهدی ع ، برافراشته شود ، باطل است و از دجال است . 👌در ذیل پاسخش را به طور مفصل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3509 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 ❕با مطالعه پاسخ فوق ، متوجه می شوید که این جماعت نو اخباریونی که در حال حاضر ظهور کرده اند و اللهیاری یکی از پرچمداران آنها است ، اندکی هم از اخبار و روایات نمی فهمند و با کژ فهمی و جمود فکری ، آبروی علمای بزرگ شیعه را که تکیه اصلیشان در فهم معارف دینی بر آیات و روایات بوده است را برده اند و آنان را بد نام کرده اند .
🤔 ❔خرد زنان در زیبایی آنهاست!!! عُقولُ النِّساءِ في جَمالِهِنَّ ، و جَمالُ الرِّجالِ في عُقولِهِم . خردِ زنان در زيبايى آنهاست و زيبايى مردان، در خردشان. (  معاني الأخبار : ۲۳۴/۱   ) 2630.عنه عليه السلام : حُسْنُ وَجْهِ المؤمنِ مِن حُسنِ عِنايَةِ اللّه ِ بهِ . 2630.امام على عليه السلام : زيبايى رخسار مؤمن از حسن عنايت خداست به او.  کتاب : ميزان الحكمه نویسنده : المحمدي الري شهري، الشيخ محمد    جلد : 2  صفحه 250 💠💠 👌روایتی است که در کتابهایی از علی ع نقل شده است که فرمود ؛ « عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم » « عقول زنان در جمال و زیبایی آنان است و جمال مردان ، در عقول آنها است » 📚امالی صدوق ، ص 228 _ معانی الاخبار ، ص 234 ❕علمای بزرگ شیعه برای این روایت ، وجوه و تفاسیر متعددی عرضه داشته اند ، مانند شیخ حر عاملی که شش تفسیر برای این روایت می نویسد ؛ 📚الفوائد الطوسیه ، ص 274 👌مرحوم عبد الله شبر نیز برای این روایت ، شش وجه تفسیری می نویسد ؛ 📚مصابیح الانوار ج 1 ص 593 ❕اما وجه تفسیری روشنی که موافق با سایر روایات است و مفهومی روشن دارد ، از قرار ذیل است که مطابق روایات متعددی ، بانوان موظفند که خود را برای همسران خود بیارایند ، و آرایش و زینت کنند تا مبادا به واسطه بی توجهی زن به شوهرش ، شوهر برای ارضای امیال نفسانی ، از طرق غیر مشروع اقدام کند . ❕امام باقر ع فرمود ؛ « شايسته نيست كه يك خانم از زينت دنيا عاطل و باطل بماند؛ حتى اگر با آويختن يك آويزه گردن باشد، خود را بيارايد. شايسته نيست كه دست يك خانم، گرچه پير و سالمند باشد، از خضاب خالى بماند- گرچه حنا را بر كفها بمالد و بعد از لحظه‏ اى بشويد. » « لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ تُعَلِّقُ فِي عُنُقِهَا قِلَادَةً وَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تَدَعَ يَدَهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ تَمْسَحُهَا مَسْحاً بِالْحِنَّاءِ وَ إِنْ كَانَتْ مُسِنَّةً » 📚الکافی ج 5 ص 509 ❕در روایت دیگر آمده است که پیامبر گرامی ، زنان شوهر دار را امر می کرد که خود را برای شوهرانشان تزیین و خضاب کنند ؛ «أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص النِّسَاءَ بِالْخِضَابِ ذَاتَ الْبَعْل‏ ...ذَاتُ الْبَعْلِ فَتَزَيَّنُ لِزَوْجِهَا » 📚بحار الانوار ج 73 ص 102 ❕تا جایی که امام صادق ع به نقل از پیامبر ص می فرمود که اگر شوهر زنی نابینا است ، باز هم زن نباید زینت کردن را ترک کند و حد اقل آن است که برای شوهرش ، بوی خوش استعمال کند و عطر بزند ؛ «أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا زِينَةُ الْمَرْأَةِ لِلْأَعْمَى قَالَ الطیب ... » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 166 ❕بر این اساس ، علی ع فرمود که عقول زنان در جمال و زیبایی آنها است ، یعنی هر زنی که به جمال و زیبایی خود و تزیین خود برای شوهرش ، بیشتر توجه کند ، عاقل است ، زیرا به وظیفه دینی خود عمل می کند و افراد عاقل هستند که اهل عمل به دستورات دینی هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « هر کسی که عاقل باشد ، دارای دین است » « من کان عاقلا ، کان له دین » 📚الکافی ج 1 ص 11 👌و در مقابل ، جمال و زیبایی مرد ، به آرایش کردن و استفاده از ابزار و وسائل زینتی چون طلا و لباس حریر و شبیه سازی به زنان نیست ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « پوشيدن حرير و طلا براى مردان امّتم حرام و براى زنانشان حلال گشته است » « حُرِّمَ لِباسُ الحَريرِ والذَّهَبِ على‏ ذُكورِ امَّتي واحِلَّ لإناثِهِم » 📚میزان الحکمه ج 10 ص 246 ❕و فرمود ؛ « لعنت خدا بر مردى كه به طرز زنان لباس پوشد و بر زنى كه به شكل مردان لباس پوشد » « لَعَنَ اللَّهُ الرَّجُلَ يَلبَسُ لِبْسَةَ المَرأةِ، والمَرأةَ تَلبَسُ لِبسَةَ الرَّجُلِ. » 📚میزان الحکمه ج 5 ص 476 ❕بنابراین ، جمال مرد به این نیست که خودش را به زنان تشبیه کند و چون زنان آرایش کند و از حریر و طلا استفاده کند ، جمال و زیبایی مرد ، به عاقل بودن او است و هر مردی که عاقل تر باشد ، جمیل تر است . 👌بر این اساس ، هر زنی که به زینت خود برای شوهرش توجه کند ، عاقل است و مردان عاقل هم ، جمیل بودن و زیبایی را در آرایش و شبیه سازی خود به زنان نمی بینند ، زیبایی و جمیل بودن مردان ، به بهره مندی بیشتر آنان از عقل و آگاهی است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕اما این که معاند در ادامه به روایتی از علی ع اشاره کرد که فرمود ؛ « نیکویی وجه و صورت مومن از حسن عنایت خداوند به او است » 📚غرر الحکم ح 4848 ❕به آن معنایی که معاند تصور کرده است نیست که هر کس زیباتر باشد ، یعنی مورد عنایت الهی است ، بلکه مقصود از « حسن وجه » ( « نیکویی صورت » ) ، همان نورانی بودن صورت است ، چرا که صورت نورانی مومن ، نشان از بندگی او و عنایت الهی به او دارد ، چنان که عيسى ع در اندرز به قوم خود فرمود ؛ « حقيقتى را به شما بگويم، خوشا آنان كه شب را به عبادت گذرانند. اينان كسانى‏ اند كه روشنايى هميشگى را به دست مى‏ آورند؛ زيرا كه در تاريكى شب برمى‏ خيزند. » « بحَقٍّ أقولُ لَكُم: طُوبى‏ لِلّذينَ يَتَهَجَّدونَ مِن اللَّيلِ، اولئكَ الّذينَ يَرِثونَ النُّورَ الدائمَ مِن أجلِ أ نَّهُم قامُوا في ظُلمَةِ اللَّيل‏ » 📚تحف العقول ، ص 510 👌امام زين العابدين ع در پاسخ به اين سؤال كه چرا شب زنده ‏داران نيكو روى‏ ترين مردمان هستند؟ فرمود ؛ « چون آنان با خدا خلوت كرده ‏اند و خداوند از نور خود بر [قامت‏] آنان پوشانده است. » « لَمّا سُئلَ عَن عِلَّةِ كَونِ المُتَهَجِّدينَ باللَّيلِ مِن أحسَنِ النّاسِ وَجهاً-: لأنَّهُم خَلَوا باللَّهِ فكَساهُمُ اللَّهُ مِن نُورِهِ. » 📚علل الشرایع ج 2 ص 366 ❕لذا امام صادق ع فرمود ؛ « روشنايى دل را جستم و آن را در انديشيدن و گريستن يافتم، و گذر از صراط را جستم و آن را در صدقه دادن يافتم، و نورانيت چهره را جستم و آن را در نماز شب يافتم. » «طَلَبتُ نُورَ القَلبِ فوَجَدتُهُ في التَّفَكُّرِ والبُكاءِ، وطَلَبتُ الجَوازَ علَى الصِّراطِ فوَجَدتُهُ في الصَّدَقَةِ، وطَلَبتُ نُورَ الوَجهِ فوَجَدتُهُ في صَلاةِ اللَّيلِ. » 📚مستدرک الوسائل ج 12 ص 173 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌در رابطه با روایاتی که می گوید امام مهدی ع در هنگام ظهور کشتار وسیعی به راه می اندازد ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2244
👌عقیل هاشمی اشکالاتی را در مورد قیام امام مهدی ع با شمشیر مطرح می کند ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3203
💠ویژه نامه نقد آیین زرتشتی به مناسبت زاد روز ادعایی زرتشت در ششم فروردین ( که هیچ سندی برای آن نیست ) ؛ 1⃣برخی امروز را زاد روز زرتشت معرفی کرده و تبریک گفتند ❗️سوالم این است که آیا واقعا زرتشت از نظر اسلام یک پیامبر الهی برای مجوسیان بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3406 2⃣آیا در آیین زرتشت طلاق اجباری است و اگر زنی نازا باشد خود به خود طلاق داده می شود ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1345 3⃣آیا در ایران باستان ایرانیان زنان خودشون رو به هم قرض و عاریه می دادن تا ازشون استفاده جنسی ببرن❕❗️واقعیت داره ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1349 4⃣آیا در ایران باستان ایرانیان با محارم خود ازدواج می کردند ❕آیا زرتشتیان به این مساله معتقد بوده اند چون اخیرا انکار می کنند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1353 5⃣مدرک قرآنی که ثابت می کند اسلام برای ما نیامده است ، اﮔﺮ به ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ خدا یا همان آلله ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ بر اساس گفته ﺍﻟﻠﻪ ما ایرانیها ﺑﺎﯾﺪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ بمانیم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3411 6⃣یکی از هموطنان زرتشتی ما ، اشکال کرده است که بدبختی های ایران ،مربوط به دوره پس از اسلام است ، در ذیل پاسخش را داده و وضعیت اسفناک ایران قبل از اسلام را شرح و تفصیل داده ایم تا بهتر متوجه نعمت اسلام شویم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1338 7⃣تفاوت متن عقد ایران باستان با عقد اسلامی .... ❗️ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/52 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir