#مسخره_کردن_خدا
🤔#پرسش
❔مسخره بازی و لودگی از مهم ترین ویژگی الله خیالی محمد!
~الله خیالی محمد در آیه ۳۸ هود می گوید که مخالفینی که مارو مسخره میکنند ما نیز به یقین شما را به همان شکل مسخره میکنیم.
•هر کس قرآن را به دقت و بدون تعصب بخواند متوجه خواهد شد که قرآن کتابی بر مبنای مجادله و بشر ستیزی است که هیچ گونه مفهوم عقلانی و منطقی ندارد.
💠#پاسخ💠
👌خداوند در آیاتی در برابر کفار و منافقین که می گفتند ما مومنین را مسخره می کنیم ، پاسخ می دهد که ما هم شما را مسخره خواهیم کرد ، چنان که در مورد منافقان نقل می کند ؛
« و هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مى كنند مى گويند ما ايمان آورده ايم، (ولى) هنگامى كه با شياطين خود خلوت مى كنند مى گويند با شمائيم ما (آنها) را مسخره مى كنيم.- خداوند آنها را استهزاء مى كند، و آنها را در طغيانشان نگه مى دارد تا سرگردان شوند » ( بقره 14_15)
🔸و می فرماید ؛
« كسانى كه از صدقات مؤمنان اطاعت كار عيب جويى مى كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) تواناييشان ندارند مسخره مى نمايند، خدا آنها را مسخره مى كند و براى آنان عذاب دردناكى است.» ( توبه 79)
❕و در سوره هود در مورد نوح نبی می فرماید ؛
« او مشغول ساختن كشتى بود و هر زمان گروهى از اشراف قومش بر او مى گذشتند او را #مسخره مى كردند، (ولى نوح) گفت اگر ما را مسخره مى كنيد ما نيز شما را همين گونه مسخره خواهيم كرد- بزودى خواهيد دانست چه كسى عذاب خوار كننده به سراغش خواهد آمد و مجازات جاودان بر او وارد خواهد شد » ( هود 38_39)
❕استهزاء و مسخره کردن به معنای خوار کردن و تحقیر کردن طرف مقابل است . کفار و منافقین در صدد بودند که با الفاظ و گفتار و رفتار خود ، مومنین را خوار و تحقیر کنند ، خداوند پاسخ آنان را می دهد که همانطور که شما امروز در صدد خوار و تحقیر کردن مومنان هستید ، ما نیز شما را مسخره می کنیم ، یعنی با عذابهای خود خوار و ذلیل می کنیم ، چه در دنیا و چه در آخرت .
🔸« امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« همانا خداوندِ والا و بلندمرتبه ريشخند نمى كند، به مسخره نمى گيرد، نيرنگ نمى زند و نمى فريبد؛ بلكه خدا عز و جل آنان را به خاطر ريشخند كردن و تمسخر و نيرنگ زدن و فريبكارى، كيفر مى دهد ، ( و خوار و ذلیل می کند )خدا از آنچه ستمگران مى گويند، بسى والاتر است.»
📚معانی الاخبار ص 13
❕در تفسیر نمونه هم چنین آمده است ؛
« منظور از جمله « خدا آنها را مسخره می کند » آن است که خداوند مجازات استهزاء کنندگان را به آنها خواهد داد و با آنان چنان رفتار می کند که همچون استهزاء شدگان تحقیر شوند »
📚تفسیر نمونه ج 8 ص 60
👌بنابراین ، روشن شد که استهزاء و مسخره کردن به معنای خوار و تحقیر کردن طرف مقابل است ، و جمله « خدا آنان را مسخره می کند » یعنی خداوند ، آنان را با عذابهای خود خوار و تحقیر خواهد کرد و جزای مسخره کردن آنان را به آنها خواهد چشاند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#زنان_اسیر_در_دست_مردان
🤔#پرسش
❔پیامبر اسلام، زنان را اسیران مردان میدانسته و اهانتهای غیر قابل چشمپوشی به زنان کرده است:
#متن_عربی: حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ، عَنْ زَائِدَةَ، عَنْ شَبِيبِ بْنِ غَرْقَدَةَ الْبَارِقِيِّ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْأَحْوَصِ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، أَنَّهُ شَهِدَ حَجَّةَ الْوَدَاعِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَحَمِدَ اللَّهَ، وَأَثْنَى عَلَيْهِ، وَذَكَّرَ وَوَعَظَ، ثُمَّ قَالَ: «اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ خَيْرًا، فَإِنَّهُنَّ عِنْدَكُمْ عَوَانٍ،...»
#منابع: سنن ابن ماجه (سنن ابن ماجة) (مع أحكام الألباني، ت: مشهور) نویسنده : محمد بن يزيد القزويني الشهير بـ : ابن ماجه، صفحه : ۳۲۲، حدیث ۱۸۵۱
سنن الترمذي - ت شاكر نویسنده : الترمذي، محمد بن عيسى جلد : ۲ صفحه : ۴۰۴
#ترجمه: پیامبر اسلام در خطبه حجه الواع مردان را سفارش میکند و به آنان در مورد زنان میگوید: آنها اسیران دست شما هستند.
آلبانی این روایت را حسن و ابوعیسی این روایت را حسن صحیح میداند و مینویسد: مقصود از (عوان عندکم) یعنی: اسیرانی در دست شما
⚡️آیا یک انسان شرافتمند و عاقل، زنان را اسیر و برده معرفی میکند؟
⚡️آیا حقیقتا شخصی از جانب خداوند باشد، بایستی زنان را برده و اسیر یا آزاده معرفی کند؟
⚡️آیا زنان خرداندیش این مزخرفات را میپذیرند و خودشان را اسیر میدانند؟
⚡️اگر اسلام دین الهی و محمد پیامآور الهی است، چرا پیام اسلام فقط اسارت و بردگی و امورات ضد بشری است؟
💠#پاسخ💠
👌ازدواج، سرآغاز زندگى مشترك با همسر و تعامل هميشگى با اوست. بخش مهمى از موفّقيت اين تعامل، بستگى دارد به ديدگاه فرد نسبت به كسى كه با او تعامل دارد. در حقيقت، ما شيوه تعامل خود با ديگران را بر اساس جايگاهى كه نزد ما دارند، تنظيم مى كنيم. از اين رو، اين كه چه ديدى نسبت به همسر داشته باشيم، اهميت زيادى دارد. در آموزه هاى اسلام، از همسر (زن) به عنوان «#امانت_الهى» ياد شده است.
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اى مردم! زنان، نزد شما اسيرند. اختيارِ سود و زيانى براى خويش ندارند. آنان را به عنوان امانتِ خداوند گرفته ايد، و با #كلمات خداوند، بر خويشتن حلال كرده اید »
📚الخصال، ص 487، ح 63؛ بحار الأنوار، ج 76، ص 349، ح 13.
🔸اگر كسى همسر خود را امانت بشمارد، از هر گونه بدرفتارى، پرهيز خواهد كرد. شخص امين سعى خواهد كرد كه امانت خود را به بهترين شكل نگهدارى كند و سالم به صاحبش باز گرداند. جالب اين كه همسر، امانت خانواده اش شمرده نشده؛ بلكه امانت خدا دانسته شده است. در حقيقت، كسى كه ازدواج مى كند، همسر را به #عنوان امانت از خداوند متعال تحويل مى گيرد.
❕در اين جا دو نكته وجود دارد: امانت بودن همسر؛ خدايى بودن اين امانت. اين هر دو ويژگى، نقش مهمى در تنظيم روابط ميان همسران دارد. اتّصال همسر به
خداوند متعال، ارزش آن را كاملًا دگرگون مى كند و از يك مسئله انسانى و زمينى، به يك مسئله الهى و آسمانى تبديل مى سازد. وقتى انسان بداند صاحب امانت، خداوند متعال است، به جهت قداست خداوند، تقدّس مى يابد و به جهت عظمت خداوند، فكر كژرفتارى را دور مى سازد. بنا بر اين، از عوامل مهم در موفّقيت و كاميابى خانواده، تنظيم ديدگاه نسبت به همسر است.
📚رضایت زناشویی ص 73
👌اسلام می گوید ، همانطور که شیء مورد امانت ، چون #اسیر در دست امین است و امین موظف به حفاظت و رسیدگی از او می باشد ، زنان هم امانت در دست مردان و چون #اسیر در دست مردان هستند و مردان حق ندارند در رابطه با آنان هیچ گونه ظلم و اهانت و ضرب و #شتمی داشته باشند .
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«هرکس زنی بگیرد لازم است که او را اکرام و احترام کند»
📚مستدرک الوسائل ج14 ص249
🔶و فرمود:
«من تعجب می کنم از مردی که زنش را می زند درحالی که خودش به زدن سزاوار تر است .زنان خود را نزنید زیرا در آن قصاص است »
📚جامع الاخبار ص184
🔶وفرمود:
«هر مردی که به زنش لطمه و ضربه ای بزند خداوند در روز قیامت ماموران جهنم را امر می کند هفتاد ضربه به او بزنند»
📚مستدرک الوسائل ج14 ص250
🔶و فرمود:
«هرکس زنش را بزند...خداوند در روز قیامت چنان آبرویش را ببرد که تمام خلائق از اولین تا آخرین آنها به او نگاه می کنند»
📚عوالی اللالی ج1 ص254
🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«از خدا در مورد زنان بترسید و با آنان #بد_رفتاری نکنید»
📚الفقیه ج3 ص392
👌بنابراین تعبیر به اسیر بودن زنان در دست مردان ، الزامی برای مرد در جهت رعایت حقوق زنان است نه آنکه بگوییم چون زنان اسیر در دست مردان اند ، مرد می تواند هر طور که #بخواهد با او رفتار کند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
👌روایت فوق اشاره به قرآن جمع آوری شده توسط علی علیه السلام است که در هنگام ظهور توسط امام زمان علیه السلام ، ارائه می گردد . این قرآن از نظر آیات با قرآن کنونی تفاوتی ندارد ، تفاوت در موارد دیگری چون ترتیب نزول ، شان نزول ، تاویل آیات و ... است که تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2056
#ویژه_نامه_شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
⚫️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید.
🔶امام #جواد علیه السلام فرمود:
« افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان »
📚بحار الانوار ج75 ص358
🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام #جواد علیه السلام ؛
1⃣جایگاه امام #جواد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕
🔷 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4609
2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل #قبول است ❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4607
3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای #متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8720
4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه #شهادت امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9146
5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن #خلیفه دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود ❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9566
6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا #عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9164
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#انگیزه_امام_جواد_از_ازدواج_با_دختر_مامون
🤔#پرسش
❔سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون #ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕
💠#پاسخ💠
👌در کتاب #سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛
❕مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد #اجرا بگذارد.
👌از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا #توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
👌مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر #علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
👌بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه #مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت ( دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد.
🔰انگیزه های مامون ؛
👌این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند #هدف یاد شده در زیر را تعقیب می کرد ؛
1⃣با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری #مامون را خوب انجام می داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2⃣با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و #خفیف نماید.
3⃣با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان #وانمود کند .
4⃣هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود ، چنانکه گاهی می گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از #نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند.
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380
❔اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج #موافقت کرد؟
👌 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می دانست و نیز می دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر #فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه #قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد.
📚سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#دروغگویی_ضد_تشیع_امام_جواد_فرزند_امام_رضا
🤔#پرسش
❔شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا #عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در خانواده امام رضاعلیه السلام و در محافل شیعه، از حضرت جواد علیه السلام، به عنوان مولودى پرخیر و برکت یاد مى شد. چنانکه «ابو یحیاى صنعانى» مى گوید: روزى در محضر امام رضا علیه السلام، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودى است که براى #شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است».
📚الارشاد ص 319
👌گویا امام، به مناسبت هاى مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد مى کرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا(علیه السلام) معروف بوده است، به گواه اینکه دو تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» مى گویند: در محضر امام رضا(علیه السلام) بودیم که ابو جعفر را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آرى، این همان مولودى است که در اسلام بابرکت تر از او #زاده نشده است».
📚الکافی ج 6 ص 361
🔰شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد(علیه السلام) از همه امامان قبلى براى شیعیان، با برکت تر بوده است، در حالى که چنین مطلبى قابل قبول نیست، بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان مى دهد که ظاهراً مقصود از این #حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرائطى صورت گرفت که خیر و برکت خاصّى براى شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا(علیه السلام) عصر ویژه اى بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبرو بوده که در عصر امامان قبلى، بى سابقه بوده است؛
👌زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم(علیه السلام) گروهى که به «واقفیّه» معروف شدند، براساس انگیزه هاى مادى،امامت حضرت رضا(علیه السلام) را انکار کردند و از سوى دیگر امام رضا(علیه السلام) تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاکى از آن بود که امامان دوازده نفرند که نُه نفر آنان از نسل امام حسین(علیه السلام) خواهند بود، #فقدان فرزند براى امام رضا(علیه السلام)، هم امامت خود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سوال مى برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامت حضرت رضا(علیه السلام) را انکار مى کردند.
🔹گواه این معنا، اعتراض «حسین بن قیاما واسطى» به امام هشتم در این مورد، و پاسخ آن حضرت است. «ابن قیاما» که از سران «واقفیه» بوده است ، طى نامه اى به امام رضا(علیه السلام) او را متهم به #عقیمى کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشى در صورتى که فرزندى ندارى؟!
🔸امام در پاسخ نوشت: از کجا مى دانى که من داراى فرزندى نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روز نمى گذرد که خداوند پسرى به من عطا مى کند که حق را از باطل جدا مى کند.
📚الکافی ج 1 ص 320
👌این شگرد تبلیغى از طرف «حسین بن قیاما» (و دیگر پیروان واقفیه) منحصر به این مورد نبوده است، بلکه این معنا به #مناسبتهاى مختلف و در موارد گوناگون تکرار مى شده و امام رضا(علیه السلام) همواره سخنان و دلائل آنان را رد می کرده است تا آنکه حضرت جواد به این سم پاشی ها خاتمه داد داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیّع بالا رفت.
📚الامام الجواد ، سید کاظم قزوینی ص 337
🔸ادامه #پاسخ 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
🔹#ادامه 👇
👌وسوسه هاى واقفیه و دشمنان خاندان امامت در این مورد، به حدى بود که حتى پس از ولادت حضرت جواد(علیه السلام) که واقفیه را خلع سلاح کرد، گروهى از خویشان امام رضا(علیه السلام) طبعاً بر اساس حسدورزی ها و تنگ نظری ها گستاخى را به #جایى رساندند که ادعا کردند که حضرت جواد، فرزند على بن موسى نیست!
👌آنان در این تهمت ناجوانمردانه و دور از اسلام، براى مطرح کردن اندیشه هاى پنهانى خویش، جز شبهه عوام فریبانه عدم شباهت میان پدر و فرزند از نظر رنگ چهره چیزى نیافتند و گندمگونى صورت حضرت جواد(علیه السلام) را بهانه قرار داده و گفتند: در میان ما، امامى که #گندمگون باشد وجود نداشته است! امام هشتم فرمود: او فرزند من است. آنان گفتند: پیامبر اسلام با قیافه شناسى داورى کرده است ، باید بین ما و تو قیافه شناسان داورى کنند. حضرت (ناگزیر) فرمود: شما در پى آنان بفرستید ولى من این کار را نمى کنم، اما به آنان نگویید براى چه دعوتشان کرده اید...
❕( معتبر شناخته شدن قيافه شناسى از طرف پيامبر اسلام ادعائى بود كه صرفاً از طرف آنان مطرح شد و هرگز به معناى تأييد آن از طرف امام رضا(عليه السلام) نبود، و اگر حضرت به اين پيشنهاد تن در داد، از روى #ناگزيرى به اين دليل كه مى دانست اين كار در نهايت، به روشن شدن واقعيت، و اثبات پوچى ادعاى آنان تمام مى شود. قيافه شناسان كسانى بودند كه از روى شباهت اندام، نسب اشخاص را تعيين مى كردند.)
❕یک روز بر اساس قرار قبلى، عموها، برادران و خواهران حضرت رضا(علیه السلام) در باغى نشستند و آن حضرت، در حالى که جامه اى گشاده و پشمین بر تن و کلاهى بر سر و بیلى بر دوش داشت، در میان #باغ به بیل زدن مشغول شد، گویى که باغبان است و ارتباطى با حاضران ندارد.
👌آنگاه حضرت جواد(علیه السلام) را حاضر کردند و از قیافه شناسان درخواست نمودند که پدر وى را از میان آن جمع شناسایى کنند. آنان به اتفاق گفتند: پدر این کودک در این جمع حضور ندارد، اما این شخص عموى پدرش، و این عموى خود او، و این هم عمه اوست، اگر پدرش نیز در اینجا باشد باید آن شخص باشد که در میان باغ بیل بر دوش گذارده است؛ زیرا #ساق پاهاى این دو، به یک گونه است! در این هنگام امام رضا(علیه السلام) به آنان پیوست. قیافه شناسان به اتفاق گفتند: پدر او، این است.
❕در این هنگام على بن جعفر، عموى حضرت رضا(علیه السلام) از جا برخاست و بوسه برلب هاى حضرت جواد(علیه السلام) زد و عرض کرد: #گواهى مى دهم که تو در پیشگاه خدا امام من هستى.
📚الکافی ج 1 ص 322 _ سیره پیشوایان ص 563
👌بدین ترتیب بکبار دیگر توطئه و دسیسه مخالفان امامت براى خاموش ساختن نور خدا، با شکست روبرو شد و خداوند آنان را رسوا ساخت و به همين جهت بود كه امام رضا(عليه السلام) خود را به رسول خدا، و #فرزندش جواد را به ابراهيم فرزند پيامبر تشبيه مى كرد، زيرا پس از تولد ابراهيم از ماريه قبطيه برخى از همسران رسول خدا از روى حسد، چنين تهمتى به وى زدند و گفتند: اين نوزاد از «جريح» خادم رسول اكرم است! ولى پس از تحقيق و كاوش روشن شد كه اصولاً «جريح» فاقد عضو تناسلى است! و به اين ترتيب خداوند #دروغ آنان را آشكار ساخت و ماريه را از اين تهمت تبرئه كرد .
📚 مناقب آل أبى طالب، ج 4، ص 387
#پرسمان_اعتقادی
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#شهادت_امام_جواد_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه #شهادت امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مساله شهادت مظلومانه امام جواد علیه السلام مساله ای #قطعی و غیر قابل خدشه است .
🔹شیخ #صدوق می نویسد ؛
« اعتقاد ما شیعیان در مورد امام جواد علیه السلام آن است که او توسط سم معتصم مسموم شد و به شهادت رسید »
📚اعتقادات الامامیه ، صدوق ، ص 98
🔸شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
«از كتاب عيون المعجزات نقل شده كه چون حضرت جواد عليه السّلام وارد بغداد شد و معتصم انحراف امّ الفضل را از آن حضرت دانست او را طلبيد و به قتل آن حضرت راضى كرده زهرى براى او فرستاد كه در طعام آن جناب داخل كند، امّ الفضل انگور رازقى را زهرآلود كرده به نزد آن امام #مظلوم آورد و چون حضرت از آن تناول نمود اثر زهر در بدن مباركش ظاهر شد و امّ الفضل از كرده خود پشيمان شد و چارهاى نمى توانست كرد، گريه و زارى مى كرد، حضرت فرمود ، الحال كه مرا كشتى گريه مى كنى؟ به خدا سوگند كه به بلايى مبتلا خواهى شد كه مرهم پذير نباشد.
❕چون آن نونهال جويبار امامت در اوّل سن جوانى از آتش زهر دشمنان از پا در آمد، معتصم، امّ الفضل را به حرم خود طلبيد و در همان زودى ناسورى در فرج او به هم رسيد و هر چند اطبّا معالجه كردند مفيد نيفتاد تا آن كه از حرم معتصم
بيرون آمد و آنچه داشت از مال دنيا صرف مداواى آن مرض كرد و چنان پريشان شد كه از مردم سؤال مى كرد و با بدترين احوال #هلاك شد و زيانكار دنيا و آخرت گرديد.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1805 _ عیون المعجزات ص 132 _ دلائل الامامه ص 209
❕مسعودى در اثبات الوصيّة نيز قريب به همين نقل كرده الّا آن كه گفته ؛ « معتصم و جعفر بن مأمون هر دو امّ الفضل را واداشتند بر كشتن آن حضرت، و جعفر بن مأمون به سزاى اين امر در حال #مستى به چاه افتاد، او را مرده از چاه بيرون آوردند »
📚اثباه الوصیه ص 192
👌این #مضمون در کتب دیگری نیز نقل شده است ؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 384_ بحار الانوار ج 50 ص 8_ المجالس السنیه ج 2 ص 634_ تفسیر العیاشی ج 1 ص 319_ جلاء العیون ص 968_ تفسیر البرهان ج 1 ص 471
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#زنان_کشتزار
🤔#پرسش
❔با اشاره به آیه ۲۲۳ سوره بقره یکی از اهانتهای بزرگ قرآن به زنان را نشان خواهیم داد که مطابق این آیه، از دید قرآن زنان کشتزارهای جنسی هستند که بایستی در هر حال و مکان و زمانی به مردان سرویس جنسی دهند.
~سوره بقره: #متن_عربی: نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُواْ حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ﴿۲۲۳﴾
#ترجمه: زنانتان کشتزار شما هستند. هرجا که خواهید به کشتزار خود درآیید.
⚡️در این آیه، زن ستیزی قرآن کاملا مشهود است زیرا مردان را مورد خطاب قرار داده و با نگاه جنسی به زنان، به مردان میگوید که به هر طریق و هر شکل و هر زمانی که مایل هستید با زنانتان سکس بکنید زیرا آنان مثل زمین های کشتزاری هستند که باید بذر پاشی شوند.
⚡️فارغ از این اهانت غیر قابل چشمپوشی قرآن، این سوال مطرح میشود که آیا امکان دارد این سخن سخیف و زن ستیزانه از جانب پروردگار عالم باشد؟ آیا در شان خداوند است که اینگونه اهانت و فحاشی کند ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ »
« زنان شما كشتزار شمايند، هرجا و هرگاه كه بخواهيد، به كشتزار خود درآييد (وبا آنان آميزش نمائيد) و (در انجام كار نيك) براى خود، پيش بگيريد واز خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ملاقات خواهيد كرد، وبه مؤمنان بشارت ده » ( بقره 223)
👌برای روشن شدن مفهوم آیه باید توجه داشت که اسلام اهمیت فراوانی برای فرزند آوری و ازدیاد نسل و #تقویت جمعیت مسلمین قائل شده است ، تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« زیاد فرزند بیاورید زیرا من به وسیله فرزندان فراوان شما در روز قیامت به امت های دیگر افتخار می کنم »
📚الکافی ج6 ص2
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر می توانی که ذریه و فرزندانی داشته باشی که به #وسیله آنان زمین از تسبیح پرودگار سنگین تر شود ، چنین بکن »
📚همان مدرک
👌در آیه مذکور نیز ، زنان به مزرعه و كشتزارى تشبيه شده اند كه بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقديم مى كنند. همچنان كه انسان، بدون كشت و مزرعه از بين مى رود، جامعه بشرى نيز بدون وجود زن نابود مى گردد.
❕زنان وسيله ى هوسبازى نيستند، بلكه رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آميزش جنسى، هدف انسان توليد يك نسل پاك كه ذخيره قيامت است باشد و در چنين لحظات و حالاتى نيز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله ى «وَ اتَّقُوا اللَّهَ» هشدار مى دهد كه از راههاى غير مجاز، بهره جنسى نبريد و به نحوى حركت كنيد كه در قيامت سرافراز باشيد و اولاد و نسلى را تحويل دهيد كه مجسمه ى عمل صالح و خيرات آن روز باشند.
💠بنابراین ؛
1⃣ همسر مناسب همچون مزرعه ى مناسب است و سلامت بذر، شرط توليد بهتر است. «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ»
2⃣بذر و زمين، هر دو در توليد نقش مهمّى دارند. زن و مرد نيز در بقاى نسل آينده نقش اساسى دارند. «حَرْثٌ لَكُمْ»
3⃣ غرائز نيز بايد جهت خدايى بگيرند. اگر هدف از آميزش، فرزندانى پاك و ذخيره قيامت باشد، آن نيز رنگ الهى مى گيرد. «قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ»
4⃣زن، نه كالاست و نه منشأ تاريكى، بلكه او بنيان گذار آبادى ها و سرمايه گذار تاريخ و فرستنده هداياى اخروى است. «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ، قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ»
📚تفسیر نور ، ج 1 ص 350
❕لذا می گوییم ، آیه مذکور هیچ توهینی را به زنان عرضه نمی دارد ، بلکه در صدد بیان این نکته اساسی است که نسبت زنان به جامعه انسانى نسبت كشتزار است به انسان كشتكار، همانطور كه كشتزار براى بقاى بذر لازم است، و اگر نباشد بذرها به كلى نابود مى شود، و ديگر غذايى براى حفظ حيات و ابقاى آن نمى ماند، همچنين اگر زنان نباشند نوع انسانى دوام نمى يابد، و نسلش قطع مى شود .
❕در حقيقت قرآن مى خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانى نشان دهد كه زن وسيله اطفاء شهوت و هوسرانى مردان نيست، بلكه وسيله اى است براى حفظ حيات نوع بشر، اين سخن در برابر آنها كه نسبت به جنس زن همچون يك بازيچه يا وسيله هوسبازى مى نگرند، هشدارى محسوب مى شود.
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 141
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#اول_ذی_الحجه_شادی_یا_عزا
🤔#پرسش
❔#پیام_عمومی
1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست
امام صادق علیه السلام فرمودند :
شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا.
شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید.
به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله
پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... .❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣شیخ طوسی و شیخ مفید و دیگران از علما و بزرگان ، اول ذی الحجه را سالروز ازدواج مبارک علی و فاطمه سلام الله علیهما می دانند و تاریخ فوق را نقل کرده اند ؛
📚مصباح المتهجد ص 671_ مسارالشیعه مفید ، ص 36_ مصباح کفعمی ج 2 ص 600_ وقائع الایام ، شیخ عباس قمی ، ص 173_ مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص 835 _ مناقب آل ابی طالب ،ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 349_ زاد المعاد ، علامه مجلسی ص 162 و ...
2⃣شما که معتقدید باید روز ششم ذی الحجه به عنوان سالروز ازدواج علی و فاطمه سلام الله علیهما ، #شاد بود و جشن گرفت ، آیا اطلاع دارید که برخی از علما ، سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را در روز ششم ذی الحجه نوشته اند ❗️
📚کشف الغمه ج 2 ص 365 _ تاریخ بغداد ، ج 3 ص 55
3⃣این که #جنازه مبارک امام جواد علیه السلام سه روز بر روی پشت بام بود ، مستند صحیح و قطعی از منابع متقدم و مورد اعتماد ندارد و مورد اشاره علمایی که تاریخ امام جواد علیه السلام را نوشته اند ، چون شیخ مفید ، علامه مجلسی و ... #قرار نگرفته است .
📚ارشاد ج 2 ص 295_ بحار الانوار ج 50 ص 2
❕شیخ عباس قمی نیز هیچ اشاره ای به ادعای مذکور نمی کند و می نویسد ؛
« #جنازه آن جناب را بعد از غسل و کفن آوردند در مقابر قریش در پشت سر جد بزرگوارش امام موسی علیه السلام دفن کردند و به حسب ظاهر واثق بالله بر آن حضرت نماز خواند و لکن در واقع حضرت امام علی النقی علیه السلام از مدینه به طی الارض آمد و متصدی غسل و کفن و دفن پدر بزرگوارش شد »
📚منتهی الامال ج 3 ص 1808
🔰بنابراین ؛
🔸1_ ازدواج علی وفاطمه سلام الله علیهما در روز اول ذی الحجه مشهور تر و مورد #نقل شیخ مفید و شیخ طوسی است .
🔸2_ روز ششم ذی الحجه احتمال شهادت را دارد و برای مدعیان شادی در روز مذکور ، که در این گونه موارد اهل #احتیاط هستند ، جای شادی کردن نیست .
🔸3_ بودن سه روزه جنازه مطهر امام جواد علیه السلام بر پشت بام ، سند قابل اعتمادی ندارد و علمای #بزرگ آن را نقل نکرده اند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#قرآن_هفده_هزار_آیه
🤔#پرسش
❔در خصوص #تحریف_قرآن یک سند صحیح را خدمت شما می آوریم:
#متن_عربی : ۲۸- علي بن الحكم، عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: إن القرآن الذي جاء به جبرئيل إلى محمد سبعة عشر ألف آية.
#منبع : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : ۲ صفحه : ۶۳۴
#ترجمه : امام صادق گفت : قرآنی را که جبرییل برای محمد آورد، هفده هزار آیه بود.
⚡️این در حالیست که قرآن فعلی، ۶۲۳۶ آیه دارد و این حدیث صراحتا تحریف قرآن را به اثبات می رساند زیرا بیش از دو سوم از قرآن حذف شده است؛ گفتنی است که این روایت کاملا صحیح است و تمام راویان آن نیز ثقه است :
●علي بن الحكم الكوفي : ثقة، جليل القدر.
#منبع : الفهرست نویسنده : الشيخ الطوسي صفحه : ۱۵۱
●هشام بن سالم الجواليقي : ثقة ثقة.
#منبع : رجال النجاشي نویسنده : النجاشي، أبو العبّاس صفحه : ۴۳۴
💠#پاسخ💠
👌این که قرآن کریم تحریف نشده است ، مساله ای قطعی و تردید ناپذیر است و ادله متعدد عقلی و نقلی بر این مطلب گواه است که می توانید ، پاسخ گذشته ما را در این رابطه مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2058
❕لذا می بینیم علما و بزرگان تاریخ در طول تاریخ ، تصریح به عدم تحریف قرآن کرده اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2059
❕مرحوم ثقة الاسلام كلينى، با سند خود از امام صادق عليه السّلام چنين خبر مى دهد ؛
«إنّ القرآن الذي جاء به جبرائيل إلى محمد صلّى اللّه عليه و اله سبعة عشر ألف آية؛ قرآنى كه جبرائيل براى محمد صلّى اللّه عليه و اله آورده است، هفده هزار آيه دارد.»
👌برخى به ظاهر اين حديث تمسك كرده و آن را دال بر حذف بيش از 3/ 2 از آيات قرآن دانسته اند ليكن اين پندارى بيش نيست و نمى توان به ظاهر اين حديث تمسك كرد. همان طور كه جمله ى محققان اماميه بر اين باورند؛ چون ؛
1⃣در برخى از نسخه هاى كتاب كافى اين حديث به اين صورت آمده است:
إنّ القرآن الذي جاء به جبرئيل إلى محمد صلّى اللّه عليه و اله سبعة آلاف آية؛ قرآنى كه جبرئيل براى محمد صلّى اللّه عليه و اله آورد هفت هزار آيه دارد.
📚الکافی ، طبع دار الحدیث ، ج 4 ص 675
👌و عدد هفت هزار، عددى تقريبى است كه با تعداد آيات قرآن انطباق دارد.
❕به بیان دیگر ؛
🔸در برخی از نسخه های کتاب کافی این حدیث به این صورت امده است«قرآنی که جبرئیل برای محمد آورد هفت هزار آیه دارد» (سبعة الاف آیة)
👌محدث فیض کاشانی در الوافی این حدیث را به نقل از کتاب کافی به همین صورت آورده است
📚الوافی،ج9، ص1781
🔷و از نظر بزرگان نسخه هایی از کتاب کافی که نزد فیض کاشانی بوده است از صحت و اتقان بیشتری برخوردار است
📚مقدمه ی الوافی، مرحوم شعرانی،ج1، ص2
❗️طبق این بیان در آن نسخه از کافی که بجای سبعة آلاف، ( هفت هزار )سبعة عشر آلاف ( هفده هزار ) آمده است تصحیف صورت گرفته و لفظ عشر در سبعة عشر، اضافه شده و از لغزش های نسخه نویسان بوده است، چنان که برخی بر این امر تصریح کرده اند .
📚پاورقی شرح الکافی با تصحیح شعرانی، ج11،ص 76
👌وعدد هفت هزار عددی تقریبی است که با تعداد آیات قران انطباق دارد واین نحو تعبیر و ذکر عدد به صورت تقریبی در میان مردم رواج دارد مانند این که روایت شده است امام سجاد پیوسته چهل سال بعد از شهادت حسین علیهما السلام گریه می کرد با این که ایشان بعد از پدرشان سی و پنج سال عمر کردند اما از باب ذکر عدد به صورت تقریبی چهل سال بیان شده است
📚صیانه القران من التحریف، ص 225
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣ بر فرض كه اين حديث به صورت هفده هزار آيه باشد، این محدث بزرگ شيعه، شیخ صدوق است كه آن را علاج و عدد زايد بر آيات موجود را حمل بر احاديث قدسى كرده است.
❕ايشان كه در مقام بيان اعتقادات اماميه است مى گويد ؛
« اعتقاد و باور ما اين است كه قرآنى كه خداوند بر پيغمبرش محمد صلّى اللّه عليه و اله فرو فرستاده، همين قرآن شناخته شده و معروف ميان مردم است و قرآن هرگز بيش از اين نيست ... و هر كس به ما نسبت دهد قرآن را بيش از اين مىدانيم، به ما افترا بسته و دروغ مى گويد ....
👌بلكه مى گوييم نوعى از وحى، كه از جنس وحى قرآن نيست، به اندازهاى نازل شده كه اگر آن را با تعداد آيات قرآن جمع كنيم، به 17 هزار آيه مى رسد؛ مانند اين سخن جبرئيل به پيغمبر صلّى اللّه عليه و اله [كه نوعى وحى نازل از سوى خداست]: «ان اللّه تعالى يقول لك يا محمد، دار خلقى و ...؛ خداوند تعالى به تو مىگويد: اى محمد، با آفريده هاى من مدارا كن و ...» و مانند آن، كه بسيارند و جملگى وحى غير قرآنى هستند؛ چون اگر [از سنخ وحى] قرآنى بودند بايد در قرآن مى بودند و هرگز از آن جدا نمى شدند ... »
📚الاعتقادات ص 84 ( لازم به ذکر است که شیخ صدوق ، منبع سخن خود را کتاب کافی معرفی نکرده است ، تا بیان او با پاسخ اول ما تضاد داشته باشد )
🔸بنابراین ، در حدیث مذکور یا تصحیف صورت گرفته است ، یا باید بگوییم که منظور از قرآن در آن حدیث ، مطلق کلام خدا است که شامل احادیث قدسی نیز می شود که مجموعا با آیات قرآن ، هفده هزار آیه و مورد می باشند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#صحبت_کردن_با_زنان
🤔#پرسش
❔پیامبر مدعی اسلام، قائل به تبادل آرا و گفتوگو با زنان نبوده و همواره مردان را از گفتوگو کردن با زنان نهی میکرده است که این موضوع دلیلی آشکار بر رد نبوت او است، زیرا اگر از سوی خدا میبود قطعا مردان را از گفتوگو و تبادل آرا با زنان نهی نمیکرد.
#متن_عربی: ۱۰۰۴-: إيّاكم و محادثة النّساء فإنّه لا يخلو رجل بامرأة ليس لها محرم إلاّ همّ بها.
#منبع: نهج الفصاحة، مترجم : ابوالقاسم پاینده، صفحه : ۳۵۶، حدیث ۱۰۰۴
#ترجمه: پیامبر اسلام گفت: از گفتگو با زنان بپرهيزيد كه هر وقت مردى با زنى خلوت كند، قصد او میكند.
⚡️آیا یک شخص عاقل و بالغ، انسانها را از گفتوگو صرفا به علت جنسیت(زن بودن) نهی میکند؟
⚡️این اهانتی بزرگ به زنان است که شخصی که مدعی نبوت الهی است، راه گفتوگو را میبندد.
⚡️چرا پیامبر اسلام هیچ ارزشی برای گفتوگو با زنان قائل نبود؟ چرا تا این حد بایستی بدون منطق عمل کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣روایت فوق در کتاب نهج الفصاحه آمده است که استناد تمام روایات آن به پیامبر گرامی قابل قبول نیست . منبع سخن فوق هم روایات #شیعه نیست ، بلکه مصنف کتاب ، روایت را بدون سند نقل می کند که بعد از بررسی روشن شد که ، منبع اصلی آن دو کتاب اهل سنت است ؛
📚الجامع الصغیر ج 1 ص 450_ کنزالعمال ج 5 ص 327
❕این دو کتاب هم روایت را بدون سند به پیامبر گرامی نسبت داده اند . روشن است روایتی که #سند ندارد ، قابل اعتماد نیست .
2⃣در مجامع روایی ما بابی باز شده است تحت عنوان ؛
« کراهت سخن گفتن با زنان بدون حاجت و نیاز »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 197 باب 106
📚مستدرک الوسائل ج 14 ص 272 باب 83
👌یعنی آنچه که مکروه و ناپسند است ، سخن گفتن بدون مورد و بی جهت با زنان است ، اما سخن گفتن با زن در یک رابطه علمی مانند استاد و شاگردی یا مباحثه علمی ، یا در قالب رابطه شغلی و ... با رعایت #موازین شرعی بی اشکال است .
🔸اعتقاد به رابطه آزاد میان زن و مرد ، جامعه را دچار هنجار ها و مفاسدی می کند که جوامع #غربی با آن دست و پنجه نرم می کنند . به عنوان نمونه ؛
❕براساس گزارش شبکه ملی مبارزه با تجاوز جنسی در آمریکا ۳۲۱۵۰۰ نفر در سال از سن ۱۲ سالگی به بالا به طور متوسط در معرض تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
👌آزار و اذیت و مزاحمتهای جنسی تنها به آمریکا محدود نمیشود و در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز وجود دارد.
🔸اخیرا گزارشهایی از افزایش ۲۲ درصدی تعرض و آزار و اذیت جنسی به زنان فرانسه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. «فرانسیس بری» مدیر «فدراسیون ملی همبستگی زنان» در فرانسه به افزایش موارد خشونتهای جنسی علیه بانوان فرانسوی در هفت ماه نخست سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: میزان این جنایات ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است.
❕براساس بررسیهای موسسه «محیط زیست و امنیت» به طور متوسط حدود ۸۴۰۰۰ زن ۱۸ تا ۷۵ ساله در طول سال قربانی تجاوز جنسی میشوند. این در حالی است که گفته میشود پلیس #فرانسه گفتههای بسیاری از قربانیان خشونتهای جنسی را جدی نمیگیرد و برخی مواقع حتی آنها را مقصر قلمداد میکند.
🔸پارلمان اروپا در مارس سال ۲۰۱۸ با اذعان به عدم شناخت کامل علت گسترش آزار جنسی زنان اعلام کرد که جامعترین بررسی موجود در مورد خشونت علیه زنان در سطح اتحادیه اروپا که #توسط آژانس حقوق بنیادی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، فاش کرد که متوسط آزار و اذیت جنسی زنان ۱۵ ساله در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۵۵ درصد است که بالاترین سطح آن در سوئد ثبت شده است. ۸۱ درصد زنان سوئدی از نظر جنسی مورد آزار قرار گرفته اند. پس از آن دانمارک با ۸۰ درصد جای گرفته است. فرانسه و آلمان در ردههای بعدی جای دارند.
❕روزنامه گاردین در گزارشی میگوید: موارد تجاوز جنسی در انگلیس و ولز طی چهار سال گذشته دو برابر شده است. همچنین یک روزنامه نگار انگلیسی در مارس ۲۰۱۷ گزارش داد آزار و اذیت جنسی در دانشگاههای انگلیس به مرحله اپیدمی رسیده است. در جولای ۲۰۱۷ مواردی از سوء استفاده جنسی گزارش شده توسط کاناداییها از سال ۲۰۱۴ تاکنون با وقوع ۶۳۵ هزار مورد که در آن اکثر قربانیان به میزان ۸۷ ٪ زن بودند، اشاره دارد. در نظرسنجی که وبسایت discrimlaw در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر کرد، اکثریت قریب به اتفاق #زنان بررسی شده یعنی ۶۸ درصد، آزار و اذیت جنسی در محل کار را تجربه کردهاند.
🌐http://yon.ir/wIsao
👌معاندین طرفدار آزادی ارتباط میان زن و مرد در جوامع اسلامی هم ، دلشان به حال زنان #نسوخته است . قصد و غرض آن بهره کشی وسوء استفاده از زنان است ، لذا سعی می کنند با بیان ها و استدلال های مختلف به این آزادی ، مشروعیت دهند تا به اغراض سوء خود برسند .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
👌جناب معاند روایت دارد ؛ « قد غفرت للمتمتعین من امتک من النساء » . متمتعین هم اسم فاعل است و هم جمع مذکر ، یعنی من می بخشم مردانی از امت تو را که متعه و ازدواج موقت می کنند با زنان ! اما شما با سواد عربی بی نظیر می گویی متمتعین یعنی زنانی که متعه می شوند ❗در حالی که اگر سخن شما صحیح بود باید هم جمع مونث می آمد و هم اسم مفعول .
🔸روایت فوق در مورد ثواب متعه و ازدواج موقت هم ، فلسفه روشنی دارد که در گذشته مفصلا مورد بحث ما قرار گرفته است ، نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2067
👌و همچنین روشن کرده ایم که ازدواج موقت و متعه ، با زنا و فاحشگی زمین تا آسمان فرق دارد ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2068
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم .
🔳پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛
1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7142
2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8596
3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/9089
4⃣آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/8140
⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7745
#شهادت_امام_باقر_علیه_السلام_تسلیت_باد
🤔#پرسش
❓با توجه به سالروز #شهادت امام باقر علیه السلام لطفا مقام و منزلت ایشان را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت #ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔶علما و بزرگان اهل سنت تصریح به عظمت و بزرگی مقام امام #باقر علیه السلام کرده اند.
1⃣عبدالله بن عطاء مکی می گوید:
« من ندیدم که #دانشمندان هیچگاه در نزد کسی به اندازه ای که در برابر محمد بن علی خضوع و کرنش می کنند ، خضوع و کرنش کرده باشند .من حکم بن عتیبه را با همه بزرگواری که در میان قوم خود داشت دیدم که در پیش روی امام باقر آن چنان نشسته بود که گویا پسر بچه ای در برابر معلم خود نشسته است»
📚روض الریاحین ، یافعی ، ص57 ط قاهره
📚حلیه الاولیاء ، ابونعیم اصفهانی ، ج3 ص185
📚مراه الجنان ج1 ص247
2⃣محمد بن طلحه #شافعی می گوید:
« او شکافنده و جمع آوری کننده دانش هاست .کسی که دانش خود را آشکار کرده و در میان مردم بر افراشته است .او همه اوقات زندگی خود را به فرمانبرداری از خدا آباد ساخته و در مقام تقوی و پرهیزگاری ثابت قدم بود »
📚مطالب السوول ص80
📚صواعق المحرقه ص306
3⃣ابن ابی الحدید معتزلی می گوید:
« او سرور #فقیهان منطقه حجاز بوده است .مردمان از او و از پسرش جعفر فقه را آموخته اند»
📚حلیه الاولیاء ج3 ص180
4⃣ابن صباغ #مالکی می گوید:
« گذشته از آنچه را که از دانش و آقایی و فضیلت و ریاست و امامت در او جمع آمده بود دارای ویژگی جود و کرم آشکار در میان #عوام و خواص بوده است .کرم او در میان تمام مردم زبانزد بوده است»
📚الفصول المهمه ص201
5⃣ابن #خلکان می گوید:
« او ملقب به باقر و یکی از امامان دوازده گانه شیعه است .او دانشمندی بوده که سیادت و بزرگی داشته است»
📚وفیات الاعیان ج3 ص314
6⃣ابن #حجر می گوید:
« او وارث زین العابدین بود که عبادت و دانش و پارسایی او را به ارث برده بود .او شکافنده دانش و جمع کننده آن و بر افرازنده دانش بوده است .قلبش پاک و علم و عملش مطهر و #جانش مبرا از هر پلیدی بود.همه اوقات زندگی او با فرمانبرداری خدا آباد گشته بود»
📚الصواعق المحرقه ص305
7⃣سبط بن #جوزی می نویسد:
« به او باقر می گفتند زیرا شکافنده علوم مختلف بود و دیگر القاب او شاکر و هادی بوده است»
📚تذکره الخواص ص346
❗️دیگران از بزرگان اهل #سنت نیز فراوان در مدح و تمجید امام سخن گفته اند که جهت آگاهی رجوع شود؛
📚احقاق الحق ج12 ص160 به بعد
👌بزرگان اهل سنت از جمله امام #اعظم آنان ابوحنیفه شاگردی امام #باقر علیه السلام را کرده اند.
🔶علامه شیخ اسماعیل دمشقی از علمای اهل سنت می نویسد:
« امام باقر عظیم القدر و پر آوازه بوده است به قدری که از هیچ کس در زمانش به مانند او علم دین و آثار و سنت و علم به خداوند دیده نشد و بزرگان علمای دین و ائمه تابعین (از اهل سنت) #شاگرد او بوده اند»
📚الروضه الندیه ص12 ط الخیریه مصر
❕علامه #خوارزمی می نویسد:
« ابوحنیفه شاگرد امام باقر بوده و از او روایت می کرده است»
📚جامع مسانید ابی حنیفه ج2 ص349 ط حیدر آباد
❕علامه سبط ابن #جوزی نیز می نویسد:
« امام باقر از طبقه سوم تابعین اهل مدینه بوده است .او عالم و عابد و ثقه بود که ابوحنیفه و دیگران شاگرد او بوده و از او روایت می کرده اند»
📚تذکره الخواص ص347
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#امام_باقر_تیر_اندازی
🤔#پرسش
❔یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه #کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که امامان علیهم السلام دارای قدرت خارق العاده و بی نظیری به تعلیم الهی بوده اند ، به گونه ای که آگاه و قادر بر تمام علوم و فنون #دنیوی تلقی می شدند .
❕امام #باقر علیه السلام فرمود:
« اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها #یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن #حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد»
📚بحار الانوار ج27 ص25
❕در مورد تسلط #چشمگیر امام باقر علیه السلام بر تیر اندازی ، در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« در سالى از سالها هشام بن عبد الملك به حجّ آمده در آن سال من در خدمت پدرم امام باقر به حجّ رفته بودم ... هشام ما را به مجلس خود طلبيد، چون داخل شديم هشام بر تخت پادشاهى خود نشسته و لشكر خود را مسلّح و مكمّل دو صف در برابر خود بازداشته بود، و آماج خانه (يعنى محلّى كه نشانه تير در آن نصب كرده بودند) در برابر خود ترتيب داده بود و بزرگان قومش در حضور او #تیر می انداختند .
👌چون در خانه او داخل شديم، پدرم پيش مى رفت و من از عقب او مى رفتم، چون به نزديك [او] رسيديم با پدرم گفت كه با بزرگان قوم خود تير بينداز ، پدرم گفت من پير شده ام ...اگر مرا معاف دارى بهتر است.
هشام سوگند ياد كرد كه به حقّ آن خداوندى كه ما را به دين خود و پيغمبر خود عزيز گردانيده تو را معاف نمى گردانم، پس به يكى از مشايخ بنى اميّه اشاره كرد كه كمان و تير خود را به او بده تا بيندازد.
👌پس پدرم كمان را از آن مرد گرفت و يك تير از او بگرفت و در زه كمان گذاشت و به قوّت امامت كشيد و بر ميان نشانه زد، پس تير ديگر بگرفت و بر فاق تير اوّل زد كه آن را تا پيكان به دو نيم كرد و در ميان تير اوّل قرار گرفت، پس تير سيّم را گرفت و بر فاق تير دوّم زد كه آن را نيز به دو نيم كرد و در ميان نشانه محكم شد تا آن كه نه تير چنين پياپى افكند كه هر تير بر فاق تير سابق آمد و آن را به دو #نيم كرد ،و هر تير كه آن حضرت مى افكند بر جگر هشام مى نشست و رنگ شومش متغيّر مى شد. تا آن كه در تير نهم بى تاب شد و گفت #نيك انداختى اى ابو جعفر و تو ماهرترين عرب و عجمى در تيراندازى ... مثل اين كماندارى هرگز نديده بودم، اى ابو جعفر، در اين امر مثل تو کسی هست؟
👌حضرت فرمود ما اهل بيت رسالت علم و كمال و اتمام دين را كه حقّ تعالى در آيه: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً، به ما عطا كرده است از يكديگر ميراث مى بريم و هرگز زمين خالى نمى باشد از يكى از ما كه در او كامل باشد آنچه ديگران در آن #قاصرند...
📚بحار الانوار ج46 ص306
📚منتهی الامال ج2 ص 1316
❕چنان که گذشت ، این جریان نشان دهنده قدرت و تسلط بی بدیل امام باقر علیه السلام بر علوم و #فنون دنیوی و موافق عقیده شیعه در مورد امامان است و قابل #تشکیک یا تردید نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
#آب_پاشیدن_بر_خورشید
🤔#پرسش
❔شيعيان ميگويند کلمه #باقر يعنى شكافنده علمها
❗️امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»
منبع: فروع كافى ج ٣ ص ٢
💥 قضاوت با خردمندان
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که شیخ کلینی در کافی از امام باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛
«هر روز كه خورشيد طلوع مى كند چهار فرشته همراه آن هستند فرشته اى (خطاب به انسانها) ندا مى دهد ؛ اى صاحب نيكى وظيفه خود را انجام ده و بشارت بر تو باد، و فرشته اى صدا مى زند اى صاحب بدى خوددارى كن و دست نگه دار، و فرشته اى (به ثروتمندان) ندا مى دهد انفاق كنيد تا اموال شما برقرار بماند و به سراغ امساك برويد تا اموالتان تلف شود، و فرشته اى آب بر خورشيد مى پاشد و اگر چنين نبود زمين #شعله ور مى شد»
📚الکافی ج 4 ص 42
❕این روایت به صورت #مرسل نقل شده است و تمام راویان آن مشخص نیست . در سند آن آمده است « عن رجل » « روایت را از مردی نقل کردم » .
👌روشن است که این تعبیر نشان دهنده #ضعف سندی روایت است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می گوید ؛
« این روایت از حیث سندی #مرسل ( و ضعیف ) است »
📚مراه العقول ص 171
❕البته متن روایت مطلبی #شاذ و غیر قابل قبول ندارد .
🔹تعبیر آب پاشیدن بر خورشید تعبیری کنایه ای است که مانند آن در محاورات روزه مره ما #هزاران تعبیر وجود دارد .
👌برخی از علما در #توضیح فراز مذکور می نویسند ؛
« ممكن است منظور از پاشيدن آب بر خورشيد اين باشد كه بادها و بخارهايى از دريا برمى خيزد و حرارت خورشيد را بر زمين #تعديل مى كند »
📚پیام امام امیر المومنین ج 15 ص 659
❕علامه مجلسی در توضیح می نویسد ؛
« بسا باشد که آب پاشى كنايه از پراكندگى اجزاء آب است در هوا به سبب جوي ها و درياها و چاه ها و و غیر آنها که اگر اينها نباشند تاثیر #گرما در هوا و زمین و بدن ها و درختان و گیاهان بيشتر می باشد »
📚بحار الانوار ج 55 ص 144
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#درمان_با_آبگرمهای_معدنی
🤔#پرسش
❔امروز باور عمومی بر فواید و منافع متعدد درمانی آبگرمهای معدنی بوده و ظاهرا علم روز هم آن را تایید میکند.
با این حال، برخی روایات مبنی بر نکوهش استشفا به آبگرم معدنی وارد شد (وسائل الشیعه، ج ۱ ص ۲۲۱ انتشارات آل البیت ع)
این روایات با کشفیات #متعارض علمی چگونه قابل توجیه است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بله در روایاتی از استشفاء با آبهای گرم معدنی نهی شده است . شیخ کلینی نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر از استشفاء به چشمه های گرمی که در دامنه کوهها است و رائحه گوگرد دارد #نهی کرد ، زیرا فوران آن از فوران جهنم است »
📚الکافی ج 6 ص 389
🔸همین مضمون روایت ، در کتبی چون ، محاسن ، تهذیب ، الفقیه ، آمده است که شیخ حر عاملی و علامه مجلسی مجموع آن ها را از کتب مذکور ، در کتب خود گرد آورده اند به نحوی که از شش روایت تجاوز نمی کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 1 ص 220 باب 12_ بحار الانوار ج 63 ص 480 باب 4
👌نکته اساسی اینجاست که تمام این شش روایت ، سندا #ضعیف هستند . راویان این احادیث عبارتند ؛
1⃣ابوسعید عقیصا التیمی که مجهول است .
📚زبده المقال ج 2 ص 616
2⃣محمد بن یحیی بن زکریا که او نیز مجهول و ضعیف است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 7 ص 368
3⃣مسعده بن صدقه که عامی و سنی مسلک و مخالف مکتب اهل بیت علیهم السلام بوده است .
📚رجال حر #عاملی ص241
4⃣سهل بن زیاد آدمی که نجاشی در مورد او میگوید ؛
« در حدیث #ضعیف است و به روایات او اعتماد نمیشود و او اهل غلو و کذب بوده است»
📚رجال نجاشی ص185
5⃣نقل شیخ صدوق هم مرسل و بدون سند و در سایر نقل ها هم عباراتی چون « عن عده » ، « عن بعضهم » وجود دارد که نشان از ارسال و #ضعف روایت است .
👌مستند اصلی بر این مضمون روایات ، کافی شیخ کلینی است که چهار روایت در این رابطه ذکر می کند که حاوی اشکالات بالا است و علامه مجلسی در ذیل هر چهار روایت ، تصریح به #ضعف آنها می کند .
📚مراه العقول ج 22 ص 241 به بعد
❕در گذشته نیز مفصلا توضیح داده ایم که اکثر روایات طبی ضعیف هستند و از جعل جاعلان حدیث برای بد جلوه دادن مذهب ، مصون نمانده اند .
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1694
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht