eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌در سند روایت فوق « علی بن الحسن التیمی » وجود دارد که مجهول و ضعیف است . 📚زبده المقال ج 2 ص 37 ❕ اکثر احادیث طبی که از اهل بیت علیهم السلام نقل شده است صحت آنها مورد اعتماد نیست ، چنان که شیخ صدوق می نویسد ؛ 🔸« عقیده شیعه درباره اخبار و احادیثی که درباره #طب رسیده آن است که این احادیث بر چند گونه اند ؛ 1⃣برخی از آنها با نظر به آب و هوای مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایی #درست نیست . 2⃣در برخی از آنها معصوم علیه السلام بر پایه آنچه از حال و #طبع سوال کننده می دانسته پاسخ داده و از همان موضع فراتر نرفته است ، چه این که امام بیش از آن شخص به طبع وی آگاهی داشته است . 3⃣برخی از آنها را #مخالفان با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند . 4⃣در برخی از آنها #سهوی از راوی حدیث سر زده است . 5⃣در برخی از آنها بخشی از حدیث حفظ شده و بخشی دیگر #فراموش شده است . 📚اعتقادات الامامیه ص115 💠توضیح بیشتر در ذیل ؛👇 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1693 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1694
🤔 ❔در اسلام حکمی است که اگر با حیوانی نزدیکی شود ، حیوان را باید آتش زد ❗️آیا این حکم معقول و مناسب حقوق حیوانات است ❕ 💠💠 👌مرحوم امام ( ره ) در تحریر الوسیله خود چنین می آورد ؛ « از چيزهايى كه موجب حرمت حيوان حلال بالأصاله مى ‏شود اين است كه انسان در «قُبُل» يا «دُبُر» او وطى نمايد اگر چه انزال نكند؛ چه انسان وطى‏ كننده صغير باشد يا كبير، عالم باشد يا جاهل، با اختيار باشد يا اكراه بر آن شود؛ و چه حيوان وطى شده نر باشد يا ماده؛ پس به سبب اين وطى، گوشت او و گوشت نسل او كه بعد از وطى به وجود مى ‏آيد، بنابر اقوى در نسل حيوان ماده و بنابر احتياط (واجب) در نسل حيوان نر و همچنين شير و پشم و موى آن‏ها حرام مى ‏باشد. ❕ حيوان وطى شده اگر از حيواناتى باشد كه خوردن آن اراده مى‏ شود مانند گوسفند و گاو و شتر واجب است كه ذبح شده سپس سوزانده شود و وطى‏ کننده- در صورتى كه مالك نباشد- غرامت قيمت آن را براى مالكش بپردازد و اگر حيوانى باشد كه بر پشت آن بار مى ‏گذارند يا سوار مى‏ شوند و خوردن آن متعارف نمى‏ باشد مانند الاغ و قاطر و اسب، از محل وطى به شهر ديگرى برده مى ‏شود و در آنجا فروخته مى‏ شود. پس ثمن آن به وطى ‏كننده داده مى ‏شود و وطى ‏كننده- در صورتى كه مالك نباشد- قيمت آن را غرامت مى ‏دهد. » 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 170 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که با حیوانی نزدیکی کند ، شلاق زده می شود و قیمت حیوان را به صاحبش پرداخت می کند ، چرا که ( منافع ) حیوان را فاسد کرده است و آن حیوان در صورتی که گوشتش خورده می شود ، ذبح شده و لاشه آن سوزانده می شود و اگر حیوانی باشد که بر پشتش سوار می شوند ، واطی ، قیمتش را به صاحبش می دهد و تازیانه ( تعزیری ) می خورد و آن حیوان را از شهری که وطی صورت گرفته به شهر دیگر خارج می کنند و در آن شهر به فروش می رسانند » 📚التهذیب ج 10 ص 61_ الاستبصار ج 4 ص 223 👌در نقل دیگری راوی سوال می کند ؛ « گناه حیوان چیست ( که ذبح شده و لاشه اش سوزانده می شود ) ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « او گناهی ندارد ، اما پیامبر گرامی چنین کردند ( و چنین حکمی دادند ) و به این حکم امر کردند تا مردم بر حیوانات جرئت پیدا نکنند و نسلشان منقطع نشود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 357 👌از این بیان استفاده می شود که دستور به ذبح حیوان و آتش زدن لاشه آن تنها از این جهت است که مردم دیگر به سراغ چنین عمل شنیعی نروند ، زیرا اگر بروند در این صورت هم نمی توانند از گوشت آن حیوان ارتزاق کنند و هم باید لاشه حیوان را بسوزانند . 🔸استفاده نکردن از گوشت آن حیوان و هر حیوانی که از نسل آن حیوان است موجب یک ضرر اقتصادی بزرگ برای واطی می شود و اگر واطی مالک آن حیوان نباشد هم باید غرامت را به صاحب آن حیوان بدهد ، سوزاندن لاشه آن حیوان هم موجب رسوایی بیشتر فرد واطی می شود . ❕این دو جنبه یعنی « ضرر اقتصادی » و « رسوایی بیشتر » در کنار « تنبیه خاص واطی » موجب دوری مردمان از انجام این عمل شنیع می شود ، به خاطر همین است که امام علیه السلام در فلسفه حکم مذکور « جرئت نکردن مردم بر انجام این عمل » را بیان کردند تا چنین نشود که این عمل بین مردم رواج پیدا کند و زاد و ولد و نسلشان متوقف شود . ❕خداوند مالک هر آنچه است که در عالم می باشد چنان که می فرماید ؛ « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 🔸دستور به ذبح و سوزاندن لاشه حیوان وطی شده هم توسط مالک حقیقی آن حیوان یعنی خداوند جهت دور شدن مردم از عمل شنیع « نزدیکی با حیوانات » صادر شده است و دارای فلسفه روشنی است و قبحی در آن نیست . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی ها در مورد « مرقد امام خمینی ( ره ) » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2154
👌پاسخ این سوال معاند در مورد چگونگی خلقت انسانها از خاک را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2155
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ادعای دروغین « خلقت حوا از دنده آدم علیهما السلام » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2156
⚫️به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ⚫️برخی از پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون امام حسن علیه السلام ؛ 1⃣فلسفه صلح امام حسن علیه السلام با معاویه چه بوده است ❕ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/4353 2⃣آیا دریافت خراج و پول توسط امام حسن علیه السلام از معاویه در جریان صلحشان واقعیت دارد❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6635 3⃣آیا صحیح است که جعده به دستور معاویه به امام حسن مجتبی علیه السلام سم داده است ❕ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5167 4⃣چرا امام حسن علیه السلام در انتخاب همسر توجه نکردند و با جعده ازدواج کردند مگر علم غیب نداشتند❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4846 5⃣آیا روایاتی که می گوید امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و طلاق می داد صحیح است❕ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/5715 6⃣آیا داستان ازدواج های متعدد امام حسن علیه السلام و طلاق آن ها قابل قبول است ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4502 7⃣در قرآن آمده است که همه اموال خود را نباید بخشید تا به خانواده فشار آید چرا امام حسن سه مرتبه تمام اموال خود را به فقرا بخشید ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/2300 8⃣آیا جریان تیر باران شدن جنازه مطهر امام حسن علیه السلام توسط عایشه واقعیت دارد ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5167 9⃣چرا امام حسن با وجود آگاهی غیبی از سم تهیه شده توسط جعده خورد ❕آیا این خود کشی محسوب نمی شود ❕ 💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/7687 0⃣1⃣از روحانیون و مداحان زیاد شنیده ایم که می گویند وقتی امام حسن مسموم شد ، ایشان از شدت جراحت جگرشان را تکه تکه شده استفراغ کردند ❗️چگونه می توان چنین سخنی را قبول کرد در حالی که جگر در مجرای گوارش انسان نیست که استفراغ شود ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8994 1⃣1⃣یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند ❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7737 2⃣1⃣اگر حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗❗️ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6974 3⃣1⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8871 4⃣1⃣آیا امام حسن علیه السلام در فتوحات خلفا شرکت کردند ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3347 5⃣1⃣جایگاه امام حسن علیه السلام در نزد معاصرین و اندیشمندان و مورخین ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8996 6⃣1⃣امام حسن علیه السلام در هفتم ماه صفر از دنیا رفتند یا بیست وهشتم ماه صفر ❕کدام قول صحیح است ❕ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9314
⚫️به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ✔️پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون شهادت پیامبر گرامی اسلام ؛ 1⃣آیا پیامبر گرامی اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند ❕ ⚫️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5156 2⃣آیا پیامبر گرامی در حالی جان دادند و از دنیا رفتند که سرشان بر بالین عایشه بود ❕ ⚫️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5158 3⃣آیا این داستان واقعیت دارد که پیامبر به اشتباه با شلاق بر بدن فردی می زند و در آخر عمر در مسجد از او حلالیت می طلبد ❕ ⚫️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/5165 4⃣آیا راست است که عمر پس از شهادت پیامبر گرامی منکر ایشون بود و می گفت پیامبر نمرده است ❗️انگیزه اش از این کار چی بوده ❕❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7697 5⃣چرا پیامبر در منزلشان دفن شدند ❗️آیا فلسفه خاصی داشت ❕❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7708 6⃣آیا راست است که پیامبر در روزهای پایانی عمرش لشکری ترتیب دادند که به خارج مدینه بروند و ابوبکر و عمر هم جزء بودند ❕اما آنان از دستور پیامبر سرپیچی کردند ❗️هدف پیامبر از این عمل چه بود ❕❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7709
❓پرسش ❔آیا پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند❓ 💠پاسخ؛ ❗️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند. 👌امام حسن علیه السلام فرمود: «هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود» 📚بحار الانوار ج27 ص217 📚کفایه الاثر ص227 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم» 📚الفقیه ج2 ص585 📚عیون الاخبار ج2 ص203 👌شیخ صدوق می نویسد: «اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید» 📚اعتقادات ص109 👌شیخ مفید می نویسد: « پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت» 📚المقنعه ص456 👌شیخ طوسی می نویسد: «پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود» 📚التهذیب ج6 ص2 ❗️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد 📚تحریر الاحکام ج2 ص118 👌امام صادق فرمود: «پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود» 📚بصائر الدرجات ج1 ص503 👌وفرمود: «زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد» 📚همان مدرک ❗️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند 📚الکافی ج6 ص315 📚المحاسن ج2 ص470 📚وسائل الشیعه ج25 ص57 👌وفرمود: «گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟ ❗️پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت» 📚تفسیر عیاشی ج1 ص200 👌علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است 📚بحار الانوار ج22 ص516 🔴مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 🗯بخاری می نویسد: «عایشه می گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید ووقتی بهوش آمد فرمود:ایا من شمارا از این کار نهی نکردم؟اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود» 📚صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382 ❔چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند 🔷حشر7 ❔چرا پیامبر از خوردن دوا خود داری کرد مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید❔ایا نعوذ بالله او درک نمی کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر❔ ❔چرا پیامبر دستور به قصاص داد که خودشان نیز از آن دوا بخورند❔ایا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می دهد ❗️حاکم در مستدرک می آورد: «به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند» 📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395 🗯بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند: «اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است» 📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873 📚طبقات الکبری،ج2 ص201 📚المصنف،ج5 ص269 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
❔پرسش ❓ایا صحیح است که جعده به دستور معاویه به امام حسن سم داد❔و ایا صحیح است که عایشه مانع دفن امام حسن در کنار پیامبر شد و جنازه حضرت را تیر باران کردند 🗯پاسخ؛ 👌شیخ مفید می نویسد: «معاویه می خواست برای یزید بیعت بگیرد اما امام حسن را مانعی در برابر این کار می دید .دسیسه کرد که او را به قتل برساند و با جعده سازش کرد و اورا وادار کرد که به امام سم بدهد و وعده ازدواج با یزید را به او داد و صد هزار درهم برایش فرستاد و جعده امام را سم داد» 📚الارشاد ج2 ص15 📚بحار الانوار ج44 ص157 ❗️همین مطلب در کتب اهل سنت نیز آمده است؛ 👌ابن سعد در طبقاتش می نویسد: «معاویه بارها حسن بن علی را سم داد» 📚تتمیم طبقات الکبری ج1 ص352 ❗️ابن کثیر می نویسد: «معاویه برخی از نزدیکان حسن را تطمیع کرد تا او را با سم بکشند» 📚تاریخ ابن کثیر ج8 ص47 👌مسعودی می نویسد: «معاویه جعده را تحریک کرد تا حسن را بکشد و گفت اگر چنین بکنی برایت صد هزار درهم ارسال می کنم و تورا به ازدواج یزید در می آورم و معاویه برای جعده سم را فرستاد و پس از انجام کار پولی را که وعده کرده بود به او داد اما او را به تزویج یزید در نیاورد و گفت ما زندگی یزید را می خواهیم ( و ممکن است تو دست به جان او نیز ببری) و الا تو را به تزویج او در می آوردم» 📚مروج الذهب ج2 ص427 👌همین جریان را ابوالفرج اصفهانی و ابن ابی الحدید معتزلی نقل می کنند؛ 📚مقاتل الطالبین ص80 📚شرح نهج البلاغه 16 ص29 ؛49 👌مولف کتاب الاستیعاب نیز نقل می کند: «سم دادن حسن به دسیسه و تحریک معاویه بود و او به همسر حسن پول داد تا چنین کند» 📚الاستیعاب قسم اول ص389 ❗️سبط بن جوزی نیز به همین مطلب تصریح می کند؛ 📚تذکره الخواص ص211 ❗️ابن عساکر نیز در تاریخ همین مطلب را می آورد؛ 📚تاریخ مدینه دمشق ج13 ص282 👌مزی نیز می نویسد: «معاویه برخی از نزدیکان حسن را تطمیع کرد تا او را سم دادند و کشتند» 📚تهذیب الکمال ج6 ص252 🗯زمخشری نیز به همین مطلب تصریح می کند؛ 📚ربیع الابرار ج4 ص208 👌مولف کتاب عقد الفرید می نویسد: «وقتی خبر شهادت امام حسن به معاویه رسید سجده کرد و خدا را شکر گفت» 📚العقد الفرید ج4 ص156 🔷اما پاسخ سوال دومتان: 🗯ابن شهر اشوب از کتاب ربیع الابرار زمخشری و عقد الفرید ابن عبد ربه هر دو از علمای اهل سنت نقل می کند: ❗️« امام حسین و ابوالفضل العباس و عده ای دیگر جنازه امام حسن را به جایگاه خاصی در نزدیکی مسجد النبی منتقل کرده و در انجا نماز بر جسم مطهرشان نماز گزاردند بعد از آن برای تجدید عهد و دفن نزدیک مزار پیامبر بردند . 🔷در این هنگام مروان بن حکم به همراه عده ای جلو امد و فریاد زد شما می خواهید حسن بن علی را در کنار پیامبر دفن کنید 👌از طرف دیگر عایشه نیز در حالی که سوار بر استر بود به جمع انان پیوست و فریاد زد چگونه می خواهید کسی را که من هر گز دوست نداشتم به خانه من داخل کنید ❕ابن شهر اشوب در ادامه می اورد: «جنازه‌ آن‌ حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبه‌ تیر به تابوت آویخته شد» 📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص43 👌همین جریان را علامه مجلسی در بحار و شیخ مفید در ارشاد نقل می کند 📚بحار الانوار ج44 ص157 📚الارشاد،ص174،176 🗯این مضمون را دیگران از علمای اهل سنت نیز نقل کرده اند؛ 📚حیاه الحیوان ج1 ص83 📚تاریخ الخمیس ج2 ص294 📚وفیات الاعیان ج2 ص66 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
⚫️ مورخ برجسته شیعه درگذشت 🔹 علامه "سید جعفر مرتضی عاملی" ، مورخ برجسته شیعه پس از چند سال تحمًل درد و رنج بیماری، ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت. 🔹سید جعفر مرتضی عاملی عالم دینی، متخصص تاریخ اسلام و تشیع، سیره‌نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان بود. او کتاب‌هایی متعددی در زمینه سیره اهل بیت تألیف کرده‌است. 🆔 @ijtihadnetwork
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
⚫️ مورخ برجسته شیعه درگذشت 🔹 علامه "سید جعفر مرتضی عاملی" ، مورخ برجسته شیعه پس از چند سال تحمًل در
کتاب های ایشان مانند ، « الصحیح من سیره النبی الاعظم » در 35 جلد ، « الصحیح من سیره الامام علی علیه السلام » در 20 جلد ، « ماساه الزهراء » درباره شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ، بسیار قابل استفاده و مورد رجوع ما می باشد . خداوند ایشان را قرین رحمت خود کرده و همنشین پیامبر گرامی و امام حسن و امام رضا سلام الله علیهم قرار دهد .
🤔 ❔عزاداری و سینه زنی و گریه برای برای امام حسن و پیامبر در امروز چه حکمی داره؟ اگر جایزه پس در اون حدیث چرا میگن که ناپسنده؟ خیلی شفاف میگن ناپسند ست مگر برای امام حسین ع . خب امام صادق چرا نگفتن ناپسند است مگر برای پیامبر و ائمه و حضرت عباس ع و...  ❕در نهج البلاغه آمده است: علی بعد از وفات پیامبر(ص) خطاب به پیامبر فرمود: اگر از بی قراری و بی تابی،نهی نمی کردی و به بردبـاری فـرمـان    نمی دادی چنان برایت اشک می ریختیم که اشک چشمانمان تمام می شد» (نهج البلاغه ص576 و مستدرک الوسائل2/445) 💠💠 👌اصل گریه کردن برای مردگان بالعموم و برای اهل بیت علیهم السلام بالخصوص بدون هیچ اشکالی جایز و بی اشکال است . ❕گريه و عزادارى براى مرگ عزيزان در اسلام ممنوع نيست، زيرا سرچشمه ‏هاى عاطفى دارد و اسلام هرگز با مردم مبارزه نكرده است. آنچه ممنوع است بى‏ تابى و اظهار ناشكرى و حركات و سخنانى است كه دليل بر شكايت از تقديرات الهى باشد. حديث معروف پيامبر گرامی كه به هنگام وفات فرزندش ابراهيم در كتب مختلف نقل شده نيز اشاره به همين معناست؛ هنگامى كه خبر وفات فرزند به او رسيد اشك در حضرت حلقه زد و سرازير شد. شايد بعضى به آن حضرت ايراد كردند، فرمود ؛ « چشم مى ‏گريد و قلب محزون مى ‏شود اما چيزى كه موجب خشم خدا شود نمى‏ گويم» 📚الکافی ج 3 ص 262 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « گریه کردن بر فراق عزیزان موجب و آرامش انسان می شود » 📚الفقیه ج 1 ص 187 👌در نقل های متعدد تاریخی آمده است که پیامبر گرامی در فراق عزیزان هم خود گریه می کردند و هم دیگران را توصیه به گریه کردن می کردند که تفصیل سخن را در ذیل بخوانید ؛ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1350 👌گریه کردن در مصیبت اهل بیت نیز مستحب و پسندیده است . محدثین بزرگ ما در کتب حدیثی خود بابی گشوده اند در موضوع « استحباب گریه کردن در مصیبت اهل بیت علیهم السلام » 📚وسائل الشیعه ج 14 ص 500 باب 66 _ مستدرک الوسائل ج 10 ص 311 باب 49_ بحار الانوار ج 44 ص 278 باب 34 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هر کس مصایب ما اهل بیت برایش بازگو شود و به اندازه بال پشه ای اشک چشم از او خارج شود ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه کف روی دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 👌امام سجاد علیه السلام فرمود؛ « هر مومنی که چشمش برای کشته شدن حسین چنان اشک بریزد که به صورتش روان شود ، خداوند در بهشت برایش اتاق هایی فراهم می کند که روزگارانی را در آن سپری کند ...خداوند چنین فردی را در روز قیامت از خشم خود و آتش در امان نگه می دارد » 📚ثواب الاعمال ص108 ❕و فرمودند ؛ « هر كس به خاطر ما، براى خونى كه از ما ريخته شده يا حقّى كه از ما گرفته شده يا هتك حرمتى كه به ما يا به يكى از شيعيان ما شده است، قطره اشكى از چشمش جارى شود، خداوند متعال به سبب آن، او را روزگارى دراز در بهشت جاى مى ‏دهد. » 📚الأمالي مفيد: ص 175 🔸امام حسين عليه السلام فرمود ؛ « هيچ بنده ‏اى نيست كه چشمان او به خاطر ما قطره‏ اى اشك بريزند، يا ديدگانش براى ما اشكبار شود، مگر آن كه خداوند، بِدان سبب، روزگارانى دراز، او را در بهشت جاى مى‏ دهد.» 📚الأمالي طوسي ص 116 👌سوال این است که آیا فقط گریه کردن برای اهل بیت به غیر حسین علیهم السلام استحباب دارد ، یا جزع و فزع و به سر و سینه زدن هم استحباب دارد . پرسش کننده با استدلال به این حدیث امام صادق علیه السلام که فرمود ؛ « هر گونه جزع و فزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام » 📚امالی طوسی ص 162 👌استدلال می کند که جزع و فزع کردن و به سر و سینه زدن فقط برای امام حسین علیه السلام جایز است . امام علی هم در هنگام غسل پیامبر گرامی خطاب به ایشان فرمود ؛ « اگر تو ما را به صبر و شکیبایی امر نفرموده بودی و از جزع و بی تابی نهی نمی کردی ، آن قدر بر تو گریه می کردیم که اشکهایمان تمام شود » 📚نهج البلاغه خطبه 235 👌از این نقل هم استفاده می شود که جزع و فزع کردن و گریه های جزعی و فزعی و بی پایان تنها برای امام حسین علیه السلام جایز است نه سایر اهل بیت خصوصا پیامبر گرامی . ❕اما این استدلال صحیح نیست . در نقل های دیگری ،جزع و فزع کردن برای سایر اهل بیت علیهم السلام نیز مستحب شمرده شده است . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از میان زمینیان شیعیان ما را برگزیده است که ما را یاری می کنند و در شادی ما شاد و در مصیبت ما ، مصیبت زده و هستند » 📚الخصال ج2 ص635 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر می خواهی در روز قیامت هم درجه ما باشی با حزن و مصیبت ما ، محزون و زده و با فرح و شادی ما ، شاد باش » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌محزون و مصیبت زده بودن برای اهل بیت مصادیق متعددی دارد ، گریه کردن ، به سر و سینه زدن و زنجیر زنی ، مانند آن همه از مصادیق بودن تلقی می شود . 🔸امام صادق علیه السلام جزع و فزع کردن مسمع بن عبد الملک برای مصائب اهل بیت را ستود و خطاب به او فرمود ؛ « تو از کسانی شمرده می شوی که برای ما جزع می کنند و در فرح ما شاد و در حزن ما اندوهگین است » 📚کامل الزیارات ص 101 ❕علی علیه السلام هم خطاب به پیامبر گرامی فرمود ؛ « صبر و شكيبايى زيباست ولى نه درباره تو و جزع و بى ‏تابى زشت است اما نه بر فراق تو. مصيبت وفات تو بسيار سنگين و هر مصيبتى پيش از تو و بعد از تو در برابر آن كوچك و حقير است‏ » 📚نهج البلاغه حکمت 292 ❕ مفهوم كلام چنين مى‏ شود كه زيبايى صبر و شكيبايى نيز در بعضى از موارد استثنايى دارد و همچنين زشتى جزع و بى ‏تابى. 🔸آن‏جا كه براى موارد شخصى و فردى باشد (مانند مصيبت از دست دادن فرزند و برادر و عزيزان ديگر) صبر، جميل است و جزع، قبيح؛ اما آن‏جا كه براى اهداف مهم اجتماعى باشد مانند آنچه اميرمؤمنان عليه السلام پس از رحلت پيامبر اكرم انجام داد و همچنين بانوى اسلام فاطمه زهرا عليها السلام در مصيبت پدر، و بازماندگان خاندان پيغمبر در مصائب كربلا و عاشورا، در اين موارد نه صبر جميل است و نه جزع قبيح، زيرا اهميت مقام والاى پيامبر و شهداى كربلا و مانند آن را نشان‏ مى ‏دهد. البته اين‏گونه مصائب- برخلاف مصائب شخصى- بايد هرگز فراموش نشود. به همين دليل جزع، جميل مى ‏شود و صبر قبيح. 📚پیام امام امیر المومنین ج 14 ص 429 👌بنابراین هم جزع و فزع کردن برای امام حسین علیه السلام از عنوان کلی کراهت خارج است ، هم جزع و فزع کردن برای سایر اهل بیت ، خصوصا پیامبر گرامی اسلام سلام الله علیهم . 🔸آن خطبه نهج البلاغه هم که علی علیه السلام در هنگام غسل پیامبر خطاب به ایشان فرمود ؛ « اگر تو ما را به صبر و شکیبایی امر نفرموده بودی و از جزع و بی تابی نهی نمی کردی ، آن قدر بر تو گریه می کردیم که اشکهایمان تمام شود » 📚نهج البلاغه خطبه 235 👌با آنچه گفتیم در تضاد نیست . پیامبر گرامی به علی و فاطمه سلام الله علیهما توصیه کرده بود که پس از وفات من ، خود را به عزاداری و جزع و فزع و گریه و زاری برای من مشغول نکنید تا دشمن از این فرصت استفاده کند و نقشه های شوم خود را پیاده کند ، پیامبر گرامی آنان را مامور کرده بود که به جای گریه و زاری ، سعی خود را برای بدست آوردن خلافت جامعه به کار گیرند و عزاداری و جزع و فزع بر پیامبر ، آنان را از این وظیفه مهم غافل نسازد . ❕بنابراین نهی مذکور تنها در همان بازده زمانی ابتدایی وفات پیامبر است لذا علی علیه السلام هم آن جمله را در هنگام غسل دادن پیامبر فرمودند ، نه آنکه آن نهی یک حکم کلی و برای تمام زمان ها باشد . در سایر روایات که در بالا آوردیم ، خصوصا حکمتی که از نهج البلاغه نقل کردیم ، صراحتا استحباب جزع و فزع کردن برای پیامبر گرامی را برای سایر زمان ها ثابت می کند . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2157 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2158
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد سجده کردن خورشید و ماه و ستارگان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2159
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد منافات داشتن رو به کعبه بودن و کروی بودن زمین را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2160
⚫️به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا علیه السلام ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ✔️پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون امام رضا علیه السلام ؛ 👌پیامبر گرامی فرمود: «به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود.هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب و جهنم را بر بدنش حرام می کند» 📚بحار الانوار ج99 ص31 1⃣چرا امام رضا ولایت عهدی مامون را پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود❕ ⚫️https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4448 2⃣اگر امام رضا علم غیب می دونست چرا از انگور زهر آلود خورد و از علم غیبش استفاده نکرد❕ ⚫️https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4446 ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7687 3⃣نظر علما و بزرگان اهل سنت در مورد امام رضا چیست❕ ⚫️https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4445 4⃣اگر زیارت امام رضا طلبیدن می خواهد کسانی امام رو زیارت می کنن که اهل فسق و فجورن یعنی امام رضا اونا رو میطلبه .چه فرقی بین ما و اونا است که امام رضا هر دوی ما رو میطلبه❕ ⚫️https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4165 5⃣راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره❕ ⚫️https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4447 6⃣شبهه می کنند که مدفن امام رضا علیه السلام در طوس نیست و قبری که در آنجا است ، قبر هارون خلیفه عباسی است پاسخ چیست ❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/5647 7⃣آیا راست است که امام رضا علیه السلام از مامون به عنوان « امیر المومنین » یاد کرده است با این که این لقب اختصاص به علی علیه السلام دارد ❕❕ ⚫️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/7012 8⃣ چرا به امام رضا علیه السلام ضامن آهو می گویند ، آیا آنچه بین مردم مرسوم است که امام رضا ضامن آهویی شد تا برود و فرزندانش را شیر دهد واقعیت دارد ❕ ⚫️ https://t.me/Rahnamye_Behesht/7710 9⃣شبهه می کنند مگر نمی گویید امام را جز امام کسی غسل نمی دهد پس امام رضا را چه کسی غسل داد در حالی که ایشان در بودند و امام جواد در مدینه ❕نگویید که امام جواد با قدرت الهی خود را به طوس رساندند که این مطلب خلاف عقل است ❕❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7723 🔟❔دیده میشود برخی افراد و اساتید شهید شدن امام رضا توسط را انکار می کنند و می گویند این مطلب در روایات و تاریخ نیامده است و ساخته دست است ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ ⚫️https://t.me/Rahnamye_Behesht/7686
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
⚫️به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام رضا علیه السلام ، کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ✔️پرس
لینک ها برای کانال تلگرام ما است . هر پاسخ را که تمایل به مطالعه داشتید ، بگویید در پی وی برایتان ارسال می شود .
🤔 ❔چرا به امام رضا ضامن آهو می گویند ❗️آیا آنچه مردم می گویند که امام ضامن مادر شد تا برود و فرزندش را شیر دهد و به نزد شکارچی باز گردد واقعیت دارد ❕ 💠💠 👌آنچه در بین مردم در مورد این نامگذاری رواج دارد آن است که می گویند قصد شکار آهویی را داشت ، آهو خود را به امام رضا رسانده و می گوید من دو بچه شیری دارم که گرسنه اند ، شما ضمانت مرا نزد شکارچی بکنید تا بروم و بچه هایم را شیر دهم و باز گردم ، امام هم ضمانت آهو را نزد شکارچی کرد ، آهو رفت و باز گشت ، شکارچی از این جریان منقلب شد و وقتی متوجه امام رضا شد آهو را آزاد و عذر خواهی کرد و امام نیز مبلغ قابل توجهی به شکارچی داد . ❕این جریان در مورد امام رضا علیه السلام در منابع ما نیامده است ، بلکه شبیه آن در باب معجزات پیامبر گرامی و امام سجاد نقل شده است . ❕نقل است که روزی پیامبر گرامی در صحرایی راه می رفت ، ناگاه شنیدند که منادی ندا می دهد یا رسول الله ، پیامبر نظر کرد و را دید که بسته اند ، آهو گفت این اعرابی من را شکار کرده است و من دو طفل در این کوه دارم ، مرا رها کن که بروم و آن ها را شیر دهم و برگردم .پیامبر او را رها کرد و رفت و فرزندان خود را شیر داد و بازگشت ، چون اعرابی این صحنه را مشاهده کرد ، آهو را آزاد کرد و مسلمان شد » 📚الخرائج ج1 ص37 📚قصص الانبیاء ص32 👌ابن شهر آشوب روایت می کند ؛ « آن آهو را شکار کرده بود ، آهو چون به نزد فرزندان خود رفت و قصه خود را برایشان گفت ، آنها گفتند رسول خدا ضامن تو شده است و منتظر است ، ما شیر نمی خوریم تا به خدمت آن حضرت برویم ، آنها به نزد پیامبر آمدند و دو بچه آهو صورت های خود را به پیامبر می مالیدند ، پس یهودی گریست و مسلمان شد و گفت آهو را رها کردم ...» 📚مناقب ابن شهر آشوب ج1 ص132 ❕شبیه این جریان در مورد امام سجاد علیه السلام نیز نقل شده است ؛ 📚کشف الغمه ج2 ص321 📚بحار الانوار ج46 ص30 👌اما آنچه در مورد امام رضا علیه السلام در منابع حدیثی ما نقل شده است زیر است ؛ ❕شیخ صدوق نقل می کند که حاکم رازی می گوید ؛ 💠 « مرا ابو جعفر عتبی به عنوان پیک پیش ابو منصور بن عبد الرزاق فرستاد ، روز پنجشنبه برای زیارت امام رضا از او اجازه خواستم. او در پاسخ به من گفت آنچه در بارۀ این مشهد یعنی مرقد امام رضا برای من اتفاق افتاده برای شما نقل می کنم ؛ ❕ در روزگار ، نظر خوشی به طرفداران این مشهد نداشتم و در راه به غارت زائران می‌ پرداختم ، لباس‌ها، خرجی، نامه‌ها و حواله‌هایشان را به زور از آنان می‌ستاندم. روزی به شکار بیرون رفتم و یوزپلنگی را به دنبال آهویی روانه کردم. یوزپلنگ همچنان به دنبال آهو می‌دوید تا به‌ ناچار، آهو به کنار دیوار حرم پناه برد و ایستاد. یوز هم در مقابل او ایستاد، ولی به او نزدیک نمی‌شد. 👌هرچه کوشش کردم که یوزپلنگ به آهو نزدیک شود، به سمت آهو نمی رفت و از جای خود تکان نمی‌خورد، ولی هر وقت که آهو از جای خود یعنی کنار دیوار حرم دور می‌شد، یوز هم او را دنبال می‌کرد. اما همین که به دیوار پناه می‌برد، یوزپلنگ باز می گشت تا آن که آهو به سوراخ لانه ‌مانندی، در دیوار آن مزار داخل شد. من وارد رباط شدم، پرسیدم که هم اکنون وارد رباط شد، کجا است؟ گفتند: آهویی ندیدیم. 👌آن وقت، به همان جایی که آهو داخلش شده بود آمدم، و رد پای او را دیدم، ولی خود آهو را ندیدم. پس با خدای تعالی پیمان بستم که از آن پس زائران را نیازارم و جز از راه خوبی و خوشی با آنان رفتار نکنم ...» 📚عیون الاخبار ، صدوق ، ج2 ص285 📚بحار الانوار ، ج49 ص334 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
⁉️سوال لطفا مقداری از فضائل امام رضا طبق کتب اهل سنت و علمای اهل سنت برامون بگید 🗯پاسخ: 🗯علامه سراج الدین حنفی عثمانی نقل می کند: ❗️« چنین گفته شده است که مادر امام رضا کنیز حمیده مادر امام کاظم بود.حمیده در خواب پیامبر را دید که او را امر کرد که آن کنیز را به همسری امام کاظم در آورد چرا که به زودی برترین فرد روی زمین یعنی امام رضا را به دنیا می آورد» 📚تاریخ الاسلام و الرجال،ص369 📚مفتاح النجا فی مناقب ال عبا،ص176 ❗️علامه شهاب الدین همدانی از علمای اهل سنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود: « به زودی پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هیچ گرفتاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند گرفتاریش را برطرف می کند و هیچ گناهکاری او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند تمام گناهانش را می بخشد» 📚موده القربی ص140 ❗️وباز نقل می کند که فرمود: 🗯« هرکس فرزندم را در طوس زیارت کند ثوای یک حج را دارد .عایشه با تعجب گفت یک حج؟! ❗️فرمود: بله بلکه ثواب دو حج 🔷عایشه گفت دو حج؟! ❗️فرمود: بله بلکه سه حج 🔷عایشه ساکت شد . 🗯پیامبر به او فرمود: « اگر ساکت نمی شدی من تا هفتاد حج می رساندم» 📚 موده القربی ص140 🗯ابن حجر در توصیف امام رضا چنین می آورد: « او از عالمان و فاضلان بود .افزون بر آن از نسبی شریف و گرامی برخوردار بود» 📚تهذیب التهذیب،ج7 ص389 🗯یافعی امام را چنین توصیف می کند: « امام ارجمند و بزرگ ،دودمان مهتران بخشنده و پاک نژاد و یکی از امامان دوازده گانه صاحب افتخارات است که امامیه به انها منسوب بوده و مذهب خویش را بر انها بنا نهاده اند» 📚مراه الجنان،ج2 ص11 🗯ذهبی از متعصبین علمای اهل سنت در مورد امام رضا چنین می نویسد: « او در روزگار خود برتر بنی هاشم ،بردبار ترین انها،بلند نظر ترین و ارجمند ترین انها بود .مامون او را بزرگ می شمرد و در برابرش فروتنی می کرد » 📚تاریخ الاسلام،ج8 ص34 ❗️شبراوی نیز چنین می اورد: « او بخشنده و بزرگوار و ارجمند و با هیبت و با وقار بود » 📚الاتحاف بحب الاشراف،ص88 ❗️ابن صباغ مالکی در مورد امام رضا چنین نقل می کند: « هیچ چیزی از او سوال نمی شد مگر انکه جواب می داد و عالمتر از او در زمانش دیده نشد .مامون او را با سوال کردن از هر چیزی امتحان می کرد و او نیز جواب شافی و کامل می داد.خوابش کم بود و بسیار روزه می گرفت و بسیار اهل کار نیک و صدقه دادن در پنهانی بود » 📚الفصول المهمه،ص233 📚نور الابصار،شبلنجی،ص208 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌سه پرسش و پاسخ در مورد کوروش به مناسبت 7 آبان ؛ 1⃣آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1337 2⃣آیا واقعا کوروش همان ذی القرنین قرآن است ❗️به چه دلیلی ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2161 3⃣در مورد مطلبی که برای ذوالقرنین بزرگواری فرموده بودید من یک سخنرانی بسیار جالب از آقای رائفی پور شنیده بودم که ذوالقرنین رو به آقا امام نسبت داده بودند ❕❕ ❔مصداق هایی هم که آورده بودن خیلی منطقی به نظر میرسید من در مورد خود ایشون و طرز فکرشون بحث و نظری ندارم ولی در این مورد خیلی تر به نظر میرسید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2165
‌⁉️سوال آیا ما ایرانیان باید کوروش را تعظیم و تکریم کنین و همه جا از او سخن بگوییم یا از اساس این تعظیم کردن بیهوده است❗️❗️❗️ 🗯پاسخ: ❗️توجه به چند نکته لازم است: 1⃣شکی نیست که اسلام آیینی جهانی است که اختصاص به عرب و عجم ندارد بلکه همگان موظف هستند که به تعالیم آن عمل کنند چنان که خداوند می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازلا کرد تا جهانیان را انذار دهد" 💎فرقان1 ❗️ومی فرماید: "بگو ای تمام مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" 💎اعراف158 2⃣ روی این جهت وظیفه همگان در زمان کنونی پیروی از ایین اسلام می باشد ❗️خداوند می فرماید: "هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است"( ال عمران 85) ❗ومی فرماید: "دین در نزد خدا اسلام است"( ال عمران 19) ❗امیر مومنان فرمود: "کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت" 📚نهج البلاغه،خطبه 161 ❗پیامبر گرامی فرمود: "روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم" 📚در المنثور،ج2 ص48 3⃣در تعالیم اسلامی تنها و تنها تکریم و تعظیم اهل البیت و کسانی که به آنان وابسته اند سفارش شده است و لا غیر چنان که پیامبر گرامی فرمود: «برای خداوند حرمات سه گانه ای است که هر کس آنها را احترام و تکریم کند خداوند امر دین و دنیای او را محفوظ می دارد.و آن سه چیز عبارت است از احترام قرآن و احترام پیامبر و احترام و تکریم اهل بیت» 📚خصال ج1 ص146 🔷همگان موظف هستند که مجالس و محافل تشکیل دهند و فضایل و مناقب اهل بیت را بازگو کنند و انان را تنها بزرگ بشمارند 📚بحار الانوار ج71 ص342 باب21 4⃣ما الگوهایی بس ارجمند تر از بزرگان و سلاطین باستانی داریم که انان در برابر اهل بیت خاک پایشان نیز محسوب نمی شوند .ما موظف هستیم تنها و تنها از انان الگو برداری کنیم چنان که امام علی فرمود: «به اهل بیت پیامبرتان نگاه کنید و راه آنان را بپیمایید و از پی انان حرکت کنید زیرا انان شما را هرگز از راه راست به در نمی برند و هر گز شما را به تباهی نمی کشند .هر گاه انان باز ایستند شما نیز باز ایستید و هر گاه انان برخاستند شما نیز برخیزید از انان پیشی نگیرید که گمراه می شوید و از انان عقب نمانید که نابود می شوید» 📚نهج البلاغه خطبه97 🔷چرا چنین نباشد در حالی که حضرت فرمود: «ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس قابل قیاس با ما نیست» 📚عیون الاخبار یک جلدی ص225 📚ذخائر العقبی ص17 👌بنا بر این ما با داشتن اهل بیت که الگوی کامل انسانیت می باشند نیازی به الگو پذیری و ترویج نام دیگران نداریم . 5⃣بنا بر این نظر که کوروش همان ذو القرنینی است که قرآن از او نام می برد باید توجه کنیم که او بنده ای مطیع و صالح برای خداوند بوده است چنان که حضرت علی می فرماید: «ذو القرنین فرشته و یا پیامبر نبود بلکه بنده ای بود که خدا را دوست داشت و خدا نیز او را دوست داشت» 📚بحار الانوار ج12 ص178 🗯و خداوند بارها و بارها از او و امثال او پیمان به ایمان نسبت به نبوت پیامبر گرامی و امامت ائمه طاهرین را گرفته است و او نیز با دل و جان پذیرفته بود 📚بحار الانوار ج5 ص225 باب10 ❗️کوروش که بر مبنای ما به دور از هر گونه افراط و تفریط در مورد او ؛ذو القرنین بودن او ارجحیت دارد 📚تفسیر نمونه ج12 ص543 🗯اگر در زمان ما بود به اقتضای ادله بالا مطیع اهل بیت بود و سعی در نشر و ترویج معارف اهل بیت در جامعه می کرد و خودش را در برابر و مقابل اهل بیت قرار نمی داد بر خلاف کوروش پرستان نا آگاه که او را بزرگ می کنند تا در برابر اهل بیت قرار دهند. 6⃣مثل کوروش و کوروش پرستان همان مثل مسیح و مسیحیان است . ❗️خداوند می گوید ما در روز قیامت به مسیح می گوییم آیا تو گفتی که مردم تو و مادرت را پرستش کنند ⁉️ 🗯مسیح می گوید خیر به هیچ وجه بلکه من تنها گفتم تو را بپرستند و از تعالیم دین تو تبعیت کنند ومن از اعمال انان بیزاری می جویم 🔷مائده 116-117 👌کوروش نیز اگر در زمان کنونی بود خطاب به کوروش پرستان نادان می گفت من از شما و از اعمالتان بیزاری می جویم زیرا من بنده ی خداوند هستم که موظف به پیروی از آیین حق می باشم نه آنکه شما به دروغ مرا از آنچه هستم بزرگتر کرده اید و در برابر اسلام و اهل بیت که من خاک پایشان نیز محسوب نمی شوم قرارم داده اید.دست از این کارهای جاهلانه بر دارید و دست در دست اهل بیت و تعالیم اسلام دهید تا رستگار شوید. Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد شراب خوار و لواط کار بودن وکیل امام عسکری علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2166
🤔 ❔نمونه ای از شستشوی فکری توسط منادیان دین در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است. ترجمه : امام سجاد در حديثى طولانى ميگويد:... و حق سلطان این است که بدانی که تو مایه آزمایش و امتحان او قرار داده شده ای و او نیز به خاطر سلطنتی که بر تو یافته گرفتار توست و نباید در معرض خشم او قرارگیری و با دست خود به هلاکت بیفتی و در نتیجه با او در بدی رساندن به خودت شریک شوی. منبع:كتاب جهاد با نفس از وسائل الشيعه ، شيخ حر عاملى: باب حقوق واجب و مستحبى كه قيام به آنها سزاوار است، حديث اول، مترجم: على افراسيابى 💠💠 👌اصل اولی آن است که اطاعت از سلطان جائر جایز نیست و اگر انسان بتواند در برابر سلطان ظالم قیام کند و او را از قدرت خلع کند ، باید در برابر او قیام کند . 🔸خداوند می فرماید ؛ « تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مى ‏شود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولى و سرپرستى نخواهيد داشت و يارى نمى ‏شويد. » ( هود 113) 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « چون روز قيامت شود، ندا دهنده ‏اى ندا مى‏ دهد: «كجايند ستمگران و ياران آنها؟ هر كسى كه دواتى براى آنان ليقه كرده، يا سرِ كيسه‏اى را براى آنان بسته، يا قلمى براى آنان در مركّب فرو برده است، اينان را نيز با ستمگران محشور كنيد!». 📚ثواب الاعمال ص 309 ❕و فرمود ؛ « هر كه به ستمگرى در ستمش يارى رسانَد، روز قيامت در حالى مى ‏آيد كه بر پيشانى ‏اش نوشته شده است: «نوميد از رحمت خدا!». 📚حکمت نامه پیامبر اعظم ج 9 ص 56 👌و فرمود ؛ « هر كس بداند كسى ستمگر است و با اين حال، او را همراهى كند، از اسلام خارج شده است. » 📚همان منبع ❕در تفسیر نمونه در فلسفه تحریم رکون و تکیه کردن بر ظالمین چنین آمده است ؛ « تكيه بر ظالم، مفاسد و نابسامانيهاى فراوانى مى‏ آفريند كه بطور اجمال بر هيچكس پوشيده نيست، ولى هر قدر در اين مساله كنجكاوتر شويم به نكات تازه‏ اى دست مى‏ يابيم ؛ 1⃣ تكيه بر ظالمان باعث تقويت آنهاست و تقويت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد و تباهى جامعه ‏ها است، در دستورات اسلامى مى‏ خوانيم كه انسان تا مجبور نشود (و حتى در پاره‏اى از اوقات مجبور هم شود) نبايد حق خود را از طريق يك قاضى ظالم و ستمگر بگيرد، چرا كه مراجعه به چنين قاضى و حكومتى براى احقاق حق مفهومش به رسميت شناختن ضمنى و تقويت او است، و ضرر اين كار گاهى از زيانى كه به خاطر از دست دادن حق مى‏ شود بيشتر است. 2⃣تكيه بر ظالمان در فرهنگ فكرى جامعه تدريجا اثر مى ‏گذارد و زشتى ظلم و گناه را از ميان مى ‏برد و مردم را به ستم كردن و ستمگر بودن تشويق مى ‏نمايد. 3⃣ اصولا تكيه و اعتماد بر ديگران كه در شكل وابستگى آشكار گردد، نتيجه ‏اى جز بدبختى نخواهد داشت تا چه رسد به اينكه اين تكيه‏ گاه ظالم و ستمگر باشد. 4⃣يك جامعه پيشرو و پيشتاز و سربلند و قوى، جامعه‏ اى است كه روى پاى خود بايستد همانگونه كه قرآن در مثال زيبايى در سوره فتح آيه 29 مى ‏فرمايد « فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِهِ » همانند گياه سرسبزى كه روى پاى خود ايستاده و براى زنده ماندن و سرفرازى نياز به وابستگى به چيز ديگر ندارد. ❕يك جامعه مستقل و آزاد، جامعه‏ اى است كه از هر نظر خودكفا باشد و پيوند و ارتباطش بادگران، پيوندى بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس اتكاء يك ضعيف بر قوى، اين وابستگى خواه از نظر فكرى و فرهنگى باشد يا نظامى يا اقتصادى و يا سياسى، نتيجه‏ اى جز اسارت و استثمار ببار نخواهد آورد، و اگر اين وابستگى به ظالمان و ستمگران باشد، نتيجه‏ اش وابستگى به ظلم آنها و شركت در برنامه‏ هاى آنها خواهد بود. 📚تفسیر نمونه ج 9 ص 259 👌بنابراین اطاعت از ظالمین و تکیه بر آنان به عنوان اصل اولی حرام است و اگر انسان بتواند قیام کند و ظلم آنان را از ببرد ، قیام در برابر آنان لازم و ضروری است . 📚بحار الانوار ج72 ص367 باب 82 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اما اگر انسان در برابر حاکم و سلطان جائر قدرت نداشته باشد تا در برابرش قیامی صورت دهد و او را از قدرت به زیر بکشد ، در این صورت از باب « تقیه » مدارا کردن با سلطان جائر لازم است و انسان نباید با قیام بیجا در برابر چنین سلطانی ، جان خود و دیگران را به خطر اندازد . لذا در مجامع روایی ما بابی باز شده است تحت عنوان ؛ « باب در وجوب اطاعت سلطان ( جائر ) از روی تقیه » 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 220 باب 27 _ مستدرک الوسائل ج 12 ص 260 باب 26 🔸امام کاظم به نقل از پیامبر گرامی فرمود ؛ « اطاعت سلطان از روی تقیه ( و ناچار و ناتوانی ) واجب است » 📚عیون الاخبار ج 1 ص 76 👌و فرمود ؛ « طاعت سلطان ( از روی تقیه ) لازم است زیرا خداوند می گوید : خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » ( بقره 195) 📚امالی صدوق ص 277 👌آن کلام امام سجاد علیه السلام هم ناظر به اطاعت از روی تقیه و ناتوانی در برابر سلطان جائر است ، یعنی در جایی که قدرت تغییر حاکم ظالم وجود ندارد ، از روی تقیه با او مدارا کن و با ترک مدارا جان خود و اطرافیانت را در معرض هلاکت بی حاصل قرار نده ،چرا که امير عادل و نيكو كار به يقين وظائف زمامداری را انجام مى ‏دهد، اما فاجر به طور كامل نه، و بگونه نسبى آرى، چرا كه او براى ادامه حكومت خود چاره‏ اى ندارد جز اين كه نظم را رعايت كند، در برابر دشمنان خارجى بايستد، جاده ‏ها را امن و امان سازد و به طور نسبى جلو ظلم ظالمان را بگيرد، هر چند خود او يكى از ظالمان است. زيرا در غير اين صورت‏ مردم فورا بر ضدّ او مى‏ شورند و دشمنان بر او مسلّط مى‏شوند و حكومتش به سرعت به باد مى‏ رود . 📚پیام امام امیر المومنین ج 2 ص 436 ❕لذا مرحوم مجلسی اول در شرح کلام امام سجاد علیه السلام می نویسد ؛ « امام می گوید حق پادشاه يا مطلق پادشاهان و سلاطين و خوانين يا اعم از قضات و امثال ايشان از جمعى كه تسلط بر تو داشته باشند آنست كه بدانى كه تو محل آزمايش او شده به آن كه حق سبحانه و تعالى او را پادشاه كرده است يا سلب لطف كرده گذاشته است تا او را بر تو تسلط داده ‏اند و ترا آزمايش كرده ‏اند و او را آزمايش كرده ‏اند كه با تو خوب سر كند و مستحق ثواب شود يا ظلم مى‏ كند و مستحق عقاب شود و بدانى كه بر تو لازم است كه كارى نكنى كه سبب غضب او شوى كه خود سبب هلاك خود شوى و شريك او شوى در ستمى كه بر تو كند پس بدانى كه تقيه واجبست و هر چه گويد اطاعت مى‏ بايد كرد از جهة رضاى حق سبحانه و تعالى ما دام كه خون بغير حق نباشد ... اميد كه حق سبحانه و تعالى كسى را باين بلاها مبتلا نكند و اكثر اوقات اين بلاها به سبب قرب ايشان حاصل مى‏ شود هر چند از ايشان دورتر است ايمن‏ تر خواهد بود » 📚لوامع صاحبقرانی ج 8 ص 764 ❕البته اگر چه مدارای از روی تقیه در برابر سلطان جور لازم است ، اما در بعضى از موارد این نوع تقيّه حرام است، و آن زمانى است كه اگر فرد يا گروهى راه تقيّه را پيش گيرند و عقيده خود را در برابر سلطان جور پنهان دارند، اصل اسلام به خطر افتد يا ضربه شديدى از ناحیه سلطان جور بر كيان مسلمين وارد گردد، در اين گونه موارد بايد عقيده واقعى خود را ظاهر كنند، هر چند خطر يا ضررى براى آنها داشته باشد. ❕ و از اينجا روشن مى‏ شود كه قيام امام حسين بن على بن أبي طالب (عليهم السلام) در برابر يزيد، يك وظيفه‏ قطعى دينى بوده، و امام حاضر نشد حتّى به عنوان تقيّه با يزيديان و بنى اميّه خلافت اسلامى كنار بيايد، زيرا مى‏ دانست ضربه شديدى به كيان اسلام خواهد خورد و قيام و شهادت او مايه بيدارى مسلمين و نجات اسلام از چنگال تفاله‏ هاى جاهليّت است. 📚شیعه پاسخ می گوید ص 45 👌تفصیل مطلب در این رابطه را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/526 🌿https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.