👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی در مورد یکی از فرزندان علی علیه السلام به نام ابوبکر بن علی که در کربلا شهید شد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2463
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد سخنان فردی معلوم الحال که مروج اسلامی رحمانی است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2464
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#نشر_مجدد
#اسلام_و_ولنتاین
🤔#پرسش
❔نظر اسلام در مورد روز #ولنتاین چیست ❗️آیا ترویج این روز از نظر اسلامی حرام است ❕
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با چیستی #ولنتاین گفته شده است ؛
❕«ولنتاين» نام كشيشى (روحانى مسيحى) در روم باستان در سده سوم ميلادى بوده، كه مخفيانه عقد سربازان رومى را با دختران محبوبشان جارى مى كرد. زيراكه فرمانرواى روم بنام كلوديس دوم، براين باور بوده كه سربازى در جنگ خوب خواهد جنگيد كه مجرد باشد. از اين رو ازدواج را براى سربازان امپراطورى روم قدغن مى كند. كلوديوس به قدرى سنگدل وفرمانش به اندازه اى قاطع بود كه هيچ كس جرات كمك به ازدواج #سربازان را نداشت. ولى كشيشى به نام والنتيوس (ولنتاين)، مخفيانه عقد سربازان رومى را با دختران محبوبشان جارى مى كرد. كلوديوس دوم از اين جريان خبردار مى شود و دستور مى دهد كه والنتاين را به زندان بيندازند و به جرم جارى كردن عقد او را اعدام كنند. از آن زمان در كشورهاى غربى روز 14 فوريه را روز ولنتاين (روز عشاق يا روز عشق ورزى) مى گويند و آن را جشن مى گيرند.
📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه ولنتاین
👌نکته قابل توجه آن است که روز ولنتاين و روز #عشق كه يك فرهنگ و شعار غربى است، نبايد براى خودمان مبنا و#الگو قرار دهيم و به مرور آن را در بين خودمان و در جامعه به عنوان يك سنت و يك فرهنگ به جا بيندازيم. كه اين ناپسند وقبيح است.
❕ زيرا همين تقليد از غرب در فرهنگ ومستند كردن سنن وآيين خود، به انديشه غربيان، نمونه از خود بيگانه شدن و از شخصيت ملى و دينى و تاريخى خود تهى گشتن مى باشد. ونيز نوعى تاييد برتر بودن فرهنگ وانديشه آنان و طعن و خرده گيرى به داشته ها و #فرهنگ خودى است.
❕در روایات ما نیز از این نوع تقلید کردن نهی شده است .
🔰امام #صادق علیه السلام فرمود :
« خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای آنها را نخورند و راه و #روش ایشان را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود»
📚الفقیه،صدوق،ج 1 ص 252
📚وسایل الشیعه ،ج 4 ص 385
🔶علی علیه السلام فرمود ؛
« هر کس خود را شبیه #قوم خاصی بسازد ، از آن قوم #شمرده می شود »
📚مستدرک الوسائل ج17 ص440
❕بهتر آن است که به جای روز ولنتاین غربی ، روز ازدواج امام علی و حضرت زهرا علیهما السلام را در اول ذی الحجه ملاک و #معیار روز عشق و ازدواج و مانند آن قرار دهیم .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد کندن چاه در کربلا یا استفاده از شیر شتر برای رفع تشنگی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1367
#زنان_ضعیفات_الدین_نواقص_الایمان_و_العقول
🤔#پرسش
❔ توهین پیامبر اسلام به زنان
قابل توجه بانوان مسلمان و ناآگاهی که تصور می کنند اسلام والاترین حقوق و احترام را به ایشان عطا کرده:
#متن_عربی_حدیث: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَا رَأَيْتُ ضَعِيفَاتِ اَلدِّينِ نَاقِصَاتِ اَلْعُقُولِ أَسْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ
#ترجمه: رسول خدا فرمود: نديدم سست عقيده كمعقلتر از شما زنان كه در ربودن عقل صاحبان خرد از شما تيز پنجهتر و تردستتر باشد.
📓منبع: من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج۳ - ص۳۹۰
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که در منطق اسلام ، فرقى ميان مرد و زن نيست، هر دو در پيشگاه خدا يكسانند و هر دو مى توانند راه قرب الى اللّه را تا بى نهايت ادامه دهند و به تعبير ديگر، راه تكامل براى هر دو به طور يكسان گشوده است.
❕لذا خطابات قرآنى در اين زمينه شامل هر دو، به طور مساوى است. در يك جا مىخوانيم: «هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى دادند، خواهيم داد. ( نحل 97)
❕در جاى ديگر مى فرمايد ؛
«به يقين مردان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو ... خداوند براى همه آنها مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است». ( احزاب 35)
❕آيه شريفه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» ( حجرات 13) نيز معيار را قرب به پروردگار قرار مى دهد، از هر كس كه باشد بى آنكه جنسيّت مرد و زن، در آن دخيل باشد.
❕در روايات اسلامى نيز اين حقيقت به خوبى نمايان است. در حديثى كه «مرحوم كلينى» در كتاب «كافى» آورده، مى خوانيم ؛
❕«خواهر رضاعى پيامبر خدمتش رسيد، هنگامى كه پيامبر او را ديد بسيار شاد شد و ملحفه (روانداز) خود را براى او گسترد و او را بر آن نشاند، سپس با وى گرم صحبت شد هنگامى كه او از خدمت پيامبر بيرون رفت، برادرش آمد (اين خواهر و برادر فرزندان حليمه سعديه بودند كه مادر رضاعى پيامبر بود) ولى پيامبر آن احتراماتى را كه براى خواهرش قايل شد، براى او قايل نشد (هر چند به او نيز محبّت كرد). بعضى سؤال كردند كه اى رسول خدا احترامى را كه به خواهر گذاشتى به برادر نگذاشتى با اينكه او مرد است .پيامبر فرمود ؛
«اين به خاطر آن است كه آن خواهر نسبت به پدر و مادرش از آن برادر نيكوكارتر بود »
📚الکافی ج 2 ص 161
❕جالب اينكه اصحاب روى امتياز مرد بودن تكيه كردند و پيامبر نه تنها آن را امتياز نشمرد، بلكه خواهرش را به خاطر ارزشهاى الهى انسانى بر او مقدّم شمرد.
👌داستان «نسيبه» و شجاعت او در ميدان «احد» كه بدون توجّه به خطرات براى رزمندگان لشكر اسلام، آب مى آورد و حتّى هنگامى كه به او حمله كردند، دفاع جانانه اى در برابر لشكر نمود تا آنجا كه سيزده زخم بر تن او وارد شد و سرانجام در «يمامه» در جنگ با «مسيلمه» شهيد گشت، معروف است. در حديث آمده است كه پيامبر در روز «احد» درباره او فرمود ؛
«مقام اين زن، امروز از مقام فلان و فلان (بعضى از افراد سرشناس لشكر) برتر است»
📚سفینه البحار ماده نسب
❕داستان «شطيطه نيشابورى» معروف است، آن هنگام كه «محمّد بن على نيشابورى» اموال فراوان و هدايايى براى امام موسى بن جعفر عليه السّلام از سوى مردم نيشابور با خود خدمت آن حضرت آورد، امام عليه السّلام از ميان 30 هزار دينار و 50 هزار درهم و قطعهاى لباس، تنها يك درهم و قطعه پارچه اى را كه متعلّق به زن با ايمانى به نام «شطيطه» بود، پذيرفت و بقيه را بازپس فرستاد .
📚بحار الانوار ج 48 ص 73
👌از اين حديث به خوبى روشن مى شود كه ارزش انسانى بين زن و مرد تفاوتى ندارد. از اين رو، گاهى زنان در اين امر بر مردان پيشى مى گيرند ، لذا می بینیم که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
👌بی شک روایاتی که زنان را ضعیفات الدین یا ناقص الایمان ، یا ناقص العقل معرفی می کند ، چون بر خلاف سنت قطعی و آیات قرآن است ، قابل پذیرش نمی باشد .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حکم روایتی را که موافق قرآن و سنت بود را بگیر و ترک کن حکم روایتی را که مخالف با کتاب و سنت است »
📚الکافی ج 1 ص 67
👌و فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود ، اما موافق کتاب خداوند و سنت پیامبرش نیست را تصدیق نکن »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌روایت مورد استناد معاند هم در هر کتابی نقل شده است به صورت مرسل نقل شده و سلسله سند آن به نحو کامل بیان نشده است و این روشن ترین گواه بر ضعیف بودن نقل مذکور است .
👌مضمون فوق در نهج البلاغه خطبه 80 هم آمده است که زنان « ناقص العقل» و « ناقص الایمان » معرفی می شوند که مضمون آن چون خلاف سنت و آیات قرآن است ، قابل پذیرش نیست ، اگر چه اکثر سخنان علی علیه السلام در نهج البلاغه صحیح است اما هیچ منعی نیست که برخی از مضامین آن ضعیف باشد .
❕البته با نگاه دقیق تر ، می توانیم بگوییم که حتی اگر نقل های مذکور ، صحیح هم باشد ، باز هم مضمونی خلاف قرآن ارائه نمی دهد تا گواه بر ضعف آنها باشد .
👌تعابیر ضعیفات الدین ، نواقص الایمان ، نواقص العقول ، که در نقل های فوق آمده است ، چنین نیست که شامل تمامی زنان شود ، بلکه زنان کم خرد و بی تجربه و بی توجه به فرامین الهی را شامل می شود که به واسطه تربیت ناصحیح و عدم آموزش لازم ، توانایی تسلط بر احساسات خود را ندارد و #غالبا احساسات بر حکم عقلی آنها پرده می افکند و اینان چون به فرامین الهی توجه ندارد ، از دین و ایمان ضعیفی برخوردار است .
❕مثلا ما در بسیارى از آیات قرآن حتى #مذمتی از نوع انسان می بینیم چنان که می فرماید ؛ «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده! هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل مى ورزد و مانع دیگران مى شود.» (معارج 19-20) و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار #ظالم و جاهل بود» (احزاب72) و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است (زخرف 15) و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است (علق 6-7)
👌بى شک، انسان در #طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر، بلکه این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان #هوس ها غوطه ورند ، به همين دليل در قرآن از مقام انسان با تقوا و مطيع فرمان الهى، مدح و تمجيد فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سر سبد جهان آفرينش معرّفى گرديده است ؛«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» ( اسراء 70)
❕آنچه در كلمات پیامبر گرامی یا على عليهما السلام وارد شده هرگز درباره همه زنان نيست، بلكه اشاره به گروه خاصى دارد كه سرچشمه مفاسدى در درون خانواده يا داخل اجتماع مى شدند. مخصوصاً با توجّه به اينكه بخشى از سخنان مولا على عليه السلام در اين باره بعد از جنگ #جمل بيان شده است.
👌سردمدار جنگ جمل، همان جنگى كه بنا به روايتى هفده هزار قربانى از مسلمانان گرفت #زن بود كه آتش افزور يا يكى از آتش افروزان جنگ هم او بود.
❕بنابراين نظر این روایات به اين گونه زنان است. شاهد اين سخن ديدگاه قرآن نسبت به زنان است که مى فرمايد: «و از نشانه هاى خدا اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و در ميانتان محبّت و رحمت قرار داد. به #يقين در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكر مى كنند». ( روم 21)
👌اگر همه زنان نواقص العقول يا شر و بد و ضعیف الدین و ایمان باشند اين آرامش از كجا پيدا مى شود.
❕در جاى ديگر مى فرمايد: « آنها #لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد)». ( بقره 187)
👌هر گاه همه زنان داراى صفات منفى باشند چگونه مى توانند سبب زينت همسرانشان و مايه حفظ آنها گردند.
❕بنابراین نقل های فوق ، شامل همه زنان نمی شود ، بلکه کسانی از آنها را شامل می شود که به واسطه تربیت ناصحیح توانایی تسلط به احساسات و عواطف خود را ندارند و سرچشمه مفاسد و گرفتاری هایی در جامعه بشری یا خانواده می گردند ، اینان چون احساسات بر عقل آنان چیره می شود « نواقص العقول » معرفی شده اند و چون به فرامین الهی بی توجه اند « ضعیفات الدین » یا « نواقص الایمان » معرفی شده اند که دارای دین و ایمان ضعیفی هستند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یک مطلب دروغین ، یعنی لزوم تجاوز به دختر باکره قبل از اعدام او را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2465
👌پاسخ پرسش کاربر که می گوید آیا خدا می تواند سنگی خلق کند که خودش نتواند آن را بلند کند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2466
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد خروج مریم بنت عمران از خانه خدا در هنگام تولد عیسی نبی و و دخول فاطمه بنت اسد به خانه خدا در هنگام تولد علی علیهما السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2467
#خداوند_در_آسمان
🤔#پرسش
❔سوالی داشتم مگه خداوند در همه جا نیست .پس این حدیث که میگه خدا در آسمان هست،چگونه هست؟پیامر فرمودند به انها که روی زمین هستند رحم کنین تا انکه در اسمان هست به شما رحم کند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که خداوند از هر گونه محل و مکان منزه است و اصولًا دارا بودن محل، لازمه جسمانى بودن است، و در بحثهاى گذشته دانستيم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8505
❕كه خدا نه جسم است، و نه صفات جسمانيّات را دارد، نه مكانى او را در بر گرفته، و نه زمانى بر او مى گذرد، و در عين حال احاطه به تمام مكانها و زمانها دارد .
👌خداوند در آیات متعددی به این حقیقت تصریح کرده و می فرماید ؛
«مشرق و مغرب، از آن خداست ، پس به هر سو رو کنید، رو به خدا کرده اید. خداوند داراى قدرت وسیع و (به همه چیز) دانا است.» (بقره 115 ) «او کسى است که هم در آسمان معبود است و هم در زمین؛ و او حکیم و دانا است.» (زخرف 84 ) «...و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى دهید بینا است.» (حدید 4 ) «هیچ گاه سه نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که خداوند چهارمین آنها است، و هیچ گاه پنج نفر با هم نجوا نمى کنند مگر این که او ششمین آنها است، و نه تعدادى کمتر و نه بیشتر از آن هستند مگر این که او همراه آنها است هر جا که باشند.» (مجادله 7 )«ما انسان را آفریدیم و وسوسه هاى نفس او را مى دانیم، و ما به او از رگ قلب اش نزدیکتریم» (ق 16 )
🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند از ازل وجود داشته بدون زمان و مکانی و الان نیز همان گونه است هیچ مکانی از او خالی نیست در عین حال هیچ مکانی را اشغال نمی کند و در هیچ مکانی حلول نمی کند»
📚توحید صدوق، ص310
❔حال پرسش کننده می گوید اگر خداوند مکانی ندارد ، چگونه در روایاتی مکان خداوند را آسمان بیان کرده اند چنان که پيامبر گرامی فرمود ؛
« كسى كه به ساكنان زمين رحم نكند، آن كه در آسمان است به او رحم ننمايد »
📚میزان الحکمه ج 4 ص 380
👌در حالی که مقصود از کسی که در آسمان است و در صورتی که انسان به دیگری رحم نکند به انسان رحم نمی کند ، خداوند نیست ، بلکه فرشته موکل خداوند است که مامور است به انسانها رحم کند یعنی برای انسان مومن ، دعا و استغفار کند ، رحم و مهربانی او نسبت به انسانها با دعا کردن و استغفار کردن محقق می شود ؛
📚روضه المتقین ج 13 ص 21
👌علی علیه السلام جایگاه این فرشتگان را آسمان معرفی کرده و می فرماید ؛
« سپس آسمانهاى بلند را از هم گشود و آنها را مملو از فرشتگان مختلف ساخت »
📚نهج البلاغه ، خطبه 1
❗️خداوند می فرماید ؛
« فرشتگانى كه حاملان عرشند و آنها كه گرداگرد آن (طواف مى كنند) تسبيح و حمد خدا مى گويند و به او ايمان دارند و براى مؤمنان استغفار مى نمايند. (عرضه مى دارند) پروردگارا! آنها را در باغهاى جاويدان بهشت كه به آنها وعده فرموده اى وارد كن، همچنين صالحان از پدران و همسران و فرزندان آنها را كه تو توانا و حكيمى.- و آنها را از بدي ها نگاه دار، و هر كس را در آن روز از بدي ها نگاه دارى مشمول رحمتت ساخته اى و اين است رستگارى بزرگ » ( غافر 7_9)
👌و می فرماید ؛
« نزديك است آسمانها (به خاطر نسبتهاى نارواى مشركان) از بالا متلاشى شوند، فرشتگان پيوسته تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند، و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مى كنند، آگاه باشيد خداوند آمرزنده و مهربان است.» ( مومن 7)
❕« از امام صادق عليه السلام پرسيده شد: آيا فرشتگان بيشترند يا آدميان؟
فرمود: «سوگند به آن كه جانم دردست اوست، شمارِ فرشتگان خدا در آسمانها، بيشتر از شمارِ خاكها در زمين است. در آسمان، هيچ جاى پايى نيست، مگر اين كه در آن، فرشته اى مشغول تسبيح و تقديس خداست ... هيچ يك از فرشتگان نيست، مگر اين كه هر روز، با توسّل به ولايت ما خاندان، خود را به خدا نزديك مى سازد و براى دوستداران ما، آمرزش مى خواهد و بر دشمنانمان، لعنت مى فرستد و از خدا درخواست مى كند كه بر آنان، دمادم، عذاب بفرستد. »
📚بحار الانوار ج 29 ص 210
👌و فرمود ؛
« خداوند، كه يادش بر فراز باد، فرشتگانى دارد كه گناهان را از دوش شيعيان ما فرو مى ريزانند همچنان كه باد، برگ درختان را كه در آستانه ريزش است فرومى ريزاند. و اين سخن خداوند عزّوجلّ است آنجا كه مى فرمايد: «به ستايش پروردگارشان تسبيح مى گويند و براى مؤمنان آمرزش مى خواهند». به خدا سوگند كه مقصود [از مؤمنان] كسى جز شما نيست »
📚بحار الانوار ج 59 ص 196
👌بنابراین ، مقصود از کسی که در آسمان است و به انسان رحم و مهربانی می کند ، فرشته مامور الهی است که برای بندگان صالح ، دعا و استغفار می کند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
👌پاسخ پرسش کاربر که مدعی است که نام حضرت ابوطالب ، عبد مناف بوده و مدعی است که این نام گواه بر شرک صاحب نام است را در ذی بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1069
#دوازده_امام_در_کتب_اهل_سنت
🤔#پرسش
❔دو تا سوال داشتم خواهشمندم که جواب بدهید
سوال اول: آیا ما شیعیان می توانیم که دوازده امام را از کتب اهل سنت ثابت کنیم ؟
سوال دوم: آیا اسامی دوازده امام در کتب اهل سنت آمده است ؟
لطفا بر این دو سوال جواب زیاد بدهید تا حق مطلب ادا شود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اهل سنت در روایات متعدد و فراوانی به نقل از پیامبر گرامی آورده اند که تعداد خلفای ایشان دوازده تن می باشد .
🔸بخاری به سند خود از جابر بن سمره نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛
«دوازده امیر خواهند بود که همه آنان از قریش هستند»
📚صحیح بخاری ج8 ص127
👌مسلم نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛
«این امر منقضی نمی شود تا آن که دوازده خلیفه در میان آن بگذرد .همه آنان از قریش هستند»
📚صحیح مسلم ج6 ص3
❕و یا فرمود ؛
«همیشه اسلام عزیز است تا دوازده خلیفه بر آن حاکم شوند»
📚همان مدرک ص4
❗️و فرمود ؛
«برای این امت دوازده قیم است که خواری مردم به آنها ضرر نمی زند»
📚المعجم الکبیر ج2 ص196
❗️و فرمود ؛
«همیشه این دین نفوذ ناپذیر و پابرجا و غلبه کننده است تا آن که دوازده حاکم مالک آن گردند»
📚همان مدرک _ مسند احمد ج5 ص93
❕مرحوم فیروز آبادی می نویسد ؛
« از اخبار پيشين كه در باب خلفاى دوازده گانه نقل كرديم، بدست مى آيد كه اخبار ياد شده از ادلّه قاطعه و نصوص آشكارى است كه حقيقت مذهب شيعه دوازده امامى را تأييد مى كند و مذاهب ديگر را بطور كلى از اساس باطل مى شمارد و بطلان آنها از آن نظر است كه دوازده تن خليفه در حديث رسول اكرم ، با عقيده عامه كه خلفاى راشدين را چهار تن و به انضمام خلافت حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام پنج تن مى دانند، و عددشان كمتر از دوازده نفر است، منطبق نمى شود و همچنين با خلافت ديگران از «بنى أميه» يا «بنى عباس»، مطابقتى ندارد؛ زيرا عدد آنان از دوازده تن زيادتر است و علاوه بر اين اكثر خلفاى «بنى اميه» و «بنى عباس»، فاسق و فاجر بوده اند و بيشتر عمر خود را، به باده گسارى و لهو لعب و گوش دادن به نواى خوانندگان و نواختن دف و خونريزىهاى بر خلاف شرع اسلام و محرمات ديگر، سپرى كرده اند؛ پس چگونه ممكن است كه اينان خلفاى رسول خدا باشند؟! و همچنين اخبار ياد شده كه ويژه خلفاى دوازده گانه است، با اعتقادات فرقه هاى ديگر شيعه از قبيل: «زيدى»، «اسماعيلى»، «فطحى» و امثال آنها، موافقتى ندارد؛ براى اينكه پيشوايان اين سلسله ها تعدادشان، از تعداد ائمه شيعه اثنى عشرى، كمتر است. در اين رابطه بايد گفت: اخبار مزبور متوجه و منطبق با عقيده شيعه دوازده امامى است كه همان «ائمه طاهرين» باشند كه عترت رسول خدا و اهل بيت ايشانند كه نخستين آنها حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام و آخرين ايشان حضرت مهدى حجة بن الحسن العسكرى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) است »
📚ترجمه فضائل پنج تن در صحاح ششگانه اهل سنت ، ج 2 ص 213
👌جالب آن است که برخی از علمای منصف اهل سنت ، نقل کرده اند که دوازده خلیفه پیامبر ، علی و امامان از فرزندانش می باشند . نقل می کنند که پيامبر گرامی فرمود ؛
«هركس خوشحال مى شود كه مانند من زندگى كند و مانند من از دنيا برود و در بهشت برينى كه پروردگارم آن را كاشته است، ساكن شود، بايد پس از من، على را دوست بدارد و دوست او را نيز دوست دارد و به امامان پس از من اقتدا كند؛ زيرا آنان عترت من اند، از طينت من آفريده شده اند و فهم و دانش، روزى شده اند. واى بر آن دسته از امّتم كه فضل و برترى ايشان را انكار كنند و حرمت خويشاوندى من با آنان را نگه ندارند! خدا شفاعتم را نصيب ايشان نكند »
📚معجم کبیر ، ج 5 ص 220 _ کنزالعمال ج 11 ص 611 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 128 و ...
👌و نقل می کنند که فرمود ؛
«جانشينان و اوصياى من و حجّتهاى خدا بر خلق پس از من، دوازده نفرند كه نخستينِ ايشان، برادرم خواهد بود و آخرينشان فرزندم».
گفته شد: اى پيامبر خدا! برادرت چه كسى است؟ فرمود: «على بن ابى طالب».
گفته شد: فرزندت چه كسى است؟ فرمود: «مهدى كه زمين را به همان سان كه از بيداد و ستمْ آكنده شده است، از عدل و داد مى آكَنَد »
📚فرائد السمطین ، حموینی ، ج 2 ص 312 _ ینابیع الموده ، آغاز باب 78 ص 536
👌و نقل می کنند که فرمود ؛
« هر كه دوست دارد چون من زندگى كند و مانند من بميرد و به همان بهشتى كه پروردگارم مرا وعده داده است، وارد شود، پس بايد ولايت على بن ابى طالب و وارثان پاك او را كه پس از من، امامان هدايتگر و چراغهاى تاريكى ها هستند، بپذيرد؛ زيرا آنان هرگز شما را از راه راست به كج راهه گمراهى نمى كشانند. »
📚ینابیع الموده باب 43 ص 127 _ مناقب خطیب خوارزمی ، فصل 6 ص 34
🔸ادامه 👇