👌پاسخ شبهه پراکنی وهابی که می گوید اگر علی علیه السلام علم غیب داشت ، دیگر خوابیدن ایشان به جای پیامبر در لیله المبیت فضیلت نبوده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2697
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تحریم مجسمه سازی در اسلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2698
#ظهور_مهدی_علیه_السلام_برای_رفع_شر_کرونا
🤔#پرسش
❔آیا اين بهترين فرصت براى مهدى شيعيان نيست كه بيرون آمده و مردم جهان را شگفت زده كند؟
چه وقتى بهتر از اين كه ترس از ويروس كرونا مودم جهان را در نااميدى و استرس فرو برده است؟ آیا مهدی می تواند كه اين فرصت را غنيمت بشمارد؟
البته كه ایشان هيچگاه و در هيچ زمانى توانايى اينكار را ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته مفصلا توضیح دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11622
❕گرفتاری کشورهای دنیا و ملل مختلف به ویروس کرونا برای تنبیه و تذکر و بازگشت به دین و خدا می باشد ، اگر چه حکم مذکور در مورد مومنین استثناء پذیر است .
👌قرآن در آیات متعددی این حقیقت را بازگو می کند که بسیاری از مصیبت ها و بلاهای افراد ساخته دست #خودشان است ، چنان که می فرماید ؛
«انچه از بدی به تو می رسد از سوی خود توست» ( نساء 79 )
👌و می فرماید:
«فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است» ( روم41 )
👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر زمان که بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند ، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای را بر آنها #مسلط می سازد »
📚الکافی ج2 ص275
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر کسی سوال کند که چرا در زمین زلزله رخ می دهد به او چنین پاسخ داده می شود که زلزله و چیزهای شبیه به آن از جهت موعظه و بیداری و ترساندن مردم صورت می گیرد تا بیدار شوند و از معاصی دست بر دارند »
📚بحار الانوار ج57 ص130
👌پيامبر گرامی فرمود ؛
« هيچ بيمارى اى نيست، جز به خاطر گناهى، و آنچه خداوند عز و جل از آن مى گذرد، بيشتر است.»
📚مکارم الاخلاق ج 2 ص 179
❕علی علیه السلام هم فرمود ؛
« هرگز ملتى كه در ناز و نعمت مى زيستند نعمتشان زوال نيافت، مگر بر اثر گناهانى كه مرتكب شدند؛ زيرا خداوند هرگز به بندگانش ستم روا نمى دارد و اگر مردم هنگامى كه بلاها بر آن نازل مى شود و نعمتها از آنان سلب مى گردد با صدق نيّت در پيشگاه خدا تضرّع كنند و با قلبهاى پر از عشق و محبت به خدا، از او درخواست نمايند، به يقين آن چه، از دستشان رفته به آنان باز مى گردد و هر خرابى را براى آنها اصلاح مى كند »
📚نهج البلاغه خطبه 178
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌خداوند بلاها را در برابر ظلم و گناه ظالمین و عاصین ایجاد می کند تا آنان تنبیه شده و از اعمال بد خود دست بکشند .
🔸خداوند می فرماید ؛
«قوم فرعون را به قحط و نقصان محصول مبتلا كرده بوديم تا شايد متنبّه شوند». ( اعراف 30) و فرمود ؛ «هر آينه عذاب كمتر [در دنيا] را پيش از آن عذاب بزرگتر، به ايشان بچشانيم، باشد كه بازگردند». ( سجده21)
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« هرگاه ديدى خداوند سبحان پياپى بر تو بلا نازل مى كند هر آينه تو را بيدار باش داده است »
📚میزان الحکمه ج 2 ص 54
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر سه [نقطه ضعف] در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى آورد ؛ بیمارى، مرگ و فقر. اين هر سه را دارد و با اين حال چموشى مى كند »
📚بحار الانوار ج 72 ص 53
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« هرگاه بندگان خدا گناه و بدكردارى كنند خداوند آنان را به كاهش محصولات و بازداشت بركات و بستن دَرِ گنجينه هاى خير مبتلا مى سازد تا توبه گر توبه كند و گنهكار دل از گناه بركند و پند گيرنده پند پذيرد و نهى شده [از گناه] باز ايستد. »
📚نهج البلاغه خطبه 143
👌بنابراین وقتی اراده خداوند بر تنبیه و تذکر ملل مختلف جهان با یک ویروس کوچک واقع شده است ، تا عجز آنان را به رخشان کشیده و آنان را به سوی دین و مذهب بازگشت دهد ، نباید توقع داشت که امام مهدی علیه السلام با این اراده خداوند مخالفت کرده و برای آنکه خودش را اثبات کند ، ظهور کند و ریشه این ویروس را با قدرت غیبی از جامعه بشری برکند ، زیرا امام مهدی علیه السلام هیچگاه در برابر اراده خداوند ، اراده ای از خود ندارد ، چنان که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
«خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است ، زمانی که خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند ، امامان هم آن را انجام می دهند و آنها بدون #اذن الهی کاری نمی کنند »
📚بحار الانوار ج5 ص114
👌امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، نه آنکه امام علیه السلام بخواهد برای رفع یک ویروس کذایی ظهور کند و خودش را اثبات کند ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوشبخت بشود، بشود».
📚الكافى ج 1 ص 370
👌و فرمود ؛
«اين امر (قيام)، هنگامى روى مى دهد كه بيشترين يأس و سخت ترين اندوه را داشته باشيد »
📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29
❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
«مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى دهد»
📚كمال الدين یک جلدی ، ص 152 ح 15، بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#امام_مهدی_علیه_السلام_و_کرونا
🤔#پرسش
❔آیا امام زمان کرونا میگیره؟برای درمان به درمانگاه میره؟ اگر امام بخواد از داروخانه دارو بگیره باید با کارت پولشو بپردازد پول از کجا میاره؟اگر بخواد خودشو قرنطینه کنه کی براش غذا میاره؟ اگر قراره از آسمون بیاد چجوری میاد؟ اگر اینطوره چرا اصلا بیماری میگیرن؟ چرا ما دعا میخونیم برای امام زمان در حالیکه خدا همیشه مراقب امام هست؟این دعا خوندن چه نفعی برا امام زمان داره ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بيمارى و پيشامدهاى طبيعى، يك عارضه عمومى براى همه انسانهاست و كمتر انسانى را مى توان يافت كه در عمر چند دههاى خود، از گزند آن در امان بوده باشد. گويى اين سنّت الهى است كه همه را بدين وسيله بيازمايد و اجر صبر رنجشان را توشه آخرتشان كند. از اين رو، امام زمان عليه السلام نيز مى تواند براى ساعتها و روزهايى بيمار شود و پيكر مباركش از خارى و يا زخمی رنجور گردد، همان گونه كه امامان پيشين و پيامبران نيز روزها و گاه مانند ايوب عليه السلام سالها بيمار بوده اند. بر اين اساس، طول عمر امام زمان عليه السلام مستلزم بيمار نشدن ايشان و يا خليدن خارى در پا و سقوط از جايى و شكستگى اندام مباركشان نيست و چه بسا ناراحتى از كردار بسيارى، تن و روح مبارك ايشان را نيز بيازارد و براى چند صباحى، ايشان را به بستر بيمارى بكشاند.
📚دانش نامه امام مهدی علیه السلام ج 6 ص 291
❕امام عصر مانند انسان های دیگر زندگی طبیعی داشته و در میان مردم رفت و آمد دارد و ممکن است مانند پیامبران دیگر و ائمه به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند .
👌خداوند تا زمان ظهور ایشان تنها از جان حضرت محافظت می کند نه آنکه چنان باشد که حضرت در این مدت گرفتار آسیب ها و بیماری های جسمی نشود. بنابراین دعا و صدقه و صلوات برای ایشان بی تاثیر نمی باشد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«مردم امام خود را از دست می دهند و امامشان در جمع آنان حاضر می شود و آنها را می بیند اما آنها او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الغیبه طوسی ص161 _ کمال الدین ج2 ص346
👌وفرمود:
«برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الکافی ج1 ص339
🔷وفرمود ؛
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و در بازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد»
📚کمال الدین ج1 ص144
🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام می گوید ؛
«او مردم را می بیند و آن ها را می شناسد و مردم او را می بینند اما نمی شناسند»
📚الفقیه ج2 ص520
👌از این روایات بدست می آید که امام همانند سایر انسان ها زندگی طبیعی دارد و در بین مردم قدم می گذارد و ممکن است همانند مردمان گرفتار بیماری های جسمی نیز گردند لذا دعا کردن برای سلامتی ایشان مفید فائده است .
👌اهل بیت علیهم السلام نیز طریقه دعا کردن برای سلامتی ایشان را به ما آموخته اند چنان که امام رضا علیه السلام چنین به ما آموخت ؛
«خداوندا هرگونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان و او را در پناه خود از تمام شرور و بلایای آسمانی و زمینی محفوظ بدار »
📚مصباح المجتهد ص409
👌امام عسکری نیز در قنوت نمازهایش برای امام زمان چنین دعا می کرد ؛
«خدایا او را در پناهگاهی قرار ده تا از شر متجاوزان در امان باشد و او را از چیزهایی در امان بدار که برایش می ترسیم»
📚همان مدرک ص156
👌خود امام مهدی علیه السلام هم برای خویش چنین دعا می کرد ؛
«خدايا! مرا از چشم دشمنانم پنهان بدار و من را با اوليايم گرد هم آور و آنچه را به من وعده داده اى، به انجام رسان و مرا در روزگار غيبتم حفظ كن تا آن گاه كه ظهورم را اجازه دهى و به دست من واجبات و سنّتهاى از ياد رفته ات را زنده كن و در فرجم تعجيل كن و خروجم را آسان ساز و از جانب خودت تسلّطى پيروزمند برايم قرار بده و گشايشى روشن برايم پيش بياور و مرا به راهى مستقيم هدايت كن و مرا از همه آنچه از ستمكاران بيم دارم، نگاه دار »
📚منهج الدعوات ص 302
👌در گذشته مفصلا توضیح دادیم که امامان گرامی ما مامورند که بر اساس اسباب عادی به حیات خود ادامه دهند و از قدرت غیبی خود در مسائل مربوط به خودشان استفاده نکنند ، بنابراین نمی توان گفت که چرا امام مهدی علیه السلام با قدرت غیبی خویش از خود محافظت نمی کند ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/11516
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نشر_مجدد_به_دلیل_پرسشهای_مکرر
#بخشش_های_پنهانی_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب #شیر میذاشته دره خونه فقرا ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته #ظرفشم پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و #پنهانی او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛
«على اگر مالك شود خانه اى از طلا و خانه اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى دهد تا هيچ از آن نماند »
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144
🔸پیامبر گرامی در #وصف بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛
« اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده تر است و دل گشاده تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد »
📚کنزالفوائد ج 1 ص 148
🔸قرآن می فرماید ؛
« اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را #مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271)
🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به #مستمندان کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛
« عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر #خرما فرستاد، و دوست داشتنى ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كاملتر است.»
📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158
🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛
« پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى زد و آرد و خرما بر دوشش مى نهاد و به درِ خانه هايى كه مى شناخت، مى رفت و كسى را از آن آگاه نمى كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، #خشم پروردگار را خاموش مى كند».
📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69
🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛
« مردى را در مدينه ديدم كه #كيسه اى بر پشت و سينى اى در دست داشت و مى گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناهدِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى ام هست و آنچه پوشيده ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن».
نزديك وى آمدم و او را شناختم. #ديدم على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76
👌در این رابطه #روایات متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102
🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی #مستمندان را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند .
🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان #توزیع می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های #نیازمندان را از شیر پر می کرده است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#علی_علیه_السلام_القضم
🤔#پرسش
❔على امام اول شيعيان كودكان را گاز ميگرفت و به او لقب #قضم داده بودند ؟؟؟
ايشان كودكان را گاز ميگرفت بعد ایشان شدند شاه مردان و اسوه عدالت براى عده اى نااگاه و جاهل كه برده آخوند شده اند. (تصوير بالا) در كتاب بحارالانوار جلد بيست .. ص ٥٤ نوشته علامه مجلسي در اينمورد چنين امده است خودتان قضاوت كنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از القاب علی علیه السلام ، لقب « القضم » بوده است ، این توصیف در مورد علی علیه السلام به معناى درهم شكننده پرشدّت است، و به صورت كنايه در هلاك كردن و نابود كردن به كار مى رود.
📚لسان العرب ، ج 12 ص 487
❕علی علیه السلام به این وصف توصیف شدند از این جهت که در جنگ ها با رشادت ها و شجاعتشان ، کوبنده و خرد کننده و نابود کننده دشمنان و کفار بوده اند ، چنان که قریش وقتی علی علیه السلام را می دید ، می گفت ؛
« از قضم بپرهیزید که او هلاک کننده است »
📚النهایه ابن اثیر ، ج 3 ص 293 _ بحار الانوار ج 20 ص 67 _ مستدرک سفینه البحار ج 8 ص 538
❕یا « در جنگ احد طلحة بن ابى طلحه صاحب علم مشركين بود اسب و مبارز می طلبيد، هيچ كس جرأت ميدان او نداشت، امير المؤمنين عليه السّلام چون شير غرّنده با شمشير برّنده به سوى او تاختن كرد و رجز خواند. طلحه گفت: اى قضم! دانستم كه جز تو كس به ميدان من نيايد. پس بر آن حضرت حمله كرد و شمشيرى بر آن حضرت فرود آورد، حضرت با سپر آن زخم را دفع داد، آنگاه چنان تيغى بر فرقش زد كه مغزش برفت و بر زمين افتاد ، علی علیه السلام در برابر طلحه می گفت من قضم هستم ، من علی بن ابی طالب هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 56
👌بنابراین « قضم » به معنای درهم شکننده پر شدت است ، اصل داستانی هم که مورد استناد معاند قرار گرفت از این قرار است ؛
❕« در جنگ احُد، على عليه السلام نُه نفر از قهرمانان دشمن را به هلاكت رسانيد، اوّلين قهرمان پرچمدار دشمن شخصى به نام «طلحة بن ابى طلحه» بود كه او را كَبْشُ الْكَتيبَه (قوچ و سردار جمعيت مشرك) مى خواندند، همين كه در ميدان چشم او به على عليه السلام افتاد، گفت: يا قُضَمْ؛ امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چرا به امام على اين لقب را داده اند مى فرمايند ؛
« اين لقب قُضَمْ براى على عليه السلام به خاطر اين بود كه در سالهاى آغاز بعثت، هنگامى كه مشركان كودكان خود را وادار مى كردند كه به سوى پيامبر سنگ پرانى كنند، على عليه السلام به سوى آنها حمله مى كرد و به هر كدام كه مى رسيد گوش و بينى و عضله آنها را مى گرفت و فشار مى داد آنها بر اثر شدّت درد، با زارى و گريه به خانه مى رفتند، وقتى از علّت گريه آنها مى پرسيدند، مى گفتند:
«قَضَمَنا عَلِىٌ » على ما را گوشمالى داد و در هم کوبید .به خاطر همين بود كه طلحة بن أبى طلحه آن حضرت را قضم ياد كرد و در همان جنگ به دست على عليه السلام كشته شد »
📚تفسیر قمی ج 1 ص 114 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 682
❕در برخی از نسخه های روایت این وصف به صورت « القصم » ثبت شده است ؛
📚بحار الانوار ، ناشر دار احیاء التراث العربی ج 20 ص 52 پاورقی
👌در این صورت هم این کلمه به همان معنایی که گفته شد به کار می رود چنان که در مورد خداوند به کار رفته است .
❕خداوند می فرماید ؛
« وَ كَمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْيَةٍ كانَتْ ظالِمَةً وَ أَنْشَأْنا بَعْدَها قَوْماً آخَرِينَ » « چه بسيار مناطق آباد ستمگرى را كه ما درهم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم » ( انبیاء 11)
👌یا علی علیه السلام در توصیف خداوند فرمود ؛
« أمّا بعد فإنّ اللّه لم يقصم جبّاري دهر قطّ إلّا بعد تمهيل و رخاء » « خداوند هرگز ستمگران دنيا را در هم نشكسته، مگر بعد از آنكه به آنان مهلت داده و نعمت فراوان بخشيده »
📚نهج البلاغه خطبه 88
❕یا در نامه شیعیان به امام حسین علیه السلام آمده بود ؛
« فَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيد » «خداى را سپاس مى گوييم كه (معاويه) آن دشمن ستمكار و كينه توز را نابود ساخت و درهم شکست»
📚بحار الانوار ج 44 ص 333
👌روشن است که عمل علی علیه السلام در برابر فرزندان مشرکین هیچ قبحی ندارد ، چرا که آنان قدم در راه پدران خود گذاشته بودند و پیامبر گرامی را مورد اذیت و قرار دادند ، علی علیه السلام هم برای دفاع از پیامبر گرامی ، آنان را تنبیه نمود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با حیوان و عدم بطلان روزه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2700
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نزدیکی با همسر از مقعد در ماه رمضان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2701
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید ؛ « « جلوی گرسنه های بیچاره در طول سال هر چقدر غذا بخوری مشکلی نیست اما جلوی روزه دارانی که خودشان خواستند چیزی نخورند نباید چیزی خورد » به همراه « چرایی ممنوعیت روزه خواری علنی در ماه رمضان » را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2702
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2703
#سایت_ما
ipasookh.ir
#پاسخی_به_سلبریتی_بیسواد_واکسن_کرونا
🤔#پرسش
❔علی کریمی فوتبالیست معروف اخیرا این جمله را استوری کرده است لطفا نظر خود را بیان کنید ؛
« در حال حاضر در 179 کشور درگیر کرونا هستند، از 50 خدای مختلف درخواست کمک می شه ولی تا بحال هیچ کدام از خداها کمک نکرده اما وقتی علم واکسن آن را پیدا کند هرکسی از خدای خود تشکر می کند. »
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که عالم دارای خالقی یکتا و توانا است که وجودش از هیچ کمالی خالی نیست و هیچ گونه ضعف و نقصانی ندارد و منبع فیض و وجود عالم است ، ما این خدا را الله می نامیم و معتقدیم که دیگران در تشخیص خدای واقعی در گمراهی فرو رفته اند و موجوداتی را که سراپا نقص و نیاز هستند ، به عنوان خدا گرفته که توانایی انجام هیچ کاری را در عالم ندارند .
👌و معتقدیم که سراسر جهان فعل خدا است، و تمام كارها، حركتها، تأثير و تأثّرها به ذات پاك او منتهى مى شود، و در حقيقت: «لا مُؤَثِّرَ فى الْوُجُوْدِ الَّا اللَّهُ» «هيچ موجودى تأثير مستقل ندارد جز خداوند». حتى اگر شمشير مى بُرد، و آتش مى سوزاند، و آب، گياهان را مى روياند، همه به اراده و فرمان او است، و خلاصه هر موجودى هر اثرى دارد از ناحيه خداوند است ، چنان که خودش می فرماید ؛
« (آرى،) اين خداى باعظمت، پروردگار شما است! هيچ معبودى جز او نيست؛ آفريدگار همه چيز است؛ او را بپرستيد. و او نگهبان و مدبّر هر چيزى است». ( انعام 102) و می فرماید ؛« بگو: خدا آفريننده همه چيز است؛ و اوست يكتا و حاكم بر همه چيز» ( رعد 16)
👌همان خدا ویروس کرونا را هم ایجاد کرده است که فلسفه شیوع آن در گذشته مورد بحث تفصیلی ما قرار گرفته است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11622
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11714
👌خدایی که ما می شناسیم ، مصائب و شرور را ایجاد می کند تا در پی آن جامعه بشری را رشد و پرورش دهد تا آنان بتوانند با علم و قدرت و اختیاری که خداوند به آنان داده است در زندگی دنیوی خود بهره مندی های بیشتری کسب کنند .
❕بسيار مى شود كه حوادث و پديده هايى كه ظاهراً در شمار شروراند سرچشمه خيرات و بركات مختلفى مى شوند. بسيارى از محروميتها سبب شكوفائى استعدادها و تلاشهاى عظيم مى شود، چرا كه انسان به هر حال براى جبران محروميتش به پا مى خيزد، و تمام آنچه را در درون وجود دارد به كار مى گيرد، و همانها غالباً سبب جهشهاى علمى و اجتماعى مى گردد.
🔸بسيارى از نيازها و محروميتها سرچشمه اختراعات بزرگ شده است، و بسيارى از كمبودها مقدّمه پيدا كردن منابع مهم جديد گرديده است . گياهانى كه در لابه لاى سنگها مى رويند، و درختانى كه در دل بيابانها با انواع كمبودها پرورش مى يابند، استحكام چوب و دوام آتش آنها از گياهان ناپرورده در كنار نهرها به مراتب بيشتر است، انسان نيز مشمول همين قانونند.
👌صحرانشينان كه دائماً با مشكلات دست و پنجه نرم مى كنند، و با انواع حيوانات وحشى دست به گريبانند، مردمى شجاع و نيرومند و پر استقامتاند، در حالى كه شهرنشينانى كه در ناز و نعمت و امنيت به سر مى برند نسبت به آنها در برابر حوادث سست و كم تواناند.
❕قرآن مجيد در اين زمينه بيان لطيفى دارد، مى فرمايد ؛
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً- إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً: « (آرى) به يقين با سختى آسانى است. مسلّماً با سختى آسانى است». (سوره شرح آیات 5_6)
👌اشاره به اينكه پيوند اين دو گاه آنچنان قوى و نزديك است كه گوئى هر دو در كنار هم قرار دارند، همانگونه كه از كلمه «مع» استفاده مى شود.
❕اين نكته نيز قابل توجّه است كه عُسر با الف و لام يسر به صورت نكره ذكر شده كه در اينگونه موارد براى بيان عظمت است يعنى با سختى ها آسانىهاى مهمّى است.
👌بعضى از مورخان يكى از عوامل مهم پيشرفت سريع مسلمانان را در آغاز اسلام همان انبوه مشكلاتى مى دانند كه مسلمين در ميان آن پرورش يافته بودند و در سايه آن افراد سلحشور و پرقدرت و آبديده شدند، در حالى كه يكى از عوامل عقب نشنى مسلمانان قرون بعد زندگى مرفّه و بى دردسر، و پرورش در ميان انواع ناز و نعمت بود.
📚پیام قرآن ج 4 ص 563
❕یكى از نويسندگان غرب مى گويد ؛
« من عقيده ندارم كه هر فرد لازم است مصيبت بكشد، ولى اين را مى دانم كه مصيبت غالباً مفيد فايده است بلكه ضرورت دارد، امّا با اين شرط كه شخص بداند چگونه با رنجها روبرو شود و اين كار را از كارهاى آموزنده و اساسى زندگى بشمرد.»
📚رمز موفقیت
🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌اين تعبير بسيار دقيق است كه هرگز انسان نبايد به استقبال مصائب رود، و يا در مقابل آنها خاموش بنشيند و مبارزه با عوامل مصيبت نكند، ولى با اين حال نبايد فراموش كرد كه بخش مهمّى از مصائب ناخواسته كه ما قدرت مبارزه با آن را نداريم مى تواند تبديل به عوامل سازندهاى در زندگى ما گردد.
❕الكسيس كارل فيلسوف و پزشك معروف فرانسوى، در كتاب خود انسان موجود ناشناخته چنين مى نويسد ؛
« افراد ثروتمند كه يك عمر با ثروت و خوشى گذرانده اند، و از هر حيث نيرومند و قوى بوده اند فرزندانشان به اعتماد ثروت پدر (غالباً) از كار كناره گيرى مى كنند، و اسباب ضعف نفس و نابودى نيرو و استعداد خلّاق خود را فراهم مى سازند.»
📚انسان موجود ناشناخته ص 152
❕و به عكس بسيارى از كسانى كه فرزندانشان در ميان انبوه مشكلات پرورش مى يابند به پيروزی هاى چشمگير و موفقيتهاى فراوان دست مى يابند.
👌اميرمؤمنان على عليه السلام در نامه 45 نهج البلاغه در پاسخ اين سؤال كه چگونه ممكن است آن حضرت با استفاده از غذاهاى بسيار ساده و ناگوار قدرت مقابله با شجاعان عرب را داشته باشد مى فرمايد ؛
«آگاه باشيد درختان بيابانى چوبهايشان محكمتر است، ولى درختان سرسبزى كه همواره در كنار آب قرار دارند پوستهاى نازكتر و كم داوم ترى دارند و گياهان بيابانى كه جز با آب باران سيراب نمى شوند، آتشى شعله ورتر و پردوامتر دارند»
📚نهج البلاغه نامه 45
👌بنابراین اگر روزی بشر موفق به کشف واکسن و داروی کرونا شود ، ما باز هم دست سپاس به درگاه خداوند خالق و مدبر جهان بلند می کنیم و او را شکر می کنیم زیرا ؛
1⃣او با ایجاد مصیبت کرونا بشر را در کوره حوادث قرار داد تا آبدیده شود و استعدادهایش شکوفا شود و در برابر مشکلات مشابه مقاوم شود و بتواند زندگی دنیوی لذت بخش تری داشته باشد و به خداوند عالم توجهش بیشتر شود و سلاح مقابله با بیماری و ویروس های مشابه را به دست آورد .
2⃣بشر با امکاناتی که خداوند در اختیارش گذاشته است موفق به کشف واکسن و درمان کرونا می شود ، این امکانات هم مواهب طبیعی است که در عالم وجود داشته و بشر از آن در جهت درمان بهره می گیرد و هم امکانات موجود در وجود بشر را شامل می شود ، بشر با قدرت و اختیار و صحت و توانایی و عقل و استعدادی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، می توانید پله های ترقی را بپیماید ، بنابراین در هر صورت ما سپاسگزار خداوند یا همان الله بوده و خواهیم بود .
❕به سلبریتی بی سواد هم توصیه می کنیم که به جای بازنشر سخنان بیخدایان قدری در جهان و عالم آفرینش تامل کند و با خدای واقعی عالم بیشتر آشنا شود ، همان خدایی که امثال او روزی خوار سفره اش هستند و با امکاناتی که او به آنها داده است توانستند به جایی برسند اما متاسفانه هم اینک قدم در مسیر ناسپاسی برداشته اند چنان که الله می فرماید ؛
« مرگ بر اين انسان، چقدر كافر و ناسپاس است؟ - (خداوند) او را از چه چيز آفريد؟- از نطفه ناچيزى او را آفريد، سپس اندازه گيرى كرد و موزون ساخت.- سپس راه را براى او آسان ساخت.- بعد او را ميراند و در قبر پنهان نمود.- سپس هر زمان بخواهد او را زنده مى كند- چنين نيست كه او مى پندارد، او هنوز فرمان الهى را اطاعت نكرده است » ( عبس 17_23)
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir