eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ معاند در مورد توصیه برخی روایات به ازدواج با زنان باسن بزرگ را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2778 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است مکان قبر فاطمه سلام الله علیها مشخص است و شیعه اسناد آن را پنهان می کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2779
🤔 ❔آیا این مطلب صحت دارد درباره علت به کار بردن لفظ «یا علی» هنگام خداحافظی از پیامبر سؤال شد: یا رسول الله ما وقتی صحبتمان، و حرفمان با یکی تمام می شود، پایان کلاممان، او را به خدا می‌سپاریم، به بیان پارسی می‌گوییم: خداحافظ و به زبان عربی می‌گوییم: فی امان الله. اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشویم، نوعی بی ادبی می‌پنداریم شما وقتی در معراج با خدا هم‌صحبت شدید، پایان جمله که نمی‌توانستید به ذات خدا عرضه بدارید: تو را به خدا می‌سپارم آخرین جمله رد و بدل شده، بین شما و خدا چه بود؟ آن‌حضرت فرمود: در پایان صحبت، خداوند سبحان به من «یا علی» گفت، من نیز به خدای خود «یا علی» گفتم. این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود ❕❕ 💠💠 👌حکایت مربوطه در روایتی نیامده است ، آنچه در مورد علی علیه السلام در آمده است موارد دیگری است که از جمله آن دو حکایت زیر است . ❕امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی می فرماید ؛ « زمانی که به رفته بودم ، در دل عرش ملکی را دیدم که در دستانش شمشیری از نور است که با آن شمشیر بگونه ای حرکت انجام می داد که علی بن ابی طالب با ذو الفقار انجام می داد ، فرشتگان هر گاه مشتاق علی بن ابی طالب می شدند به صورت آن ملک نگاه می کردند ، من گفتم پرودگارا آیا این فرد ، علی بن ابی طالب است ؟ پرودگار مرا مخاطب قرار داد که ای محمد این فرشته ای است که او را به صورت علی خلق کرده اند و حسنات و تسبیح و تقدیس او را تا روز قیامت برای علی بن ابی طالب می نویسم » 📚عیون الاخبار ج2 ص131 👌در نقل دیگری آمده است ؛ « فرشتگان از محبتشان به علی نزد خدا شکایت کردند ، خداوند نیز آن ملک را از نور به صورت علی ( برای آنها ) آفرید ...» 📚ارشاد القلوب ج2 ص233 👌در نقل دیگری آمده است که از پیامبر گرامی پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو گفته و تو را مخاطب قرار داد؟ 👌 آن‌حضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابی‌طالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا ، تو با من سخن می‌گویی یا على. سپس فرمود: اى احمد .من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمی‌شوم و به موجودات تعریف نمی‌شوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوست‌تر از على بن ابی‌طالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا آرام بگیرد». 📚بحار الانوار ج38 ص312 📚کشف الغمه ج1 ص106 📚الطرائف ج1 ص155 👌البته باید توجه داشت که منظور از سخن گفتن خدا سخن گفتن با زبان نیست زیرا سخن گفتن با زبان و از طریق تارهای صوتی از عوارض جسم است و درباره خداوند که منزه از جسم وجسمانیت است مفهوم ندارد بلکه منظور سخن گفتن به وسیله ایجاد امواج صوتی در فضاست چرا که خدا قادر است بر اینکه امواج صوتی را در فضا بیافریند و این امواج را به گوش انبیا و پیامبرانش برساند و پیام خود را از این طریق به آنها ابلاغ کند آنچنان که قرآن درمورد تکلم با موسی بن عمران در وادی ایمن گواهی میدهد که امواج صوتی درآن درخت مخصوص ایجاد شده وموسی را به سوی خود فرا خوانده است 📚تفسیر نمونه ج2 ص478 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ائمه اهل بیت علیهم السلام ، شیعیان را منافق و احمق خطاب می کردند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2780 ipasookh.ir
🤔 ❔احمقانه ترين ادعاى متوليان اسلام و آخوندهاى اين دين اين است كه قرآن را از نظر فصاحت و بلاغت بى مثال مينامند. ١) اگر قرآن فصيح و بليغ است پس اين همه كتاب تفسير و تأويل كه همه هم با هم اختلاف دارند براى چيست؟ كتابى كه واضح و روشن باشد چه نيازى به اين همه تفسير مختلف دارد؟؟ ٢) طبق ادعاى خود قرآن در آيه ٧ آل عمران، فقط قسمتى از آيات قرآن واضح است و باقى اش نامفهوم و مبهم است و تاويلش را هم فقط خود الله ميداند! اين خودش اعترافى به عدم بلاغت قرآن ميباشد كه در متن آيات قرآن قرار دارد. ▪️همين دو ليل كافى است تا ادعاى پيروان اسلام را به يك ادعاى مضحك و احمقانه مبدل سازد ❗️ 💠💠 👌قرآن در کمال فصاحت و بلاغت است یعنی الفاظ سنگین و نامانوس و بد آهنگ در قرآن نیست و عالی ترین مفاهیم را در قالب های زیبا و بلیغ عرضه می کند ، چنان که در هنگام نزول قرآن ، عرب آن زمان را که خود را در اوج فصاحت و بلاغت کلامی می دیدند در برابر قرآن تسلیم شدند ، چنان که نقل می کنند هنگامى كه آيات سوره غافر نازل شد؛ پيامبر اسلام در مسجد الحرام به نماز ايستاده بود، وليد بن مغيره مخزومى- مرد معروف و سرشناس مكه كه سران قريش به عقل و درايت او اعتقاد داشتند و در مسائل مهم با او به شور مى ‏پرداختند- نزديك حضرت بود و تلاوت آيات را گوش مى ‏داد. هنگامى كه پيامبر متوجه اين معنا شد، آيات را تكرار كرد، اين آيات سخت وليد بن مغيره را تكان داد و هنگامى كه به مجلس قومش (طايفه بنى مخزوم) بازگشت؛ گفت: «به خدا قسم! هم اكنون كلامى از محمد شنيدم كه نه شباهت به سخن انسان‏ها دارد؛ و نه به سخنان پريان»، «گفتار او شيرينى و زيبايى و طراوت فوق العاده‏ اى دارد؛ شاخه‏ هايش پر ميوه و ريشه هايش پر مايه؛ و سخنى است كه از هر سخن ديگر بالاتر مى‏ رود و هيچ سخنى بر آن برترى نمى ‏يابد. اين را گفت و به منزلش بازگشت » 📚مجمع البیان ج 6 ص 587 _ مفاتیح الغیب ج 20 ص 259 ❕در سيره ابن هشام مى‏ خوانيم كه سه نفر از سران قريش (ابوسفيان و ابوجهل و اخنس بن شريق) شبى از شب‏ها براى شنيدن آيات قرآن به صورت مخفيانه نزد خانه پيامبر آمدند در حالى كه حضرت نماز مى‏ خواند و آيات قرآن را تلاوت مى‏ كرد هر كدام در گوشه‏ اى پنهان شدند، بى آنكه ديگرى با خبر شود و تا صبح گوش به تلاوت قرآن سپردند و هنگام طلوع فجر متفرق شدند؛ ولى به زودى در جاده، يكديگر را ديدند و هر كدام به نحوى، ديگرى را سرزنش كرد ديگر اين كار را تكرار نكنيد كه اگر بعضى از سفيهان شما اين منظره را ببينند؛ افكارى براى آنها پيدا مى‏ شود»! شب ديگر همين كار را تكرار كردند و صبح هنگامى كه يكديگر را مشاهده كردند همان سخنان شب قبل و همان سرزنش‏ها و قرارداد عدم تكرار چنين كارى را مطرح كردند، و به خانه ‏هاى خود رفتند؛ اتفاقاً شب سوم نيز همين مسأله دقيقاً تكرار شد، و صبح هنگامى كه يكديگر را بار ديگر ملاقات كردند، بعضى گفتند: «ما از اينجا تكان نمى‏ خوريم تا عهد و پيمان ببنديم و براى هميشه اين كار را ترك كنيم»، سرانجام پيمان بستند و متفرق شدند » 📚سيره ابن هشام، ج 1، ص 337. 👌همگان اگر چه معانی ابتدایی آیات قرآن را می دانند ( چنان که مشرکین متوجه می شدند ) اما چون قرآن در اوج بلاغت است و عالی ترین مفاهیم را در رساترین الفاظ بیان می کند ، ما نیاز به تفسیر داریم تا به آن مفاهیم عالی دست رسی بیشتری پیدا کنیم و بیشتر از قرآن بفهیم ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ « قرآن ظاهرش زيبا و آراسته و باطنش عميق و ژرف است، نكات شگفت‏ آورش هرگز تمام نمى ‏شود، اسرار نهفته ‏اش پايان نمى‏ گيرد و ظلمات (جهل و گمراهى) جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد » 📚نهج البلاغه خطبه 18 ❕یا امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » 📚بحار الانوار ج89 ص94 ❕لذا خداوند به پیامبرش فرمود که قرآن را نازل کرده تا او و اهل بیتش آیاتش را برای مردم تبیین کنند و آنان را با معانی عالی و عمیق و بطون قرآن بیشتر آشنا کنند ؛ 📚نحل 44 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 176 باب 13 👌و اختلاف در تفسیر قرآن از این جهت است که برخی از مفسرین برای رسیدن به معارف عالی قرآن سعی کرده اند از طریقی غیر از طریق هدایتی پیامبر و امامان معصوم علیهم السلام وارد شوند که چنین رویه ای نتیجه مطلبوبی برای آنها نداشته است . 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 2⃣خداوند نگفته است که قسمتی از آیات قرآن واضح و قسمتی نامفهوم و مبهم است ، و تاویل آیات مبهم را هم فقط خدا می داند تا شما این کلام را دلیلی بر عدم بلاغت قرآن بدانید ، بلکه می گوید قسمتی از آیات قرآن محکم و قسمتی دیگر متشابه است و تاویل متشابهات را نیز خدا و راسخون در علم می دانند ، چنان که فرمود ؛ « او كسى است كه اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرد، كه قسمتى از آن، آيات" محكم" [صريح و روشن‏] است، كه اساس اين كتاب مى ‏باشد، (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، بر طرف مى‏ گردد.) و قسمتى از آن،" متشابه" است ، اما آنها كه در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات‏ اند، تا فتنه ‏انگيزى كنند (و مردم را گمراه سازند)، و تفسير (نادرستى) براى آن مى ‏طلبند، در حالى كه تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى ‏دانند » ( آل عمران 7) 👌مراد از « آياتٌ مُحْكَماتٌ » آياتى است كه مفهوم آن به قدرى روشن است كه جاى گفتگو و بحث در آن نيست، آياتى همچون قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ( اخلاص 1) بگو او است خداى يگانه » ، لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ ( شوری 11)" هيچ چيز همانند او نيست"، اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ ( زمر 26)" خداوند آفريننده و آفريدگار همه چيز است"، لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ( نساء 11) " سهم ارث پسر معادل سهم دو دختر است" و هزاران آيه مانند آنها در باره عقايد و احكام و مواعظ و تواريخ، همه از محكمات مى ‏باشند. ❕اين آيات (محكمات) در قرآن" ام الكتاب" ناميده شده، يعنى اصل و مرجع و مفسر و توضيح دهنده آيات ديگر است. 👌واژه" متشابه" در اصل به معنى چيزى است كه قسمت‏هاى مختلف آن، شبيه يكديگر باشد، به همين جهت به جمله ‏ها و كلماتى كه معنى آنها پيچيده است و گاهى احتمالات مختلف در باره آن داده مى‏ شود،" متشابه" مى‏ گويند، و منظور از متشابهات قرآن همين است، يعنى آياتى كه معانى آن در بدو نظر پيچيده است، و در آغاز، احتمالات متعددى در آن مى‏ رود، اگر چه با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن است. ❕براى نمونه آيات متشابه، قسمتى از آيات مربوط به صفات خدا و چگونگى معاد را مى ‏توان ذكر كرد، مانند" يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ" دست خدا بالاى دستهاى آنها است" (فتح 10) كه درباره قدرت خداوند مى‏ باشد" وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » خداوند شنوا و دانا است" ( بقره 224) كه اشاره به علم خدا است و مانند" وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ ترازوهاى عدالت را در روز رستاخيز قرار مى‏ دهيم" ( انبیاء 47)كه در باره وسيله سنجش اعمال سخن مى ‏گويد . 👌بديهى است نه خداوند دست (به معنى عضو مخصوص) دارد و نه گوش (به همين معنى) و نه ترازوى سنجش اعمال، شبيه ترازوهاى ماست، بلكه اينها اشاره و کنایه از مفاهيم كلى قدرت و علم و وسيله سنجش مى ‏باشد. 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 433 👌قرآن چون در اوج بلاغت است ، برای افاده معانی ، از محسناتی چون ایجاز ، تشبیه ، مجاز ، استعاره ، کنایه و ...که در علم بلاغت مفصلا پیرامون آن بحث می شود استفاده می کند ، به خاطر همین مساله ، مثلا از قدرت خداوند تعبیر به دست یا از وسیله سنجش اعمال تعبیر به ترازو و ... می کند که همین استفاده کردن ها برای برخی ممکن است ایجاد شبهه کند که آنان با رجوع به آیات محکم می توانند از خود رفع شبهه کنند . ❕بنابراین وجود آیات متشابه در قرآن گواه بر بلاغت قرآن است که چون قرآن بلیغ است از محسناتی چون استعاره و کنایه و ... استفاده می کند که افراد ساده لوح ممکن است برایشان ایجاد شبهه شود که وظیفه آنان تدبر بیشتر و تامل پیرامون آیات محکم است . 3⃣در پاسخی در گذشته نیز مفصلا توضیح داده ایم که تاویل و مفهوم متشابهات را خداوند و راسخون در علم که اهل دقت و نظرند و آگاه به محکمات هستند می دانند و فهم آیات متشابه اختصاص به خداوند ندارد که در ذیل می توانید بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2781 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است اسلام برای تبلیغ بهشت از زنان استفاده تبلیغاتی کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2782
🤔 ❔آیا امام زمان وقتی ظهور کند ، کشتار می کند ❗️تا جایی که مردم می گویند اگر او از آل محمد بود چنین نمی کرد ❕❕ 💠💠 👌سیره حکومتی امام مهدی علیه السلام ، همان سیره پیامبر گرامی است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «قائم، از فرزندان من است. نام او، نام من، كنيه او كنيه من، اخلاقِ او اخلاق من، و شيوه او شيوه من است » 📚كمال الدين یک جلدی ص 411 ، إعلام الورى ج 2 ص 227 ❕محمّد بن مسلم می گوید ؛ « از امام باقر عليه السلام پرسيدم: قائم هنگامى كه قيام مى‏ كند، چگونه ميان مردم رفتار مى ‏نمايد؟ امام علیه السلام فرمود: «همان رفتارى كه پيامبر خدا كرد تا اسلام را چيره نمايد». گفتم: رفتار پيامبر خدا چه بود؟ فرمود: «آنچه را در جاهليت بود، باطل كرد و با عدالت‏ ورزى ميان مردم، از نو آغاز نمود. قائم عليه السلام نيز همين گونه است. چون قيام كرد، آنچه را به روزگار سازش [با دشمنانمان‏] در دست مردم بوده، باطل مى‏ كند و با عدالت‏ ورزى ميان آنان، از نو آغاز مى ‏نمايد». 📚تهذيب الأحكام ج 6 ص 154 👌سیره پیامبر گرامی بر مبنای عدالت و نرم خویی بوده است ، چنان که خداوند فرمود ؛ « از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مى‏ شدند بنا بر اين آنها را عفو كن و براى آنها طلب آمرزش نما » ( آل عمران 160) ❕در هنگام فتح مکه هنگامى كه شنيد يكى از فرماندهان سپاه، شعارهاى انتقام جويانه سر داده است و مى ‏گويد ؛ «امروز روز جنگ وخونريزى و انتقام است، امروز احترام افراد پايمال مى‏ گردد، امروز روزى است كه خداوند قريش را ذليل كرده است» فوراً دستور بركنارى او را صادر كرد و فرمود: به جاى اين شعار (زشت و ناروا) چنين شعار دهند: «امروز روز بخشش است ... امروز خداوند قريش را عزيز كرد.» ❕حتى موقعى كه بزرگان مكه صف كشيده بودند ببينند پيامبر اسلامم درباره آنها چه حكمى صادر مى ‏كند- و بسيارى از مردم انتظار شدت عمل و خشونت فوق العاده ‏اى را از اين دشمنان كينه توز داشتند- رو به آنها كرده فرمود: «چه مى ‏گوييد و چه گمان مى‏ بريد از من نسبت به خودتان؟» سران مكه گفتند: «ما جز نيكى از تو گمان نداريم ...» پيامبرفرمود: «من به شما همان مى‏ گويم كه يوسف به برادران جفاكار خود گفت": لا تَثْريبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمينَ اذْهَبُوا وَ انْتُمُ الطُّلَقاءُ"»: «" توبيخ و ملامتى امروز بر شما نيست، خداوند شما را مى‏ بخشد و او ارحم الراحمين است". برويد همه شما آزاديد.» 📚بحار الانوار، ج 21، ص 105 و 130 _ حَبيب السِيرَه، ج 1، ص 288 و تاریخ طبرى ج 2، ص 334 _ کامل ابن اثير، ج 2، ص 246. ❕بنابراین همان ملاطفت و رافتی که در سیره پیامبر در برخورد با دشمنان بود ، در سیره امام مهدی علیه السلام هم می باشد ، لذا در نقل های متعددی آمده است که همگان از وجود امام مهدی علیه السلام راضی و خشنود هستند . 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ «مهدی را ساکنان زمین و آسمان دوست دارند» 📚بحارالانوار ج 51، ص 74 🔶در روایت دیگر فرمود ؛ «بسوی مهدی امت روی می آورند مانند روی آوردن زنبور عسل بسوی ملکه خود» 📚الحاوی للفتاوی،ج 2، ص 153 🔶و در روایت دیگر فرمود ؛ «مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده و عدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد» 📚الغیبه، شیخ طوسی، ص 179 🔶در روایت دیگری آمده است ؛ « حتی پرندگان آسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند» 📚بحارالانوار،ج 51، ص80 👌و یا فرمود ؛ « ساكنان آسمان و زمين، از او راضى اند و آسمان، قطره‏ اى از بارانش را نمى ‏گذارد، جز آن كه بر او فرود مى ‏ريزد، و زمين، چيزى از آبش را نمى‏ نهد، جز آن كه براى او بيرون مى ‏دهد، تا آن جا كه زندگان آرزو مى ‏كنند كه مردگان [زنده و كنار آنها] بودند » 📚المصنّف، عبد الرزّاق ، ج 11 ص 371 ❔آيا در چنين جامعه‏ اى كه عموم مردم از كوچك و بزرگ، پير و جوان، زمينى و آسمانى و ... به او عشق مى ‏ورزند و از صميم قلب دوستش دارند و مطيع اوامر و دستورات او هستند، نيازى دائمى و گسترده به قدرت فيزيكى و خشونت هست؟ 👌بر پایه همین رافت و حسن رفتار امام علیه السلام است که در زمان ایشان همگان در مسیر صحیح قرار می گیرند ، چنان که امام باقر عليه السّلام فرمود ؛ «همه شهرها تسليم او مى‏ شوند. هيچ كافرى باقى نمى‏ ماند، جز اينكه ايمان مى ‏آورد و هيچ تبهكارى باقى نمى‏ ماند، جز اينكه صلاح پيشه مى‏ كند ... او بر شرق و غرب عالم، مالك مى ‏شود.» 📚الاحتجاج، ج 2، ص 290 _ بحار الانوار، ج 52، ص 280 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❕البته طبیعی است که امام مهدی علیه السلام در برابر کافران و منافقانی که در برابرشان ایستادگی می کنند و لشگرکشی ها می کنند ، دست به شمشیر می برند و با شدت عمل برخورد می کنند ، چنان که پیامبر گرامی در برابر کفاری که در برابر ایشان ایستادند و نبردهاآغاز کردند ، دست به شمشیر برد ، بنابراین ما ادعا نمی کنيم كه هنگام قيام امام زمان عليه السّلام هيچ‏گونه قتل و كشتارى رخ نمى‏ دهد؛ زيرا مسلّما اين واقعه عظيم بدون برطرف كردن خارها و دشمنان سر راه آن حضرت ميسّر نخواهد شدو لذا در روايات مشاهده مى‏ كنيم كه اهل بيت عليهم السّلام بر اصل قتل و خونريزى هنگام ظهور و قيام حضرت اشاره كرده ‏اند. ❕بشير بن ابى اراكه نبّال مى‏ گويد هنگامى كه به مدينه وارد شدم به طرف منزل ابو جعفر امام باقر عليه السّلام رفتم ... عرض كردم: مرجئه مى ‏گويند: هنگامى كه قيام قائم روى دهد همه كارها براى او هموار خواهد شد و به اندازه يك ظرف حجامت هم خون نمى‏ ريزد. حضرت فرمود ؛ «هرگز چنين نيست، سوگند به آن‏كه جانم به دست اوست كار به اينجا مى‏ انجامد كه ما و شما عرق و خون بسته‏ شده را پاك خواهيم كرد.» 📚الغيبة، نعمانى، ص 283؛ بحار الأنوار، ج 52، ص 356. ❕اما این نبردها محدود بوده و انحصار دارد در دشمنان لجوج و سرسختی که مانع رسیدن دعوت امام مهدی علیه السلام به جهانیان می شوند ، و روایاتی که پیرامون کشتار امام علیه السلام وارد شده ، ناظر به این دشمنان است ، اگر چه روایات مذکور خالی از مناقشه نیست و روایات ضعیف هم بین آنها وجود دارد چنان که مرحوم طبرسی می گوید ؛ «اگر درباره چگونگى حكومت حضرت ولى‏ عصر و برخى از اقدامات ايشان سؤال شود كه چگونه است؟ آيا با شدت و عنف خواهد بود؟ بايد گفت: هرگز حكومت آن حضرت با شدّت و عنف نخواهد بود و حتى اگر روايتى در اين مورد (اعمال خشونت در حكومت حضرت) پيدا شد، صحيح نمى ‏باشد و روايات صحيحى وجود ندارد كه آن حضرت با شدّت و عنف رفتار خواهد كرد » 📚بحار الانوار ج 52 ص 382 ❕روایتی هم که مورد پرسش در مورد خشونت امام مهدی علیه السلام قرار گرفت از این قرار است که از امام باقر عليه السّلام نقل است که فرمود ؛ «اگر مردم بدانند كه مهدى به هنگام خروج [با ستمگران‏] چه مى‏ کند، بيشتر آنان دوست مى‏ دارند كه او را درك نكنند و آن كشتار را نبينند! آگاه باشيد كه او از قريش آغاز مى‏ کند و از آنها جز شمشير دريافت‏ نمى‏ كند و به آنها جز شمشير نمى ‏دهد. بسيارى از مردم مى‏ گويند: اين از آل محمد نيست؛ زيرا اگر از آنان بود، ترحم مى ‏كرد» 📚 الغيبة، نعمانی ، ص 233 ❕این نقل از جمله نقلهای ضعیفی است که در رابطه با حکومت امام مهدی علیه السلام وارد شده است ، زیرا علاوه بر آنکه مخالف مطالب فوق الذکر در چگونگی سیره حکومتی ایشان است ، از نظر سندی هم ضعیف است ، در سند آن محمد بن حسان الرازی است که نجاشی می گوید از ضعفاء نقل حدیث می کرده و ابن الغضائری هم می گوید او ضعیف است و روایاتش قابل استناد نیست ؛ 📚رجال علامه حلی ص 255 ❕و محمد بن علی الکوفی نیز در سندش قرار دارد که توثیقی ندارد ؛ 📚زبده المقال من معجم الرجال ج 2 ص 360 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#کشتار_امام_مهدی_علیه_السلام_و_اعتراض_مردم 🤔#پرسش ❔آیا امام زمان وقتی ظهور کند ، کشتار می کند ❗️تا
👌پاسخ معاند در مورد روایتی هم که می گوید امام مهدی علیه السلام از هر هزار نفر ، نهصد و نود و نه نفر را می کشد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2783
👌پاسخ پرسشهای کاربر ؛ 1⃣آیا فاطمه صدیقه سلام الله علیها برای امام حسین علیه السلام گریه می کند و در کربلا حاضر بوده اند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2784 2⃣چرا زن حائض نمی تواند به مسجد برود ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2785 3⃣چرا زن حائض روزه را باید قضاء کند اما نماز نیازی به قضاء ندارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2786 ipasookh.ir
👌معاند مدعی است که بوسیدن و لمس حجر الاسود در جوار خانه خدا همان بت پرستی است در حالی که بت پرستان ، بت های خود را می پرستیدند و برای آنان تاثیر استقلالی قائل بودند ، اما ما حجر الاسود را نمیپرستیم ، بلکه از باب تجدید عهد با خداوند آن را لمس می کنیم ، در ذیل در این رابطه مفصلا توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2787 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است رسیدن کرونا به کعبه دلیلی بر ناتوانی خداوند است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2052 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است پیامبر گرامی به ترور مخالفانش تشویق می کرده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970 ipasookh.ir
🤔 ❔مراسم سالگرد ارتحال برای رهبر اجنه زعفر جنی در یک مسجد در تهران! ❕در شرایط کرونا که برگزاری تجمعات مذهبی ممنوع شده، برای سالگرد ارتحال "زعفر جنی"، رهبر اجنه، تو یه مسجد در غرب تهران مراسم برگزار می کنند ❗️❗️ 💠💠 👌وجود شخصیتی به نام جعفر جنی واقعیت خارجی ندارد و در منابع مورد استناد و متقدم خبری از آن ، واقع نشده است و برای اولین بار ملا کاشفی جریان مذکور را در کتاب روضه الشهداء به این نحو و مضمون می آورد ؛ «روزى پيامبر خدا در صحرايى خشك و بى آب و علف فرود آمدند. اصحاب آن حضرت به او گفتند: در اين بيابان چاهى است كه كسى نمى تواند از آن آب بر دارد. چاه متعلق به جن ها است و هر كس بخواهد از آب چاه استفاده كند، كشته مى شود. يكى از صحابه داوطلب مبارزه با جن ها شد. او رفت و بر سر چاه كه رسيد، يكى از جن ها كارى كرد كه آن فرد مثل زغال خشك و سياه شد. به پيامبر خبر دادند كه فلان كس كشته شد. هيچكس نتوانست به جنگ جن ها برود. پيامبر حضرت على را با عده اى فرستاد تا از چاه آب بياورند. جن ها مانع شدند. آن حضرت با آنان جنگيد و چند نفر از آنان را كشت. جن ها ترسيدند و به درون چاه رفتند. على دلو خواست. دلو را داخل چاه انداخت ولى جن ها طناب دلو را مى بريدند. حضرت على ناچار شد خودش وارد چاه شود. آن حضرت را با طنابى داخل چاه فرستادند. جن ها طناب را بريدند و حضرت على داخل آب افتاد. در درون چاه با جن ها جنگيد، آنها را شكست داد، پادشاه آنان را كشت و بقيه مسلمان شدند. ❕يكى از مسلمان شده پسر پادشاه بود، حضرت على نام او را زعفر گذاشت و تاج شاهى را هم بر سر او نهاد. حضرت على بيرون آمد. دلوها را آوردند، آب كشيدند و همه نيروها آب خوردند. ماهها و سالها گذشت، حادثه كربلا پيش آمد، ياران امام حسين همه به شهادت رسيدند، آن حضرت تنها بود و فرياد كمك خواهى او بلند بود. در همان ساعتها زعفر جنى در جشن عروسى شركت داشت، كسى خبر آورد كه اى زعفر چرا نشستى؟ فرزند حضرت على در كربلا تنها است و كمك مى خواهد. زعفر و نيروهايش بلا فاصله در كربلا حضور يافتند و خود را به امام حسين رساندند و گفتند: ما در خدمت هستيم. امام حسين از آنان تشكر كرد و فرمود: بازگرد و متعرض این قوم مشو ، پس زعفر برگشت» 📚روضه الشهداء ص 431 ❕چنان که گفته شد جریان مذکور مستند نیست و در کتب متقدم و مورد اعتماد نیامده است و کتاب روضه الشهداء هم نمی تواند مستند قابل قبولی برای جریان مذکور باشد . شهید مطهری در مورد کتاب روضه الشهداء و مولف آن چنین می گوید ؛ « تاريخ آقای کاشفی را كه انسان مى‏ خواند، معلوم نيست كه او شيعه بوده يا سنى، و مثل اينكه اساساً يك مرد بوقلمون صفتى هم بوده است، در ميان شيعه‏ ها خودش را يك شيعه صد در صد متصلّبى نشان مى‏ داده و در ميان سنى‏ ها خودش را حنفى نشان مى ‏داده است. اصلًا اهل بيهق و سبزوار است. سبزوار مركز تشيّع بوده است و مردم آن هم فوق العاده متعصب در تشيّع. اينجا كه در ميان سبزواريها بود، يك شيعه صد در صد شيعه بود. بعد مى‏ رفت هرات. (مى ‏گويند شوهر خواهر عبدالرحمن جامى يا باجناق او بود.) آنجا كه مى ‏رفت، به روش اهل تسنن بود. ❕ من نمى‏ دانم اين بى‏ انصاف چه كرده است! من وقتى اين‏ كتاب را خواندم، ديدم حتى اسمها جعلى است؛ يعنى در ميان اصحاب امام حسين اسمهايى را مى ‏آورد كه اصلًا چنين آدمهايى وجود نداشته ‏اند؛ در ميان دشمنها اسمهايى مى‏ برد كه همه جعلى است؛ داستانها را به شكل افسانه در آورده است. چون اين كتاب اولين كتابى بود كه به زبان فارسى نوشته شد، [مرثيه خوانها] كه اغلب بى سواد بودند و به كتابهاى عربى مراجعه نمى‏ كردند، همين كتاب را مى ‏گرفتند و در مجالس از رو مى‏ خواندند ...» 📚مجموعه آثار ج 17 ص 94 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕در کتاب دانش نامه امام حسین علیه السلام هم در مورد کتاب مذکور و مولفش می نویسد ؛ « كمال الدين حسين بن على واعظ كاشفى (م 910 ق) مبتكر سبْك قصّه ‏پردازى و پردازش پندگونه از وقايع تاريخى است. او كه سنّى يا شيعه بودنش معلوم نيست، شيفته اهل بيت عليهم السلام بود و براى جذب عوام، حوادث تاريخى و بويژه حادثه عاشورا را با نثرى دل‏پسند به داستان در آورد و در اين ميان، مطالب معتبر و غير معتبر و مستند و بدون سند را با هم در آميخت. تازگى سبْك، فارسى بودن و نيز انگيزه مؤلّف براى خوانده شدن كتابش در مجالس عزا، موجب شد كه كتاب كاشفى، نه يك اثر تاريخى، بلكه يك اثر تبليغى و حتّى تخيّلى، شمرده شود. متأسّفانه عدم توجّه به اين مطلب و قرائت و استنساخ چندين باره آن تا آن جا كه سخنرانان مجالس سوگوارى امام حسين عليه السلام را، «روضه ‏خوان» ناميدند، زمينه ورود بسيارى از اطّلاعات نادرست اين كتاب را به فرهنگ عاشورا فراهم ساخت و در موارد متعدّدى، «زبان حال»، جانشين «زبان قال» حماسه‏ سرايان كربلا گشت » 📚دانشنامه امام حسین ج 1 ص 98 ❕ميرزا عبد اللّه افَندى، همكار عالم و كتاب‏شناس علّامه مجلسى، اكثر روايات اين كتاب و بلكه همه آن را مأخوذ از كتب غير مشهور و غير قابل اعتماد دانسته است. 📚ریاض العلماء ج 2 ص 190 ❕ علّامه سيّد محسن امين عاملى نيز اين سخن را تأييد نموده است. 📚اعیان الشیعه ج 6 ص 122 ❕ محدّث نورى، برخى گزارش‏هاى كتاب را بدون پشتوانه تاريخى خوانده ؛ 📚لولو و مرجان ص 287 👌و شهيد سيّد محمّد على قاضى طباطبايى نيز مطالب آن را به جهت تعارض با مقاتل معتبر، بى‏ ارزش و از درجه اعتبار، ساقط مى‏ داند. 📚تحقیقی درباره اول اربعین سید الشهداء ص 66 👌بنابراین جریان زعفر جنی بدون هیچ گونه مستند صحیحی است و اساسا چنین شخصیتی وجود تاریخی ندارد تا بخواهیم برایش سالگرد ارتحال بگیریم و بهتر است شیعیان گرامی از انجام این گونه کارها پرهیز کنند . ❕البته در منابع مستند روایاتی در مورد کمک کردن اجنه به امام حسین علیه السلام و امتناع امام از پذیرش کمک آنان آمده است ، که می توانید در ذیل بخوانید ، اما جریان زعفر جنی با تفصیلاتی که بیان شد نیامده است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2788 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه کانال معاندین که مدعی اند پیامبر اسلام برای اثبات نبوتش معجزه نمی آورد و درخواست افراد برای آوردن معجزه را اجابت نمی کرد و این دلیلی بر عدم پیامبری ایشان است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/421 ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یک شبهه در فضای مجازی که می گوید حضرت خدیجه در شصت سالگی حضرت فاطمه سلام الله علیهما را به دنیا آورده در حالی که زن در آن سن یائسه است و بچه نمی تواند بیارد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1934 ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد وضو و فلسفه آن و اختلاف شیعه و اهل سنت در مورد کیفیت وضو گرفتن را در سه نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1716 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2716 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2789 ipasookh.ir
⚫️پرسش ها و پاسخ های پیرامون امام علیه السلام ؛ 1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2790 2⃣تـــــــــحـــدی کانال معاند به مناسبت شهادت امام صادق ؛ یک روایت صحیح از کتب تشیع راجب ونحوه شهادت امام صادق ارائه کنید❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2791 3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2792 4⃣چرا ما شیعیان را شیعه می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام شیعه نبوده است ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2793 5⃣❔چرا به امام صادق ، می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان شده اند ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2794 6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر و اندیشمندان اهل سنت ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2795 7⃣روحانی امروز می گفت که امام صادق نسبت به تمام زبان ها و حتی زبان حیوانات هم آگاه بوده است ❗️آیا در این مستندی هم است ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2796 8⃣در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2797 9⃣ مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با <والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره> میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که ماری ایشان ابوبکر است مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2798 0⃣1⃣شما مطلبی را در مورد مادر امام جعفر صادق (علیه سلام گذاشتید که کذب اندر کذب هست ایشان دختر قاسم ابن محمد ابن ابو ثمره است سنی ها از یه طرف به اولی چسباندن ، شما از دو طرف فکر این را بکنید فردای قیامت چه جوابی به حضرت خواهید داد به شما توصیه میکنم به نوار سخنرانی اقای احمدی اصفهانی در مورد ولادت این امام واصل ونصب مادرش گوش کنید من از بیگانگان نمی نالم که بامن هر چه کرد ان اشنا کرد ❗️❗️ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2799 1⃣1⃣آیا امام صادق دانشمند است ❕ ✍علمای بزرگ شیعه نقل کرده اند که امام صادق در پاسخ به سوال زندیقی می گوید خورشید در چشمه گرم فرو می رود...❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2800 2⃣1⃣اشتباه فاحش علمی از امام صادق .امام صادق در حدیث صحیحی مدعی شده که شکر برای هیچ چیزی ضرر ندارد ... 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2804 3⃣1⃣بنابر منابع اسلامى، امام صادق و امام کاظم، برای درمان بیماری پیسی یا برص(بیماری لک و پیس)و از بین بردن آن، آبگوشت گوشت گاو را پیشنهاد داده اند و این درحالی‌ست که هیچ تاثیری در از بین بردن "بیماری پیسی" ندارد.... 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2805 4⃣1⃣امام صادق می گوید پیاز بخورید چون پیاز بوی دهان را پاکیزه می کند. 📙ترجمه فروع کافی ج۸ص۲۳۹آیا امام صادق نمی داند پیاز به دهان بدی می دهد ❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2806 5⃣1⃣آیا معجزه ای تحت عنوان زنده کردن مردگان از امام سر زده است ❗️اساسا آیا ائمه توان زنده کردن مردگان را داشته اند ❕❕ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2807 6⃣1⃣جمیل بن دراج گوید: از امام صادق (ع) از کشتن یا آزار رساندن پرستو در حرم خدا سؤال کردم؟ حضرت پاسخ داد: آنان را نکشید! من با پدر بزرگم امام سجاد (ع) بودم که ایشان مرا دید که پرندگان را اذیت می کنم! به من فرمود: پسرم آنها را نکش و اذیت نکن؛ زیرا آنان به چیزی آسیب نمی رسانند.  منبع: 3] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 224، ح 3، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 هـ ش. ❔انجام‌این عمل (اذیت پرندگان)در کودکی توسط امام ع با مقام عصمت ندارد؟توضیح دهید ❗️❗️ 🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2808
7⃣1⃣شبهه ای را یکی از کانال های ضد دین مطرح کرده است اگر امام صادق ز غیب داشتند پس چرا در موارد متعددی آگاهی خود را از غیب انکار می‌کردند مانند این حدیث ؛ «چهار نفر از اصحاب امام صادق در مجلس آن حضرت بودند که آن حضرت با حال خشم نزد آنها آمده و فرمود: تعجب است از آنان که خیال می‌کنند ما غیب می‌دانیم با این که جز خدا هیچ کس غیب نمی داند من می‌خواستم کنیز خود را تنبیه کنم فرار کرد و ندانستم که در کدام اطاق از خانه است». ( الکافی ۱ ص۲۵۷) 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2809 8⃣1⃣آیا می دانستید معیار و مقیاس و آبرو از دید امام صادق پول است؟ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2810 9⃣1⃣فردی برایم این اشکال را فرستاده و تقاضای پاسخ را دارد ❕جواز خودارضایی توسط امام صادق با سند معتبرامام صادق می گوید:کسی که باخودش استمنا می کند، بر او نیست(اشکالی ندارد) 📗کتاب کافی ج۵ص۳۲۵ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2812 0⃣2⃣پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « دشمنی امام صادق علیه السلام با کردها » را در ذیل بخوانید ؛ 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2812 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔چرا ما شیعیان را شیعه جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام شیعه نبوده است ❕❕ 💠💠 👌شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « » را بر این گروه اطلاق کردند . ❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى گويد ؛ «ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق خدا هستند ، نازل گرديد». 📚الدر المنثور ج 6 ص 379 👌حاكم كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى كند. 🔹از جمله از ابن عباس نقل مى كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد» 📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357 ❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين را ذكر كرده اند. 📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70 👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و نمى گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است. 📚پیام قرآن ج 9 ص 24 ❕اما اينكه مذهب شيعه را مذهب جعفرى مى گويند براى اين است كه تا زمان حضرت امام صادق عليه السلام به واسطه تسلط سياستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربيت ، آنطور كه براى ايشان فراهم شد، براى امامان قبل از ايشان فراهم نگرديد 👌شیخ می نویسد ؛ «آن قدر مردمان از علوم امام صادق علیه السلام نقل كرده اند كه به تمام بلاد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته، و نقل نشده از احدى از علماى اهل بيت آنچه از آن حضرت نقل شده است ، همانا اصحاب حديث جمع كرده اند اصحاب راويان از آن جناب را از ثقات با اختلافشان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسيده، و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده كه دلها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ كرده از طعن زدن در آن دلائل به ايراد شبهات » 📚الارشاد ج 2 ص 179 👌بنابر اين ايشان از موقعيت و فرصت، حداكثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعليم و تدريس فرمودند و شاگردان بزرگى تربيت كردند كه هر كدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند؛ از آن ، شيعه و پيروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم اين لقب بر شيعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا كه غرض همه، ترويج دين و هدايت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به يك راه كه يگانه راه راست است هدايت فرمودند. 📚معارف دین ج 3 ص 144 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ 💠💠 👌این که بزرگان اهل سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده است ادعای شیعه نیست بلکه بزرگان و علمای سنی مذهب این را در کتب خود نقل کرده اند . 🗯مالک بن انس امام مالکی ها درمورد امام صادق علیه السلام می گوید: «برتر وبالاتر از جعفر بن محمد را در علم وعبادت وپرهیزگاری، نه چشمی دیده ونه گوشی شنیده ونه به بشری خطور کرده است» 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص104 🗯خوارزمی در مناقب از ابوحنیفه امام ها نقل می کند که درمورد امام صادق علیه السلام می گفت ؛ «من فقیه تر از جعفر بن محمد ندیده ام. وگفت :اگر آن دوسال ( شاگردی) نبود نعمان ( ابوحنیفه) هلاک می شد » 📚مناقب ابوحنیفه،ج1 ص172 _ تحفه اثنی عشریه،ص8 🗯محمد بن طلحه درمورد امام علیه السلام می گوید ؛ "او دارای دانشی سرشار، عبادتی بسیار، پارسایی آشکار وهمیشه درحال ذکر بود... گروه بسیاری از بزرگان دین از او نقل روایت کرده واز دانش او بهره برده اند وبر شاگردی او افتخار کرده اند...مناقب او چنان زیاد است که کسی را یارای شمارش آن نبوده... " 📚مطالب السوول،ج2 ص56 🗯حافظ ابو نعیم از بزرگان اهل سنت می اورد: « گروهی از تابعین و بزرگان و امامان اهل سنت از امام صادق کسب علم و نقل حدیث می کردند که از جمله انان ، بن انس ،شعبه بن حجاج،سفیان ثوری،ابن جریح و...می باشند» 📚حلیه الاولیائ،ج3 ص198 🗯مولف کتاب ائمه الهدی چنین می اورد: « امام صادق دریایی از علم بود تا جایی که چهار هزار نفر از او کسب علم و نقل حدیث می کردند که برخی از انان از بزرگان دین بودند مانند امام ابو حنیفه،امام مالک بن انس،امام سفیان ثوری،و دیگران از بزرگان » 📚ائمه الهدی ص117 🗯علامه شبراوی شافعی چنین می نویسد: « برای امام صادق مناقب فراوانی بود و فضائلش مشهور بود .امامان زیادی از او کسب علم و نقل حدیث کردند مانند مالک بن انس،ابو حنیفه،یحیی بن سعید،ابن جریح،ثوری،ابن عیینه،شعبه و » 📚الاتحاف بحب الاشراف،ص54 🗯ابن حجر نیز در صواعق می اورد: « از امام صادق مردم بسیاری کسب علم کردند تا جایی که علومش در تمام شهر ها منتشر شد و بزرگان علما او بودند مانند یحیی بن سعید،ابن جریح،مالک ،ابو حنیفه،شعبه،و ...» 📚الصواعق ص120 🔸شهید مطهری می آورد ؛ « تمام امامهاى اهل تسنن يا بلاواسطه و يا مع الواسطه شاگرد امام بوده و نزد امام شاگردى كرده‏ اند. در رأس ائمه اهل تسنن ابوحنيفه است، و نوشته ‏اند ابوحنيفه دو سال شاگرد امام بوده، و اين جمله را ما در خود آنها مى ‏خوانيم كه گفته‏ اند او گفت: «لَوْ لَا السَّنَتانِ لَهَلَكَ نُعْمانُ» اگر آن دو سال نبود نعمان از بين رفته بود. مالك بن انس كه امام ديگر اهل تسنن است نيز معاصر امام صادق است. او هم نزد امام مى ‏آمد و به شاگردى امام افتخار مى‏ كرد. شافعى در دوره بعد بوده ولى او شاگردى كرده شاگردان ابوحنيفه را و خود مالك بن انس را. احمد حنبل نيز سلسله نسبش در شاگردى در يك جهت به امام مى‏ رسد. و همين‏طور ديگران. حوزه درس فقهى امام صادق از حوزه درس تمام فقهاى ديگر بارونق‏تر بوده است‏. 📚مجموعه آثار ج 18 ص 73 ❔اما این که اینان چرا تن به امامت امام صادق علیه السلام ندادند پاسخ روشنی دارد .انسان موجودى است و براى اين كه جانب خير يا شر را برگزيند، تنها علم كافى نيست بلكه در كنار علم، بايد اراده نيز ضميمه شود. بسيارى از افراد در زمان پيامبر اكرم و ائمه اطهار حقيقت را مى شناختند. اما به دليل منافع مادى يا شهوات نفسانى خود را به جهالت مى زنند و حق را انكار مى كردند. عمر بن خطّاب در جريان قلم و دوات، در مقابل پيامبر جبهه گيرى كرد. ابليس در برابر خدا گردنكشى نمود. ابوحنيفه در برابر امام صادق علیه السلام باز كرد. كسانى نيز در زمان ما، شاگرد امام راحل و مريد او بودند ولى در نهايت، با دشمنان امام هم آواز گشتند. اين اقتضاى اختيار است كه انسان بتواند راه و دين يا راه نفس را در پيش بگيرد . 👌آرى آن كس كه خواب است را مى توان بيدار كرد اما آن كه خود را به خواب زده است هرگز نمى توان بيدار كرد چنان که قرآن می گوید ؛ « آن را از روى ظلم و سركشى انكار كردند در حالى كه در دل به آن داشتند.» ( نمل 14) https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
🤔 ❔با توجه به شبهات کانال های ضد دین خواستم بپرسم آیا درمذهب حقه تشیع حکمی به نام آدمخواری داریم ❗️❗️ 💠💠 👌خوردن گوشت انسان از جمله حرام های صریح در اسلام است که به حرمت آن در روایات متعددی اشاره شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 24 ص 104 ص 2 باب ... تحریم لحوم الناس 👌روایات باب فوق ثابت می کند که اگر از بدن انسان اعم از زنده یا مرده گوشتی جدا شود ، خوردن آن گوشت حرام است ، علاوه بر آن ، ادله ای که خوردن مردار و میته را حرام می شمارد ، بیان کننده حرمت میته و مردار انسان نیز می باشد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 24 ص 99 باب 1 باب تحریم المیته 👌روشن است که این حرمت به خاطر ضررهای و فسادهای متعددی است که در این نوع از تغذیه کردن وجود دارد ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» 📚بحار الانوار ج100 ص51 ❕در کافی شریف پیرامون حرمت گوشت میته از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود ؛ « اما مردار و میته را هيچكس از آن نمى‏ خورد مگر اينكه بدنش ضعيف و رنجور مى‏شود، نيروى او را مى ‏كاهد، و نسل را قطع مى ‏كند، و آن كس كه به اين كار ادامه دهد با سكته و مرگ ناگهانى از دنيا مى‏ رود » 📚الکافی ج 6 ص 242 ❕اين مفاسد ممكن است به خاطر آن باشد كه دستگاه گوارش نمى‏ تواند از مردار خون سالم و زنده بسازد، بعلاوه مردار كانونى است از انواع ميكربها، اسلام علاوه بر اينكه خوردن گوشت مردار را تحريم كرده، آن را نجس هم دانسته تا مسلمانان كاملا از آن دورى كنند. 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 585 👌بنابراین خوردن گوشت انسان ، چه انسان زنده و چه میته و مرده در اسلام از حرام های روشن و بین است ، اما در یک صورت استفاده از گوشت مردار جایز است و آن هم زمانی است که اضطراری پیش می آید و مثلا انسان در بیابانی گیر می کند که نه آبی برای آشامیدن دارد و نه غذایی برای خوردن که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ، جانش را از دست می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « خداوند تنها (گوشت) مردار و خون و گوشت خوك، و آنچه نام غير خدا به هنگام ذبح بر آن گفته شود، حرام كرده است (ولى) آن كس كه مجبور شود (در موقع ضرورت براى حفظ جان خود از آن بخورد) در صورتى كه ستمگر و متجاوز نباشد گناهى بر او نيست، خداوند بخشنده و مهربان است.» ( بقره 173) ❕چنان که گفتیم از آنجا كه گاه ضرورتهايى پيش مى‏ آيد كه انسان براى حفظ جان خويش مجبور به استفاده از بعضى از غذاهاى حرام مى‏ شود قرآن در ذيل آيه آن را استثنا كرده و مى‏ گويد ؛ « ولى كسى كه مجبور شود (براى نجات جان خويش از مرگ) از آنها بخورد گناهى بر او نيست، به شرط اينكه ستمگر و متجاوز نباشد » (فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ). ❕به اين ترتيب براى اينكه اضطرار بهانه و دستاويزى براى زياده روى در خوردن غذاهاى حرام نشود با دو كلمه" غَيْرَ باغٍ" وَ" لا عادٍ" گوشزد مى‏ كند كه اين اجازه تنها براى كسانى است كه خواهان لذت از خوردن اين محرمات نباشند، و از مقدار لازم كه براى نجات از مرگ ضرورى است تجاوز نكنند، (باغ و عاد در اصل باغى و عادى بوده، باغى از ماده" بغى" به معنى طلب كردن است، و در اينجا منظور طلب كردن لذت است و" عادى" به معنى متجاوز مى‏ باشد، يعنى متجاوز از حد ضرورت). 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 584 ❕بر این اساس برخی از فقهاء این فرض را مطرح کرده اند که اگر انسان در بیابانی گرفتار شود که از گرسنگی در معرض هلاک شدن است و تنها میته انسانی در دسترس دارد ، می تواند به مقدار رفع ضرورت و نجات از مرگ ، از گوشت آن میته انسانی ارتزاق کند ، یا اگر مثلا در بیابان مذکور فردی مهدور الدم باشد ، می تواند او را بکشد و از گوشت او به مقدار رفع ضرورت ارتزاق کند ؛ 📚جواهر الکلام ج 36 ص 442 ❕این مقدار از جواز در مواقع ضرورت برای نجات جان است و حکمی عام برای تمام زمانها نیست و منظور از فرد مهدور الدم در فتوای فوق مثلا کافر حربی است که به سرزمین مسلمین حمله کرده است و قصد نابود کردن مسلمین را دارد و مسلمین هم جهت دفاع می توانند او را بکشند و مطلق کفار را شامل نمی شود ، چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9045 👌بنابراین ؛ 1⃣حرمت خوردن گوشت انسان در اسلام و تشیع واضح و روشن است . 2⃣مورد استثناء تنها ضرورت و برای حفظ جان است که چنین استثنایی مورد تاکید حکم عقل است و خداوند هم که رییس العقلاء است حکم به جواز آن به مقدار رفع ضرورت داده است ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده‏ است » 📚بحار الانوار ج 72 ص 411 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آیا این که افرادی که با کرونا از دنیا رفتند غسل میت داده نشوند در سرنوشت اخروی آنان موثر است ❗️برخی به این دلیل مرگ با کرونا را ناپسند می دانند چون مثلا غسل و کفن نمی شوند ❕❕ 💠💠 👌غسل میت از غسل های واجب و لازمی است که باید در قبال اموات صورت گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « غسل میت واجب است » 📚الکافی ج 3 ص 40 ❕اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید .موضوع غسل و کفن و دفن نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد. ❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعاء را در حق او بپذیرد.» 📚علل الشرائع ج1 ص 300 ❕حال اگر امکان غسل میت کرونایی به خاطر ترس سرایت کرونا نبود ، تیمم جایگزین آن می شود و اگر امکان تیمم هم به خاطر ترس از سرایت کرونا نبود ، تکلیفی نیست ، و لزومی ندارد که در هر صورتی میت کرونایی غسل و کفن یا تیمم بشود ، شریعت آسان اسلام در همچنین مواقعی تکلیف غسل و تیمم را برداشته است چنان که خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» 📓حج 78 ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ « من برای شریعت سهل و اسان مبعوث شده ام» 📚وسائل الشیعه ج8 ص116 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « هيچ حرامى الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است حلال فرموده‏ است » 📚بحار الانوار ج 72 ص 411 👌ترک غسل و کفن و تیمم میت در حالت عادی حرام است ، اما در حالت اضطرار و ترس از سرایت کرونا بی اشکال است . ❕مومنینی که با کرونا می میرند و احیانا غسل و تیمم و کفن نمی شوند ، نباید نگرانی از این بابت داشته باشند از چند جهت ؛ 1⃣آنان قصد و نیت این را داشته اند که در صورت مرگ ، غسل و کفن شوند تا با حالتی پاکیزه وارد سرای برزخی شوند ، اما به علت کرونا این امر در مورد آنان محقق نشده است ، مطابق روایات متعددی ، خداوند آنچه را که در نیت و قصدشان بوده برایشان اجرایی می کند و آنان را پاک و پاکیزه وارد سرای برزخ می کند . ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « بنده مؤمن فقير مى ‏گويد ، اى پروردگار من! به من [مال و ثروت‏] روزى كن تا فلان احسان و بهمان كار خير را انجام دهم. پس، اگر خداوند عزّوجلّ بداند كه اين سخن را از صدق نيّت مى‏ گويد، همان اجرى را براى او مى ‏نويسد كه اگر آن كارهاى خير را انجام مى‏ داد برايش مى‏ نوشت. خداوند گشاينده بخشنده است.» 📚الکافی ج 2 ص 85 ❕پیامبر گرامی در مورد برخی افراد که توفیق نیافتند در جنگ ها در رکاب ایشان باشند می فرمود ؛ « افرادى را در مدينه باقى گذاشتيم كه هيچ وادى‏ اى را نپيموديم و بر هيچ تپه‏ اى بالا نرفتيم و در هيچ سراشيبى قدم نگذاشتيم، مگر اينكه آنان نيز با ما بودند. عرض كردند: چگونه با ما هستند، در حالى كه حضور پيدا نكردند؟ فرمود: نيّت ‏هايشان [با ماست‏].» 📚میزان الحکمه ج 12 ص 519 👌و فرمود ؛ « هر كس به بستر خود رود و نيّتش اين باشد كه نماز شب بخواند، امّا خوابش ببرد تا صبح شود، آنچه در نيّتش بوده براى او نوشته شود و خوابش صدقه‏ اى از جانب پروردگارش براى او باشد. » 📚الترغیب و الترهیب ج 1 ص 60 ❕امام على عليه السلام به مردى كه دوست داشت برادرش نيز مى ‏بود تا پيروزى خدا بر دشمنانش را در جنگ جمل ببيند فرمود ؛ « آيا دل برادرت با ماست؟ عرض كرد: آرى. حضرت فرمود ، پس، او با ما بوده است. هر آينه در اين سپاه ما افرادى حضور داشته ‏اند كه هنوز در پشت پدران و زهدان مادرانند. به زودى روزگار آنان را به جهان هستى آورد و با وجود آنها [جبهه‏] ايمان نيرو گيرد » 📚نهج البلاغه ، خطبه 12 🔸ادامه 👇