🔸ادامه 👇
👌آقا میری می گوید می توان در برزخ و قیامت اعمال صالح انجام داد و حتی گناه شرک را جبران کرد و وارد بهشت شد ، در حالی که این مساله مسلم است که تنها دنیا است که سرای عمل است و در برزخ و قیامت چون تکلیفی نیست ، عملی هم نیست و فرصت جبران ما فات وجود ندارد .
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« اين دنيا، پشت كرده است و مى رود و اين آخرت، روى كُنان در حال آمدن است، و براى هر يك از آن دو، فرزندانى است. پس اگر توانستيد كه از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا نباشيد، چنين كنيد؛ چرا كه شما امروز در سراى عمل هستيد و حسابرسى در كار نيست، و فردا در سراى حسابرسى خواهيد بود و عملى نخواهد بود. »
📚الکافی ج 8 ص 58
👌و فرمود ؛
« آگاه باشيد كه شما در روز عمل هستيد و حسابرسى، در آن نيست و به زودى، در روزى خواهيد بود كه در آن، حسابرسى است و عمل، در كار نيست.»
📚بحار الانوار ج 77 ص 188
👌علی علیه السلام فرمود ؛
« براى هر كدام (از دنيا و آخرت) فرزندانى است، شما از فرزندان آخرت باشيد، نه از فرزندان دنيا، چرا كه هر فرزندى روز رستاخيز به پدر خود ملحق مى شود، امروز روز عمل است، نه حساب و فردا وقت حساب است نه عمل »
📚نهج البلاغه خطبه 42
👌و در توصیف مردگان فرمود ؛
« آنها در دنيا به چيزى مشغول شدند كه (سرانجام) از آن جدا گشتند، و جايى كه به آن منتقل گشتند. (سراى آخرت) را تباه كردند، نه قدرت دارند از عمل زشتى كه انجام داده اند كنار روند و نه مى توانند بر كارهاى نيك خود چيزى بيفزايند، آنها به دنيا انس گرفتند و فريبشان داد و به آن اعتماد كردند و بر زمينشان زد »
📚نهج البلاغه خطبه 188
❕و فرمود ؛
« پس از مرگ راهى براى عذرخواهى نيست و نه طريقى براى بازگشت به دنيا (و جبران گذشته) »
📚نهج البلاغه نامه 32
👌بنابراین تنها دنیا است که سرای عمل و توبه است و پس از این دنیا نه عملی است و نه توبه ای و جبران مافاتی .
❕در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه در بسيارى از روايات آمده كه آثار كارهاى نيك و بد انسان بعد از مرگ او به او مى رسد و به اين ترتيب پرونده اعمال او از نظر حسنات يا سيّئات سنگينتر مى شود، در حديثى از رسول خدا مى خوانيم ؛
«هفت سبب (از اسباب خير) است كه ثوابش براى بنده خدا بعد از مرگ او نوشته مىشود: كسى كه نخلى بكارد، يا چاه آبى حفر كند، يا نهرى به جريان اندازد، يا مسجدى بنا كند، يا قرآنى [و يا كتابى سودمند] بنويسد، يا علمى از خود به يادگار بگذارد، يا فرزند صالحى بعد از او بماند كه پس از درگذشت وى برايش استغفار كند.»
📚میزان الحکمه ج 3 ص 23
❕روشن است كه آنچه در اين حديث آمده نمونه هاى بارز كار خير است، و گرنه تمام آثار نيك و سنّتهاى حسنهاى كه از انسان باقى مى ماند همين اثر را دارد. آيا اينها با آنچه در بالا گفته شد منافاتى ندارد؟
👌پاسخ اين سؤال روشن است، زيرا انسان بعد از مرگ عمل تازه اى نمى تواند انجام دهد، نه اين كه آثار اعمال گذشته به او نمى رسد، آرى پرونده اعمال جديد بسته مى شود و چيزى بر آن افزوده نمى گردد، ولى پرونده اعمال پيش از مرگ همواره گشوده است و انسان از ميوه هاى درختهاى اعمال صالحه اش در برزخ و قيامت بهره مند مى شود. حتى از اعمالى كه فرزند صالح او انجام مى دهد و از آثار تربيت صحيحى است كه او در حال حياتش در مورد فرزند انجام داده بهره اى به او مى رسد، و طبيعى است كه انسان از ميوه هاى درخت برومندى كه نشانده است بهره ببرد که یکی از مصادیق این بهره وری در برزخ از نظر تقویت معرفت است ، چنان که در حديثى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى خوانيم ؛
«هركس از دوستان و پيروان ما بميرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعليم مى دهند، تا خداوند بدين وسيله درجاتش را بالا برد چرا كه درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است به او گفته مى شود بخوان و بالا رو، او مى خواند (از درجات بهشت) بالا مى رود».
📚الكافى، ج 2، ص 606
❕این بالا رفتن نتیجه اعمال دنیوی است که آثار و ثوابش در برزخ به افراد می رسد ، از آنچه گذشت روشن می شود ؛
1⃣هیچ راه توبه و بازگشتی پس از مرگ و در عالم برزخ و قیامت نیست ، چرا که چنین توبه ای از روی اضطرار و ترس از عذاب است نه از روی میل و رغبت و محبت به خدا .
2⃣تنها دنیا سرای عمل است و پرونده اعمال پس از مرگ بسته می شود ، البته انسان از آثار اعمال دنیوی خود پس از مرگ هم بهره مند می شود .
3⃣آقای سید حسن آقا میری گرفتار کژفهمی عمیقی در مبانی و مباحث دینی است که متاسفانه در مناظره هم پاسخهای مناسبی به ایشان داده نشد ، انشاء الله در ادامه به سایر مباحثش در مناظره مذکور پاسخ مقتضی داده می شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نقدی_بر_مناظره_رفیعی_با_آقامیری2⃣
🤔#پرسش
❔آقا میری ؛
❕ما باید بپذیریم که در فقه اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً امسال عید فطر شاهد بودیم که مقلد یک مرجع افطار کرد و مقلد مرجعی دیگر روزه گرفت. اختلافات فقهی وجود دارد و باعث نمیشود که کسی دیگری را کافر بشمارد، اما گاهی ما این اختلافات را به رسمیت نمیشناسیم. در معارف نمیتوانیم یک آیه را بگوییم و آیات دیگر را نادیده بگیریم باید همه قرآن را با هم بیان کنیم در مورد موضوع خلود در جهنم خداوند میگوید: «خالدین فیها» مگر این که خدا نخواهد ( خبرگزاری فارس ) ❕❕
💠#پاسخ💠
1⃣ اختلاف نظر مراجع در مورد رویت هلال یا در سایر مسائل پسندیده نیست و در گذشته مطرح کردیم که باید شورای فقهی مراجع ایجاد شود تا اختلافات در آن حل شود ، در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2157
👌ما ماموریم که دین خود را از اهل بیت علیهم السلام بگیریم و وقتی ملاک نص و روایت اهل بیت علیهم السلام است ، نباید جایی برای اختلاف باشد ، اختلاف آنجایی است که رای و نظر شخصی ملاک فهم دین قرار گیرد نه نص و روایت ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است »
📚الکافی ج 1 ص 56
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد »
📚الکافی ج 1 ص 57
👌بنابراین وقتی محور دین ، نص و کلام اهل بیت علیهم السلام است ، جایی برای اختلاف و تشتت نیست و اختلافات جزیی که در فهم کلام اهل بیت علیهم السلام ایجاد می شود باید در شورای فقهی مطرح شود تا رفع اختلاف شود .
2⃣آقا میری مدعی است که در جهنم کسی خالد نیست و خلود در جهنم واقعیت و حقیقتی ندارد .
👌خلود در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، ولى در بسيارى از آيات قرآن با قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم #ابديت فهميده مى شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به خالِدِينَ فِيها أَبَداً مى كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروه ها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير خالِدِينَ فِيها أَبَداً ديده مى شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
🔸تعبيرات ديگرى مانند ماكثين فيها ابدا در آيه 3 كهف لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى دهد كه بطور قطع #گروهى از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.
❕در آیه 37 مائده می خوانیم ؛
« آنها پيوسته مى خواهند از آتش خارج شوند ولى نمى توانند خارج شوند، و براى آنها مجازات پايدارى است. »
❕و در آیه 167 بقره می خوانیم ؛
« و (در اين موقع) پيروان مى گويند كاش بار ديگر ما به دنيا بر مى گشتيم تا از اين پيشوايان گمراه بيزارى جوييم آنچنان كه آنها (امروز) از ما بيزارى جستند (آرى) اين چنين خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت زايى به آنها نشان مى دهد و هرگز از آتش (دوزخ) خارج نخواهند شد. »
❕بعضى كه نتوانسته اند اشكالات خلود و جاودانگى مجازات را به نظر خود حل كنند ناچار دست به دامن معنى لغوى آن زده و آن را به معنى مدت طولانى گرفته اند، در حالى كه تعبيراتى نظير آيات فوق #تاب چنين تفسيرى را ندارد.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 238
❕شيخ مفيد در «اوائل المقالات» مى فرمايد ؛
«تمام علماى اماميّه اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفّار است، و كسانى را كه داراى ايمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند از اهل نماز، هرگاه مرتكب گناهى بشوند شامل نمى شود و تمام #طايفه «مرجئه» و محدّثان بر اين امر متفقند، در حالى معتزله اتفاق برخلاف اين قول كرده اند، و چنين مى پندارند كه تهديد به خلود در آتش همه كفّار و همه فاسقان را شامل مى شود»
📚اوائل المقالات ص 53
👌بنا براین آنچه مسلم است خلود کفار و افراد بی ایمان در دوزخ می باشد اما درباره معصیت کاران این معنا مسلم نیست مگر انکه #عصیان و گناه انچنان عظیم و گسترده باشد که انسان را به کفر و ترک ایمان بکشاند یا بی ایمان از دنیا برود
📚پیام قران ج 6 ص 371
🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
«تنها اهل کفر وجحود واهل ضلالت و شرک در #جهنم تا ابد باقی خواهند ماند»
📚التوحید صدوق ص407
❕علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار 41 روایت نقل می کند که کافرین و مشرکین تا ابد در دوزخ خواهند بود و مومنین در دوزخ خلود ندارند ، این اندازه از روایت فوق حد تواتر و یقینی محض است اگر آقامیری بفهمد ؛
📚بحار الانوار ج 8 ص 351 باب 27
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕مهمترين اشكالى كه در مسأله خلود مطرح مى شود و در حقيقت اشكال اصلى است مسأله عدم تناسب «گناه» و «#كيفر» است،
❕ گفته مى شود چگونه مى توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حدّاكثر صد سال بوده است، كار بد كرده، و در كفر و گناه غوطه ور بوده، ولى در برابر يكصد سال گناه هزاران ميليون سال كيفر ببيند ما در ذیل به این پرسش پاسخ مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2814
❕آقامیری برای زیر سوال بردن خلود ، به آیه 107 سوره هود استدلال می کند که چون خداوند گفته است الا ما شاء ربک « مگر آنکه پرودگارت بخواهد » پس خلود دوزخیان نمی تواند واقعیت داشته باشد ، زیرا ممکن است خلود را خداوند نخواهد .
👌آیات مذکور چنین است ؛
« فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ _خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ _ وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ
« اما آنها كه شقاوتمند شدند در آتش اند، و براى آنها زفير و شهيق (ناله هاى طولانى دم و باز دم) است- جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمانها و زمين بر پاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد كه پروردگارت هر چه را اراده كند انجام مى دهد.- اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 106_108)
❕بعضی از مفسران از نظر اینکه #خلود در اینجا مقید به مادام که آسمانها و زمین بر پاست ، شده است خواسته اند چنین نتیجه بگیرند که خلود در این مورد خاص به معنی جاودانگی نیست، زیرا آسمانها و زمینها، #ابدیت ندارند و طبق صریح قرآن زمانی فرا می رسد که آسمانها در هم پیچیده می شود و این زمین ویران می گردد و تبدیل به زمین دیگری می گردد ، ما در ذیل مفصلا به این اشکال پاسخ گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2816
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌اما پاسخ به استدلال آقامیری ؛
❕جمله استثنائيه « إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ » (مگر آنچه پروردگارت بخواهد) كه در آيات فوق هم در مورد اهل بهشت آمده و هم اهل دوزخ ، موجب ایجاد شبهه در عدم جاودانگی بهشت و دوزخ شده است ، در حالی که تعبیر مذکور مفهوم روشنی دارد ؛
1⃣هدف از بيان اين استثناء اين است كه تصور نشود خلود و مجازات افراد بى ايمان و پاداش مؤمنان راستين چنان است كه بدون خواست و مشيت الهى باشد و قدرت و توانايى و اراده او را محدود كند و صورت جبر و الزام به خود بگيرد، بلكه در عين جاودانى بودن اين دو، قدرت و اراده او بر همه چيز حاكم است هر چند به مقتضاى حكمتش پاداش و عذاب را بر اين دو گروه جاودانه مى دارد.
❕شاهد اين سخن آنكه در جمله دوم در باره سعادتمندان بعد از ذكر اين استثناء مى فرمايد: « عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذ » اين عطا و پاداشى است كه هرگز از آنها قطع نمىشود. و اين نشان مى دهد كه جمله استثنائيه فقط براى بيان قدرت بوده است.
2⃣از آنجا كه اين آيات از دو گروه شقى و سعيد بحث مى كند و شقاوتمندان همگى الزاما افراد بى ايمانى كه مستحق خلود باشند نيستند، بلكه ممكن است در ميان آنها گروهى از مؤمنان خطاكار وجود داشته باشند بنا بر اين استثناء مربوط به اين گروه است.
❕ولى اين سؤال پيش مى آيد كه اين استثناء در جمله دوم چه مفهومى خواهد داشت؟ (در مورد سعادتمندان) در پاسخ گفته شده است كه آن نيز در مورد مؤمنان خطاكار است كه مدتى بايد در آغاز به دوزخ بروند و پاك شوند سپس به صف بهشتيان بپيوندند، در حقيقت استثناء در جمله اول نسبت به آخر كار است و در جمله دوم نسبت به آغاز كار. اين احتمال نيز در پاسخ سؤال فوق وجود دارد كه استثناء در جمله اول اشاره به مؤمنان خطاكار باشد كه بعد از مدتى از دوزخ رهايى مى يابند و در جمله دوم تنها اشاره به قدرت و توانايى پروردگار باشد. شاهد اين سخن اينكه در جمله اول بعد از استثناء جمله:" إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ" كه دليل بر انجام اين مشيت است ذكر شده و در جمله دوم" عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ" كه دليل بر ابديت است آمده (دقت كنيد).
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 248
❕در روایات اهل بیت علیهم السلام هم بیان شده است که استثنای « الا ما شاء ربک » نسبت به دوزخیان در مورد مومنین خطاکار است که آنان در دوزخ جاودانه نمی مانند و شامل مطلق دوزخیان ( کفار و مشرکین ) نمی شود .
👌حمران می گوید به امام صادق عليه السلام گفتم: به ما [حديث] رسيده است كه جهنّم عمرش به سر مى آيد، به طورى كه درهايش باد مى خورد. ( كنايه از اين كه ديگر كسى در جهنّم نمى ماند تا درهايش به روى او بسته شود، و خالى از جمعيت خواهد شد. )
❕امام علیه السلام فرمود ؛ «نه به خدا، آن جا ابدى است!».
👌 گفتم: «تا آسمانها و زمين برجايند، در آن ماندگار خواهند بود، مگر آنچه پروردگارت بخواهد»؟ ( پس معناى اين آيه كه حاكى از عدم جاودانگى است، چه
مى شود؟ )
❕امام علیه السلام فرمود ؛ «اين [آيه]، در باره كسانى است كه [سرانجام] از آتش خارج مى شوند [و محكوم به عذاب ابدى نشده اند یعنی مومنین خطاکار]».
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 132
👌بنابراین استثنای « الا ما شاء ربک » در مورد دوزخیان اشاره به مومنین خطاکار است که روزی از دوزخ خارج می شوند نه کفار و مشرکین چرا که آنان تا ابد در دوزخ خواهند بود ، اما متاسفانه برخلاف نصوص و ادله ، آقامیری مدعی است که استثنای مذکور شامل همه دوزخیان می شود ❗️❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان کشف دلیل زلزله توسط امام صادق علیه السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2817
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد آمدن نام امامان در قرآن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2189
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2190
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2818
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد همزاد داشتن انسانها که مورد تبلیغ برخی از کانالها قرار گرفته است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2820
#نقدی_بر_مناظره_رفیعی_با_آقامیری3⃣
🤔#پرسش
❔آقامیری ؛
❕ما یک وعده داریم و یک وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست، اما خلف وعید ممکن است، حال بزرگانی مانند آیتالله بهجت میگویند: عذابهایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده بلکه برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی میخوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق میدهد. چگونه میشود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد ( فارس)❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از نامهای قیامت « یوم الوعید » است . این نام نيز يك بار در سراسر قرآن مجيد، در سوره ق آيه 20 آمده است ؛ « وَ نُفِخَ فى الصُّورِ ذلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ » «و در صور دميده مى شود آن روز، روز تحقق و عده هاى وحشتناك است».
❕ واژه«وعيد» تنها در موارد وعده هاى شرّ گفته مى شود ؛
📚مفردات الفاظ قرآن ج 1 ص 875
👌اين نام اشاره پرمعنايى به تمام مجازاتهاى روز قيامت است، اعم از مشكلات صحنه محشر و دادگاه عدل الهى، و مجازاتهاى دوزخ، و اعم از كيفرهاى مادى و معنوى، مانند رسوايى در ميان خلائق، و دور ماندن از فيض قرب پروردگار ...
❕آقامیری می گوید خلف وعید جایز است ، یعنی جایز است روز قیامت اصلا جهنمی در کار نباشد و همه بروند بهشت و خداوند به وعیدش به جهنم و عذابهایش عمل نکند . شمر برود بهشت و همنشین امام حسین علیه السلام شود . هیلترها ، صدام ها ، شارون ها ، و هزاران جانی و قاتل که دستانشان به خون میلیون ها تن آلوده شده است ، همه بروند بهشت چون خداوند به همه بندگانش رزق می دهد و باید همه را ببرد بهشت ❕
👌ما می گوییم این چه استدلال مضحکی است که خلاف قرآن است و موجب زیر سوال بردن عدالت الهی می شود ❕ به خاطر همین می بینیم که خداوند در آیاتی با چنین تفکری برخورد کرده و در آیات محکمی می فرماید ؛
« آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد » ( قلم 35 _ 36)
❕« آيا كسانى را كه ايمان آورده اند و عمل صالح را انجام داده اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون فاجران » ( ص 28)
❕« آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند قرار مى دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى كنند- و خداوند آسمانها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است جزا داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21 _ 22)
❕تقریر دلیل مذکور هم چنین است که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير.
❕پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مى كند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسانها بدون استثناء با دقيقترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ناميم.
👌علماى علم عقائد از قديم الايام بر اين استدلال در مسأله اثبات معاد تكيه مى كردند، و صحنه هايى از مظالم بشر را ارائه مى نمودند كه در اين دنيا بدون اجراى عدالت پايان گرفته، ظالمانى كه تا آخر عمر، مرفّه زندگى كرده اند، و مظلومانى كه تا واپسين لحظه زندگى در شكنجه و عذاب بوده اند. آيا ممكن است خداوند عادل به اين امر راضى گردد؟ آيا اين صحنه ها با عدالت او در تضاد نيست؟!
👌سپس به آسانى نتيجه مى گرفتند كه بايد جهان ديگرى در كار باشد تا عدل الهى در مورد انسانها تجلّى كند، و هركس مثقال ذرّه اى كار خير كرده ببيند، و هركس مثقال ذره اى كار شرّ انجام داده، او هم نيز به نتيجه كار خود برسد. بنابراين قيامت مظهر عدل خداست، و پاسخ به همه اين چراها .
📚الالهیات ، سبحانی ، ج 4 ص 171
❕لذا خداوند در آیاتی عذاب دوزخیان را مقتضای قسط و عدالت خود می داند و می فرماید ؛
« بازگشت همه شما به سوى او است خداوند وعده حقى فرموده، او خلق را آغاز كرد سپس آن را باز مى گرداند، تا كسانى را كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به عدالت جزا دهد و براى كسانى كه كافر شدند نوشيدنى از مايع سوزان است و عذاب دردناكى بخاطر آنكه كفر مى ورزيدند. » ( یونس 4)
❕و می فرماید ؛
« در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمانها (به آسمانهاى ديگر) تبديل مى شوند، و آنها در پيشگاه خداوند واحد قهار ظاهر مى گردند- و در آن روز مجرمان را با هم در غل و زنجير مى بينى (غل و زنجيرى كه دستها و گردنهايشان را بهم بسته) _ لباسشان از قطران (ماده چسبنده بد بوى قابل اشتعال) است، و صورتهايشان را آتش مى پوشاند- تا خداوند هر كس را هر آنچه انجام داده جزا دهد چرا كه خدا سريع الحساب است » ( ابراهیم 48 _ 51)
👌ادامه👇
🔸ادامه👇
👌بنابراین امکان الغای کلی جهنم و عذاب های دوزخ نیست ، چرا که با عدالت الهی در تضاد است و دوزخیان با پشت کردن به دستورات الهی شایستگی بهره مندی از الطاف او را از دست داده اند ، چنان که در آیه ای می فرماید ؛
« و آنها كه در آتشند به خازنان جهنم مى گويند: از پروردگارتان بخواهيد يك روز عذاب ما را تخفيف دهد، آنها مى گويند آيا پيامبران شما با دلائل روشن به سراغتان نيامدند؟ مى گويند: آرى، آنها مى گويند: پس هرچه مى خواهيد دعا كنيد، ولى دعاى كافران به جايى نمى رسد. » ( مومن 49 _ 50)
❕بله وعیدهای الهی در مورد مومنین قطعی نیست و خداوند می تواند آنها را به خاطر ایمانشان ببخشد یا به خاطر اعمالشان عقاب کند چنان که پیامبر گرامی در مورد مومنین فرمود ؛
« کسی که خداوند به او وعده ثواب داده باشد ، به آن عمل می کند و کسی را که به او وعید عقاب داده باشد ، خداوند دارای اختیار است ( که یا عذابش کند یا ببخشد )»
📚تحف العقول ص 48
👌بر این اساس خداوند بسیاری از مومنین را به خاطر ایمانشان مورد آمرزش قرار می دهد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« چون روز قيامت به پا شود، خداوند تبارك و تعالى رحمتش را مى گستراند، تا آن جا كه ابليس هم به رحمت او طمع مى بندد. »
📚امالی صدوق ص 274
👌و فرمود ؛
« روز قيامت، بنده اى را كه به خويشتن ستم كرده است، مى آورند و خداى بلند مرتبه به او مى فرمايد: «آيا فرمانت ندادم كه از من اطاعت كنى؟ آيا تو را از نافرمانى ام نهى نكردم؟». او مى گويد: چرا، اى پروردگار من؛ امّا شهوتم بر من چيره آمد. پس اگر مرا عذاب كنى، به سبب گناه خود من است و تو به من ستم نكرده اى. خداوند، دستور دهد كه او را به دوزخ برند. بنده مى گويد: گمان من به تو، اين نبود! خداوند مى فرمايد: «گمان تو به من، چه بود؟» بنده مى گويد: نيكوترين گمان را به تو داشتم. پس خداوند، دستور مى دهد كه او را به بهشت ببرند و مى فرمايد: «گمان نيك تو به من، اكنون به دادت رسيد».
📚المحاسن ج 1 ص 94
❕این مومنین اگر حق الناسی هم به ذمه داشته باشند ، اهل بیت علیهم السلام واسطه می شوند و از صاحبان حق برایشان رضایت می گیرند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است محمد شفیع می شود و خداوند آنان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه آنان است محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص274 _ الکافی ج8 ص162
👌اما مشرکین و کافرین به خاطر کفر و شرک و عنادشان ، دیگر در آن سرا مورد لطف قرار نمی گیرند و تا ابد در دوزخ می مانند چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2266
❕مومنین هم باید توجه کنند که اگر در دنیا غرق در فساد و گناه شوند ، احتمال است که گناهان نهایتا از آنان سلب ایمان کند و کافر بمیرند که در این صورت دیگر مورد لطف و آمرزش قرار نمی گیرند ، چنان که فرمود ؛
«آرى كسانى كه تحصيل گناه كنند، و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه نمايد، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». (بقره 81)
❕و فرمود ؛
«كسانى كه مرتكب گناهان شدند كيفر را به مقدار آن دارند، و ذلت و خوارى آنها را فرا مى گيرد، و هيچ چيز نمى تواند آنها را از (مجازات) الهى نگه دارد، گويى صورتهايشان را پاره هايى از شب ظلمانى پوشانيده، آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند». ( یونس 27)
❕چنین کسانی که به خاطر گناهان جاودانه در آتش می مانند ، گناهکارانی اند که گناهان از آنان سلب ایمان کرده است و به خاطر بی ایمانی در آتش دوزخ جاودانه اند ، چرا که اگر ایمانی برایشان باقی مانده بود ، در آتش جاوادانه نمی مانند ، چنان که در گذشته و نمایه فوق الذکر مفصلا پیرامون آن بحث کردیم.
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پرسش کاربر که می گوید ؛
« وقتی انسان فوت میکند کی سوال و پرسش دارد همان موقع یاوقتی داخل قبر میگذارند؟؟؟؟ »
❕پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1623
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد فلسفه نماز آیات خواندن در هنگام خورشید گرفتگی را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/396
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « اقرار بادمجان به ولایت علی علیه السلام » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2821
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد روایتی از امام صادق علیه السلام را در ذیل بخوانید تحت عنوان ؛ « فرو کردن انگشت در واژن در هنگام نماز ، نماز را باطل نمی کند »
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2823
👌پاسخ مطلب وهابی که می گوید ؛ «تحدی شبکه جهانی کلمه با جامعه روحانیت . چرا حضرت علی برای حقانیت خلافت خودش بعد از رحلت رسول الله (ص) به غدیر خم استناد نفرمود »
❕پاسخ را در ذیل بخوانید؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2824
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در یکی از کانال های اهل سنت ( تصویر 👆 ) از کارشناس خود پرسیده اند ؛ «اگر پدری پسر نداشته باشد و
#پاسخی_به_کانال_سنی_مسلک_تعصیب_در_ارث_سنت_جاهلیت
🤔#پرسش
❔آیه 11 النسا’ است :
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ👈 فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ 👉وإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (11)
طبق اين آيه ، دختران ، نهایتاً ، دو سوم ، ترکه را میبرند، مابقی ترکه ، به عصبه میرسد ، عصبه کسی است که آنچه از أصحاب فروض باقی میماند ، به او تعلق میگیرد ، برادر ، از عصبه بالنفس محسوب میشود
و طبق حدیث شریف نبوی در بخاری و مسلم ، پیامبر ص فرموده :
«أَلْحِقُوا الفَرَائِضَ بِأَهْلِهَا، فَمَا بَقِيَ فَلِأَوْلَى رَجُلٍ ذَكَرٍ».
فرائض (= نصیب مقدر وارثان ) را به آنها بدهید ، اگر چیزی از میراث باقی ماند ، بایستی آن را به نزدیکترین رجل (= عصبه ) داد.
بر طبق نص قرآن، نهایت میراث دختران ، دو سوم است ، و ما بقی به برادران میرسد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در گذشته از یکی از کانال های اهل سنت نقل قول کردیم که مخاطبینشان پرسیده بودند که چرا اگر فردی بمیرد و دخترانی از خود به جای گذاشته باشد ، برادران میت هم ارث می برند و تمام ارث به دختران نمی رسد ، متن پرسش از کانال مذکور چنین بود ؛
«اگر پدری پسر نداشته باشد و یک یا چند دختر داشته باشد، بعد از فوت ظاهرا بخشی از میراث او به برادرانش تعلق میگیرد (بخاطر اینکه پسر نداشته است). آیا این خورده شدن حق دخترها نیست؟پاسخ ؛خیر، هیچ حقی خورده نشده است....»
👌ما گفتیم که در فرض مذکور تمام ارث به دختران می رسد و برادران میت حقی ندارند ، و ارث بردن برادران با وجود دختران سنت جاهلیت است که برای دختران ارزش قائل نبودند ، دختران دو سوم خویش را بالفرض مطابق حکم قرآن می برند و مابقی را بالرد ، کانال مذکور پاسخی را به ما داده است که مبتنی است بر عقیده باطلشان تحت عنوان « تعصیب »
❕تعصیب آن است که ترکه میت زیادتر از سهام مفروضه ای باشد که برای صاحبانشان تعیین شده است ، در مورد اینکه زیادی به چه کسی می رسد بین شیعه و اهل سنت اختلاف است ، اهل سنت می گویند آن را باید به عصبه میت داد یعنی خویشاوندی پدری و ذکور میت مانند برادران رد کرد اما ما می گوییم در صورتی که خویشاوندان نزدیک میت چون فرزندان دختر باشند باید مقدار زائد از مفروضات را به آنها رد نمود و با وجود طبقه قبل، یعنی دختران نوبت به طبقه بعد یعنی برادران میت نمى رسد به علاوه دادن مقدار اضافى به مردان طبقه بعد، شبيه قوانين دوران جاهليت است كه زنان را بدون دليل از ارث محروم مى ساختند .
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 305
❕مرحوم امام در تحریر الوسیله می آورد ؛
« موردى است كه تركه بيشتر از سهام باشد؛ پس اين زيادى بر صاحبان فرضها برمى گردد و به «عُصبه» ميت داده نمى شود. و «عُصبه» هر مردى است كه بدون واسطه يا با واسطه ذكور به ميت انتساب دارد. پس اگر وارث به يك دختر و مادر منحصر باشد نصف آن به عنوان فرض به دختر و سدس آن به فرض به مادر داده مىشود و ثلث باقى مانده به طور چهار يك به نسبت سهمشان، به آنها رد مى شود. و اگر وارث او به دخترهاى متعدد و مادر منحصر باشد دو سوم آن به فرض به دخترها و سدس آن به فرض به مادر داده مى شود و سدسى كه باقى مانده است به طور پنج يك به نسبت سهامشان به آنها رد مى شود و عصبه در دهانشان خاك است (و نصيبى از ارث ندارند). »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 404
👌دلیل ما بر این سخن آیات قرآن و روایات اهل سنت و روایات اهل بیت علیهم السلام است .
1⃣خداوند می فرماید ؛
« وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » « خويشاوندان به ارث بردن از يكديگر سزاوارتراند. به يقين خداوند بر هر چيزى داناست. » ( انفال 75)
👌 آيه نشان مىدهد كه از ارحام و نزديكان، در ارث بردن از يك ديگر سزاوارتر از ديگرانند . دليل اولويت ارحام در ارث بردن، اقربيت آنان به متوفّاست. براين اساس، نسبت هركس به متوفّا نزديكتر باشد، در ارث بردن اولويت دارد، براين اساس، چگونه ممكن است با وجود وارث نزديكترى مانند دختر، خويشاوند دورترى مانند برادر ارث ببرد ❕
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
2⃣و می فرماید ؛
« لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمّٰا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِیباً مَفْرُوضاً » « براى مردان، از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان نزديكترشان بر جاى نهادهاند، سهمى از ارث است و براى زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوند نزديكترشان برجاى گذاشتهاند، سهمى از ارث است- خواه آن مال كم باشد و خواه زياد- اين سهمى است كه مقرر شده است.» (نساء 7)
👌 آيه نشان مىدهد كه زنان از نظر استحقاق ارث نظير مردان هستند و در هر موردى كه مرد ارث مىبرد، زن نيز ارث مىبرد، مگر مواردى كه به وسيله دليل استثنا شده است؛ مانند قاتل و مرتد. به عبارت ديگر، همه زنان و نزديكان ارث مىبرند و اين آيه دلالت دارد بر اينكه مردان و زنان از نظر استحقاق ارث- نه مقدار آن- مساوى هستند؛ زيرا در اين آيه حكم شده كه براى مردان سهمى از ارث است؛ همچنان كه براى زنان سهمى از ارث است؛ در حالى كه از نظر قائلان به تعصيب، صورى وجود دارد كه مردان ارث مىبرند و زنان هر چند در رتبۀ مردان باشند، ارث نمىبرند که یک نمونه آن فرض مذکور است که تمام ارث را به دختران نمی دهند و مردان طبقه بعد را شریک در ارث می کنند .
📚الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف ج 2 ص 220
3⃣مسلم و بخارى از سعدبن ابى وقاص روايت كردهاند كه گفت ؛
❕در مكه دچار مرضى شدم كه مشرف به مرگ بودم. پيامبر به عيادتم آمد، عرض كردم: اى رسول خدا، من اموال زيادى دارم و وارثى جز دخترم ندارم. آيا مىتوانم دوسوم مالم را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مىتوانم نيمى از آن را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مىتوانم يك سوم آن را صدقه بدهم؟ فرمود: يك سوم زياد است. اگر بعد از تو فرزندت بى نياز باشد، بهتر است از اينكه فقير باشد و نزد مردم در يوزگى كند. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 150 _ صحیح مسلم ج 4 ص 71
👌اين روايت صراحت دارد كه در ذهن سعد بن ابى وقاص چنين بوده كه دخترش تنها وارث مالش است و پيامبر هم سخن او را شنيد و تنها وارث بودن دختر او را تأييد كرد و به او نگفت كه وارث ديگرى هم دارد و آن عصبه است، بلكه همان يك وارث را تأييد كرد كه براساس آن، تمام تركه براى دختر است، نيمى از آن به عنوان فرض و نيمى ديگر به عنوان ردّ.
4⃣بيهقى از سويدبن غفله در مورد دختر و زن و مولايى روايت كرده است ؛
« على به دختر، نصف، و به زن يك هشتم از تركه را داد و مازاد را به دختر برگرداند. »
📚سنن الکبری ج 6 ص 242
5⃣دارمى هم اين روايت را از حيان بن سليمان نقل كرده است ؛
« نزد سويد بن غفله بودم كه فردى نزد او آمد و از سهم مردى كه از دنيا رفته و يك دختر و همسرش را برجاى گذاشته، سؤال كرد. سويد گفت: آيا مىخواهى تو را از حكم على با خبر كنم؟ مرد گفت: حكم على مرا كافى است.سويد گفت: حكم على اين بود كه به زن متوفّا يك هشتم، و به دخترش نصف تركه را داد، آن گاه بقيه را به دختر برگرداند. »
📚سنن الدارمي، كتاب الفرائض، باب فيمن أعطى ذوي الأرحام دون الموالي، ص 288.
6⃣از رسول خدا روايت شده كه فرمود ؛
« من ترك مالًا فلأهله؛ » « هركس مالى را از خود به جاى گذارد، آن مال براى خانوادهاش است. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 150
👌برادر يا خواهر از خانوادۀ مرد محسوب نمىشود، بلكه فرزندان و همسر فرد، خانوادۀ او هستند.
7⃣از بريد عجلى نقل شده است كه از امام باقر علیه السلام پرسيد ؛
« ميراث مردى كه مىميرد و از خود يك دختر و عمويش را بر جاى مىگذارد، چگونه است؟ امام در پاسخ فرمود:المال للإبنة وليس للعمّ شيء أو قال: ليس للعمّ مع الابنة شىء؛ » « تمام مال به دختر مىرسد و به عمو چيزى نمىرسد يا فرمود: براى عمو با وجود دختر، چيزى نيست. »
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 104
8⃣كسى از امام صادق علیه السلام سؤال کرد كه تركۀ متوفّا از آن كيست؟ آيا از آن نزديكترين بستگان است يا از آنِ عصبه؟ امام در پاسخ فرمود:المال للأقرب و العصبة في فيه التراب؛ « تمام مال از آن نزديكترين بستگان است و عصبه را خاك در دهان است. »
📚الکافی ج 7 ص 75
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌دوست اهل سنت ما برای عقیده خود به تعصیب به نقلی از صحیح بخاری استناد کرد که بخارى از مسلم بن ابراهيم، از وهيب، از ابن طاووس، از پدرش، از ابن عباس نقل كرده است كه رسول خدا فرمود:الحقوا الفرائض بأهلها، فما بقي فهو لأولى رجلٍ ذكر؛ « فرائض را به اهلش بدهيد و آنچه اضافه آمد، از آن سزاوارترين مرد به متوفّاست. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 151
❕اين همان روايت معروف به روايت طاووس بن كيسان يمانى (م 132 ق) است. حال بررسى روايت ؛
1⃣ اوّلًا، سند اين روايت ضعيف است؛ زيرا به عبداللّٰه بن طاووس بن كيسان يمانى منتهى مىشود كه هر چند علماى رجال اهل سنت او را توثيق كردهاند، اما توثيق آنها با آنچه ابوطالب انبارى در مورد اين روايت ذكر كرده، در تعارض است. او در مورد اين روايت از سفیان از ابی اسحاق از قاربه بن مضربه نقل می کند که گفته است ؛
« نزد ابن عباس، كه در مكه بود، نشستم و گفتم: اى ابن عباس، اهل عراق حديثى از تو نقل مىكنند و طاووس ، بنده آزاد شدۀ تو، آن را چنين روايت مىكند كه آنچه از فرائض باقى مىماند، براى سزاوارترين عصبۀ مرد است. ابن عباس گفت: آيا تو از اهل عراق هستى؟ گفتم: آرى. گفت: به ديگران برسان كه من مىگويم: خداوند عزّوجلّ فرموده است: «آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ لٰا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِنَ اللّٰهِ» و همچنين «أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ». آيا اينها جز فريضهاند؟ آيا اين آيات چيزى باقى گذاردهاند؟ نه من چنين چيزى گفتهام و نه طاووس از من چنين چيزى نقل كرده است.قاربة بن مضرب گفت: پس از اين سخنان ابن عباس، طاووس را ديدم و گفت: نه، به خدا سوگند من چنين چيزى را هرگز از ابن عباس روايت نكردهام. همانا شيطان اين سخن را بر دهان آنها انداخته است. سفيان گفت: به نظر من اين كار از جانب فرزندش عبداللّٰه بن طاووس بوده است؛ زيرا او مُهر دار سليمان بن عبدالملك بود و به اين گروه- يعنى بنى هاشم- كينه زيادى داشت. »
📚التهذیب ج 9 ص 262
❕سليمان بن عبدالملك، خليفۀ اموى مروانى، كسى است كه ابو هاشم، عبداللّٰه بن محمد بن على حنفيه را ظالمانه و فريبكارانه با سم كشت. با اين وصف، معلوم است حال دوستداران آنها چگونه خواهد بود.
2⃣ثانياً، وراثت عصبه از مسائلى نيست كه ابتلاى مردم به آن كم باشد، بلكه از مسائل عام البلوى در دورۀ رسول اكرم و خلفا بود.حال اگر در اين زمينه، تشريعى مطابق مضمون اين روايت وجود مىداشت، نبايد از ديگران مخفى مىماند و ديگران هم بايستى آن را نقل مىكردند؛ در حالى كه همۀ اسناد اين روايت به عبداللّٰه بن طاووس منتهى مىشود.
3⃣ثالثاً، فقهاى مذاهب اهل سنت در مواردى بر خلاف مضمون اين روايت فتوا دادهاند كه فقيه الطائفه، شيخ طوسى، به آنها اشاره كرده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚الخلاف ج 4 ص 68 مساله 80
4⃣علامه مجلسی هم تصریح می کند که قول به تعصیب از بدعت های عمر بن خطاب است و شایسته است که اهلسنت این بدعت را ترک کنند ، آنجا که فرمود ؛
« عول و تعصيب كه سنيان به گفته عمر در ميراث ميكنند بدعت است و مخالف قرآن است و با فرزند پدر و مادر احدى ميراث نميبرد مگر زن و شوهر و كسى كه خدا از براى ايشان در قرآن سهمى قرار كرده است اولى و احق است به ميراث از كسى كه سهمى در قرآن نداشته باشد و ميراث به عصبه دادن چنانكه عمر كرده است از دين خدا نيست »
📚حق الیقین ص 558
❕و باز گفت ؛ « عمر از روى ضلالت و معانده حق عول و تعصيب و ساير بدع و آثار را تا روز قيامت در ميان مردم گذاشت »
📚همان ص 608
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است داستانهای قرآن هیچ گونه سند و مدرکی ندارد و این گواه بر ضعف داستانهای قرآنی است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/779
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی تکرار برخی مطالب در قرآن را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2825
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد فاطمه معصومه سلام الله علیها را تبریک می گوییم ؛
🔰پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت #معصومه چه روزی هست؟
هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما #تقویم ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه #وفات کردند و یا شهید شدند❕
و چرا ایشان #ازدواج نکردند ❕و چه #ثوابی برای زیارت ایشان است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241
2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242
3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208
4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438
5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب
از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند.
چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002
6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005
7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از #آیات قرآن و #روایات داریم❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826
🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#خوردن_ملخ_در_اسلام
🤔#پرسش
❔ملخخواری در اسلام
قابل توجه آن دسته از مسلمین ناآگاهی که تصور میکنند حشرهخواری تنها مختص آسیای شرقی و مکزیک و... است! غافل از اینکه امام اول شیعیان هم به خوردن ملخ امر میکند!
➖امام علی:
و في #القوي عن عمرو بنهارون الثقفي عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال أمير المؤمنين عليه السلام: الجراد ذكي فكله
#ترجمه: امام صادق: امیر المومنین علی گفت ملخ پاک است پس آن را بخور
#منبع: روضه المتقین ٫ جلد۷ ٫ صفحه۴۶۷
💠#پاسخ💠
👌در میان انواع حشرات تنها خوردن ملخ جایز و حلال شمرده شده است ، چنان که در کتاب تحریر الوسیله چنین آمده است ؛
« تذكيه ملخ، زنده گرفتن آن است؛ چه با دست باشد يا با وسيله؛ پس اگر قبل از گرفتنش بميرد حرام است. و تسميه و اسلام در آن معتبر نيست چنان كه در ماهى گذشت. البته اگر آن را در دست كافر، مرده ببيند، مادامى كه نداند كه زنده آن را گرفته بوده، حلال نمى باشد و يد كافر و خبر دادن او در محرز شدن آن، فايده نمى بخشد.ملخ مادامىكه در پريدن استقلال پيدا نكرده، حلال نمى باشد و آن به نام «دبى» بر وزن «عصا» مى باشد و آن ملخى است كه حركت مى كند، ولى هنوز بالهايش روييده نشده است. »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 155
👌این مضمون در روایات ما در مورد ملخ آمده است که فرمودند ؛
« ماهى تذكيه شده است و ملخ تذكيه شده و گرفتن زنده اش تذكيه آنست » ، « ملخ پرنده خورده شود و تذكيه ماهى و ملخ گرفتن آنها است » ، « باكى ندارد خوردن انواع ملخ و آنچه رواست خوردنش از شكار دريا از انواع ماهى كه پولك دارند خوردنشان حلال است و هر آنچه پولك ندارند خوردنش حرام است » ، « هر ماهى كه پولك دارد حلال است و تذكيه ماهى و ملخ گرفتن آنست و حرام است آنچه در آب بميرد از ماهى و ملخ و جز آن » ، « خوردن ملخ حلال نيست تا پرواز كند »
📚وسائل الشیعه ج 24 ص 87 باب 37 _ مستدرک الوسائل ج 16 ص 155 باب 33
❕با توجه به آنکه به ما فرموده اند که هر آنچه که در آن ضرر است حرام شمرده شده و هر آنچه که دارای منافع و مصلحت است ، حلال شمرده شده است چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است»
📚بحار الانوار ج100 ص51
❕یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« كليه چيزهايى كه به تهيّه آنها فرمان يافته اند، از آنچه خوراك بندگان خداست و مايه قوام زندگى آنها مى باشد و زندگى ايشان جز با آنها ميسّر نيست، مانند آنچه مى خورند و مى نوشند و مى پوشند و ازدواج مى كنند و تملّك مى نمايند و از جهت تملّكى كه دارند از آنها استفاده مى كنند و به كار گرفتن آنها در راه كسب سودها و منافعى كه پايندگى زندگيشان بدانهاست و به نحوى از انحاء به مصلحت كار آنان مى باشد. خريد و فروش و نگهدارى و به كار گرفتن و بخشيدن و عاريه دادن همه اينها حلال و رواست.اما گونه هاى حرام خريد و فروش، هر چيزى كه مايه فساد و تباهى است و از خوردن و آشاميدن يا كسب آن يا ازدواج كردن با آن يا مالك شدن آن يا نگه داشتن آن يا بخشيدنش یا عاريه دادنش، نهى شده يا چيزى كه در آن به نحوى از انحاء فساد و تباهى است؛ مانند بيع ربوى كه مايه فساد و تباهى است، يا فروش مُردار يا خون يا گوشت خوك يا گوشت و پوست درندگان، اعم از انواع درندگان وحشى يا پرندگان، يا شراب يا هر چيز نجس، همه اينها حرام و تحريم شده است؛ چرا كه از خوردن و آشاميدن و پوشيدن و تملّك و نگه داشتن و تصرّف در آنها به هر نحوى، به علّت فسادى كه در آنهاست، نهى شده است. پس، هر گونه تصرّفى در اين وجهِ فساد حرام مى باشد. »
📚تحف العقول ص 333
👌این که خوردن ملخ هم حلال شمرده شده است ، از این حکم خالی از مفسده و حاوی مصلحت مستثنی نیست ؛
1⃣جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت در گفتگویی در مورد خوردن ملخ گفت ؛
« اینکه گزارشی بر اینکه مصرف غذایی ملخ، نوعاً مشکل بهداشتی داشته باشد، وجود ندارد »
🌐https://b2n.ir/119224
2⃣عزیزی رییس انجمن صنایع غذایی ایران گفت ؛
« ملخ به عنوان خوراک اصلی افراد به کار نمیرود، اما به طور کلی حشرات از خاصیتهای غذایی بالایی برخوردارند ، در جای جای دنیا، استفاده از حشرات بهعنوان منبع غنیشده پروتیین، روی و آهن و ویتامین و املاح هستند و با داشتن پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی و آهن و ویتامین B منبع باارزشی به حساب میآیند. به همین جهت برخی کشورهای پیشرفته درحال تحقیق بر این موضوع هستند که بتوانند از حشرات بهعنوان جایگزین گوشت استفاده کنند.»
🌐https://b2n.ir/930556
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
3⃣بی بی سی فارسی نیز در گزارش هایی فواید متعددی برای خوردن ملخ ذکر می کند . در گزارشی می نویسد ؛
« به عقیده بعضیها با خوردن حشرات میشود کره زمین و نسل بشر را نجات داد. این نظریهای است که تعدادی از دانشمدان و کارشناسان بر آن تاکید دارند؛ از جمله دکتر سارا بینون، همسر و شریک اندی، که چند سال گذشته را، صرف تحقیق بر تاثیرات محیط زیستی جایگزین کردن پروتئین حیوانی با حشرات کرده است.
طبق آماری که دانشگاه واگنینگن هلند (کشوری که در سالهای اخیر بودجه زیادی را صرف تحقیق در زمینه حشره خواری و پرورش حشرات کرده) منتشر کرده، در مقایسه با تولید گوشت حیوانی، برای پرورش حشرات، به آب، مواد غذایی و زمین کمتری نیاز است. علاوه بر این حشرات خونسرد هستند بنابراین در مقایسه با حیوانات پستاندار به مراتب کمتر گاز گلخانهای تولید میکنند.در حالی است که بیش از دو میلیارد نفر در جهان، بطور معمول از بیش از ۱۹۰۰ نوع حشره تغذیه میکنند.طبق بررسی دانشگاه آکسفورد، خوردن حشرات نه تنها خیلی سالم و با خاصیت است، بلکه در مقایسه با گوشتهایی مثل مرغ و گاو، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی بیشتری دارد اگر دانشمندان و سیاستمداران، در پیدا کردن راه حالی برای معضل جهانی گرمایش زمین و عواقب آن عجله نکنند، بعید نیست که به زودی، خوردن حشرات از تجربهای متفاوت برای بعضیها، تبدیل به منبع اصلی پروتئین برای همهٔ انسانها شود.
🌐https://www.bbc.com/persian/science/2015/12/151220_me_eating_insects_to_save_planet_earth
👌و باز در گزارش دیگری می نویسد ؛
« حشرات یکی از راههاست، منابع طبیعی را تخلیه نمیکند بنابراین به محیط زیست آسیب نمیزند، مغذی است و در شرایط مناسب پرورش حشرات راحت و ارزان است. به گفته شامی رادیا یکی از بنیانگذاران شرکتی که حشرات خوردنی میفروشد حشرات را میتوان سوپرغذا دانست « آنها سرشار از پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند.» پرورش آنها برای محیط زیست بهتر از پرورش دام و طیور است. حشرات میتوانند از ضایعات طبیعی تغذیه کنند، گازهای گلخانهای کمتری تولید میکنند و زمین کمتری را قیاس با دام و طیور اشغال میکنند. حشرات چون خونسرد هستند راندمان آنها از نظر تبدیل غذا به توده بدنی بالا است. بطور متوسط از دو کیلو غذا یک کیلو حشره تولید میشود در حالیکه هشت کیلو غذا یک کیلو به وزن دام اضافه میکند. گفته فائو ۱۹۰۰ نوع حشره به عنوان خورده میشوند. رایجترین حشراتی که خورده میشوند عبارتند از: سوسکها، زنبورها، زنبورمورچهها (wasp)، ملخها، ملخ آفت، جیرجیرکها، موریانهها ،سنجاقکها و مگسها.
🌐https://www.bbc.com/persian/science-39040815
👌و باز در گزارش دیگری می نویسد ؛
« سازمان ملل می گوید خوردن حشرات به مقابله با گرسنگی در جهان کمک می کند .تهیه کنندگان این گزارش ضمن اشاره به ارزش غذایی حشرات گفتهاند که میزان پروتئین ، چربی و مواد معدنی در این جانوران بالا است. براساس این گزارش حشرات « بویژه برای کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند می تواند مکمل غذایی مهمی باشد » حشرات از قابلیت بالایی در تولید پروتئین برخوردارند. به عنوان مثال میزان تولید پروتئین جیرجیرک در مقایسه با گاو ۱۲ برابر است. در این گزارش همچنین آمده است اکثر حشرات احتمالا گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند. »
🌐https://www.bbc.com/persian/world/2013/05/130513_l31_insects_eating_hunger
❕اسلام اگر چه خوردن سایر حشرات به غیر ملخ را اجازه نمی دهد ، اما گزارشها و تحقیقات فوق ثابت می کند ؛
1⃣خوردن ملخ در صورتی که شرایط شرعی در آن رعایت شود ، مشکل بهداشتی ندارد .
2⃣ملخ منبع ویتامین و مواد معدنی و منبع غنی پروتئین است و می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت تلقی شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی کشته شدن سیستانیان به دست علی علیه السلام است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1452
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیخ صدوق میگوید شهادت به ولایت علی علیه السلام را غلات وارد اذان تشیع کرده اند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2067
👌پاسخ معاند را مدعی است طبق نظر شیخ صدوق هرکس اعتقاد داشته باشد که ائمه علم غیب می دانند ، به خداوند کافر گشته است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2827
👌طبق نظر شیعه قبل از تحلیل کنیز و خرید او هیچ گونه رابطه ای چون رابطه جنسی با کنیز جایز نیست ، نقل مورد استناد معاند از نقل های اهل سنت و گواه بر انحراف عبد الله بن عمر است که رویه آنان ارتباطی با اسلام ندارد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924
#بررسی_نسبت_شیخ_مفید_به_شیخ_صدوق_شبهه_پراکنی_کمال_حیدری
🤔#پرسش
❔مذهب شيعه توسط چند آخوند تدوين شده است كه همه همديگر را ديوانه، بى عقل و بى دين خطاب ميكنند.
در اين ويديو آيت الله سيد کمال حیدری از روى كتابهاى شيخ مفيد نقل قول ميكند:
▪️شیخ مفید معتقد بود شیخ صدوق دین نداشته، تابع هوا و هوس، ناقص العقل و ضعيف الرای بوده و اصلا دیوانه بوده!
نكته جالب اینجاست که:
اين شیخ مفید خودش شاگرد شیخ صدوق بوده و جالبتر از آن اینکه هر دو نفر آنها از ستونهای فکری حوزه های علمیه هستند و تقریبا ۹۰ درصد مباحث کلامی حوزه از شیخ مفید و بالای ۵۰ درصد مباحث روایی حوزه از شیخ صدوق ميباشد.
همانطور که آيت الله کمال حیدری در کلیپ میگوید:
اگر این اتهامات شیخ مفید راست باشد نزدیک به ۵۰ درصد فقه حوزه بر باد است و اگر این ادعا دروغ باشد شیخ مفید از عدالت خارج است و ۹۰ درصد مبانی کلامی حوزه بر باد است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣در مورد سید کمال حیدری گفتنی است که ایشان نزد تشیع جایگاهی ندارد و مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه قم ، بیانیه در گمراهی و ضلالت او صادر کردند که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2407
2⃣شیخ صدوق از بزرگان علمای شیعه بوده است که با دعای امام عصر علیه السلام به دنیا آمد .
❕رجالی معروف نجاشی در مورد شیخ صدوق چنین می گوید ؛
« او شیخ و فقیه ما و آبروی و چهره درخشان شیعه در خراسان بود.در حالی که جوانی کم سن و سال بود بزرگان شیعه از او استماع حدیث و اخذ معارف کرده اند»
📚رجال النجاشی،ص389
2⃣شیخ طوسی ،شیخ الطائفه در رجال خود از صدوق چنین یاد می کند ؛
« او جلیل القدر ،حافظ ،آگاه به فقه و اخبار و رجال و دارای تالیفات زیادی می باشد»
📚رجال الطوسی، ص495
❗️و در کتاب فهرست خود چنین می آورد ؛
« او جلیل القدر و حافظ حدیث و بصیر و آگاه به رجال و ناقد و صاحب نظر در اخبار است که در میان علما و دانشمندان اهل قم همانند او در فراوانی و سرشاری علم و از حفظ داشتن حدیث دیده نشده است و دارای حدود سیصد تصنیف و کتاب است»
📚الفهرست ص157
❕نجاشی نقل می کند ؛
« ابو الحسن على بن حسين بن موسى بن بابوُيِه قمى ( پدر شیخ صدوق ) شيخ قمى ها در روزگار خود و پيشوا و فقيه و معتمَد آنان، به عراق آمده بود و با ابو القاسم حسين بن روح ( نائب امام عصر علیه السلام ) كه خدايش رحمت كناد ملاقات كرد و مسائلى از او پرسيد و بعد از آن، توسّط على بن جعفر بن اسود، نامه اى برايش نوشت و خواهش كرد كه از جانب او نوشته اى به صاحب عليه السلام برساند و در آن از ايشان بخواهد كه دعا كند خداوند، به او پسرى روزى كند.
امام عليه السلام به او نوشت: «در اين خصوص، برايت دعا كرديم و به زودى دو فرزند پسر نيك، روزى خواهى شد». پس، ابو جعفر ( شیخ صدوق ) و ابو عبد اللّه، از كنيزى برايش متولّد شدند.ابو عبد اللّه حسين بن عبيد اللّه مى گفت: از ابو جعفر شنيدم كه مى گويد: من، با دعاى صاحب الأمر عليه السلام متولّد شده ام، و به اين مى باليد. »
📚رجال نجاشی ص 261 _ بحار الانوار ج 51 ص 306
👌ذهبی رجالی اهل سنت هم در مورد شیخ صدوق می نویسد ؛
« رییس امامیه و دارای تصانیف مشهور بین شیعه بوده است »
📚سیر اعلام النبلاء ج 16 ص 303
👌و در فضل او همین بس که شیخ مفید شاگرد او بوده است ؛
📚السرائر ، ابن ادریس ج 2 ص 529
3⃣شیخ مفید نیز از بزرگان شیعه بوده است . شيخ طوسى يكى از شاگردان مفيد در كتاب فهرست ميگويد ؛
« محمّد بن محمّد بن نعمان مكنى بابى عبد اللَّه و معروف بابن معلم از متكلمين شيعه است كه در زمان او رياست شيعه به او منتهى شد، و در علم و صناعت كلام مقدم بر ديگران بود، و در فقه نيز سرآمد فقهاى زمان بوده، مردى سريع الانتقال و با فطانت و حاضر جواب بود، و او نزديك بدويست جلد كتاب كوچك و بزرگ تأليف كرده است »
📚الفهرست ص 186
❕ابن حجر سنی در كتاب لسان الميزان در باره او گويد ؛
« او عالم شيعه و داراى تأليفات بسيارى است كه به دويست كتاب ميرسد ... و بسبب عضد الدولة داراى صولتى عظيم بود، در سال 413 از دنيا رفت، و هشتاد هزار شيعه جنازه اش را تشييع كردند، مردى بود بسيار زاهد و با خشوع و حريص در فرا گرفتن علم و دانش، گروه زيادى از او استفاده علمى كردند، و خود او در ميان شيعه مقام ارجمندى را دارا شد تا بدان جا كه گويند بر همه ما منت نهاد ... شبها اندکی می خوابید سپس بر می خواست و به نماز یا مطالعه و یا درس و یا قرائت قرآن مشغول می شد »
📚لسان المیزان ج 5 ص 386
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕شیخ مفید در مقام خدمت گزارى به ساحت قدس امام عصر علیه السلام بدان پايه رسد كه در توقیعاتی مورد مدح و ثنای امام قرار گرفت به این تعابیر ؛
🔸 « سلام بر تو، اى دوستدار مخلص در دين كه در باره ما به جايگاه والاى يقين، دست يافته اى (به ما يقين دارى)! ما براى تو خدايى را مى ستاييم كه جز او خدايى نيست و از او مى خواهيم كه بر سَرور و مولا و پيامبرمان، محمّد، و خاندان پاكش درود فرستد. خدا توفيقت را در يارى حق مستدام بدارد و پاداشت را در گفتار راستينت از طرف ما فراوان كند! به تو اعلام مى کنيم كه به ما اجازه داده شده است كه تو را با اين نامه (مكاتبه) گرامى بداريم و آنچه را از جانب ما بايد به دوستدارانمان برسد، به تو بگوييم. خداوند، عزّت اطاعتش را به آنان ارزانى دارد و با مراقبت و محافظت خودش، آنچه را انديشناك آن هستند، كفايت كند. خداوند، تأييدت كند! به يارى او در برابر دشمنانِ از دين بيرون رفته اش، آن گونه كه به تو مى گوييم، ايستادگى كن، و در رساندن آن به كسى كه اطمينان دارى، آن گونه كه برايت ترسيم مى كنيم، عمل نما، إن شاء اللَّه تعالى. »
📚احتجاج ج 2 ص 596
👌و فرمود ؛
«اين نامه ما، به توست اى برادر ولايت مدار، دوست پاكباز بى زنگار و يار وفادار ما! خداوند، تو را با ديده بى نياز به خوابش، نگاه دارد! از نامه محافظت كن و دستخطّ آنچه را برايت نگاشتيم، به هيچ كس نشان مده و مضمون آن را به كسى كه اطمينان دارى، برسان و آنان را به عمل بر طبق آن سفارش كن، إن شاء اللَّه. و خدا بر محمّد و خاندان پاكش درود فرستد».
📚همان منبع
4⃣شیخ مفید نهایت احترام را نسبت به استادش شیخ صدوق رعایت می کرده است و هر جا از او نقل قول یا روایتی می کرده است با تعبیر « رحمه الله » رحمت و غفران الهی را برای شیخ صدوق طلب می کرده است ؛
📚امالی مفید ص 285 _ المسائل السرویه ص 71 و ...
5⃣کانال معاند به نقل از کمال حیدری می آورد که شیخ مفید در کتاب « عدم سهو النبی » گفته است که شیخ صدوق ناقص الرای و تابع هوا و هوس بوده است .
❕با توجه به آنچه گذشت و مقام علمی و عملی شیخ مفید که امام عصر علیه السلام هم او را ستوده است ، روشن می شود که چنین نسبتهایی به شیخ مفید کاملا مردود است .
❕انتساب کتاب « عدم سهو النبی » به شیخ مفید که گفته می شود در رد شیخ صدوق نوشته است ، و مطالب فوق در آن آمده است قطعی نیست ؛
1⃣ نجاشی رجالی معروف با آن اطلاعات وسیعی که نسبت به آثار شیخ مفید داشته که در کتاب رجال خود از عموم آنها نام می برد ، کتابی به نام عدم سهو النبی را جزء آثار شیخ مفید بر نمی شمرد که این گواه بر عدم انتساب کتاب مذکور به شیخ مفید است ؛
📚رجال نجاشی ص 399
2⃣شیخ طوسی نیز که از کتب شیخ مفید نام می برد ، اشاره به کتاب « عدم سهو النبی » نمی کند ؛
📚الفهرست ص 445
3⃣ابن شهر آشوب نیز با این که از آثار شیخ مفید سخن می گوید ، اما از کتاب « عدم سهو النبی » سخنی به میان نمی آورد ؛
📚معالم العلماء ص 112
4⃣مولف کتاب رجالی « منتهی المقال » نیز تصریح می کند که کتاب « عدم سهو النبی » از شیخ مفید نمی باشد .
📚منتهی المقال ج 6 ص 188
5⃣مولف کتاب « مستدرکات اعیان الشیعه » هم از نسبت دادن قطعی کتاب عدم سهو النبی به شیخ مفید خودداری می کند ؛
📚مستدرکات اعیان الشیعه ج 7 ص 292
6⃣و بالاخره کتاب شناس معروف و بزرگ ، شیخ آقا بزرگ تهرانی ، تصریح می کند که کتاب مذکور از آثار شیخ مفید نمی باشد « بذلک کله یوید احتمال کون المولف غیر المفید »
📚الذریعه الی تصانیف الشیعه ج 5 ص 176
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی ممنوعیت ازدواج همزمان با دو خواهر را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2828