#امت_بودن_حیوانات
🤔#پرسش
❔یکی از اشتباهات علمی قرآن سوره انعام آیه 38 است که می گوید همه حیوانات به صورت گروهی زندگی می کنند . واقعیت علمی این است که بیشتر از 360 گونه از حیوانات در طبیعت به صورت انفرادی زندگی می کنند و تنها هنگام جفتگیری و تولید مثل درکنار یکدیگر دیده می شوند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
« وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ » « هيچ جنبنده اى در زمين و هيچ پرنده اى كه با دو بال خود پرواز مى كند نيست، مگر اينكه امتهايى همانند شما هستند، ما هيچ چيز را در اين كتاب فروگذار نكرديم، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى گردند. » ( انعام 38)
👌شبهه افکن گمان کرده است که چون خداوند در مورد حیوانات تعبیر به « امت و امم » کرده است ، پس همه حیوانات زندگی اجتماعی دارند و به صورت گروهی زندگی می کنند ، در حالی که امم جمع امت و امت بمعنى جمعيت و گروهی است كه داراى قدر مشتركى هستند، مثلا دين واحد يا زبان واحد، يا صفات و كارهاى واحدى دارند.
📚لغات درتفسیر نمونه ص 72
❕بنابراین كلمه أُمَمٌ جمع كلمه امت و به معناى گروه هائى است كه داراى يك خصائص باشند ، یعنی هر جنسی از حیوانات که رفتارهای واحدی دارند یک گروه و یک امت اند .
📚لسان العرب ج 12 ص 27
👌و فرقی نمی کند که آن گروه از حیوانات زندگی دسته جمعی دارند یا انفرادی ، هر جنسی از حیوانات چون یک گروه را تشکیل می دهند و دارای ویژگی های مشترک هستند به آنها امت گفته می شود مثلا جانورانی چون ببر ، پلنگ، پلنگ برفی و پلنگ ابری ، شیر کوهی (سرده)و شق و گربه دمکوتاه ، گربه وحشی خرس ، پاندا و پاندای سرخ ، موس ، کرگدن به استثنای کرگدن سفید ، موریانه خوار ،گورکن ، روباه ، کوآلا ، شیطان تاسمانی ، نوک اردکی ، و لاکپشت دریایی به عنوان جانوران منفرد شناخته می شوند یعنی جانورانی هستند که بخش عمده زندگی خود را به تنهایی سر میکنند و تنها در زمان جفتگیری و پرورش فرزندان خود تنها نیستند. دلیل منفرد بودن آنها این است که برای بقای خود، در برابر همنوعهای خود قرار نگیرند ؛
🔸https://b2n.ir/862454
👌اما تمام این جانوران تحت یک جنس از حیوانات هستند که نام جنس حیوانی آنان گذشت و ویژگی های مشترک با حیوانات هم جنس خود دارند و به خاطر همین به هر جنس از این حیوانات امت گفته می شود و در صدق کلمه امت فرقی نمی کند که آنان اجتماعی زندگی کنند یا انفرادی .
❕در ادامه آیه سوره انعام خداوند می فرماید که گروه های مختلف حیوانی همانند شما انسانها هستند ، در اين كه اين همانندى و شباهت در چه جهت است؟ در ميان مفسران گفتگو است، بعضى شباهت آنها را با انسانها از ناحيه اسرار شگفت انگيز خلقت آنها دانسته اند زيرا هر دو نشانه هايى از عظمت آفريدگار و خالق را با خود همراه دارند.
👌و بعضى از جهت نيازمندي هاى مختلف زندگى يا وسايلى را كه با آن احتياجات گوناگون خود را بر طرف مى سازند، مى دانند.
❕در حالى كه جمعى ديگر معتقدند كه منظور شباهت آنها با انسان از نظر درك و فهم و شعور است، يعنى آنها نيز در عالم خود داراى علم و شعور و ادراك هستند، خدا را مى شناسند و به اندازه توانايى خود او را تسبيح و تقديس ميگويند، اگر چه فكر آنها در سطحى پائين تر از فكر و فهم انسانها است و ذیل آیه که سخن از حشر و قیامت آنها به میان می آورد ، این نظر را تقویت می کند چرا که ظاهر اين است كه ضمير « هم» در تعبیر « الی ربهم یحشرون » به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان برمى گردد، و به اين ترتيب قرآن براى آنها نيز قائل به رستاخيز شده است و بيشتر مفسران نيز اين مطلب را پذيرفته اند كه تمام انواع جانداران داراى رستاخيز و جزاء و كيفرند .
📚تفسیر نمونه ج 5 ص 222
👌ما در گذشته پیرامون درک و شعور حیوانات بحث های مفصلی داشته ایم و مطرح کرده ایم که حیوانات بر پایه همین درک وشعور برای اهل بیت علیهم السلام عزاداری می کنند ، و حشر وقیامت هم دارند ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2881
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2883
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است اسلام دستور کشتار غیر مسلمین را صادر کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حجاب فاطمه صدیقه سلام الله علیها در برابر سلمان رضی الله عنه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2351
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد عصمت علی علیه السلام و انتخاب منذر به استانداری را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/463
#بیت_المقدس_فلسطین_تحدی_آبکی
🤔#پرسش
❔ما تحدى كرده بوديم كه:
فقط و فقط يك روايت صحيح السند از كتب معتبرشان براى ما بياورند و اثبات كنند كه؛
از نظر تشيع اماميه اثنى عشرى چنين مكانى( قدس) در سرزمين فلسطين كنونى واقع شده است.
و مستنداتشان را به ربات پيام رسان كانال بفرستند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕بیت المقدس نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود زیرا گذشته از آنکه قبله اول مسلمین بوده است ؛
📚#وسائل الشیعه ج4 ص297
🔷معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛
« پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست »
🗯#اسراء 1
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک #حج را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک #عمره را دارد »
📚#الفقیه ج1 ص229
👌#علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با #هزار رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد »
📚#بحار الانوار ج99 ص270
🔷و #فرمود ؛
« چهار مکان از #قصر های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه »
📚امالی #طوسی ص369
👌روشن است که مقصود از مسجد بیت المقدس همان مسجد مبارکی است که در فلسطین اشغالی می باشد و اثبات این نکته نیاز به روایت ندارد .
❕مثلا در روایات متعددی شهرهایی مذمت و شهرهایی مدح شده اند ، شهرهایی چون بصره ، کوفه ، دمشق ، سجستان ، قم ، خراسان ، ری ، نیشابور ، طبرستان و ...
📚بحار الانوار ج 57 ص 201 باب 36 الممدوح من البلدان و المذموم منها
👌مردمان در تمام زمانها می دانند که بصره ، کوفه ، ری و ... کجاست و ائمه علیهم السلام مطابق همین فهم عرفی از شهرهای فوق مدح و ذم کرده اند و ذکر کشورهایی که شهرهای فوق در آن است به خاطر روشن بودن در مقام گفتگو مورد اشاره قرار نگرفته است .
❕در مورد بیت المقدس هم روشن بوده است که مقصود همان مسجد مبارکی است که در شامات یا فلسطین کنونی واقع شده است و این نکته نیازی به بیان نداشته است .
🔸بر اساس همین فهم عرفی است که ادباء و لغت شناسان تصریح کرده اند که بیت المقدس همان مکان مبارکی است که در نزد یهودیان به « شلم » یا « ایلیاء » شناخته می شود که در فلسطین است .
📚لسان العرب ج 12 ص 325
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
❕لذا می بینیم که مطابق همین فهم عرفی ، در کتب اعلام جغرافیایی و تاریخی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکان مقدسی است که در فلسطین کنونی واقع شده است ، مثلا در کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی ، تاریخی » چنین آمده است ؛
« بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است.
بيت المقدس گفته اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است. اين مسجد شريف، ميان مسلمانان به «مسجد الأقصى» معروف گرديده است، در حالى كه مسجد اقصايى كه در قرآن كريم از آن ياد شده، در حقيقت شامل تمام حرم قدسى است، كه نخستين قبله مسلمانان و سوّمين حرم شريف مى باشد؛ يعنى مسجد صخره، مسجد ديگر و هر آنچه داخل ديوار است را در بر مى گيرد. پيرامون حرم ديوارى كشيده شده كه چندين در دارد. بعضى از اين درها باز است و از آنها رفت و آمد مى شود و برخى ديگر هميشه بسته هستند.
درهاى باز عبارتند از: باب الأسباط، باب حطّه، باب شرف الأنبياء، باب الغوانمه، باب الناظر، باب الحديد، باب القطّانين، باب المتوضأ، باب السلسله و باب المغاربه.و درهاى بسته عبارتند از:باب السكينة، باب الرحمه، باب التوبة و باب البراق.
❕خود مسجد الأقصى در قسمت جنوبى صحن حرم واقع شده و قسمتهاى مختلف آن بدين شرح است: هرگاه كسى از سمت شمال وارد مسجد شود در مقابل خود با رواق بزرگى مواجه مىشود كه در زمان الملك المعظم عيسى، فرمانرواى دمشق 634 ه. ق، ساخته شده و بعدها آن را نوسازى كرده اند. اين رواق داراى هفت طاق است و طاقها بر روى راهروى بسته شدهاند كه به هفت در و هر در به يكى از رواقهاى هفتگانه مسجد منتهى مى شود. مسجد، علاوه بر اين درها، يك در نيز در سمت شرق دارد و در ديگر در ضلع غرب. يك ورودى براى مسجد زنان، واقع در ركن جنوب غربى مسجد، وجود دارد كه از دو رواق تشكيل شده است. اين دو رواق از سمت غرب 53 متر امتداد دارند و به جامع مغاربه متصل مىشوند. در سمت شرق نيز جامع عمر واقع شده است. گفته مى شود علت نامگذارى آن به جامع عمر اين است كه اين مسجد باقى مانده مسجدى است كه عمر در هنگام فتح قدس بنا كرد. در سمت شمال غربى نيز ايوان بزرگى قرار دارد كه نزديك آن ايوان زيبايى موسوم به محراب زكريا واقع شده است. در اطراف مسجد الأقصى نه گنبد است كه در دوره هاى مختلف ساخته شده اند. همچنين داراى چهار گلدسته و نه رواق است. 137 پنجره دارد كه همه آنها پنجرههايى بزرگ با شيشههايى رنگارنگ هستند.»
📚فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی ، ص 84
👌با این وجود ،در روایات متعددی نیز تصریح شده است که بیت المقدس همان مکانی است که در شام واقع شده است و پیامبر گرامی در معراج به شام رفتند و از بیت المقدس که در شام بوده به آسمانها عروج کردند و همان بیت المقدسی که در شام است که محل تولد و نبوت عیسی مسیح بوده است و یوسف نبی ، یعقوب را به شام برد و در بیت المقدس دفن کرد ، و تصریح شده است که بیت المقدس توسط سلیمان نبی علیه السلام ساخته شد و توسط بخت النصر تخریب شد و قبله یهودیان بوده است که مسلمین را ملامت می کردند که قبله شما همان قبله ما است که پس از آن قبله به کعبه تغییر کرد که روشن است بیت المقدسی که برای یهود محترم است همانی است که در فلسطین واقع شده است که چون ذکر تمام روایات بحث را به درازا می کشاند ، به ذکر آدرسهای روایات بسنده می کنیم ؛
📚تفسیر قمی ج 2 ص 74 _ تفسیر منسوب به امام عسکری ص 259 _ الکافی ج 8 ص 365 _ الوافی ج 26 ص 363 _ توحید صدوق ص 179 _ بحار الانوار ج 99 ص 271 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 576 _ تفسیر الصافی ج 5 ص 280 _ بحار الانوار ج 11 ص 52 _ نور الثقلین ج 1 ص 343 _ الکافی ج 4 ص 187 _ بحار الانوار ج 12 ص 45 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 164 _ اثباه الهداه ج 1 ص 411 _ قصص الانبیاء ص 419 _ الکافی ج 8 ص 262 _ امالی صدوق ص 452 _ تهذیب الاحکام ج 6 ص 22 _ بحار الانوار ج 14 ص 351 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 و ...
👌و مقصود از شام و شامات همان اراضی بوده است که امروزه تحت تصرف فلسطین و اسرائیل واقع شده است و فلسطین بخشی از شام محسوب می شده است .
📚التحقیق ج 6 ص 20
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌در مورد دعای « صنمی القریش » و این که متاسفانه برخی از کانالها به دنبال تضعیف این دعا هستند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2884
👌پاسخ وهابی را که مدعی است واقعه غدیر در فصل زمستان و سرما واقع شده نه در گرمای طاقت فرسا را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2885
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛
1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود .
❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود
👌ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
#پاسخ_به_معاند
👌پاسخی به کانال معاند در مورد بیت المقدس و مطلب دیروز ما ؛
1⃣می گوید چرا بعد از شش هفته به تحدی ما در مورد بیت المقدس و این که قدس در فلسطین است پاسخ گفتید ❗️می گوییم تحدی شما به قدری سست و بی فایده بود که وقت خود را بالاتر از آن می دانستیم که صرف آن کنیم و بخواهیم واضحات را اثبات کنیم ، ولی دیدیم که به قدری آمدی پی وی و گفتی پاسخ بده ، ما هم پاسخ گفتیم تا جیره تان قطع نشود .
❕من به جای اربابان شما بودم ، همان اندک جیره ای هم که به شما می دهند قطع می کردم چون هم تحدی ها و پرسشهایتان سست است و هم اکثر مطالبتان تکراری از سالهای گذشته است ، حیف پولی که خرج شما می شود .
2⃣ما قبل از آنکه اثبات کنیم بیت المقدس در فلسسطین اشغالی است ، فضائل بیت المقدس را از دو جنبه بیان کردیم ؛
🔸الف ؛ بیت المقدس قبله اول مسلمین و معراج گاه پیامبر بوده است .
🔸نماز در بیت المقدس ثواب زیادی دارد .
❕معاند آمده است می گوید روایتی که در مورد قبله بودن بیت المقدس استفاده کردید ، صحیح نیست ، در حالی که روایات در مورد قبله اول بودن بیت المقدس متواتر است و در روایت متواتر ، ضعف یک سند خللی به اصل ماجرا وارد نمی کند ، جهت دیدن روایات متواتر این باب رجوع کنید ؛
📚وسائل الشیعه ج 4 ص 297 باب 2 _ مستدرک الوسائل ج 3 ص 169 باب 2 _ بحار الانوار ج 19 ص 195 باب 9
❕معاند در ادامه می گوید روایاتی که در فضیلت نماز خواندن در بیت المقدس نقل کردید ضعیف است در حالی که ؛
🔸الف ؛ این روایات در کتب اربعه و سایر کتب معتبر ما آمده است و موافق قرآن در اثبات فضیلت بیت المقدس است ، چرا که قرآن بیت المقدس را سرزمین پر برکت می داند که معراج گاه پیامبر است ، بنابراین چنین روایاتی « موثوق الصدور » است که ما اطمینان به صحت آن داریم ، ما به دنبال روایت « موثوق السندی » نیستیم ، بلکه روایت « موثوق الصدوری » را حجت می دانیم ، یعنی هر روایتی که قرینه بر صحتش باشد مثلا موافق قرآن باشد یا در کتب معتبر نقل شده باشد ، یا کثرت نقل داشته باشد ، معتبر می دانیم اگر چه یک راوی آن ضعیف باشد ، روایات فضیلت بیت المقدس هم از همین سنخ است ، یعنی هم موافق قرآن است ، هم در کتب معتبر آمده است و هم کثرت نقل دارد، در ذیل در مورد روایت « موثوق الصدوری » بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845
🔸ب ؛ این روایات در کتب اربعه ما نقل شده است که صاحبان آن تصریح کرده اند که روایاتشان معتبر است ، تصریح آنان به اعتبار روایاتشان ، از قول علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2846
🔸ج ؛ شما می گویید این روایاتی که فضیلت بیت المقدس و ثواب نماز خواندن در آن را اثبات می کند ، ضعیف است ، ما می گوییم در موارد ثواب و اعمال مستحبی اساسا به دنبال روایت صحیح نیستیم ، چرا که در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند صحیح نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجاء و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را به خاطر نیتش به او میدهد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم»
📚ثواب الاعمال ص160 _ وسائل الشیعه ج1 ص80
🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده #صحیح نباشد»
📚بحار الانوار ج2 ص256
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار #ضعیف و مجهول استدلال می کنند »
📚بحار الانوار ج2 ص257
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
3⃣معاند در پست دیگری می گوید شما در مورد « مسجد الاقصی » گفتید ؛
« بيت المقدس همان قدس در فلسطين است كه مسجد الاقصى در آنجا است. بيت المقدس گفته اند، چون از هر گناه و آلودگى پاك است و به كار بردن وصف «اقصى» براى اين مسجد، از آن روست كه در آن زمان، بعد از آن، مسجدى وجود نداشته است » در حالی که کتب لغت گفته اند که به بیت المقدس مسجد الاقصی می گویند چون از کعبه دور تر است ❗️
👌پاسخ می گوییم که آنچه ما آوردیم ، تنها نقل قول از کتاب « فرهنگ اعلام جغرافیایی _ تاریخی » بود تا از جنبه جغرافیایی ثابت کنیم که بیت المقدس در فلسطین اشغالی است نه آنکه بخواهیم پیرامون معنای « مسجد الاقصی » بحث کنیم ، به عنوان امانت داری در نقل تمام کلام صاحب کتاب را آوردیم و الا ما هم تحلیل ایشان را در مورد « مسجد الاقصی » و وجه نامیده شدن آن به « اقصی » را نمی پسندیم ، بلکه معتقدیم ؛
« کلمه اقصی از ماده « قصو » است که به معنای دوری است و اگر مسجد بیت المقدس را مسجد الاقصی نامیده به این جهت است که این مسجد نسبت به محل زندگی رسول خدا و مخاطبینی که با اویند از مسجد الحرام خیلی دور است ، زیرا محل زندگی ایشان شهر مکه است که مسجد الحرام در همانجا است »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 13 ص 6 _ مجمع البیان ج 6 ص 612
❕البته آنچه که در کتاب « اعلام جغرافیایی ،تاریخی » در مورد مسجد الاقصی آمد مورد تاکید برخی مفسران قرار گرفته است که چون در وراء آن مسجدی نبوده ، مسجد الاقصی دور ترین موضع عبادت برای اهالی ، محسوب می شده است ، لذا به مسجد الاقصی معروف شده است .
📚روح المعانی ج 8 ص 11
4⃣معاند در آخرین اشکالش چنین نوشته است ؛
« شاهكار آخوند در پاسخ به تحدى . ادمين كانال پرسمان دليل نامگذارى بيت المقدس را پاك بودن از گناه و آلودكى ذكر كرده است!
#سئوال: چه چيزى از گناه و آلودگى پاك است ؟
مگر بيت المقدس انسان يا موجود زنده است كه به گناه آلوده شود »
👌معاند توجه ندارد که مقصود از پاکی بیت المقدس از آلودگی و گناه آن است که هرکس وارد آن شود و عبادت به جا آورد ، از گناه و آلودگی پاک می شود ، چنان که ابن اثیر می نویسد ؛
« بیت المقدس نامیده شده است ، زیرا موضعی است که افراد در آن از گناهان پاک می شوند »
📚النهایه فی غریب الحدیث و الاثر ج 4 ص 24
❕این معنا مورد تاکید علمای شیعه واقع شده است ؛
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 6 ص 375 _ مراه العقول ، مجلسی ، ج 6 ص 56 _ مصباح کفعمی ص 318
❕شاهد این سخن روایتی است از پیامبر گرامی که فرمود ؛
« چون سلیمان بن داود از ساختن بیت المقدس فارغ شد سه چیز از خدا درخواست کرد ، قدرت قضاوتی که با حکم الهی هماهنگ باشد ، سلطنتی که پس از وی سزاوار کسی نباشد ، و نیز پاک شدن از گناه مانند زمان تولد از مادر برای کسی که تنها به خاطر نماز ( و عبادت ) به این مسجد بیاید ( و خداوند دعای او را اجابت کرد )»
📚سنن ابن ماجه ج 1 ص 451 _ المستدرک علی الصحیحین ج 2 ص 471
5⃣ما از سه راه « لغوی » ، « جغرافیایی و تاریخی » و « روایی » ثابت کردیم که بیت المقدس در فلسطین است ، اما معاند اصلا به نقد اصل بحث ما نپرداخته که این نشان از عجز و ناتوانی اینان دارد .
❕در پایان به معاند توصیه می کنیم که از بحث مستقیم با ما پرهیز کند و غیر مستقیم مطالبش را مطرح کند و ما هم پاسخ می گوییم ، اما در برابر پاسخ ما پاسخ ندهد که اگر بدهد بیشتر رسواتر می شود و جیره اش ممکن است قطع شود و خود و خانواده از گرسنگی بمیرند❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند در مورد سهو پیامبر و خواب ماندن ایشان از نماز صبح را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2886
👌شبهه برده داشتن امامان علیهم السلام را در گذشته ذیل پاسخی در مورد بردگان امام کاظم علیه السلام پاسخ گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
👌پاسخ معاند در مورد برتری مردان بر زنان در قرآن و جواز کتک زدن زنان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1416
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2234
#قطع_دست_دزد
🤔#پرسش
❔پیامبر دین صلح و دوستی(رحمة للعالمین!) و قطع دست به خاطر دزدیدن یک عَبا!
اسلامگرایان می گویند اجرای حکم قطع دست دزد٬ مشروط به تحقق شروط بسیاری است و به این راحتی لازم الاجرا نمی شود! حال آنکه میبینم پیامبر این جماعت به راحتی هرچه تمام دست سارقی را آن هم به خاطر دزدین یک عبا قطع می کند!🔻🔻🔻
#متن_حدیث: علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حماد عن الحلبي عن أبي عبد الله(ع) قال سألته عن الرجل يأخذ اللص يرفعه أو يتركه؟فقال:إن صفوان بن أمية كان مضطجعا في المسجد الحرام فوضع ردائه...
#ترجمه: حلبى گويد:از امام صادق پرسيدم:شخصى دزدى را دستگير مىكند او را تحويل دهد يا رهايش كند؟فرمود:صفوان بن اميه در مسجد الحرام دراز كشيده بود.او عبايش را گذاشت و در پى قضاى حاجت بيرون رفت هنگامى كه برگشت متوجه شد عبايش را دزديدهاند.گفت:چه كسى عبايم را برده؟پس دنبال آن گشت و دزد را دستگير كرده به پيامبر خدا تحويل داد.پيامبر فرمود:دستش را قطع كنيد.صفوان گفت:اى پيامبر خدا! آيا دست او را به خاطر سرقت عباى من قطع مىكنيد؟پيامبر فرمود: آرى...
📓منبع:الكافي-ج۷-ص۲۵۱
#حکم_حدیث: حسن
📓منبع:مرآة العقول-ج۲۳-ص۳۹۰
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید ؛
«مرد دزد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده اند، دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خدا عزيز و حكيم است» ( مائده 38)
❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛
«خداوند دزدى را حرام فرمود؛ چون اگر مباح بود موجب تباهى اموال و آدم كشى مى شد و نيز به خاطر اين كه غصب اموال يكديگر، موجب كشتار و درگيرى و حسدورزى به يكديگر مى شود. و همچنين موجب ترك تجارت و پيشه ورى، و كسب اموال و ثروتهاى به ناحق و ناروا مى گردد ...
❕علّت بريدن دست راست دزد آن است كه وى با دست راست خود با اشياء تماس دارد و اين دست، بهترين و كار آمدترين عضو بدن اوست. پس بريدن آن كيفرى براى دزد و درس عبرتى است براى ديگران تا درصدد تصرّف اموال، از راه ناروا نيايند و نيز چون بيشتر با دست راست دزدى مى كنند »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 96
❕در تفسیر نمونه نیز چنین آمده است ؛
« اگر ملاحظه مى كنيم امروز دزدى فراوان است به خاطر آن است كه چنين حكمى اجراء نمى شود و لذا در محيطهايى كه اين حكم اسلامى اجراء مى گردد (مانند محيط عربستان سعودى كه تا سالهاى اخير اين حكم در آن اجراء مى شد) امنيت فوق العاده اى از نظر مالى در همه جا حكمفرما بود.
👌بسيارى از زائران خانه خدا با چشم خود چمدانها يا كيفهاى پول را در كوچه و خيابانهاى حجاز ديده اند كه هيچكس جرئت دست زدن به آن را ندارد تا اينكه مامورين « اداره جمع آورى گمشده ها » بيايند و آن را به اداره مزبور ببرند و صاحبش بيايد و نشانه دهد و بگيرد. غالب مغازه ها در شبها در و پيكرى ندارند و در عين حال كسى هم دست به سرقت نمى زند.
❕جالب اينكه اين حكم اسلامى با اينكه قرنها اجراء مى شد و در پناه آن مسلمانان آغاز اسلام در امنيت و رفاه مى زيستند در مورد تعداد بسيار كمى از افراد كه از چند نفر تجاوز نمى كرد اين حكم در طى چند قرن اجراء گرديد.
❔آيا بريدن چند دست خطا كار براى امنيت چند قرن يك ملت قيمت گزافى است كه پرداخت مى شود؟
👌 بعضى اشكال مى كنند. [آيا اين حكم با احترام مسلمان منافات ندارد؟]
كه اجراى اين حد در مورد سارق به خاطر يك ربع دينار منافات با آن همه احترامى كه اسلام براى جان مسلمان و حفظ او از هر گونه گزند قائل شده ندارد، تا آنجا كه ديه بريدن چهار انگشت يك انسان مبلغ گزافى تعيين شده است.
❕اتفاقا همين سؤال- به طورى كه از بعضى از تواريخ بر مى آيد- از عالم بزرگ اسلام، علم الهدى مرحوم سيد مرتضى، در حدود يكهزار سال قبل شد، سؤال كننده موضوع سؤال خود را طى شعرى به شرح ذيل مطرح كرد ؛
« يد بخمس مئين عسجد وديت ما بالها قطعت فى ربع دينار؟
❕يعنى دستى كه ديه آن پانصد دينار است چرا به خاطر يك ربع دينار بريده مى شود؟
👌 سيد مرتضى در جواب او اين شعر را سرود ؛
عز الامانة اغلاها و ارخصها ذل الخيانة فافهم حكمة البارئ
❕يعنى عزت امانت آن دست را گرانقيمت كرد و ذلت خيانت بهاى آن را پائين آورد، فلسفه حكم خدا را بدان »
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 378
🔸#ادامه👇
🔸ادامه👇
👌در روایت مورد استناد معاند هم آمده است که عبای صفوان بن امیه از مسجد به سرقت رفت ، او سارق را پیدا کرد و به نزد پیامبر آورد و دو شاهد بر دزدی او اقامه کرد ، پیامبر حکم به قطع دست سارق کرد ؛
📚الکافی ج 7 ص 251
❕یکی از شروط برای قطع دست دزد آن است که مال از حرز دزدیده شود ، و سارق حرز و محل نگه داری را بشکند و مال را بردارد ، چنان که از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام نقل است که فرمود ؛
« فقط دست دزدى قطع مى شود كه از طريق سوراخ كردن ديوار يا شكستن قفل وارد خانه اى شود. »
📚میزان الحکمه ج 5 ص 510
❕اینکه پیامبر در جریان فوق حکم به قطع دست سارق کرد ، از این جهت بوده که عبای مذکور از حرز سرقت شده بود ، یعنی صفوان وقتی برای قضاء حاجت به بیرون مسجد می رود ، عباء را در صندوقچه ای مثلا می گذارد و مخفی می کند که سارق از پی او حرز را می شکند و عباء را به سرقت می برد چنان که شیخ حر عاملی به این نکته تصریح می کند ؛ « الظَّاهِرُ أَنَّ مُرَادَهُ أَنَّ صَفْوَانَ كَانَ قَدْ أَخْفَى الرِّدَاءَ وَ أَحْرَزَهُ وَ لَمْ يَتْرُكْهُ ظَاهِراً فِي الْمَسْجِدِ »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 277
👌و متاعی هم كه سرقت شده بايد حد اقل يك ربع دينار باشد ، دينار هم عبارت است از يك مثقال شرعى طلاى مسكوك و مثقال شرعى معادل 18 نخود يعنى 4/ 3 مثقال معمولى است.
❕چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« دست سارق فقط در [دزدى] يك چهارم دينار به بالا قطع مى شود. »
📚میزان الحکمه ج 5 ص 291
❕بنابراین عبای مذکور هم عبای گران قیمتی به قیمت یک ربع دینار به قیمت آن زمان بوده و از حرز هم سرقت شده است ، لذا پیامبر گرامی حکم به قطع دست سارق دادند ، فلسفه این حکم هم در بالا گذشت که خاصیت بازدارندگی آن است ، جهت آگاهی بیشتر از فلسفه این حکم و شرایط اجرای آن ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3208
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند اشکال کرده است که اگر طبق مبنای شما روایاتی که در کتب معتبرتان آمده نیازی به بررسی سندی ندارد ، چگونه خودتان در پاسخ های متعددی برخی از این روایات را ضعیف دانسته اید ❕
👌ما پاسخ را در گذشته دادیم که اگر چه معتقدیم روایاتی که در کتب معتبر آمده است موثوق الصدور است و قرینه بر صحت آن داریم چرا که موافق قرآن بوده و تعدد نقل دارد و بزرگان علماء تصریح به اعتبار روایاتی که نقل می کنند کرده اند و تصریحات آنان از اقوال علمای رجالی بالاتر نباشد ، پایین تر نیست ، اما با این وجود در مواردی ممکن است این علماء اشتباه کنند و یک روایت ضعیف را معتبر بپندارند ، در چنین مواردی ، ما روایتی را که بر خلاف روایات متعدد و متواتر ائمه است و همخوانی با قرآن نیز ندارد ، قبول نمی کنیم چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕« یا راوی می گوید از امام باقر عليه السلام پرسيدم ؛دو خبر يا حديث متعارض از شما نقل مى شود.كداميك را بپذيريم؟ فرمود: آن را كه بين اصحاب تو مشهور است و شاذّ نادر را رها كن »
📚بحار الانوار ج 2 ص 246
❕ در چنین مواردی به سراغ بررسی سندی می رویم که روایتی با قرآن همخوانی نداشته باشد و خلاف روایات متعددی باشد که از ائمه علیهم السلام نقل شده است و در همان گذشته که پیرامون « روایات موثوق الصدوری » بحث میکردیم ، متذکر این نکته شدیم که می توانید در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845
👌پاسخ وهابی در مورد آیه مودت و شان نزول و مفهوم آن ، طبق روایات اهل سنت را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887
👌پاسخ وهابی در مورد نماز خواندن پیامبر و این که ایشان با دست باز نماز میخواندند یا بسته را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/598
#نسبت_تحریف_قرآن_به_شیخ_مفید_ره
🤔#پرسش
❕اعتراف علماى بزرگ اسلام به ایجاد تغییر و تحريف در قرآن
شیخ مفید از بزرگترين علماى شيعه در قرن پنجم در كتاب اوائل المقالات ميگويد:
واتفقوا على أن أئمة الضلال خالفوا في كثير من تأليف القرآن.
#ترجمه:
و متفقالقول هستیم که ائمه گمراه(شوراى عثمان) -در زمان تالیف قرآن مرتكب تخلف(تغییر و تحريف) زيادى در آن شدند.
#منبع: اوائل المقالات، شیخ مفید، ص۴۶
حالا دوباره فلان ملا بهانه ميكند و ميگويد منظورش تغيير و تحريف كلمات نبوده بلكه تغيير در نوشتن كلمات يا تغيير در نقش جلد قرآن بوده است ❗️
💠#پاسخ💠
👌عقیده روشن و واضح شیخ مفید ( ره ) بر عدم تحریف قرآن بوده است .
❕ایشان می گویند ؛
« بعضى از شيعيان گفته اند كه از قرآن هيچ كلمه يا آيه يا سوره اى كم نشده، ليكن آن چه در مصحف على عليه السلام به عنوان تأويل و تفسير معانى آيات طبق حقيقت نزول آنها بوده، حذف شده است، آنها هر چند از كلام اللَّه كه قرآن و معجزه الهى است نبوده، ليكن حقايقى ثابت و نازل شده بود و گاهى به تأويل قرآن هم قرآن گفته مى شود. به نظر من اين سخن شبيه تر به حق است از حرف كسى كه مدّعى كاهش كلماتى از خود قرآن است نه تأويل آن. و به اين نظر تمايل دارم »
📚اوائل المقالات ص 81
❕نيز در جوابِ «مسائل سرويّه» در پاسخ كسانى كه براى تحريف، استناد به رواياتى كرده اند كه برخى كلمات را به گونه ديگر نقل كرده است، مثلًا به جاى «كُنتم خير أمّةٍ»، «خير أئمّةٍ» نقل كرده و به جاى «جَعَلْناكُمْ امَّة وسطاً»، «أئمّةً وَسطاً» نقل كرده، مى گويد ؛
« اينها خبر واحد است و صحّت آنها ثابت نيست، از اين رو در باره آنها توقف مى كنيم و از آن چه در قرآن موجود است دست نمى كشيم »
📚مجموعه الرسائل ، شیخ مفید ص 366
❕همینطور اگر بخواهیم عقیده شیخ مفید را درباره قرآن بدانیم ، باید به کتاب تصحیح الاعتقاد ایشان رجوع کنیم ، شیخ در این کتاب در مقام بیان اعتقادات امامیه ، نظر استادش ، شیخ صدوق را بر سلامت قرآن از تحریف پذیرفته ، بدون آنکه بر آن تعلیفه یا مناقشه ای داشته باشد .
📚تصحیح الاعتقادات ، تحقیق حسین درگاهی ، ص 123
❕کلام شیخ صدوق که مورد قبول شیخ مفید هم واقع شده است ، چنین است ؛
« اعتقاد ما در شأن قرآن چنان است كه آن كلام خدا و وحى او فرو فرستنده او و سخن او و كتاب او است و اينكه باطل وارد قرآن نميشود نه از پيش و نه از پس، و اينكه آن داستانهاى حق است و سخن قطع است و شوخى و افسانه نيست و حقت عالى احداث نماينده و نازل كننده و پروردگار حفظ كننده قرآن است.
❕ اعتقاد ما اين است كه قرآنى را كه خدا نازل ساخته بر محمّد ، همين است كه در ميان مردم دو جلد است و اين همين است كه در دست مردم است و زياده بر اين نيست »
📚اعتقادات الامامیه ص 83 _ 84
❕حال بررسی کلام معاند در نسبت تحریف به شیخ مفید ؛
👌شیخ مفید می نویسد ؛
« امامیه اتفاق دارند که ائمه ضلال در هنگام تالیف قرآن در بسیاری از موارد مخالفت و تخلف کردند و از تنزیل و سنت پیامبر عدول کردند »
📚اوائل المقالات ص 46
❕شیخ مفید در این کلام ، مخالفت عثمان و گروهش را با تنزیل قرآن مطرح می کند که آنان مطابق با تنزیل و سنت پیامبر ، قرآن را تالیف و جمع آوری نکردند و آیات را به حسب نزول و تنزیل ، جمع آوری نکرده اند که مثلا آیات مکی قبل آیات مدنی یا آیات ناسخه قبل آیات منسوخه باشد ، نه آنکه آیاتی از قرآن را کم و زیاد کرده باشند ، ایشان در توضیح کلام خویش می گوید ؛
« تأليف آيات قرآن، طبق نزول وحى نيست و شاهد آن هم خود قرآن است كه در
آن آيه اى كه بايد متأخر باشد، متقدم آمده و بالعكس؛ و هر كس ناسخ و منسوخ، مكى و مدنى [از آيات] را بشناسد در اين مطلب ترديد نمى كند »
📚اوائل المقالات ص 82
👌اين تمام عبارت شيخ مفيد است. آيا مراد از دگرگون ساختن «تأليف» آيات، تحريف آيات مى باشد؟ اگر كسى بگويد تأليف آيات قرآن بر طبق وحى نيست، وى در زمره تحريف گرايان قرار مى گيرد؟
🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇
❕این نسبت های ناروایی است که به شیخ مفید روا داشته می شود که اولین بار این اشکال از ناحیه برخی از وهابیون چون ناصر قفاری ، محمد مال الله ، محمد عبدالرحمان سیف مطرح شد که معاندین جیره خوار فضای مجازی هم مطلب مذکور را از آنان گرفته و در کانال های خود مطرح می کنند .
👌علاوه بر آنچه گفته شد ، مخالفت دیگری که عثمان در هنگام تالیف قرآن انجام داد و با سنت پیامبر مخالفت کرد ، که کلام شیخ مفید می تواند اشاره به آن باشد ، سوزاندن مصاحف و قرآنها بود ، چنان که بخاری و دیگران می نویسند ؛
« عثمان به تمام مناطق اسلامی نسخه ای از مصحفی را که تهیه کرده بودند ، فرستاد و امر کرد که غیر آن مصحف از قرآن را که در هر صحیفه ای است سوزانده شود (و بسوزانند ) »
📚صحیح بخاری ج 3 ص 150 _ فتح الباری ج 10 ص 390
❕در حالی که خود علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت کرده اند که فرمود ؛
« فضل قرآن بر سایر سخنان ، مانند فضل خداوند بر مخلوقین است ، پس هر کس که قرآن را احترام کند ، خدا را احترام کرده است و کسی که قرآن را احترام نکند ، به حق خداوند اهانت کرده است ، حرمت قرآن در نزد خداوند مانند حرمت والد بر فرزند است »
📚کنزالعمال ج 1 ص 527
👌علی علیه السلام هم به ماجرای سوزانده شدن قرآنها توسط عثمان و اهانت به قرآن واکنش نشان داد چنان که عبد الملک فرزند ابوذر می گوید ؛
« علی ع روزی که عثمان مصاحف را پاره پاره کرد مرا ملاقات کرد و به من گفت پدرت ( ابوذر ) را به نزد من بخوان ، ابوذر با سرعت به نزد ایشان آمد . حضرت فرمود ؛
« ای ابوذر ، امروز بر اسلام امر عظیمی گذشت ، کتاب خداوند پاره پاره گشت و بر آن آهن قرار گرفت ، حق خداوند است که آهن را ( برای عذاب ) مسلط کند بر کسی که قرآن را با آهن پاره پاره کرد »
📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 236
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعه درصدد است عایشه همسر پیامبر را فاحشه معرفی کند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2888
👌پاسخ معاند را که مدعی است شیعیان ، امام علی علیه السلام را چون خدا میدانند در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/941
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند درمورد زهد و ساده زیستی امامان شیعه علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه معاندین که مدعی اند کسانی که در حرم های امامان شفاء می گیرند به خاطر تلقینات ذهنی و انرژی درمانی است نه قدرت غیبی امامان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2889