eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔براى اينكه فرزند خوانده با مادر مادر خوانده اش(نامادرى)محرم شود، بايد به كمك ديگران، آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى نامادرى اش بكند. : فرزند پسرى از پرورشگاه آورده شده است و چون شير نامادرى اش را نخورده است با او محرم نيست! حال بايد براى محرم شدن با نامادرى اش صيغه او شده و به كمك ديگران آلت تناسلى اش(كودك پسر) را وارد آلت تناسلى نامادرى(مادر بزرگ) اش بكند تا با هم محرم شوند. آيا اين كافيست يا اينكه خود كودك بالغ شود و با شعور كامل اينكار را بكند؟ آيت الله هاشمی شاهرودی ؛ براى محرميت صرف دخول به هر صورت كافيست. ▪️مثال: يك بانوى خيرى پسر ٥-٦ ساله اى را از پرورشگاه مى آورد كه فرزند خوانده اش شود، براى اينكه اين پسر با اين مادر اين بانو محرم شود، بايد با كمك ديگران آلت تناسلى اش را وارد آلت تناسلى مادر اين بانو كند😳 من هرچه فكر كردم قادر به فهم اين مسئله نشدم، واقعا كدام حيوانى اينكار را ميكند ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که سرپرستی ایتام و فرزندان بی سرپرست عملی خداپسندانه است که ثواب و پاداش وافری را به همراه دارد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «هر كه سه يتيم را سرپرستى كند، مانند كسى است كه شبش را به عبادت و روزش را به روزه گذراند و شبانه ‏روز در راه خدا شمشير كشد. من و او در بهشت برادريم همچنان كه اين دو در كنار يكديگرند. و انگشت نشانه و ميانى خود را به هم چسبانيد » 📚میزان الحکمه ج 13 ص 565 ❕حال پرسش در مورد فرزند پسر بی سرپرستی است که به فرزند خواندگی پذیرفته می شود ، اگر فرزند بى ‏سرپرستى كه به فرزندخواندگى پذيرفته شده پسر باشد، از جهت محرميّت مشكلى با مرد خانواده ندارد، ولى براى ايجاد محرميّت با خانم خانه، مى ‏توان از راههاى زير اقدام كرد ؛ 1⃣اگر مادر آن خانم شير داشته باشد، به اندازه لازم و با رعايت شرايط معتبر به آن نوزاد شير مى ‏دهد، سپس آن پسر بچّه حكم فرزند رضاعى او را پيدا كرده، و به آن خانم نيز محرم مى ‏گردد؛ زيرا برادر رضاعى او خواهد شد. نه تنها به آن خانم، بلكه به خواهران، خواهرزاده ‏ها، برادر برادرزاده ‏ها، عمّه ‏ها، خاله‏ ها، مادر بزرگ و تمامى نوه‏هاى مادر بزرگ محرم خواهد شد. 2⃣اگر مادر آن خانم شير نداشته باشد، ولى خواهر، يا خواهر زاده، يا نوه خواهرش شير داشته باشد و به طور كامل به آن پسر بچّه شير دهد، در اين صورت نيز به آن خانم محرم شده، و حكم‏ خواهر زاده يا فرزند خواهرزاده او را پيدا مى‏ كند و علاوه بر اين به مادر و ساير خواهران و برادرزاده‏ ها و خواهرزاده ‏ها و عمّه ‏ها و خاله‏ ها و مادر بزرگ و نوه ‏هاى مادر بزرگ نيز محرم مى ‏گردد. 3⃣ اگر يكى از برادرهاى آن خانم، يا دختر يكى از برادرهايش، و يا حتّى نوه يكى از برادره ايش، طبق آنچه در بالا آمد، به آن نوزاد شير دهد، به آن خانم و تمام افرادى كه در بالا گفته شد محرم مى‏ گردد، و خانم مذكور عمّه رضاعى او به شمار مى ‏رود. ❕اين راهها همه در صورتى است كه دوران شيرخوارگى بچّه تمام نشده باشد، در غير اين صورت راه قابل ملاحظه ‏اى براى محرميّت وجود ندارد . 📚حیله های شرعی و چاره جویی های صحیح ، مکارم شیرازی ، ص 99 👌چنان که گذشت ، اگر دوران شیرخوارگی فرزند خوانده پسر به پایان رسیده باشد ، راه موجهی برای محرمیت به مادرخوانده باقی نمی ماند ، و این که بگویند اگر مادر آن خانم یعنی مادرخوانده در قيد حيات باشد و شوهر نداشته باشد، صيغه عقد موقّت او را به اذن حاکم شرع براى آن پسر بخوانند و دخولی صورت گیرد تا در اين صورت به آن خانم و خواهران و خواهرزاده ‏ها و برادرزاده‏ هايش، محرم خواهد شد راهی است که هیچ دلیل و مستندی ندارد و فقهای بزرگ هم به آن فتوا نداده اند ؛ 1⃣در روایات متعددی تصریح شده است که تنها پدر یا جد پدری حق دارد که بنابر مصالحی ، فرزند غیر بالغ خود را به عقد دیگری در آورد ، در هیچ روایتی چنین حقی برای حاکم شرع یا همان مرجع تقلید ثابت نشده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص275 باب 6 ❕محقق حلی صراحتا فتوا می دهد ؛ « برای حاکم شرع ، هیچگونه ولایتی بر کسی که بالغ نشده است ( و پدر و جد ندارد ) در ازدواج نمی باشد » 📚شرائع الاسلام ج 2 ص 221 ❕شیخ انصاری هم ادعای اجماع می کند که حاکم شرع هیچ گونه ولایتی در ازدواج کودک غیر بالغ نمی باشد ؛ 📚مستمسک العروه الوثقی ج 14 ص 476 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌البته برخی بر ولایت حاکم شرع به نقلی از پیامبر استناد می کنند که فرمود ؛ « سلطان ولی کسی است که ولی ندارد » 📚سنن دارمی ج 3 ص 1397 ❕منبع این نقل تنها کتب اهل سنت است و در روایات ما نیامده است ، بنابراین چنین نقلی قابل اعتماد نیست ، به فرض هم که نقل صحیح باشد ، مرحوم بحرانی می گوید مقصود از سلطان در نقل فوق امام معصوم علیه السلام است ، زیرا متبادر از لفظ سلطان ، امام الاصل یعنی ائمه معصومین علیهم السلام است ؛ 📚الحدائق الناضره ج 23 ص 239 👌محقق ایروانی هم می گوید از کلمات شیخ انصاری استفاده می شود که مقصود از سلطان در نقل فوق ، امام معصوم علیه السلام است ؛ 📚حواشی الایروانی علی المکاسب ص 157 ❕آیت الله مکارم شیرازی هم نقل فوق را سندا ضعیف می داند ، چون از طریق اهل سنت نقل شده است ؛ 📚انوار الفقاهه ، کتاب البیع ، ص 469 ❕ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، روایات اهل بیت علیهم السلام را مبنا قرار دهیم و از رجوع به روایات اهل سنت نهی شده ایم ، جز در مواردی که شاهدی در روایات خودمان مبنی بر صحت روایت اهل سنت داشته باشم . علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است تحت عنوان ؛ « باب در نهی از رجوع به اخبار مخالفین ( اهل سنت )» 📚بحار الانوار ج 2 ص 214 👌و در این باب روایات متعددی نقل می کند ، از جمله از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛ « به نزد آنان ( اهل سنت ) نرو و از آنان روایت مشنو » 📚همان ، ص 216 2⃣به فرض که عقد فرزند خوانده پسر با اجازه حاکم شرع صحیح باشد ، طبق چه دلیلی می توان فتوا داد که جبرا دخول صورت گیرد تا محرمیت حاصل شود ❕در حالی که هیچ روایتی که مجوز چنین دخولی باشد ، در دست نیست و چنین دخول کردن جبری ، شبهه حرمت دارد که ما ماموریم در شبهات ، احتیاط کنیم و عمل شبهه ناک را انجام ندهیم ، چنان که چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با ورع ترین مردمان کسی است که در هنگام شبهه ، احتیاط و توقف کند » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 162 👌پیامبر گرامی نیز فرمود ؛ « امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى ‏يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود (تدريجاً) مرتكب محرمات مى‏ شود و از آنجا كه نمى‏ داند هلاك خواهد شد» 📚الکافی ج 1 ص 68 3⃣آنچه که معاند از مرحوم هاشمی شاهرودی نقل کرد و تصویری در این رابطه از سایت ایشان ارائه می دهند ، صحت آن برای ما محرز نشد و استفتای مذکور در سایت ایشان رویت نشد ، به هر حال یا معاند دروغ می گوید و دست به فتوشاپ زده است ، یا مطلب مذکور از سایت ایشان حذف شده است ، در هر صورت ما چنین فتوایی را در سایت ایشان ندیدیم ، به فرض هم که چنین فتوایی داده باشند ، ما این فتوا را ، فتوای به رای می دانیم ، و فرقی نمی کند که صاحب آن فتوا چه کسی باشد و ما ماموریم که در برداشت های فقهی ، اعمال رای و سلیقه شخصی نکنیم و تنها به آیات و روایات معصومین علیهم السلام تکیه کنیم . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « هر که در دین خدا رای به کار برد در تمام عمر غرق باطل و گمراهی باشد » 📚الکافی ج 1 ص 57 👌امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « مبتدع و اهل بدعت نباش ، کسی که به رای خویش نظر دهد هلاک می شود ، و کسی که اهل بیت پیامبرش را ترک گوید گمراه می شود و کسی که کتاب خدا و قول پیامبرش را ترک گوید کافر شده است » 📚الکافی ج 1 ص 56 4⃣آنچه که ما در سایت ایشان در مورد محرمیت فرزند خوانده پسر یافتیم ، پرسش و پاسخ ذیل است که ارتباطی با آنچه معاند می گوید ، ندارد . ❕سوال : برای محرمیت فرزند خوانده (پسر) با مادر خوانده آیا می توان از راه های زیر ایجاد محرمیت نمود؟ 1. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد موقت با مادر پدر خوانده در صورتی که بی شوهر باشد درآید زیرا در این صورت مادر خوانده عروس پسر می گردد و با توجه به این که در محرمیت عروس دخول در مادر پدر خوانده شرط نیست آیا محرمیت ایجاد می گردد؟ 2. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج با مادر بزرگ پدری و یا مادر بزرگ مادری پدر خوانده در آید آیا در این صورت نیز محرمیت میان آنان ایجاد می شود؟ 3. پسر با اذن ولی یا حاکم شرع به عقد ازدواج مادر رضاعی پدر خوانده یا مادر بزرگ رضاعی پدر خوانده درآید آیا محرمیت ایجاد می گردد؟ (عروس رضاعی پسر می شود.) ❕جواب : 1) خیر، زیرا که در این فرض مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نبوده بلکه عروسِ پدرِ حقیقی آن پدر خوانده است.  2 و 3) در هيچ کدام از فروض مذکور مادر خوانده عروسِ آن پسر (فرزند خوانده) نمى شود و محرم نيست. 🌐http://www.hashemishahroudi.net/index.php/fa/questions/142 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد نسخ برخی از آیات قرآن و این که مدعی است نسخ گواه بر جهل خداوند است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2917
👌پاسخ وهابی که مدعی است شیعه معتقد است که قرآن هفده هزار آیه یعنی سه برابر قرآن کنونی بوده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1255
👌پاسخ معاند در مورد ختنه زنان در فقه اسلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1293
👌پاسخی به خدمتی ، کارشناس و مدیر شبکه وهابی کلمه که می گوید در اسلام برای شرب خمر کیفر اعدام نداریم، احکامی که آخوندها مردم را با آن محاکمه می کنند مغایر احکام و قوانین اسلام است 👇👇👇
🤔 ❔استاد عبدالفتاح خدمتی، از چهره‌های مذهبی اهل سنت ایران: در اسلام برای شرب خمر کیفر اعدام نداریم، احکامی که آخوندها مردم را با آن محاکمه می کنند مغایر احکام و قوانین اسلام است ❗️❗️ 💠💠 👌شراب خواری از گناهان بزرگ است که به خاطر مفاسد و ضررهای غیر قابل انکاری ، حرام اعلام شده است و برای شراب خوار ، حد تعیین شده است . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند براى حفظ عقل، ترك شراب خوارى را واجب گردانيد. » 📚نهج البلاغه حکمت 252 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فساد انگيز بودن آن حرام فرمود » 📚بحار الانوار ج 79 ص 136 ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « تأثيرات بد شراب از هر گناهى بيشتر است » 📚همان ص 141 ❕ امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال مفضّل از علّت تحريم شراب فرمود ؛ « خداوند شراب را به علّت تأثير بد و فسادى كه به وجود مى‏ آورد حرام كرد؛ زيرا ميگسار دچار رعشه [در اندام‏] مى ‏شود، و شراب نورانيت و جوانمردى و مروتش را از بين مى‏ برد و او را در ارتكاب كارهاى حرام و خونريزى و زنا، گستاخ مى‏ کند و اين خطر برايش وجود دارد كه چون مست و لا يعقل شود به محارم خود تجاوز كند. شراب برشراب خوار جز شر و بدى نمى‏ افزايد. » 📚علل الشرایع ج 2 ص 476 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « خداوند شراب را حرام فرمود؛ زيرا شراب تباهى مى‏ آورد، عقل شراب خواران را دگرگون مى ‏كند و آنان را به انكار خداى عزّوجلّ و دروغ و تهمت بستن به او و پيامبرش وا مى‏ دارد و ديگر اعمالى چون تبهكارى و قتل كه از شراب خواران سر مى ‏زند. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 98 ❕در گذشته در رابطه با مفاسد شرابخواری ، بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2918 👌در روایات ما بیان شده است که اگر فردی گناه کبیره ای انجام دهد و به خاطر آن حد بخورد ، و برای بار دوم انجام دهد و باز حد بخورد ، در مرحله سوم کشته می شود مگر زانی که در مرحله چهارم کشته می شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 19 باب 5 👌شرابخوار نیز ، اگر دو مرتبه حد بر او جاری شود ، در مرتبه سوم کشته می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که شراب بنوشد ، حد بر او جاری کنید ، اگر دو مرتبه نوشید ، حد بر او جاری کنید ، و اگر برای مرحله سوم چنین کرد ، او را بکشید » 📚الکافی ج 7 ص 218 ❕شیخ حر عاملی در این رابطه پانزده روایت نقل می کند و مرحوم میرزای نوری نیز پنج روایت نقل می کند ، که این مقدار نقل ، فوق حد تواتر است در صحت حکم مذکور در مورد شرابخوار ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 233 باب 11 _ مستدرک الوسائل ، ج 18 ص 115 ، باب 9 ❕فلسفه این شدت عمل هم برخورد با رواج شراب خواری در جامعه است ، چرا که شراب خواری که مطابق نقلهای فوق ، ریشه سایر گناهان بوده و هیچ گناهی به اندازه آن دارای مفسده نمی باشد . 👌 امام رضا عليه السلام در مورد افرادی که پس از چند مرتبه حد خوردن ، اعدام می گردند و فلسفه آن ، فرمود ؛ «آنان ، تازيانه خوردن را به چيزى نمى‏ گيرند و به آن اهميتى نمى‏ دهند چندان كه گويى آزادند و سرخود. علت ديگرش اين است كه كسى كه خدا و حدّ را سبك بشمارد كافر است و به سبب كافر شدن مستوجب قتل مى‏ باشد. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 97 ❕حال تعجب اینجاست که وهابیون مفت خوری چون خدمتی ، کارشناس شبکه کلمه ، حکم مذکور را ساخته دست آخوندها می داند و می گوید چنین حکمی در اسلام نیست و ما برای شرب خمر در اسلام ، کیفر اعدام نداریم ، در حالی که خودشان از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛ « اگر شراب خوار ، شراب خورد ، او را تازیانه بزنید ، اگر تا چهار مرتبه چنین کرد ، در مرتبه چهارم او را بکشید » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 1919 _ مسند احمد ج 38 ص 210 _ سنن دارمی ج 3 ص 1489 _ سنن نسائی ج 3 ص 256 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 4 ص 373 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 _ سنن الکبری ج 8 ص 313 _ مجمع الزوائد ج 6 ص 278 _ فتح الباری ج 12 ص 69 _ مسند طیالسی ص 307 _ معجم الکبیر ج 2 ص 335 _ الاستیعاب ج 2 ص 698 _ کنزالعمال ج 5 ص 355 ❕یا نقل می کنند که فرمود ؛ « گردن شرابخوار را در مرتبه چهارم بزنید » 📚مسند احمد ج 11 ص 557 _ سنن ابن ماجه ج 4 ص 181 _ سنن نسائی ج 3 ص 228 _ نیل الاوطار ج 7 ص 325 و ... 👌ابن حزم مطابق همین نقل ها ، هم خود معتقد به اعدام شارب خمر در صورت تکرار شرب خمر است هم این قول را از علمای اهل سنت نقل می کند ؛ 📚المحلی ، ابن حزم ج 11 ص 368 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند که مدعی است طبق آیات قرآن ،زن از بدن مرد خلق شده است و این توهین به زنان است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2920
👌پاسخ معاند در مورد وظائف زن در برابر شوهر و وظیفه نفقه ای که بر عهده شوهر در قبال زن است و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2921
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در رابطه با چرایی حرمت ازدواج با همسران پیامبر پس از وفات ایشان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2124
🤔 ❔« اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد براى شما حلال نيست كه زنان را به اكراه ارث بريد و آنان را زير فشار مگذاريد تا بخشى از آنچه را به آنان داده‏ ايد [از چنگشان به در] بريد مگر آنكه مرتكب زشتكارى آشكارى شوند و با آنها بشايستگى رفتار كنيد و اگر از آنان خوشتان نيامد پس چه بسا چيزى را خوش نمى داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏ دهد (۱۹) نساء » ❔ایا این حکم بر طبق عدالت و عقل است؟ چون زنی با مردی زنا کرده است مهریه ش را میتوانید بزور بگیرید؟ اگر اینطور است چرا مشابه این کار با مردی که زنا کرده است انجام نمیگیرد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد براى شما حلال نيست كه از زنان از روى اكراه (و ايجاد ناراحتى براى آنها) ارث ببريد. و آنها را تحت فشار قرار ندهيد كه قسمتى از آنچه به آنها پرداخته‏ ايد (از مهر) تملك كنيد مگر اينكه آنها عمل زشت آشكارى انجام دهند و با آنان به طور شايسته رفتار كنيد و اگر از آنها (به جهاتى) كراهت داشتيد (فورا تصميم به جدايى نگيريد) چه بسا از چيزى كراهت داريد و خداوند در آن نيكى فراوان قرار داده است « ( نساء 19) 👌در تفسير مجمع البيان از امام باقر علیه السلام ، نقل شده كه اين آيه درباره كسانى نازل گرديده كه همسران خود را بدون اين كه همچون يك همسر با آنها رفتار كنند، نگه مى‏ داشتند، به انتظار اين كه آنها بميرند و اموالشان را تملك كنند. و از ابن عباس نقل شده كه آيه فوق در باره افرادى نازل شده كه همسرانشان مهر سنگين داشتند و در عين اين كه تمايل به ادامه زناشويى با آنها نداشتند بخاطر سنگين بودن مهر حاضر به طلاق آنها نمى ‏شدند، و آنها را تحت فشار قرار مى ‏دادند تا مهرشان را ببخشند و طلاق گيرند. 📚مجمع البیان ج 3 ص 39 ❕ يكى از عادات نكوهيده جاهلیت اين بود كه زنان را با وسائل گوناگون، تحت فشار مى‏ گذاشتند تا مهر خود را ببخشند و طلاق گيرند، اين كار مخصوصا بيشتر در موقعى بود كه زن مهريه سنگينى داشت، آيه فوق با جمله وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ اين كار را ممنوع ساخته و مى ‏فرمايد ؛ « آنها را تحت فشار قرار ندهيد، بخاطر اين كه قسمتى از آنچه را به آنها پرداخته ‏ايد تملك كنيد » ❕ولى اين حكم استثنايى دارد كه در جمله إِلَّا أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ به آن اشاره شده است و آن اين كه اگر آنها مرتكب عمل زشت و ننگينى گردند شوهران مى ‏توانند آنها را تحت فشار قرار دهند، تا مهر خود را حلال كرده و طلاق بگيرند و در حقيقت اين كار يك نوع مجازات و شبيه به گرفتن غرامت در برابر كارهاى نارواى اين دسته از زنان است. 👌آيا منظور از فاحشه مبينه (عمل زشت آشكار) در آيه فوق، خصوص اعمال منافى عفت است يا هر گونه ناسازگارى شديد؟ در ميان مفسران گفتگو است، ولى در حديثى كه از امام باقر علیه السلام نقل شده تصريح گرديده كه هر گونه مخالفت شديد زن و نافرمانى و ناسازگارى او را شامل مى ‏شود . 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 48 ❕البته روشن است که منظور هر مخالفت جزئى نيست زيرا در مفهوم كلمه « فاحشه » اهميت و فوق العادگى افتاده است و ذكر كلمه مبينه نيز آن را تاكيد مى ‏كند . 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 318 ❕حال اگر مردی در قبال همسر خویش مرتکب « فاحشه مبینه » شود ، و وظایف زناشویی و زندگی ، را رعایت نکند ، تکلیف چیست ❗️ 👌روشن است که زن می تواند از او جدا شود و مهریه و حق و حقوق خود را تمام و کمال از او بگیرد که این سخت ترین تنبیه برای این مردان است ، زنان از دو راه می توانند حق و حقوق خود را در برابر چنین شوهرانی بگیرند ؛ 1⃣از راه مذاکره و سازش و بدون مراجعه به حاکم شرع و جبر و اجبار ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « و اگر زنى از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و مثلا با سازش از هم جدا شوند و حقوق زن ادا شود ) و صلح بهتر است، اگر چه مردم (طبق غريزه حب ذات در اينگونه موارد) بخل مى ‏ورزند » ( نساء 128) 2⃣به حاکم شرع مراجعه کند ، در این صورت اگر شوهر از ادای حق و حقوق زن امتناع ورزد ، حاکم شرع ، طلاق زن را صادر می کند و حق و حقوق زن را به او می دهد . ❕در نقلی آمده است ؛ « مردى به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على علیه السلام او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به تسليم كرد » 📚الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل ، ج 3 ص 221 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که همسری در نزد اوست ، اما پوشش و خوراک او را مهیا نمی کند ( و از ادای وظائف خود سرپیچی می کند ) ، بر امام لازم است که میان آن دو جدایی اندازد ( و حقوق و مهریه زن را از مرد بگیرد )» 📚الفقیه ج 3 ص 441 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی در مورد حاضر و ناظر بودن پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام و عرضه اعمال بر آنان رادر ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2923 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2924