eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخی به جوابیه وهابی پیرامون تقیه در اصول و محکمات اسلام 🤔 ❓تحريف سخنان ما توسط كانال شيعه اين آخوند به عمد يا ناخواسته و ناشیانه سخنان ما را تحريف ، و شروع كرده به پاسخ دادن به چیزی که ما مطرح نکردیم . این آخوند اقدام به اثبات مشروعیت تقیه کرده و مثال حضرت عمار را زده که ایشان برای حفظ جانش تقیه کرده در حالیکه ما مشروعیت تقیه را قبول داریم و انسان میتواند در هنگام خطر بگوید من کافرم . اما بحثی که ما مطرح کردیم بحث امکان کتمان اصول و محکمات دین است آیا کسی میتواند بگوید در دین اسلام، نماز فرض نشده ؟ آیا کسی میتواند بگوید در اسلام حج فرض نشده ؟ قطعاً خیر . فرض کنید شخصی توسط کفار أسیر میشود این شخص میتواند با تقیه بگوید من نماز و حج و دین اسلام را قبول ندارم و انجام نمیدهم . امکانش وجود دارد زیرا این مسئله قلبی است و قابل کتمان . اما نمیتواند با تقیه بگوید نماز و حج در اسلام فرض نشده زیرا این مسئله جزو بدیهیات متون قرآن و سنت است و اگر چنین چیزی بگوید به او میخندند لذا مسئله فرض بودن نماز و حج در اسلام قابل کتمان نیست شما اگر شیعه باشید در مقابل اهل سنت میتوانید تقیه کنید و بگویید اعتقادى به امامت نداريد و اعتقاد خود را كتمان كنيد اما نميتوانيد بگویید امامت در مذهب شیعه نیست چون امامت جزو بدیهیات کتب شیعه است واگر چنین چیزی بگویید به شما میخندن پس تا اینجا ثابت شد تقیه وکتمان در اعتقاد قلبی امری ممکن است و اشکالی ندارد اما سؤال اينجاست كه امام جعفر صادق در پاسخ به سوال زیدیه فرمودن: در اهل بيت امامى واجب الاطاعة وجود ندارد دقت کنید : امام جعفر نفرموده من اعتقادی به امامت ندارم بلکه فرمودن در ما اهل بیت، امامی وجود ندارد این یعنی امامت ائمه در قرآن و سنت پیامبر مطرح نشده لذا قابل کتمان بوده امامت مسئله ای پنهان از مسلمانان بوده و قابل کتمان آيا امام جعفر صادق ميتوانست بگوید در اسلام نماز فرض نشده ؟ قطعا خیر چون نماز به صورت متواتر فرض شده اگر پیامبر نام دوازده امام از اهل بیت را تبلیغ کرده بود آیا این مسئله قابل کتمان بود ؟ قطعا خیر . همانند وجوب نماز و حج که به هیچ عنوان قابل کتمان نیست وامری مشهور است ❗️❗️ 💠💠 👌ما در نمایه ذیل پاسخی به وهابی دادیم که مدعی شده بود امام صادق علیه السلام در امر امامت تقیه کرده است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4059 👌حال وهابی در پاسخ ما نکاتی مطرح کرده است که بررسی می کنیم : 1⃣وهابی گفته است که ما اصل تقیه را پذیرفته و به آن اعتقاد داریم . باز همین قدر جای شکرش باقی است که با روشنگری های صورت گرفته او چاره ای جز این نداشته که تقیه را بپذیرد و در این مساله با امام خود ابن تیمیه مخالفت کند چرا که ابن تیمیه تقیه را مصداق کفر و نفاق می داند و شیعه را به سبب اعتقاد به تقیه کافر و منافق می داند و می نویسد : " رافضه ( شیعیان ) شبیه سامری هایند که بدترین قوم یهودند . یکی از کارهای شیعیان تقیه و اظهار خلاف آنچه در باطن است . ... اساس و آغاز رافضه از زندقه و الحاد است , دروغگویی عمدی میان آنها فراوان دیده می شود چنان که خودشان به این موضوع اعتراف کرده و گفته اند تقیه دین ماست . تقیه آن است که شخصی با زبان چیزی بگوید که در قلب خود خلاف آن را اعتقاد دارند . و این همان دروغگویی و نفاق است " " أما الرافضة فأصل بدعتهم عن زندقة وإلحاد وتعمد الكذب كثير فيهم وهم يقرون بذلك حيث يقولون ديننا التقية وهو أن يقول أحدهم بلسانه خلاف ما في قلبه وهذا هو الكذب والنفاق " 📚منهاج السنه ج ١ ص ٣٧ 2⃣ وهابی می گوید اصول و محکمات دین قابل تقیه نیست و مثلا کسی نمی تواند تقیه کند که بگوید نماز و روزه در اسلام واجب نشده است ❗️ 👌او توجه ندارد که ملاک تقیه خوف و ضرر است و هرگاه خوف و ضرر باشد , جای تقیه است چه در اصل وجودی اصول و چه در اعتقاد به آن اصول . ❕مثلا انسان ممکن است در جمعی گرفتار شود که معتقدند امر به معروف و نهی از منکر در اسلام نیست و آیات و روایاتی که از این فریضه سخن به میان آورده همه جعلی و تحریف شده اند و انسان نیز اگر در جمع آنان از ضروری و فرض بودن امر به معروف و نهی از منکر سخن گوید مورد آسیب و ضرر آنان واقع می شود , در این صورت تکلیف چیست ❓ 👌با توجه به آنکه ملاک تقیه خوف و ضرر است و این ملاک در مثال مذکور مصداق پیدا می کند , انسان می تواند منکر ضروری بودن دو فریضه مذکور شود و تقیه کند تا از گزند آنان در امان باشد . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕این که ملاک تقیه خوف و ضرر است , مورد تصریح دانشمندان اهلسنت نیز واقع شده است . 👌سرخسى در المبسوط مى‏گويد: «التقية: أن يقي نفسه من العقوبة بما يظهره و ان كان يضمر خلافه؛ تقيه آن است كه انسان جانش را با آنچه اظهار مى‏دارد حفظ كند، ولو خلاف آن را در دل خود نگاه مى‏دارد». 📚المبسوط، ج 24، ص 45. ❕ابن‏حجر عسقلانى مى‏گويد: «التقيه: الحذر من اظهار ما فى‏النفس- من معتقد و غيره- للغير؛ تقيه عبارت است از بر حذر كردن از اظهار آنچه در دل است- از اعتقاد و غير آن- براى غير». 📚فتح البارى، ج 12، ص 136. ❕رشيد رضا در تعريف تقيه مى‏گويد: «ما يقال أو يفعل مخالفاً للحقّ لأجل توقّي الضرر؛ تقيه يعنى آنچه گفته مى‏شود يا انجام مى‏گيرد درحالى‏كه مخالف حقّ است به‏جهت حفظ خود از ضرر». 📚تفسير المنار، ج 3، ص 280. 👌در روایت مورد استناد معاند نیز آن دو تن از زیدیه منکر اصل امامت به معنایی که در نزد شیعیان جعفری می باشد , بوده اند و در صدد بودند که از امام صادق علیه السلام اعتراف به عقیده به امامت مصطلح در نزد شیعه بگیرند تا بهانه ای برای گزند رسانی داشته باشند که امام ع در برابر آنان تقیه کرد . 3⃣وهابی مدعی است که نمی توان در بدیهیات قرآن و سنت تقیه کرد و منکر اصل وجودی و فرض بودن آن شد , در حالی که روایاتی در کتبشان است که ثابت می کند صحابه یا برخی از مسلمین در بدیهیات قرآن و سنت که مورد اتفاق همه مسلمانان بوده اند , تقیه می کردند . ❕مثلا تلبیه گفتن در حج از واجبات قطعی و اتفاقی حج است که بخاری یک باب در رابطه با تلبیه در کتاب خود گشوده است : 📚صحیح بخاری ج ٢ ص ١٤٧ 👌اما در زمان معاویه مسلمین از ترس معاویه تقیه می کردند و تلبیه نمی گفتند چون معاویه به خاطر بغض علی ع که تلبیه می گفت , گفتن تلبیه را ممنوع کرده بود , چنان که نسايى در سنن خود از سعيد بن جبير نقل مى‏كند كه گفت: " من در عرفات با ابن عباس بودم كه فرمود: چه شده كه از مردم صداى تلبيه را نمى‏شنوم؟ در جواب او عرض كردم: مردم از معاويه خوف دارند. آن‏گاه ابن عباس از خيمه خود بيرون آمد و شروع به تلبيه گفتن كرد و فرمود: مردم سنّت را به‏جهت بغض با علىّ عليه السلام ترك كرده‏اند. " " عن سعيد بن جبير قال كنت مع ابن عباس بعرفات فقال مالي لا أسمع الناس يلبون قلت يخافون من معاوية فخرج ابن عباس من فسطاطه فقال لبيك اللهم لبيك لبيك فإنهم قد تركوا السنة من بغض على " 📚المجتبی من السنن ج ٥ ص ٢٥٣ 👌حاکم نیشابوری و البانی این روایت را تصحیح کرده اند : 📚المستدرک علی الصحیحین ج ١ ص ٦٣٦ _ صحیح و ضعیف سنن نسائی ج ٧ ص ٧٨ ح ٣٠٠٦ " تحقیق الالبانی : صحیح الاسناد 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕یا مورد دیگر این که خداوند در مورد دو تن از همسران پیامبر می فرماید : " اگر از كار خود توبه كنيد (به نفع شما است) زيرا دلهايتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور او است، و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتيبان او هستند. اميد است اگر او شما را طلاق دهد پروردگارش بجاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه‏كار، عابد، هجرت كننده زنانى ثيبه و باكره. " ( احزاب ٤ و ٥ ) 👌بدیهی و مسلم سنت است که مقصود از دو زن مذکور که بر علیه پیامبر دسیسه کردند , عایشه و حفصه بودند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8433 ❕اما خلیفه دوم گویی منکر این قضیه بدیهی بوده است و ابن عباس از ترس خلیفه دوم تقیه می کرد و جرئت نمی کرد که در این موضوع از عمر سوال کند تا اعترافی از او در این رابطه بگیرد , اما پس از یکسال دل را به دریا زد و قضیه را در نزد عمر مطرح کرد , چنان که بخاری نقل می کند که ابن عباس گفت : " يك سال بود كه مى‏خواستم از عمر خطاب راجع به آيه‏اى سؤال كنم، اما از هيبت ( و ترس ) او نتوانستم آن را بپرسم، تا اينكه وقتى به قصد حج از مدينه خارج شد، من نيز با او بودم، هنگام مراجعت در ميان راه از وى پرسيدم: آن دو زنى‏ كه جزء زنان پيغمبر بودند و خداوند مى‏فرمايد بر ضدّ حضرت همدستى كردند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: آنان حفصه و عايشه بودند . به او گفتم به خدا سوگند یکسال است که می خواستم این سوال را از تو بپرسم اما ترس از تو اجازه نمی داد " "مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ عَنْ آيَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَسْأَلَهُ هَيْبَةً لَهُ، حَتَّى خَرَجَ حَاجًّا فَخَرَجْتُ مَعَهُ فَلَمَّا رَجَعتُ وَ كُنَّا بِبَعْضِ الطَّرِيقِ عَدَلَ إِلَى الْأَرَاكِ لِحَاجَةٍ لَهُ قَالَ: فَوَقَفْتُ لَهُ حَتَّى فَرَغَ ثُمَّ سِرْتُ مَعَهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ: مَنْ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مِنْ أَزْوَاجِهِ؟ فَقَالَ: تِلْكَ حَفْصَةُ وَ عَائِشَةُ. قَالَ فَقُلْتُ: وَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُ‏ لا أريد أَنْ أَسْأَلَك َ عَنْ هَذَا مُنْذُ سَنَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ هَيْبَةً لَكَ " 📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٣٨٧ دار ابن کثیر ❕یا مورد دیگر تقیه انس بن مالک است در بلند خواندن بسم الله الرحمان الرحیم به خاطر ترس از بنی امیه با این که خودش تصریح می کرد که این عمل سنت پیامبر و ابوبکر و عمر بوده است اما از روی تقیه و ترس از بنی امیه این قضیه را اقرار و تصریح نمی کرد زیرا بنی امیه به خاطر دشمنی با علی ع منکر قضیه جهر به بسم الرحمان الرحیم در نماز بودند ❗️ 👌فخر رازی می نویسد : از انس روایت شده است که پیامبر و ابوبکر و عمر در نماز بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند می خواندند از انس در مورد بلند خواندن بسم الله سوال شد اما او پاسخ داد نمی دانم ... این روایت تهمتی دیگر ( از بنی امیه ) را ثابت می کند که علی همیشه بسم الله را بلند می گفت وقتی دولت به بنی امیه رسید بسیار تلاش کردند تا آثار او را از بین ببرند و به همین جهت در جلوگیری از بلند گفتن بسم الله نیز بسیار کوشیدند احتمالا انس نیز از ایشان ترسیده است و به همین جهت در کلام او تناقض رخ داده است " " عن أنس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأبا بكر وعمر كانوا يجهرون ببسم الله الرحمن الرحيم ... سئل عن الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم والأسرار به فقال : لا أدري هذه المسألة فثبت أن الرواية عن أنس في هذه المسألة قد عظم فيها الخبط والاضطراب ، فبقيت متعارضة فوجب الرجوع إلى سائر الدلائل ، وأيضاً ففيها تهمة أخرى ، وهي أن علياً عليه السلام كان يبالغ في الجهر بالتسمية ، فلما وصلت الدولة إلى بني أمية بالغوا في المنع من الجهر ، سعياً في إبطال آثار علي عليه السلام ، فلعل أنساً خاف منهم فلهذا السبب اضطربت أقواله فيه " 📚التفسیر الکبیر ج ١ ص ١٦٩ 👌این که جهر به بسم الله الرحمان الرحیم در نماز بدیهی اسلام بوده است و انس بن مالک از روی تقیه منکر این قضیه شد , از جریانی که در این رابطه از معاویه نقل شده است نیز ثابت می شود آنجایی که نقل می کنند : " يك روز معاويه در دوران حكومتش در نماز جماعت بِسْمِ اللَّهِ را نگفت، بعد از نماز جمعى از مهاجران و انصار فرياد زدند أ سرقت ام نسيت؟:" آيا بِسْمِ اللَّهِ را دزديدى يا فراموش كردى"؟ " 📚مستدرک حاکم ج ١ ص ٢٣٣ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ویژه نامه شهادت امام جواد علیه السلام ⬛️کانال پرسمان اعتقادی فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت می گوید. ⚫️امام جواد علیه السلام فرمود: « افراد با ایمان نیازمند به سه چیز هستند؛ توفیق پرودگار و واعظی از درون جان و دل و پذیرشی از اندرز دهندگان » 📚بحار الانوار ج75 ص358 🤔چند پرسش و پاسخ پیرامون امام جواد علیه السلام ؛ 1⃣جایگاه امام علیه السلام در نزد علمای اهل سنت❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2941 2⃣چگونه ممکن است که امام جواد علیه السلام در سنین کودکی مسوولیت هدایت مردم را بر عهده گیرد و به امامت برسد ❕چنین چیزی قابل است ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2942 3⃣سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای در زندگی امامان چه معنایی دارد ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2944 4⃣اخیرا از یکی از علما دیدم که قضیه امام جواد را منکر شده بودند و از جعلیات می دانستند ❗️خواستم از صحت این قضیه مطلع شوم ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2945 5⃣این مطلب حقیقت دارد که امام جواد آرزوی آتش زدن دوم را داشت به خاطر مصایبی که به حضرت زهرا رسانده بود❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2946 6⃣شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا عقیم بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2949 7⃣در مورد حرز امام جواد (ع)توصیه شده بر پوست آهو نوشته شود و به بازو بسته شود برای دفع بلا و غیره موثر هست آیا غیر از این مورد ذکر شده می توان درخودرو یا منزل یک جای قرار داد؟ در مورد سند این حدیث هم توضیح دهید ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1815 8⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با اعتقاد شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️ مگر آنان قاتل حضرت زهرا نبودند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا زن برای نیکی به پدر و مادر نیازی به اذن شوهر دارد ? 🤔 ❓در اسلام زن حتی حق ندارد بدون اجازه‌ی شوهرش به عیادت پدر مریض خود برود! ▪️امام صادق: در زمان پيامبر مردى از انصار به جهت انجام كارى به سفر رفت. هنگام خروج با همسرش پيمان بست که از خانه خارج نشود تا او بازگردد. در اين حال پدر همسرش بيمار شد، بنابراين آن زن شخصى را نزد پيامبر فرستاد و گفت: شوهرم بيرون رفته و از من عهد گرفته كه از خانه خارج نشوم. از طرفى پدرم بيمار است. آيا اجازه مى‌دهيد به عيادت پدرم بروم‌؟ پيامبر فرمود: نه در خانه‌ات بنشين و از شوهرت اطاعت كن.پس بيمارى پدرش سخت شد و زن دوباره شخصى را براى اجازه نزد حضرتش فرستاد و گفت: آيا اجازه مى‌دهيد از پدرم عيادت كنم‌؟ فرمود: در خانه‌ات بنشين و از شوهرت اطاعت كن. ناگاه پدر زن از دنيا رفت، او به پيامبر پيام فرستاد كه پدرم فوت نمود آيا اجازه مى‌دهيد بر او نماز بخوانم‌؟ فرمود: «نه در خانه‌ات بنشين و شوهرت را اطاعت كن» پدر زن دفن شد؛ در اين هنگام پيامبر براى آن زن پيام فرستاد: الله تو و پدرت را به جهت اطاعت تو از شوهرت آمرزيد! 📓منبع: الکافي ٫ ج۵ ٫ ص۵۱۳ 🖋حکم حدیث: «و روى محمد بن أبي عمير» في الصحيح 📓منبع: روضه المتقین ٫ ج۸ ٫ ص۳۷۳ ❗️❗️ 💠💠 👌در چهار سوره از قرآن مجيد نيكى به والدين بلا فاصله بعد از مساله توحيد قرار گرفته اين همرديف بودن دو مساله بيانگر اين است كه اسلام تا چه حد براى پدر و مادر احترام قائل است. ❕در سوره بقره آيه 83 مى‏خوانيم: لا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً و در سوره نساء آيه 36 و اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً. و در سوره انعام آيه 151 مى‏فرمايد: أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً. و در آيات مورد بحث نيز اين دو را قرين با هم ديديم وَ قَضى‏ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً. 👌اهميت اين موضوع تا آن پايه است كه هم قرآن و هم روايات صريحا توصيه مى‏كنند كه حتى اگر پدر و مادر كافر باشند رعايت احترامشان لازم است. ❕در سوره لقمان آيه 15 مى‏خوانيم: وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِي الدُّنْيا مَعْرُوفاً:" اگر آنها به تو اصرار كنند كه مشرك شوى اطاعتشان مكن، ولى در زندگى دنيا به نيكى با آنها معاشرت نما" ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " حق پدر و مادر از مسائلى است كه در قرآن مجيد زياد روى آن تكيه شده و كمتر موضوعى است كه اين قدر مورد تاكيد واقع شده باشد، و در چهار مورد از قرآن، بعد از توحيد قرار گرفته است , از اين تعبيرهاى مكرر استفاده مى‏شود كه ميان اين دو ارتباط و پيوندى است و در حقيقت چنين است چون بزرگترين نعمت، نعمت هستى و حيات است كه در درجه اول از ناحيه خدا است، و در مراحل بعد به پدر و مادر ارتباط دارد، زيرا كه فرزند، بخشى از وجود پدر و مادر است، بنا بر اين ترك حقوق پدر و مادر، هم دوش شرك به- خدا است." 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص: 379 👌بنابراین نیکی و رسیدگی به پدر و مادر از موضوعات و تکالیف واجب و اساسی و ضروری اسلام است و ما در ذیل توضیح داده ایم که زن برای خروج از منزل در جهت انجام تکالیف واجبه خود نیازی به اذن و اجازه شوهر ندارد : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3080 ❕بالخصوص در روایتی تصریح شده است که زن در جهت نیکی به پدر و مادر و صله رحم نیازی به اذن شوهر ندارد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود : " زن در زكات واجب و نيكى با پدر و مادر و رسيدگى خويشان نيازى به اجازه شوهر ندارد " " ... في زكاة أو برّ والديها أو صلة قرابتها. " 📚الکافی ج ٥ ص ٥١٤ 👌روایتی هم که معاند به آن استناد کرد , جنبه کلی و عمومی ندارد بلکه ناظر به یک قضیه شخصی است که شوهر زن به خاطر مصالح و مفاسدی که مد نظرش بود , با همسرش عهد و پیمان بسته بود که از منزل خارج نشود و وقتی زن از پیامبر کسب تکلیف کرد , از آنجایی که پیامبر عالم به آن مفاسد بودند , صلاح دیدند که زن از شوهر در قضیه مذکور اطاعت کند و به دیدن پدرش نرود زیرا آن مفاسد به قدری حائز اهمیت بود که بر دیدار پدر در ساعات پایانی عمرش ترجیح داشت , بنابراین روایت مذکور یک حکم کلی و عام را بیان نمی کند و تنها ناظر به یک جریان و قضیه خاص و شخصی در زندگی یک مرد و زن بوده است : " ورد في عهد الرجل بالمرأة في قضية شخصية ... يمكن حملها على ترتّب مفسدة في مخالفة الزوج و الخروج عن البيت في سفره البعيد و لمّا كان النبي صلى الله عليه و آله عالماً بتلك المفسدة فأمر الزوجة بطاعة الزوج و عدم الخروج من البيت في ذلك المورد. " 📚أحكام الاسرة (دليل تحرير الوسيلة للإمام الخميني قدس سره)، ص: 22 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕معاند مدعی شده است که در اسلام زن پس از ازدواج هم اختیار خودش را ندارد , در حالی که روایتی که به آن استناد کرده است , در باب طلاق زن است که مرد به زن بگوید امر و کارت دست خودت است ( امرک بیدک ) یعنی اختیار طلاق دست خودت است و هر زمانی که خواستی می توانی مستقلا طلاق خود را از جانب خودت صادر کنی . 📚الحدائق الناضره ج ٢٥ ص ٢١٧ ❕چنین عملکردی از مرد خلاف سنت است , زیرا حق طلاق به دست مرد است آن هم به خاطر دلائلی که در ذیل به آن اشاره کرده ایم : ☘ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3276 👌در یک صورت زن می تواند در طلاق نقش ایفا کند و آن اینکه مرد به زن وکالت دهد که من حق طلاق خود را به زنم واگذار می کنم و زن از جانب من وکیل است که هر زمانی که بخواهد از طرف من طلاق خود را صادر کند که در نمایه بالا به این مورد اشاره داشته ایم . ❕معاند در ادامه مدعی شده است که در اسلام زن بدون اجازه شوهر حق استفاده از اموالش را ندارد که در ذیل پاسخش را داده ایم : ☘ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/818 👌یا می گوید در اسلام زن حق ندارد که بدون اجازه شوهر به عیادت پدر مریضش رود , در ذیل پاسخش را داده ایم : ☘ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4069 ❕یا مدعی است که جایگاه حقیقی زن در اسلام کنج خانه است که در ذیل پاسخش را داده ایم : ☘ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1830
👌ملحد مدعی است که علامه بزرگ مجلسی ( رحمه الله علیه ) گفته است که تمام روایاتی که من در کتاب بحار الانوار نقل می کنم , صحیح است , ما در ذیل در این رابطه بحث مفصلی داشته ایم و این ادعای ملحد را بررسی کرده ایم :https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1878
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 🌺به مناسبت فرا رسیدن سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه سلام الله علیهما کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخهای مرتبط ؛ 1⃣این که می گویند آب مهریه حضرت زهرا بوده است به چه معناست ❕ 🌸 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2956 2⃣کانال های ضد دین اشکال می کنند که حضرت زهرا راضی به ازدواج با علی علیهما السلام نبوده است و ادعای عقد الهی آنان قابل قبول نیست ❕پاسخ چیست؟ 🌸 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2957 🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2958 3⃣آیا به ازدواج حضرت علی و فاطمه در قرآن هم اشاره شده است؟ 🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2959 4⃣1 ذی الحجّه روز ازدواج امیر المؤمنین علیه السلام نیست امام صادق علیه السلام فرمودند : شیعَتُنا جُزْءٌ مِنّا خُلِقُوا مِنْ فَضْلِ طینَتِنا یَسُوؤُهُمْ ما یَسُوؤُنا وَ یَسُرُّهُمْ ما یَسُرُّنا. شیعیان ما جزئی از ما هستند که از اضافه ی گل ما آفریده شده اند آن چه که ما را ناراحت کند آنان را ناراحت می کند و آن چه ما را خوشحال کند آنان را خوشحال می نماید. به اطّلاع تمامی مؤمنان می رسانیم که سالروز ازدواج امیر المؤمنین حضرت آیت الله العظمی علی بن ابی طالب علیه السلام با حضرت فاطمه علیها السلام در 1 ذی الحجّه نیست و این مناسبت در ششم ذی الحجّه است که مطالب مربوط به آن در تاریخ یاد شده منتشر خواهد شد ... . ان شاء الله پس در این ایّام که ایّام شهادت امام جواد علیه السلام می باشد در عزای آن حضرت غمگین باشیم چرا که بدن آن حضرت تا سه روز به روی پشت بام خانه باقی ماند ... 🌸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2960 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir 🌺 🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
پاسخی به وهابی پیرامون آیه " اورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا " 🤔 ❓جاعل این حدیث، فکرش به اینجا نرسیده بود... 🔆 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي زَاهِرٍ أَوْ غَيْرِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ أَخِيهِ أَحْمَدَ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ قَالَ : ﴿ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِینَ ٱصۡطَفَیۡنَا مِنۡ عِبَادِنَا﴾ : فَنَحْنُ الَّذِينَ اصْطَفَانَا اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ أَوْرَثَنَا هَذَا الَّذِي فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ. ✍🏻 شیخ کلینی روایت می‌کند که امام کاظم فرمود : خداوند می‌فرماید ﴿سپس این کتاب (قرآن) را به بندگان برگزیده‌ی خود به‌میراث دادیم﴾ امام فرمود : ماییم آن برگزیدگان که خدا این کتاب را برای‌مان به میراث گذاشت. که در آن، تبیین همه چیز است. 📚 اصول کافی 226/1 ⚠️ چنانکه دقت کردید، امام تصریح کرد که مقصود از این آیه، ائمه‌ی شیعه است. درحالی که در ادامه‌ی آیه می‌گوید که در میان این افراد، اشخاص گناهکار و ظالم نیز، یافت می‌شود! یعنی در بین ائمه ‼️ آیه را دقت کنید : ﴿ثُمَّ أَوۡرَثۡنَا ٱلۡكِتَـٰبَ ٱلَّذِینَ ٱصۡطَفَیۡنَا مِنۡ عِبَادِنَاۖ فَمِنۡهُمۡ ظَالِمࣱ لِّنَفۡسِهِۦ وَمِنۡهُم مُّقۡتَصِدࣱ وَمِنۡهُمۡ سَابِقُۢ بِٱلۡخَیۡرَ ٰ⁠تِ بِإِذۡنِ ٱللَّهِۚ ذَ ٰ⁠لِكَ هُوَ ٱلۡفَضۡلُ ٱلۡكَبِیرُ﴾ [فاطر ٣٢] سپس این کتاب (قرآن) را به بندگان برگزیده‌ی خود به‌میراث دادیم. که از میان آنها عدّه‌ای هستند که بر خود ستم می‌کنند، و عدّه‌ای میانه‌رو هستند، و گروهی هم به‌إذن خدا در نیکی‌ها سبقت می‌گیرند. و این، همان فضیلت بزرگ است! لذا طبق قول شیعه : ⭕️ ما قرآن را به بندگان برگزیده‌ی خود، یعنی دوازده امام، عطا کردیم. اما برخی از آنها، گناهکار از آب درآمدند. وبرخی میانه‌رو و سابق! ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 💠💠 👌مقصود امام علیه السلام که فرمود ما هستیم که خداوند آنان را برگزیده است , طائفه بنی هاشم است که تیره برگزیده الهی اند , چرا که در میان آنان پیامبران و اوصیاء می باشند , چنان که مسلم در صحیح خودش از پیامبر گرامی نقل می کند که ایشان به برگزیده بودن طائفه بنی هاشم تصریح می کرد و می فرمود : " خداوند از فرزندان اسماعیل کنانه را برگزید و قریش را از کنانه برگزید و از قریش بنی هاشم را برگزید و من را از بنی هاشم برگزید " " سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَقُولُ: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى كِنَانَةَ مِنْ وَلَدِ إِسْمَاعِيلَ. وَ اصْطَفَى قُرَيْشًا مِنْ كِنَانَةَ. وَ اصْطَفَى مِنْ قُرَيْشٍ بَنِي هَاشِمٍ. وَ اصْطَفَانِي مِنْ بَنِي هَاشِمٍ» 📚صحیح مسلم ج ٤ ص ١٧٨٢ 👌بنابراین بنی هاشم به خاطر وجود انسانهای صالح در میانشان و پیامبر و امامان , گروه برگزیده الهی اند که کتاب الهی در میان آنان نازل شده است اما همه افراد از تیره بنی هاشم انسانهای صالحی نبوده اند و در میان آنان ظالمینی نیز بوده اند و تنها گروه سابق بالخیرات در میان آنان که امامان علیهم السلام می باشند حق کتاب الهی را به جا آورده و برگزیده نهایی و وارث کتاب الهی اند , با توجه به این توضیح آیه شریفه را از نظر می گذرانیم که فرمود : " وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ _ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ " "آنچه از كتاب به تو وحى كرديم حق است، و هماهنگ با كتب پيش از آن، خداوند نسبت به بندگانش خبير و بيناست - سپس اين كتاب آسمانى را به گروهى از بندگان برگزيده خود به ميراث داديم، (اما) از ميان آنها عده‏اى بر خود ستم كردند، و عده‏اى ميانه‏رو بودند، و عده‏اى به اذن خدا در نيكيها از همه (پيشى) گرفتند و اين فضيلت بزرگى است. " 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕مقصود از گروهی از بندگان برگزیده , طائفه بنی هاشم است که به خاطر وجود پیامبر و امامان در میانشان برگزیده شده اند اما این طائفه خود به سه گروه ظالم و میانه رو و پیشی گیرنده خیرات تقسیم شده اند که همان دسته پیشی گیرنده و سابق به خیرات برگزیده این سه دسته و به تبع برگزیده الهی اند که مصداقش امامان علیهم السلام می باشد این سخن برگرفته از روایات متعددی است که در تفسیر آیه وارد شده است و علامه مجلسی به آن تصریح کرده است : " ظهر من تلك الأخبار أن الضمائر راجعة إلى أهل البيت و سائر الذرية الطيبة و الظالم الفاسق منهم و المقتصد الصالح منهم و السابق بالخيرات الإمام و لا يدخل في تلك من لم تصح عقيدته منهم أو ادعى الإمامة بغير حق أو الظالم من لم تصح عقيدته و المقتصد من صحت عقيدته و لم يأت بما يخرجه عن الإيمان فعلى هذا قوله جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها الضمير فيه راجع إلى المقتصد و السابق لا الظالم و على التقديرين المراد بالاصطفاء أن الله اصطفى تلك الذرية الطيبة بأن جعل منهم أوصياء و أئمة لا أنه اصطفى كلا منهم و كذا المراد بإيراث الكتاب أنه أورثه بعضهم و هذا شرف للكل إن لم يضيعوه. " 📚بحار الانوار ج ٢٣ ص ٢٢١ ❗️ثمالی می گوید : " در مسجد الحرام خدمت حضرت باقر عليه السّلام نشسته بودم دو نفر از اهالي بصره پيش آمدند، عرض كردند ما سؤالى داريم اجازه ميفرمائيد بپرسيم. فرمود هر چه مايليد بپرسيد گفتند تفسير اين آيه را ميخواهيم ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا ... 👌فرمود اين آيات در باره ما خانواده پيغمبر نازل شده است . ابو حمزه گفت عرض كردم فدايت شوم پس ظالم از شما خانواده كيست؟ فرمود كسى كه حسنات و گناهانش برابر باشد او بخود ظلم نموده است , مقتصد كسى است كه خدا را در هر دو حالت (سختى و سستى) ميپرسند تا مرگ گريبانش را بگيرد عرض كردم پس سابق بخيرات كيست؟ فرمود بخدا قسم كسى كه دعوت براه حق كند و امر بمعروف و نهى از منكر نمايد و پشتيبان گمراهان نباشد و دشمن تبهكاران باشد و هرگز تن به حكم تبهكاران ندهد مگر از جان خويش يا دين خويش باك داشته باشد و ياورى پيدا نكند. " "كُنْتُ جَالِساً فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ ع إِذْ أَتَاهُ رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْبَصْرَةِ فَقَالا لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّا نُرِيدُ أَنْ نَسْأَلَكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَقَالَ لَهُمَا سَلَا عَمَّا أجبتما [أَحْبَبْتُمَا] قَالا أَخْبِرْنَا عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ إِلَى آخِرِ الْآيَتَيْنِ قَال َ نَزَلَتْ فِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ قَالَ أَبُو حَمْزَةَ فَقُلْتُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَنِ الظَّالِمُ لِنَفْسِهِ مِنْكُمْ قَالَ مَنِ اسْتَوَتْ حَسَنَاتُهُ وَ سَيِّئَاتُهُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ فَهُوَ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ فَقُلْتُ مَنِ الْمُقْتَصِدُ مِنْكُمْ قَالَ الْعَابِدُ لِلَّهِ فِي الْحَالَيْنِ حَتَّى يَأْتِيَهُ الْيَقِينُ فَقُلْتُ فَمَنِ السَّابِقُ مِنْكُمْ بِالْخَيْرَاتِ قَالَ مَنْ دَعَا وَ اللَّهِ إِلَى سَبِيلِ رَبِّهِ وَ أَمَرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لَمْ يَكُنْ لِلْمُضِلِّينَ عَضُداً وَ لَا لِلْخائِنِينَ خَصِيماً وَ لَمْ يَرْضَ بِحُكْمِ الْفَاسِقِينَ إِلَّا مَنْ خَافَ عَلَى نَفْسِهِ وَ دِينِهِ وَ لَمْ يَجِدْ أَعْوَاناً " 📚معانی الاخبار ص ١٠٥ 👌و فرمود : " پیشی گیرنده به خیرات به اذن خدا , امام است " السابق بالخیرات الامام " 📚الکافی ج ١ ص ٢١٥ 👌علما و بزرگان اهلسنت هم نقل می کنند که آیه فوق در شان اهلبیت پیامبر علیهم السلام نازل شده است . ❕حاکم حسکانی یکی از بزرگان اهلسنت است که ذهبی در وصف او می گوید : " او حنفى و حاكم معروف به ابن الحذاء است که شيخى مدقق و متقن و صاحب ذوق تام در علم الحديث بود كه با عنايت وافر و همت كامل در اين فن جدّ و جهد نمود و كتابهايى را تأليف و تدوين كرد. او از جدّ و همچنين از ابن ابى الحسن علوى و ابى عبد الله حاكم و ابى طاهر بن محمش و ... حديث نقل مى‏كرد و پيوسته در حال استماع يا افاضه يا جمع آورى حديث نبوى بود و عمر خويش را در اين راه صرف كرد تا در سال 490 ه. ق به دار باقى شتافت. " " القاضي المحدث أبو القاسم عبيد الله بن عبد الله بن أحمد بن محمد بن أحمد بن محمد بن حسكان القرشي العامري النيسابوري الحنفي الحاكم ويعرف بابن الحذاء شيخ متقن ذو عناية تامة بعلم الحديث ، وهو من ذرية الأمير عبد الله بن عامر بن كريز الذي افتتح خراسان زمن عثمان وكان معمرا عالي الاسناد ، صنف في الأبواب وجمع وحدث عن جده ...." 📚تذکره الحفاظ ج ٣ ص ١٢٠٠ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌دیگران نیز تصریح کرده اند حاکم حسکانی حنفی مذهب و از بزرگان علم حدیث و دانشمندان بوده و پدرش هم محدث اصحاب رای در زمانش بوده است : " من بيت العلم و الحديث و أبوه محدّث أصحاب الرأى فى عصره‏ " 📚الجواهر المضيئة في طبقات الحنفية، ج‏ 2، ص: 263 _ الطبقات السنية في تراجم الحنفية، ج‏ 4، ص: 80 ❕حاکم حسکانی حنفی مذهب نقل می کند که راوی می گوید : " نزد علىّ بن الحسين نشسته بودم كه دو نفر از اهل عراق‏ آمدند و گفتند: اى پسر پيامبر نزد تو آمده‏ايم تا درباره آياتى از قرآن به ما خبر بدهى، فرمود : كدام آيات؟ گفتند: سخن خداوند: «ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا» گفت: اى اهل عراق، مردم در اين خصوص چه مى‏گويند؟ گفتند: آنها مى‏گويند كه اين آيه درباره امت محمد (ص) نازل شده است. علىّ بن الحسين گفت: در اين صورت همه امت محمد در بهشت هستند! مى‏گويد: من از ميان آنها گفتم: اى پسر پيامبر اين آيه درباره چه كسانى نازل شده است؟ گفت: درباره ما اهل بيت نازل شده است (اين جمله را سه بار تكرار كرد) ... " " إنّي لجالس عنده إذ جاءه رجلان من أهل العراق فقالا: يا ابن رسول اللّه جئناك كي تخبرنا عن آيات من القرآن. فقال: و ما هي؟ قالا: قول اللّه تعالى: (ثم أورثنا الكتاب الذين اصطفينا) فقال: يا أهل العراق و أيّش يقولون؟ قالا: يقولون: إنّها نزلت في أمّة محمد (ص) فقال لهم عليّ بن الحسين: أمّة محمد كلّهم إذا في الجنّة! قال: فقلت من بين القوم: يا ابن رسول اللّه فيمن نزلت؟ فقال: نزلت و اللّه فينا أهل البيت- ثلاث مرات- ... " 📚شواهد التنزیل ج ٢ ص ١٥٦ 👌همینطور از علی علیه السلام نقل می کند که فرمود : " از پيامبر خدا از تفسير اين آيه پرسيدم، گفت: آنان ذريّه و فرزندان تو هستند، وقتى قيامت بر پا شد، آنان به صورت سه گروه‏ از قبرهايشان بر مى‏خيزند، ستمگر بر خود، يعنى كسى كه بدون توبه مرده است و برخى از آنان ميانه روند يعنى نيكى‏ها و بدى‏هاى آنان مساوى است و از ذريّه تو هستند. و برخى از آنان هم پيشگام در خيرات هستند و او كسى است كه نيكى‏هاى او بر بدى‏هايش افزون است و از ذريه توست. " "عن عليّ قال: سألت رسول اللّه (ص) عن تفسير هذه الآية فقال: هم ذرّيتك و ولدك؛ إذا كان يوم القيامة خرجوا من قبورهم على ثلاثة أصناف: ظالم لنفسه يعني الميّت بغير توبة، و منهم مقتصد استوت حسناته، و سيئاته من ذريتك، و منهم سابق بالخيرات من زادت حسناته على سيئاته من ذرّيّتك. " 📚همان منبع ❕همینطور سليمان البلخي القندوزى حنفی در «ينابيع المودة» ( ص 71 ط اسلامبول) نقل می کند که علی علیه السلام فرمود : "ما هستیم که مصداق آیه هستیم و قرآن را به ارث برده ایم " " ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ‏ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فنحن أورثنا هذا القرآن‏ " ❕برخی از متعصبین اهل سنت مدعی اند که قندوزی شیعه بوده در حالی که علمای خودشان او را از اهل سنت دانسته و سخن در مدحش گشوده اند . ❕زرکلی در مورد قندوزی می نویسد ؛ «او سلیمان بن خوجه ابراهیم الحسینی نقشبندی بود که حنفی ( مذهب ) بود و اهل فضل محسوب می شد . اهل بلخ بود و در قسطنطینیه از دنیا رفت و صاحب کتاب ینابیع الموده در شمائل پیامبر و اهل بیت می باشد » " سليمان بن خوجه إبراهيم قبلان الحسيني الحنفي النقشبندي القندوزي: فاضل، من أهل بلخ، مات في القسطنطينية. له «ينابيع المودّة- ط» في شمائل الرسول صلّى اللَّه عليه و سلم و أهل البيت‏ " 📚الاعلام ج 3 ص 125 👌خود قندوزی حنفی در مقدمه کتابش خود را اهل سنت و محب صحابه معرفی کرده و می نویسد ؛ « حمد و شکر برای خدا و برای منتی است که بر ما گزارد و ما را از امت پیامبرش و ذریه اش قرار داد ما را از اهل سنت و جماعت قرار داد که محبت اهل بیت پیامبر و صحابه اش را داریم » 📚ینابیع الموده ، خطبه کتاب ❕همینطور علمای دیگر اهلسنت هم نقل کرده اند که مخاطب آیه مذکور اهلبیت علیهم السلام هستند : " روى عن على عليه السلام في قوله تعالى: ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ‏، قال: نحن أولئك‏ " 📚المير محمد صالح الكشفى الترمذي في «مناقب مرتضوى» (ص 59 ط بمبئى بمطبعة محمدي) _ العلامة الشيخ عبيد اللّه الحنفي الأمر تسرى في «أرجح المطالب» (ص 86 ط لاهور) _ العلامة السيد شهاب الدين أحمد الحسيني الشيرازي الشافعي في «توضيح الدلائل» (ص 165 ) ( به نقل از کتاب احقاق الحق ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی که خود را زعیم اهلسنت منطقه بلوچستان می داند , در اوج شیوع ویروس کرونا در منطقه به بهانه درمان به کشور ترکیه گریخت و در آنجا مشغول سیر و سیاحت است در حالی که مردمان منطقه بلوچستان در حال جان دادن و از دست رفتن اند ❗️ ❓کیست که احتمال ندهد که مولوی عبدالحمید درمان خود را بهانه کرد تا از کرونایی که در منطقه شیوع پیدا کرده است بگریزد ❗️ 👌ادامه در ذیل 👇