eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب فاطمه سلام الله علیها در برابر سلمان رضی الله عنه 🤔 ❓این سوال رو یه نفر پرسید که حضرت زهرا در مواجهه با سلمان حجاب نداشت گفت اسنادش مهج الدعوات و منهج العبادات , ابن طاووس صفحه ۶ و ۷ الثاقب فی المناقب , ابن حمزه عماد الدینی , طوسی صفحه ۲۹۷ و ۲۹۸ بحار الانوار جلد ۴۳ صفحه ۶۶ و ۶۷ دلایل الائمه از محمد ابن جریر رستم طبری شیعی صفحه ۱۰۷ سلمان الفارسی فی مواجهة التحدی از سید جعفر مرتضی العاملی صفحه ۱۴ منازل آلاخره و المطالب الفاخره شیخ عباس قمی صفحه ۲۹۹ ❗️❗️ 💠💠 👌توجه به نکاتی در این رابطه لازم است : 1⃣دستور صریح خداوند به پیامبر گرامی است که دختران خود را به رعایت حجاب مامور کرده و می فرماید ؛ « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً » « اى پيامبر ، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى‏ هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و خداوند همواره غفور و رحيم است. » ( احزاب 59 ) ❕بی شک فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، از پیشگامان عمل به حکم آیه شریفه بوده است و به خاطر همین اطاعت امر الهی ، مطابق روایات اهلسنت ، برترین زنان دنیا و بهشت می باشد . ❕بخاری روایت می کند که پیامبر گرامی ص به فاطمه س عرضه داشت ؛ « آیا راضی نمی شوی که تو سرور زنان بهشت و سرور زنان مومنین هستی» 📚صحیح بخاری ج 6 ص 63 و ج 10 ص 76 👌و فرمود ؛ « تو سیده زنان جهانیان هستی» 📚خصائص نسائی ص 34 👌در مورد حضرت ایشان آمده است که زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛ 👌« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها» 📚بحار الانوار ج29 ص216 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ بِبُرْقِعِهَا وَ أَرَادَتِ النَّبِيَّ ص‏ » « فاطمه چادر به سر نمود و روبنده و نقاب انداخت و عازم منزل نبىّ اكرم گرديد » 📚علل الشرایع ج 1 ص 163 ❕در روایتی آمده است ؛ « شخصى كه نابينا بود از فاطمه اجازه خواست تا به حضور او برود، فاطمه اجازه داد ولى در طول ملاقات حجاب بر سر داشت. پيامبر خدا به او فرمود: چرا حجاب در بر نمودى در حالى كه او تو را نمى ‏ديد؟ فاطمه گفت: اگر او مرا نمى‏ بيند، من او را مى‏ بينم، و او بوى تن مرا نيز حسّ مى‏ كند. پيامبر فرمود ، شهادت مى‏ دهم كه تو پاره ‏اى از وجود من هستى. » 📚دعائم الاسلام ج 2 ص 214 _ النوادر ، راوندی ، ص 14 ❕بنابراین ، حجاب فاطمه سلام الله علیها ، چیزی نیست که مورد شک و شبهه باشد . 2⃣خداوند دستور می دهد که مردان مومن حق نگاه ممنوع به نامحرم را ندارند و می فرماید : "قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُون‏ " " به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براى آنها پاكيزه‏تر است، خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. " ( نور ٣١ ) ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « نگاه کردن تیری از تیرهای شیطان است و مسموم است و چه بسیار نگاه هایی که حسرت طولانی مدت را در پی دارد » 📚الکافی ج 5 ص 559 👌و فرمود ؛ « زنای چشم نگاه حرام و از روی شهوت است و زنان لب بوسه حرام است و زنای دست لمس نامحرم است » 📚همان منبع ❕بی شک سلمان فارسی با آن مقام و عظمت بر خلاف حکم خداوند رفتار نمی کند و به مو یا پاهای برهنه زنان نامحرم نگاه نمی کند . 👌سلمان فارسی کسی بوده است که خداوند او را دوست داشته است و محبوب خداوند بوده است , روشن است که خداوند افراد عاصی و گناهکار را محبوب خود قرار نمی دهد , چنان که پیامبر گرامی فرمود : " خداوند مرا امر کرده است که چهار تن را دوست بدارم , آنان علی بن ابی طالب و مقداد و ابوذر و سلمان فارسی اند " "إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَمَرَنِي بِحُبِّ أَرْبَعَةٍ. قَالُوا: مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، وَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ، وَ أَبُو ذَر الْغِفَارِيُّ، وَ سَلْمَانُ الْفَارِسِي‏ " 📚قرب الاسناد ص ٥٦ ❕بنابراین نسبت دادن نگاه کردن به مواضع ممنوعه زن نامحرم توسط سلمان فارسی یا بدون اجازه وارد منزل دیگری شدن و مانند این نسبت های دروغ , زیبننده کسی که محبوب خداوند است , نمی باشد . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 3⃣زنان مومنه مامور بوده اند که در زیر چادر و عبایی که می پوشند , شلوار و پوششی داشته باشند تا حجاب خود را کاملا حفظ کنند و عبا و چادری هم که می پوشیدند باید به گونه ای بود که بدنشان را کاملا بپوشاند . ❕امام صادق عليه السلام فرمود : " لا يَصلَحُ لِلمَرأَةِ المُسلِمَةِ أن تَلبَسَ مِنَ الخُمُرِ وَالدُّروعِ ما لا يُواري شَيئاً. " "سزاوار نيست زن مسلمان، مقنعه و لباسی بپوشد كه بدن وى را نمى‏پوشاند " 📚الکافی ج ٣ ص ٣٩٦ ❕در روایت اهلسنت آمده است روزى اسماء، دختر ابوبكر، در حالى كه لباس نازك و بدن‏نما بر تن داشت، وارد خانه رسول خدا شد. به محض ورود، حضرت، روى خود را از وى برگرداند و به وى فرمود: «اى اسماء! وقتى زنْ بالغ شد، شايسته نيست كه جز صورت و دست‏هايش ديده شوند». 📚سنن أبى داوود، ج 4، ص 62 (ح 4104). ❕در روایت دیگر آمده است : "در يك روز بارانى با رسول خدا در بقيع، نشسته بوديم كه زنى، سوار بر الاغ، از آن جا عبور مى‏كرد. ناگهان، پاى الاغ در چاله‏اى فرو رفت و زن از بالاى آن به زير افتاد. رسول خدا، به سرعت، روى خود را برگردانْد. حاضران به رسول خدا گفتند: اين زن، شلوار به تن دارد. حضرت، سه بار فرمود: اللَّهُمَّ اغفِر لِلمُستَروِلاتِ! خداوندا! زنان شلوارپوش را رحمت كن. سپس فرمود: یا أيُّهَا النّاسُ! اتَّخِذُوا السَّراويلاتِ؛ فَإِنَّها مِن أستَرِ ثِيابِكُم؛ وحَصِّنوا بِها نِساءَكُم إذا خَرَجنَ. "اى مردم! شلوار را [به عنوان پوشش‏] برگزينيد؛ چرا كه از پوشاننده‏ترين لباس‏هاى شماست، و به وسيله آن، زنان خود را هنگام خروج از منزل، حفاظت كنيد. " 📚مجموعه ورام ج ٢ ص ٧٨ _ مستدرک الوسائل ج ٣ ص ٢٤٥ 👌بی شک فاطمه زهرا سلام الله علیها که برترین زنان مومنین و زنان بهشتی بوده است , از پیشگامان عمل به این دستورات بوده است . ❕پس از پایان این سه مقدمه اصل روایتی را که مورد سوال واقع شده است را از نظر می گذرانیم که سلمان می گوید : " ده روز پس از رحلت رسول اللَّه از منزل خود خارج و با حضرت على عليه السّلام مواجه شدم، على به من گفت: اى سلمان! تو بعد از پيامبر خدا بر ما جفا كردى. گفتم: حبيب من اى ابو الحسن! در باره شما جفا نشده است، بلكه حزن و اندوه شديد من در رحلت رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مانع زيارت شما شد. على گفت: اى سلمان! بيا به منزل فاطمه دختر رسول خدا برويم زيرا او به تو لطف دارد و مى‏خواهند از تحفه‏اى كه از بهشت برايش آورده‏اند به تو بدهد. گفتم: آيا بعد از رحلت رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى او از بهشت تحفه‏اى رسيده است؟ على گفت: آرى، ديروز تحفه‏اى از بهشت براى او آورده‏اند. سلمان مى‏گويد: من به سوى خانه فاطمه حركت كردم، پس از ورودم به خانه ديدم كه فاطمه نشسته و يك قطعه عبا در بر دارد ولى هر گاه آن را روى سرش مى‏كشد پاهايش بيرون‏ مى‏ماند، و هر گاه پاهايش را مى‏پوشاند سرش نمايان مى‏شود. وقتى چشم وى به من افتاد آن عبا را به سرش كشيد ..." "َ... فَقَالَ ع يَا سَلْمَانُ ائْتِ مَنْزِلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَإِنَّهَا إِلَيْكَ مُشْتَاقَةٌ تُرِيدُ أَنْ تُتْحِفَكَ بِتُحْفَةٍ قَدْ أُتْحِفَتْ بِهَا مِنَ الْجَنَّةِ قُلْتُ لِعَلِيٍّ ع قَدْ أُتْحِفَتْ فَاطِمَةُ ع بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْجَنَّةِ بَعْدَ وَفَاةِ رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ نَعَمْ بِالْأَمْسِ قَالَ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ فَهَرْوَلْتُ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَةَ ع بِنْتِ مُحَمَّدٍ ص فَإِذَا هِيَ جَالِسَةٌ وَ عَلَيْهَا قِطْعَةُ عَبَاءٍ إِذَا خَمَّرَتْ رَأْسَهَا انْجَلَى سَاقُهَا وَ إِذَا غَطَّتْ سَاقَهَا انْكَشَفَ رَأْسُهَا فَلَمَّا نَظَرَتْ إِلَيَّ اعْتَجَرَت‏ ... " 📚منهج الدعوات ص ٦ ❕با توجه به آنکه در مقدمات فوق الذکر گفتیم , مقصود روایت این نیست که فاطمه س در برابر سلمان حجاب نداشته است و سلمان فارسی به یک زن بی حجاب نگاه می کرده است , بلکه بر اساس آنچه در مقدمه سوم گفتیم , فاطمه سلام الله علیها در زیر آن عبا , مقنعه و شلوار و پوشش مناسب داشته اند , یعنی به مانند زنان کنونی که در زیر چادر از مقنعه و مانتو و شلوار استفاده می کنند , فاطمه سلام الله علیها نیز چنین پوششی داشته اند و مقصود سلمان از بیان تعبیر فوق , بیان فقر و ساده زیستی فاطمه س بوده است که از عبایی استفاده می کرد که به خاطر کوتاهی تمام سر و پای حضرت را نمی پوشاند , اگرچه فاطمه س در زیر آن چادر , پوشش لازم را داشته اند با این که ایشان دختر پیامبر و حاکم اسلامی بودند و می توانستند از بهترین امکانات و دارایی ها استفاده کنند , سلمان در موارد دیگری نیز متذکر این ساده زیستی فاطمه س شده بود که در ذیل پیرامون آن توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3687 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
ختنه زنان و سازمان بهداشت جهانی : 👌معاند اشکال کرده است که سازمان بهداشت جهانی ختنه زنان را مضر و پر آسیب دانسته است , حال چگونه اسلام به ختنه زنان توصیه می کند ❗️ ❕ما در ابتدا جدای از بحث ختنه زنان باید توجه کنیم که نظریات سازمان جهانی بهداشت مصون از خطا و اشتباه و غرض ورزی نیست و در موارد متعددی خطاها و اشتباهات سازمان بهداشت جهانی به وقوع پیوسته است . 👌در همین مباحث مربوط به کرونا , سازمان بهداشت جهانی نظریات متناقضی در رابطه با ناقل نبودن بیماران کرونایی بدون علامت یا انتقال عفونت ویروسی کرونا از روی سطوح آلوده داشته است که بعدها این نظریات اشتباه از آب آمد : 🌐asriran.com/0033ip ❕این اشتباهات به قدری پر سر و صدا بود که اعتراض ترامپ دیوانه را نیز در پی داشت تا جایی که در نامه خود خطاب به "تدروس آدهانوم" رییس سازمان بهداشت جهانی نوشت " روشن است که خطاهای مکرر از طرف شما و سازمان متبوع شما در واکنش به این بیماری همه‌گیر برای دنیا بسیار پرهزینه بوده است. " 🌐asriran.com/0034ao  ❕یا بحث اختلاف نظر کارشناسان بهداشت در استفاده از داروهای درمان کرونا نیز از مواردی است که شاهد دیگری بر ادعای ماست چنان که امروز می گویند نتایج یک مطالعه بالینی نشان می‌دهد هیچ یک از دارو‌های «هیدروکسی کلروکین» و «رمدسیور» باعث بهبودی بیمارانی که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند، نمی‌شود : 🌐https://b2n.ir/f19532 🌐https://b2n.ir/p42557 ❕بی بی سی فارسی گزارش می دهد که سازمان بهداشت جهانی با عملکرد و نظریات اشتباه خود نتوانست نقش مثبتی در قبال مقابله با بیماری ابولا در غرب آفریقا ایفا کند : 🌐https://b2n.ir/f74382 ❕یا باز بی بی سی می نویسد : " بسیاری می گویند وقتی نوبت رسیدگی به یک تهدید تازه و ناگهانی به میان می‌آید، یا پای یک خطر در منطقه ای غیرمنتظره پیش می آید سازمان بهداشت جهانی به خوبی از پس این کار برنمی‌آید. از نظر این عده همه گیر شدن آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ یکی از این موارد بوده است. " 🌐https://b2n.ir/p82652 ❕همینطور در رابطه با دبیر کل سازمان بهداشت جهانی و سازمان تحت امر او می نویسند : " دبیر کل کنونی سازمان جهانی بهداشت، افزون بر این، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به عنوان وزیر امورخارجه اتیوپی فعالیت کرد. اما همه هموطنان او کارنامه تدروس را مثبت نمی‌بینند. در بحث چگونگی برخورد با اپیدمی‌ها تا به امروز تدروس با انتقادها و سرزنش‌های زیادی روبروست. گفته می‌‌شود که او چندین مورد شیوع وبا در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ را کمرنگ جلوه داده و در نتیجه، اقدامات لازم برای مقابله با این اپیدمی را به تأخیر انداخته است.  ❕یکی از خبرنگاران دویچه وله که در دوران وزارت تدروس خبرهای این حوزه را دنبال می‌کرده است، آن روزها را به یاد می‌آورد: «در مصاحبه‌ها با سازمان‌های بهداشت و درمان اتیوپی در زمان وزارت او همیشه از عبارت "اسهال آبکی" نام برده می‌شد، هرچند با توجه به یافته‌های کلینیکی، دلایل کافی وجود داشت که بیماری موردنظر وباست.» 👌این فعال حقوق بشری همچنین در مصاحبه با دویچه وله گفته بود که "از نگاه او برگزیدن شخصی برای این مقام که چنین اشتباهاتی در کارنامه خود دارد، سوال برانگیز است". 🌐https://b2n.ir/g95051 ❕بنابراین صرف اتکا بر نظریات سازمان بهداشت جهانی با اشتباهات عدیده ای که از این سازمان مشاهده کرده ایم , معقول و پسندیده نیست . 👌از سوی دیگر با توجه به آنکه ختنه زنان در جوامع شیعی شیوع خاصی ندارد و شیوع گسترده آن در میان اهلسنتی است که ساکنان مناطق آفریقایی اند به صورتی که آنان با روش های خشن و متنوعی , ابزار لذت جنسی یا مثلا قسمت هایی از لبه های مهبل زنان را قطع می کنند , بر این اساس ممنوعیت بهداشت جهانی ناظر بر این نوع از ختنه هایی است که به وقوع میپیوندد و مورد تایید شیعه و روایات ما هم نمی باشد . ❕ما در ذیل در رابطه با دیدگاه شیعه پیرامون ختنه زنان توضیحات لازم را داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1293 ❕هم اینک این سخن آیت الله مکارم شیرازی را ارائه می دهیم که می گوید : " از نظر موضوع، مطلب همان است كه در حديث «محمّد بن مسلم» آمده است كه پيامبر اكرم به امّ حبيب فرمود: نبايد عضو را به طور كامل قطع كرد بلكه بايد مختصرى از آن برداشته شود.... ❕نتيجه: هياهويى كه بعضى از روشن‏فكران و بعضى از شبهه‏افكنان در مورد اين حكم در اسلام به راه انداخته‏اند نشان مى‏دهد كه آنها نه حكم را فهميده‏اند و نه موضوع را و به همين جهت مى‏گويند اسلام بر ضرر مرئه ( زن ) راضى شده است، در حالى كه اصل استحباب آن روشن نيست و اگر مستحب هم باشد چيز مهمّى نيست و فقط كنار زدن يك غشاء ( و پرده ) است نه قطع عضو به طور كامل. " 📚كتاب النكاح، ج‏ 6، ص: 81 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحی پیرامون آیه نور و فضیلتی دیگر برای اهلبیت علیهم السلام 🤔 ❓حضرت حسن، داخل حضرت حسین است ‼️ نتیجه‌ی تأویلات بیخود و من‌درآوردی شیعیان. عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَصَمِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ صَالِحِ بْنِ سَهْلٍ الْهَمْدَانِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى : ﴿ٱللَّهُ نُورُ ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ وَٱلۡأَرۡضِۚ مَثَلُ نُورِهِۦ كَمِشۡكَوٰةࣲ﴾ فَاطِمَةُ ﴿فِیهَا مِصۡبَاحٌ﴾ الْحَسَنُ ﴿ٱلۡمِصۡبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ﴾ الْحُسَيْنُ ﴿ٱلزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوۡكَبࣱ دُرِّيٌّ﴾ فَاطِمَةُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ الدُّنْيَا... ✍🏻 صالح بن سهل می‌گويد امام صادق راجع به قول خداى تعالى که فرموده «خدا نور آسمانها و زمين است، حكايت نور او چون فانوسى است»، گفت : آن فانوس، فاطمه است. «كه در آن فانوس، چراغی است»، آن چراغ، حسن است. «چراغ در آبگينه است» آبگينه، حسين است. «آبگينه مانند اختر درخشانى است». آن اختر درخشان، فاطمه است در ميان زنان جهان. چراغ در داخل آبگينه است ↘️ امام حسن در داخل امام حسین است. 📚 اصول کافی 195/1 ✅ صحیح بالسند الثاني [مرآة العقول ٣٦٥/٢ ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ " "خداوند نور آسمانها و زمين است، مثل نور خداوند همانند چراغدانى است كه در آن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون يك ستاره فروزان، اين چراغ با روغنى افروخته ميشود كه از درخت پر بركت زيتونى گرفته شده كه نه شرقى است و نه غربى (آن چنان روغنش صاف و خالص است كه) نزديك است بدون تماس با آتش شعله‏ور شود، نورى است بر فراز نور، و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدايت مى‏كند و خداوند به هر چيزى آگاه است - (اين چراغ پر فروغ) در خانه‏هايى قرار دارد كه خداوند اذن فرموده ديوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شياطين و هوسبازان در امان باشد) خانه‏هايى كه نام خدا در آن برده شود و صبح و شام در آن تسبيح گويند. " ( نور ٣٥ ) ❕" مشكاة " محفظه‏اى براى چراغ در مقابل حمله باد و طوفان بود، و از آنجا كه غالبا در ديوار ايجاد مى‏شد نور چراغ را نيز متمركز ساخته و منعكس مى‏نمود. ❕" زجاجه" يعنى" شيشه"، و در اصل به سنگهاى شفاف مى‏گويند، و از آنجا كه شيشه نيز از مواد سنگى ساخته مى‏شود و شفاف است به آن" زجاجه" گفته شده است و در اينجا به معنى حبابى است كه روى چراغ مى‏گذاشتند تا هم شعله را محافظت كند و هم گردش هوا را، از طرف پائين به بالا، تنظيم كرده، بر نور و روشنايى شعله بيفزايد. ❕" مصباح" به معنى خود" چراغ" است كه معمولا با فتيله و يك ماده روغنى قابل اشتعال افروخته مى‏شده است. 📚تفسیر نمونه ج ١٤ ص ٤٧٦ 👌در روایت مورد استناد معاند آمده است كه" مشكاة" فاطمه ( س ) و مصباح حسن و" زجاجه" حسين (ع) و" شجره مباركه" ابراهيم خليل (ع) و" نه شرقى و نه غربى" يهودى و نصرانى نبودن آن حضرت، و" نُورٌ عَلى‏ نُورٍ" امامى بعد از امام ديگر است، و" يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ" معنايش اين است كه خدا هر كه را بخواهد به سوى اين ائمه راهنمايى مى‏كند . ❕نور هدایت الهی در مشکات است و فاطمه س مصداق آن است زیرا ایشان چون چراغدانی است که وجود نورانی امامان علیهم السلام را حمل می کند. امام حسن ع مصداق آن چراغ و مصباحی است که در دامان چراغدانی چون فاطمه س رشد و پرورش یافته است و نور هدایتی امامت را به همراه دارد و این مصباح و چراغ در شیشه و حباب و زجاجه ای است که از خاموشی آن محافظت می کند و آن شیشه و زجاجه امام حسین ع است که جانشین امام حسن ع است و نور هدایتی امام حسن را ادامه می دهد و مانع خاموشی آن می شود و پس از امام حسین ع سایر امامان ع حامل این نور هدایتی اند و از خاموشی آن جلوگیری می کنند ❗️❗️ 👌وهابی نادان بدون آنکه به معنا و مفهوم روایت توجه کند اشکال تراشی کرده است در حالی که توجه ندارد , آنچه در این روایت به آن اشاره شده است , در منابع اهلسنت توسط بزرگان علمای سنی مسلک نقل شده است . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕یکی از بزرگان اهلسنت " ابن المغازلی " است که علمای اهلسنت در فضل و عظمت و مقام او زیاد سخن گفته اند : 📚المقفى الكبير، ج‏6، ص: 46 _ تاريخ بغداد ج 2 ص 354 ❕ابن المغازلی از ابی الحسن علیه السلام نقل می کند : "مشكاة فاطمه است و چراغ، حسن و حسين‏اند و مراد از «الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ» اين است كه فاطمه ستاره‏اى درخشان در ميان زنان جهان است. و درباره «يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ» مى‏گويد: آن درخت مبارك، ابراهيم است و «لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ» يعنى نه يهودى است و نه مسيحى. و مراد از «يَكادُ زَيْتُها» آن است كه نزديك است علم از او تراوش كند و درباره «وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ» مى‏گويد: هر امامى به دنبال امام ديگر مى‏آيد و مقصود از «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ» آن است كه خدا هر كس را بخواهد به ولايت آنها هدايت مى‏كند " " قال: «كَمِشْكَاةٍ» فاطمة و «الْمِصْبَاحُ» الحسن والحسين «الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ» قال: كانت فاطمة كوكباً درياً من نساء العالمين «يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ» الشجرة المباركة إبراهيم «لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ»: لا يهودية ولا نصرانية «يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِي‏ءُ» قال: يكاد العلم ان ينطق منها «وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ» قال: فيها امام بعد امام «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاء» قال: يهدي اللَّه عزّوجل لولايتنا من يشاء» " 📚مناقب علي بن أبي طالب ص 317 رقم/ 361 _ وسيلة المآل , حضرمی ص 123 مخطوط. _ تفسیر الاعقم , ص ٤٥٥ دار الحکمه الیمانیه و ... ❕در ادامه آیه مورد بحث خداوند می فرماید : " «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال‏» « (نور خدا) در خانه‏ هايى است كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت آنان يابد و نامش در آنها ياد شود و صبح و شام در آن تسبیح گفته شود » ( نور 36 ) ❕سيوطى در تفسير الدّر المنثور از انس بن مالك و بريده دو نفر از صحابه پيامبر گرامی نقل مى ‏كند هنگامى كه رسول خدا اين آيه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: «اىُّ بُيُوتٍ هذِهِ يا رَسُوْلَ اللَّهِ»: «اين خانه هايى كه در اين آيه توصيف شده كدام است اى پيامبر خدا!» 👌پيامبر فرمود: «بُيُوتُ الانْبياء»: «خانه‏ هاى پيامبران است». ❕ابوبكر برخاست و گفت : «هذا البَيْتُ مِنْها لَبَيْتُ عَلىٍ وَ فاطِمَةَ؟!» «اين خانه از آنها است، خانه على و فاطمه» عليهما السلام؟ 👌فرمود: «نَعَمْ مِنْ افاضِلِها»: «آرى اين از برترين آنها است». 📚الدر المنثور ج5 ص50 👌شبيه همين معنى را حاكم حسكانى در شواهد التّنزيل از ابوبرزه يكى ديگر از صحابه از پيامبر اكرم نقل كرده است، بى آنكه نام شخص خاصى را ببرد، بلكه است «قيلَ يا رَسُولَ اللَّهِ ابَيتُ عَلَىٍّ وَ فاطِمَةَ مِنْها؟ قالَ مِنْ افْضَلِها»: «گفته شد آيا خانه على عليه السلام و فاطمه عليها السلام از آنها است»؟ پيامبر فرمود: «از برترين آنها است» 📚شواهد التنزیل ج1 ص410 _ روح المعانی ، ج18 ص157 👌بنابراین آیات مذکور یکی دیگر از آیاتی است که در فضل و مقام و عظمت اهلبیت علیهم السلام نازل شده است , بر همین اساس برخی از علما با توجه به روایت ابن المغازلی که نقل کردیم , می نویسند : " خلاصه آيه چنين مى‏شود كه مثل نور خدا مانند فاطمه دانشمند است كه در چراغ حسن و حسين، نور افشانى مى‏كند و نور او با نور امامان ديگر از نسل وى افزايش مى‏يابد، و اين مسئله قويترين دليل بر امامت على و فرزندان پاكش مى‏باشد. زيرا در حديث مذكور ذكر مى‏شود كه امامان يكى پس از ديگرى از نسل فاطمه مى‏باشند و بدون ترديد اعتقاد به امامت فرزندان فاطمه، مبتنى بر پذيرفتن امامت على (ع) است. بدين ترتيب، با اعتقاد به امامت فرزندان فاطمه، امامت على (ع) ثابت مى‏گردد. ضمن اينكه خدا تعالى با تشبيه نور خود به فاطمه و فرزندان او، فضيلتى بى‏نظير و افتخارى بى‏مانند را براى آنان بيان مى‏دارد. و بدون شك فضيلت آنان از فضيلت على سرچشمه مى‏گيرد و پايينتر از آن مى‏باشد. پس على، با فضيلت‏ترين شخص امت است و چنين شخصى بايد امام باشد. " 📚ترجمه دلائل الصدق ج ٢ ص ٢٦٩ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
بررسی ادعای معاند پیرامون کلام امام علی ع خطاب به ابن الکواء 🤔 ❓ فحاشی به منتقدین، ویژگی امام علی به عنوان نمونه در حدیثی که به اعتراف علامه مجلسی صد در صد صحیح و معتبر است می‌خوانیم که امام اول شیعیان در پاسخ به یک سوال سادۀ شخصی به نام «ابن كوّاء»٬ با گستاخی تمام وی را با لفظ «لُکَع» به معنای «احمق - فرومایه - نفهم - کره خر» خطاب می‌کند!↓↓↓ امير مؤمنان على فرمود: براى كسى كه بر غذايش «بسم اللّه» مى‌گويد، ضمانت مى‌كنم كه غذا به او ضرر نكند و او از آن شكايت ننمايد. ابن كوّاء به ايشان عرض كرد: اى امير مؤمنان! من شب گذشته غذايى خوردم و بر آن «بسم اللّه» نيز گفتم، اما غذا به من ضرر كرد. حضرت فرمود: اى احمق! شايد تو چند نوع غذا خوردى و بر بعضى «بسم اللّه» گفتى و بر بعضى ديگر نگفتى. 📓منبع: ترجمه فروع کافی؛ جلد ۸، صفحه ۵۶. 💠💠 ❕استناد معاند به روایتی است که مطابق آن امام صادق ع فرمود : " امير مؤمنان فرمود: «من به كسى كه هنگام خوردن غذايش" بسم اللَّه" بگويد، ضمانت مى‏دهم كه از آن غذا شكوه‏اى نكند». ابن كوّاء گفت: اى امير مؤمنان! من ديروز غذايى خوردم و «بسم اللَّه» هم گفتم؛ امّا مرا اذيّت كرد! فرمود: «شايد غذاهاى متنوّع خورده‏اى و براى يكى" بسم اللَّه" گفته‏اى و براى يكى نگفته‏اى، اى فرومايه!». " قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام: ضَمِنتُ لِمَن يُسَمّي عَلى‏ طَعامِهِ ألّا يَشتَكِيَ مِنهُ. فَقالَ لَهُ ابنُ الكَوّاءِ: يا أميرَ المؤمِنينَ، لَقَد أكَلتُ البارِحَةَ طَعاماً فَسَمَّيتُ عَلَيهِ وآذاني! فَقالَ: لَعَلَّكَ أكَلتَ ألواناً فَسَمَّيتَ عَلى‏ بَعضِها ولَم تُسَمِّ عَلى‏ بَعضٍ، يا لُكَعُ " 📚الكافي: ج 6 ص 295 ح 18، المحاسن: ج 2 ص 218 ح 1655 ❕ ابن كوّاء از منافقين لجوج و عنودى است كه خود را در صف پيروان حضرت على عليه السلام داده بود، و به اشكال مختلف براى آن حضرت مزاحمت ايجاد مى‏كرد. 📚سوگندهاى پر بار قرآن، ص: 184 ❕او از روسای گروه نادان و جاهل خوارج بود که در برابر علی ع شمشیر کشیده بودند , چنان که می نویسند : " خوارج از دلِ فتنه‏اى برآمدند كه در كوفه جاى گرفته بود و به نامِ قُرّاء (قاريان) شناخته مى‏شد. آغاز پيدايىِ ايشان، در سايه احساساتى بود كه در روزهاى واپسينِ نبرد صِفّين برانگيخته شد و شدّت گرفت. اين حركت مبتنى بر خاستگاه‏هاى فكرى و انديشه‏اى نبود. فرماندهى نظامى آنان بر عهده شَبَث بن رِبعى بود و رهبرى دينى و فكرى‏شان را عبد اللّه بن كَوّاء بر عهده داشت. " 📚دانش نامه امير المومنين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏6، ص: 359 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕ابن کواء در موارد متعددی به علی ع اهانت می کرد و با سوالاتی که مطرح می کرد در صدد بود که علی ع مورد اذیت و آزار قرار دهد , چنان که در نقلی آمده است که امام على عليه السلام در هنگامى كه ابن كوّاء گفت: " اى امير مؤمنان! از جاى پايت تا عرش پروردگارت، چه قدر فاصله است؟: " ❕ فرمود : "مادرت، داغت را ببيند! 👈به انگيزه ياد گرفتن بپرس، نه براى آزار رساندن.👉 از جايى كه ايستاده‏ام تا عرش پروردگارم، به مقدارى است كه گوينده‏اى خالصانه بگويد: «لا إله إلّا اللّه». " "قالَ: ثَكَلَتكَ امُّكَ يَابنَ الكَوّاءِ! سَل مُتَعَلِّما ولا تَسأَل مُتَعَنِّتا؛ مِن مَوضِعِ قَدمي إلى عَرشِ رَبّي أن يَقولَ قائِلٌ مُخلِصا: لا إلهَ إلَا اللّهُ " 📚الاحتجاج ج ١ ص ٢٥٩ ❕یا در هنگام نماز مزاحم نماز خواندن علی ع می شد و او را به شرک و کفر نسبت می داد , چنان که در نقلی آمده است : "على عليه السلام در حال گزاردنِ نماز صبح بود. ابن كوّاء كه پشت سر او بود، [اين آيه را] قرائت كرد: «و همانا به تو و آنان كه پيش از تو بوده‏اند، وحى شده كه اگر شرك ورزى، كارت تباه خواه شد و از جمله زيانكاران خواهى بود». على عليه السلام به احترام قرآن، سكوت ورزيد تا وى از قرائت آيه فراغت يافت. سپس به قرائت نماز ادامه داد. ديگر بار ابن كوّاء همان آيه را خواند و على عليه السلام نيز سكوت ورزيد و پس از آن، به قرائت نماز ادامه داد. پس ابن كوّاء بار ديگر آن آيه را خواند. على عليه السلام سكوت كرد و آن‏گاه گفت: «شكيبا باش، كه وعده خداوند حق است؛ و مبادا آنان كه يقين ندارند، تو را بى‏ثبات سازند!». سپس قرائت سوره را اتمام بخشيد و ركوع گزارد. " "إنَّ عَلِيّا عليه السلام كانَ في صَلاةِ الصُّبحِ فَقَرَأَ ابنُ الكَوّاء وهُوَ خَلفَهُ: «وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ». فَأَنصَتَ عَلِيٌّ عليه السلام؛ تَعظيما لِلقُرآنِ حَتّى فَرَغَ مِنَ الآيَةِ، ثُمَّ عادَ في قِراءَتِهِ، ثُمَّ أعادَ ابنُ الكَوَّاء الآيَةَ، فَأَنصَتَ عَلِيٌّ عليه السلام أيضا، ثُمَّ قَرَأَ، فَأَعادَ ابنُ الكَوّاء فَأَنصَتَ عَلِيٌّ عليه السلام، ثُمَّ قالَ: «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ»، ثُمَّ أتَمَّ السّورةَ، ثُمَّ رَكَعَ. " 📚تهذیب الاحکام ج ٣ ص ٣٦ ❕یا در وقتی که علی ع خطابه می خواند , ابن کواء علی ع مورد اهانت قرار می داد و می گفت خداوند تو را بکشد که چقدر شیطان زیرک و فصیحی هستی : " ... يخطب، فقال: قاتلك اللّه من شيطان، ما أفهمك و ما أفصحك! " 📚قاموس الرجال، ج‏6، ص: 563 👌از آنچه گذشت روشن شد که ابن کواء دارای یک شخصیت پست و فرومایه بود که یک شخصیت معصوم چون علی ع را که حاکم مشروع جامعه اسلامی بود مورد اهانت و آزار و اذیت قرار می داد و در برابرش با جهالتی که داشت شمشیر کشید . بنابراین اگر کسی به ابن کواء بگوید پست و فرومایه و جاهل , اهانتی نکرده است زیرا او در واقع متصف به این اوصاف بوده است . ❕در روایت مورد استناد معاند نیز علی علیه السلام خطاب به ابن کواء از تعبیر " لکع " استفاده می کند که این واژه چنان که لغت شناسان تصریح کرده اند به معنای " پست و فرومایه " است که صفت انسانهای احمق است : " وهو اللئيم‏ " ( النهاية: ج 4 ص 268 ) _ " اللكع: هو اللئيم الدني‏ء، و كلّ ذلك يوصف به الحَمِق، " ( لسان العرب، ج 8، ص 333 ) ❕بنابراین اگر علی ع ابن کواء را با اوصاف پست و فرومایه توصیف کرده است , از این جهت است که او در واقع متصف به این اوصاف بوده است و توهینی از این جهت واقع نشده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ـ🍃🍀🍃🍀 ـ🍀🍃🍀 ﷽ ـ🍃🍀 ـ🍀 ⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم . ❕پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛ 1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1265 2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1266 3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛ «فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1267 4⃣آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083 ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3084 5⃣مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2324 6⃣فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449 7⃣ و پرواز با فيل گِلى .مستقيما به سراغ روايت ميروم تا ببينيم اين شاهكار روحانيون تشيع را ....❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146 8⃣آیا راست است که امام باقر اگر می دید در حال نماز حجاب گرفته است او را می زد تا با پوشش حجاب به زنان آزاد نگردد ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3085 9⃣اندر حکایت علم و عقل باقر العلوم شیعه! از أبو عبیدة روایت است که امام باقر گفت: قاعدگی نجاست و پلیدى است که حق تعالى در زنان قرار داده. در زمان نوح زنان در هر سال یک بار حیض مى‌دیدند تا این که جماعتى از زنان که تعدادشان ۷۰۰ نفر بود از حجاب بیرون آمدند و رها و آزاد گشته، لباس‌هاى سرخ پوشیده و خود را زینت کرده و معطر ساختند و سپس در شهرها پراکنده شدند، با مردان همنشین شده و در اعیاد با آنها همراه بوده و در صفوف آنها در آمده و کاملا با مردان آمیزش پیدا نمودند. در چنین وقتى الله آنها را مبتلا ساخت به قاعدگی در هر ماه، خون حیض این زنان از آنها جارى گشت لذا مجبور شدند که از بین مردان خارج شوند. ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4051 🔟امام باقر، شیعه و سنّی را تماماً تکفیر می‌کند ‼️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3933 1⃣1⃣امام باقر : بقاى شيعه در تناقض گوئى است . براى اثبات اينكه مذهب شيعه يك مذهب من درآوردى و هردمبيلى است، كافى است به روايات و احاديث و احكام اين مذهب نگاه انداخت. ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 2⃣1⃣امام باقر در روايتى به صراحت ميگويد: الله به بلندى مكانى كه قرار دارد قسم ميخورد! ❗️ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4015 @Rahnamye_Behesht : ipasookh.ir 🍀 🍃🍀 🍀🍃🍀 🍃🍀🍃🍀
پاسخی به وهابی که مدعی است امام رضا ع قرآن را اشتباه خوانده است 🤔 ❓امام معصوم، قرآن را غلط می‌خواند. أبومحمد القاسم بن العلاء رفعه عن عبد العزيز بن مسلم قال : كنا مع الرضا بمرو فاجتمعنا في الجامع يوم الجمعة في بدء مقدمنا فادأروا أمر الامامة وذكروا كثرة اختلاف الناس فيها فدخلت على سيدي فأعلمته خوض الناس فيه فتبسم ثم قال يا عبد العزيز... وَقَالَ لِنَبِيِّهِ : {أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً} 📚 اصول کافی 198/1 ✍🏻 عبدالعزیز بن مسلم می‌گوید : امام رضا برای ما گفت : خدا به پیامبرش می‌فرماید : 👈🏻 {أَنْزَلَ‌ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً} ⚠️ درحالی‌که آیه قرآن اینگونه است : ﴿وَأَنزَلَ ٱللَّهُ عَلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡحِكۡمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمۡ تَكُن تَعۡلَمُۚ وَكَانَ فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡكَ عَظِیمࣰا﴾ [نساء/١١٣] ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 ❗️❗️ 💠💠 👌وهابی با اهانت به امام رضا علیه السلام مدعی است که ایشان علم و آگاهی نسبت به قرآن ندانسته است در حالی که چشمان خود را بر جهل و ناآگاهی ابوبکر و عمر بسته است که نسبت به بدیهی ترین آیات قرآن علم و آگاهی نداشتند . ❕خداوند می فرماید : " يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَة " " از تو (در باره ارث خواهران و برادران) سؤال مى‏كنند، بگو خداوند حكم كلاله (خواهر و برادر) را براى شما بيان مى‏كند " ( نساء ١٧٦ ) ❕آنچه از كتب لغت استفاده ميشود اين است كه" كلالة" در اصل معنى مصدرى دارد و به معنى" كلال" يعنى از بين رفتن قوت و توانايى است ولى بعدا به خواهران و برادرانى كه از شخص متوفى ارث مى‏برند گفته شده است و شايد تناسب آن اين باشد كه برادران و خواهران جزء طبقه دوم ارث هستند، و تنها با نبودن پدر و مادر و فرزند ارث مى‏برند، و چنين كسى كه پدر و مادر و فرزندى ندارد مسلما در رنج است و قدرت و توانايى خويش را از دست داده، و لذا به آنها" كلالة" گفته مى‏شود و" راغب" در كتاب" مفردات" مى‏گويد: " كلالة" به كسانى گفته مى‏شود كه از متوفى ارث مى‏برند، در حالى كه پدر و مادر يا فرزند و فرزندزاده او نيستند." 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص: 296 👌ابوبکر و عمر همین معنای ساده از کلاله را نمی دانستند چنان که علمای اهلسنت از معدان بن ابى طلحه يعمرى نقل می کنند که گويد: " عمر بن خطاب روز جمعه‏اى خطبه خواند و از پيامبر ياد كرد و از ابوبكر هم ياد نمود پس گفت: پس از آن من، چيزي را بعد از خودم وانگذاشتم كه پيش من مهمتر از كلاله باشد. من مراجعه به پيامبر خدا ننمودم درباره چيزى به اندازه آنچه درباره كلاله مراجعه كردم و سخت نگرفتم من درباره چيزى به اندازه‏ ای كه در باره كلاله سخت گرفتم تا آنكه با انگشتش زد به سينه‏اش و گفت: اى عمر آيه تابستان كه كه در آخر سوره نساء است تو را بس نيست اگر زنده بمانم قضاوت ميكنم به قضيّه‏اى كه هر كس قرآن بخواند يا نخواند در آن قضاوت كند " "إنّ عمر بن الخطّاب خطب يوم الجمعة فذكر نبيّ اللَّه و ذكر أبا بكر فقال: ثمّ إنّي لا أدع بعدي شيئاً أهمّ عندي من الكلالة ما راجعت رسول في شي‏ء ما راجعته في الكلالة، و ما أغلظ لي في شي‏ء ما أغلظ لي فيه حتى طعن بإصبعه في صدري و قال: يا عمر ألا يكفيك آية الصيف التي في آخر سورة النساء؟ و إنّي إن أعش أقضِ فيها- بقضاء- بقضيّة يقضي بها من يقرأ القرآن و من لم يقرأ القرآن‏ " 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤٢٨ _ سنن ابن ماجه ج ٢ ص ٩١٠ ❕یا از مسروق نقل می کنند که گويد: " پرسيدم از عمر بن خطاب از نزديكانم که وارث كلاله ميشود. پس گفت: الكلاله. الكلاله و ريشش را گرفت آنگاه گفت: بخدا قسم هر آينه اگر آنرا ميدانستم بهتر بود پيش من از اينكه هر چه روى زمين هست مال من باشد. پرسيدم از كلاله از رسول خدا که فرمود: آيا نشنيدى آيه‏اى را كه در تابستان (صيف) نازل شده و اين جمله را سه مرتبه تكرار كرد " " سألت عمر بن الخطّاب عن ذي قرابة لي ورث كلالة، فقال: الكلالة الكلالة. و أخذ بلحيته ثمّ قال: و اللَّه لأن أعلمها أحبّ إليّ من أن يكون لي ما على الأرض من شي‏ء، سألت عنها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم فقال: «أ لم تسمع الآية التي أُنزلت في الصيف؟». فأعادها ثلاث مرّات‏ " 📚تفسیر طبری ج ٤ ص ٤٤ _ الدر المنثور ج ٢ ص ٧٥٧ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕یا نقل می کنند : " نازل شد يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ ... پس رسول خدا آنرا تلقين كرد به حذيفه (آموخت به او) و حذيفه هم آنرا به عمر آموخت پس چون چندى بعد شد عمر از آن از حذيفه پرسيد پس حذيفه به او گفت: بخدا قسم كه احمق هستى اگر گمان كردى كه آنرا رسول خدا بمن تلقين نمود پس منهم آنرا بتو آموختم چنانچه رسول خدا آنرا بمن آموخت بخدا قسم چيزى هرگز براى تو به آن زياد نخواهم كرد. " " نزلت (يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلالَةِ) فلقّاها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم حذيفة، فلقّاها حذيفة عمر، فلمّا كان بعد ذلك سأل عمر عنها حذيفة فقال: و اللَّه إنّك لأحمق، إن كنت ظننت أنّه لقّانيها رسول اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم فلقّيتكها كما لقّانيها رسول اللَّه، و اللَّه لا أزيدك عليها شيئاً أبدا " 📚تفسیر قرطبی ج ٦ ص ٢٩ _ تفسیر ابن کثیر ج ١ ص ٥٩٤ ❕ابوبکر نیز مانند عمر معنای کلاله را نمی دانست چنان که از شعبى نقل می کنند که گفت : " از ابو بكر از كلاله پرسيدند، پس گفت: من آنرا براى خودم ميگويم پس اگر درست باشد از خداست و اگر غلط باشد از من است و از شيطان ميبنم آنرا كه غير از فرزند و پدر است پس چون عمر خليفه شد، گفت كه من شرم ميكنم از خدا كه برگردانم چيزي را كه ابو بكر آن را گفته است. " " سُئل أبو بكر رضى الله عنه عن الكلالة؟ فقال: إنِّي سأقول فيها برأيي فإن يك صواباً فمن اللَّه و إن يك خطأ فمنّي و من الشيطان، و اللَّه و رسوله بريئان منه، أراه ما خلا الولد و الوالد، فلمّا استخلف عمر رضى الله عنه قال: إنّي لأستحيي اللَّه أن أردّ شيئاً قاله أبو بكر. " 📚مصنف عبدالرزاق ج ١٠ ص ٣٠٤ _ مصنف ابن ابی شیبه ج ١١ ص ٤١٥ ❕همینطور خداوند می فرماید : "أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا _ ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا _فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا _ وَ عِنَباً وَ قَضْباً _ وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً _ وَ حَدائِقَ غُلْباً _ وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا _ مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ _ " "ما آب فراوانى از آسمان فروريختيم! - سپس زمين را از هم شكافتيم - و در آن دانه‏هاى فراوانى رويانديم - و انگور و سبزى بسيار- و زيتون و نخل فراوان - و باغهايى پر درخت، _ و ميوه و چراگاه، _ تا وسيله‏اى براى بهره‏گيرى و چهارپايانتان باشد. " ( عبس ٢٦ _ ٣٢ ) 👌خداوند در این آیات از لغت " ابا " استفاده می کند که ابوبکر و عمر نسبت به آن علم و آگاهی نداشتند . ❕اب" (با تشديد باء) به معنى گياهان خودرو و چراگاهى است كه آماده چريدن حيوانات و يا چيدن گياهان باشد، و در اصل معنى" آمادگى" را مى‏بخشد، و از آنجا كه اينگونه چراگاهها آماده بهره‏بردارى است به آن" اب" گفته شده. بعضى نيز گفته‏اند منظور از" اب" ميوه‏هايى است كه قابل خشك كردن و ذخيره نمودن براى زمستان است، به مناسبت اينكه هميشه آماده بهره‏بردارى است. 📚تفسير نمونه، ج‏ 26، ص: 151 ❕علمای اهلسنت از انس بن مالك نقل می کنند که گويد: " عمر بالاى منبر قرائت كرد: «فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا وَ عِنَباً وَ قَضْباً وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا وَ حَدائِقَ غُلْباً وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا» گفت همه اينها را شناختيم پس اب چيست سپس عصائى كه در دستش بود انداخت و گفت اين به جان خدا قسم آن تكلف و كار دشواري است پس چه عيبى دارد براى تو اگر ندانستى اب چيست پيروى كنيد آنچه بيان شده براى شما و هدايت و رهنموئى آن از قرآن است پس عمل به آن كنيد و آنچه نشناخته‏ايد پس آنرا واگذار به پروردگارش كنيد. " "إنّ عمر قرأ على المنبر: (فَأَنْبَتْنا فِيها حَبًّا* وَ عِنَباً وَ قَضْباً* وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلًا* وَ حَدائِقَ غُلْباً* وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا ) ،قال: كلّ هذا عرفناه، فما الأبّ؟ ثمّ رفض عصاً كانت في يده فقال: هذا لعمر اللَّه هو التكلّف، فما عليك أن لا تدري ما الأبّ؟ اتّبعوا ما بُيِّن لكم هداه من الكتاب فاعملوا به و ما لم تعرفوه فكِلوه إلى ربِّه. " 📚المستدرک حاکم , ج ٢ ص ٥١٤ _ فتح الباری ج ١٣ ص ٢٢٩ _ تفسیر قرطبی ج ١٩ ص ٢٢٣ 💠ادامه 👇