💠ادامه 👇
3⃣اصلا می گوییم که دختر یزگرد در حالت کنیزی به امام حسین ع بخشیده شد , با این وجود هم مشروعیتی برای عمر ایجاد نمی شود , زیرا مطابق روایات ما , ائمه علیهم السلام مالک انفال اند و یک مصداق انفال این است که گروهی بدون اذن امام معصوم ع به جنگی روند و غنائمی به دست آورند , مالک آن غنائم امام معصوم علیه السلام است : " بَابُ أَنَّ الْأَنْفَال ... وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه "
📚وسائل الشيعة، ج 9، ص: 523 باب 1
❕معاویه بن وهب می گوید که به امام صادق ع گفتم :
" گروهانى كه براى مأموريت جنگى مىروند، اگر با غنيمت بازگردند، اين غنائم به چه صورت تقسيم مىشود؟ ابو عبد اللّه گفت: اگر امير آنان از جانب امام بر حق به
فرماندهى آنان منصوب شده باشد، يك پنجم غنائم را براى خدا و رسول او مىفرستند و چهار پنجم آن بين جنگجويان تقسيم مىشود، اما اگر بدون اجازه امام بر حق با مشركين پيكار نموده باشند، همه غنائم بهصورت «فيىء» ( انفال ) در اختيار امام بر حق قرار مىگيرد تا در هر مورد كه صلاح بداند مصرف كند. "
" قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع السَّرِيَّةُ يَبْعَثُهَا الْإِمَامُ فَيُصِيبُونَ غَنَائِمَ كَيْفَ تُقْسَمُ قَالَ إِنْ قَاتَلُوا عَلَيْهَا مَعَ أَمِيرٍ أَمَّرَهُ الْإِمَامُ عَلَيْهِمْ أُخْرِجَ مِنْهَا الْخُمُسُ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ قُسِمَ بَيْنَهُمْ أَرْبَعَةَ أَخْمَاس وَ إِنْ لَمْ يَكُونُوا قَاتَلُوا عَلَيْهَا الْمُشْرِكِينَ كَانَ كُلُّ مَا غَنِمُوا لِلْإِمَامِ يَجْعَلُهُ حَيْثُ أَحَبَّ. "
📚گزیده کافی ج ٤ ص ٢٢٦ _ الکافی ج ٥ ص ٤٤
❕در نقل دیگر فرمود :
" اگر قومی بدون اذن امام ع به جهاد روند و غنائمی به دست آورند , تمام غنیمت ها برای امام ع است و اگر به امر امام ع به جنگی روند و غنیمت به دست آورند , برای امام ع یک پنجم آن است " "أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ الْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ لِلْإِمَامِ الْخُمُسُ. "
📚تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٥
👌عمر بن خطاب و لشگرش هم بدون اذن امام معصوم ع به نبرد با ایرانیان رفت و غنائمی به دست آورد , مالک آن غنائم امیر مومنان ع بوده است که یکی از این غنیمت ها را به امام حسین ع بخشید , بنابراین حتی اگر دختر یزگرد را کنیزی بدانیم که به ملکیت امام حسین ع در آمده بود , باز مشروعیتی برای عمر بن خطاب ایجاد نمی شود و طبق بیان فوق , دختر یزگرد به طریق مشروع الهی و به اذن امام علی ع به امام حسین ع بخشیده شده بود .
4⃣علمای اهلسنت هم صراحتا فتوا داده اند که اگر کافری , کافر دیگری را به بردگی بگیرد , مسلمان میتواند آن برده کافر را که به طریقه نامشروع توسط کافر دیگری اسیر شده است , بخرد و به بردگی بگیرد :
"فان أصاب أهل هذه الدار سبايا من غيرهم من أهل الحرب وسع هذا المسلم أن يشتريها منهم لأنهم ملكوا ذلك بالاحراز بمنعتهم فإنهم نهبة يملك بعضهم على بعض نفسه وماله بالاحراز فحل للمستأمن إليهم شراء ذلك منهم كسائر أموالهم وكذلك أن سبى أهل الدار التي هو فيها جاز له أن يشتريهم من السابين لأنهم ملكوهم بالاحراز وقد كانوا على أصل الإباحة في حقه إنما كان الواجب عليه أن لا يغدر بهم وليس ذلك من الغدر في شئ وكذلك لو أن المسلمين وادعوا قوما من أهل الحرب ثم أغار عليهم قوم آخرون أهل حرب لهم فلهذا المسلم أن يشترى السبي منهم لأنهم بالموادعة ما خرجوا من أن يكونوا أهل حرب ولكن علينا أن لا نغدر بهم وقد صاروا مملوكين للسابي بالاحراز فيجوز شراؤه منهم كسائر الأموال .... "
📚المبسوط سرخسی ج ١٠ ص ٩٧
" سبى أهل الكتاب السبية لها زوج بأرضها يسبيها المسلمون فتباع في المغانم فتشتري ولها زوج قال فهي حلال "
📚المدونه الکبری , الامام المالک , ج ٢ ص ٣٠٥
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌همینطور مطابق نقلهای اهلسنت ازدواج پیامبر گرامی با ماریه نیز به همین صورت بود که کافری یعنی مقوس پادشاه اسکندریه و مصر , ماریه را به کنیزی گرفته بود . همین کنیزی را که از طریق غیر شرعی به اسارت گرفته بود به پیامبر گرامی اسلام هدیه داد و پیامبر نیز هدیه او را پذیرفت و ابراهیم به دنیا آمد , و علمای اهلسنت از ماریه تعبیر می کنند به ام ولد , یعنی کنیزی که فرزندی به دنیا آورد , همینطور مقوقس خواهر ماریه را نیز به کنیزی گرفته بود که نامش سیرین بود که او را نیز به پیامبر هدیه داد که پیامبر سیرین را به حسان بن ثابت بخشید :
" مارية القبطية مولاة رسول الله صلى الله عليه و سلم و أم ولده إبراهيم،
و هي مارية بنت شمعون، أهداها له المقوقس القبطي صاحب الإسكندرية و مصر، و أهدى معها أختها سيرين و خصيا يقال له مأبور، فوهب رسول الله صلى الله عليه و سلم سيرين لحسان بن ثابت، و هي أمّ عبد الرحمن بن حسان. "
📚الاستیعاب , ابن عبد البر , ج ٤ ص ١٩١٢ _ اسد الغابه ج ٦ ص ٢٦١ _ الاصابه ج ٨ ص ٣١٠
👌بنابراین می توان با کنیزی که پادشاه ظالم یا افراد کافر گرفته اند , همبستر شد , چنان که پیامبر چنین کرد و با ماریه همبستر شد , امام حسین ع نیز با کنیزی که پادشاه ظالمی چون عمر گرفته بود همبستر شد و هیچ مشروعیتی هم برای عمر ایجاد نمی شود , چنان که وقتی پیامبر با ماریه همبستر شد , مشروعیتی برای مقوقس ایجاد نشد .
❕پاسخ به حسب فرض دوم :
👌فرض دوم این بود که عمر بن خطاب خطبه ازدواج امام حسین ع را با دختر یزگرد خوانده است , اگر عمر بن خطاب خلیفه مشروع نباشد و غاصب و ظالم باشد , یعنی خطبه عقد ازدواج را یک غاصب و ظالم خوانده است که در این صورت خطبه عقد ازدواج باطل است و ازدواج امام حسین ع با شهر بانو مشروعیت پیدا نمی کند و به تبع فرزندانی هم که حاصل این ازدواج هستند , صحیح النسب نیستند .
👌این سخن نیز صحیح نیست زیرا :
1⃣در روایات تاریخی شیعه و سنی خواندیم که امیر مومنان ع , شهربانو را به عقد امام حسین ع در آورد و شهربانو علی ع را ولی و وکیل خود قرار داد , بنابراین عاقد عقد , عمر بن خطاب نبوده است .
2⃣به فرض که عاقد عمر بوده است , چه کسی گفته است که اگر عاقد عقد , کافر یا فاسق باشد , عقد باطل است !!!!
❕در روایات ما به صورت مطلق تصریح شده است که انسان می تواند دیگری را وکیل بگیرد و از اطلاق روایات استفاده می شود که فرق نمی کند وکیل مسلمان باشد یا کافر , عادل باشد یا فاسق :
📚وسائل الشیعه ج ١٩ ص ١٦١ " کتاب الوکاله "
👌فقهای شیعه نیز فتوا داده اند که می توان کافری را به وکالت گرفت و اشکالی بر آن نیست : " " یجوز توکیل الکافر للمسلم ... "
📚العروه الوثقی ج ٦ ص ٢٠٦
❕فقهای اهلسنت هم فتوا داده اند که می توان کافر را به وکالت گرفت :
"وإن وكل كافرا أو عبدا صح "
📚الشرح الکبیر , ابن قدامه , ج ٨ ص ٢٤٦
👌در پایان گفتنی است که حکم مسلم در فقه شیعه آن است که اگر کسی به امامان علیهم السلام توهین کند , حکمش قتل است :
" وسائل الشيعة، ج28، ص: 215 " بَابُ قَتْلِ مَنْ سَبَّ عَلِيّاً أَوْ غَيْرَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ ع "
👌روایات باب فوق اطلاق دارد و حتی شامل فرضی می شود که سب کننده توبه کند , توبه اش نیز قبول نمی شود و باید کشته شود , چنان که شهید ثانی به این نکته تصریح می کند : " هذا بخلاف ساب النبي ص فإن ظاهر النص و الفتوى وجوب قتله و إن تاب- و من ثم قيده هنا خاصة و ظاهرهم أن ساب الإمام كذلك "
📚الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (2 جلدى)، ج2، ص: 371
👌بنابراین مولوی گرگیچ نیز به خاطر ناسزاگویی و سب و توهین به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام توسط محاکم قضایی باید کشته شود و عذرخواهی اش نیز مشکلی را حل نمی کند !!!!
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نشات گرفتن آب باران از دریایی در زیر عرش !!!
🤔#پرسش :
❓ امام اول شیعیان خیال میکرده آب باران نشأت گرفته از دریایی در آسمان است که زیر عرش واقع شده!
متن حدیث:
امام صادق: شیوهی علی (ع) بود که در نخستین باران (سال) میایستاد تا سر و رویش و جامهاش خیس میشدند و به او گفته میشد: یا امیرالمؤمنین، الکنّ، الکنّ (سقف! سقف! (یعنی به زیر سقف بیا)). میفرمود: این آب قریب العهد است با عرش؛ سپس آغاز حدیث میکرد و میفرمود: «راستی زیر عرش دریاییست که در آن است روزی جانداران»
📓منبع: آسمان و جهان (ترجمه جلد چهاردهم بحارالانوار علامه مجلسی) / جلد۳ / صفحه۳۲۳
بدتر از همه اینکه طبق آیه ۷ سوره هود، عرش الله هم روی آب واقع شده بخوانید:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ
ترجمه: اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود
فلذا به اطلاع کلیه مالهکشان اسلامی میرسانیم که این حدیث امام علی در تطابق کامل با آیه قرآن است بنابراین راهی برای مالهکشی بر این گاف علی بن ابیطالب وجود ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔸١ _ هم دانشمندان ما معتقدند که ابرها و آب باران نشات گرفته از بخار دریاها هستند و هم روایات ما بر این مساله گواه است .
👌برخی از دانشمندان می نویسند :
" اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مىبينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوسها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمينهاى خشك كند، و به صورت دانههاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان. "
📚پيام قرآن، ج 2، ص: 233
🔸٢ _ در روایات هم تصریح شده است که منشا باران , آب دریاها و بخار آن هستند .
❕مرحوم علی بن ابراهیم در تفسير قول خدا «آيا ندانى خدا ميراند ابر را» نقل می کند :
" يعنى👈 برمي انگيزد ابر را از زمين ( و بخار آب دریا ) 👉 سپس الفت مي اندازد ميان آنها و چون سخت شد بادى فرستد تا آن را بفشارد و از آن باران درآيد و اينست معنى قول خدا كه «بينى ودق را كه برآيد از ميانه آن» يعنى باران. "
"فِي قَوْلِهِ تَعَالَى أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحاباً أَيْ يُثِيرُهُ مِنَ الْأَرْضِ ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ فَإِذَا غَلُظَ بَعَثَ اللَّهُ رِيحاً فَتُعْصِرُهُ فَيَنْزِلُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ أَيْ الْمَطَر "
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ١٠٧
❕حارث اعور نقل می کند كه از امير المؤمنين عليه السّلام پرسش شد از ابر كه در كجا است؟ فرمود: "
" ... در هم كناره دريا منزل كند ، و چون خدا خواهد بفرستدش، بادى فرستد تا آن را برانگيزد. " " سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ يَكُونُ قَالَ ... عَلَى سَاحِلِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهَا فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَهُ "
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٨٢٥
👌در نقل کافی شریف نیز از امیر مومنان ع آمده است که ابرها در کنار دریا ماوی می کنند : " وَ سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ تَكُونُ قَالَ تَكُونُ ... عَلَى شَاطِئِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَتْه "
📚الکافی ج ٨ ص ٢١٨
👌این که در این روایات آمده است که جایگاه ابر در همجواری دریا است , مفهومش پیدایش ابرها از آب دریاها است , چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : " يكون كناية عن انبعاثه عن البحر "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 56، ص: 383
🔸٣ _ در روایات ما , عرش در معانی متعددی به کار رفته است , گاه به صورت کنایه از کل عالم هستی به عنوان عرش و تخت فرماندهی خداوند یاد شده است , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3275
👁ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌و گاه عرش به معنای تخت علم و قدرت الهی به کار رفته است , چنان که امام رضا ع فرمود : " عرش اسم علم و قدرت الهی است : " العرش اسم علم و قدره "
📚الکافی ج ١ ص ١٣١
❕ و در معنایی نیز از عرش به عنوان موجودی یاد شده است که در بالای آسمان هفتم و محل طواف فرشتگان است و وسعت وسیعی نیز دارد .
❕در نقلی پیامبر گرامی فرمود :
" اى أبا ذر، هفت آسمان در برابر كرسى نيستند جز حلقهاى افتاده در زمين بيابان پهناور، و فضل و فزونى عرش بر كرسى چون فزونى بيابان پهناور است بر آن حلقه. " "عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: يَا بَا ذَرٍّ مَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ فِي الْكُرْسِيِّ إِلَّا كَحَلْقَةٍ مُلْقَاةٍ فِي أَرْضِ فَلَاةٍ وَ فَضْلُ الْعَرْشِ عَلَى الْكُرْسِيِّ كَفَضْلِ الْفَلَاةِ عَلَى تِلْكَ الْحَلْقَةِ "
📚الخصال ج ٢ ص ٥٢٤
❕در نقل دیگری از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه از او پرسيدند چرا كعبه را كعبه نام شد؟ امام ع فرمود:
" چون چهار گوشه است، گفته شد چرا چهار گوشه شده؟ فرمود: چون برابر بيت المعمور است كه چهار گوشه است، و گفته شد: چرا بيت المعمور چهار گوشه است؟ فرمود: چون در برابر عرش است كه چهار گوشه است، گفته شد؟
چرا عرش چهار گوشه شده؟ فرمود: چون مسلمانى بر چهار كلمه سازمان شده، سبحان، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أكبر. "
"عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَ الْكَعْبَةُ كَعْبَةً قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٣٩٨
❕شیخ مفید در مورد معنای سوم از عرش الهی که در روایات آن معنا بیان شده است , می گوید :
" خدا آن را در آسمان هفتم آفريد، و فرشتهها را به برداشت آن به عبادت و تعظيم واداشته , چنانچه در زمين خانهاى آفريده و آدمى را به توجه بدان و زيارت و حج و تعظيمش بپرستش كشانيده، و در حديث آمده كه خدا تعالى خانهاى زير عرش آفريده، و بيت المعمور نامش كرده، و فرشتهها هر سال بدان حج كنند. و در آسمان چهارم خانهاى بنام ضراح آفريده و فرشتهها را بحج و تعظيم و طواف گرد آن بعبادت گرفته، و خانه كعبه را در زمين برابرش ساخته و از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود: اگر سنگى از عرش فروافتد بر پشت بيت المعمور آيد و اگر از بيت المعمور فروافتد بر پشت بام خانه كعبه آيد، خدا براى خود عرشى نيافريده كه وطن خود سازد، خدا برتر است از آن، ولى عرشى آفريده و بخود وابسته براى گرامى بودن و بزرگ داشتنش، و فرشتهها را به حملش بعبادت واداشته، چنانچه در زمين خانهاى آفريده، نه براى خود براى نشيمن خود تعالى اللَّه عن ذلك، بلكه آن را براى خلقش آفريده و بخود وابسته تا گرامى شود و بزرگ باشد و مردم را بزيارت و حج بر آن بعبادت گرفته. " "هو عرش خلقه الله تعالى في السماء السابعة و تعبد الملائكة بحمله و تعظيمه كما خلق سبحانه بيتا في الأرض و أمر البشر بقصده و زيارته و الحج إليه و تعظيمه و قد جاء الحديث أن الله تعالى خلق بيتا تحت العرش سماه البيت المعمور تحجه الملائكة في كل عام و خلق في السماء الرابعة بيتا سماه الضراح و تعبد الملائكة بحجه و التعظيم له و الطواف حوله و خلق البيت الحرام في الأرض فجعله تحت الضراح. وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُلْقِيَ حَجَرٌ مِنَ الْعَرْشِ لَوَقَعَ عَلَى ظَهْرِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ لَوْ أُلْقِيَ مِنَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ لَسَقَطَ عَلَى ظَهْرِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ عَرْشاً لِنَفْسِهِ يَسْتَوْطِنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَ عَرْشاً أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ تَكْرِمَةً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْمَلَائِكَةَ بِحَمْلِهِ كَمَا خَلَقَ بَيْتاً فِي الْأَرْضِ وَ لَمْ يَخْلُقْهُ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَسْكُنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَهُ لِخَلْقِهِ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ إِكْرَاماً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْخَلْقَ بِزِيَارَتِهِ وَ الْحَجِّ إِلَيْهِ."
📚تصحیح الاعتقاد ص ٧٧
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٤ _ در ذیل توضیح داده ایم که اگر در آیه قرآن می گوید عرش الهی بر روی آب بود , به حسب قرائن , مقصود از عرش در تعبیر قرآن , معنای اول عرش یعنی مجموعه جهان هستی است :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2449
🔸٥ _ در برخی از نقلها آمده است که آب بارانی که اول سال می بارد , از آب دریایی جمع شده است که در زیر عرش است , عرشی که گفتیم بر بالای آسمان هفتم است .
❕از حضرت جعفر بن محمّد، از پدر بزرگوارش عليهما السّلام نقل شده است كه آن جناب فرمودند: "
" حضرت على عليه السّلام در اوّلين باران هر سالى كه مىباريد مىايستادند تا سر و محاسن و لباسهايشان خيس مىشد، به آن جناب عرض مىكردند: يا امير المؤمنين زيرا سقف و داخل بنايى برويد تا از خيس شدن مصون بمانيد؟ حضرت مىفرمودند: اين آبى است كه از نزديك عرش الهى آمده و سپس انشاء حديث مىنمود و مىفرمود:
"در زير عرش دريايى بوده كه در آن آبى است و با آن ارزاق حيوانات از زمين مىرويد، و هر گاه جناب اقدس الهى بخواهد از زمين آنچه را كه مشيّتش به آن تعلّق گرفت بروياند و رحمتش را بدين وسيله شامل حيوانات قرار دهد وحى فرموده و بلافاصله باران از آسمانی به آسمان دیگر و از آن به آسمان بعد مىبارد تا جايى كه بارش باران به آسمان دنيا رسيده و با ابرهاى زير اين آسمان ملاقات مىكند " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانَ عَلِيٌّ ع يَقُومُ فِي الْمَطَرِ أَوَّلَ مَا يُمْطَرُ حَتَّى يَبْتَلَّ رَأْسُهُ وَ لِحْيَتُهُ وَ ثِيَابُهُ فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ الْكِنَّ الْكِنَّ فَقَالَ إِنَّ هَذَا مَاءٌ قَرِيبُ الْعَهْدِ بِالْعَرْشِ ثُمَّ أَنْشَأَ يُحَدِّثُ فَقَالَ إِنَّ تَحْتَ الْعَرْشِ بَحْراً فِيهِ مَاءٌ يُنْبِتُ أَرْزَاقَ الْحَيَوَانَاتِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ أَنْ يُنْبِتَ بِهِ مَا يَشَاءُ لَهُمْ رَحْمَةً مِنْهُ لَهُمْ أَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ فَمَطَرَ مَا شَاءَ مِنْ سَمَاءٍ إِلَى سَمَاءٍ حَتَّى يَصِيرَ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٤٦٣
👌بنابراین و به حسب روایات فوق الذکر , منشا آب باران از دو امر است :
1⃣دریاهای دنیا که بخار می شوند .
2⃣دریایی که در زیر عرشی است که بر بالای آسمان هفتم است .
❕چنان که علامه مجلسی به این نکته تصریح می کند :
" نعم يظهر من بعض الأخبار أن المطر نوعان منه ما يصعد من البخار، و منه ما ينزل من السماء، و الثاني أكثر نفعا و أعظم بركة "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج26، ص: 196
👌آسمانهای دیگر و نیز عرشی که بر بالای آسمان هفتم است , و بارانی که از آنجا به سوی آسمان دنیا سرازیر می شود , درک و کشفش از دسترس علم بشر خارج است و تمام آنچه که بشر از اطلاعات فضایی به آن رسیده است , مربوط می شود به آسمان دنیا , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1483
❕هیچ مانعی ندارد که آب باران در کنار آنکه از دریاهای دنیا ایجاد می شود , از دریای زیر عرش هم ایجاد شود که ما تنها نسبت به مورد اول علم و آگاهی داریم و مورد دوم هنوز مورد علم و درک و کشف ما واقع نشده است , که این موضوع نیز مشکلی ایجاد نمی کند , چرا که به تصریح دانشمندان بزرگ علوم طبیعی و ... بسیاری از واقعیت وجود دارد که بشر به آن علم ندارد , زیرا علم و دانش بشر بسیار محدود است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4330
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نپوشاندن رانها در حمام توسط امام صادق علیه السلام و بیان حد عورت !!!!
🤔#پرسش :
❓لخت دیده شدن امام معصوم در گرمابه بطور عمومی، بدون اینکه ران و باسنش پوشیده باشد 🛑
عنه عن العباس عن علي بن إسماعيل عن محمد بن حكيم قال: الميثمي لا أعلمه إلا قال رأيت أبا عبد الله عليه السلام أو من رآه متجردا وعلى عورته ثوب فقال: ان الفخذ ليست من العورة.
✍ترجمه : امام صادق را دیده که در گرمابه لخت شده بود و با پارچه کوچکی عورتش را پوشانده بود زمانی که امام با تعجب دیگران رو به رو شد گفت : ران جزو عورت نیست ❗️❗️
📚تهذيب الأحكام - الشيخ الطوسي - ج ١ - الصفحة ٣٧٤ ❗️❗️❗️
❓خلاصه جوانان شیعه فقط الت و بیضه ها را بپوشانند وبا باسن لخت به بیرون بیایند اشکالی ندارد امام صادق هم اینگونه دیده شده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔸١ _ در این شکی نیست که عورت را باید از دیگران پوشاند , در این که مراد از عورت چیست ? در کتاب فرهنگ فقه چنین آمده است :
" مراد از عورت بنابر نظر مشهور- بلكه ادّعاى اجماع شده- در مرد عبارت است از آلت تناسلى، بيضهها و حلقه دبر و در زن، قبل و دبر "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج2، ص: 283
❕" البته عورت در زن در دو وضعيت نماز و مواجهه با نامحرم تعريفى ديگر نيز دارد كه عبارت است از همه اندام زن جز صورت، مچ دست تا سر انگشتان (كفّان) و مچ پا تا سر انگشتان (قدمان). از اين رو، برخى عورت زن را به عورت نگاه و عورت نماز تقسيم كرده، عورت نگاه را به قُبُل و دُبُر و عورت نماز و نيز عورت نسبت به نامحرم را به تمامى بدن او جز آنچه استثنا شده تعريف كردهاند "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج5، ص: 510
🔸٢ _ با توجه به آنچه گفته شد , انسان در حمام های عمومی می تواند ران هایش را نپوشاند , زیرا ران ها جزء عورت نیستند که پوشاندن آن لازم باشد , اما لازم است که در حمام از " مئزر " , یعنی لنگ استفاده شود :
📚وسائل الشيعة، ج 2، ص: 38 باب 9 "بَابُ اسْتِحْبَابِ دُخُولِ الْحَمَّامِ بِمِئْزَرٍ وَ كَرَاهَةِ تَرْكِه "
❕ چنان که از امام رضا ع نقل است که فرمود :
" بپرهیز که وارد حمام شوی مگر آنکه مئزر و لنگی به تن داشته باشی , زیرا این امر نشانه ایمان است " "إِيَّاكَ أَنْ تَدْخُلَ الْحَمَّامَ بِغَيْرِ مِئْزَرٍ فَإِنَّهُ مِنَ الْإِيمَان " " إِيَّاكَ أَنْ تَدْخُلَ الْحَمَّامَ بِغَيْرِ مِئْزَرٍ فَإِنَّهُ مِنَ الْإِيمَان "
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 1، ص: 376
❕در روایت مورد استناد وهابی آمده است که امام علیه السلام , در حمام عمومی عورتش را با ثوب و لباسی پوشانده بود , این ثوب و لباس به حسب روایات مورد اشاره در مورد پوشیدن مئزر در حمام , همان لنگ بوده است که با آن تنها مقداری از ران های مبارک امام ع معلوم می شده است " علی عورته ثوب "
🔸٣ _ این که پوشاندن رانها واجب نیست , به این معنا نیست که انسان تنها عورتین خود را بپوشاند و به همانگونه بیرون بیاید , چنان که وهابی این پیشنهاد را به شیعیان داده است , مثلا علمای اهلسنت فتوا می دهند که بر مرد پوشاندن ناف تا زانو واجب است , " قال الحنفية والحنابلة : يجب على الرجل ان يستر ما بين السرة والركبة - عن غير الزوجة - ويحل للغير رجلا كان أو امرأة ، محرما أو غير محرم ، ان ينظر إلى ما عدا ذلك من بدن الرجل عند أمن الفتنة "
📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج ١ ص ٨٧
❕آیا این فتوا به این معناست که جوانان و علمای اهلسنت تنها ناف تا زانو را بپوشانند و بعد بیرون بیایند و در انظار عموم ظاهر شوند ❗️❗️❗️
👌روشن است که احکام مذکور در موارد ضروری چون حضور در حمام های عمومی یا استخر است که حد واجب پوشاندن باید در آن اندازه رعایت شود و یک حکم عام برای تمام مکانها صادر نمی کند .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٤ _ مطابق آنچه که شیخ طوسی از مالکی ها نقل می کند , اصحاب مالک بن انس به نقل از مالک می گفتند که پوشاندن عورت مستحب است نه واجب ; " قال أصحاب مالك: كل موضع- قال مالك يعيد في الوقت- يريد استحبابا، فتحقيق قوله ان ستر العورة غير واجب، و انما هو استحباب "
📚الخلاف، ج 1، ص: 393
❕محقق کتاب مطلب فوق را از کتابهای اهلسنت آدرس می دهد :
📚المجموع ج 3: ص 167 _ بداية المجتهد ج 1: ص 110
👌بنابراین آیا جوانان مالکی لخت مادر زاد می توانند بیرون بیایند !!!!
🔸٥ _ اگر چه مطابق روایات ما , پوشاندن ران ها در حمام های عمومی مثلا واجب نیست , اما وقتی انسان در اجتماع حاضر می شود , باید بدنش را بپوشاند و لباسهای زیبا بپوشد و به صورت آراسته و پاکیزه در میان مردم حاضر شود .
❗️امیر مومنان فرمود :
" زمانی که مرد پوشش مناسب نداشته باشد , شیطان به او نظر و طمع می کند پس خود را بپوشانید , شایسته نیست که مرد رانهایش را برهنه کند و بین قومش ظاهر شود " " عَنْ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ: إِذَا تَعَرَّى الرَّجُلُ نَظَرَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ فَطَمِعَ فِيهِ فَاسْتَتِرُوا لَيْسَ لِلرَّجُلِ أَنْ يَكْشِفَ ثِيَابَهُ عَنْ فَخِذَيْهِ وَ يَجْلِسَ بَيْنَ قَوْمٍ. "
📚وسائل الشيعة، ج5، ص: 23
❕امام صادق عليه السلام فرمود :
" لباس بپوش و خود را بيارا؛ زيرا كه خداوند، زيباست و زيبايى را دوست مىدارد؛ ولى مىبايد از حلال باشد. " " الإمام الصادق عليه السلام: البَس و تَجَمَّل، فَإِنَّ اللّهَ جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، وَ ليَكُن مِن حَلالٍ. "
📚الكافي: ج 6 ص 442 ح 7.
❕در نقل دیگری , امام صادق عليه السلام به عبيد بن زياد فرمود:
" آشكار كردن نعمت، در نزد خداوند محبوبتر از مخفى نگه داشتن آن است. پس، پرهیز کنید و جز در زيباترين شكل و شمايل مردمان [جامعه] خود بيرون ميا. بريد بن معاويه مىگويد: از آن پس عبيد، تا زمانى كه از دنيا رفت، جز در زيباترين شكل مردم جامعه خود ديده نشد. " " قال أبو عبد اللَّه عليه السلام لِعُبَيدِ بنِ زِيادٍ:
إظهارُ النِّعمَةِ أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِن صِيانَتِها، فإيّاكَ أن تَتزَيّنَ إلّافي أحسَنِ زِيِّ قَومِكَ.
قالَ: فما رُئيَ عُبَيدٌ إلّافي أحسَنِ زِيِّ قَومِهِ حتّى مات "
📚الكافي: ج 6 ص 440 ح 15
❗️چنان که در ابتدای کلام آمد , پوشاندن کپل ها جزء عورت نیست و تنها حلقه دبر جزء عورت است که باید پوشانده شود , اما اگر نپوشاندن کپل ها موجب ایجاد مفسده ای گردد , بی شک پوشاندن آن واجب است , چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده است از چیزهای ممنوعه است , پس حرام است " « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... َ فَحَرَامٌ »
📚بحار الانوار : ج 100 ص 51
👌لذا در روایات فوق الذکر خواندیم که از نشانه ایمان فرد آن است که در حمام از لنگ استفاده کند , اما وقتی در کوچه و بازار قرار می گیرد و ضرورت حمام برطرف می شود , باید پوشش خود را کامل کند و رانهایش دیگر برهنه نباشد , خصوصا در مسجد که واجب است ناف تا زانو پوشانده شود و حد عورت در مسجد یا به تعبیری در هنگام حضور در اجتماع , پوشاندن ناف تا ران و زانو ها است , به حسب روایت پیامبر گرامی اسلام : " عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ: كَشْفُ السُّرَّةِ وَ الْفَخِذِ وَ الرُّكْبَةِ فِي الْمَسْجِدِ مِنَ الْعَوْرَةِ.
📚تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج3، ص: 263
❗️بنابراین حد عورت در حمام و در هنگام حضور در اجتماع متفاوت است , در اجتماع و در مسجد باید از پوشش استفاده کرد و حد اقل ناف تا زانو را پوشاند , اما در حمام های عمومی که در گذشته ضرورت بر حضور در آن برای شستشو بوده است , حد عورت از این اندازه کمتر است , آن هم در صورتی که موجب ایجاد مفسده ای نگردد , اما اگر موجب ایجاد مفسده ای گردد , حتما باید در حمام هم پوشش بیشتر رعایت شود , یعنی از لنگ استفاده شود و نشیمنگاه هم پوشانده شود .
🔸٦ _ وهابی نپوشاندن رانها توسط امام صادق ع آن هم در حمام را مورد اشکال قرار داده است , در حالی که متاسفانه در روایات خودشان به پیامبر گرامی نسبت داده اند که حضرت در انظار عمومی و کوچه و بازار و غیر حمام , ران های خود را از دیگران نمی پوشاند !!!!
❕بخاری نقل می کند که انس می گوید : " پیامبر لنگ را از ران هایش زده بود کنار و رانهایش را برهنه کرده بود " " أَنَسُ: «حَسَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عَنْ فَخِذِهِ»
📚صحيح البخاري، ج1، ص: ٩٧
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕یا باز نقل می کند که راوی می گوید " پیامبر وقتی داشت به غزوه خیبر می رفت و بر روی مرکب بود , لباس را از رانهایش زده بود کنار تا جایی که من به سفیدی رانهای پیامبر نگاه می کردم " " حَسَرَ الْإِزَارَ عَنْ فَخِذِهِ، حَتَّى إِنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِ فَخِذِ نَبِيِّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ "
📚صحیح بخاری ج ١ ص ٩٨
❕یا باز نقل می کنند که عایشه می گوید :
" پیامبر در نزد من دراز کشیده بود و رانهایش لخت بود , ابوبکر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , عمر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , اما وقتی عثمان اجازه ورود گرفت , پیامبر رانهایش را پوشاند , عایشه از این مساله از پیامبر سوال کرد , پیامبر پاسخ داد که آیا می خواهی من از عثمان حیا نکنم در حالی که فرشتگان از عثمان حیا می کنند "
"عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ جَالِسًا كَاشِفًا عَنْ فَخِذِهِ، فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُمَرُ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ، فَأَرْخَى عَلَيْهِ ثِيَابَهُ، فَلَمَّا قَامُوا، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اسْتَأْذَنَ عَلَيْكَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَأَذِنْتَ لَهُمَا، وَأَنْتَ عَلَى حَالِكَ، فَلَمَّا اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ أَرْخَيْتَ عَلَيْكَ ثِيَابَكَ، فَقَالَ:" يَا عَائِشَةُ أَلَا أَسْتَحْيِي مِنْ رَجُلٍ، وَاللَّهِ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْتَحِي مِنْهُ" " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مُضْطَجِعًا فِي بَيْتِي، كَاشِفًا عَنْ فَخِذَيْه ... "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج40، ص: 387 _ صحيح مسلم، ج 4، ص: 1866
❕جالب آن است که علمای اهلسنت می گویند که باید ناف تا زانو را از دیگران پوشاند , اما پیامبرشان رانهایش را از دیگران نمی پوشانده است !!!!
🔸٧ _ متاسفانه اهلسنت وقاحت را بیشتر کرده و مدعی شده اند که پیامبر به صورت لخت و عریان هم در برابر دیگران حاضر می شده است !!!!
👌بخاری نقل می کند :
" پیامبر در حالی که لنگی بسته بود , با دیگران سنگها را برای کعبه حمل می کردند , عباس گفت که ای پسر برادر اگر لنگت را بین شانه و گردنت بگذاری بهتر است , پیامبر نیز چنین کرد و اندکی بعد لنگ از حضرت افتاد و خود او نیز بیهوش شد و روی زمین افتاد ( و عورتش نمایان شد ) , اما پس از آن دیگر عریان و برهنه دیده نشد " " «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ كَانَ يَنْقُلُ مَعَهُمْ الْحِجَارَةَ لِلْكَعْبَةِ، وَ عَلَيْهِ إِزَارُهُ فَقَالَ لَهُ الْعَبَّاسُ عَمُّهُ: يَا ابْنَ أَخِي، لَوْ حَلَلْتَ إِزَارَكَ، فَجَعَلْتَ عَلَى مَنْكِبَيْكَ دُونَ الْحِجَارَةِ، قَالَ: فَحَلَّهُ، فَجَعَلَهُ، عَلَى مَنْكِبَيْهِ، فَسَقَطَ مَغْشِيًّا عَلَيْهِ، فَمَا رُئِيَ بَعْدَ ذَلِكَ عُرْيَانًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ».
📚صحیح بخاری ج ١ ص ١٤٣ ح ٣٥٧
👌متاسفانه باز پیامبر اینان عریان و لخت در برابر دیگران ظاهر شد , چنان که عایشه می گوید :
" زید بن حارثه وارد مدینه شد , و پیامبر در خانه من بود , زید به نزد پیامبر آمد و درب را زد , پیامبر لخت و عریان بلند شد و درب را باز کرد در حالی که لباسش را به دنبالش کش می داد , به خدا سوگند من دیگر ندیدم که پیامبر در برابری کسی لخت و عریان شود , قبل از این واقعه و بعد از آن " " عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَدِمَ زَيْدُ بْنُ حَارِثَةَ الْمَدِينَةَ وَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فِي بَيْتِي، فَأَتَاهُ فَقَرَعَ الْبَابَ، فَقَامَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عُرْيَانًا يَجُرُّ ثَوْبَهُ، وَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُهُ عُرْيَانًا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ "
📚سنن الترمذی ج ٤ ص ١٧٤ _ فتح الباری ج ١١ ص ٥١ _ کنزالعمال ج ١٠ ص ٥٦٩ _ الجامع لاحکام القرآن قرطبی ج ١٥ ص ٣٦١
👌می بینیم که وهابی یک روایت را که می گوید امام صادق ع در حمام عمومی رانهایش را نپوشانده بود را مورد اشکال قرار داده است , اما خودشان به پیامبر نسبت می دهند که پیامبر در کوچه و ملاء عام با رانهای برهنه و حتی لخت و عریان ظاهر می شده است !!!!
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
بررسی دیدگاه آیت الله خویی در مورد شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!!
🤔#پرسش :
❓مرجع تقلید شیعه آیت اللّه خوئی شهادت حضرت فاطمه علیها السلام را قبول نداشته و اعتقادی به چنین داستان ساختگی نداشته !!!
❕در این کلیپ آیت اللّه کمال حیدری با دلیل از کتابهای آیت الله خوئی اثبات میکند که ایشان شهرت را قبول ندارد و مبنای او کاملاً سندی است
و از آنجاییکه کتاب سلیم را قبول نداشت لذا داستان افسانه شهادت حضرت فاطمه در مبنای آیت اللّه خوئی ثابت نیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه هم وهابی و هم کمال حیدری وهابی زده , در بیان دیدگاه آیت الله خویی در قضیه شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها , خیانت ورزیدند و دروغ می گویند .
❕در کتاب سلیم بن قیس روایات متعددی نقل شده است که همگی حاکی از به شهادت رسیدن فاطمه صدیقه س است .
❕سليم بن قيس از عبد اللّه بن عباس كه جابر بن عبد اللّه هم در كنارش بود نقل می کند که گفت ؛
« پيغمبر پس از يك خطبه طولانى به على گفت: ، به زودى قريش بر ضدّ شما دست به دست هم مى دهند و به منظور ظلم و ستم، و شكست تو با هم متّحد مى شوند. اگر يارانى پيدا كردى، با آنان جهاد كن و الّا دست نگه دار و خونت را حفظ كن. اما شهادت در پى تو است. خداوند قاتل تو را لعنت كند».
❕سپس پيغمبر رو به دخترش كرد و گفت ؛
«تو نخستين كس از اهل بيت من هستى كه به من ملحق مى شوى، و تو سرور زنان اهل بهشتى. به زودى پس از من مورد ظلم و خشم قرار مى گيرى تا آنجا كه تو را مى زنند و يكى از دنده هاى پهلويت را مى شكنند. خداوند قاتل تو را لعنت كند ...». " ... ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَى ابْنَتِهِ فَقَالَ: إِنَّكِ أَوَّلُ مَنْ يَلْحَقُنِي مِنْ أَهْلِ بَيْتِي، وَ أَنْتِ سَيِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَ سَتَرَيْنَ بَعْدِي ظُلْماً وَ غَيْظاً حَتَّى تُضْرَبِي وَ يُكْسَرَ ضِلْعٌ مِنْ أَضْلَاعِكِ. لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَكِ وَ لَعَنَ الْآمِرَ وَ الرَّاضِيَ وَ الْمُعِينَ وَ الْمُظَاهِرَ عَلَيْكِ وَ ظَالِمَ بَعْلِك ... "
📚كتاب سليم، ج 2، ص 907.
❕سليم از ابن عباس نقل می کند ؛
« در ذو قار بر على عليه السّلام وارد شدم. صحيفه اى برايم بيرون آورد و گفت: پسر عباس! اين صحيفه اى است كه رسول خدا بر من املا فرمود و من، به خط خودم نوشتم. گفتم: يا امير المؤمنين! آن را برايم بخوان. على عليه السّلام آن را برايم خواند. همه حوادث پس از رسول خدا تا شهادت حسين و اينكه چگونه كشته مى شود، چه كسى او را مى كشد و چه كسانى با او به شهادت مى رسند، همه و همه در آن آمده بود. على عليه السّلام سخت گريست و مرا به گريه انداخت. از جمله مطالبى كه على عليه السّلام خواند، اين بود: چگونه با او رفتار مى شود، و چگونه فاطمه به شهادت مى رسد، و چگونه حسن شهيد مى شود، و چگونه امّت با او مكر مى ورزد .. » " ... فَكَانَ فِيمَا قَرَأَهُ عَلَيَّ: كَيْفَ يُصْنَعُ بِهِ وَ كَيْفَ يُسْتَشْهَدُ فَاطِمَة "
📚كتاب سليم، ج 2، ص 915
❕سليم بن قيس می گوید ؛
« عمر بن خطاب نصف اموال همه عمّال خود را از آنان گرفت مگر قنفذ عدوى- او نيز يكى از كارمندان او بود- كه چيزى از او نگرفت و آنچه از او گرفته بود بيست هزار درهم مى شد، به او بازگرداند، و نه از او عشر گرفت و نه نصب عشر.
👌 سليم گفت با على عليه السّلام ملاقات كردم و از اين كار عمر از او پرسيدم.
فرمود: آيا مى دانى چرا از قنفذ دست برداشت و چيزى از وى غرامت نگرفت؟
گفتم. نه. فرمود: زيرا او بود كه وقتى فاطمه آمد تا بين من و آنان قرار گيرد، با تازيانه اش او را زد، چنان كه وقتى فاطمه از دنيا رفت، جاى تازيانه همچون بازوبند روى بازويش مانده بود. » "لِأَنَّهُ هُوَ الَّذِي ضَرَبَ فَاطِمَةَ ع بِالسَّوْطِ حِينَ جَاءَتْ لِتَحُولَ " بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فَمَاتَتْ ص وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِهَا مِثْلُ الدُّمْلُج
📚كتاب سليم، ج 2، ص 674
👌آیت الله خویی هم معتقد بود که هم سلیم بن قیس از بزرگان است و هم کتابش از معتبرترین کتابها است و هر چه در آن است صحیح است , و متذکر این نکات می شد که :
❕ "سلیم بن قیس انسان جلیل القدر و عظیم الشانی است که از اولیاء و اصحاب خاص امیر مومنان بود , کتابش از اصول معتبره بلکه از بزرگترین اصول معتبره است و تمام آنچه در آن است , صحیح بوده و از معصوم صادر شده است و تمام روایاتش را باید تصدیق و تایید کرد , و نیز ایشان , کلام شیخ حر عاملی را تایید می کند که کتاب سلیم بن قیس از کتب مورد اعتمادی است که قرائن بر ثبوت و انتسابش به سلیم وجود دارد و شکی در این رابطه نیست "
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
" بقي الكلام في جهات: الأولى: أن سليم بن قيس- في نفسه- ثقة جليل القدر عظيم الشأن، و يكفي في ذلك شهادة البرقي بأنه من الأولياء من أصحاب أمير المؤمنين ع، ... الثانية: أن كتاب سليم بن قيس- على ما ذكره النعماني- من الأصول المعتبرة بل من أكبرها، و أن جميع ما فيه صحيح قد صدر من المعصوم ع، أو ممن لا بد من تصديقه و قبول روايته، و عده صاحب الوسائل في الخاتمة في الفائدة الرابعة، من الكتب المعتمدة التي قامت القرائن على ثبوتها و تواترت عن مؤلفيها، أو علمت صحة نسبتها إليهم بحيث لم يبق فيه شك. "
📚معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة، خویی , ج 9، ص: 230
❕بنابراین آیت الله خویی با اعتقاد به تمام آنچه که در کتاب سلیم بن قیس است , عملا معتقد است که فاطمه صدیقه سلام الله علیها به شهادت رسیده اند .
👌پاسخ به ادعای کمال حیدری :
❕او برای آنکه بگوید که آیت الله خویی , شهادت فاطمه س را قبول نداشته است , به استفتایی از آیت الله خویی استناد می کند که این استفتاء از قرار ذیل است :
🔸س 980: هل الروايات التي يذكرها خطباء المنبر، وبعض الكتاب عن كسر « عمر » لضلع السيدة فاطمة ( عليها السلام ) صحيحة برأيكم؟
❕الخوئي: ذلك مشهور معروف.
"آيا روايات و سخناني كه گويندگان در منابر و بعضي از نويسندگان در كتاب هايشان نوشته و گفته اند كه عمر پهلوي فاطمه س را شكسته، به نظر شما درست است؟
❕پاسخ :
" اين روايات مشهور و معروف است. "
📚صراط النجاه ج ٣ ص ٣١٤
❕کمال حیدری می گوید که آیت الله خویی گفته است که شکسته شدن پهلوی فاطمه از قضایای مشهور است , در حالی که خود آیت الله خویی , شهرت را قبول ندارد , این یعنی قضیه شهادت فاطمه س را قبول ندارد .
👌او به قدری بیسواد است که نمی داند که آیت الله خویی تصریح می کند که گاه شهرت به معنای لغوی خودش به کار می رود , یعنی خبری که ظاهر و واضح است که از معصوم صادر شده است , چنان که همین معنا از شهرت در کلام امام معصوم نیز آمده است . " إذ المراد بقوله عليه السلام «خذ بما اشتهر بين أصحابك» هو الشهرة بالمعنى اللغوي، أي الظاهر الواضح كما يقال شهر سيفه و سيف شاهر، فيكون المراد به الخبر الواضح صدوره، بأن كان مقطوع الصدور أو المطمأن بصدوره "
📚مصباح الأصول ، ج1، ص: 165
❕بر این اساس وقتی آیت الله خویی می گوید که قضیه شکسته شدن پهلوی فاطمه س مشهور است , با توجه به اعتقاد ایشان به صحت کتاب سلیم بن قیس , یعنی این قضیه صدرصد یقینی است و از معصوم ع صادر شده است .
👌شهرتی که آیت الله خویی قبول ندارد , در باب مرجحات خبر است که به سه قسم تقسیم می شود :
1. شهرت در روايت :
و آن هنگامى است كه روايتى را راويان متعددى نقل كنند اما به حدّ تواتر نرسند، خواه عمل به آن نزد فقها نيز مشهور باشد يا نباشد.
2. شهرت در فتوا :
و آن هنگامى است كه تعداد زيادى از فقها به يك حكم فتوا دهند اما به حدّ اجماع نرسند. اين شهرت بر دو قسم است:
الف. شهرت عملى :
و آن هنگامى است كه بدانيم آن فقها در فتواى خود به خبر خاصى استناد كردهاند.
ب. شهرت فتوايى :
و آن هنگامى است كه مستند آن فقها در فتواى خود را نشناسيم. "
📚تحریر اصول فقه , علی شیروانی , ص ٢٥٦
❕آیت الله خویی در کتاب اصولی خود , این سه قسم از شهرت را حجت در باب مرجحات خبر نمی داند : " المبحث الرابع في حجّية الشهرة ... "
📚مصباح الاصول ج ١ ص ١٦٤
👌اما چنان که بیان شد , می گوید گاه مقصود از شهرت معنای لغوی اش به معنای وضوح و آشکاری و یقین به صدور خبری از معصوم است .
❕ بنابراین وقتی در پاسخ استفتاء می گوید که قضیه شکسته شدن پهلوی فاطمه صدیقه سلام الله مشهور و معروف است , با توجه به آنکه ایشان کتاب سلیم بن قیس را کاملا صحیح می داند , و اخبار شهادت فاطمه س در آن کتاب از معصومین بیان شده است , معنای سخنشان از مشهور و معروف بودن این واقعه , یعنی صدور قطعی این جریان از سوی معصوم ع .
❕از سوی دیگر معنایی که آیت الله خویی از شهرت قبول ندارند , در باب مرجحات خبر است که مثلا دو خبر با هم متعارض باشند و خبر مشهور به سه قسم بیان شده , بر خبر غیر مشهور مقدم شود .
👌در باب شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها در روایات شیعه اصلا تعارضی بین اخبار نیست تا نوبت به تعارض و عدم ترجیح و حجیت شهرت برسد , همه روایات شیعه در این باب حاکی از به شهادت رسیدن فاطمه س است .
❕بنابراین این که آیت الله خویی شهرت را قبول ندارند , این قبول نداشتن در باب اخبار متعارض است که مثلا شهرت موجب ترجیح یک خبر نمیشود .
👌در اخبار شهادت فاطمه س اصلا تعارضی نیست , تا نوبت به بحث شهرت برسد , بنابراین از این طریق نیز ثابت می شود که وقتی آیت الله خویی می گوید که شکسته شدن پهلوی فاطمه سلام الله علیها مشهور و معروف است , مقصودشان معنای لغوی شهرت است , یعنی این قضیه قطعی و یقینی و واضح است .
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
⬛️به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت جانگداز حضرت زهرا سلام الله علیها کانال « پرسمان اعتقادی» تقدیم می کند؛
❗️پاسخ به بیش از 150 شبهه و پرسش ، از بهروز ترین شبهات و سوالات در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها؛
1⃣اثبات شهادت حضرت زهرا و حضرت محسن طبق کتب شیعه و اهل سنت❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2301
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2305
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2306
2⃣غضب حضرت زهرا از ابوبکر و عمر و وصیت به پنهانی دفن شدن و عدم حضور آنان ❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2307
⚫ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2308
3⃣چرا حضرت علی از حضرت زهرا دفاع نکرد؟
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2309
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2310
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2311
4⃣چرا با وجود حضرت علی حضرت زهرا به پشت درب آمد؟
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2312
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2313
5⃣از کجا فهمیدند که فرزند زهرا پسر است و نامش را محسن نهادند؟ آیا دستگاه سونگرافی داشتند❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2314
6⃣چرا حضرت زهرا آرزوی مرگ می کرد مگر معصوم نبود❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2315
7⃣خدمت زهرا به بشریت چه بوده است؟
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2316
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2317
8⃣داستان غصب فدک از زهرا چه بوده است❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2318
9⃣اگر خلفا قاتل زهرا بودند چرا علی با آنان همکاری می کرد❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2320
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637
🔟اگر عمر قاتل زهرا است چرا علی دخترش ام کلثوم را به او داد❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2322
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2323
1⃣1⃣چرا علی نام فرزندانش را به اسامی قاتلان همسرش نام نهاد؟مگر قاتل همسرش نبودند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2326
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2034
2⃣1⃣چرا علی در زمان خلافتش بدعت های قاتلین همسرش را از بین نبرد❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2327
3⃣1⃣پیامبر به زهرا فرمود تو اولین کسی هستی که به من ملحق میشوی حال چگونه قبل از ایشان محسن شهید شد❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2328
4⃣1⃣محل دقیق قبر حضرت زهرا کجاست ایا اهل بیت در این رابطه چیزی گفته اند❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2329
5⃣1⃣اگر حضرت زهرا شهید شده است چرا در تقویم جمهوری اسلامی تا سال 70 کلمه وفات در مورد ایشان به کار می رفت❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2330
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2331
6⃣1⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که ابوبکر در پایان عمرش از حمله به خانه فاطمه و هتک حرمت او اظهار پشیمانی کرده است❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2333
7⃣1⃣آیا خانه های مکه و مدینه درب نداشته است؟ بنابراین چگونه فاطمه بین در و دیوار قرار گرفت❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2334
8⃣1⃣آیا حضرت فاطمه به حضرت علی اعتراض کرد که تو مانند جنین در خانه نشسته ای و آنان حق ما را می خورند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2335
9⃣1⃣چرا صحابه و بنی هاشم از زهرا دفاع نکردند و مانع شهادتش نشدند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2337
0⃣2⃣چرا حضرت زهرا از حق خودش در مورد فدک نگذشت مگر روایت نداریم که بهترین مردم کسی است که وقتی به او ظلم شود گذشت کند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2338
1⃣2⃣در روایات شیعه آمده است که پیامبران ارث نمی گذارند چگونه می گویید فدک ارث زهرا بوده است؟
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2339
2⃣2⃣آیا حضرت علی و امامان از شهادت و مصائب حضرت زهرا سخن به میان آورده اند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2340
3⃣2⃣آیا علی پس از گذشت سه روز از شهادت حضرت زهرا ازدواج کردند❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2341
4⃣2⃣چگونه غیرت علی اجازه داد زهرا به مسجد برود و خطبه فدکیه را بخواند ؟ چرا خود علی نرفت؟ آیا خطبه فدکیه سند دارد❓
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2342
5⃣2⃣در کتاب سفینه البحار آمده است که علی به خاطر حفظ حقوق عباس عموی پیامبر در برابر عمر شمشیر کشید؟ چرا برای حفظ حقوق زهرا شمشیر نکشید❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2343
6⃣2⃣اگر امام علی و حسن و حسین علم غیب داشتند و می دانستند حضرت زهرا شهید می شود چرا قبل از وقوع حادثه مانع آن نشدند آیا آنان شریک در قتل نیستند❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2344
7⃣2⃣آیا حضرت علی از دختر ابوجهل خواستگاری کرد و سبب ناراحتی حضرت زهرا شد❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2345
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1999
8⃣2⃣چرا علی در برابر هجوم از حضرت زهرا دفاع نکرد لطفا از کتب اهل سنت جواب نقضی دهید❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2346
9⃣2⃣در روایات شیعه آمده است که زن از زمین ارث نمی برد چگونه می گویید زهرا از زمین فدک ارث برد❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2347
0⃣3⃣عرب نسبت به زنان غیرت دارد چگونه مردم عرب مدینه اجازه دادند زهرا مورد تعرض قرار گیرد❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2348
1⃣3⃣آیا حضرت زهرا در نمازهایش ابوبکر و عمر را نفرین می کرد❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2349
2⃣3⃣آیا راست است که خدا می گوید اگر زهرا نبود پیامبر و علی را خلق نمی کردم؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2350
3⃣3⃣آیا حضرت زهرا در برابر سلمان فارسی حجابش را رعایت نمی کرد❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2351
4⃣3⃣اگر عمر قاتل زهرا است چگونه علی در خطبه 228 نهج البلاغه از عمر تعریف می کند❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2352
5⃣3⃣آیا راست است که پیامبر سینه های حضرت زهرا را می بوسیده است❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2353
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2354
6⃣3⃣چرا علی پس از به خلافت رسیدن فدک را باز نگرداند❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2355
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2356
7⃣3⃣اگر خلفا قاتل زهرا بودند چرا علی پشت سر آنها نماز می خواند❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2357
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2358
8⃣3⃣چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا مشخص نیست و دو تاریخ در شهادت ایشان است ❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2359
9⃣3⃣در قرآن آمده است که مریم برترین زنان جهان است چگونه می گوییم حضرت زهرا برترین زنان است❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2360
0⃣4⃣کانال معاند می گوید وقتی به خانه علی حمله شد علی فرار کرد آیا صحیح است❓
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2361
1⃣4⃣این روایت که می گوید حضرت زهرا حجت بر امامان است تا چه اندازه سندیت دارد؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2362
2⃣4⃣آیا حقیقت دارد که زمانی که علی علیه السلام را به زور به مسجد می بردند حضرت زهرا تهدید کرد که موهای خودم را لخت می کنم اگر علی را رها نکنید ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2363
3⃣4⃣آیا این داستان صحت دارد که روزی حضرت علی به خاطر فشار فقرا یکی از باغها یا زمینهای خود را فروخت و بین فقرا تقسیم کرد. حضرت زهرا از این امر مطلع و ناراحت شده که چرا حضرت علی چیزی برای خانواده برنداشتند؛ زیرا در مضیقه بودند و به حضرت علی فرمودند که ما را هم مانند یکی از فقرا حساب میکردید. جبرئیل بر پیامبر نازل شدند که حضرت فاطمه را دریاب و به او بگو حق ندارد که با ولیّ ما اینگونه سخن بگوید؛ زیرا او برای ما آن کار را انجام داده است ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2364
4⃣4⃣ آیا واقعیت دارد که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت زهرا خیلی گریه میکردند طوری که همسایه ها به حضرت علی گفتند فاطمه یا شب گریه کند تا ما استراحت کنیم در روز یاروز گریه کند وما شب استراحت کنیم. ایا این کار حضرت زهرا حق_الناس نبود❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2365
5⃣4⃣این امتحان قبل از خلقتی که در مورد حضرت زهرا در روایات آمده است به چه معناست ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2366
6⃣4⃣آیا واقعیت دارد که حضرت زهرا امام حسن و حسین را می رقصانده است ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2367
7⃣4⃣در روایتی آمده است «کسی به حضرت علی کنیزی هدیه داد. روزی حضرت زهرا وارد منزل شد و مشاهده کرد که علی سر بر پای کنیز گذاشته و خوابیده است. حضرت زهرا به نشانه اعتراض پیش پیامبر اکرم رفتند که جبرئیل نازل شد و گفت: حضرت فاطمه حق ندارد که اعتراض کند و باید برگردد»❕آیا چنین رفتاری از حضرت زهرا که دارای عصمت بوده اند صحیح است ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2368
8⃣4⃣شبکه های وهابی می گویند که شیعیان که این قدر میگن فاطمه مصحفی داشته است این مصحف الان کجاست چرا پنهانش کرده و برایمان نمی آورند ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2369
9⃣4⃣آیا راست است که حضرت زهرا وقتی در شکم مادر خود بودند با ایشان صحبت می کردند ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2370
0⃣5⃣آیا حقیقت دارد که فاطمه علیهاالسلام در آخر عمر از ابوبکر و عمر راضی شد ❗️یکی ازعلمای اهل سنت این مطلب را به من گفت ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2371