آیا عرق حائض نجس است یا پاک !!!!
🤔#پرسش :
اگر زن حائض در لباسش عرق کرد، باید لباس را بشوید یا نه؟
🔺 امام صادق : بـلـه.
🔺 امام صادق : خیر.
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
1⃣ الْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} الْمَرْأَةُ الْحَائِضُ تَعْرَقُ فِي ثَوْبِهَا، فَقَالَ : «تَغْسِلُهُ»..
📚 تهذيب الأحکام 270/1
✅ موثّق [ملاذ الأخیار ٣٩١/٢]
2⃣ الشَّيْخُ عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى السَّابَاطِيِّ قَالَ : سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنِ الْحَائِضِ تَعْرَقُ فِي ثَوْبٍ تَلْبَسُهُ، فَقَالَ : «لَيْسَ عَلَيْهَا شَيْءٌ»..
📚 تهذيب الأحکام
✅ موثّق [ملاذ الأخیار ٣٩٢/٢] ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌عرق حائض نجس نیست , آنچه نجس است خونی است که از او خارج می شود , بنابراین اگر عرقش به لباسش رسیده باشد , موجب نجاست لباس نمی گردد و می تواند با همان لباس نماز بخواند : " عَنْ سَوْرَةَ بْنِ كُلَيْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَرْأَةِ الْحَائِضِ أَ تَغْسِلُ ثِيَابَهَا الَّتِي لَبِسَتْهَا فِي طَمْثِهَا قَالَ تَغْسِلُ مَا أَصَابَ ثِيَابَهَا مِنَ الدَّمِ وَ تَدَعُ مَا سِوَى ذَلِكَ قُلْتُ لَهُ وَ قَدْ عَرِقَتْ فِيهَا قَالَ إِنَّ الْعَرَقَ لَيْسَ مِنَ الْحَيْضِ "
📚الکافی ج ٣ ص ١٠٩
👌با این وجود در روایاتی آمده است که حائض در لباسی که عرقش به آن رسیده است , نماز نخواند , این نهی ای که در این روایات آمده است , نهی کراهتی است یعنی بهتر است که چنین کند و در آن لباس نماز نخواند , اگر چه اگر نماز بخواند , نمازش صحیح است , زیرا عرق حائض نجس نیست , اما چون ممکن است عرق به مواضع نجاست رسیده باشد , بهتر است که پرهیز مذکور را انجام دهد :
" فالظاهر حمله على الاستحباب من حيث احتمال مباشرة موضع الدم بالعرق "
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج5، ص: 221
👌لذا می بینیم که امام کاظم ع از تعبیر " دوست نمی دارم " , برای نهی مذکور استفاده می کند , یعنی آنچه بهتر و محبوب من است , یعنی مستحب است که عمل شود ( مستحب به معنای عمل بهتر و محبوب است ) آن است که در لباس دیگری نماز بخواند یا آن لباس را که عرقش به آن رسیده است بشوید :
" عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْحَائِضِ تَعْرَقُ فِي ثَوْبِهَا قَالَ إِنْ كَانَ ثَوْباً تَلْزَمُهُ 👈فَلَا أُحِبُّ 👉 أَنْ تُصَلِّيَ فِيهِ حَتَّى تَغْسِلَهُ. "
📚تهذیب الاحکام ج ١ ص ٢٧١
👌بنابراین تضادی میان روایات مذکور نیست , دسته ای از روایات می گوید که عرق حائض نجس نیست و می تواند با لباسی که عرقش به آن رسیده است نماز بخواند , دسته دیگر می گوید که اگرچه می تواند با لباس مذکور نماز بخواند اما بهتر و مستحب آن است که با آن نماز نخواند یا آن لباس را بشوید و بعد در آن نماز بخواند .
❗️اگر بخواهیم که برای بحث فوق نمونه ای هم از کتب اهلسنت شاهد بیاوریم , می توانیم بگوییم که در روایتی بخاری نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : " ولیمه بدهید حتی اگر یک گوسفند باشد " " قال النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: أَوْلِمْ وَ لَوْ بِشَاةٍ. "
📚صحيح البخاري، ج8، ص: 169 طبع مصر
👌می بینیم در اینجا پیامبر گرامی ص امر می کند به ولیمه دادن در هنگام ازدواج , اما علمای اهلسنت می گویند که ما ادله و روایات دیگری داریم که می گوید ولیمه دادن واجب نیست , بنابراین امر مذکور امر استحبابی است :
" أما الوليمة، و هي طعام العرس الذي يدعى إليه الناس كما عرفت فإنها سنة مؤكدة "
📚الفقه على المذاهب الأربعة، ج2، ص: 66
👌درمورد عرق حائض نیز امر مذکور , امر استحبابی است , یعنی بهتر است که حائض در لباس دیگری نماز بخواند , زیرا در روایات دیگر تصریح شده است که عرق حائض نجس نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
امام باقر علیه السلام.pdf
1.46M
🛎انتشار الکترونیکی و رایگان کتاب :
📒عنوان کتاب : پاسخ به پرسشهایی مهم پیرامون امام باقر علیه السلام
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیر سایت و کانال پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ )
🦿معرفی اجمالی :
👌نوشتار فوق در بر گیرنده برخی از پرسشها و شبهات پیرامون امام باقر علیه السلام است که همواره توسط وهابیت و ملحدین باز نشر می گردد , در این نوشتار سعی شده است که به این شبهات پاسخهای لازم داده شود .
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
❗️توضیحاتی بیشتر در مورد سند لیله الرغائب و نماز آن :
👌در نقلی که از پیامبر گرامی ص وارده شده است , ایشان فرمودند :
"«از اوّلين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد كه فرشتگان آن را «ليلة الرّغائب» ناميدند».
👌آنگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله اعمالى را براى آن شب به اين كيفيّت بيان فرمود: «روز پنجشنبه اوّل ماه را روزه مىگيرى، چون شب جمعه فرا رسيد، ميان نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز مىگذارى (هر دو ركعت به يك سلام) و در هر ركعت از آن، يك مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو اللَّه احد» را مىخوانى؛ پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مىگويى:
«أللَّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ النَّبِىِّ الْامِّىِّ وَ عَلى آلِهِ»
آنگاه به سجده مىروى و هفتاد بار مىگويى:
«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ»
سپس سر از سجده برمىدارى و هفتاد بار مىگويى:
«رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ، إِنَّكَ أنْتَ العَلِىُّ الْأعْظَمُ»
بار ديگر نيز به سجده مىروى و هفتاد مرتبه مىگويى:
«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ»
آنگاه حاجت خود را مىطلبى كه انشاءاللَّه برآورده خواهد شد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در فضيلت اين اعمال فرمود: «كسى كه چنين نمازى را بخواند، خداوند همه گناهانش را بيامرزد ... و در قيامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت مىكند، و چون شب اوّل قبر فرا رسد، خداوند پاداش اين نماز را به نيكوترين چهره، با رويى گشاده و درخشان و زبانى فصيح و گويا، به سوى قبر او مىفرستد، آن چهره نيكو به وى گويد: «اى حبيب من! بر تو بشارت باد! كه از هر شدّت و سختى نجات يافتى» از آن چهره نورانى مىپرسد: «تو كيستى؟ من تاكنون چهرهاى از تو زيباتر نديدهام و بويى از بويت خوشتر به مشامم نرسيده؟!»
آن چهره نيكو پاسخ دهد: «اى حبيب من! من پاداش آن نمازى هستم كه تو در فلان شهر، فلان ماه و در فلان سال به جا آوردهاى؛ من امشب به نزد تو آمدم، تا حقّت را ادا كنم و مونس تنهايى تو باشم و وحشت را از تو مرتفع سازم (و همواره در كنارت بمانم) تا زمانى كه همگى در روز رستاخيز برخيزند و در عرصه قيامت بر سرت سايه بيفكنم. (خلاصه هيچ زمانى پاداش اين كار نيك از تو قطع نخواهد شد)» "
📚مفاتیح نوین , آیت الله مکارم شیرازی ص ٦٣٥
👌عده ای همواره با مطرح کردن مباحثی سندی در صددند از اعتبار این روایت بکاهند , ما در سالهای گذشته به اینان پاسخ مفصلی دادیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1984
❕هم اینک اضافه می کنیم که مبنای بزرگان شیعه در طول تاریخ , اعتماد به روایت موثوق الصدوری بوده است , یعنی آنان به هر روایتی که قرینه و اطمینان بر صحتش بوده است و موافق با قرآن و سنت بوده , عمل میکردند , اگر چه راوی آنان ضعیف بوده باشد , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753
❕یکی از قرائن اطمینان آور آن است که روایتی را علمای بزرگ در کتابهایشان نقل کنند , آن هم به عنوان یک روایت معتبر و مورد اعتماد , چنان که امام عصر علیه السلام فرمود ؛
« برای هیچ کس از شیعیان ما عذری نیست که تشکیک کنند در آنچه که ثقات ما ( یعنی محدثین مورد وثوق ) از ما برایشان نقل می کنند » " لا عذر لاحد من موالینا فی التشکیک فیما یرویه عنا ثقاتنا "
📚رجال کشی ج 2 ص 535 _ وسائل الشیعه ج 27 ص 150
👌روایت مذکور در مورد لیله الرغائب را هم علامه حلی نقل می کند و هم مرحوم سید بن طاووس دو تن از بزرگان شیعه در طول تاریخ .
❕مرحوم علّامه حلّى در اجازهاش براى «بنى زهره» اين روايت را به طور مشروح نقل كرده است
📚رجوع كنيد به: بحارالانوار، جلد 104، صفحه 125
👌مرحوم سید بن طاووس هم این روایت را با این استدلال که علمای شیعه این روایت را نقل کرده اند , نقل می کند : " نقلته أنا من بعض كتب أصحابنا رحمهم الله "
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 632
❓آیا این بزرگان یک روایت مجعول و جعلی و یک عمل بدعتی و ساخته دست صوفیه اهلسنت را در کتابهای خود برای شیعیان نقل می کنند تا شیعیان با اعمال بدعتی و ضلالت به خدا تمسک جویند !!!!! آیا کسی این استدلال را می پذیرد !!!!!
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌آیا اینان نمی دانستند که نباید اعمال و عبادات بدعتی و جعلی را رواج دهند و دیگران را به گناه نیندازند !!!! مگر اینان قرآن نخوانده اند که خداوند می فرماید :
"در راه نيكى و پرهيزگارى با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدى همكارى ننمائيد " "تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان " ( مائده ٢ )
👌بنابراین نقل این بزرگان برای ما روشن ترین قرینه بر اعتبار روایت مذکور است , اگر چه راوی روایت ضعیف باشد اما این علمای بزرگ قرینه بر صحت نقل داشته اند و به عنوان یک عبادت و برای تقرب شیعیان به خداوند آن را نقل کرده اند .
❕مرحوم علامه مجلسی تصریح می کند که علامه حلی و سید بن طاووس مقید بودند که روایات معتبر را نقل کنند نه روایات مجعول و بدعتی را , لذا روایت مذکور را به نقل از آنان نقل می کند :
" تتبعت الأصول المعتبرة "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج1، ص: 3 _ ج 95 ص 395 _ 396
❕از سوی دیگر مرحوم کفعمی نیز روایت مذکور را نقل می کند :
📚البلد الامین ص ١٧٠
👌مرحوم کفعمی تصریح می کند که تنها روایات صحیح و معتبر را نقل می کند :
" مأخوذة من كتب معتمد على صحتها مأمور بالتمسك بعروتها "
📚البلد الأمين و الدرع الحصين، مقدمه ص: 1
▫️لذا می بینیم که حدیث شناس بزرگ یعنی شیخ حر عاملی با توجه به روایت مذکور تصریح به استحباب اعمال لیله الرغائب و نماز مذکور می کند :
📚وسایل الشیعه ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ " باب استحباب صلاه الرغائب لیله اول من رجب "
👌و حدیث شناس بزرگ معاصر یعنی شیخ عباس قمی هم استحباب لیله الرغائب و نماز آن را می پذیرد :
📚مفاتیح الجنان عربی ص ٢٣٧ _ فارسی ص ١٣٨
👌مرجع بزرگ شیعه آیت الله بروجردی نیز از اعمال مذکور و لیله الرغائب به عنوان یک امر مستحبی یاد می کند :
📚جامع احادیث شیعه ج ٧ ص ٣٧٨
👌شیخ علی نمازی شاهرودی هم که خودش یک رجالی برجسته است و کتاب مستدرکات رجال الحدیث را نوشته است , متذکر اعمال لیله الرغائب می شود :
📚مستدرک سفینه البحار ج ٤ ص ١٦٩
❕برخی از فقهای شیعه نیز بر عمل مطابق با لیله الرغائب فتوا داده اند .
👌از آیت الله تبریزی سوال شد :
" در مورد پيدايش ليلة الرغايب (اولين شب جمعۀ ماه رجب) توضيح دهيد؟
پاسخ : بسمه تعالى- در فضيلت شب جمعۀ اول ماه رجب- كه به آن ليلة الرغائب مىگويند- اعمال مخصوص آن شب، روايتى از نبى اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در بعضى از كتب دعا نقل شده است، اعمال اين شب در مفاتيح الجنان مرحوم حاج شيخ عباس قمى بيان شده به آنجا مراجعه شود، و اللّه العالم. "
📚استفتاءات تبریزی ج ٢ ص ٤٨٧
👌محمد علی بن وحید بهبهانی می آورد :
" جمعه اول ماه رجب که شبش لیله الرغائب است "
📚مقامع الفضل ج ١ ص ٥٠٦
❕این مطلب را دیگران هم بیان کرده اند :
📚سداد العباد , آل عصفور , ص ١٣١ _ کلمه التقوی , زین الدین بصری بحرانی , ج ٢ ص ٩٦ _ مصباح الهدی فی شرح عروه الوثقی , شیخ محمد تقی آملی ج ٩ ص ٤٤ _ مستند الشیعه , نراقی ج ٤ ص ١٠٥ _تبصره الفقهاء , محمد تقی اصفهانی ج ٢ ص ٥٨٧ _ بیان الفقه فی شرح العروه الوثقی ج ٣ ص ٥٠٣ _ الزبده الفقهیه فی شرح الروضه البهیه , عاملی , ج ٢ ص ٣٦٧ _
❕بنابراین تصریحات این عالمان بزرگ برای ما دلیل و حجت بر اعتبار روایت مذکور است و این که اهلسنت هم به لیله الرغائب توجه دارند , دلیل نمی شود که ما روایت مذکور را جعلی بدانیم , زیرا در مواردی اعمال عبادی بین ما و آنان مشترک است , مانند عبادتهای شبهای قدر یا ماه رمضان , شب جمعه و روز جمعه , شب نیمه شعبان و .... صرف این که عبادتی مشترک باشد , نمی تواند دلیل بر بی اعتباری آن تلقی شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
سند شهادت امام هادی علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا سند تاریخی وجود دارد که ثابت کند امام هادی علیه السلام شهید شدند , برخی قضیه شهادت ایشان را منکرند !!!!!!❗️❗️
💠#پاسخ 💠
👌طبق تصریح علمای بزرگ و نقل های معتبر ، امام هادی علیه السلام در روز سوم ماه رجب سال 254 هجری به شهادت رسیدند ؛
📚بحار الانوار ج50 ص192 _ مسار الشیعه ص24_ مصباح المتهجد ص753_ فرق الشیعه ص101_ روضه الواعظین ص392_ اعلام الوری ص355
❕حضرت امام هادى عليه السّلام همواره با ظلم و جور حكّام دست به گريبان بود تا اينكه مانند پدران بزرگوارش توسط سم به شهادت رسیدند .
👌 حضرت امام حسن مجتبى عليه السّلام فرموده است: «ما منّا إلّا مقتول أو مسموم»؛ "كسى از ما ائمّه نيست مگر اينكه يا كشته مىشود و يا مسموم مىگردد "
📚کفایه الاثر ص ١٦٢
👌بنابراین امام هادی علیه السلام هم حتما به شهادت رسیدند , اگر چه در این نکته که کدام خلیفه عباسی عامل به شهادت رسیدن امام علیه السلام بود , اختلافاتی نزد مورخین وجود دارد که این اختلافات جزیی خللی به اصل ماجرای شهادت وارد نمی کند .
❕ «طبرسى» و «ابن صبّاغ مالكى» گويند: " ولى خدا حضرت علىّ بن محمّد عليهما السّلام در آخر خلافت «معتزّ» به شهادت رسيده است "
" في آخر ملكه (أي المعتز)، استشهد وليّ اللّه علي بن محمد (عليهما السّلام) "
📚اعلام الوری ص ٣٣٩ _ الفصول المهمه ص ٢٨٣
👌شیخ صدوق گويد:
" خليفه عبّاسى " معتضد " آن حضرت را مسموم كرد " "قتله المعتضد بالسم "
📚 اعتقادات الامامیه ص ٩٨
👌البته ظاهرا شیخ صدوق معتقد بوده است که " معتمد " خلیفه عباسی , قاتل امام هادی علیه السلام بوده است که در نسخ کنونی کتاب اعتقادات الامامیه تصحیف صورت گرفته است و معتمد به اشتباه معتضد نوشته شده است , چنان که ابن شهر آشوب می نویسد :
" در آخر سلطنت معتمد عباسی به وسیله سم شهید شد. ابن بابویه ( شیخ صدوق ) گفته است: معتمد او را مسموم کرد " " فِی آخِرِ مُلْکِ الْمُعْتَمِدِ اسْتُشْهِدَ مَسْمُوماً وَ قَالَ ابْنُ بَابَوَیْهِ وَ سَمَّهُ الْمُعْتَمِدُ "
📚مناقب آل ابی طالب ج ٤ ص ٤٠١
👌سید بن طاووس نیز می نویسد :
" در دعاهای ماه رمضان است که خدایا، عذاب کسی را که در خون امام شرکت جست (که او متوکل است) دو چندان گردان. " " ضَاعِفِ الْعَذَابَ عَلَی مَنْ شَرِکَ فِی دَمِهِ وَ هُوَ الْمُتَوَکِّلُ. "
📚اقبال الاعمال ج ١ ص ٩٧
👌 «مسعودى» گويد:
" گفتهاند كه آن حضرت در اثر سم به شهادت رسيده است " " و قيل إنّه مات مسموما "
📚مروج الذهب ج ٤ ص ١٩٥
👌«سراج الدّين رفاعى» در صحاح الاخبار مىنويسد:
" او در دوران خلافت معتزّ عبّاسى بهواسطه سم به شهادت رسيده است. "
"«و توفي شهيدا بالسم في خلافة المعتز العباسي ...». "
❕ «محمّد بن عبد الغفّار حنفى» در كتاب خود «ائمّة الهدى» مىنويسد:
«چون شهرت حضرت امام هادى عليه السّلام بالا گرفت، متوكّل آن حضرت را از مدينه منوّره طلبيد. چراكه بيم آن داشت حكومت و دولتش از دست برود ... و در پايان كار سمى به آن حضرت خوراند ...» " شهرته (عليه السّلام) استدعاه الملك المتوكل من المدينة المنوّرة حيث خاف على ملكه و زوال دولته .. و أخيرا دسّ إليه السمّ ...»
📚الامام الهادی من المهد الی اللحد ص ٥٠٩ _ ٥١٠ ( به نقل از اعلام الهدایه ج ١٢ ص ١٩٣ )
❕شیخ عباس قمی نیز می نویسد :
" (فقير گويد): بنابر آن روايتى كه متوكّل آن حضرت را در سنه دويست و چهل و سه به سامره طلبيده، مدّت اقامت آن جناب در سامره قريب يازده سال مىشود و بنابر قول مسعودى، قريب نوزده سال مىشود، و درك كرد در ايّام عمر شريف خود مقدارى از خلافت مأمون و زمان معتصم و واثق و متوكّل و منتصر و مستعين و معتزّ، و در ايّام معتزّ آن حضرت را زهر دادند و شهيد نمودند. "
📚منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل ج3، ص: 1885
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
⚫️شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت می گوییم .
1⃣ مناقب و فضائل امام هادی علیه السلام ، از دیدگاه معاصران و دانشمندان مخالف ایشان را در نمایه زیر بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1762
2⃣عقیل هاشمی :چرندیات جدید علی اکبر رائفی پور❗️ آموختن 73 زبان تنها با گذاشتن یک تیکه سنگ در دهان توسط امام هادی شیعیان❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3851
3⃣امام هادی شیعیان : انکار رؤیت خداوند بخاطر بیاطلاعی از علم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3803
4⃣آیا سند تاریخی وجود دارد که ثابت کند امام هادی علیه السلام شهید شدند , برخی قضیه شهادت ایشان را منکرند !!!!!!❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4802
@Rahnamye_Behesht
11.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷ایام الله دهه فجر 🇮🇷
👌استدلال جالب یک طلبه عرب زبان در لزوم حمایت از جمهوری اسلامی ایران 😍😍😍😍
آیا خداوند از دختر داشتن بدش می آید و دختران را ناپسند می شمارد !!!!!
🤔#پرسش :
❓در ادامه ی دشمنی و ضدیت الله با زنان و دختران به آیه ی ۵۷ سوره نحل میرسیم که باز هم الله از اعراب غیر مسلمان گله مند است چرا برای الله فرزند دختر قرار می دهند و برای خویش پسر!!!
وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَهُ وَلَهُمْ مَا يَشْتَهُونَ ﴿۵۷﴾
و دختران را [به عنوان فرزند] برای خدا قرار می دهند، او منزّه [از توالد و تناسل] است؛ ولی برای خودشان آنچه را که [از پسران] میل دارند [به عنوان فرزند قرار می دهند]. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مشرکین عرب از داشتن فرزندان دختر ناخرسند بودند و دختر داشتن را برای خود ننگ و عار میدانستند چنان که قرآن می گوید :
" هر گاه به يكى از آنها بشارت دهند دخترى نصيب تو شده صورتش (از فرط ناراحتى) سياه مىشود، و مملو از خشم مىگردد! - از قوم و قبيله خود بخاطر بشارت بدى كه به او داده شده متوارى مىگردد (و نمىداند) آيا او را با قبول ننگ نگهدارد، يا در خاك پنهانش كند؟ " "وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ _ يَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ " ( نحل ٥٨ _ ٥٩ )
❕و می فرماید :
" هر گاه يكى از آنها را به همان چيزى كه براى خداوند رحمن شبيه قرار داده (به تولد دختر) بشارت دهند صورتش از فرط ناراحتى سياه مىشود، و مملو از خشم مىگردد " " وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ " ( زخرف ١٧ )
👌آنان در این گمراهی خود به قدری پیش رفتند که دختران خود را زنده به گور می کردند , چنان که باز قرآن می فرماید : " وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ " " روز قيامت روزى است كه از دختران زنده به گور شده سؤال مىشود. " ( تکویر ٨ )
❕مورخین می نویسند :
" زن در نزد اعراب، مانند كالايى خريدوفروش مىشد و از هر گونه حقوق اجتماعى و فردى، حتى حقّ ارث، محروم بود. روشنفكران عرب، زن را در شمار حيوانات قرار دادهاند؛ از همينرو آنان را جزء لوازم و اثاث زندگى مىشمردند. در سايۀ همين عقيده، اين مثل: «و إنّما أمّهات النّاس أوعية؛ مادران حكم ظروف را دارند كه فقط براى جاى نطفه آفريده شدهاند»، در ميان آنان رواج كامل داشت. غالبا از بيم قحطى و احيانا از ترس آلودگى، دختران خود را روز اول تولد، سر مىبريدند و يا از بالاى كوه بلند به دره عميقى پرتاب مىكردند و گاهى در ميان آب غرق مىكردند. "
📚فروغ ابدیت ص ٤٦
👌مشرکین عرب با این که این دیدگاه را در مورد دختران داشتند , با این وجود دختر داشتن را به خداوند نسبت می دادند و می گفتند خداوند دارای دختر است !!!!
❕خداوند در پاسخ آنان می فرمود که بد حکمی می کنید , چگونه آنچه را که برای خود ناپسند می دانید یعنی دختر داشتن را به خداوند نسبت می دهید !!!!
👌خداوند با استدلالی جدلی و تمسک به مسلمات مشرکین در صدد بود که عملکرد آنان را مورد اشکال قرار دهد , یعنی با استدلال به این که مشرکین عرب دختر داشتن را برای خود ناپسند می دانستند , عملکرد آنان که دختر داشتن را به خداوند نسبت می دادند را مورد اشکال قرار می دهد که چگونه آنچه را که برای خود بد می دانید برای خداوند خوب می دانید !!!!!
❕بنابراین استدلال قرآن استدلالی جدلی و برای مجاب کردن مشرکین است نه آنکه خداوند دختر داشتن را بد بداند , چنان که اهل منطق می گویند :
"جدل به مقدّمات مشهوره و مسلّمه تكيه دارد آن هم از اين زاويه كه من حيث هي مشهورة او مسلّمة مدّنظر جدلى يا مجادل است و 👈البتّه شرط نيست كه حتما اين مقدّمات حقّه هم باشند بلكه مهم همان جنبۀ اشتهار و تسليم آنها است👉 و باز البتّه مانعى ندارد كه چيزى هم مشهور و هم حقّ باشد ولى در اينجا👈 حقّ بودن مدخليّتى ندارد و مشهور يا مسلّم بودن دخيل است. "👉
📚شرح منطق مظفر، علی محمدی خراسانی , جلد: ۲، صفحه: ۳۲۹
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌بنابراین در استدلال جدلی شرط نیست که مطلب مورد استدلال حق باشد , تنها در این نوع از استدلال مجاب کردن طرف مقابل مد نظر است , خداوند نیز در صدد است که مشرکین را مجاب کند که نباید فرزندانی برای خداوند قائل شوند , زیرا او منزه از فرزند داشتن است , چنان که خود خداوند فرمود :
" وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ _ بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُون "
" و (يهود و نصارى و مشركان) گفتند خداوند فرزندى براى خود انتخاب كرده است- منزه است او- بلكه آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است و همه در برابر او خاضعند - هستى بخش آسمانها و زمين او است و هنگامى كه فرمان وجود چيزى را صادر كند مىگويد: موجود باش! و آن فورا موجود مىشود. " ( بقره ١١٦ _ ١١٧ )
❕استدلال منطقی نفی فرزند داشتن خداوند چنین است که می گوییم انسان به دلائل مختلفى نياز به وجود فرزند دارد ؛
👌از يك سو عمرش محدود است و براى ادامه نسل تولد فرزند لازم است و از سوى ديگر قدرت او محدود است، و مخصوصا به هنگام پيرى و ناتوانى نياز به معاونى دارد كه به او در كارهايش كمك كند و از سوى سوم جنبه هاى عاطفى، و روحيه انس طلبى، ايجاب مى کند كه انسان مونسى در محيط زندگى خود داشته باشد كه آن هم بوسيله فرزندان تامين مى گردد.
❕بديهى است هيچيك از اين امور در مورد خداوندى كه آفريننده عالم هستى و قادر بر همه چيز و ازلى و ابدى است مفهوم ندارد.
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 419
❕به علاوه داشتن فرزند لازمه اش جسم بودن است كه خدا از آن نيز منزه مى باشد ، چنان که در ذیل مفصلا توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8505
👌اما مشرکین عرب استدلالهای منطقی در نفی فرزندان داشتن خداوند را نمی پذیرفتند , لذا خداوند بر اساس یک استدلال جدلی و تکیه بر مسلمات آنان , آنها را در این رابطه مجاب و مغلوب کرد که اصلا شما وقتی دختر را برای خود ناپسند می دانید , چگونه دختر داشتن را به خداوند نسبت می دهید ? آیا شرم نمی کنید که چنین حکم می کنید و فرزند داشتن یا فرزند دختر داشتن را به خداوند نسبت میدهید !!!! با این که دختر داشتن را برای خود ناپسند می دانید !!!!
👌بر همین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم :
" بدون شك فرزندان دختر همانند فرزندان پسر از مواهب الهى هستند و هيچگونه تفاوتى از نظر ارزش انسانى ندارند، اصولا بقاء نسل بشر بدون هيچ يك از آنها امكان پذير نيست و به همين دليل تحقير دختران كه مخصوص جوامع جاهلى بوده و هست يك فكر خرافى است كه ريشههاى آن را در بحثهاى گذشته بيان كردهايم 👈ولی هدف قرآن اين است آنها را با منطق خودشان محكوم سازد كه شما چگونه افراد نادانى هستيد براى پروردگارتان چيزى قائل مىشويد كه خود از آن عار داريد. 👉 "
📚تفسير نمونه، ج12، ص: 126
❕و باز می خوانیم :
" از اينجا معلوم مىشود كه قرآن هرگز نمىخواهد اعتقاد عرب جاهلى را در مورد تفاوت دختر و پسر بپذيرد، بلكه مىخواهد مسلمات طرف را به رخ او بكشد كه در اصطلاح منطق آن را" جدل" مىگويند، و الا نه دختر و پسر در منطق اسلام از نظر ارزش انسانى تفاوتى دارند، و نه فرشتگان دختر و پسر دارند و نه اصلا آنها فرزندان خدا هستند، و نه خدا اصولا فرزندى دارد، اينها فرضياتى است بى پايه بر اساس فرضيههاى بى پايه ديگر، 👈 اما براى اثبات ضعف فكر و منطق اين خرافهپرستان بهترين پاسخ است. "👉
📚تفسیر نمونه ج ٢٢ ص ٥١٥
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
حرامزاده بودن غیر شیعیان و انجام ندادن طواف نساء توسط اهلسنت !!!!
🤔#پرسش :
❓ اشتباه نکنید! این آخوند افراطی نیست بلکه حقیقت دین اسلام و تعفن آموزههای اهل بیت را بیپرده بیان میکند:
➖امام باقر: به خدا سوگند همۀ مردم زادۀ فحشايند جز شيعۀ ما.
📓منبع: الكافی کلینی/ج۸/ص۲۸۵
➖مردی طواف نساء را فراموش کرد و نزد خانواده خود رفت (چه حکمی دارد؟). امام صادق فرمود: زنانش بر او حلال نیستند تا طواف نساء را بجا آورد.
📓منبع: ترجمه فروع کافی/ج۴/ ص۴۹۷ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌کانال معاند به سخنانی از جناب آقای دانشمند , منبری معروف استناد کرده است . جناب دانشمند , سالها پیش مواضع تندی نسبت به اهلسنت داشت و در یک سخنرانی مدعی شده بود که سنیان چون طواف نساء را در حج انجام نمی دهند , حرامزاده است , معاند برای تایید این معنا از کلام ایشان , به روایتی هم از کتاب کافی شریف استناد کرده است و مدعی شده است که شیعیان دیگران را حرامزاده می دانند , حال برای پاسخ توجه به نکات ذیل لازم است :
🔸١ _ جناب آقای دانشمند از مواضع تند گذشته خود پشیمان شده است و تصریح می کند که در گفتن آن سخنان مسیر صحیح را دنبال نکرده است و اشتباه کرده است , کلیپ سخنان پشیمانی او را در ذیل ببینید :
🌐yun.ir/uh0b4d
🔸٢ _ شیعه معتقد است که تمام مردمان جهان از هر قوم و مذهب و اعتقاد , اگر طبق مبانی عرفی یا مذهبی خودشان ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند , ازدواج آنان صحیح است و فرزندانشان هم حلال زاده اند .
❕راوی می گوید ؛
« امام صادق ع را دوستى بود كه هرجا حضرت ميرفت از آقا جدا نميشد و غلامى از اهل سند داشت , روزى در بازار كفشدوزان همراه حضرت در حركت بود و غلام پشت سرشان مي آمد پس آن مرد سه مرتبه به پشت سرش نگاه كرد و غلام را كه دنبال كارى مى خواست بفرستد، نديد در مرتبه چهارم كه او را ديد گفت «يا ابن الفاعله» اى پسر زن زانيه كجا بودى آن حضرت دست به پيشانى مباركش زد و فرمود سبحان اللّه مادرش را قذف ميكنى من گمان مى كردم تو صاحب ورع هستى و پيدا شد كه هيچ و رعى با تو نيست.
❕عرض كرد: فدايت شوم مادرش از اهل سند و از كفار است. حضرت فرمود: آيا نميدانى كه هر طايفه اى را عقد و نكاحى است (يعنى هر قومى به اصطلاح خودشان نكاح صحيحى و زنائى دارند مادامى كه ثابت نشود كه مطابق مذهب خودشان زنا نموده اند نمى شود آنها را قذف كرد و به زنازادگی نسبت داد ) پس فرمود از من دور شو، راوى حديث مى گويد ديگر تا حضرت زنده بود نديدم كه با او رفيق شود » "
📚الکافی ج 2 ص 324
👌و در روایت دیگر فرمود :
" هر قوم و گروهی برای خود نکاح و ازدواجی دارند که به وسیله آن از زنا جلوگیری می کنند "
📚همان منبع " عَمْرِو بْنِ نُعْمَانَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع صَدِيقٌ لَا يَكَادُ يُفَارِقُهُ إِذَا ذَهَبَ مَكَاناً فَبَيْنَمَا هُوَ يَمْشِي مَعَهُ فِي الْحَذَّاءِينَ وَ مَعَهُ غُلَامٌ لَهُ سِنْدِيٌّ يَمْشِي خَلْفَهُمَا إِذَا الْتَفَتَ الرَّجُلُ يُرِيدُ غُلَامَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ يَرَهُ فَلَمَّا نَظَرَ فِي الرَّابِعَةِ قَالَ يَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَيْنَ كُنْتَ قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَدَهُ فَصَكَّ بِهَا جَبْهَةَ نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ كُنْتُ أَرَى أَنَّ لَكَ وَرَعاً فَإِذَا لَيْسَ لَكَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِيَّةٌ مُشْرِكَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً تَنَحَّ عَنِّي قَالَ فَمَا رَأَيْتُهُ يَمْشِي مَعَهُ حَتَّى فَرَّقَ الْمَوْتُ بَيْنَهُمَا.
- وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً يَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنَا. "
👌در روایت دیگر آمده است که فردی نزد امام صادق به یک فرد مجوسی گفت او فرزند زن بدکاره است . امام به او نگاه تندی کرد . او گفت فدایت شوم او مجوسی است مادر و خواهرش یکی هستند .
👌امام فرمود:
«مگر همین عمل در دینشان نکاح نمی باشد ( تو حق نداری زنازادگی را به آنان نسبت دهی ) " " .... او لیس ذلک فی دینهم نکاحا "
📚الکافی ج 7 ص 240
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٣ _ روایتی که معاند از کتاب کافی شریف استناد کرد که مردم جز شیعیان زنازاده اند , تقطیع و تحریف شده است !!!!
❕توضیح اینکه :
👌رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست مسلمین مى افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى كردند و صاحب فرزند مى شدند .
❕مى دانيم اگر جهاد به اذن امام علیه السلام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى آيد مربوط به بيت المال است و بايد به اجازه امام ع مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام ع بوده باشد خمس به آن تعلّق مىگيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است :
📚وسائل الشیعه ج ٩ ص ٤٨٥ باب ٢ ص ٥٢٣ باب ١
❕بنابراين، كنيزانى كه به عنوان غنيمت به دست افراد مسلمان مى افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و مسلمین حق نداشته اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند.
❕ اگر كسى توجّه به اين حكم نداشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مىشود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهلبيت عليهم السلام اين قسمت از خمس را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند , اما برای دیگران از مسلمانان این بخشش را انجام ندادند , بنابراین کسانی از مسلمین که به این حکم پرداخت خمس به امام علیه السلام و اذن و اجازه او در مورد غنیمتهای جنگی توجه نمی کردند و با آن کنیزان غنیمت جنگی همبستر می شدند , این همبستری حرام و فرزندان حاصل این همبستری نیز نامشروع بود , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2599
❕روایت مورد استناد معاند نیز ناظر به همین بحث خمس کنیز و غنیمت جنگی است که مثلا در آن زمان , مردمان مسلمان وقتی بر دشمن غالب می شدند , رعایت حکم خداوند را در اموال غنیمتی و کنیزان نمی کردند و بدون اذن امام ع و پرداخت خمس به ایشان , به حرام و نامشروع با آن کنیزان همبستر و صاحب فرزند می شدند , امام ع فرمود که این همبستری حرام و فرزندان حاصل نیز نامشروع اند , چنان که شارح کتاب کافی , مرحوم مازندرانی متذکر این نکته می شود که آنان به خاطر نپرداختن سهم امام ع و عدم کسب تکلیف از امام ع و همبستری با کنیزان نامشروع , مصداق اولاد زنا بودند :
" تبيان ذلك على ما ذكر فيه و فى غيره من الروايات أن نصف الغنيمة و كل الانفال و الخراج بل كل ما فى الدنيا للامام عليه السلام يعطى من يشاء و يملكه ما يشاء فما تصرفوا فيه من الإماء و قيمها و مهور النساء فقد حرمه عليهم فهم لذلك أولاد بغايا و أما الشيعة فقد أحله لهم لطيب ولادتهم "
📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج12، ص: 383
👌در روایت مذکور آمده است که ابو حمزه گفت:
" به حضرت باقر علیه السّلام گفتم: بعضی از دوستان ما به مخالفین افترا میزنند و به آنها نسبت بد میدهند. فرمود: خودداری از چنین کارها بهتر است؛ سپس فرمود: به خدا قسم ابو حمزه، تمام مردم زنازاده هستند به جز شیعیان ما. عرض کردم، چگونه این مطلب را میتوانم به دیگران اثبات کنم؟ فرمود: قرآن خدا بر این مطلب شاهد است، زیرا خداوند از تمام فی ء سه سهم برای ما اهل بیت قرار داده، سپس در این آیه میفرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ» -. انفال / ۴۱ -، {و بدانید که هر چیزی را به غنیمت گرفتید، یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است. } . ما صاحبان خمس و فی ء هستیم , استفاده از این اموال ( غنیمت های جنگی و کنیزان ) را بر همگان جز شیعیان حرام کرده ایم , ( تا زمانی که خمس را پرداخت کنند ) , ابو حمزه! به خدا قسم هر زمینی که فتح شود و هر مالی که خمس آن پرداخت شود، پس مانع رسیدن بخشی از آن [به ما] شود، نصیب هر کس بشود حرام است، چه به صورت زن و همسر در آید و یا به صورت مال و ثروت. "
"عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِنَا يَفْتَرُونَ وَ يَقْذِفُونَ مَنْ خَالَفَهُمْ فَقَالَ لِي الْكَفُّ عَنْهُمْ أَجْمَلُ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ يَا أَبَا حَمْزَةَ إِنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ أَوْلَادُ بَغَايَا مَا خَلَا شِيعَتَنَا .... فَنَحْنُ أَصْحَابُ الْخُمُس وَ الْفَيْءِ وَ قَدْ حَرَّمْنَاهُ عَلَى جَمِيعِ النَّاسِ مَا خَلَا شِيعَتَنَا وَ اللَّهِ يَا أَبَا حَمْزَةَ مَا مِنْ أَرْضٍ تُفْتَحُ وَ لَا خُمُسٍ يُخْمَسُ فَيُضْرَبُ عَلَى شَيْءٍ مِنْهُ إِلَّا كَانَ حَرَاماً عَلَى مَنْ يُصِيبُهُ فَرْجاً كَانَ أَوْ مَالًا ... "
📚الکافی ج ٨ ص ٢٨٥
💠ادامه 👇