eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به مولوی گرگیج در مورد زیارت اربعین !!!! 🤔 : ❓مولوی گرگیج : برادران شیعه، باورهای خود را به ما تحمیل نکنند اگر افرادی از اهل سنت در مراسم عزاداری محرّم شرکت می کنند یا نسبت به مذهب وعقیده خود ناآگاه هستند و یا رودربایستی و نقطه ضعفی دارند پس نباید چنین گزارش‎هایی از صدا و سیما پخش شود و پیاده روی اربعین را در قالب کاروانی با نام اهل سنت به نمایش بگذارند؛ ما اربعینی ندرایم و برای هیچ یک از بزرگان دين چنین مراسم هایی برگزار نمی‌کنیم!!!! 💠💠 👌در روایات صریح اهلسنت می خوانیم که پیامبر اسلام دستور به زیارت قبور می داد و می فرمود : «وَزُورُوا القُبُورَ فَإِنَّها تُذَكِّرُكُمُ الآخِرَة». «به زيارت قبور برويد كه مايه ياد سراى آخرت است». " 📚سنن ابن ماجه ج ١ ص ٥٠٠ _ همین مضمون در المستدرک علی الصحیحین ج ١ ص ٥٣٢ _ صحیح مسلم ج ٢ ص ٦٧١ ح ٩٧٦ 👌و در ديگر سخن خود مى فرمايد: «زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّ لَكُمْ فِيها عِبْرَة " «به زيارت قبور برويد زيرا در آن براى شما درس عبرت است». 📚كنز العمال: ج 15 ص 647، حديث 42558. ❗️ مسلم در صحيح خود از پيامبر گرامی نقل مى كند: " جبرئيل فرود آمد و به من گفت: پروردگارت فرمان مى دهد به زيارت اهل بقيع بشتابيد و در حق آنان طلب آمرزش بكنيد. پيامبر از رختخواب خود برخاست و به سوى بقيع رفت، عايشه نيز به تعقيب پيامبر پرداخت. در اين موقع به پيامبر گفت من چگونه اهل بقيع را زيارت كنم؟ پيامبر فرمود: بگو درود بر اهالى اين سرزمين از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان و آيندگان را رحمت كند. " 📚صحيح مسلم: ج ٢ ص ٦٦٩ باب ما يقال عند دخول القبور والدعاء لأهلها از كتاب الجنائز. ❕در ذیل نیز مشروعیت زیارت قبور را از قرآن ثابت کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5176 👌از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام همه اهلسنت را مامور کرده است که امام حسین علیه السلام را دوست بدارند و فرمودند : "حسین از من است و من از حسین هستم , خداوند دوستدار کسی است که حسین را دوست بدارد " " حسين منى و أنا من حسين، أحب اللّه من أحب حسينا " 📚مسند احمد ج ٢٩ ص ١٠٣ _ سنن ابن ماجه ج ١ ص ١٥٢ _ سنن ترمذی ج ٥ ص ٤٧٥ ❕بنابراین از یک سو در مشروعیت و استحباب زیارت قبور طبق روایات صحیح اهلسنت تردیدی نیست و از سوی دیگر در وجوب محبت امام حسین ع تردیدی نیست , حال اگر اهلسنت کاروانی تشکیل دهند و به زیارت قبر امام حسین ع بروند و از این طریق به آن امام بزرگوار که سید جوانان اهل بهشت است عشق و محبت بورزند چه خلافی مرتکب شده اند !!!! ❗️به راستی چرا مولویان اهلسنت این قدر نسبت به مبانی و روایات اهلسنت جاهل هستند و منبر رسول الله را مایه گمراه کردن مردم قرار داده اند !!!!! ❕از سوی دیگر روایاتی نیز در کتابهای اهلسنت بالخصوص برای زیارت قبر امام حسین ع صادر شده است , چنان که محب الدین طبری نقل می کند : "هرکس قبر حسین ع را با شناخت به جایگاه او زیارت کند , خداوند نامش را در علیین می نویسد , حول قبر امام حسین هفتاد هزار ملک هستند که تا روز قیامت بر او گریه می کنند " " إن من زار قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتب اللّه له فى عليين، و قال: إن حول قبر الحسين عليه السلام سبعين الف ملك شعثا غبرا يبكون عليه إلى يوم القيامة " 📚ذخائر العقبی ص ١٥١ 👌محب الدین طبری نیز از علماء برجسته اهلسنت است که می توانید شرح بزرگی او را در کتابهای ذیل از اهلسنت بخوانید : 📚تذكرة الحفاظ (4/ 1474) العبر (5/ 382).النجوم الزاهرة (8/ 74). البداية و النهاية (13/ 340).طبقات السبكى (5/ 8). طبقات الاسنوي (2/ 179).الوافي بالوفيات (7/ 135). طبقات الحفاظ (510). مرآة الجنان (4/ 224). تتمة المختصر (2/ 343).دول الإسلام (2/ 153). ( به نقل از نفحات الازهار ج 1 ص 388 ) ❕مولوی گرگیج مدعی است که بیشتر از سه روز نمی توان در فراق عزیزان گریه و عزاداری کرد , در حالی که در روایات خودشان آمده است که پیامبر اسلام در فراق مادرشان پس از سالها گریه و عزاداری می کردند , یا اصحاب و تابعین سالها به تعلیم پیامبر برای حضرت حمزه ع گریه و عزاداری می کردند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3089 ❕در ذیل نیز طبق آیات قرآن توضیح داده ایم که گریه و عزاداری کردن برای اولیاء الهی و افرادی چون امام حسین علیه السلام در تمام سالها مورد تاکید خداوند است : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2703 ❗️در ذیل نیز طبق روایات اهلسنت ثابت کرده ایم که پیامبر اسلام سالها قبل از واقعه کربلا برای امام حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کرد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2114 ❗️در ذیل هم توضیح داده ایم که شد رحال و بار سفر بستن برای زیارت قبور طبق مبانی اهلسنت هیچ اشکالی ندارد : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/607 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
احتمال خواندن نماز باطل توسط امام علیه السلام !!!!! 🤔 : ❓احتمال خواندن نماز باطل توسط امام معصوم و عدم عصمت !!!! 📓نام کتاب : من لا يحضره الفقيه   جلد : 1  صفحه : 402 پدرم- رحمه اللَّه- در رساله‌اى كه براي من فرستاده گويد: اگر از تو بادى يا حدثى خارج شد كه وضو را باطل مى‌سازد يا بخاطرت آمد كه وضو ندارى در هر حالى كه در نماز هستى سلام بده و مردى را كه اهليّت داشته باشد پيش انداز تا با مردم باقيمانده نمازشان را امامت كند، و تو خود نيز وضو بساز و نمازت را دوباره بخوان. امامی (معصوم ) در نامه ای به امامی (معصوم ) میگه اگر حواست نبود که بی وضو نماز میخوانی (اگر معصومیتت تو را ترک کرد ) دوباره وضو بساز و نماز بخوان !!!!! 💠💠 👌تعبیری که در روایت مورد استناد وهابی آمده است , اگر چه مخاطبش امام علیه السلام است اما مقصود اصلی تعلیم حکم شرعی به امت می باشد چنان که نظائر این تعبیر را درقرآن هم مشاهده می کنیم . ❕اهلسنت معتقدند که پیامبران هیچگاه مشرک و کافر نمی شوند چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت :"هو أنهم معصومون عن الكفر، قبل الوحى و بعده بالاجماع‏ " 📚شرح العقائد النسفية، ص: 89 ❕با این وجود در قرآن می خوانیم که خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : " به تو و به همه انبياى پيشين وحى فرستاده شده است كه اگر مشرك شوى مسلما اعمالت حبط و نابود مى‏گردد و از زيانكاران خواهى بود"وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ‏ " ( زمر ٦٥ ) ❕طبق استدلال وهابی باید بگوییم که پیامبران عصمت از کفر و شرک ندارند , چون خداوند به پیامبرانش گفته است که اگر مشرک شوند اعمالشان حبط می شود !!!!! 👌اما مفسرین شیعه و سنی می گویند که آیه فوق نمی خواهد بگوید که برای پیامبران هم جایز بود که مشرک شوند , بلکه تعبیر فوق برای بیان قبح شرک و تعلیم به امت است , ( به در می گوید دیوار بشنوند ) : چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : "در اينجا اين سؤال مطرح مى‏شود كه مگر امكان دارد كه انبياى بزرگ الهى راه شرك پيش گيرند كه آيه فوق با اين لحن با آنها برخورد مى‏كند؟ 👌پاسخ اين سؤال روشن است: انبيا هرگز مشرك نخواهند شد .... آنها حتى در يك لحظه فكر شرك به خود راه دهند، آيا طبيب هوشمند و حاذقى كه از تاثير يك ماده سمى بسيار خطرناك و كشنده به خوبى آگاه است هرگز ممكن است در حال اعتدال فكر خود را به آن آلوده سازد؟ 👈هدف اين است كه از اهميت خطر شرك به همگان گوشزد شود تا مردم بدانند وقتى خداوند با پيامبران بزرگش اينچنين سخن مى‏گويد تكليف ديگران روشن است، و به تعبير ديگر: اين از قبيل ضرب المثل معروف عرب است" اياك اعنى و اسمعى يا جارة":" منظورم تويى ولى اى همسايه تو بشنو!". 👉 ❕همين معنى در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع به هنگامى كه مامون سؤال از آياتى كرد نقل شده است كه امام فرمود:" منظور از اينگونه آيات امت است، هر چند مخاطب رسول خدا مى‏باشد" " 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 528 ❗️ابن کثیر عالم بزرگ اهلسنت هم این سخن را پذیرفته است و تصریح می کند که تعبیر مذکور تنها برای بیان قبح و زشتی شرک و تعلیم به امت است نه آنکه جایز باشد که پیامبر مشرک شود " " وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ تشديد لأمر الشرك و تغليظ لشأنه و تعظيم لملابسته، كقوله تعالى: وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ [الزمر: 65] الآية، و هذا شرط، و الشرط لا يقتضي جواز الوقوع " 📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏3، ص: 268 👌 یا مانند آیه 23 سوره اسراء که خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو» 👌در این آیه پیامبر را مخاطب قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .بنابراین این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم و تعلیم امت است . ❕در روایت مورد استناد وهابی هم به مانند مورد فوق اگرچه مخاطب امام علیه السلام است اما غرض تعلیم حکم شرعی به امت است و معنای روایت آن نیست که ممکن بود امام علیه السلام سهو و نسیانی کند چنان که معنای آیه مورد بحث آن نبود که جایز باشد انبیاء مشرک شوند , غرض در هر دو تنها تعلیم به امت است , ما در ذیل مفصلا عصمت امامان علیهم السلام را از آیات و روایات شیعه و اهلسنت اثبات کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4514 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2398 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ناخن مصنوعی و وضو و غسل !!!! 🤔 : لطفا در مورد این مطلب توضیح دهید : توییت مریم شوندی : چون زیاد دیدم تو توییتر حرص این مورد رو میخورید لازم دونستم بگم:) بنا بر فتوای بیشتر مراجع، وضو و غسل با ناخن کاشته‌شده، می‌تونه با نیت جبیره انجام بشه و مشکلی نداره . وااسلاماهاتون رو نگه دارید برای مسائل بزرگتر !!!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت دستور می دهد که برای وضو باید صورت و دستها را شست و مثلا مانعی در صورت و دستها نباید باشد تا آب به صورت و دستها برسد و همین سخن در مورد غسل هم صادق است که مانعی نباید موجب شود که آب در غسل به بدن نرسد : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا " " " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل مسح كنيد , و اگر جنب باشيد خود را بشوئيد (غسل كنيد) " ( مائده ٦ ) ❕متاسفانه امروزه ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن مانع است که آب در وضو یا غسل به بدن برسد , لذا از مراجع نقل فتوا می کنند که فرموده اند : " ايجاد مانع در اعضاى وضو و غسل جايز نيست و در واقع با كاشت ناخن مانع در دست شما ايجاد ميشود لذا جايز نيست. " 📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه حکم کاشت ناخن ❓حال سوال اینجاست که اگر زنی با این سخن مراجع مخالفت کرد و ناخن کاشت آیا می تواند با وضو و غسل جبیره طهارت حاصل کند و نماز بخواند !!!!! 👌مراجع در اینجا نیز اجازه وضو و غسل جبیره ای را نمی دهند و تصریح می کنند که وضو و غسل جبیره در جایی است که مثلا نتوان ناخن مصنوعی را برداشت یا برداشتن ناخن مصنوعی به قدری مشقت دارد که نتوان تحمل کرد , در غیر این دو صورت باید ناخن مصنوعی برداشته شود و وضو و غسل جبیره صحیح نیست . فتوای مراجع چنین است : " اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمیشود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند " 📚توضیح المسائل مراجع , گرد آورنده : بنی هاشم , ج ١ ص ١٩٦ 👌بنابراین با توجه به آنکه می توان به راحتی در زمان حدودا ده دقیقه ناخن مصنوعی و کاشته شده را بدون مشقت خاصی برداشت , لذا دیگر جایی برای وضو یا غسل جبیره ای وجود ندارد . ❕با توجه به آنکه ناخن مصنوعی و کاشته شده برای بانوان زینت محسوب می شود لذا در هنگام داشتن ناخن مصنوعی برای بانوان جایز نیست که آن را نشان نامحرم دهند , زیرا بانوان موظفند که زینتهای خود را از نامحرم بپوشانند . 🔸قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند که دربرابر محارمشان خود را زینت و آرایش کنند و در برابر نامحرم این حق را ندارند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن‏ ... " ( نور ٣١ ) ❕در روایتی آمده است : " پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت کنند و اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند" " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار " 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 6 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
دفاع ابراهیم علیه السلام از قوم لوط !!!! 🤔 ❓یکی شبهه کرد که تو قرآن آمده که حضرت ابراهیم از قوم لوط که اهل لواط و همجنس بازی بودند دفاع می کرد ? پس ما چرا مخالف همجنس باز ها باشیم !!!!! 💠💠 👌آنچه مورد بحث قرار گرفته است , اشاره به آیاتی از سوره هود است که هیچ ارتباطی هم با ادعای مطرح شده در پرسش ندارد . ❕خداوند می فرماید : " هنگامى كه ترس ابراهيم فرو نشست و بشارت به او رسيد، با ما، در باره قوم لوط مجادله مى‏كرد - چرا كه ابراهيم، بردبار و دلسوز و بازگشت كننده (به سوى خدا) بود - اى ابراهيم از اين كار صرف نظر كن كه فرمان پروردگارت فرا رسيده و عذاب (الهى) بطور قطع به سراغ آنها مى‏آيد و برگشت ندارد " " فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى‏ يُجادِلُنا فِي قَوْمِ لُوطٍ _ إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ _ يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذابٌ غَيْرُ مَرْدُود " ( هود ٧٤ _ ٧٥ _ ٧٦ ) ❕در تفسیر شریف نمونه می خوانیم : "در اينجا ممكن است، اين سؤال پيش آيد كه چرا ابراهيم در باره يك قوم آلوده گنهكار به گفتگو برخاسته و با رسولان پروردگار كه ماموريت آنها به فرمان خدا است به مجادله پرداخته است (و به همين دليل تعبير به" يُجادِلُنا" شده، يعنى با ما مجادله مى‏كرد) در حالى كه اين كار از شان يك پيامبر، آن هم پيامبرى به عظمت ابراهيم دور است. !!!!! 👌لذا قرآن بلافاصله در آيه بعد مى‏گويد:" ابراهيم بردبار، بسيار مهربان، و متوكل بر خدا و بازگشت كننده به سوى او بود" (إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ) ❗️ در واقع با اين سه جمله پاسخ سر بسته و كوتاهى به اين سؤال داده شده است. 👌توضيح اينكه: ذكر اين صفات براى ابراهيم به خوبى نشان مى‏دهد كه مجادله او مجادله ممدوحى ( و مورد تایید خداوند ) بوده است، و اين به خاطر آنست كه براى ابراهيم‏ روشن نبود كه فرمان عذاب به طور قطع از ناحيه خداوند صادر شده، بلكه اين احتمال را مى‏داد كه هنوز روزنه اميدى براى نجات اين قوم باقى است، و احتمال بيدار شدن در باره آنها مى‏رود، و به همين دليل هنوز جايى براى شفاعت وجود دارد، لذا خواستار تاخير اين مجازات و كيفر بود، چرا كه او حليم و بردبار بود، و نيز بسيار مهربان بود و نيز در همه جا به خدا رجوع مى‏كرد. " 📚تفسیر نمونه ج ٩ ص ١٧٥ ❕بنابراین از آیات فوق الذکر استفاده می شود که ابراهیم ع بر پایه صفات پسندیده ای که داشت , امید داشت که قوم لوط متذکر شوند و خود را اصلاح کنند و از خداوند می خواست که عذاب آنان را تاخیر اندازد که خداوند پاسخ داد که آنان دیگر اصلاح شدنی نیستند و فرمان عذاب برای آنان قطعی شده است , چنان که یکی دیگر از مفسران می گوید : " مضمون اين مجادله اين بود كه شايد خدا به قوم لوط ترحم نمايد و آنانرا به علت گناهانشان طعمه عذاب قرار ندهد. ❕خدا مى‏فرمايد: محققا ابراهيم عليه السّلام فوق‏العاده بردبار و متوجه به خدا و به سوى خدا بازگشت كننده بود. چون پيامبران معمولا موظف بودند كه بشر را حتى المقدور هدايت كنند و نجات دهند و بزرگترين وسيله آنان براى اين موضوع يعنى هدايت و نجات بشر: حلم و توجه و بازگشت به سوى امداد و كمك پروردگار بود لذا خداى عليم حضرت ابراهيم را به سه صفتى كه در آيه مورد بحث است تمجيد و تحسين مى‏كند. يعنى حضرت ابراهيم بقدرى براى نجات بشر دلسوز و مهربان بود كه نهايت حلم و دعاء و توجه خود را بكار مى‏برد ( و بر پایه همین صفات امید نجات و توبه قوم لوط را داشت که خداوند به او خبر داد که قوم لوط اهل توبه و اصلاح نیستند و فرمان عذاب برایشان قطعی شده است )" 📚تفسير آسان، ج‏ ٧، ص: ٣٣٧ 👌به هر حال ما در ذیل پیرامون عمل لواط و همجنس بازی توضیحات مفصلی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3259 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3258 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
یاس پیامبران از رحمت خداوند !!!!! 🤔 : ❓یکی شبهه کرد که در قرآن گفته شده است که کافران از خدا مایوس می شوند و در جای دیگر گفته است که پیامبران از خدا مایوس شدند !!! یعنی طبق قرآن پیامبران کافرند !!!!!! 💠💠 👌قرآن در مورد یاس از رحمت خداوند می فرماید : "از رحمت خدا مايوس نشويد كه از رحمت خدا جز قوم كافر مايوس نمى‏شوند " " لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ " (یوسف ٨٧ ) 👌یاس از رحمت الهی از گناهان کبیره و در حد کفر به خداوند است , چنان که مرحوم دستغیب می نویسد : "دوم از گناهان كبيره نااميدى از رحمت الهى است. «اليأس من روح اللّه» روح در لغت نسيمى را مى‏گويند كه انسان از آن لذت و راحت مى‏برد. چون سبب يأس از پروردگار عالم اعتقاد نداشتن به قدرت و كرم و رحمت بى‏پايان او است در قرآن مجيد آن را از صفات كفار قرار داده و مى‏فرمايد «نااميد از رحمت الهى نمى‏شود مگر كسى كه كافر است» حضرت صادق (ع) و حضرت كاظم و حضرت رضا و حضرت جواد عليهم السّلام آن را جزء گناهان كبيره شمرده‏اند " 📚گناهان كبيره، ج‏1، ص: 69 👌حال شبهه افکن مدعی شده است که پیامبران هم از رحمت الهی مایوس شده اند , استناد شبهه افکن به آیه ١١٠ سوره یوسف است : " حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا فَنُجِّيَ مَنْ نَشاءُ وَ لا يُرَدُّ بَأْسُنا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ " در حالی که این آیه ارتباطی با یاس پیامبران از رحمت خداوند ندارد بلکه مورد آیه ناظر به یاس پیامبران از قومشان و عدم یاری شدن از سوی افراد قوم است و همینطور متذکر می شود که اقوام پیامبران بر پایه کمی ایمان به پیامبران و دعوت آنان سوء ظن می بردند اما خداوند با یاری پیامبران سوء ظن افراد را از بین می برد , چنان که در تفسیر نمونه در شرح آیه مورد بحث می خوانیم : "كار پيامبران به جايى مى‏رسيد كه گمان مى‏كردند همه مردم بدون استثناء آنها را تكذيب خواهند كرد، و حتى گروهى از مؤمنان كه اظهار ايمان مى‏كنند آنها نيز در عقيده خود ثابت قدم نيستند!. ❕اين احتمال نيز در تفسير آيه داده شده است كه فاعل" ظنوا"، مؤمنان است يعنى مشكلات و بحرانها بحدى بود كه ايمان آورندگان، چنين مى‏پنداشتند نكند وعده نصرت و پيروزى كه پيامبران داده‏اند خلاف باشد؟! و اين سوء ظن و تزلزل ناشى از آن براى افرادى كه تازه ايمان آورده‏اند چندان بعيد نيست. " 📚تفسیر نمونه ج 10 ص 99 ❕لذا در تفسیر نمونه آیه مورد اشاره چنین ترجمه می شود : "(پيامبران به دعوت خود و دشمنان به مخالفت هم چنان ادامه دادند) تا رسولان مايوس شدند و گمان كردند كه (حتى گروه اندك مؤمنان) به آنها دروغ گفته‏اند، در اين هنگام يارى ما به سراغ آنها آمد هر كس را مى‏خواستيم نجات مى‏داديم و مجازات و عذاب ما از قوم زيانكار بازگردانده نمى‏شود. " ❕آنچه گفتیم در روایتی مورد بیان امام رضا علیه السلام هم واقع شده است . 👌راوی می گوید : "در مجلس مأمون حضور داشتم و امام رضا علیه السلام نیز نزد او بود. مأمون از او پرسید: ای پسر رسول خدا! مگر شما نگفته اید که پیامبران معصومند؟ فرمود: بله. مأمون به امام رضا علیه السلام عرض کرد: مفهوم آیه «حَتَّی إِذَا اسْتَیْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا» چیست؟ امام رضا ع فرمود : "مقصود آن است که خداوند متعال می‌فرماید تا آن وقت که پیامبران از مردم قوم خویش مأیوس گشتند و مردمان قوم گمان بردند که پیامبران دروغ گفته اند، در این جا بود که یاری و نصرت ما به کمک پیامبران آمد. " " حضرت مجلس المأمون و عنده الرضا علي بن موسى (عليه السلام)، فقال له المأمون: يا بن رسول الله، أليس من قولك، إن الأنبياء معصومون؟ قال: «بلى» و ذكر الحديث إلى أن قال فيه: فقال المأمون لأبي الحسن (عليه السلام): فأخبرني عن قول الله تعالى: حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا. قال الرضا (عليه السلام): «يقول الله تعالى حتى إذا استيأس الرسل من قومهم، و ظن قومهم أن الرسل قد كذبوا، جاء الرسل نصرنا». " 📚عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۷۹، باب ۱۰، ح ۱. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
صرف هزینه زیارت امام حسین ع برای کمک به فقراء !!!! 🤔 : ❓آیا بهتر نبود که پولی که برای زیارت امام حسین خرج می شود صرف فقرا می شد و مشکلی از فقرا برطرف می شد !!!!! 💠💠 👌زیارت امام حسین علیه السلام یک وظیفه واجب اخلاقی است که انجام آن بر عهده تمام شیعیان است , چنان که امام صادق عليه السلام فرمود : " اگر يكى از شما، در تمام روزگارش حج بگزارد، امّا حسين بن على عليه السلام را زيارت نكند، حقّى از حقوق پيامبر خدا را وا گذاشته است؛ زيرا حقّ حسين عليه السلام، فريضه‏اى است از سوى خداى متعال و بر هر مسلمانى، واجب است. " " لَو أنَّ أحَدَكُم حَجَّ دَهرَهُ، ثُمَّ لَم يَزُرِ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام، لَكانَ تارِكا حَقّا مِن حُقوقِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله؛ لِأَنَّ حَقَّ الحُسَينِ عليه السلام فَريضَةٌ مِنَ اللّهِ تَعالى واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ. " 📚تهذيب الأحكام: ج 6 ص 42 ح 87، المزار للمفيد: ص 27 ح 2 ❕اتفاقا مطابق روایات , زیارت امام حسین علیه السلام موجب افزایش رزق و روزی می گردد و پولی که خرج زیارت شده به انسان بازگشت می کند و در مقابل ترک زیارت ایشان برای انسان فقر را به دنبال می آورد !!!!! ❕راوی می گوید : "امام صادق عليه السلام‏ به من فرمود: «اى عبد الملك! زيارت امام حسين عليه السلام را وا مگذار و يارانت را به آن، فرمان بده كه خداوند، عمرت را طولانى مى‏كند و بر روزى‏ات مى‏افزايد و تو را خوش‏بخت مى‏دارد و جز خوش‏بخت، از دنيا نمى‏روى و تو را جزو نيك‏بختان مى‏نويسد». " قالَ لي: يا عَبدَ المَلِكِ! لا تَدَع زِيارَةَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ومُر أصحابَكَ بِذلِكَ، يَمُدُّ اللّهُ في عُمُرِكَ، ويَزيدُ اللّهُ في رِزقِكَ، ويُحييكَ اللّهُ سَعيدا، ولا تَموتُ إلّا سَعيدا، ويَكتُبُكَ سَعيدا. " 📚كامل الزيارات: ص 286 ح 461، بحار الأنوار: ج 101 ص 47 ح 12. ❕یا در روایت دیگر فرمودند : " پس زیارت حسین را وا مگذاريد كه خداوند، بر عمر و روزى‏تان مى‏افزايد؛ و چون زيارت او را وا نهاديد، خداوند، از عمر و روزى‏تان كم مى‏كند. " "فَلا تَدَعوها يَمُدُّ اللّهُ في أعمارِكُم، ويَزيدُ في أرزاقِكُم، وإذا تَرَكتُم زِيارَتَهُ نَقَّصَ اللّهُ مِن أعمارِكُم و أرزاقِكُم " 📚تهذيب الأحكام: ج 6 ص 43 ح 91، المزار للمفيد: ص 32 ح 2، كامل الزيارات: ص 284 ح 457، المزار الكبير: ص 343 ح 2، بحار الأنوار: ج 101 ص 47 ح 11. 👌و در نقل دیگر آمد : "اين زيارت، روزى را به سوى بنده مى‏كِشد و آنچه را هزينه كرده، جبران مى‏كند و به سوی او باز می گرداند , برايش در برابر هر درهمى كه هزينه كرده، ده هزار درهم مى‏دهند و آن را برايش مى‏اندوزند، و چون محشور شود، به او گفته مى‏شود:" براى تو در برابر هر درهمى، ده هزار درهم است. خداوند، سود تو را در نظر داشته و آن را نزد خود، برايت اندوخته است"». " " إنَّهُ يَجلِبُ الرِّزقَ عَلَى العَبدِ، ويُخلِفُ عَلَيهِ ما يُنفِقُ ... وإن سَلِمَ فُتِحَ لَهُ البابُ الَّذي يَنزِلُ مِنهُ رِزقُهُ، ويُجعَلُ لَهُ بِكُل دِرهَمٍ أنفَقَهُ عَشَرَةُ آلافِ دِرهَمٍ، وذُخِرَ ذلِكَ لَهُ، فَإِذا حُشِرَ قيلَ لَهُ: لَكَ بِكُلِّ دِرهَمٍ عَشَرَةُ آلافِ دِرهَمٍ، إنَّ اللّهَ نَظَرَ لَكَ فَذَخَرَها لَكَ عِندَهُ. " 📚تهذيب الأحكام: ج 6 ص 45 ح 96، كامل الزيارات: ص 246 ح 366 و ص 554 ح 843، 👌بنابراین با زیارت امام حسین علیه السلام بهتر می توانیم به فقراء کمک کنیم زیرا در صورت زیارت ایشان رزق و روزی ما برای کمک کردن افزایش پیدا می کند و در مقابل ترک زیارت ایشان سبب فقر و تنگدستی ما شده که به تبع قدرت ما برای کمک به فقراء کاهش پیدا می کند . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕از سوی دیگر امام حسین علیه السلام اسوه ایثار و بخشش و کمک به فقراء بوده اند و ما با زیارت ایشان از این امام بزرگوار درس ایثار و انفاق و کمک به نیازمندان را می آموزیم . 👌نقل می کنند : " اعرابی وارد مدینه طیبه شد و از کریم ترین مردم جویا شد. امام حسین علیه السّلام را به وی معرفی کردند. او داخل مسجد شد و دید که امام حسین مشغول نماز است. مقابل آن حضرت ایستاد و این اشعار را سرود: کسی که الان چشم امید به تو دارد و حلقه درب خانه تو را حرکت دهد ناامید نخواهد شد. تویی که بخشنده و مورد اعتماد هستی ... راوی می‌گوید: امام حسین علیه السّلام سلام کرد و به قنبر فرمود: آیا چیزی از مال حجاز باقی مانده؟ گفت: آری، مبلغ چهار هزار اشرفی باقی مانده است. فرمود: آن‌ها را بیاور. زیرا کسی که از ما بیشتر به آنها احتیاج دارد آمده است. سپس برد یمانی را از تن خویش در آورد و آن اشرفی‌ها را در میان آن پیچید و آن را به این خاطر که به نظر مبارکش اندک بود و بدین جهت که از اعرابی خجل بود، از شکاف در به آن اعرابی عطا کرد و این اشعار را خواند: این اشرفی‌ها را بگیر و من به خاطر اینکه به تو پول مختصری عطا کردم پوزش می‌طلبم. بدان که من نسبت به تو مهربان هستم. اگر حق ما را به ما می‌دادند باران بذل و بخشش از آسمان‌ها بر تو فرو می‌ریخت. ولی چه باید کرد که حوادث روزگار وضع انسان را تغییر می‌دهند و دست من فعلا خالی از پول است. راوی می‌گوید: اعرابی آن اشرفی‌ها را گرفت و شروع به گریه کرد. امام حسین به وی فرمود: آیا برای اینکه بخشش ما قلیل و اندک بود گریه می‌کنی؟ گفت: نه. برای این گریه می‌کنم که چگونه خاک تو را می‌رباید و این گونه بذل و بخشش هایت را از بین می‌برد. " "فَسَلَّمَ الْحُسَيْنُ ع وَ قَالَ يَا قَنْبَرُ هَلْ بَقِيَ شَيْ‏ءٌ مِنْ مَالِ الْحِجَازِ قَالَ نَعَمْ أَرْبَعَةُ آلَافِ دِينَارٍ فَقَالَ هَاتِهَا ... ... " 📚مناقب آل ابی طالب ج ٤ ص ٦٦ ❗️یا در نقل دیگر آمده است : " شعيب بن عبد الرحمن خُزاعى می گوید : در روز واقعه عاشورا، اثر چيزى را بر دوش حسين بن على عليه السلام يافتند و [علّت‏] آن را از امام زين العابدين عليه السلام جويا شدند. فرمود: «اين، اثر بارهایی است كه بر دوش خويش مى‏كشيد و براى بيوه‏زنان، يتيمان و بينوايان، [آذوقه‏] مى‏بُرد». " " وُجِدَ عَلى ظَهرِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ يَومَ الطَّفِّ أثَرٌ ..." 📚المناقب ابن شهرآشوب: ج 4 ص 66، بحار الأنوار: ج 44 ص 190 ح 3. ❗️یا علمای اهلسنت نقل می کنند : " گزارش‏هاى متعدّدى رسيده كه حسين عليه السلام، ميهمان را اكرام مى‏كرد و به خواهان مى‏بخشيد و با خويشاوند مى‏پيوست و به فقير مى‏رساند و به نيازخواه، كمك مى‏كرد و برهنه را مى‏پوشاند و گرسنه را سير مى‏كرد و به بدهكار، عطا مى‏نمود و ناتوان را دستگيرى مى‏كرد و بر يتيم، دلسوزى مى‏كرد و به نيازمند، يارى مى‏رساند و كمتر مى‏شد كه مالى به او برسد و آن را تقسيم نكند. " " قَدِ اشتَهَرَ النَّقلُ عَنهُ أنَّهُ كانَ يُكرِمُ الضَّيفَ، ويَمنَحُ الطّالِبَ، ويَصِلُ الرَّحِمَ، ويُنيلُ الفَقيرَ، ... ، ويُعينُ ذَا الحاجَةِ، وقَلَّ أن وَصَلَهُ مالٌ إلّا فَرَّقَهُ. " 📚مطالب السؤول: ص 73 ❕بر همین اساس مرحوم امام خمینی در مورد چرایی افعالی چون زیارت امام حسین علیه السلام می گوید : "البته يك مطلبى هم كه بايد بين همه ما بايد باشد اين است كه اين نكته را به مردم بفهمانيم همه‏اش قضيه اين نيست كه ما مى‏خواهيم ثواب ببريم، قضيه اين است كه ما مى‏خواهيم پيشرفت كنيم‏ ( و از امام حسین ع درس بگیریم ) " 📚صحيفه امام، ج‏8، ص: 529 ❕یا شهید مطهری می گوید : "صحبت ثواب نیست. صحبت بالاتر از ثواب است. می گوید برو مکه و زنده شو. برو زیارت قبر پیامبر، نیرو بگیر! محبت پیدا کن! برو با حسین بن علی علیه السلام معاشقه کن و روحت را زنده کن! برو با علی بن ابیطالب علیه السلام معاشقه کن و روحت را زنده کن! آن وقت با روح زنده بیا ایران و وقتی با روح زنده آمدی، آن وقت بیمارستان هم می سازی؛ ۱۰۰ تا بیمارستان هم می سازی، حسینیه هم می سازی، پل هم می سازی، مدرسه هم می سازی، هزار کار خیر هم می کنی. " 🌐https://b2n.ir/t04666 ❕کسانی که در بحث زیارت امام حسین ع سخن از کمک به نیازمندان را پیش می کشند بهتر است خودشان اندکی از خرج و مخارجشان برای کمک به نیازمندان بزنند , به عنوان نمونه همین گونه از افرادند که به جای کمک کردن به فقراء سرمایه های خود را خرج مصارف آنچنانی خود می کنند و تنها در کشور ترکیه برخی از ایرانیان حدود چهارمیلیارد و ۸۰ میلیون دلار به اقتصاد ترکیه کمک کرده‌اند و در ترکیه خرج سفر و .... کرده اند !!!!! 🌐https://b2n.ir/m15614 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
زیارت امام حسین ع یا کمک به فقراء !!!!.pdf
3.11M
⁉️آیا بهتر نبود که پولی که برای زیارت امام حسین خرج می شود صرف فقرا می شد و مشکلی از فقرا برطرف می شد !!!!! ✍پاسخ را در فایل بالا بخوانید . @Rahnamye_Behesht
👌در ذیل طبق آیات و روایات توضیح داده ایم که حکومت اسلامی موظف است با بی حجابی و بی بند و باری زنان در جامعه برخورد کند و مانع به فساد رفتن جامعه گردد , چنان که موظف است با تمامی مفاسد اجتماعی برخورد کند : ▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2868 ❕حال شایان مصلح که به حق از آن بیسوادان خوارج مسلک است , مدعی شده است که برخورد با بی حجابان کار اسلام سقیفه ای است , و مثلا اسلام من می گوید که زنان را آزاد بگذارید که برهنه و بی حجاب در جامعه بگردند و جامعه را در منجلاب فرو برند !!!! 👌مطابق تصاویری که ضبط شده است , نیروی انتظامی مطابق وظیفه قانونی خود به فرد فوت شده متذکر وظیفه حجاب و عدم برهنگی می شود , بدون آنکه آن فرد را مورد ضرب و شتمی قرار دهد , اما شایان مصلح دروغگو مدعی شده است که نیروی انتظامی فرد مذکور را کشته است !!!!! , در ذیل کلیپ مذکور را ببینید : https://eitaa.com/akhbar2030_ir/62931
44.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣فلسفه عقلی و دلیل شرعی وجوب حجاب چیست ? ✍پیامدهای برهنگی زنان به تصریح آمارهای غربی چگونه است ? 🎥پاسخ این سوالات را در کلیپ بالا ببینید . تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi