eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
218 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#مادر_امام_رضا_علیه_السلام_فرانسوی_؟ 🤔#پرسش ❔اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوی
🤔 ❔ کلیپی روز جمعه تو شبکه یک پخش شده کارشناس غیر روحانی این حرفها را میزنه خیلی تو مجازی صدا کرده لطفا پاسخ بدید میگه اندام امام زمان اسراییلی است ❗️❗️ 💠💠 👌در نقل هایی جسم و هیکل جسمانی امام زمان علیه السلام اسرائیلی دانسته شده است . 🔸حذيفه مى گويد كه رسول گرامى اسلام فرمودند ؛ « المهدىّ رجل من ولدى لونه لون عربىّ و جسمه جسم اسرائيلىّ على خدّه الايمن خال كانّه كوكب درّى يملأ الارض عدلا كما ملئت جورا يرضى فى خلافته اهل الارض و اهل السّماء و الطّير فى الجوّ. » 🔸«مهدى مردى از فرزندان من است. امّا نشانه وجودى او ؛ 1. از نظر رنگ و قيافه، عربى است. 2. از لحاظ جسم و قواى اسرائيلى است (اشاره به قدرت جسمى فوق العاده آن سرور است). 3. در سمت راست صورت مباركش خال سياهى است كه مانند ستارهاى پرفروغ بر روى صفحه صورتش مى درخشد. 4. برنامه كار دولتش: جهان را پر از عدالت مى كند چنانچه پر از جور شده باشد. به نحوى كه در دوران خلافتش اهل زمين و اهل آسمان و پرندگان در فضا خشنود مى شوند. 📚کشف الغمه ج 2 ص 469 _ الوافی ج 2 ص 467_ اثباه الهداه ج 5 ص 223 👌این روایت مورد نقل کتب اهل سنت هم قرار گرفته است مانند ؛ 📚تاریخ الاسلام ذهبی ج 1 ص 156 _ الصواعق المحرقه ص 98_ الفصول المهمه ص 275_ الجامع الصغیر ج 2 ص 579 👌چنانکه در ترجمه روایت گذشت ، منظور از هیکل امام زمان علیه السلام قدرت جسمانی و قوت فوق العاده ایشان است ، چرا که بنی اسرائیل به قدرت بدنی و جسمانی شناخته می شدند و مطابق نقل فوق امام زمان علیه السلام نیز دارای قدرت و قوت فوق العاده جسمانی است . 🔹علامه در توضیح روایت می نویسد ؛ « منظور از جسم اسراییلی امام زمان علیه السلام آن است که ایشان از لحاظ طول قامت و عظمت جثه و جسم ، همانند بنی اسرائیل است » 📚بحار الانوار ج 51 ص 85 🔸البته باید توجه کرد که اسرائيل يكى از نامهاى يعقوب، پدر يوسف علیهما السلام مى باشد، در علت يعقوب به اين نام مورخان غير مسلمان مطالبى گفتهاند كه با خرافات آميخته است که قول صحیح همان است که مفسر معروف طبرسى در" مجمع البيان" در اين باره گفته و چنين مى نويسد ؛ « اسرائيل همان يعقوب فرزند اسحاق پسر ابراهيم ع است... « اسر _ به معنى" عبد" و ئيل (به معنى اللَّه) است، و اين كلمه معنى" عبد اللَّه" را مى بخشد» 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 205 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔نظر شما درباره فرقه شیخیه چیست؟ معارف و عقاید و آنان و جبهه سیره ائمه نسبت به آنان چگونه است ❗️❗️ 💠💠 👌شيخيّه، فرقه‌اى منشعب از شيعيان اثنى عشرى است كه به پيروان و جانشينان شيخ احمد احسايى (1166-1241 ه‌. ق) اطلاق مى‌شود. وى فرزند شيخ زين الدين در منطقۀ احساء از ايالت‌هاى شرقى عربستان چشم به جهان گشود . جد چهارمش «داغر» نخستين كسى بود كه باديه‌نشينى را رها كرد و در روستا اقامت گزيد و به مذهب تشيع گرويد و پس از او همۀ فرزندانش بر اين مذهب بودند. احسايى تا سن بيست‌سالگى در احساء اقامت داشت و هم‌زمان با آشوب‌هاى ناشى از حملات عبد العزيز، حاكم وهابى سعودى به احساء، به قصد تحصيل در سال 1186 هجرى به كربلا و نجف عزيمت كرد و از حوزۀ درس بزرگان تشيع همچون آقا محمد باقر وحيد بهبهانى و سيد على طباطبايى صاحب رياض، و ميرزا مهدى شهرستانى و سيد مهدى بحر العلوم و شيخ جعفر كاشف الغطاء بهره‌مند شد و اجازه‌ه اى متعدد از اين مشاهير دريافت كرد. وى علاوه بر فقه و اصول و حديث، در طب و نجوم و رياضى قديم و علم حروف و اعداد و طلسمات و فلسفه مطالعاتى داشته است.شيخ احمد در سال 1221 هجرى به قصد زيارت حضرت رضا (ع) راهى ايران شد و پس از از مشهد، يزد را مسكن خويش قرار داد و در آنجا شهرت بسيارى كسب كرد؛ به‌طورى كه آوازه شهرتش به دارالخلافۀ تهران رسيد. فتحعلى شاه مجذوب شيخ احمد احسايى گرديد و شخصا وى را به تهران دعوت نمود و درحق او نهايت احترام را به جا آورد.از شيخ خواست كه در تهران مقيم شود؛ اما او اين درخواست را رد كرد و به اصرار شاهزاده محمد على ميرزا حاكم كرمانشاه در سال 1229 هجرى در كرمانشاه اقامت گزيد. به سال 1237 هجرى پس از مرگ دولتشاه عازم مشهد شد و در ميانۀ راه چندى در قزوين توقف نمود. در همين زمان و پس از فوت برخى از اساتيد، ادعاى كشف و شهود نمود و پاره‌اى از ديدگاه‌هاى غلوآميزش را بيان كرد كه با مخالفت برخى از علماى قزوين روبه‌رو شد. نتيجۀ اين مخالفت‌ها به تكفير احسايى از جانب ملا محمد تقى برغانى انجاميد؛ تكفيرى كه سرانجام به حاشيه رانده شدن شيخ احمد در مجامع علمى و حملات شديد به وى و پيروان او در عتبات گرديد. بدين ترتيب شيخ احمد ناچار شد از كربلا به مكه عزيمت نمايد و نهايتا به سال 1241 هجرى در نزديكى مدينه درگذشت. 📚ميرزا محمد تنكابنى، قصص العلماء، ص 41؛ حامد الگار، دين و دولت در ايران، ابو القاسم سرى، ص 124؛ محمد باقر خوانسارى، روضات الجنات، ج 1، ص 136؛ حاج محمد كريم خان كرمانى، هداية الطالبين، ص 41-123. ❕پس از او شاگردش سيد كاظم رشتى رهبرى قوم را بر عهده گرفت . سيد كاظم فرزند قاسم حسينى رشتى گيلانى حائرى (1259 - 1212 ق ) است . اجدادش از اشراف و سادات حسينى مدينه بوده اند. جدش سيد احمد به علت شيوع طاعون از مدينه به ايران فرار كرد و در رشت شد. سيد كاظم در جوانى به يزد سفر كرد و به شيخ احمد احسائى پيوست و بعد به كربلا رفت و تا پايان عمر در آن شهر به تدريس و ترويج مكتب شيخيه مشغول بود و بالغ بر يكصد و پنجاه جلد كتاب و رساله نوشت كه اكثر آن كتابها رمزى است . 🔸يكى از شاگردان سيد كاظم رشتى محمد كريم خان كرمانى و ديگرى على محمد شيرازى ( باب ) است .برخى نوشته اند كه سيد كاظم بوسيله زهرى كه نجيب پاشا حاكم عثمانى به او خورانيد، مسموم شد و درگذشت (1259 ق ). پس از سيد كاظم شاگردش محمد كريم خان كرمانى (1288 - 1225 ق ) فرزند حاج ابراهيم خان ظهيرالدوله ، فرزند مهدى قلى خان ، فرزند محمدحسن خان ، فرزند فتحعلى خان قاجار، جانشين سيد كاظم شد. وى مؤ سس فرقه شيخيه كرمان است . او يكى از علماء بزرگ خود بود و بالغ بر 260 جلد كتاب و رساله نگاشت . پس از وى حاج محمد خان و حاج زين العابدين خان ، يكى پس از ديگرى جانشين محمد كريم خان شدند. زين العابدين (1276 - 1260 ق ) و ابوالقاسم خان (1314 - 1390 ه ) و عبدالرضاخان به ترتيب رهبرى اين فرقه را بدست داشتند. عبدالرضاخان آخرين رهبر فرقه شيخيه كرمان بود كه در سال 1358 شمسى ترور شد. 👌پس از حاج محمدكريم خان ، شيخيه به چند تقسيم شدند ؛ 1- فرقه باقريه ؛ پيروان محمدباقر خندق آبادى كه ابتدا نماينده محمد كريم خان در همدان بود و سپس دعوى استقلال كرد. 2- فرقه شيخيه آذربايجان ؛ پيروان ميرزا شفيع ثقة الاسلام تبريزى (م 1301 ق ) را شيخيه ثقة الاسلاميه گويند. 3- فرقه شيخيه حجة الاسلاميه ؛ پيروان ميرزا محمد مامقانى از شاگردان سيد كاظم رشتى . 4- فرقه شيخيه عميدالاسلامية ؛ اين فرقه با شيخيه تبريز اختلاف مشرب دارند ولى يكى هستند. 5- فرقه شيخيه احقاقيه ؛ پيروان ملا باقر اسكوئى هستند كه از فضلاى شيخيه در كربلا بود. او كتابى به نام (احقاق الحق و ابطال الباطل ) عليه (محمد كريم خان كرمانى ) نوشت و معروف به احقاقى شد. 📚تاریخ ادیان و مذاهب ، ، ج 3 فرقه شیخیه
🔸 👇 👌مبناى تفكر احسايى و روش اصلى او در بيان عقايد، اين است كه تنها راه كشف معارف، توسل به معصومان و مراجعه به آثار آنان است و آدمى به استقلال قادر به درك هيچ‌يك از علوم نيست.به‌طور كلى احسايى برخلاف شيعى، كه پايبند به موازين عقلى و فلسفى و توجه به روايات اهل‌بيت - عليهم السلام - همراه با تأمل و تلاش براى دست‌يابى به مفهوم روايات از منظر عقل بوده‌اند، از منظر نقل به عقل نگاه مى‌كند و تا آنجا كه مى‌تواند عقل را در استخدام نقل درآورده است. به عبارت ديگر در انديشۀ احسايى عقل به صورت مستقل قادر به درك حقايق نيست؛ بلكه تنها با استمداد از انوار اهل‌بيت و مدد رساندن به حقايق و علوم، حتى در مسائلى چون و زراعت، دست مى‌يابد .احسايى معصومان - عليهم السلام - را واسطۀ فيض خدا مى‌داند به اين معنا كه پس از آنكه خداوند معصومان را خلق كرد، آنان به اذن و مشيت الهى موجودات ديگر را آفريدند. 📚آشنایی با فرق تشیع ، فرمانیان ، ص 178 👌شيخيه مخالفان شيعى خود را بالا سريه گويند؛ يعنى آنان بالاى سر امام نماز مى خوانند و شيخيه اين عمل را جايز نمى داند. شيخيه اصول دين را در چهار اصل خلاصه مى كند: 1- توحيد.2- نبوت . 3- امامت . 4- ركن رابع . ❕(ركن رابع ) دين همان (شيعه كامل ) است كه مبلغ و ناطق اول باشد و احكام را بدون واسطه از (امام ) مى گيرد و به ديگران مى رساند . (عدل ) جزء صفات ذات و در (توحيد) است . پس اعتقاد به (توحيد)، عدل را نيز شامل مى شود. معاد نيز از همين قبيل است . برخى از فرق به ركن رابع اعتقاد ندارند. گويند اين (ركن رابع ) ساخته محمد كريم خان كرمانى است . شيخيه (معاد) را قبول ندارد. شيخيه آدمى را در دو جسم مى داند: جسم حقيقى و جسم مثالى . زندگى دنيوى در جسم مثالى است . ثواب و عقاب نيز متوجه همين جسم مثالى مى باشد. آنان معراج جسمانى پيامبر اسلام را قبول ندارند و معتقدند كه معراج رسول خدا روحانى بوده است . ❕مشرب شيخيه ، مشرب اخباريگرى است و لذا با هر گونه اجتهاد و استنباط مخالف اند. آنان به اخبار آحاد و ضعيف و ظواهر كتاب بسنده مى كنند. علماء اماميه از همان آغاز به تكفير سران شيخيه پرداختند. اين تكفير از دو سو متوجه شيخيه بود: يكى اختلاف در اصول عقيدتى و ديگرى مشرب اخباريگرى . علت سياسى - اقتصادى ديگرى وجود داشت و آن غير قابل تصور شيخيه در دستگاه سلطنت ايران و گرايش سلاطين قاجاريه به مسلك شيخيه بود و ضربه اقتصادى حاصله از اين نفوذ به علماء اماميه . 👌تعاليم شيخ احمد احسائى بر ركن رابع نيز متمركز بود. اين ركع رابع بايد يكى از برجستگان شيعه اماميه باشد كه واسطه بين امام غايب و مردم است . شيخ احمد در ميان پيروانش ركن رابع بود. اين مقام پس از او به سيد كاظم رشتى رسيد. شيخ احمد احسائى در تاويل آيات و روايات يد طولانى داشت . وارثان او نيز شيوه تاويل و مهارت استاد و مرشدان را ادامه دادند: هر چيزى دو جنبه دارد؛ ظاهر و باطن . مانند تاويل پل كه در ظاهر يعنى پل جسمانى ولى در باطن يعنى ولايت . 🔸در تاويل آيات و روايات معاد آمده است كه : حقيقت انسان همان روح است . معاد روحانى خواهد بود. روح نوعى جسم لطيف است (: هور قليائى ). اين جسد، جاويدان و فناناپذير است . اين جسد مركب از روح است . در قبر مرده باقى است . روح در قيامت با همين هور باز خواهد گشت و حساب پس خواهد داد و داخل بهشت يا دوزخ خواهد بود. ❕برخى معتقدند كه اين اصطلاح (: هور قليائى ) از مذهب صابئى گرفته شده است و علت آن را آميزش شيخ احمد احسائى با صبائيان عراق مى دانند. در رابطه با اصل عدل وى نيز معتقد بود كه عدالت جزء صفات بارى تعالى است و لذا اصل مستقلى نيست . زيرا اگر عدل را از صفات ذات جدا بدانيم و اصل قرار دهيم ، بايد ديگر صفات ذات را جدا كرده و اصل نمائيم . 🔸 👇
🔸 👇 👌احسائى در تلقى از امامان به غلو روى آورده كه : ائمه مظاهر پروردگارند. تكيه او بر ركن رابع مقابله شيخ احمد با فقهاء شريعت بود كه مدعى نيابت عامه امام را داشتند و از اين راه سيادت خود را حفظ مى كردند و عوارض اقتصادى آن بسيار تعيين كننده بود. ركن رابع به سيادت معنوى علماء اماميه و منافع اقتصادى آنان ضربه مى نواخت . هر چند كه معنا و مفهوم روشن و قابل قبولى از ركن رابع نداشت ، شيخ احمد توانست در برابر ادعاى فقهاء اماميه كه در دوره غيبت كبرى نيابت عامه امام را دارند، ركن رابع را علم كند و استمرار آن را در فرقه شيخيه بداند. شيخ احمد معتقد بود كه امام دوازدهم در جسد هور قليائى است ؛ لذا احتمالا در هنگام ظهور در اوليه اش نباشد و در قالب شخص ديگرى ظاهر شود. اين تلقى را منابع مخالف شيخيه به وى نسبت مى دهند. محققان اين تلقى را راه يافته از تعاليم نهضت فكرى - سياسى (مشعشعيان ) عصر صفوى مى دانند. عقايد منسوب به (مشعشعيان ) در منابع صفوى آمده و اثر مستقل و بى طرفى وجود ندارد. 📚تاریخ ادیان و مذاهب جهان ، مبلغی ، ج 3 فرقه شیخیه 🔰چنان که گفته شد شیخیه در مورد اهل بیت علیهم السلام غلو کردند و برای آن بزرگواران قائل به ربوبیت شدند ، تمام صفات خداوند را به ائمه نسبت دادند و مصداق آن را امامان بزرگوار می دانند و می گویند تمام ضمیرهایی که در قرآن ذکر شده به ائمه اطهار باز میگردد نه ، لذا علمای بزرگ اسلام حکم به تکفیر و غلو آنان دادند . 📚شبهات مهدویت ، عصیری ج 1 ص 136 🔸در رابطه با نقد عقائد این فرقه ، عقائدی چون نیابت خاصه در عصر غیبت ، خالق بودن امامان ، غلو در شان آنها ، معاد جسمانی ، معراج پیامبر ، تاویل و تفسیر به رای قرآن ،اخباری گری و عدم توجه به عقل ، و ... پاسخ های گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6295 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7627 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4799 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6512 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5555 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4784 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3284 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3454
👌پاسخ را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1865 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866
🤔 ❔عدم ارائه ادله معتبر بر اثبات روز در قرآن ❗️قسم خوردن بر ابر و باد و کشتی، قوی ترین دلیل قرآن بر وجود روز قیامت می‌باشد؛ در سوره چنین آمده است : : وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا ﴿۱﴾فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا ﴿۲﴾فَالْجَارِيَاتِ يُسْرًا ﴿۳﴾فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا ﴿۴﴾إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ ﴿۵﴾وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ ﴿۶﴾ : قسم به بادهایی كه ابرها را به حركت در می آورند. قسم به ابرهای سنگین. و سپس سوگند به كشتی‌هایی كه به آسانی به حركت در می‌آيند. و قسم به فرشتگانی كه كارها را تقسيم ميكنند كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است وقطعاً روز جزا واقع خواهد شد. ⚡️آیا با چنین سوگندهایی قیامت اثبات می شود؟ اگر کسی امروزه به جای استدلال منطقی بر شما، قسم به هواپیما و اتومبیل بخورد، آیا شما او را بی‌منطق و دروغگو نمی خوانید ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن برای اثبات قیامت دلائل محکم و قاطعی ارائه می دهد و می فرماید ؛ « آيا گمان كرده ايد كه ما شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما بازگشت نخواهيد كرد » ( مومنون 115 ) 👌و می فرماید ؛ ❕« و ما آسمان و زمين و آنچه ميان آن دو است، جز به نيافريديم، و ساعت موعود (قيامت) قطعاً فرا خواهد رسيد. » ( حجر 85) 👌و می فرماید ؛ «آيا انسان گمان مى كند بيهوده و بى هدف رها مى شود؟ ... آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟! » ( قیامت 36 _ 40) ❕این بیانات اشاره به برهان حکمت در اثبات معاد است به این بیان که يك مطالعه اجمالى در وضع هستى نشان مى دهد كه همه چيز بر اساس هدف و حكمت و نظم و برنامه اى آفريده شده است. حال اگر نظرى به زندگى انسان بيفكنيم و چنين فرض كنيم كه «مرگ» براى او پايان همه چيز است، چند روز در اين دنيا با هزاران زحمت و مشكل زندگى كردن، و مقاديرى غذا و آب خوردن و نوشيدن، و بعد براى هميشه از هستى چشم پوشيدن، مسلّماً چنين چيزى نمى تواند هدف آفرينش انسان بوده باشد، و به اين ترتيب خلقت او عبث و بيهوده و بى محتوى خواهد بود. این چيزى است كه با خداوند حكيم هرگز سازگار نيست و همین معنا در آیات فوق منعکس شده است . 👌و در بیان دیگری می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد » ( قلم 35_36) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى را كه ايمان آورده اند و عمل صالح را انجام داده اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون » ( ص 28) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام دادهاند قرار مى دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى كنند- و خداوند آسمانها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21_22) ❕این تعابیر اشاره به برهان عدالت در اثبات معاد و قیامت است به این توضیح که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مىكند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسانها استثناء با دقيقترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ناميم. 📚پیام قرآن ج 5 ص 202 🔸 👇
👇 🔸خداوند به این مقدار هم برای اثبات معاد بسنده نکرده است و در تعابیری برای اثبات معاد از قسم استفاده کرده است و می فرماید ؛ « سوگند به بادهايى كه ابرها را به حركت در مى آورند (و گرد و غبار و بذرهاى گياهان را). و سپس سوگند به ابرهايى كه بار سنگينى (از باران) با خود حمل مى كنند. و سپس سوگند به كشتيهايى كه به آسانى به حركت در مى آيند. و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى كنند. (آرى سوگند به همه اينها) كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا است.- و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى است. » ( ذاریات 1_6) 👌در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که یکی از حکمت های قسم های خداوند بیان اهمیت مورد بحث است . اگر خداوند بخواهد اهمیت فوق العاده برخی از مسائل مانند معاد را بیان کند آن را همراه با سوگند می کند. واین خود یک نوع فصاحت و بلاغت در کلام است که گوینده علاوه بر بیان وجوب یک مطلب درجه اهمیت آن را نیز با قسم به مخاطب خود می کند ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1867 👌و از سوی دیگر سوگندهايى كه در آغاز اين سوره آمده پيوند و تناسب روشنى با نتيجه اين قسمها و دارد، چرا كه حركت ابرها و نزول بارانها و در نتيجه زنده شدن زمينهاى مرده، خود صحنه اى از قيامت و را در اين دنيا نشان مى دهد و روشن است که وعده هاى الهى از جمله وعده به معاد و قیامت ، همه صادق است، چرا كه خلف وعده يا ناشى از جهل است، يا عجز . جهلى كه باعث تغيير فكر وعده دهنده مى شود، و عجزى كه او را از وفاى به وعده باز مى دارد، اما خداوند عالم و قادر وعده هايش تخلف ناپذير است. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 311 👌اما این که شبهه افکن در مورد چرایی قسم خداوند به بادها و ابرها و کشتی اظهار کرده است ، مساله ای است که پاسخ روشنی دارد و ما در گذشته مفصلا پیرامون آن بحث کرده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را در این رابطه مطالعه فرمایید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1868 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1870
💠پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ ✔️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1871
🤔 ❔اخیرا هر خطبه ای از خطبای مولوی های اهل سنت را می شنویم می گویند در کتاب دین و زندگی مدرسه به ابوهریره پیامبر توهین شده و او دروغگو خوانده شده است ❗️لطفا توضیح دهید که آیا این فرد دروغگو بوده است ❕❕ 💠💠 👌ابوهریره از کسانی است که اهل سنت بسیار او را تکریم می کنند ، و روایات او را دربست می پذیرند ، در حدود یک هفتم روایات صحاح سته اهل سنت از اوست و ابن حجر عسقلانی روایات او را 5734 حدیث نقل می کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕این در حالی است که او تنها سه سال حضور پیامبر را درک کرده است ؛ 📚صحیح بخاری ج 5 ص 145 ❔چگونه می توان پذیرفت کسی که فقط سه سال محضر پیامبر را درک کرده است این همه حدیث از پیامبر نقل کند در حالی که احادیث نقل شده اهل سنت از علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان از 1114 حدیث سرایت نمی کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕لذا امام علیه السلام فرمود ؛ « سه تن بودند که پیوسته بر پیامبر دروغ می بستند که آنان ابوهریره و انس بن مالک و زن بودند » 📚الخصال ج1 ص190 🔸طبق نقل اهل سنت ، عایشه بود که ابوهریره به پیامبر گرامی دروغ می بست ، آنان از عایشه نقل می کنند که می گوید ؛ « روزی ابوهریره کنار حجره ام نشست و مرتب از پیامبر حدیث نقل می کرد ، من در حال نماز بودم ، او قبل از پایان نمازم رفت و اگر او را می یافتم در رد او می گفتم که رسول خدا مثل شما این قدر حدیث نمی کرد » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1940 _ سنن ابی داود ج 3 ص 320 👌مردم هم پی به کذب و دروغگویی او برده بودند چرا که خود ابوهریره می گفت که مردم معتقدند که من بر رسول خدا دروغ می بندم و احادیث جعلی نقل می کنم ؛ « یقول الناس اکثر ابوهریره _ انکم ان اباهریره یکثر الحدیث عن رسول الله » 📚 صحیح بخاری ج 2 ص 85_ صحیح مسلم ج 4 ص 1939 ❕بخاری می نویسد ؛ « چون ابوهریره روایتی از رسول خدا نقل کرد مردم به او گفتند که آیا این حدیث را از رسول خدا شنیدی یا خیر ؟ ابوهریره گفت نه این از ابوهریره بود ( که به دروغ به پیامبر نسبت دادم )» 📚صحیح بخاری ج 7 ص 81 👌و مطابق برخی نقل ها ابن عمر هم تصریح به کذب و جعل احادیث توسط می کرد ؛ 📚صحیح مسلم ج 3 ص 1203 ❕این ملعون کسی بود که علی علیه السلام را متهم به عثمان می کرد ؛ 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 4 ص 67 🔹و چون معاویه به عراق آمد در حضور او و در جمع مسلمین به علی علیه السلام نمود و معاویه نیز به پاداش این بی حیایی او را والی مدینه گردانید ؛ 📚شرح نهج البلاغه ، حمیدی ، ج 1 ص 358 ❕ابوجعفر اسکافی استاد ابن ابی الحدید می گفت ؛ « ابوهریره نزد استادان ما نا خالص و روایات او ناپسند است ، عمر به خاطر جعل روایت او را با می زد » 📚شرح نهج البلاغه ، معتزلی ، ج 4 ص 67 ❕از علی علیه السلام نقل می کنند که می فرمود ؛ « دروغگوترین مردم بر رسول خدا ( که اکنون زنده اند ) دوسی است » 📚همان مدرک ص 68 👌ابوحنیفه هم به احادیث او عمل نمی کرد و می گفت تمام صحابه پیامبر عادل بودند جز ابوهریره و چند نفر دیگر ؛ 📚قاموس الرجال ج 6 ص 234 ❕بسیاری از روایات دروغین در مورد دیدن خداوند و جسمانیت او و نسبت های دروغین که در کتب اهل سنت به پیامبر داده شده است از اوست و علامه شرف الدین کتابی مستقل با نام « ابوهریره » در مورد روایات دروغ او نوشت . ❕( جهت آگاهی بیشتر در مورد شخصیت ابوهریره دو کتاب « سوالات ما »، حسین تهرانی ص 429 به بعد و « پژوهشی در صحاح سته » ج 7 ( اصحاب در صحاح سته ،حسین طیبیان ،ص 89 به بعد را مطالعه فرمایید که ما مطالب فوق را از ابن دو کتاب کردیم .) 👌آری ما اگر ابوهریره را دروغگو و کذاب می دانیم بر اساس منابع خود اهل سنت است و شایسته است که آنان نیز را کنار بگذارند و بر اساس این نقل پیامبر گرامی که فرمود ؛ « نشانه منافق دروغگویی است » 📚صحیح مسلم ج 1 ص 78 👌حکم به منافق و دروغگو بودن ابوهریره دهند و دفاع دروغین از این شخصیت پلید نکنند و گرد و خاک بی اساس در دفاع از او و هجمه به شیعه به خاطر نقل روایات خود اهل سنت در مورد ابوهریره نکنند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ شبهات تکراری کانال معاند در مورد « شق القمر » را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1874
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1876
🤔 ❔لطفا به متن زیر پاسخ دهید ❗️❗️ ❕پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا، لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلَا بِالنَّصَارَى » (كسي كه خود را شبيه غير ما كند، از ما نيست. خودتان را شبيه به يهود و نصارا نكنيد). اين حديث حسن است كه ترمذي و... روايت كرده‌اند. 👈در اسلام جشنی به اسم تولد گرفتن (جشن میلاد) نیست و حرام است زیرا از عادات و تقالید یهود و نصاری است، ترمذي (2695) و طبراني در الاوسط(7/238-7380) و آلباني در سلسله الصحيحه (2194) و صحيح ترمذي حسن دانسته است. پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « وَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»: ( و هر كس مشابه قومي باشد از همان‌ها است). احمد(2/50،92)، و ابن ابي شيبه در (مصنف) (19401)‌، و عبد بن حميد در «مسند» (848)، و طبراني در «مسندشاميين (216)، و بيهقي در «الشعب»‌(1199). والله اعلم _مرادزهی خاشی_ زاهدان 💠💠 👌براستی انسان تعجب می کند از چنین کسانی که مدعیان علم و دانش و آگاهی هستند و چنین بی اساسی را ترویج می کنند . ❕حرمت تشبه به یهود و نصاری در جایی است که ما برای انجام فعلی هیچ گونه رجحان عقلی و قرآنی و روایی نداشته باشیم و تنها به دلیل شباهت به کفار آن کار را انجام دهیم ، در حالی که میلاد پیامبر گرامی مستند به آیات قرآن و سنت صحیحه پیامبر گرامی و بر اساس حکم محکم عقلی است که ما در گذشته مفصلا حول این موضوع بحث کرده ایم و استحباب جشن میلاد گرفتن برای پیامبر گرامی را ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879_ 👌بد نیست آقای مرادزهی کمی از استادش محمد عمر که از او تعبیر به فقیه می کنند یاد بگیرد ، آنجا که چنین می گوید ؛ « جلسه برای برگزاری ( جشن ) ولادت پیامبر فی نفسه جایز و خوب و مندوب ( و ) است » 📚فتاوی منبع العلوم کوه ون ، محمد عمر سربازی ج 1 ص 365 🔸و خوب است که این مدعی علم و دانش سخن استادش عبد الحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان را خود قرار دهد که در برابر این سوال چنین می گوید ؛ «چه مي فرمايند علماي دين در مسئله ذيل: آيا در ايام ولادت نبي مکرم اسلام کارهايي چون توزيع شيريني، سخنراني و جشن و سرور جايز است؟ و اکنون در بعضي مناط اين کار را ميکنند. چون خود نبي مکرم اسلام فرمودند: نوآوري در دين بدعت است آيا اين جزو بدعت محسوب مي شود؟ و اگر جايز نباشد و کسي آنها را جايز قرار دهد چه حکمي دارد؟ ❕الجواب باسم ملهم الصواب ؛ 👌اگر به اين نيت جلسه منعقد مي کنند که در آن جلسه، سيرت آن حضرت بيان شود و ترغيب به اتباع آن حضرت بوده و افرادي را که از حقيقت اسلام خبر ندارند در جلسه دعوت مي کنند تا از طيبه آن حضرت با خبر شوند؛ با توجه به اين تفاصيل، انعقاد چنين جلسه اي مستحب و موجب اجر و ثواب است دارالافتاء حوزه علميه دارالعلوم زاهدان 📚محمود الفتاوي ج 4 ص 335 ، تحت نظر مولوی عبد الحمید 👌بر این اساس دیار بکری و از علمای اهل سنت می نویسند ؛ «مسلمین پیوسته از زمان های گذشته در ماه میلاد پیامبر به جشن و سرور می پرداختند و دیگران را اطعام می کردند و در شب های آن صدقه می دادند و پیوسته سرور و شادی می کردند» 📚تاریخ الخمیس ج1 ص323 _ المواهب اللدنیه ج1 ص148 🔸شیخ مفید نیز می نویسد ؛ «روز هفدهم ربیع الاول سالروز تولد پیامبر اسلام است و صالحان آل محمد از زمان های گذشته پیوسته این روز را تعظیم کرده و حقش را می شناختند و حرمت پیامبر را در این روز رعایت می کردند و این روز را می گرفتند و از امامان روایت شده است که هر روزه این روز برابری می کند با روزه یک سال» 📚مسار الشیعه ص65 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🌸فرا رسیدن میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط ؛ 1⃣آیا پیامبر برای خودش جشن تولد می گرفت❕اگر می گرفت کجاست و اگر نمی گرفت چرا ما برای ایشان جشن تولد می گیریم آیا این بدعت در دین نیست❓کاری را که پیامبر انجام نمی داد چرا ما انجام دهیم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674 2⃣آیا آنچه دگر اندیشان می گویند درست است که خرافات مسلمین است که می گویند در زمان تولد پیامبر اسلام ایوان فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و آتشکده خاموش شد .این ها منبع ندارند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1881 3⃣من اهل سنت هستم ، شیعه بر اساس چه مستنداتی می گوید که تولد پیامبر اسلام در روز ربیع الاول بوده است در حالی که اهل سنت و جماعت می گویند در روز ربیع الاول بوده است ❗️چرا شما از اجماع مسلمین در این مساله جدا شدید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1882
🤔 ❔کتاب معراج السعاده کتابی است که همه طلبه ها در بدو ورود به حوزه آن را می خوانند ، اما متاسفانه مولف آن مانند اهل سنت اعتقاد به خلفا دارد و در چندین جا آن را مطرح می کند ❗️پاسخ شما چیست ❕❕ 💠💠 👌علامه ملا احمد نراقی مولف کتاب معراج السعاده از مفاخر علمی و دانشمندان بزرگ بوده است که در مورد او گفته شده است ؛ « او عالمی بزرگ و فقیه با تقوا و مصنفی جلیل بوده است که جامع همه کمالات و متبحر در علوم تلقی می شده است ...» 📚فهرس التراث ج2 ص126 ❕ایشان در مورد تعبیر خلفاء راشدین می نویسد ؛ « ( امام جماعت باید توجه کند ) که در جای رسول خدا و او می ایستد و نیابت ایشان را می کند » 📚معراج السعاده ص865 👌منظور ایشان از خلفای راشدین ، امامان اهل بیت علیهم السلام است که به حق خلفای هدایت کننده و هدایت شده پس از بودند . ❕همان هایی که طبق نقل علمای اهل سنت پیامبر گرامی در مورد آنان فرمود ؛ « بر شما باد به پیروی کردن از سنت من و سنت که هدایت کننده و هدایت شده هستند .» 📚سنن ترمذی ج4 ص469 📚سنن ابی داود ج4 ص1974 📚سنن ابن ماجه ج1 ص71 👌اگر چه اهل سنت می خواهند خلفاء راشدین در روایت را به خلفای سه گانه خودشان تطبیق دهند ، اما پیامبر گرامی جلوی این تفسیر به رای آنان را گرفته است و خلفاء راشدین را با تعابیر مختلفی معرفی کرده است و به امت فهمانده است که آنان همان اهل بیت هستند . 👌در حدیث ثقلین آنها را چنین معرفی می کند ؛ ❕«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و اهل بیتم» 📚سنن ترمذی ج5 ص329 📚مسند احمد ج5 ص182 📚مستدرک حاکم ج3 ص148 👌و در حدیث چنین معرفی می کند ؛ «مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود» 📚مستدرک حاکم ج2 ص343 📚مجمع الزوائد ج9 ص168 📚کنزالعمال ج6 ص216 👌و در حدیث چنین معرفی می کند ؛ ❕«ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند» 📚مستدرک حاکم ج3 ص149 📚الجامع الصغیر ج2 ص189 📚کنزالعمال ج6 ص116 ❕آنگاه به صورت می فرماید ؛ « این امر منقضی نمی شود تا آنکه خلیفه در میان آن بگذرند ، همه آنان از قریش هستند » 📚صحیح مسلم ، ج6 ص3 👌و می فرماید ؛ « برای این امت دوازده قیم و است که خواری مردم به آنها ضرر نمی زند » 📚المعجم الکبیر ج2 ص196 ❕بنابراین روشن می شود که منظور از خلفاء راشدین ، همان اهل بیت پیامبر گرامی هستند که تعداد آنها دوازده نفر است و بقای آنها سبب بقای اسلام می باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔فلسفه میت چیست ❗️❗️آیا راست است که بعد از دفن میت و خاکسپاری هم تلقین کردن مستحب است ❕❕ 💠💠 👌استحباب تلقین میت به توحید و نبوت و امامت و ولایت ائمه علیهم السلام با ذکر نامشان در روایات معتبر وارد شده است و محل فقها می باشد . ❕کیفیت آن به این گونه است که پس از گذاشتن میت در قبر ، ولی میت یا نایب او داخل قبر شده و با دست راست چانه میت و با دست چپ بازوی چپ او را گرفته و به شدت تکان می دهد ، سپس دهان او را به گوش او نزدیک کرده و او را تلقین می دهد . 📚وسائل الشیعه ج3 ص173 باب 20 ❕فلسفه تلقین دادن میت روشن است ، از آنجایی که روح در بدو ورود به عالم با یک عالم ناشناخته و جدید رو به رو است ، در یک وحشت و ترس و ابهام عجیبی قرار دارد ، ممکن است روح او در این تحول بزرگ در تذکر و یاد آوری عقاید خود و در اثبات آن گرفتار لغزش و تزلزل شود به گونه ای که حتی نام خود را نیز فراموش کند ، برای برطرف شدن این فراموشی و اضطراب در مقام پاسخ دهی و آزمون برزخی مستحب است که برای میت تلقین خوانده شود تا عقاید و را به خاطر آورد ، زیرا بر اساس روایات ، روح برزخی با بدن مادی و دنیوی اش در ارتباط است و تلقین جسد میت موجب تنبه روح او می گردد. ❕پس از دفن میت و خاکسپاری نیز ، دو مرتبه میت مستحب است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند » 📚التهذیب ج1 ص321 📚الکافی ج3 ص201 👌و فرمود ؛ « با تلقین دو مرتبه پس از دفن ، میت از پاسخگویی به سوالات نکیر و منکر بر می آید » 📚وسائل الشیعه ج3 ص202 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را دهند » 📚تاریخ قم ص278 📚بحار الانوار ج60 ص216 👌و فرمود ؛ « اهل قم انصار و قائم هستند » 📚بحار الانوار ج57 ص219 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم » 📚الغیبه نعمانی ص273 📚بحار الانوار ج52 ص243 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند » 📚الاختصاص ص325 📚دلائل الامامه ص459 👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « گروه هایی از و قبیله هایی از با مهدی الفت می گیرند » 📚کنزالعمال ج14 ص591 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه اند » 📚الکافی ج1 ص370 ❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔با توجه به روایات در دین اسلام شما باید در دنیا بلا و مصیبت و گرفتاری تحمل کنید تا عزیز خدا باشید مگر خدا ارحم نیست پس بلا برای چه چرا اسلام دینی دنیا گریز است که قصد دارد دنیای انسان را تباه کند چرا دینی غم انگیز است چرا برای مومنین وعده پاداش یا حداقل آسایش در دنیا را نداده است و با مومنین اینگونه خشن برخورد می کند ❗️❗️ 💠💠 👌چگونه می توان گفت که اسلام به دنیای مومنین توجهی ندارد و دنیایی پر از بلا و مصیبت را برای آنها ترسیم می کند در حالی که نعمت های دنیوی را از بزرگترین نعمت های معرفی می کند . 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « دو نعمت دینوی است که مردم به آن توجه ندارند و شکر آن را به جا نمی آورند و آن دو امنیت و سلامتی است » 📚الخصال ج1 ص19 👌و فرمود ؛ « دو خصلت است که بسیاری از مردم آن دو شده اند و توجه به بزرگی آن ندارند که آن دو صحت و سلامتی و فراغ و آسایش دنیوی است » 📚همان مدرک 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پنج نعمت است که هر کس یکی از آنها را از دست دهد ،دارای زندگی ناقص و قلبی مشغول می شود ، اول آن ها صحت بدن است و دوم امنیت است و سوم وسعت رزق است و چهارم انیسی همدل که همسر و فرزند صالح است و پنج فراغ و آسایش است » 📚بحار الانوار ج78 ص171 👌و فرمود ؛ « صحت و سلامتی است که شکر آن را نمی توان به جا آورد » 📚امالی صدوق ص138 👌 پیامبر گرامی فرمود ؛ « به جای بلا از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهید » 📚معانی الاخبار ص230 👌و فرمود ؛ « حسنه دنیا صحت و است و حسنه آخرت مغفرت و رحمت » 📚بحار الانوار ج78 ص174 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « از خزائن رحمت الهی چیزهایی را بطلب که کسی جز خدا قادر به اعطای آن نیست مانند فزونی عمر و سلامتی تن و وسعت رزق » 📚نهج البلاغه نامه 31 👌بنابراین می بینیم که اسلام دنیای پر نعمت و خالی از مصیبت و گرفتاری را از جمله نعمت های بزرگ الهی می داند که بندگان توانایی شکر آن را ندارند . ❕البته توجه به این نکته لازم است که در مواردی ، آسایش و رفاه دنیوی سبب و سرکشی بعضی از بندگان بی ظرفیت می شود ، اگر بلاها و مصیبت ها در زندگی این دسته از بندگان نباشد ، به تدریج ممکن است حق و حقیقت و آخرت و پرودگار را فراموش کنند و غرق در لذات و نعمات دنیوی شوند ، خداوند به واسطه رحمتش آنها را در دنیا گرفتار می کند و در برابر صبر بر آن گرفتاری به آن ها پاداش می دهد ، تا از مسیر صلاح منحرف نشوند چنان که می فرماید ؛ « ما شما را با بدیها و نیکی ها آزمایش می کنیم » 🔶انبیاء 35 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « منظور از نیکی ها تندرستی و عافیت است و منظور از بدی ها بیماری و است » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج3 ص819 👌در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛ « بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و مسکنت و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم » 📚الکافی ج2 ص60 ❕البته خداوند پیامبران و امامان و مومنین را نیز در دنیا گرفتار می کند بدون آن که از آنان کم ظرفیتی یا گناهی مشاهده کند ، و در برابر آن مصائب به آنها پاداش می دهد ، بدان جهت آنان را گرفتار می کند تا آنان در صبر و و شکر بر مصائب الگو برای سایر مصیبت زدگان باشند و مصیبت زدگان با مشاهده مصائب آنها ، مصیبت خود را بزرگ قلمداد نکنند و بر آن پیشه سازند . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار مصیبت نشدند » 📚وسائل الشیعه ج3 ص267 ❕برخی از مصائب و گرفتاری های افراد نیز در دنیا ناشی از است که سبب می شود نعمت های الهی از آنها دور شود و آنان گرفتار و مصیبت زده شوند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد » 📚امالی صدوق ص294 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا راست است که پیامبر فرموده است اگر زن و الاغ و سگ در مقابل نماز گزار رد شوند نماز او باطل است ❕آیا این به زن نیست که او را همسطح سگ و الاغ قرار داده است ❕❕ 💠💠 👌روایتی در منابع اهل سنت به نقل از عایشه آمده است که او نقل می کند ؛ « سگ و الاغ و زن نماز را باطل می کنند در صورتی که در نماز گزار قرار گیرند » 📚صحیح مسلم ج1 ص366 👌این روایت در منابع اهل سنت آمده است و از نظر ما مردود است . ❕راوی آن است که متهم به کذب و دروغگویی است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سه تن بودند که پیوسته بر پیامبر دروغ می بستند که آنان ابوهریره و انس بن مالک و زن بودند » 📚الخصال ج1 ص190 👌علامه مجلسی تصریح می کند که منظور از زنی که بر پیامبر دروغ می بست است . 📚بحار الانوار ج2 ص217 ❕در روایات ما آمده است در هر صورت قرار گرفتن زن در مقابل یا پشت سر یا جنب نماز گزار سبب بطلان نماز او نمی شود ، مگر در صورتی که زن در حال نماز خواندن باشد و فاصله با مرد را رعایت نکرده باشد . 📚وسایل الشیعه ج5 ص121 باب 4 ❕از امام صادق علیه السلام سوال شد در صورتی که مرد نماز بخواند و در مقابل او زنی باشد آیا نماز او باطل می شود ؟ 👌امام فرمود؛ « در صورتی که زن نشسته یا ایستاده یا خوابیده در مقابل او باشد و نماز نخواند ، بی اشکال است » 📚التهذیب ج2 ص231 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا در روایات آمده است که تهران در آخر الزمان خانه می شود ❗️آیا منظور از منطقه زوراء که در روایات آمده است است ❕❕ 💠💠 👌در روایاتی که از طریق اهل سنت و تشیع نقل شده است ، اوصافی برای منطقه بیان شده است . ❕از پیامبر گرامی نقل است که فرمود ؛ « حادثه ای در زوراء روی می دهد ، زوراء شهری در ، میان چند رود که بدترین خلق خدا و گردنکشان امتم در آنجا ساکن هستند ، و با چهار گونه عذاب کوبیده می شوند ، با شمشیر و فرو شدن در زمین و پرتاب سنگ و مسخ شدن ...سفیانی لشکری روانه عراق می کند و در زوراء صد هزار نفر را می کشد و به سوی کوفه سرازیر می شود ... » 📚السنن الوارده فی الفتن ص268 👌در نقل دیگری علیه السلام فرمود ؛ « شهری به نام زوراء میان دجله و دجیل و فرات ساخته می شود ( که بسیار مجلل است )» 📚کفایه الاثر ص 213 👌و فرمود ؛ « وای بر مصر ، وای بر زوراء و وای بر کوفه ( همه را سفیانی می کشد )» 📚الملاحم و الفتن ص266 ❕ابن می نویسد ؛ «به جانب شرقی شهر بغداد زوراء گویند و به علت انحراف قبله‌اش به این اسم نامیده شده است ، زوراء، نام دجله بغداد است» 📚لسان العرب ج4 ص339 ❕بنابراین هرگاه کلمه زوراء در روایتی به صورت مطلق و بدون استعمال شده باشد ، به منطقه بغداد حمل میشود ، مگر در صورتی که قرینه باشد که منظور منطقه دیگری است . ❕ در روایتی ، محل فتنه و فساد معرفی شده است و منظور از منطقه زوراء ، تهران بیان شده است . 👌امام صادق علیه السلام به می گوید ؛ ❔تو میدانی که زوراء کجاست و در کجا واقع شده؟ مفضل می گوید خدا و حجتش داناتر هستند . ❕امام فرمود ؛بدان ای مفضل که در حوالی ری کوهی سیاه است ، در دامنه آن شهری ساخته می شود که نامیده می شود و آن دار الزوراء است ،که قصرهای آن مانند قصرهای بهشت است ، و زنان آن همانند حورالعین میباشند و بدان ای مفضل انها(زنان) ملبس می شوند به لباس ، خود را به شکل مستکبران تزیین می کنند، بر زینها سوار می شوند ،و برای همسران خود تمکین نمی کنند و درامد شوهرانشان آنها را کفاف نمی دهد ،پس از آنها طلب طلاق می کنند و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا می کنند و مردان خود را به شبیه زنان و زنان خود را به شبیه مردان درمیاورند و تو اگر می خواهی دینت را حفظ کنی پس در این شهر ساکن نشو و در آنجا خانه نگیر زیرا که انجا محل فتنه میباشد. و از انجا به سمت فرار کن » 📚مستدرک سفینه البحار ج4 ص270 👌ما اگر چه منکر ناهنجاری های شهر نیستیم ، اما روایت مذکور بدون سند و مرسل به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است ، لذا از نظر سندی ضعیف و غیر قابل استناد است . ❕فقیه بزرگوار مکارم در مقام بیان عقاید شیعه چنین عرضه می دارد ؛ 🔶️« عقیده ما در باره روایات اهل بیت ؛ ❕تکرار این موضوع را ضروری می دانیم که هر حدیثی که در یکی از منابع معروف یا سایر منابع معتبر وجود داشته باشد به این معنی نیست که آن حدیث به خصوص معتبر باشد ، بلکه هر حدیثی سندی دارد که باید هر یک از رجال سند آن جدا گانه مورد بررسی قرار گیرد هر گاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند آن حدیث به عنوان یک حدیث صحیح پذیرفته می شود در غیر این صورت ان حدیث مشکوک یا ضعیف است» 📚اعتقاد ما ، ص119 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از کسانی که مانند بهایی فکر می کند منکر خاتمیت پیامبر اسلام است و می گوید در خود قران ایاتی است که اشاره به امدن رسولانی پس از حضرت محمد است سوره اعراف ایه 35 و یا می گوید در قران بیان شده که سنت خدا فرستادن رسول است و در این سنت تغییر و تحولی رخ نمیدهد ❔پس چگونه می گویید ختم نبوت شده است ❕❕یا می گوید در قران ایاتی است که میگوید الله "" خود رو بر هر کس بخواهد نازل میکند. حکمت هم از نتایج و وسایل نبوت است و می گوید از منظر عقلانی اخرین بودن نبی مخالف فیض لاحد الله است. اگر بگویید محمد اخرین نبی است در این صورت نه باید قائل به حجت بودن ائمه بشوید و نه قائل به فیض لاحد الله ❗️ 💠💠 👌جهت دیدن ادله قطعی قرآنی و روایی خاتمیت پیامبر گرامی اسلام دو نمایه زیر را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9295 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5463 👌اما پاسخ از اشکال مطرح شده ؛ ❕گروهى از دين سازان عصر ما براى اينكه راه را براى ادعاهاى خود در زمينه نبوّت هموار كنند، چاره اى نديدند جز اينكه نخست به سراغ خاتميت بروند و اين مسأله را كه از بديهيات و ضروريات مسلمين است زيرا سؤال ببرند، و همان گونه كه روش بيماردلان است به بعضى از آياتى كه آن را قابل تحريف و تطبيق بر مقصود خود يافته اند رفته و براى نفى خاتميت به آن متشبث شده اند. 🔸مى گويند: آيه 35 سوره اعراف نشان مى دهد كه امكان ظهور انبياى ديگرى در آينده منتفى نيست؛ زيرا مى فرمايد: يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنْ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ: «اى فرزندان آدم! اگر پيامبرانى از خود شما به سراغتان بيايند كه آيات مرا براى شما بازگو كنند، (از آنها پيروى كنيد؛) كسانى كه پرهيزگارى پيشه كنند و عمل صالح انجام دهند، نه ترسى بر آنها است و نه اندوهگين مى شوند». 🔹آنها مى گويند، اين آيه با توجه به جمله هاى «يَأْتِيَنّكُمْ» و «يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ» كه فعل مضارع هستند، نشان مى دهد كه امكان دارد در آينده پيامبران ديگرى نيز مبعوث شوند، و در اين صورت پيروى از آنان لازم است. 👌اما با توجه به يك نكته، پاسخ اين سخن است و آن اينكه: اگر به ما قبل اين آيات مراجعه كنيم و آيات 11 تا 34 اين سوره را مورد بررسى قرار دهيم مىبينيم كل اين مباحث درباره آفرينش آدم از خاك و سپس دستور دادن به فرشتگان براى سجده به آدم و سپس سكونت او در بهشت و رانده شدن او و همسرش از بهشت به خاطر ترك اولائى كه انجام دادند و آمدن آنها به روى زمين و دستورات خدا به عموم فرزندان آدم عليه السلام است. ❕به تعبير ديگر مخاطب در اين آيات مسلمانان نيستند؛ بلكه مجموعه جامعه انسانى و تمامى فرزندان آدمند و شك نيست كه براى مجموعه فرزندان آدم پيامبران و رسولان زيادى آمده اند كه نام گروهى از آنها در قرآن مجيد آمده و نام بسيارى در كتب تواريخ ثبت است. 👌ولى آنها كه خواسته اند از اين آيه براى مقاصد خود بهره گيرى نموده، خاتميت را انكار كنند و راه را براى مدعيّان دروغين نبوت هموار سازند، رابطه آيه را به كلّى از گذشته آن بريده و آن را به صورت خطابى براى مسلمين ذكر كرده اند و نتيجه گرفته اند كه مسلمانان بايد در انتظار پيامبران ديگرى باشند. ❕قابل توجه اينكه: خطاب «يا بَنى آدَمَ» چند بار قبل از آيه مورد بحث در همين سلسله از آيات تكرار شده است. آيات 26 و 27 و 31 كه آيه 26 بلافاصله بعد از داستان هبوط آدم به زمين است و آيه 27 بلافاصله به دنبال آن است، سپس آيه 31 آمده و در چهارمين مرحله آيه مورد بحث قرار گرفته. 👌همچنين اين نكته جالب است كه: خطاب «يا بَنى آدَمَ» در هيچ آيه اى از قرآن جز اين چهار آيه ديده نمى شود و خطاب مسلمانان معمولًا به «يا ايُهَا الَذينَ آمَنُوا» مى باشد، كه بيش از هشتاد مورد در قرآن مجيد به همين صورت براى خطاب به مسلمين آمده است و گاه در ضمن يك عمومىتر به عنوان «يا ايُهَا الناسُ» آمده است. 🔸 👇👇
🔸 👇 🔸شاهد ديگر براى اين مدعا اينكه در آيه 38 سوره بقره، همين مضمون را پس از مسأله هبوط آدم عليه السلام به زمين مى خوانيم، مى فرمايد ؛ همگى از آن، فرود آييد! ولى هرگاه هدايتى از طرف من براى شما آمد، كسانى كه از آن پيروى كنند، نه ترسى بر آنهاست، و نه اندوهگين مى شوند». در اينجا آمدن هدايت به همان معناى آمدن رسولان پروردگار است. ❕درست همين مضمون در آيه 123 سوره طه نيز آمده است، و مخصوصاً اين نكته در آن آيه جلب توجه مىكند كه مخاطب در آغاز آدم و حوّا هستند- جمله «اهْبِطا» صورت تثنيه است- ولى در جمله: فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً مخاطب جمع است كه بدون شك فرزندان آدم را نيز شامل مى شود؛ زيرا شيطان هرگز از هدايت الهى بهره نمىگيرد و بنابراين نمىتواند در اين مجموعه جزء مخاطبين باشد. زيرا بعد از خطاب: وَ انَّ عَلَيْكَ لَعْنَتى الى يَوْمِ الدّينِ: «و به يقين لعنت من برتو تا روز قيامت خواهد بود.» ( ص 78)كه در پس لجاجت شديد او صادر شد؛ اميدى به هدايت او باقى نمىگذارد، و معلوم است كه آدم و حوّا دو نفر بيشتر نبودند پس مخاطب، آنها و فرزندان آنها است. (دقت كنيد). 📚پیام قرآن ج 8 ص 458 👌اشکال دوم نیز پاسخ روشنی دارد چرا که سنت و تقدیر خداوند از ابتدای خلقت آدم تا زمان پیامبر خاتم بر ارسال بوده است و این سنت و تقدیر خداوند مطابق خواست خداوند انجام شده و تغییری در صورت نگرفته است . ❕اشکال سوم و چهارم نیز پاسخ روشنی دارد . ختم نبوت به معنای قطع ارتباط با عالم غیب و شدن از فیض الهی نیست زیرا آنچه بعد از ختم نبوت براى هميشه قطع مى شود مسأله وحى براى شريعت تازه و يا تكميل شريعت سابق است نه هر گونه ارتباط با ماوراى جهان طبيعت؛ لذا امامان عليهم السلام با عالم غيب ارتباط دارند و آنان محل رفت و آمد فرشتگان هستند چنان که به این نکته در روایات فراوانی تاکید شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 26 ص 245 باب 5 _ ص351،باب 9 وجلد 25، ص47،باب 3 👌امام علیه السلام فرمود ؛ «خانه های ما محل هبوط ملائکه وجایگاه وحی است وبا دست خود بر چند پشتی زد و فرمود اینها پشتی هایی است که بسیار اتفاق افتاد، ملائکه بر آنها تکیه کرده اند و بسیار شده که نرمی پر وبال آنها اینجا ریخته است » 📚بصائر الدرجات، ج1،ص 90 👌همینطور به امامان ما هم داده شده است بدون آنکه پیامبر و نبی باشند ، دریافت حکمت و دانش تنها اختصاص به انبیاء ندارد و امامان بزرگوار ما حکیمان امت هستند ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 283 باب 17 ❕عبداللَّه بن عباس نقل مى كند كه نزد رسول خدا بودم، درباره على عليه السلام از او سؤال شد فرمود: «دانش و حكمت به ده قسمت تقسيم شده، نه قسمت آن به على عليه السلام داده شده و يك قسمت آن به همه مردم و در آن یک جزء هم با مردم شریک است و آگاهی او به حکمت در همان یک قسمت هم از آنها بیشتر است» 📚شواهد التنزیل ج 1 ص 79 _ کنزالعمال ج 6 ص 154_ 401 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman‌
👌پاسخ این شبهه ملحد را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1883
👌پاسخ این شبهه ملحد در مورد مسطح اعلام شدن زمین در آیات و روایات را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1884