eitaa logo
رنگین کمان 🌈
480 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
43 فایل
کشکول (سیاسی،اجتماعی،دینی،عکس نوشته و...) لینک دعوت کانال ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/929759250C9dcea431bf برآے تبـادلـ و پیشنهادات بہ آیدے زیر مـراجـعـہ ڪنـید💐 @Mf4506 @Sobhan59 👌برداشتن هر گونه مطلبی از کانال جایز است #حَلالاًطَیّباً
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️حکم عقد و ازدواج در ایام محرم و صفر⬛️ 📥پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا در ماه محرم و صفر عقد کردن اشکالی دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، صرف انجام عقد در ایام عزاداری هیچ اشکال شرعی ندارد؛ اما بهتر است در ایام عزا، بصورت مهمانی ساده باشد و از برگزاری مجالس جشن و انجام کار‌هایی که موجب هتک حرمت به این ایام گردد، پرهیز شود.  توضیحات بیشتر:👇👇 خانم ها در ایام عزاداری به خصوص در ماه محرم و صفر سوالاتی از این قبیل زیاد می پرسند: 1⃣ آیا خرید و رفتن به خانه نو در این ایام اشکال دارد؟ 2⃣ خرید لوازم و لباس نو در این ایام اشکال دارد؟ 3⃣ آغاز کار و پروژه جدید در این ایام اشکال دارد؟ و... پاسخ به همه این سوالات یکی است: هیچکدام از این کارهایی که گفته شده، در ایام عزاداری و محرم و صفر حرام نیست. اما اگر اینکارها با برگزاری مراسم جشن و شادی انجام شود به گونه ای که هتک حرمت به این مناسبت‌ها باشد، اشکال دارد. نکته👌👌 بهتر است در روز‌های مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کار‌هایی را که انسان‌ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی‌دهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند. 📚منبع: استفتائات مراجع. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 شیوه غسل کردن هنگام نجس بودن بدن 💠 سوال: اگر هنگام قسمتی از بدن باشد، آیا می توان با یک بار شستن هم بدن را پاک کرد و هم غسل انجام داد؟ ✅ جواب: پیش از آغاز ، بايد تمام بدن پاک باشد اما در ، هر قسمت از بدن که نجس شده اگر پیش از غسلِ همان قسمت، شسته شود کفایت می کند. 🆔 رهبر
🤔❓آیا شخصی که در حال حاضر کرونا دارد یا مشکوک به کرونا است جایز است در مراسم عزاداری شرکت کند؟ ☘️✍️ همه مراجع: جایز نیست. 👌 تبصره: کسی که از بیمارستان مرخص شده ولی همچنان ناقل است نیز همین حکم را دارد.
🌺بسم الله الرحمن الرحیم🌺 💠 نگاه به صورت آرایش شده و زیورآلات محارم بون قصد لذت جایز و با قصد لذت حرام است.🍃 ⛔️ نگاه به صورت آرایش شده نامحرم، حرام است.🔥 🎖پوشاندن زیورآلاتی که در غیر کفین است، واجب است. 🧕 💍در زیورآلات دست (مچ تا نوک انگشت) دو نظر وجود دارد: ✅✍️آیات عظام امام، آقا، بهجت، فاضل و صافی: پوشاندن آنها واجب است.🌺 ✅✍️آیات عظام مکارم، نوری، سیستانی، شبیری، تبریزی: پوشاندن آنها لازم نیست.🌼 ✋کفین: زیورآلاتی که در مچ تا انگشتها میباشند مانند انگشتر و حلقه🌱 🔸غیر کفین: زیورآلاتی که در غیر کفین میباشند مانند دستبند، النگو ، گوشواره و گردنبند و...🌱 👌👌نکته : هر جایی که پوشاندن واجب باشد نگاه کردن نامحرم نیز حرام است.🌾 ✂️اصلاح موی‌های صورت و ابرو جزء آرایش نیست و پوشاندن آن واجب نیست.🍀 👌👌طبق نظر آیت الله صافی: بايد از نامحرم پوشانده شود.🌿 🌼تاتو کردن ابروها مانعي ندارد ولي اگر در نظر عرف زينت محسوب مى‌شود بايد از نامحرم بپوشانند و گرنه لازم نیست.🍃 🤔❓استفاده زنان از كرمهاى ضد آفتاب یا چرب كننده و مرطوب كننده به منظور محافظت از پوست، از موارد آرایش و زینت حساب می‌شود؟ 💠✍️ استفاده از كرم معمولى صورت به طور خفيف آرايش نيست.🌺 🤔❓ آيا بيرون گذاشتن موی سر به مقدار کم اشکال دارد؟ 💠✍️ جايز نيست. 🌼 🤔❓ آیا پوشاندن موی مصنوعی مانند کلاه کیس از نامحرم واجب است؟ 💠✍️ پوشاندن موی مصنوعی مانند کلاه کیس از نامحرم واجب است چون موی مصنوعی یک نوع زینت بحساب می‌آید.🌸 🤔❓در خیابان و محیطهای عمومی برخی زنان حجاب را کامل رعایت نمی‎کنند، و چشم‏مان به آنان مى‏افتد، تكليف چيست؟ 💠✍️ نگاه اتفاقى به آنان حرام نيست؛ ولى بايد از نگاه عمدى و پيوسته‏ اجتناب كرد.🌿 🤔❓آيا نگاه به برجستگى‏هاى بدن زن نامحرم (مانند سينه و پشت) از روى لباس و مانتو جايز است؟ 💠✍️ اگر با قصد لذت باشد و يا بترسد كه به گناه بيفتد، نگاه به اين مواضع جايز نيست.🌼 ‏ 🤔❓آيا زن باید بدن و موى خود را از پسربچه بپوشاند؟ 💠✍️ در مقابل کودک و غیر ممیز لازم نیست ولی در مقابل پسربچه مميزى كه نگاهش به زن، باعث تحريك شهوت او مى‏شود، بپوشاند.🍀 🤔❓آيا نگاه به بدن نامزد خود كه هنوز نامحرم است- ولى محرم شدن قطعى است- جايز است؟ 💠✍️ خير، نامزد نامحرم است و با ساير زنان تفاوتى ندارد. 🌾 📚 توضيح المسائل مراجع، م 2433 تا 2439؛ امام استفتاءات ج 3 بخش حجاب س 32 تا 36 و تحريرالوسيله، ج 2، ( النكاح)، م 27؛ آقا اجوبه س 1221 و 1364 و رساله آموزشی ج 2 درس 76؛ مکارم، استفتائات ج 1 س 801 ، 802 و 817 و ج 2 س 1034، 1036، 1039 و ج 3 س 674 و 681؛ نوری استفتائات ج 1 س484، 542، 900، 1036 و ج 2، س 669، 670 و 681 ؛ بهجت، استفتائات، بخش حجاب و پوشش، از س 646 تا 660 و س 789؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 2، س 788. سيستانى، تعليقات على‏العروة،( الستر) م 1 و استفتاءات بخش حجاب و زینت و نگاه؛ صافی پاسخ به 300 پرسش ج 1 س 230 تا 234 و ج 2 س 253؛ فاضل استفتائات ج 1س 1709 و ج 2 س 1324؛ دفتر مراجع.
بسم الله الرحمن الرحیم 👌 توضیحات : دو تا جمع داریم 1. محصور 2. غیر محصور و دو حالت غیبت از جمع 1. غیبت از یک نفر جمع 2. غیبت از همه‌ی افراد جمع. 🔹 جمع محصور یعنی جمع محدودی که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم است مثل اعضاء یک خانواده. 🔹 جمع غیر محصور یعنی جمع کثیری که همه‎ی افراد آن مشخص و معلوم نیست مثل اهالي يك شهر، طایفه، قوم و یک بازار و یک هیئت و یک مدرسه و ... 🌸 🤔❓آيا صحبت كردن از يك يا چند نفر نامشخصّ از يك گروه کثیری (مثلا بگوید يك نفر از هيئت، ترسو است یا برخی‌ از بازاریها حریص و طماع هستند) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است مانعي ندارد و غيبت نيست. 🌺 🤔❓آيا صحبت كردن از یک یا چند نفر نامشخص از جمع محدودی (مثلا بگوید یکی از فرزندان زید ترسو یا حریص و طماع است) غیبت محسوب می‌شود؟ ✍️ همه مراجع: اگر معلوم و مشخص نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد؛ ولی گاهی ممکن است از جهت دیگری مثل توهین، تحقیر و تمسخر مؤمن حرام باشد. 👌 تبصره: طبق نظر آیات عظام خامنه‌ای و مکارم اینکار گرچه غیبت نیست ولی حرام است چون این افراد را در معرض تهمت قرار داده. 🍃 نتیجه: در غیبت، فرد غیبت شده باید معیّن و معلوم باشد و اگر طوری بگوید که مردد بین افراد باشد و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 🌱 اگر بیان عیب از جمع محصور باشد؛ مثل اینکه گفته شود این خانواده همه‎شان ترسو هستند، غیبت است. 🌸 🤔❓صحبت در مورد همه اهالي يك شهر، طایفه، قوم و مانند آن مثلا بگوید آدم‌هاى خسيس يا ساده هستند، آيا غيبت است؟ 🌿 ✍️ غیبت بیان عیب پنهان است كه مطابق واقع هم باشد یعنی واقعیت داشته باشد، و نسبت دادن عيب به همه اهالی يك شهر یا استان، غيبت نيست و چون محال است که تمام مردم یک شهر یا استان یک عیب مشترک پنهان داشته باشند و یک نفر بر این عیب آگاهی یابد، و این نسبت دادن چنانچه داخل عنوان دروغ و افترا و توهین و تحقیر یا استهزاء و تمسخر باشد، حرام است و اگر اینگونه نبود مانعى ندارد. 👌 تبصره: اینکه انسان ببیند اکثریت افرادی از قوم یا شهر خاصی که او با آنها برخورد داشته، دارای صفتی هستند، دلیل نمی‌شود که تمام اهالی آن شهر یا قوم اینگونه باشند. 📚 امام، مكاسب محرمه، ج‌1، ص 412 و 413 و استفتاءات، ج‏2، ص 619، س 10 و 13؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي، ج 2، درس 18؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2268 و منهاج الصالحين، ج 1، م 29؛ تبریزی، منهاج الصالحين، ج 1، م 29 و استفتاءات جدید، ج 1، س 1001 و ج 2، س 1008؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 29؛ بهجت، جامع المسائل، كتاب تجارت، ج‌2، ص 467‌ و استفتاءات، ج 4، س 6515؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 275 و استفتائات، ج 1، س 556 و جامع المسائل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓غيبت به چه معناست و چه حرف يا سخن‌هايي را غيبت مي‌گويند؟ 🌺✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومي را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. 👌 در غیبت: 🔹 فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 🔸 فرقی نمی‌کند بیان عیب، با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی که آن عیب را بفهماند؛ مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائه آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سی‌دی، فیلم و یدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن؛ بنابراین، غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد. 🌸 1. عیب: تعريف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غيبت نيست. ☘️ 2. پنهان: بیان عيب آشکار و ويژگي‌هاي ظاهري مثل كوتاه و بلندي قد، چاقي و لاغري، كچلی و امثال اينها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غيبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. معلوم: اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با يك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است، غیبت نمی‌باشد. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غيبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🍂 8. شناخت فرد: بیان بديهاي فردی كه مستمع (شنونده) او را نمی‎شناسد، غيبت نیست. 🌾 9. جهل به عیب: بیان عیبی که مستمع (شنونده) از آن خبر دارد، غیبت نیست. 🍁 10. اظهار کند: غیبت فقط زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... 👌 دو نکته: ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غيبت نيست، و بطور كلي غیبت حرام است؛ چه غيبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقير و توهين گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جايز نيست. 👌 توضیحات بیشتر ان شاء الله در جدولهای بعدی در روزهای آیند خواهد آمد.
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓ انتشار عکسهای خصوصی و بی‎حجاب خود یا دیگران، در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی چه حکمی دارد؟ ✍️ انتشار چنین عکسهایی اگر نوعا محرّک شهوانی باشد یا موجب تضعیف روحیه دین داری شود یا دیگری صاحب عکس را بشناسد یا مفسده دیگر اجتماعی داشته باشد حرام است. 👌 تبصره: وظیفه همگان، نسبت به اینکار انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر با لحاظ همه شرایط و جوانب است. 🤔❓ظهور فیلم‌های عکاسی و مکیس فیلم‌های عروسی و خانوادگی به وسیله مرد، چه حکمی دارد؟ 🌺 ✍️ اگر زن را نشناسد و برهنه و عریان نباشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد. ⛔️ نگاه به فیلمهای مبتذل (فیلمهای جنسی) جایز نیست و فرقی میان متاهل و مجرد در این حکم نیست. ‏ 🤔❓ نگاه كردن به عكس‏هاى عريان موجود در كتاب‏هاى پزشكى كه آموزش آن براى دانشجويان ضرورى است، چه حكمى دارد؟ 🌸✍️ اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد. 🌿 تبصره. فرض مسأله جايى است كه نگاه به عكس‏هاى ياد شده، جهت آموزش براى دانشجويان ضرورى باشد. 🤔❓ حکم تماشای کشتی‎گیران و سایر ورزشکاران با بدن نیمه برهنه، از تلویزیون برای بانوان چگونه است؟ 🍃✍️ آیات عظام امام، تبریزی و فاضل، نوری و وحید: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده هم نشود، اشکال ندارد. 🍃✍️ آیت الله خامنه‌ای: اگر مشاهده آن به قصد لذت بوده یا خوف ارتکاب گناه و فساد وجود داشته باشد، جایز نیست و همچنین اگر به ‌صورت زنده و مستقیم از تلویزیون پخش می‌شود بنابر احتیاط واجب، دیدن آن جایز نیست و در غیر این دو صورت اشکال ندارد. 🍃✍️ آیات عظام بهجت، صافی: با توجه به اینکه نگاه به این نوع برنامه ها باعث فساد و تهییج شهوت می‌شود، جایز نیست. 🍃✍️ آیت الله سیستانی: زن بنا بر احتیاط واجب، اندام مرد نامحرم را بدون لذت، حتی در صفحه تلویزیون هم ننگرد مگر دست و پا و آنچه که معمولاً پوشانده نمی‌شود. 🍃✍️ آیت الله مکارم: تماشای مسابقاتی نظیر کشتی و شنا و مانند آن برای زنان از تلویزیون جایز نیست، ولی مسابقاتی نظیر فوتبال و والیبال و مانند آن، که قسمت عمده بدن باز کینان پوشیده است جایز است، مشروط بر اینکه مفسده خاصّی نداشته باشد. 📚 توضیح المسائل مراجع، م 2439 ؛ امام، استفتائات، ج 3، نظر، س12، 25، 49 و 50؛ آقا، اجوبه، س 1313، 1314، 1182 تا 1189؛ مکارم 600 مسئله، م 137 و استفتائات، ج 1، س 778 تا 789 و ج 2 س 1044 و جامع المسائل؛ فاضل، استفتائات، ج 1، س 1729 تا 1732 و 2093؛ نوری، استفتائات، ج1، س458 و 931؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1707 تا 1719و 1605 تا 1622؛ بهجت، استفتائات پزشكى، ص 31، س 12 و توضیح المسائل، متفرقه، م 2؛ تبريزى، صراطالنجاة، ج 1، س 1487و ج2 س 897 و ج5 س 1022 و 1129؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2، النکاح، م 23 و سایت؛ شبیری سایت؛ دفتر مراجع.
❌ 🌀 سوال: کارهای مکروه برای شخص جُنُب چیست؟ ✳️ پاسخ: 9⃣ نه چیز بر شخص جنب مکروه است: [1] 🔸1و 2- خوردن و آشامیدن [2]؛ ولی اگر وضو بگیرد، [3] مکروه نیست. 🔹3- خوابیدن بدون وضو [4] 🔸4- همراه داشتن قرآن 🔹5- مالیدن روغن به بدن 🔸6- آمیزش بعد از احتلام [5] 🔹7- خضاب با حنا و مانند آن 🔸8- تماس بدن با جلد یا حاشیه قرآن [6] 🔹9- خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارند. —--------- 📔 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 356؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یکره علی الجنب؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 350؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، فصل فی ما یکره علی الجنب؛ صافی، هدایه العباد، م 184. [2]. سیستانی: ولی اگر صورت و دست ها را بشوید و مضمضه بکند، مکروه نیست؛ و اگر تنها دست ها را بشوید کراهت کمتر می شود. [3]. صافی: اگر وضو بگیرد یا استشاق و مضمضه نماید، مکروه نیست؛ سبحانی: اگر وضو بگیرد یا استنشاق و مضمضه نماید، مکروه نیست. [4]. ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب، بدل از غسل، تیمم کند، مکروه نیست. سبحانی: اگر آب نداشت، تیمم هم کراهت را برطرف می کند. [5]. سبحانی: یعنی در خواب از او منی بیرون آمده باشد. [6]. سبحانی: و بین خط های قرآن. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ➖➖➖➖➖ ✅احکام تخصصی بانوان 🆔
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 فراموش کردن رکوع 💠 سؤال: اگر نمازگزار هنگام متوجه شود که را انجام نداده، آیا نمازش باطل است، چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر در حال سجده اول يا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، بايد برخيزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زيادی به احتیاط مستحب پس از نماز، دو سجده سهو انجام دهد). 🔰 نکته: اگر بدون برخاستن و ایستادن، از همان حال نشسته، خود را به حالت خمیدگیِ رکوع برساند، نمازش باطل است. 🆔 رهبر
📚 هزینه کردن وام در غیر مورد قرار داد 💠 سؤال: آیا برای دریافت ، می توانیم خرید کالایی را ارایه کرده و مبلغ وام را در جای دیگری هزینه کنیم؟ ✅ جواب: جایز نیست. 🆔 رهبر
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔❓اگر هنگام صحبت کردن ناخواسته از كسی غیبت كردی ولی همان لحظه به خودت آمدی و پشیمان شدی، آیا غیبته؟ 🌺✍️ همه مراجع: در غیبت فرقی ندارد، از قبل قصد غیبت كردن را داشته باشید یا بدون برنامه‌ریزی قبلی غیبت كنید در هر دو صورت مرتكب غیبت شده‌اید. 🤔❓ در صحبت با افراد به طور ناخودآگاه حرفی را می‌زنند كه غیبت است در این صورت كه ناخواسته غیبتی را می‌شنویم چه تکلیفی داریم؟ 🌸✍️ همه مراجع: در بیشتر اوقات انسان هنگام صحبت با دیگران نمی‌داند او درصدد غیبت كردن است و وقتی كلام منعقد شود و جمله تمام شد می‌بیند كلامش غیبت است، در حالیكه قبل از تمام شدن جمله معلوم نبود قصد غیبت دارد، و این زیاد اتفاق می‌افتد، به هر صورت گوش دادن تا زمانی که غیبت نكند اشكال ندارد ولی هنگامی كه مرتكب غیبت شد، نهی از منکر با وجود شرایط آن واجب است. 👌تبصره: 1. 🌻 نهی از غیبت فقط زبانی نیست و روشهای مختلفی دارد، بحث نهی از غیبت و روشهای آن ان شاء الله در ادامه ذکر می‌شود. 2. 🌻 بین سماع (به گوش خوردن) و استماع (گوش کردن) غیبت فرق است که توضیحات آن ان شاء الله در ادامه مطالب خواهدآمد. 📚 امام، استفتاءات، ج 2، ص 619، س 9 و 13؛ آقا، اجوبه، س 1430 و رساله آموزشي، ج 2، درس 19؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج1، م 2264 و 2266؛ ؛ مكارم، انوار الفقاهه، كتاب تجارت، ص 294 و استفتاءات، ج1، س 552؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078؛‌ بهجت، استفتاءات، گناهان، س 1914؛ تبريزي، استفتاءات جديد، ج 2، س 1010؛ دفتر مراجع.
📚 وظیفه مأموم هنگام اشتباه کردن امام در قرائت 💠 سؤال: اگر متوجه شود یکی از کلمات قرائت را اشتباه تلفظ می کند، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: مأموم باید به نحوی (که موجب بطلان نماز خودش نشود)، به امام تذکر دهد تا امام اشتباه را تصحیح کند و اگر ممکن نبود یا امام اشتباه را تصحیح نکرد، باید نیت کند و بقیه نماز را ادامه دهد. 🆔 @رهبر
📚فضیلت حضرت علي عليه السلام در کتاب‌های اهل سنت.(.. نتیجه قبول ولايت حضرت علي عليه السلام گذشتن ازپل صراط میباشد) 📖ص:(۱۶)
🚿 🔔 🎊 چگونه غسل کنیم ؟ مثلا با دوش میخوام غسل جنابت یا غسل حیض یا هر غسل دیگری چیکار کنم؟🧐 🌐 : کافی است اول تمام سر و گردن و بعد بدن را به نیت طهارت از (جنابت - حیض - یا هر غسلی که نیت دارید) بشویید ، و آن است که اول طرف راست ، بعد طرف چپ بدن را بشویید. و چنانچه با غسل می کنید به احتیاط قبل از شستن سر و همچنین قبل از شستن بدن از زیر دوش کنار رفته ، سپس غسل آن جزء را شروع نمایید.👌🏻 ❇️ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
📚 خون آمدن از دهان هنگام نماز 💠 سوال: اگر در حال دهان نمازگزار ـ مثلا بر اثر کشیدن دندان ـ خون بيايد، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: نباید خون را فرو ببرد و اگر بتواند بدون فرو بردن خون و نجس شدن بدن و لباس، نماز را ادامه دهد، مانعی ندارد و نماز صحیح است. رهبر
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 141)🔹🍂 🌺 اين كه به (ص) دستور داد على (ع) را به ديگران كند: 🌺 ابن عبّاس مى گويد: من همان گونه كه پيامبر (ص) به من دستور داده بود و مرا به مودّت على توصيه مى كرد دوستدار او بودم و اين نزد من، بزرگ ترين كار به شمار مى آيد. ابن عبّاس مى گويد: زمانى از اين ماجرا گذشت و پيامبر اكرم (ص) در آستانه رحلت قرار گرفت كه خدمتشان شرفياب شدم و عرض كردم: پدر و مادرم فدايت باد يا رسول اللَّه! زندگى شما رو به پايان است، مرا به چه دستور مى دهيد؟ فرمود: اى ابن عبّاس! با هر كه مخالف على بود مخالفت كن و براى آن‌ها پشتيبان و ياور مباش. عرض كردم: يا رسول اللَّه! چرا مردم را به ترك مخالفت او دستور نمى دهى؟ پيامبر (ص) آن قدر گريست كه از هوش رفت، و سپس فرمود: اى ابن عبّاس! قلم، بر اين رفته است و علم خداوند بدان تعلّق گرفته است. سوگند به خدايى كه مرا به حقّ به پيامبرى برانگيخته است هيچ يك از مخالفان على كه حقّش را انكار كرده از دنيا نمى رود مگر آن كه خداوند نعمت ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۴۱ او را دگرگون سازد. اى ابن عبّاس! اگر مى خواهى در حالى خدا را ديدار كنى كه از تو راضى باشد راه على بن ابى طالب را در پيش گير و به هر جا كه او گراييد بگراى و به امامت او خشنود باش و دشمنش را دشمن بدار و دوستش را دوست. اى ابن عبّاس، مباد كه در باره او شكّى به تو راه يابد كه شك در باره على كفر است نسبت به خدا. (۱) سلمان «۱»- مى گويد: با پيامبر (ص) بيعت كرديم كه در خيرخواهى مسلمانان كوتاهى نكنيم و على بن ابى طالب را امام بدانيم و از او طرفدارى كنيم. (۲) جعفر بن محمّد (ع) «۲»- به نقل از پدرانش مى فرمايد: پيامبر (ص) فرمود: چون شب معراج به آسمان رفتم و به سدرة المنتهى رسيدم ندا دادند: يا محمّد! براى على سفارش خير كن كه او سرور مسلمانان و امام پرهيزگاران و جلودار سپيدرويان حجله نشين به روز رستخيز است. (۳) عبد الرحمن انصارى «۳»- مى گويد: پيامبر اكرم (ص) فرمود: در باره على نه فضيلت به من ارزانى شده است كه سه در دنيا و سه در آخرت است و دو تاى آن را براى على اميد مى برم و از يكى بر او مى ترسم. امّا سه تاى در دنيا اين كه: پوشاننده عيب من و پردازنده به امور خانواده من و جانشين من است در ميان آن ها، و سه تاى آخرت اين كه: به من در روز رستخيز پرچم حمد دهند و من او را به على مى سپارم تا براى من حمل كند و در مقام شفاعت به على تكيه مى كنم و در آوردن كليدهاى بهشت يارى‌ام مى رساند، و دوتايى كه براى على اميد مى برم اين كه: پس از من به راه گمراهى باز نگردد و كفر نورزد، و آن چه بر او مى ترسم اين كه قريش پس از من در حقّ او نيرنگ به كار برد. (۴) عبد الرحمن بن ابو ليلى مى گويد: «۴»- پدرم نقل مى كرد: در روز خيبر، پيامبر (ص)، پرچم را به على سپرد و او را روز غدير خم بر دست بالا برد و به مردم اعلان داشت كه او سرور هر زن و مرد مؤمنى است، و فرمود: تو از منى و من از تو، و فرمود: تو بر سر تأويل قرآن ________________ __ 📚منابع: (۱) امالى طوسى ۱/ ۱۵۵ و كشف الغمّه ۲/ ۱۵. (۲) همان ۱/ ۱۹۶ و كشف الغمّه ۲/ ۱۷. (۳) همان ۱/ ۲۱۲. (۴) همان ۱/ ۳۶۲ و كشف الغمّه ۲/ ۲۴. ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۴۲ خواهى جنگيد چنان كه من بر سر تنزيل قرآن جنگيدم، و به على فرمود: تو براى من همچون هارونى براى موسى [مگر آن كه پس از من پيامبرى نيست]،...... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️ 🤔 ❓ بیان عیب‎های آشکار و ویژگی‌های ظاهری، مثل كوتاهی یا بلندی، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت حساب می‌شود؟ 🌺 ✍️ بیان صفات ظاهرى و عیوب آشكار، غیبت نیست ولی اینکار اگر به قصد تحقیر و تمسخر باشد یا باعث اذیّت و آزار شود، حرام است. 👌 تبصره: اگر اصل موضوع را گوینده و شنونده می‌دانند و گفتن توضیحات بیشتر موجب می‌شود عیب یا عیبهای پنهان دیگری مشخّص شود، این کار غیبت و حرام است. 🤔 ❓ آیا صحبت راجع به خصوصیات فردی مانند برونگرایی و درون گرایی و ... افراد غیبت است؟ 🍃 ✍️ راجع به خصوصیاتی كه عیب مخفی محسوب می‌شود مانند ترسو بودن غیبت محسوب می‌شود ولی نسبت به ویژگهای که در افراد متفاوت است و عیب نیست مانند برونگرایی یا تمایل به رنگ خاص و غیره غیبت نیست. 🤔 ❓ منظور از عبارت عیوب آشکار و پنهان در غیبت چیست؟ دانستن مخاطب یا چیز دیگری؟ 🌿 ✍️ منظور از آشکار و پنهان نزد عموم مردم است، عیب پنهان آن است که معمولاً کسی از آن عیب خبر ندارد یا بیشتر مردم اطلاعی ندارند. و عیب آشکار آن است که مردم معمولاً می‌دانند این شخص دچار این عیب یا نقص است؛ اگرچه عده‌ای هم بی‌اطلاع باشند. 👌 تبصره: 1. 🌺 دانستن اکثریت محل زندگی ملاک است و این با دانستن چند نفر محقق نمی‌شود. 2. 🌸 بیان عیب پنهان، به طور مطلق غیبت است و همچنین بیان عیب آشکار -یعنی اغلب مردم می‌دانند، ولی یک عدّه ای هم خبر ندارند- حتّی نزد کسانی که اطلاع ندارند هم غیبت نیست. 3. 🌼مقصود از ستر و کشفی که موجب جواز یا عدم جواز ذکر عیب می‌شود، ستر و کشف در همان محیط و جامعه است. بنابراین جایز نیست انسان آن عیب را در محیطها و شهرهای دیگر، یا در وسایلی از قبیل روزنامه، رادیو و سایت که امکان انتشار فراوانش وجود دارد، افشا کند. 📚 امام، استفتائات، ج 2، ص 620، س 11 و مكاسب محرمة ، ج‌1، ص 397 و 400؛ خامنه‌ای، رساله آموزشی، ج 2، درس 17؛ تبریزى، صراط النجاة، ج 5، س 740 و استفتاءات جدید، ج 2، س 1009 و إرشاد الطالب إلى التعلیق على المكاسب، ج‌1، ص 193؛ مکارم، أنوار الفقاهة، كتاب التجارة، ص 276 و 286 و استفتائات، ج 1، س 556 و ج 2، س 742 و ج 4، س 415؛ بهجت، جامع المسائل، ج‌2، ص 467 تا 470‌ و استفتاءات، ج 4، س 6470؛ سیستانی، توضیح المسائل،‌ج1، م 2265؛ و منابع سوال تعریف غیبت.
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
بسم الله الرحمن الرحيم🌷 ⏪آنکه از امیرالمومنین علی علیه السلام جدا گردد از خدا جدا شده است… 📚"از منابع عامه"(اهل تسنن) 🌹رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ❇️مَن فارَقَكَ يا علي فقد فارَقَني و مَن فارَقَني فقد فارَقَ اللّهَ. ⚛یا علی هر کسی که از تو جدا شود از من جدا گشته و آنکه از من جدا گردد از خدا جدا شده است. 📚مستدرک الصحیحین ۱۲۳/۳و ۱۴۶ 📚میزان الاعتدال ۳۲۳/۱ 📚ریاض النضرة ١٦٧/٢ 📚كنزالعمال ١٥٦/٦ 📚مجمع الزوائد ١٢٨/۹ حقانیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام @haqemamali