eitaa logo
کانال تخصصی "علم رجال"
1.4هزار دنبال‌کننده
337 عکس
12 ویدیو
88 فایل
◀️ کانال تخصصی "علم رجال" 1⃣ صوت 2⃣ کتاب 3⃣ مقاله 4⃣ معرفی... 🌐 لینک پیام رسان‌ها: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science 📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
05 jostarhaei-dar-daneshe-rejal.mp3
11.32M
🎧 صوت 🔗 دوره تخصصی آموزش علم رجال 〽️ "جستارهایی در دانش رجال" 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📮جلسه 05 🗓 سال 97 🏢 مرکز فقهی اهل البیت (ع) #️⃣ #علم_رجال #رجال_شناسی #رجال #تحریف #تصحیف #تضعیف #توثیق #جوامع_رجالی #راوی #رجال_شیعه #رجال_کاربردی #روایت #سند #منابع_رجالی #حسینی_شیرازی 🆔 @Rejal_science
♨️ علاقه به گفتگوی رجالی دارید؟ بفرمایید. 🔺تلگرام https://t.me/madras_rejal 🔻ایتا http://eitaa.com/joinchat/2958557215C17e769750c
🏴🏴🏴 کرامت هست آن جایی که سائل می‌شود پیدا اگر چه دست و پـا گم می‌شود، دل می‌شود پیدا ▪️رحلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) تسلیت 🏴🏴🏴 🆔 @Rejal_science
♨️ طرائف الرجال ❇️ بهره‌گیری از اسناد به عنوان منبع رجال 📚 منبع‌شناسی رجالی 🔸 1. کتب با موضوع رجال: اصول اولیه، اصول ثانویه، جوامع و کتب تحقیقی رجال 🔸 2. کتب مرتبط با رجال: کتب ضبط، انساب، تراجم و تاریخ، درایه، حدیث و مانند آن 🔸 3. کتب حدیثی سنددار: کتب اربعه 📍کتب حدیثی سنددار می‌تواند منبع بزرگی برای رجال باشد. از سند مشابه یا سند مشترک در کتب‌ حدیثی می‌توان برای بحث‌های سندهای دیگر استفاده کرد. به تعبیر دیگر در این بخش چگونگی استفاده از «اسناد مشابه» در بحث‌های رجالی مانند «تمییز مشترکات، وحدت عناوین، تعدد عناوین، شیوه‌های تعبیر از روات و طبقات» روشن می‌شود. #️⃣ 🔗 http://taraef.ir 🆔 @taraef_ir
♨️ طرائف الرجال ❇️ «رئوس ثمانیه» 📍«اخذ حدیث» هشت طریق معروف دارد که به آن «رئوس ثمانیه» گفته می‌شود. 🖊تعریف اجمالی و مشترک دانشمندان از طرق تحمل حدیث به این قرار است: 🔸۱. سماع، شنیدن حدیث از استاد است، چه استاد حدیث را از حفظ بخواند چه آن را از روی کتاب به شاگرد القا یا املا کند. 🔸۲. قرائت، که اغلب به آن «عَرْض» گفته‌اند، خواندن حدیث نزد شیخ است، چه شاگرد آن را بخواند چه دیگری بخواند و شاگرد بشنود و حدیث را فراگیرد. 🔸 ۳. اجازه، به این صورت است که استاد اجازة نقل از کتاب یا نقل روایت برای شاگرد صادر کند. 🔸 ۴. مناوله (از ریشه ن و ل) به معنای دادن کتاب از استاد به شاگرد است به صورت تملیک یا عاریه، با اجازه یا بدون اجازه، که قسم اخیر را «عَرْضُ المُناوَله» گویند. 🔸 ۵. کتابت یا مکاتبه، یعنی شیخ حدیث به درخواست طالب روایت، احادیثی به خط خود بنویسد و ارسال کند. 🔸 ۶. اعلام (آگاه کردن)، یعنی استاد اعلام کند که فلان کتاب متعلق به اوست یا فلان روایت، سماع او از فلان استاد است، و شاگرد مجاز به نقل از آن شود. 🔸۷. وصیت، یعنی شیخ حدیث از طریق وصیت، روایات خود را در اختیار کسی قرار دهد و او مجاز به نقل از آنها گردد. 🔸۸. وِجاده (مصدر جعلی به معنای یافتن)، یعنی آنکه راوی، حدیث یا کتابی به خط یکی از مشایخ پیدا کند و پس از اطمینان از انتساب آن به صاحبش، به نقل آن بپردازد. #️⃣ 📎 برگرفته از صوت "دوره آموزش علم رجال" استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🌐 صفحه یادداشت‌ها 🔗 http://taraef.ir 🆔 @taraef_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی سبحانی امروز در آغاز درس خارج: 💎 علم الحدیث احیاء شود هفته ای یک حدیث حفظ نماییم، #علم_الحدیث از زمان شهید اول و شهید ثانی به این بعد در شیعه کمرنگ شده و باید احیاء بیشتری نسبت به آن داشته باشیم. http://hawzahnews.com/news/875432
♨️ طرائف الرجال ✳️ الحسن بن علی الکوفی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصهللحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. 🌐 صفحه در یادداشت‌ها 📎برگرفته از صوت "جستارهایی در دانش رجال" 🖊 علی اکبر رضوی #️⃣ 🔗 http://taraef.ir 🆔 @taraef_ir
🔴 فراخوان دریافت مقالات رجالی
♨️ امروز ⏰ ساعت 16:00 🔗 http://taraef.ir 🆔 @taraef_ir
♨️ نشست 〽️ “آشنایی با جوامع حدیثی شیعه” 🎙استاد هادی حجت 🗓 پنج‌شنبه ۵ دی ۹۸ ⏰ ساعت ۱۳ - ۱۴ 📌 قم، علمیه ایت الله حاج سید محمد باقر خوانساری(ره) #️⃣ 🔗 http://taraef.ir 🆔 @taraef_ir
تصحیف و تحریف ا سیدمحمدجواد شبیری زنجانی.pdf
168.4K
📒 مقاله 📌 "تصحیف و تحریف" 🖊 استاد سیدمحمدجواد شبیری زنجانی 📚 دانشنامه جهان اسلام 🔺 بنیاد دائرة المعارف اسلامی 🌐 https://bit.ly/2RdnWCf #️⃣ 🆔 @Rejal_science
بررسي تطبيقي منابع رجالي شيعه.pdf
922.8K
📑دانلود جزوه 📌 بررسی تطبیقی منابع رجالی شیعه ✍🏻استاد سیدعلیرضا #حسینی_شیرازی #️⃣ #اصول_رجال #علم_رجال #رجال_شناسی #منبع_شناسی 🆔 @Rejal_science