اوجز الحواشی علی رجال النجاشی.pdf
1.21M
📘 دانلود کتاب
📚 "اوجز الحواشی علی رجال النجاشی"
🖌 السیّد عبدالستّار الحسنی
🔖 القسم الاوّل
#️⃣ #رجال #رجال_النجاشی #اوجز_الحواشی #علم_رجال #عبدالستار_الحسنی
🆔 @Rejal_science
🔸 نکتهای در دعای ماه رجب
🔹محمدباقر ملکیان
🔺ساليان درازی است در مورد دعايی که در ماه رجب بعد از نمازهای يوميه خوانده می شود بحث های مختلفی شده است. اين دعا را سيد بن طاوس را با اين سند نقل کرده است: «روى أبو الحسن عليّ بن محمّد البرسي رضي اللّه عنه، قال: أخبرنا الحسين بن أحمد بن شيبان، قال: حدّثنا حمزة بن القاسم العلويّ العباسي، قال: حدّثنا محمّد بن عبد اللّه بن عمران البرقي، عن محمّد بن عليّ الهمداني، قال: أخبرني محمّد بن سنان، عن محمّد السجاد في حديث طويل، قال: قلت لأبي عبد اللّه (عليه السلام)»، الحديث. (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص211)
سخن در تکه آخر دعاست: ثمّ مدّ أبو عبد اللّه (عليه السلام) يده اليسرى فقبض على لحيته و دعا بهذا الدّعاء و هو يلوذ بسبّابته اليمنى، ثمّ قال بعد ذلك: يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ يا ذَا النَّعْماءِ وَ الْجُودِ، يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النّار. (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج3، ص211)
اما به نظر می رسد نقل رجال کشی ـ که هم سندش بهتر وکاملتر است وهم متنش بی دغدغه تر ـ برای فهم اين تکه راهگشاست.
نقل کشی اين گونه است: طَاهِرُ بْنُ عِيسَى الْوَرَّاقُ، قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَيُّوبَ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ الرَّازِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: رَءَانِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ أَنَا أُصَلِّي فَأَرْسَلَ إِلَيَّ وَ دَعَانِي، فَقَالَ لِي: مِنْ أَيْنَ أَنْتَ؟ قُلْتُ: مِنْ مَوَالِيكَ، قَالَ: فَأَيُّ مَوَالِي؟ قُلْتُ: مِنَ الْكُوفَةِ، فَقَالَ: مَنْ تَعْرِفُ مِنَ الْكُوفَةِ؟ ... قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ عَلِّمْنِي دُعَاءً! قَالَ: اكْتُبْ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ عَثْرَةٍ، يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ وَ يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ سَأَلَهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعِ خَيْرِ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ سَعَةِ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ، ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ ارْحَمْ شَيْبَتِي مِنَ النَّارِ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى لِحْيَتِهِ وَ لَمْ يَرْفَعْهَا إِلَّا وَ قَدِ امْتَلَأَ ظَهْرُ كَفِّهِ دُمُوعاً. (اختيار معرفة الرجال، ص: 370، الرقم: 689)
https://t.me/derasatfielmrejal
🆔 @Rejal_science
هدایت شده از تاوان | پژوهشهای قرآنی و حدیثی
🔶️ بازبینی در خوانش دعای «یا من ارجوه»
🔹️دعای «یا من ارجوه»، از ادعیهی معروفهی ماه رجب است که پس از نمازهای روز و شب خوانده میشود. صاحب این صفحه کلید پس از مرور روایات این دعا، نوع خواندن آن را این گونه یافته است:
یا من ارجوه ...[تا این عبارت:] و زدنی من فضلک یا کریم (بدون اخذ محاسن و حرکت دست). (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۴).
🔸️توضیح:
حضرت در پاسخ به سائل که میپرسد چه دعایی در این ماه بخواند، به او فرمود این دعا را بنویس: یا من ارجوه ... و زدنی من فضلک یا کریم.
پس از آموزش دعا، امام خود شروع به خواندن دعا کرد در حالی که با دست چپ محاسن مبارک را گرفته و انگشت سبابهی دست راست را حرکت میداد. وقتی به پایان آن دعا رسید، این دعا را نیز خواند: يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النعماء و الجود يا ذا المن و الطول حرم شيبتي على النار.
در نتیجه آن چه حضرت در مقام پاسخ به سائل و تعلیم دعا فرمود، تا عبارت «و زدنی من فضلک یا کریم» بود و نه بیشتر. کیفیت ویژهای را نیز در آن بیان نکردند (اخذ لحیه و حرکت سبابه). آری؛ در این لحظه برای وجود مبارک امام، حالتی معنوی حاصل شد و حضرت برای خودش و نه تعلیم شروع به خواندن دعا کرد و از ابتدای دعا دستی بر محاسن و سبابهی دست دیگر به حالت مناجات به حرکت درآورد (یلوذ) و عبارتی نیز غیر از آن چه تعلیم داده بود ضمیمه فرمود.
از شواهد مهم در تایید این فقه الحدیث:
۱. در عبارت پایانی، واژهی «شیبة» نشان دهندهی سپیدی موی خواننده (امام) است؛ در حالی که اصل دعا برای همه و تعلیم به پیر و جوان و نوجوان است. در نتیجه عبارت پایانی، نمیتواند بخشی از دعایی همگانی باشد.
اگر گفته شود شاید به دلیل پیر بودن سائل (محمد بن ذکوان) است که حضرت از واژهی شیبه استفاده کرده، شخصی بودن اصل دعا از اساس رقم می خورد و باز هم کمکی به مدافع خوانش معروف دعا برای همگان نمیکند.
۲. اینکه امام دست بر محاسن گرفت، در مورد بانوان چگونه است؟ در مورد نوجوانان چگونه است؟ این پرسشهای بیپاسخ نیز شاهدی بر شخصی بودن بخش انتهایی و برخاسته از حالت شخصی امام است.
۳. این دعای مبارک، در طول سال نیز توصیه شده و در آن نیز از بخش پایانی و کیفیت دستها خبری نیست (الکافی، ج۲، ص۵۸).
🔸️پ.ن: اینکه حالت ویژهی دو دست در هنگام خواندن عبارت پایانی (که بیان شد جزء دعا نیست) و نه از ابتدا از سوی امام پدید آمد، تنها در زاد المعاد مجلسی است. مجلسی منبع جدیدی برای دعا ارائه نداده تا ما از این اختلاف، پی به اختلاف نسخه ببریم. گویا این مورد، خطای مجلسی بوده که در نقل به معنای ایشان از اقبال سر زده است (زاد المعاد، ص۱۶).
حتی با عنایت به متن زاد المعاد نیز، این بخش انتهایی، جزء دعا نیست و حضرت تعلیم نداد و امر به کتابت ننمود و برآمده از حالت شخصی حضرت است.
▪️@tavanerejal
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
♨️ اسفندماه با 8 نشست علمی ♨️
⭕️ همایش علمی
〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان
〽️ نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی؛ ۵ نشست علمی در قالب وبینار برگزار می نماید.
✳️ موضوعات:
1️⃣ «حقوق عمومی و کتاب عیون اخبارالرضا(ع)»
2️⃣ «فرهنگ نیایش و دعا در کتاب عیون اخبار الرضا(ع)»
3️⃣ «احادیث سلسلة الذهب در عیون اخبار الرضا(ع)»
4️⃣ «احادیث عیون اخبارالرضا(ع)؛ آسیبها و نقدها»
5️⃣ «اعتبارسنجی احادیث عیون اخبار الرضا(ع)»
🔗 لینک ورود به جلسه
🌐 webinar.razavi.ir/qom
و
🌐 instagram.com/qomislamic
و
🌐aparat.com/qomislamic/live
#️⃣ #امام_رضا #عیون #عیون_اخبار_الرضا #اخبار_الرضا #اولین_سوگواره_علمی_فرهنگی_امام_رضا #کتاب_عیون_اخبار_الرضا_از_نگاه_فرهیختگان
🆔 @qomislamic
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
⭕️ همایش علمی
〽️ کتاب عیون اخبار الرضا (ع) از نگاه فرهیختگان
❇️ نشست پنجاهم
📌 «اعتبارسنجی احادیث عیون اخبار الرضا(ع)»
🎙 حجتالاسلام و المسلمین مسجدی
🗓 چهار شنبه / 20 اسفند ۹۹
⏰ ساعت ۱۰:۰۰
🔗 لینک ورود به جلسه
🌐 webinar.razavi.ir/qom
و
🌐 instagram.com/qomislamic
و
🌐aparat.com/qomislamic/live
#️⃣ #امام_رضا #عیون #عیون_اخبار_الرضا #اخبار_الرضا #اولین_سوگواره_علمی_فرهنگی_امام_رضا #کتاب_عیون_اخبار_الرضا_از_نگاه_فرهیختگان
🆔 @qomislamic
هدایت شده از پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی
♨️ نشست علمی
〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتابمحور) و متأخرینی (سندمحور)»
🗓 چهارشنبه - 99/12/27
⏰ ساعت ۱۶
🌐 لینک نشست
🔗 https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
🆔 @pnesm_ir
هدایت شده از پیوسته نشستهای علمی سید مرتضی
14 pnesm.mp3
21.36M
🎧 صوت نشست
⭕️نشست علمی
〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی»
🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتابمحور) و متأخرینی (سندمحور)
🎙 حجت الاسلام و المسلمین حیدری فطرت
🗓 چهارشنبه - 99/12/27
#️⃣ #سیدمرتضی #علی_بن_حدید #مدائنی #کتاب_محور #سند_محور #حیدری_فطرت #اعتباریابی
🆔 @pnesm_ir
هدایت شده از مرکز تخصصی حدیث حوزه
انجمن علمی حدیث حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث برگزار میکنند:
نشست علمی:
روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت«عج»
ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد کاظم طباطبایی
عضو هیئت مدیره انجمن علمی حدیث حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث
زمان نشست: جمعه 6فروردین 1400 ساعت 18 بصورت آنلاین
لینک حضور در نشست:
https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد.
نشست روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور ۲۰۲۱۰۳۲۶_۱۹۵۷۵۳.m4a
20.62M
🎧 صوت نشست
⭕️نشست علمی
〽️ «روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت»
🎙 حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبایی
🗓 جمعه - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
🆔 @Rejal_science