همسانی نقش هاشمی رفسنجانی و سیدکاظم شریعتمداری/2
بازخوانی مصاحبه شبکه دانا با حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی درباره آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۹۴/۸/۱۵
🔹شاه میخواست به ظاهر روضه و عزاداری و سینهزنی برگزار شود اما فقط به یزیدِ زمان امام حسین لعن و طعن کنند، از یزیدِ زمان امام حسین اعلام نفرت و انزجار کنند اما اگر میخواستند به یزید این زمان حرف بزنند دهانشان را میبستند، قلمشان را میشکستند و نفسشان را قطع میکردند؛ اکنون نیز این شیوه دنبال میشود. حرف ایشان همین است که زیر خیمه اباعبداللهالحسین نباید انتقاد بشود، نباید به یزید زمان اعتراض بشود، باید فقط یزید زمان امام حسین، که برای هیچکس خطری ندارد، لعن و طعن بشود اما نباید بتهایی که امروز وجود دارند شکسته شوند بلکه باید تقویت بشوند و مورد تأیید قرار بگیرند و در حقیقت، راه حسین که راه مبارزه با بتپرستان، فزونخواهان، استکبار جهانی و یزیدیان جنایتکار و خونخوار است فراموش بشود و فقط نام حسین، آن هم به صورت انحرافی، مطرح بشود. اینکه مقام معظم رهبری خطر تحریف و خطر نفوذ را دائما مطرح میکنند و زنگ خطر را به صدا در میآورند برای همین است که امروز احساس میشود نفوذ از سوی کسانی دارد صورت میگیرد که متأسفانه بازیگر صحنه هستند و قدرت در دستشان است اما سازشکار و تسلیمطلبند و در نتیجه دارند راه را برای بازگشت امریکا فراهم میسازند.
🔸 #تحریف از سوی کسانی صورت میگیرد که راه شمر و یزید را دنبال میکنند، راه #طاغوتیان و #فرعونیان را دنبال میکنند اما دم از حسین میزنند! آنها میخواهند سریعا #راه_امام را کمرنگ و منزوی سازند و اسلام را به بیراهه بکشانند اما در ظاهر دم از اسلام و قرآن میزنند و این مسئلهای است که متأسفانه بهشدت دارد دنبال میشود. تحریف از سوی کسانی است که اعلام میکنند که امام با حذف «مرگ بر امریکا» موافق بوده، یعنی امام برخلاف قرآن حرف میزده؛ اینها فقط امام را تحریف نمیکنند بلکه در حقیقت دارند قرآن را تحریف میکنند.
🔹لعن و نفرت و انزجار نسبت به ظلمه و ستمکاران، دستور صریح قرآن، شیوه ائمه و از اصول مکتب تشیع است. اینکه در #مکتب_تشیع این همه بر لعن دشمنان آل محمد (صلواتالله و سلامالله علیهم اجمعین) تأکید شده برای همین است که این نفرت و انزجار از دشمنان پیامبر خدا و اهل بیت عصمت و طهارت فراموش نشود. اگر امروز هم ملت ما سرسختانه و قاطعانه علیه امریکا شعار میدهد و از امریکا اعلام نفرت و انزجار میکند برای همین است که این نفرت و انزجار هیچوقت از ذهن مردم بیرون نرود و فراموش نشود و نفرت و انزجار از استکبار جهانی، از شیطان بزرگ و عواملش نسلا بعد نسل در ملت ما زنده و کاملا مجسم باشد. الان نقش بعضی از این دولتمردان [در دولت حسن روحانی] و جناب آقای هاشمی رفسنجانی و عوامل، ایادی و نوچههای آنها این است که نفرت و انزجار نسبت به شیطان بزرگ در میان مردم به دست فراموشی سپرده شود. اینکه مقام معظم رهبری هشدار میدهند که دارند امریکا را بزک میکنند برای همین است! اینها با همین شیوه تلاش میکنند که جنایتها و خیانتهایی که امریکا به این کشور و این ملت کرده فراموش بشود چون با سیاست و خواستههایشان منافات دارد.
🔸امثال آقای هاشمی رفسنجانی یا آقای شیخ #حسن_روحانی در کشوری میتوانند حکومت کنند که در آن یک مشت مردم ذلیل، عقبمانده، تسلیمطلب و سازشکار و برده و بنده زندگی کنند. در کشوری که یک ملت قهرمان، قهرمانپرور و غیور داشته باشد، اینها جایگاه و آبرویی ندارند! تمام تلاش اینها این است که #راه_نفوذ را باز کنند، #خط_امام را تحریف کنند، شخص امام را تحریف کنند، آرمانهای انقلاب را زیر سؤال ببرند تا بتوانند در این کشور جایگاه و موقعیتی داشته باشند. امثال رئیسجمهور امروز ما(حسن روحانی) و جناب آقای هاشمی رفسنجانی در یک کشور انقلابی که ملتی زنده و قهرمانپرور دارد که مشت به دهان استکبار جهانی و عوامل آن میزند، جایگاه و موقعیتی ندارند و نمیتوانند حکومت بکنند. اینکه میبینید الان این همه دست و پا میزنند که غیرت و عزتمندی را از ملت ما بگیرند و سازشکاری، تسلیمطلبی، ذلتپذیری، زبونی و دریوزگی را به این ملت ارزانی بدارند برای این است که بتوانند ریاست خود را جاودانه سازند و برای آیندهشان زمینهسازی کنند لیکن اشتباه میکنند و راه به جایی نمیبرند؛ عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند!
الا للحق دوله و للباطل جوله – والسلام.
مطالعه متن کامل مصاحبه در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/1
گزیدهای از سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در جمع مسئولان نمایندگیهای مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 25مرداد1388
در آستانه سالگرد فوت آقای #هاشمی_رفسنجانی /20
🔹...جرقه فتنه [بعد از انتخابات 1388] وقتی زده شد که آقای هاشمی رفسنجانی آن نامه کذایی و سرگشاده را به مقام معظم رهبری نوشتند و درحقیقت با آن نامه اعلان جنگ دادند؛ آن نامه در حقیقت اعلان جنگ بود. قهرا این موضوعی است که با جریانهای گذشته و با فتنهانگیزیهایی که در طول این۳۰ سال شد خیلی تفاوت داشت. البته ما جریانی مثل شیخ حسینعلی منتظری داشتیم اما در اینجا [موضوع] خیلی تندتر و شکنندهتر بود...
🔸اگر شما در زندگی آقای هاشمی رفسنجانی مطالعه داشته باشید میبینید یکی از ضعفهای بزرگ آقای هاشمی، که خیلی خطرناک است، #غرور است؛ کافی است شما خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی را مطالعه کنید میبینید خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی به گونهای ترسیم شده که انگار ایشان رهبر انقلاب بوده، ایشان امام را هدایت میکرده، خیلی مواقع امام اشتباه میکرده و ایشان میآمده با امام کلنجار میرفته [و] بحث میکرده، چیزی نمانده که بگوید «در حقیقت من رهبر بودم و امام به خاطر موقعیتی که داشت سیاست مرا اجرا میکرد» این از غرور ریشه میگیرد، غروری که در شخص هست باعث میشود خودش را اینگونه ببیند. آقای هاشمی رفسنجانی بعد از رحلت امام خودش را «مرد شماره یک» میدید. در زمان امام خودش را «مرد شماره دو» میدید البته اینطور بود. نمیدانم شما یادتان هست یا نه واقعا مدتی از نظر تحلیل سیاسی آقای هاشمی را به عنوان «مرد شماره دو» میشناختند [ایشان] بعد از امام «مرد دوم» محسوب میشد بعد از رحلت امام ایشان فکر میکرد درست است [که] به ظاهر مقام معظم رهبری به عنوان [مقام] ولایت و رهبر جامعه حضور دارد اما باید تمام نظام، ولیفقیه، رئیس دولت، رئیس مجلس، سران دیگر، همهشان در زیر مهمیز او باشند در حقیقت او هدایتکننده باشد و آنها اجراکننده، [روحیهای] شبیه روحیه صدامی؛ حزب بعث وقتی در عراق به قدرت رسید رئیسجمهور به ظاهر #احمدحسن_البکر بود اما همه میدانستند کارگردان اصلی پشت پرده #صدام است [در حالی که] صدام آنموقع هیچ سمتی نداشت حتی نظامی هم نبود میدانید که یکدفعه الکی لباس ارتشی بر تن کرد و یادم نیست با درجه سرهنگی یا درجه دیگری [به یک نظامی تبدیل شد]....
🔹وقتی که آقای هاشمی احساس کرد مقام معظم رهبری براساس آن رسالت الهی، بر اساس آن خصوصیات اخلاقی معنوی و عرفانی که دارد طبق وظیفه خودش عمل میکند [و] اینجور نیست که بگوید «چون با هم رفیق بودهایم، چون با هم سابقه طولانی داشتهایم، چون آقای هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان، در مسئله رهبری من، نقش مهمی داشته پس حالا باید حق و سهم او را در نظر گرفت».
🔸همینجا عرض کنم این موضوعی که اطرافیان و نورچشمیها و آقازادههای آقای هاشمی دائما این طرف و آن طرف مطرح میکنند که: «پدر ما آقای خامنهای را به رهبری رساند» همین مسئله درباره حضرت امام هم فراوان گفته شده؛ آقای منتظری هم در خاطراتش مفصل به آن پرداخته که «من در رسیدن آقای خمینی به مقام مرجعیت نقش داشتم» این طبیعی است که افراد قدرتطلب چنین ادعاهایی داشته باشند اما حقیقت این است که آنچه باعث شد حضرت امام به مقام ولایت و مرجعیت برسند علم، معنویت [و] سیاست ایشان بود؛ کسی در این قضیه نقش اساسیای نداشت. از آقای هاشمی باید سؤال کرد «اگر شما در آن روز مقام معظم رهبری را در مجلس خبرگان به عنوان رهبر تأیید نمیکردید، چه کسی میخواست [رهبر] باشد؟ چه کسی را داشتید؟ امروز چه کسی را دارید؟ امروز چه کسی میتواند تالی تلو مقام معظم رهبری تلقی بشود؟» این شما نبودید که ایشان را به مقام رهبری رساندید، این ویژگیهای خود ایشان بود، خصوصیات خود ایشان بود، معنویت خود ایشان بود و اینکه ایشان خیرالموجودین بودند و هستند، بعد از امام واقعا کسی [را] که بتواند یک چنین مسئولیت و رسالت بزرگی را بر عهده بگیرد نداریم اینها دیگر کملطفی اینها است در هر صورت وقتی که ایشان دید که نمیتواند رهبری را آلت دست قرار دهد امیدش به این بود که اقلا دولتهایی که به قدرت میرسند در خدمت او باشند، نظر او را اجرا کنند، سیاست او را اجرا کنند، با ایشان مشورت کنند، افراد و اعضای وابسته به او را در کابینهها جا بدهند...
متن کامل سخنرانی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/2
گزیدهای از سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در جمع مسئولان نمایندگیهای مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 25مرداد1388
🔹خیلی جالب است [با مطالعه] خاطرات هاشمی رفسنجانی تفاوت فکری او با امام و دید امام نسبت به مردم و دید او نسبت به مردم [مشخص میشود]، او در خاطراتش مینویسد: «وقتی #بنیصدر به عنوان رئیسجمهور انتخاب شد ما بنیصدر را شناخته بودیم، خیلی با امام صحبت کردیم که بنیصدر را کنار بزند. اما امام نسبت به بنیصدر نظر مثبت داشت و هر چه ما در این زمینه با امام صحبت میکردیم نتیجهای نداشت حتی من گریه کردم ولی امام سفت و سخت از بنیصدر حمایت میکرد تا بالاخره معلوم شد که نظر ما درست است» خوشبختانه ابوالحسن بنیصدر خاطرات خودش را در فرانسه منتشر کرده، کاش این کتاب [به] ایران بیاید و لااقل این قسمت [آن] در دسترس مردم قرار بگیرد، [بنیصدر] میگوید: «وقتی که من رفتم به آقای خمینی گفتم که میخواهم کاندید بشوم ایشان مخالفت کرد. گفت: شما به سه دلیل صلاحیت ندارید؛
۱- ولایت فقیه را قبول ندارید.
۲- نظر منفی نسبت به روحانیان دارید.»
🔸[و مورد] سوم الان یادم نیست. امام در نامه ۶/۱ خطاب به آقای منتظری میگوید: «والله من به بنیصدر رأی ندادم» قسم جلاله میخورد. امام بهتر از هرکسی بنیصدر را میشناخت. تفاوت امام با امثال هاشمی رفسنجانی در این بود که امام اینجور نبود [که] تا روزی که به قدرت نرسیده دم از مردم بزند، دم از خلق بزند و وقتی که به قدرت رسید بگوید گور پدر مردم [و] دیگر به مردم اعتنا نکند. امام به بنیصدر رأی نداد، بنیصدر را برای ریاست جمهوری صالح نمیدانست اما نیامد مردم را هدایت کند و بگوید بنیصدر اینجوری است، اجازه داد که مردم خودشان راه را پیدا کنند...
🔹 امام به مجلس خبرگان، به همین آقای هاشمی رفسنجانی، گفت: «آقای منتظری را به عنوان قائممقام تعیین نکنید! صلاح نیست.» و ایشان نظر امام را زیر پا گذاشت و ایشان را به عنوان قائممقام تعیین کرد. وقتی ایشان و مجلس خبرگان، آقای منتظری را به عنوان قائممقام تعیین کردند امام قهر نکرد، [نخواست] نظر منفی داشته باشد [و] نق بزند [که] «من از اول گفته بودم» به افکار مردم، به نظر مجلس خبرگان احترام گذاشت [و] خیلی مسائل را به آقای منتظری تفویض کرد؛ این تفاوت یک مرد خدا با انسانهای قدرتطلب است که به نظر جمع، به نظر اکثریت احترام میگذارد. ...
🔸شبی که امام از دار دنیا رحلت کردند، من در #جماران بودم. ساعت ده شب بود که امام چشم از جهان فرو بست، آقای هاشمی آنجا به مرحوم احمد آقا به شدت اصرار داشتند: «شما خبر فوت امام را اعلام نکنید، بگوییم که مردم به مساجد بروند برای سلامتی امام دعا [کنند] و ختم امن یجیب [بگیرند] تا ما بتوانیم در مجلس خبرگان رهبر بعدی را تعیین کنیم [و خبر فوت امام] بعدا اعلام شود» [ایشان] نگران این بود که اگر قبل از اینکه مجلس خبرگان رهبر جدید را انتخاب کند خبر فوت امام منعکس شود، شیرازهمملکت از هم بپاشد این نشاندهنده عدم شناخت نسبت به مردم است یعنی [ایشان] هم نسبت به مردم خوشبین نیست، نسبت به مردم دید درستی ندارد، مردم را نشناخته و هم اصلا نسبت به مردم بیاعتناست از اول میخواهد به مردم دروغ بگوید، از اول میخواهد با مردم برخورد دوگانه داشته باشد این سیاستبازی از مسائلی است که متأسفانه آقای هاشمی را به چالش کشانده [ایشان] نه تنها با مردم حتی با خودیها [هم] اینگونه برخورد میکردند...
متن کامل سخنرانی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
.
♻️ هاشمی رفسنجانی، عبرت مبارزه نه الگوی مبارزه!
قسمت اول
🔰 حمید رسایی: دیدگاه ها و رفتارهای اقای هاشمی رفسنجانی در طول دوره حیات سیاسیاش بویژه در دهه پایانی عمرش، همواره او را در کانون توجه افکار عمومی قرار داده است.
هاشمی از جمله بازیگران سیاسی بود که مهرههای شطرنج را با تأمل جابجا میکرد و شاید همین ویژگی اجازه نمیداد تا دیگر بازیگران سیاست، به راحتی از کنار مواضعاش عبور کنند. با این همه نمیتوان و نباید در حق هاشمی ظلم کرد و او را آنچه که نیست معرفی کرد.
برای تحلیل شخصیت وی به ناچار باید فعالیتهای او را به مقاطع زمانی مختلف تقسیم کرد و طبعا نمیتوان تمام مقاطع عمر او را با یک چوب راند. با این فرض اگر بخواهیم منصفانه درباره وی قضاوت کنیم باید بگوییم هاشمی یعنی «هاشمی سالهای مبارزه قبل از انقلاب، هاشمی دوره انقلاب و شورای انقلاب، هاشمی دوره دفاع مقدس، هاشمی در مجلس، هاشمی دولت سازندگی چهار ساله اول، هاشمی دولت سازندگی چهار ساله دوم، هاشمی دوره دوم خرداد و حاکمیت اصلاحطلبان، هاشمی انتخابات مجلس ششم، هاشمی و تاثیرگذاری فرزندانش بر وی، هاشمی انتخابات نهم ریاست جمهوری، هاشمی و برخورد با دولت نهم، هاشمی پشت صحنه رقابتهای انتخابات دهم، هاشمی روزهای کودتای فتنه سبز پس از انتخابات دهم در سال ۸۸، هاشمی در انتخابات یازدهم و ردصلاحیتش، هاشمی و تاثیراتش در دولت روحانی، هاشمی و تحمیل توافقنامههای استعماری مثل برجام، هاشمی و عاقبت او که در استخری که در کاخ شاه بنا شده بود، به پایان رسید».
بی شک آقای رفسنجانی در طول هر یک از این دورهها خدمات و اشتباهاتی داشته است، مانند تمام شخصیتهای متنفذ دیگر؛ با این تفاوت که هرچه از دوره نخست زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی دور میشویم، به همان اندازه از ویژگیهای انقلابی و آنچه که از هاشمی میپسندیدم، فاصله میگیریم تا جایی که میرسیم به هاشمی در دهههای پایانی عمرش که سوگمندانه در بسیاری از مواقع، او را به نقطه امید دشمن تبدیل کرده بود!
روشن است که هیچ یک از دلسوزان انقلاب، چنین عاقبتی را برای او نمیپسندیدند اما چه کنیم وقتی خود اصرار به چنین عاقبتی داشت! با این حساب معلوم نیست چرا برخی شخصیتها بویژه پس از مرگ وی، اصرار بر این دارند که هاشمی را غیر از آنچه هست، معرفی کنند؟! درحالی که هاشمی را باید آنگونه که خود اصرار داشت، دید؛ نه آنگونه که ما دوست داشتیم باشد.
🔹 هاشمی مصداق ریزشهای انقلاب
سوگمندانه باید گفت که هاشمی رفسنجانی ازجمله مصادیق ریزشهای انقلاب اسلامی بود. برای برخی باور اینکه شخصیتی در تراز اکبر هاشمی رفسنجانی مصداق ریزش باشد، سخت است همانطور که در صدر اسلام برای برخی باور اینکه طلحه و زبیر از جمله ریزشهای اصحاب رسول خدا باشند، سخت بود. غافل از اینکه ریزش و رویش از قواعد الهی است که بزرگ و کوچک نمیشناسد و در آیات متعدد قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.
هاشمی نه تنها در دوره حیاتش که با نوع مرگش هم مایه عبرت شد. مرد مبارزه با طاغوت که در زندان های رژیم پهلوی شکنجه شده بود، مردی که بیان میکرد پیرو خمینی(ره) است و عشقش را سیدعلی خامنهای میدانست، وقتی راه توجیه سازش با استکبار را برگزید، مواضع استکبارستیزانه خمینی(ره) را با خاطرات جعلیاش تحریف کرد، به دنبال از بین بردن توان دفاعی و موشکی کشورش افتاد، در نهایت در ۱۹ دی، روز مبارزه با طاغوت، در استخری که در کاخ رژیم پهلوی بنا شده بود (مشهور به استخر فرح دیبا) و او به تنهایی در آن شنا میکرد، جان به جان آفرین تسلیم کرد و پرونده سیاسیاش با این عنوان بسته شد!
ادامه در پست بعد
eitaa.com/rasaee/7153
قسمت دوم
🔹 هاشمی میتوانست بیش از نام یک بزرگراه باشد
قسمت اول: eitaa.com/rasaee/7152
آنها که با تاریخ نهضت جنگل آشنایی دارند، پس از درگذشت هاشمی به یاد دکتر حشمت افتاند. دکتر حشمت از بزرگان نهضت جنگل بود اما آنجا که باید پشت میرزا میماند، نماند. نه اینکه بخواهد خیانت کند، نه. ولی مشکلش این بود که به دشمن دین خدا خوشگمان شده بود. حشمت به نصحیتهای دلسوزانه میرزا کوچک گوش نمیداد و دلواپسیهای میرزا را افراط میدانست.
واقعیت این است که مشکل دکتر حشمت این بود، آنقدر که به میرزا محبت داشت، اعتماد نداشت. دکتر حشمت تسلیم و در نهایت اعدام شد و نیروهای تحت امرش هم تبعید شدند. تاریخ البته با عبرت گرفتن از دکتر حشمت، به خاطر تمام زحماتی که در نهضت جنگل کشیده بود و به خاطر محبتی که ادعا میکرد نسبت به میرزا دارد، از او به نیکی یاد میکند. اما اگر آنچه میرزا گفته بود، دکتر حشمت میکرد، امروز بیش از یک میدان و بزرگراه به نامش بود! واقعیت این است که امثال طلحهها، زبیرها، دکتر حشمتها و ... باید برای ما #عبرت_مبارزه باشند نه #الگوی_مبارزه. همانطور که هاشمی رفسنجانی باتمام سابقهاش در انقلاب اسلامی، عبرت مبارزه است نه الگوی مبارزه!
🔹 پ ن: این یادداشت در زمان انتشارش، واکنش مشاور هاشمی رفسنجانی و شکایت خانواده وی را به دنبال داشت. شکایت وارد دانسته نشد، یادداشت را اینجا بخوانید👇
khabaronline.ir/news/1288542
پاسخ رسایی به مشاور هاشمی را اینجا بخوانید👇
eitaa.com/rasaee/2561
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
♻️ برداشتی قابل تامل از آیه ۹۲ سوره یونس / هاشمی، عبرت مبارزه است، نه الگوی مبارزه
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
♻️ جمله «از اموات به نیکی یاد کنید» فلسفه معاویه است!
🔰 حمید رسایی: بعد از انتشار یادداشتهای قبل درباره هاشمی رفسنجانی (eitaa.com/rasaee/7152)، عدهای با استناد به جمله مشهور اذکروا موتاکم بالخیر، تلاش میکنند تا پس از مرگ چهرهها و شخصیتهایی که محبوب دلشان است، باب هرگونه نقدی نسبت به اقدامات آنها را ببندند، در حالی که از نگاه مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی و علامه شهید مرتضی مطهری، این روایت جعلی و این نحوه برخورد با اموات بویژه کسانی که در امور جامعه اسلامی تأثیرگذار بودهاند، غلط و برنامهریزی شده است. بدیهی است که این سخن به معنای آن نیست که بدی اموات را جار بزنیم بلکه منظور این است که اگر رفتار و سخن غلط فردی، موجب انحراف در جامعه و به غلط افتادن برخی افراد شده، باید آن را بیان کرد و به نقدش پرداخت و البته در نقد هم نباید از جاده انصاف و عدالت خارج شد. طبعا رعایت این نکته، مرده و زنده ندارد.
آیت الله مجتبی تهرانی میفرماید: «من دنبال مطلبی بودم و فکر میکنم این قضیه (اذکروا موتاکم بالخیر) برای بعد از معاویه است، وقتی که او مُرد، یک سری مسائل رو شد، یک سری رو بود، روتر شد. کارهایی که کرده بود، جنایاتی که کرده بود، رو شد و ظاهراً بعد از این مسائل بود که این مطلب مطرح شد: «اذکروا موتاکم بالخیر» من این را از کلک های بنیامیه می دانم. حالا که مرده است خوبی هایش را بگو، بدیهایش را نگو. میخواهم بگویم چه طور اینها برنامهریزی شده در جامعه پیش می رفتند. (درس اخلاق آیتالله مجتبی تهرانی 6 بهمن 90 / www.mojtaba-tehrani.ir)
علامه شهید مرتضی مطهری بیان میکردند: «در میان ما معروف است، میگوییم: اذکروا موتاکم بالخیر (همان جمله "به آرامش گذشته تعلق دارند")،... اسم این حرف را باید بگذاریم #فلسفه_معاویهای که هر ... که رفت، بگوییم پروندهاش بسته شد. چرا بسته شد؟! اتفاقا باید پرونده آنها باز باشد، یعنی افرادی که در سرنوشت آینده مؤثرند، باید جامعه پرونده آنها را باز نگهدارد.» (کتاب فلسفه تاریخ، ج1، ص205/ http://bit.ly/2jorqxN)
🔺برای دیدن تحلیلهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
🔰 تطوّرِ فکریِ استاد سید منیرالدین حسینی از زبان خودشان
(بیوگرافیِ کوتاه بهمناسبت بیستمین سالگرد رحلت مرحوم علامه سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی)
۱. بستر تربیت
➖ در خانوادۀ یک روحانیِ مقتدر (آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی) متولد شدم.
➖ پدرم دارای حزب بود به نام حزب برادران.
➖ پدرم نفوذ زیادی در حزب داشت و فرضاً در عرض دو ساعت میتوانست شهر را به تعطیلی بکشاند.
➖ مرامنامه و اساسنامۀ حزب برادران موجود است که اساس را حاکمیت مذهب بر حکومت میدانست.
➖ پدرم میگفت چگونه میتوان دستگاهی در برابرِ دستگاه پهلوی درست کرد تا بتوان دین را یاری کرد؟
➖ پدرم وکیل به مجلسِ وقت میفرستاد و قدرت تغییر استاندار را داشت.
➖ رسم پدرم تحقیر اُمرا و خوانین و استاندار و فرماندار شاه بود.
➖ ناصرخان، خسروخان، قوامیها و حکمتیها با ذلت خدمت پدرم میرسیدند، نه با عزت.
➖ خود شاه در زمان مصدق به شیراز آمد و سوگندِ قرآن خورد که اگر مرا کمک کنید من وفادار به قانون اساسی خواهم بود. پدرم با او بهمانند یک کودک رفتار میکرد.
➖ اینها زمینههای پرورشیام بود که در آن زمان ایجاد شده بود.
➖ حالات روحیِ پدرم در ما اعتقاد راسخ به وجود آورده بود.
➖ مرجع تقلیدِ مقتدرِ حزب، در روز عاشورا با احدی حرف نمیزد.
➖ پدرم لعن و صلوات را در روز عاشورا با تأنّی میخواند و تا ظهر طول میداد.
➖ پدرم دائماً و لاینقطع، همراهِ هر لعن و صلواتی، قطرات اشکش جاری بود.
➖ پدرم گِل به عمامه میزد و روی منبر میرفت و به حضرت رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) سلام میداد، مثل کسی که بهصورتِ حضوری تسلیتِ شهادت فرزندش را به صاحبش میگوید. و مانند مادرِ بچهمُرده شیون میکرد.
➖ من حالت پدرم را از هیچ مرجع دیگری ندیدم.
۲. دغدغۀ صنعت
➖ اولین جرقهای که در سن ده_یازده سالگی به ذهنم زد این بود که گفتم مخترع شوم تا کمک کنم که مسلمانان، محتاج نباشند.
➖ بعد از فوت پدرم، مشغول دبیرستان و طلبگی بودم و با وسایل الکترونیک و برقی، بازی میکردم و در باطن بهدنبال اختراع و اکتشاف بودم.
➖ در تجارب شخصیام هشت اختراع داشتم، بدون اینکه به ثبت برسانم.
➖ در سال ۱۳۴۶ به نجف رفتم.
۳. مسئلۀ حکومت
➖ در سال ۱۳۴۹، امامخمینی(قدسسره) بحث حکومت اسلامی را مطرح کردند. با طرح حکومت اسلامی من شدیداً به فکر فرو رفتم.
➖ یادم هست سه بار از امام پرسیدند که روحانیت برای ایجاد حکومت اسلامی چهکار باید بکند؟ امام روی منبر اعلام کردند که اسلام را بشناسید و به جهانیان معرفی کنید، چرا که متاع شما را دنیا طالب است.
➖ مطالب فوق شدیداً روی من اثر گذاشت و یک ماه سخت مرا به فکر برد. با شنیدن این عبارات، تا یک ماه هیچ درسی را نمیفهمیدم. همیشه به فکر این بودم که آقا میگوید: اسلام را بشناسید و به دنیا معرفی کنید و متاع شما را مردم دنیا طالب هستند.
➖ متوجه شدم که ادارۀ جامعه امر آخَری است و ذهن ما از صنعت، عوض شد [و عبور کرد].
۴. تأسیس فرهنگستان
➖ بعد از حضورم در مجلس خبرگان قانون اساسی، ضرورت پیاده کردنِ مصوباتْ ضرورتِ احتیاجِ به ابزار و معادلات کاربردی را تمام کرد و برای درستشدنش فرهنگستان را تاسیس کردیم.
➖ فرهنگستان را مبتنی بر اعتقاد راسخ به برتری دین بر غیردین بنیانگذاری کردم.
➖ اولین بحث اقتصاد را در مدرسه سید آغاز کردم.
➖ کار فرهنگستان هیچگونه اقتباس از شرق و غرب نبوده است.
➖ شیوه مباحثه فرهنگستان مباحثه عمیق بوده است و مباحثه غیر از مباحثه عرفی بود.
➖ هرگز دین در برابر تخصیصِ «قدرت، اطلاع، ثروت» ساکت نیست.
➖ اگر کنترل عینیت، قاعدهمند نشود نمیتوان در برابر کفار ایستاد.
➖ اگر رهبری تکامل تاریخ به دست مستکبرین باشد ناچار به عقبنشینی هستیم.
➖ در فرهنگستان توانستیم فلسفۀ روش، که یک فلسفۀ عمل است نه فلسفۀ کتابخانهای، پیریزی کنیم.
➖ عمل حکومتی حکم میخواهد، معادلۀ کارشناسی میخواهد، نحوۀ اجرا هم میخواهد.
➖ مبانی [مطرحشده] سه سطح دارد: سطح اول: حکمشناسی؛ سطح دوم: موضوعشناسی؛ سطح سوم: برنامهریزی. در هر سه، ضرورت، روش و شاخص مطرح شد.
➖ تحول باید بهصورت آرام در سطح علم اصول استنباط احکام حکومتی صورت بگیرد.
🖇 منبع: گزینشی از محتوایِ یکی از جلساتِ معرفی فرهنگستان از زبان استاد، ۱۳۷۴/۹/۲
☑️ @moniroddin
📺 لینک برنامۀ مستند «نائبالامام»
(روایتی متفاوت و جذاب از فعالیتهای اجتماعی و سیاسیِ آیتالله العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی، آخرین اسطورۀ مشروطۀ مشروعه)
◽️ کارگردان: محمدعلی یزدانی
◽️ تهیه شده در: سازمان هنری رسانهای اوج
◽️ مدتزمان: ۱۰۸ دقیقه
▶️ http://www.telewebion.com/episode/۲۵۶۴۸۵۶
🔆 #جنگ_اُحُد همیشه هست و هميشه #سنگردارانی هستند که نَفْس به آنها میگويد: دستتان خالی مانده و ديگران #غنائم را بردهاند!
💠 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«من يک جمله کوتاه عرض کنم: خيال نکنيد فقط کسانی که در جنگ احد سنگردار بودند، احساس کردند که انگار اينها دستشان خالي ماند و سنگر را رها کردند. هميشه جنگ احد هست و هميشه هم نفس انسان میگويد: دستت خالی ماند و ديگران بردند!
نکند که ما در وقتي که تکليف برایمان آمده، اشتغال به خودمان داشته باشيم. از خدا بخواهيم که هَمّ ما مشکلات اسلام باشد، نه مشکلات خودمان. از خداي متعال در ايام معلومات بخواهيم که ما مشغول به خودمان و شئون خودمان نشويم، بخواهيم که دنبال بهانه نگرديم. در مناجاتهايمان، نسبت به موضعمان در نظام ولايت طلب مغفرت کنيم.»
☑️ @moniroddin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یک دقیقه تا شناخت سردارِ سازندگی ایران
@Farsna
عضو دانشگاه الازهر: موضع اسلام درباره ارتداد بهائیان قابل تغییر نیست
🔹«عماد عطیه عبدالرزاق» از فارغالتحصیلان دانشگاه الازهر و از مدرسان دانشگاه المدینه در گفتوگو با فارس: بهائیت فرقهای مستقل است و ارتباطی به دین اسلام ندارد. بهائیها کتاب مخصوص خود را دارند که نامش اقدس است. بهائیها حتی در فکر متجدد اسلامی و قرائتهای جدید دین اسلام نیز جای نمیگیرند.
🔹او در مورد اظهارات مولوی عبدالحمید درباره بهاییت گفت: حقیقتاً این اظهارات را به دور از صحت و درستی میدانم؛ من نظر عبدالحمید را به طور کلی و جزیی رد میکنم. چه مواضع اسلام در مرتد بودن بهائیها و چه ارتداد آنان، پیشامد جدیدی نیست و بنابراین امکان تغییر موضع نیست.
@Farsna - Link
🔴اتفاق عجیب در سالگرد سانحه هواپیمای اوکراینی | پدافند هوایی اوکراین هم هواپیمای خودی را سرنگون کرد!
رسانههای اوکراینی از سرنگونی یک فروند جنگنده «میگ-۲۹» متعلق به ارتش اوکراین نزدیک شهر «کوراخوفه» واقع در دونتسک خبر دادند. شلیک سامانه پدافندی «سام اُسا» عامل انهدام آن بود.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
✊ فرماندهای برای شکستن همه محاصرهها...
🎨 مجموعه مصور «قهرمان؛ سلیمانی»
روایتهای حضرت آیتالله خامنهای درباره شهید حاج قاسم سلیمانی
🔻 رهبر انقلاب: کدام فرمانده دیگر قدرت داشت میتوانست کارهایی را که او انجام داد انجام بدهد؟ به یک منطقهای که در محاصرهی ۳۶۰ درجهای دشمن است، شهید سلیمانی با بالگرد وارد این منطقه میشود، در محاصرهی کامل دشمن جوانهای خوبی در آن منطقه هستند که دستتنها هستند، فرماندهای ندارند، چشمشان که به حاج قاسم سلیمانی میافتد، جان پیدا میکنند، روحیه پیدا میکنند، انگیزه پیدا میکنند، محاصره را از بین میبرند و دشمن را متواری میکنند و فراری میکنند؛ چه کسی میتواند این کارها را انجام بدهد؟ فرمانده ضدّ تروریسم در کلّ منطقه قویترین و سرشناسترین فرمانده، را ترور کردند.۱۳۹۸/۱۰/۲۷
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/51709
✊ در طریق اخلاص
🎨 مجموعه مصور «قهرمان؛ سلیمانی»
روایتهای حضرت آیتالله خامنهای درباره شهید حاج قاسم سلیمانی
🔻 رهبر انقلاب: اخلاص او را از کجا میشود فهمید؟ از اینجایی که اصلاً دنبال دیده شدن نبود؛ یک ذرّهای هم از دیده شدن فرار میکرد؛ حالا جوری شده که همهی دنیا دارند او را میبینند... در جلسات رسمی معمولی که ما غالباً با همین مسئولین مختلف که ارتباط با کار او داشتند داشتیم، حاج قاسم یک گوشهای مینشست که اصلاً دیده نمیشد.آدم گاهی اوقات میخواست بداند یا استشهاد کند، باید میگشت تا او را پیدا میکرد؛ خودش را جلوی چشم قرار نمیداد و تظاهر نمیکرد.
📥 سایر کیفیتها👇
🌷 لوح | شایسته شهادت
🔻 رهبر انقلاب اسلامی: [دو هفته قبل از شهادت] شهید کاظمی آمد پیش من و گفت از شما دو درخواست دارم: یکی اینکه دعا کنید من روسفید بشوم، دوم اینکه دعا کنید من شهید بشوم. گفتم که شماها واقعاً حیف است بمیرید؛ شماها که این روزگارهای مهم را گذراندید، نباید بمیرید؛ شماها همهتان باید شهید شوید؛ ولیکن حالا زود است و هنوز کشور و نظام به شما احتیاج دارد. بعد گفتم آن روزی که خبر شهادت صیاد را به من دادند، من گفتم صیاد، شایستهی شهادت بود؛ حقش بود؛ حیف بود صیاد بمیرد. وقتی این جمله را گفتم، چشمهای شهید کاظمی پُرِ اشک شد، گفت: انشاءاللَّه خبر من را هم بهتان بدهند! ۱۳۸۴/۱۰/۲۱
🔺 بخش دفاع مقدس رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت نوزدهم دیماه سالروز شهادت سردار شهید حاج احمد کاظمی، لوح «شایسته شهادت» را بازنشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #نماهنگ | سردار رو سفید
🔹 حضرت آیتالله خامنهای: «لشکر هشت نجف که آقایان اسم آوردند، یکی از لشکرهای قَدَر در میدانهای دفاع هشتساله بود و خود مرحوم شهید کاظمی (رضواناللهتعالیعلیه) واقعا یکی از آن فرماندهان برجسته بود. بنده در همان دوران جنگ رفتم خوزستان به مرکز لشکر نجف، [از] آنجا بازدید کردم؛ چیزهایی در آنجا دیدم که در کمتر لشکری آدم میتوانست آنها را مشاهده کند: آمادگیها از یکسو، روحیهی خیلی بالا از یکسو و نظم و ترتیب؛ نظم و ترتیبی که من در آن لشکر دیدم، در کمتر جایی انسان آن را مشاهده میکرد.» ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
🔺 بخش دفاع مقدس رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت نوزدهم دیماه سالروز شهادت سردار شهید حاج احمد کاظمی، نماهنگ «سردار رو سفید» را بازنشر میکند.
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | علامه انقلابی
🔻 حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اخیر خانواده آیتالله مصباح: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است. ۱۴۰۱/۱۰/۵
🔺️ رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، نماهنگ «علامه انقلابی» را منتشر میکند.
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/51713
933764867_1441749736.mp3
18.81M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در #دیدار_مردم_قم. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/51708