🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
2⃣ عملکرد #جمهوری_اسلامی را چگونه باید داوری کرد؟ با دیدِ کلان و کلی یا نگاهی خرد و جزئی
آقا در ۱۴ اردیبهشت سال ۸۷ به این سؤال اینگونه پاسخ میدهند: «ما در این داوری باید اشتباه نکنیم؛ و این جز با یک نگاه کلان امکانپذیر نیست... اگر ما نگاه کلان به انقلاب و حادثهی پدید آمدن جمهوری اسلامی بکنیم، جزئینگریها نمیتواند ما را گمراه کند. گاهی جزئینگری و نگاه نکردن مسیر مستمرِ از ابتداء تا انتهاء، انسان را گمراه میکند؛ حتّی گاهی آدم راه را گم میکند، هدف را گم میکند. نمیخواهیم بگوئیم جزئینگر نباشیم؛ چرا، نگرش به جزئیات، یعنی همان برنامهریزی؛ این را ما منکر نیستیم. برنامهریزی، نگاه به فصول مختلف و بخشهای مختلف، یعنی جزئینگری. میخواهیم بگوئیم این نگاه به بخشها و اجزاء و ابعاض موجب نشود که ما غافل بشویم از نگاه به کل. چون نگاه به کل برای ما درسآموز است.»
وقتی ما با کارنامهای روبرو میشویم، نگاه به معدل میکنیم، معدل یک کل است و وقتی میخواهیم برای #پیشرفت برنامهریزی کنیم، روی نمرات تکتک درسها متمرکز میشویم. برای داوری عملکرد انقلاب هم باید اینگونه عمل کنیم.
«ما به مسائل جهانی و مسائل منطقهای و از جمله مسائل کشورمان، باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم؛ این نگاه کلان، به ما #معرفت و بصیرتی را عطا میکند که اولاً موقعیت خودمان را، جایگاه خودمان را، ایستگاه خودمان را در وضع کنونی بازیابی کنیم و بفهمیم در چه وضعی قرار داریم؛ بعد هم به ما تعلیم میدهد که برای آینده چه باید بکنیم.۱۳۹۳/۰۶/۱۳»
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
17.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
3⃣ هدف از #انقلاب_اسلامی چه بود؟
«هدف انقلاب عبارت بود از ساختن یک ایرانی با این خصوصیاتی که عرض میکنم: مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین و بهرهمند از معنویت و اخلاق، پیشرو در مسابقهی جامعهی عظیم بشری در علم و بقیهی دستاوردها - که از اول و ازل بین آحاد بشر یک مسابقه است در دستاوردهای بشری، در علم و در بقیهی خواستهها و دستاوردهای بشری - برخوردار از آزادی با همهی معانی آزادی... ایران با این خصوصیات، مطلوب انقلاب بود. شما بپرسید که از کجای انقلاب، این خصوصیات در میآمد؟ کجا تدوین شد؟ من عرض میکنم از کلمهی اسلامی. اسلام اصلاً همینهاست. آن کسی که غیر از این در مورد اسلام تصور میکند، اسلام را نشناخته. آن کسی که تصور میکند اسلام فقط به جنبههای معنوی، آن هم با برداشت و تلقی خاص از جنبههای معنوی میپردازد، به دنیای مردم، به لذات مردم، به خواستههای بشری مردم نمیپردازد، او اسلام را درست نشناخته؛ اسلام اینجوری نیست. همهی این چیزهائی که گفتیم؛ هم آن چیزی که مربوط به مسائل دنیائی جامعه است - مثل عدالت، مثل امنیت، مثل رفاه، برخورداری از ثروت، برخورداری از آزادی و استقلال - هم آنچه که مربوط به مسائل اخروی است؛ مثل رستگاری، تقوا، پرهیزگاری، رشد اخلاقی، تکامل معنوی انسان، در کلمهی اسلامی مندرج است... میخواستیم ایرانی بسازیم با این خصوصیات... مسئله فقط ایران هم نبود؛ #ایران به عنوان یک الگو برای جوامع اسلامی در درجهی اول، و همهی جوامع بشری در درجهی بعد، مورد نظر بود. ۸۷/۰۲/۱۴»
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
14.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
🌸 «آقا روزتون مبارک!»
«این روزها مصادف است با عید مبارک ولادت امیر مؤمنان (سلام اللّه علیه) که پدر امت بود. مردم ما روز سیزدهم رجب را «#روز_پدر» نامیدهاند.
🔹امام بزرگوار ما در حق این ملت و در حق این کشور پدری کرد.
🔹پدر امت، یعنی مظهر مهربانی و رحمت و مظهر اقتدار و صلابت و شخصیت؛ استحکام شخصیت پدرانه، در کنار محبت و مهربانىِ پدرانه. علاوهی بر اینها، امام پدر جنبش اسلامىِ امروز در دنیای اسلام است. ۱۳۹۱/۰۳/۱۴»
و بعد از #امام_خمینی (ره) سالهاست که شما پدر #جمهوری_اسلامی #ایران و پدر امت هستید.
آقاجان! روزتان مبارک ❤️
✍️رمِیصا
#میلاد_امام_علی علیهالسلام
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
4⃣ انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف خود با چه شرایط و موانعی روبرو بود؟
🔹 همانطور که در بخش قبل گفته شد هدف از انقلاب تحقق اسلام بود، اما آقا میفرمایند «این هدف را انقلاب اسلامی داشت؛ ما در خلأ که زندگی نمیکنیم، ما در یک واقعیاتی داریم زندگی میکنیم؛ این واقعیات چقدر برای رسیدن به این هدفها کمک بود یا مزاحمت بود؟ یقیناً ا گر مزاحمهائی که حالا میشمارم، وجود نداشت، رسیدن به این هدف، زمان زیادی نمیخواست. شاید در طول پنج سال، ده سال یک گروه متشکل قوی میتوانستند این اهداف را برآورده کنند؛ منتها در سر راه انسان موانع وجود دارد... این موانع چه بودند؟ ما دو نوع موانع داشتیم: یکی موانع درونی، یکی موانع بیرونی. موانع درونی یعنی چه چیزهائی؟ یعنی آن چیزهائی که در درون خود ما انسانها - چه تصمیمگیرانمان، چه آحاد مردممان، چه ناظرین بیرون از گود مبارزه و انقلاب - وجود دارد؛ اینها موانع درونی است. ۸۷/۲/۱۴» در ادامه آقا این مثالها را ذکر میکنند: ضعفهای فکری، ضعفهای عقلانی، راحتطلبی، آسانپنداری، گریز از چالش، تربیتهای اجتماعی موجود و عادتهای تاریخی، بد فهمیدن دین، اسراف و... «خب، اینها هر کدامش یک مانع بود. البته اینها برطرف شدنی بود، نه اینکه برطرف شدنی نبود؛ خیلیاش هم با تبیین برطرف شد. لذا در مبارزات اسلامی، تبیین خیلی نقش دارد. ۸۷/۲/۱۴» و امروز در روزگار #جنگ_رسانه_ای هنگامهی #جهاد_تبیین است. باید آگاه شد و آگاهی داد...
انشاءالله در بخش بعدی به موانع بیرونی و راه مقابله با آن خواهیم پرداخت.
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
21.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
5⃣ منظور از دشمن بیرونی چیست؟
🔹«همهی کسانی که به نحوی از انقلاب یا از هدفهای انقلاب متضرر میشدند، اینها جلوی انقلاب ایستادند. از امنیت یک عدهای متضرر میشوند، از عدالت یک عدهای متضرر میشوند، از نفی حاکمیت طاغوت یک عدهای متضرر میشوند، از نفی سلطهی بیگانه یک جماعتی متضرر میشوند، از نفی استبداد یک عدهای متضرر میشوند... اینها همه در مقابل انقلاب صف کشیدهاند. تا الان هم این صفکشی ادامه دارد... سال اول انقلاب در تقریباً چهارگوشهی کشور با شعار قومیت، کانونهای جنگ و درگیری به وجود آمد. در بلوچستان، در کردستان، در ترکمنصحرا، در نقاط مختلف؛ با بهانهی قومیت... بعد جنگ تحمیلی بود؛ هشت سال. شما ببینید این نیروی متراکمی که ملت ما در مقابلهی با دشمن گذاشت و توانست دشمن را به زانو دربیاورد -نه فقط صدام را، بلکه آن کسانی که پشت سر صدام بودند، اینها به زانو درآمدند در مقابل انقلاب اسلامی- اگر در خدمت به سمت هدفهای عمرانی و آبادانی و سازندگی جمهوری اسلامی بنا بود قرار بگیرد، چقدر کار پیش میرفت... بنابراین انحصارطلبان جهانی از یک طرف، اشرار داخلی از یک طرف، توطئههای ابرقدرتها از یک طرف، دست اغواگر تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادىِ آن ابرقدرتی که دستش از ایران با انقلاب اسلامی کوتاه شده بود از یک طرف، اینها همه در مقابل این حرکت عظیم ملت ایران ایستادند. شما ببینید با وجود این موانع، حالا بیائید ارزیابی کنید ببینید حرکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به سمت آن هدفها چطور بوده. ۸۷/۲/۱۴»
ادامه دارد...
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بهترین راه برای رفع ناترازیها در بخش برق #صرفهجویی است...
‼️برای آنان که میگویند: «رهبر از اوضاع خبر ندارد و نمیداند!...» ملاحظه کنند که آقا قضایا را با جزئیات و با عدد و رقم میدانند.
‼️برای آنان که میگویند: «چرا رهبر به مسئولین چیزی نمیگوید؟» توجه کنند که آقا هم با دقّت سخنان مسئولان را میشنوند و هم با آگاهی آنها را راهنمایی میکنند؛ امّا قرار نیست همهی اینها جلوی چشم من و شما رخ بدهد.
‼️برای آنان که میگویند: «رهبر متوجه اوضاع نیست!...» ببینند که آقا هم از تمام جوانب مطلعند و هم بهترین راهحل را میدانند، طوری که وزیر نیرو هم به ایشان احسنت میگوید.
‼️برای آنان که جواب و جبران تمام کاستیها را در دولت میبینند، باید بدانند که در #جمهوری_اسلامی مهمترین نقش در حل مسائل با مردم است، حتّی در رفع #ناترازی
🔴 و خطاب به آنان که منطقِ صحبتشان درباره آقا، روی ندانستن و نفهمیدن و نگفتن و در لفافه گفتن و... استوار است، باید گفت؛ یا جایگاه ولیفقیه را متوجه نشدهاید و یا تبعیت از ولی را تمرین نکردهاید!
مراقب باشید دیر نشود!...
✍️رُمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
14.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
🔴 نسبت احساسی...
🔹پیوند ما با ولی چگونه است؟
فقط حسی است؟ یا به دنبال پیوند فکری و عملی هم هستیم؟
آقا اگر میگویند شرمنده شدم، این حرف را به مثابهی پدری میگویند که فرزندانش به هر دلیلی نتوانستهاند آن تکلیف را انجام دهند.
آقا میگویند شرمنده شدم تا دیگر، فرزندان بار عذرخواهی را بر دوش نکشند و فقط به دنبال برنامهریزی برای جبران بروند.
و ما چه میکنیم؟
چه باید بکنیم؟
اگر بخواهیم ولایتمدارانه رفتار کنیم، ما هم باید آن فرزندانِ مردم را از خود بدانیم و مانند ولی کمک کنیم برای جبران تکلیف عقبافتاده، نه اینکه واویلا سر دهیم و...
بیانات دیروز آقا حاوی نکات بسیار مهمی بود، اگر میخواهیم سهمی در حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشیم
باید به آن نکات توجه کنیم، از جمله:
➖ «ما در زمینهی نشان دادن آنچه وجود دارد، آن پیشرفتها، آن تحقق آرزوها، کمکاریم؛ یک #کار_رسانهای لازم است.»
➖ «این نمایشگاه نشاندهندهی پیشرفت بود، نشاندهندهی حرکت روبهجلو بود. ما چرا این نعمتهای بزرگ موجود خدا را #قدرشناسی نمیکنیم؟ کشور دارد حرکت میکند، جلو میرود. بخش خصوصی، در زمینهی اقتصاد، یکی از مثالها و مصداقهای پیشرفت کشور است.»
➖«آن چیزی که وظیفهی یک کشوری است که مورد تحریم است، این است که به #ظرفیت_داخلی خودش هر چه بیشتر چشم بدوزد، توجه کند، خود را از آن بهرهمند کند.»
و...
اگر میخواهیم در این جنگ اقتصادی کمککننده باشیم و ولیِ جامعه جورِ ما را نکِشَد، باید به دنبال سهم خود برای کمک به دولت باشیم، سهمی که تخریبگر نیست و سازنده است!
✍️رُمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
17.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
6️⃣ چرا انقلاب اسلامی دشمن دارد؟
در بخش قبل در مورد دشمن بیرونی صحبت شد، شاید این سؤال مطرح شود که اصلاً چرا این انقلاب، این همه دشمن دارد؟ شاید ما بعضی جاها اشتباه میکنیم! صحبت آقا در اینباره چنین است: «بعضیها به ما میگویند «شما با فلان حرف، فلان حرکت، فلان تصمیم، دشمنتراشی کردید»؛ نه! ما با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی دشمنتراشی کردیم، ما با مطرح کردن احکام الهی دشمنتراشی کردیم. وقتی شما عدالت را مطرح میکنید، تمدن و دنیای مبتنی بر #سلطه و #استکبار قهراً با شما مخالف میشود. وقتی شما معنویت را مطرح میکنید، دنیای مادی که همه چیزش مبتنی بر مادیت است و همهی مفاهیم عالَم را برمیگرداند به پول، با شما مخالفت میکند؛ چیز طبیعیای است. ۱۴۰۱/۰۶/۱۲»
«در قرآن میفرماید: «لاتَظلمون و لاتُظلمون»؛ نه ظلم کنید، نه قبول ظلم کنید و زیر بار ظلم بروید. مگر ممکن است کسی مسلمان باشد، اعتقاد به #اسلام داشته باشد، درعینحال ظلم و زور را از هر کسی قبول کند؛ چه برسد به دشمن دیرینهی ملت ایران -یعنی #آمریکا - که این همه به ملت ایران ضربه زده است. اینکه درست نیست، این را میدانند. از این جاست که از نظام جمهوری اسلامی با همهی وجود بیزارند و با آن دشمنند و در صدد معارضه و مبارزه با آن هستند؛ چون میدانند که ملت ایران و نظام #جمهوری_اسلامی حاضر نیست زیر بار تحمیل آنان برود. ۱۳۷۶/۰۸/۱۴»
‼️بنابراین دشمن وجود دارد و توهم نیست «غفلت از دشمن بیرونى، خطاى راهبردى عظیمى است که ما را دچار خسارت خواهد کرد.۱۳۹۳/۰۴/۱۱»
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
7⃣ ارزیابی انقلاب اسلامی
🔹در بخشهای قبل خواندیم که حضرت آقا ما را به سه نکته پیش از داوری و ارزیابی نظام توجّه دادند:
۱. داشتن نگاه کلان
۲. ارزیابی با توجّه به اهداف انقلاب اسلامی
۳. درنظر گرفتن شرایط و موانع مختلف (موانع درونی و بیرونی) که در مسیر رسیدن به اهداف انقلاب بوده
با توجّه به این نکات، آقا میفرمایند: «من اگر بخواهم ارزیابی کنم، عملکرد را بسیار خوب میدانم. جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی عملکردش یک عملکرد با نمرهی بسیار خوب است. در مقابل این همه مشکلات مگر طاقت میآورند؟ در دورهی ما حوادث جابهجایی قدرت در آفریقا و در آسیا و در خیلی جاها انجام گرفته بود؛ هیچکدام طاقت نیاوردند. در دوران قبل از ما هم انقلابهای بزرگ دنیا -مثل انقلاب کبیر فرانسه، مثل انقلاب اکتبر شوروی- در مقابل این حوادث گوناگون هیچکدام طاقت نیاوردند، یعنی از همان اول منحرف شدند.
خصلت مردمی بودن، خصلت اسلامی بودن، خصلت آرمانگرا بودن، اینی که جوان انقلابىِ امروز بعد از سی سال اینجا میایستد، آرمانهای انقلاب را به عنوان آرزوها و مطالبات خودش در میان میگذارد و با صدای بلند مطرح میکند، این خیلی توفیق بزرگی است برای انقلاب. هرگز در انقلابهای دیگر اینطور نبود.۸۷/۲/۱۴»
«بعضیها زمزمه میکنند «نظام ناکارآمد است»؛ چرا؟ چون فلان وزارتخانه بد عمل کرده؛ نه، اگر نظام ناکارآمد بود، تا حالا ده بار بلعیده شده و از بین رفته بود. بزرگترین دلیل کارایی این نظام، خود وجود این نظام و ماندن این نظام است.۹۶/۳/۱۷»
ادامه دارد...
✍رُمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
🌹﷽🌹
🔰پیوندهای (لینک) مربوط به بخشهای مختلف «بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی»
🇮🇷 برای دسترسی راحتتر به بخشهای مختلف مربوط به بحث «بررسی کارنامه انقلاب اسلامی» نوشتهی مدنظر را لمس کنید:
1️⃣ برای ارزیابی عملکرد انقلاب اسلامی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
2️⃣ عملکرد جمهوری اسلامی را چگونه باید داوری کرد؟ با دیدِ کلان و کلی یا نگاهی خرد و جزئی
3️⃣ هدف از انقلاب اسلامی چه بود؟
4️⃣ انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف خود با چه شرایط و موانعی روبرو بود؟
5️⃣ منظور از دشمن بیرونی چیست؟
6️⃣ چرا انقلاب اسلامی دشمن دارد؟
7⃣ ارزیابی انقلاب اسلامی
🌱 ادامه دارد...
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
8.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
8️⃣ انقلاب اسلامی در مقایسه با کدام مقطع تاریخی موفقتر بوده است؟
🔹یکی از مواردی که در مقام قیاس مطرح است، این است که یک پدیده با چه چیزی مقایسه شود. اکثر ما وقتی میخواهیم کارنامهی انقلاب اسلامی را مورد ارزیابی قرار دهیم، آن را با پیش از انقلاب، یعنی دورهی پهلوی مقایسه میکنیم، در صورتی که شاید این مقایسه از ریشه اشتباه باشد؛ چرا که هویت یک حکومت سلطنتی با هویت یک حکومت انقلابیِ مردمی متفاوت است و شاید به نوعی تحقیر انقلاب اسلامیِ مردمی باشد اگر بخواهیم آن را با یک حکومت سلطنتیِ تماماً فاسد و وابسته مقایسه کنیم!
پس انقلاب را باید با چه مقایسه کنیم؟
آقا چنین میگویند: «در تحولاتی که در طول دو سه قرن اخیر که قرن انقلابهای بزرگ است، اتفاق افتاده، هر چه من نگاه کردم موردی را پیدا نکردم که مثل انقلاب اسلامی، تحولی که در دورهی اول پدید آمد در دورههای بعد یا دهههای بعد، با همان شکل، با همان هدفها، به سوی همان آرمانها و با همان جهتگیریها ادامه پیدا کند. ۹۰/۵/۱۹»
🔹در ادامه آقا به مقایسهی انقلاب اسلامی از لحاظ ثبات، استمرار و استقرارش با سایر انقلابها از جمله سه انقلاب برجستهی چند قرن گذشته مانند انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر شوروی و انقلاب آمریکا میپردازند و با چنین مقایسهای ما را متوجه میکنند که چند قرن گذشته «انقلاب اسلامی یک استثنا است. ۹۰/۵/۱۹»
انشاءالله در بخش بعدی به مقایسهی انقلاب اسلامی با انقلاب کبیر فرانسه خواهیم پرداخت.
🌷#عید_مبعث مبارک
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa
21.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹﷽🌹
❇️ بررسی #کارنامه_انقلاب_اسلامی
9⃣ مقایسه انقلاب اسلامی با انقلاب کبیر فرانسه
🔹در بخش پیش گفته شد که باید پدیدهها را با همجنس خودشان مقایسه کرد و یک انقلاب مردمی را باید با انقلابهای دیگر مقایسه کرد، نه با حکومتهای سلطنتی و...
در این راستا ابتدا انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب کبیر فرانسه که در سال ۱۷۸۹ میلادی رخ داده، از دید آقا (که به اعتراف بسیاری از اهل فن، تسلط مناسبی بر تاریخ دارند) مقایسه میکنیم: «انقلاب یك جریان است، همه جا همینجور است؛ یك جریان است، یك حادثه نیست، لكن این جریان در بسیاری از جاها در وسط راه متوقف میشود. به تاریخ انقلابهای گوناگون، انقلابهای بزرگ نگاه كنید؛ وسط راه متوقف میشوند. یك عدهای به یك پیروزی میرسند، دل خوش میكنند، از مردم فراموش میكنند، مردم یواشیواش صحنه را رها میكنند؛ تمام میشود.
انقلاب كبیر فرانسه كه در قرن هیجدهم- اواخر قرن هیجدهم- شروع شد، در اوائل و اول قرن نوزدهم زایل شده بود، از بین رفته بود، چیزی ازش باقی نمانده بود. علیه سلطنت دیكتاتوری قیام كردند، سلطنت را زائل كردند، بعد از حدود پانزده سال، یك پادشاه مقتدر مستبد دیگری به نام ناپلئون بناپارت آمد سر كار. دهها سال اینها گرفتار بودند، بعد یواشیواش، بتدریج توانستند یكجوری خودشان را از بخشی از آن مسائل كنار بكشند.
انقلابها نمیمانند؛ نیمهكاره رها میشوند؛ چون #ایمان نیست؛ چون آن عروهی وثقی نیست. این انقلاب در بین مردم ما ماند و روز به روز شادابتر شد و كارائی خودش را روز به روز بیشتر نشان داد. ۸۶/۱۱/۲۸»
✍️رمِیصا
#یاریگر_ولی_زمانت_باش
https://eitaa.com/Romesaa