eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
482 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
اعمال ۲۲ بهمنو دیدید؟؟😂😂 🌷🇮🇷🌷
🔻امام خمینی(ره): یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ‌ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد 🇮🇷سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🇮🇷 الله اکبر 🌷🌷🌷🌷
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 زیر سایه‌ی حکومت امام خمینی 👤 شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر ✨ من بقالی باشم در شیراز، زیر سایه‌ی حکومت امام خمینی؛ برایم دوست‌داشتنی‌تر است از مرجعیت سید ابوالحسن اصفهانی زیر سایه‌ی حکومت صدام. @Manahejj
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️در روزگاری او نبود و ما هیچ نداشتیم... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah @Manahejj
هدایت شده از خبرخاص
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 سخنان قابل تامل آیت الله جاودان: راهپیمایی ۲۲ بهمن واجب است. 🔺️سخنرانی سال گذشته... ➖➖➖➖ 🌐👇 https://eitaa.com/joinchat/515702979C181840c21d
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش دوم) 🔸 بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر می کند، برای آشنایی بیشتر با این ، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود: 2⃣نفی سلطه کفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت مسلمین 🔹با دقت در آیات و روایات، از جمله آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء « ...لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»، (خداوند هرگز را بر تسلّطی نداده است) در می‌یابیم که در سیاست خارجی ، پس از موضوع جهاد، بر هیچ مسئله سیاسی دیگری، نظیر «نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان» تأکید نشده است؛ به عبارت بهتر در دیدگاه ، خصوصاً فقه امامیه، و چیرگی بر جامعه اسلامی و امری نارواست. با توجه به این عقیده، هر گونه مبادلات و که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و در جامعه اسلامی گردد، به نحوی که آنان بتوانند در دخالت کنند، و نادرست تلقی می‌شود. 🔹 (ره) در ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» چنین می‌نویسد: «ممکن است بگویم قاعده وجه دارد، و در مقام توجه دادن به این امر مهم که لازم است از به هر وسیله ممکن خارج شوند؛ زیرا تسلط آنان امر محتوم و تقدیر الهی نیست تا تسلیم به آن لازم باشد، بلکه رضایت دادن به این ، و است و خداوند از این بری است». [۱] 🔹براساس این قاعده فقهی، نظام پادشاهی که از خودش نداشت و در قانونگذاری و از حامیان خود دستور می گرفت، تلقّی می شد؛ جریان لایحه نمونه بارز از بر سرنوشت مسلمانان می باشد. امام خمینی (ره) بعد از تصویب این قانون با آن مخالفت و چنین فرمودند: «مجلس به پیشنهاد دولت، ملت ایران را امضا کرد... بدون اطّلاع ملت با چند ساعت صحبت های سرّی، را در تحت قرار داد... اکنون من اعلام می کنم که این رأی ننگین مجلسین، و قرآن است». [۲] 🔹ایشان در جای دیگر نیز می فرماید: «ما را فروختند، ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند و پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم... می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند... به حسب این رأی ننگین، اگر یک یا یک خادم مستشار آمریکایی به یکی از ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از عالی رتبه ایران هر بکند، هر جنایتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ حق رسیدگی ندارند؛ ولی اگر به یک سگ آنها تعرض بشود، پلیس باید دخالت کند، دادگاه باید رسیدگی نماید!». [۳] 🔹بنابراین یکی از اصول و که ، بر اساس آن شکل گرفت، قاعده فقهی نفی سبیل و بر سرزمین اسلامی و سرنوشت آنان می باشد. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۰ ش، ج ۲، ص ۷۲۵ [۲] همان، ج ۱، ص ۴۰۹ [۳] همان، ص ۴۱۱ و ۴۱۵ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹ 💠عید مبعث؛ مبارک‌ترین و بزرگ‌ترین حادثه‌ طول تاریخ بشریّت 💎نسخه‌ کامل، نهایی و همیشگی و دائمی سعادت بشر در بعثت ارائه شد اوّلین معجزه در این قضیه ⏪ سربرآوردن بعثت در زمینه‌ی‌ نامساعد است ⚠️در آن روز، دنیا، سرتاپا انحراف و کجی و مصیبت بود ⁉️برنامه‌ی عمل بعثت چیست؟ ✅در قرآن، در آیات مختلفی مشخّص شده؛ ♦️در آیه شریفه سوره جمعه: 💠یَتلوا عَلَیهِم آیاتِه💠 ❇️اوّلین کار، باز کردنِ درِ ارتباط با غیب و با الوهیّت است 👌یعنی ایمان ❇️تزکیه 👇بعد که بشر از این چهاردیواریِ محدود و تنگِ مادّه خارج شد، 💠یُزَکّیهِم💠 📌تزکیه به معنای تعالی بخشیدن و رشد دادن از طریق رفع معایب و نقایص است ⁉️آن چیزی که باید تزکیه بشود چیست؟ ⭕️صرفاً مسئله‌ی تزکیه‌ اخلاقی فرد نیست ✅تزکیه یعنی زدودن زشتی‌ها و بدی‌ها و زدودن باطل از: 🔸باطن انسان 🔹اخلاق درونی 🔸جامعه 🔹عقیده 🔸رفتار 🔹سبک زندگی 👌یعنی یک حرکت فراگیر برای اصلاح امور فرد و جامعه در همه‌ ابعاد: ⭕️سیاست ⭕️روابط اقتصادی ⭕️روابط اجتماعی ⭕️بی‌عدالتی‌های جامعه ⭕️فاصله‌های طبقاتی 🔺شامل همه اینها می‌شود ❇️تعلیم ♦️تزکیه تدریجی است، در کنار آن هم تعلیم است. 🌟یعنی بعد از آنکه زمینه آماده شد، آن‌وقت، وقت تجلّی انوار حکمت و علم الهی است ✅تعلیم، از لحاظ معنویّت، معرفت و دانش، انسان و جامعه را غنی‌سازی میکند 💎انسانِ ترازِ اسلام ساخته میشود ☝️مشکلات کنونی همه‌ ماها و همه‌ بشریت در اینجاها است. 🏷درباره استمرار بعثت 📌بعثت یک امر دفعی نیست که بگوییم یک بار بعثت شد و تمام شد. ✨همین حالا نبی مکرم اسلام در حال تعلیم و تزکیه‌ ما است ☑️بشریت همیشه مخاطب تعلیم و تربیت و تزکیه‌ی پیغمبر اکرم است 👈همان‌طور که پیغمبر در آن روز مردم را به دوری از بتها و شکستن بتها دعوت کرد، امروز هم همین خطاب وجود دارد. ⛏اوّلین بت هم بت خود ما است؛ 📍بعد هم انحرافات بیرون است 🔍اولین کار، اصلاح منطقه‌ نزدیک‌تر است. یعنی جامعه‌ی خودمان. ⏪ما که اصلاح بشویم، 🌟اگر یک نمونه‌ اصلاح‌شده‌ اسلام را به بشریت نشان بدهیم، 🧲خودش جاذبه دارد و جذب میکند. ↔️تزکیه و تعلیم دو طرف دارد: یک طرفِ دعوت‌کننده، یک طرفِ دعوت‌شونده ❗️اگر دعوت‌کننده باشد امّا دعوت‌شونده اجابت نکند، اتّفاقی نمی‌افتد. ❇️آنچه در انقلاب ما اتفاق افتاد این بود که دعوت‌شونده‌ها اجابت کردند ☑️امام بزرگوار سخن پیغمبر را، بعثت پیغمبر را برای مردم بیان کرد، از مردم مجاهدت را مطالبه کرد، ✅مردم هم اجابت کردند، این حرکت عظیم اتفاق اتفاد 🌟تا هر وقتی که اجابت کنیم دعوت پیغمبر را، آن تزکیه،تعلیم و رشد و پیشرفت به وجود می‌آید 🚨اگر اجابت نکردیم، آن‌وقت مثل همان دنباله‌ آیه‌ شریفه است: مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم یَحمِلوها 🏷درباره نیاز امروز دنیا به تزکیه و تعلیم و بعثت نبوی ⭕️امروز زندگی مردم دنیا زندگی خوبی نیست. 🛍حالا ظواهری در بخشی از کشورهای دنیا وجود دارد، [امّا] این ظواهر نشان‌دهنده‌ خوشبختی آن جوامع نیست؛ در آن جوامع هم مثل همه‌ جوامع دیگر: 📌فقر 📌بدبختی 📌تبعیض 📌ظلم 📌حق‌کشی هست. ⏪مسئولیت ما این است که: ✅خودمان را بسازیم ✅به دنیا نشان بدهیم که یک کشور اسلامی، یک جامعه‌ی اسلامی چه جوری میشود اداره بشود ❇️به معنای واقعی کلمه عمل کنیم، همچنان که در مواردی عمل کردیم و بحمدالله تأثیراتش را در دنیا گذاشت 📌کوتاهی‌هایی داریم، موفّقیّتهایی هم بحمدالله داریم 💠درباره حادثه غزه ⭕️مصیبت غزه، مصیبت بشریت است ❌نشان‌دهنده‌ آن است که نظم کنونی جهانی چقدر نظم باطلی است ⏪راه‌حل فقط همین است که: 📌قدرتهای بزرگ جهانی 📌قدرتهای طرف‌دار رژیم صهیونیستی 👈خودشان را کنار بکشند از این قضیه و مبارزان فلسطینی خودشان میدانند چه جوری اداره کنند میدان را، 💪کمااینکه تا امروز اداره کرده‌اند و ☑️تا امروز بحمدالله ضربه‌ مهم و سختی به آنها وارد نشده است ♦️وظیفه دولتها: قطع کمک سیاسی و تبلیغاتی و تسلیحاتی و کالاهای مصرفی به رژیم صهیونیستی ♦️وظیفه ملّتها: فشار به دولتها برای انجام این وظیفه‌ بزرگ 🍀امیدواریم مردم مظلوم فلسطین، مردم مظلوم غزه و مناطق دیگر فلسطین شاهد پیروزی باشند و بتوانند دشمن خودشان را ان‌شاءالله به زانو دربیاورند.
💡| تحلیل 🔰 «انقلاب آگاهی» 🔸جهان دچار شده بود، آری رکودی رنج‌آور و خسارتبار. ظاهر پر زرق و برق، پر حادثه و پرابتکار این واقعیت را مخفی می کرد، ولی آگاهان به‌خوبی می‌دانستند که حیات بشری مبتنی بر الگوهای فکری منجمدی که نه خدا را می‌شناخت نه با انسان مهربان بود و برای او عمقی و قداستی قائل نبود و نه با جهان طبیعت با مهر و احترام برخورد می‌کرد، تحلیل و تدبیر می‌شود. 🔸جهان گرفتار کلیشه‌های کهنۀ بود؛ مکتب لیبرالیسم و مکتب کمونیسم که به تعبیر مقام معظم رهبری «شرق و غرب امانیزم» به شمار می رفتند. نتیجۀ سیطرۀ این دو فکر بر حیات بشری تنها و تنها به قهقرا رفتن جامعۀ بشری و بیگانه شدن بشر با خود و جهان هستی بود. 🔸 سخنی دیگر داشت، نه یکی دو خط سخن جذاب، بلکه اندیشۀ کاملی که همه چیز را به گونۀ دیگری می‌دید و تعریف متفاوتی از سعادت بشر و راه و رسم کرامت و سعادتمندانه زیستن داشت. طبعاً این کلیشه ها را شکست و طرحی نو برای زندگی پیشنهاد کرد. جهان منتظر یک بود. ایمان و عشق و حماسه و پای کار آمدن ملت مستعدی که همواره کارهای بزرگی کرده بود، کلید این رستاخیز بزرگ بود. 🔸پس از آن بود که هر انسان آزاده ای که به شعار «نه شرقی و نه غربی» امام ره می پیوست در واقع به کاروانی از آزادفکرانی که به رهایی بشر از تاریکیهای خودساخته می اندیشیدند، گرویده بود. 🔸اگر کسی قائل بود باید «معنویت» را با «سیاست» جمع زد و سیاست را در خدمت معنویت قرار داد، داشت به گونۀ جدیدی می اندیشید چون در واقع نهادهای حاکمیتی ریز و درشت دنیا که هیچ، عالم اندیشه و علم نیز این سخن را نمی پذیرفت و عالَمی سراسر پر از سیطره و استیلا و نحوست سیاست پدید آورده بود و این تنها حرکت امام بود که اینگونه می اندیشید و چنین نیز عمل کرد. 🔸اگر کسی قائل بود که « صاحب اصلی کشورند» نه نظام سلطه و نه نظام استبدادی، آزاداندیش بود. 🔸اگر کسی قائل بود که «ما می توانیم. نگویید ما ناتوانیم» از منطقۀ استعمارزده و غربزدۀ فکر و فرهنگ ایران آن روز بیرون زده بود و آزادفکر شده بود. 🔸امروزه هر کسی که در نقطه ای از جغرافیای فکری، فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی و ایران اسلامی ایستاده باشد، در نقطه ای از جغرافیای دگراندیشی و آزادفکری ایستاده است. 🔸بیرون از منطقۀ «انقلاب اسلامی» عملاً رهایی از تمدن مادی و ضد بشری غرب ممکن نیست. 🔸این است آن حقیقت بزرگی که چشم بسیاری از جهانیان را پر کرده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🌺 شاخه گل صلوات هدیه به روح همۀ جانهای نورانی دوران انقلاب که با وجود مبارک خود و قیام غیورانه‌شان تاریخ جدیدی را به این بوم و اقلیم و به جهان بشری هدیه کردند. 🖌 فلاح شیروانی 🍀 @faslefarhang
💠روش فهم و برداشت از روایات تربیتی 💠حضرت استاد محمدتقی هادی‌زاده 👈 یکی از مشکلات مربیان و والدین مواجه با روایات تربیتی است که گاهی به سرگردانی در فهم و استفاده غلط از آنها مبتلا می‌شوند. متن زیر از استاد هادی زاده نکات مهمی را در این باره بیان می کند👇 ✅ ما که هنوز مهارت فهم روایات را نیافتیم طبیعتا باید به دنبال یک فقیه باشیم. اما در رابطه با کسی که فقه روایات را دنبال می‌کند باید گفت که یک نکته‌ اساسی در روایات وجود دارد که لازم است به آن توجه کنیم. در مورد آن نکته اگر بخواهیم به خود کلام معصوم علیه السلام توجه کنیم، این فرمایش هست که امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «لَا يَكُونُ الرَّجُلُ مِنْكُمْ فَقِيهاً حَتَّى يَعْرِفَ مَعَارِيضَ كَلَامِنَا هیچ یک از شما فقیه نمی باشد تا اینکه معاریض کلام ما را بشناسد» برای توضیح معاریض به مثالی توجه کنید. یک پزشک وقتی می‌خواهد برای سرماخوردگی من نسخه بدهد یک شناخت از سیستم بدن من دارد و یک شناخت از داروها دارد و با توجه به این دو، نسخه‌ای برای بیماری من می‌دهد. امامان معصوم علیه السلام نیز وقتی فرمایشی می‌دهند شناختی از من دارند و یک شناخت از گستره زندگی من یعنی هستی دارند و بر اساس این شناخت یک چیزهایی که در وجود من اثر دارد را می‌شناسند، آنها را بیان می‌کنند. به عنوان مثال می‌فرمایند که «أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَع‏ خوار کرده خود را هر کس که طمع را لباس آشکار خود قرار بدهد» حال چگونه این روایت را بفهمیم؟ این یک نسخه و یک نکته است که بر اساس ساخت من، روابط اجتماعی من و نظام هستی صادر شده است. من چه زمانی می‌توانم این کلام را بفهمم؟ زمانی که ساخت خودم، روابط اجتماعی و... را بشناسم. به این شناخت این ها، شناخت معاریض می‌گویند. شناخت معاریض یعنی زمینه کلام. در حوزه تربیت وقتی می‌خواهم فرمایشات معصوم علیه السلام را بفهمم باید زمینه کلام را بشناسم. 1⃣ زمینه کلام در زمینه تربیت به صورت محوری اولا کودک است با تمام فرآیند وجودش که الان کودک است و بعد بالغ می‌شود. چه چیزهایی در بلوغ او باید رقم بخورد و الان که کودک است چه ظرفیت‌هایی دارد؟ کلام امام صادق علیه السلام ناظر به این نوع شناخت هاست. پس من این شناخت ها را باید پیدا کنم. 2⃣ شناخت دیگر ناظر به این است که بدانیم کودک در چه مجموعه روابطی نفس می‌کشد. یکی از ظرفیت‌های کودک این است که متأثر از محیط است. من این تاثر را می بینم و بر اساس آن دارم حرف میزنم که می شود همان بحث محیط. در واقع اگر کسی بخواهد فرمایشات امام صادق علیه السلام را بفهمد، باید بفهمد امام صادق علیه السلام ناظر به چه زمینه‌ای آن فرمایش را بیان می‌کنند. 💢این مطلب، مطلبی کلان در کل فقه روایات است. متأسفانه ما در فقه روایات به چیزی که توجه نداریم همین است! یعنی دلالت کلام را می‌بینیم که به عنوان مثال فرموده ما بچه‌های خود را در شش سالگی به نماز خواندن امر می‌کنیم. اما دقت نمی‌کنیم که امام کودک را چگونه می‌بیند که این فرمایش را دارند؟ امام کودک را در چه محیطی می بیند که این فرمایش را دارند؟ بعد هم با اینکه در تجربه تاریخی خود آسیب این روند و عمل خود را می‌بینیم باز هم دلیل می‌آوریم که معصوم آن را فرموده دیگر. تعبدمان هم قصه را خراب‌تر می‌کند. به طور خاص در تربیت کودک به لحاظ اینکه او ظرفیت‌هایی دارد و روایات ناظر به آن ظرفیت‌هاست و به لحاظ اینکه بر اساس ظرفیت های کودک و آسیب‌پذیری های او، محیط در او اثر دارد و روایات ناظر به محیط هستند، ما باید بفهمیم که روایات مربوط به کدام محیط است. ❗️حواستان باشد که روایت‌فهمی، روش و اصولی دارد که خود معصومین علیهم السلام آن را به ما یاد داده‌اند و ما چشم‌پوشی و غفلت کرده‌ایم. ☘تربیت جاری https://eitaa.com/roohallah_tarbiat
056_14021115_shabzendedar_beihFozoli.mp3
10.58M
🔸بیانات مهم حضرت آیت الله شب زنده دار "دام ظله" در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم۱۴۰۲/۱۱/۱۶، پیرامون دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و انتخابات. 🔹فضلایی که توان روشنگری دارند از جهاد تبیین و روشنگری دریغ نکنند. 🔹در مقام تبیین دو راه داریم یا به صورت تفصیلی و یا اجمالی ورود کنیم. 🔹خیلی از اشکالات یا وارد نیست و یا جواب دارند و برخی هم که جواب ندارند را بپذیریم. 🔹تا اسلامی شدن همه امور، خیلی زمان نیاز است. 🔹شرکت جوانان در مناسک مذهبی مثل اعتکاف افزایش یافته است. 🔹اگر پای کار انقلاب باشیم، نصرت الهی حتمی است. 🔹داستان ختم چله زیارت عاشورا مرحوم حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲بهمن۱۳۵۷ 🔹در کنار انجام وظایف،از دعا و توسل و زیارت برای امور کشور و دفع فتنه دشمنان و رفع کج فهمی ها و تعالی و رشد خودمان غفلت نکنیم.