هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴 جایگاه سوم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بین مؤسسات پژوهشی هنر و علوم انسانی کشور
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، سیداحمد فاضلزاده رئیس ISC، بیان کرد: رتبه بندی و ارزیابی مؤسسات پژوهشی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ توسط گروه رتبه بندی ISC انجام گرفت. در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی مؤسسات پژوهشی ۵ معیار اصلی پژوهش فناوری و نوآوری، بینالمللی سازی، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات است.
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری گفت: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی مؤسسات پژوهشی از سه طریق شامل اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی ISC است، خود اظهاری مؤسسات پژوهشی که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در این مؤسسات به دست میآید و نیز برخی اطلاعات که از سایر سازمانها در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده میشود جمع آوری شده است.
وی افزود: در رتبه بندی سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹، مجموعاً تعداد ۵۲ مؤسسه پژوهشی حضور داشتند که اطلاعات تمامی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
با توجه به نتایج این رتبه بندی که توسط معاونت پژوهشی وزارت عتف تأیید شده است، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بعد از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و پژوهشکده گردشگری، از جمع 22 پژوهشگاه و موسسه پژوهشی فعال در حوزه هنر و علوم انسانی کشور در سال 1399-1400 در «جایگاه سوم » قرار گرفت.
🔴 @research_hu
🔴 www.rihu.ac.ir
هدایت شده از پژوهش و فناوری
🔴 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مشارکت کمیسیون کرسیهای نظریهپردازی ، نقد و مناظره مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور برگزار میکند
کرسی نظریه پردازی
نظریه افول دینمداری
🔴 ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر حسین بستان
(دانشیار گروه جامعهشناسی پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
🔴 ناقدان:
- دکتر علیرضا شجاعی زند: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛
- دکتر سیدحسین سراجزاده: عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی؛
- دکتر حمید پارسانیا: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
- دکتر شمسالله مریجی: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
🔴 داوران:
- دکتر غلامرضا صدیق اورعی: عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛
- دکتر محمدرضا طالبان: عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی؛
- دکتر حسن خیری: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم
- دکتر مسعود آذربایجانی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
🔴 دبیر علمی:
دکتر کریم خانمحمدی: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔵 زمان:
چهارشنبه 23 آذرماه 1401 از ساعت 18 الی 21 به صورت حضوری و مجازی
🔵 مکان:
قم. پردیسان. بلوار دانشگاه. میدان علوم. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔵 لینک جلسه:
Vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2
🔴 www.rihu.ac.ir
🔴 @Rihu_ac_ir
🔴 @research_hu
هدایت شده از فرهنگ و اندیشه ی تمدنی
✅شمای کامل گونه های معترضین
🔸گزارشی تحلیلی از گفتگو با ۷۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث اخیر
(مقولات و مضامین)
اینفوگرافی گونه های مختلف معترضین
📚تهیه شده در کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
هدایت شده از آتش به اختیار
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بابک زنجانی رو هنوز اعدام نکردن ولی محسن شکاری رو ۱۸ روزه اعدام کردن، چرا؟
15.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بیان اتفاق عجیب کشف حجاب
امام خمینی(ره) از آیت الله کاشانی
🔹کنایه امام به علمای ضعیف القلب که مقابل درباری ها کوتاه می آمدند.
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇
☑️ @m_ghanbarian
👩🎓 سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
1⃣ الگوی دکتر زاکانی: برجک زنی!
• در این الگو دختر دانشجو بخاطر کشف حجاب از حرف زدن منع نمیشود و تریبون می گیرد اما جایش در مضمون حرف، گیر می افتد. در پاسخ با تیکه و طعنه جبران می شود که: ولش کنید شاید بخواهد نماینده داعش باشد! فقط بدانند اگر گیر داعش می افتادند چه بلایی سرشان می آمد!
• این الگو را:
- حزب اللهی های سیاسی تر بیشتر پذیرفتند. با بی حجابی او کنار آمده بودند اما تعرضش به رهبر انقلاب را هو کردند!
- مذهبی ترها تریبون دهی به بی حجاب را رسمیت شماری و مشروعیت بخشی به کشف حجاب خواندند!
- برخی هم بخاطر شرایط شریف ترجیح اش دادند!
• این الگو، تهاجمی و بیش از حفاظت از ارزشهای خود به فکر زدن ارزشهای طرف است؛ نتیجه اش روکم کنی است نه اقناع یا جذب و...!
لذا در شرایطی که دوماه گذشته در شریف شکل گرفته بود، این الگو نزد برخی یک پاسخ تلقی شد.
2⃣ الگوی برادر خضریان: منع گفتگو!
• در این الگو با ادب و متانت شرط گفتگو را احترام به قانون و اسلام می خواند و از اول پرسش دانشجو بی حجاب را منوط به حجاب سر کردن می کند!
• این الگو را:
- مذهبی ترها ترجیح دادند چون کشف حجاب را به رسمیت نشناخت؛ حتی اگر این دانشجو و مثل او سالن را ترک می کردند و دیگر هم در چنین جلساتی شرکت نکنند!
• این الگو بر حفاظت از ارزشهای خود بیش از درگیری مستقیم با طرف مصرّ است. می خواهد سر خطوط قرمز بایستد؛ مهر تایید بر کشف حجاب نخورد و کوتاه آمدن از حجاب برداشت نشود. اگر بتواند در گام بعد بی حجاب را به سالن هم راه نمی دهد.
• نتیجه اش جدا کردن صف از بی حجابها با فشار غیر مستقیم برآنهاست. البته بسته به تعداد طرفدار، یا به غلبه ظاهری می رسد و یا بخاطر رعایت نشدن ارزش حجاب توسط اکثر حضار، دیگر خود در آن محیط ها حاضر نمی شود؛ مثل حاضر نشدن در جشنواره های رسمی هنری یا برخی مراکز خرید و...
• شرایط افول اغتشاشات خیابانی به همراه باقی ماندن کشف حجاب ها و عادی شدنش، این الگو را نزد برخی موجّه می کند.
3⃣ الگوی سوم: گفتگوی مشروط! (نمونه ندارم!)
• در این الگو مقام مسئول پاسخ خود را مشروط می کند به اینکه: من پاسخ سؤال شما را می دهم یا اگر اشکالتان وارد بود می پذیرم به شرطی که شما هم سؤال و اشکال بنده را جواب دهید!
اگر دانشجو حاضر نشد و رفت ؛ چیزی از جنس الگوی۲ قابل صورت بندی است. اگر پذیرفت، پس از پاسخ به سؤالش یا قبول اشکالش، از کشف حجاب او سؤال و به آن اشکال می شود!
• الگوی۳ گرچه ژست الگوی۲ را ندارد لکن کشف حجاب را جای ندید گرفتن، پاسخگو می کند. به نوعی بین رسمیت نشمردن کشف حجاب و پاسخگو کردنش جمع می کند.
- بعضی همین قدر را عقب نشینی از قانون و انفعال می دانند و الگوی۲ را ترجیح می دهند.
- پاسخ طرفداران این الگو یک کلام است: در همه جاهایی که امر به معروف واجب است، قانونی (آن هم قانون خدا) نقض شده است! در همه باید راه اثر بخشی را باز کرد.
• مغزای اصلی این الگو بر ولایت طرفینی همه افراد جامعه و بالتبع امر و نهی های متقابل است(۷۱/توبه) است؛ وقتی او حق دارد به مسئول اشکال کند، مسئول هم حق دارد به کشف حجاب او اشکال کند. منطقاً "به تو چه؟" از دو طرف رخت بر می بندد و عادتاً راه برای تاثیر و تأثر باز می شود.
• هسته سخت کشف حجاب در ماه های اخیر، آنرا یک سلیقه و سبک زندگی شخصیِ غیر قابل گفتگو گرفت و دست به کشف حجاب زد. امیدش این بوده بتواند زنان زیادی را با خود همراه کند تا برخورد را پرهزینه و سخت کند.
الگوی ۱و۲ بیشتر روی فاصله ها می ایستد. تحقیر او یا رعایت ویترین رسمی (ولو به یک شال عقب افتاده) برایش مهمتر از تاثیر و تأثر طرفینی است.
*⃣ هریک از سه الگو به "لحاظ ذاتی" و به "لحاظ موقعیت و شرایط" قابل ارزش گذاری است.
هریک مبتنی بر درکی از ارزشها و روش تحقق آن و هم مبتنی بر محاسبه ای از وضعیت حجاب و کشف حجاب در جامعه است.
با همین دو می توان سه الگو را ارزش گذاری یا در موقعیت های متفاوت تجویز یا منع اش کرد.
#حجاب
#ولایت_طرفینی
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۹/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
#هفته_پژوهش
#نشست_علمی - تخصصی
✅ شیوه بهینه تبیین امور اجتماعی بر پایه نظریههای جامعه شناسی
🔹 با سخنرانی:
✅ دکتر غلامرضا صدیق اورعی
◀️ هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
🔹 دبیر جلسه:
✅ دکتر حفیظ الله فولادی
◀️هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
📅 شنبه 26 آذر 1401 ساعت 13 الی 14:30
📍مکان: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت
🔸لینک حضور مجازی:
📎vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2
---------------
🔻پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ایتا:
https://eitaa.com/rihu_ac_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼 #عکس_نوشت | کنترل قوای انسانی توسط دین
🔹 روانشناسان میگویند ممکن است به عللی، آشفتگی و ناهماهنگی در افکار و احساسهای انسان پیدا شود. در این مواقع انسان، روحیهاش به دو جبهه تجزیه میشود. منشأ ناهماهنگی در عمل و رفتار، هماهنگی و انتظام نداشتن افکار و احساسها است.
🔹 باید کاری کرد این جنگ داخلی به صلح و صفای واقعی بدل گردد. در اینجا بار دیگر احتیاج بشر به دین احساس میشود؛ زیرا رام کردن و مطیع ساختن احساسات اماره بشر از عهده هر قوه و قدرت دیگر خارج است. هر قوه و قدرت دیگر، خواه قدرت زور یا علمی یا چیز دیگر، مقهور هوا و هوس بشر میشود. دین بین انواع افکار و احساسها، یعنی بین قوه خیال و قوه عاقله، هماهنگی و سازگاری ایجاد میکند.
📖 برگرفته از کتاب دینشناسی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فرجالله هدایتنیا | حقوق و اخلاق خانواده
Olgo Zan3.mp3
8.21M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت هفتم
🔖 نقد و بررسی ادلۀ الگوی خانواده گریزی
🎙با حضور:
حجت اسلام #فرج_الله_هدایت_نیا
📻 رادیو سراسری معارف؛
📅 ۲۹ آبانماه ۱۴۰۱
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🄶 🆔 @hedayatnia_ir