سوال یک دانشجو: سلام استاد آیا بیگ بنگ منشاء جهان هستی است؟
سلام بیگ بنگ یا انفجار بزرگ در یک گوی کوچکی از جنس ماده و انرژی بسیار متراکم رخ داده که اندازه اش تقریبا معادل یک نخود بوده (و روایات اسلامی هم این را تایید می کنند) استیفن هاوکینگ در پاسخ به این سوال که این گوی کوچک از کجا آمده می گوید این گوی از "هیچ" به وجود آمده، وقتی از او سوال میشود که منظورت از هیچ دقیقا چیست می گوید منظورم خلاء است، خلاء هم به معنای یک میدان فضا-زمان است، جمله هاوکینگ دقیقا این است: افت و خیز خلاء سبب پیدایش ماده و انرژی اولیه برای بیگ بنگ شده است، پس تا اینجا دانستیم که ابتدا یک موجودی (دقت کنید) به نام خلاء یا هیچ یا میدان فضا-زمان وجود داشته که نوساندار بوده است، این موجود هیچ واقعی نیست فقط اسمش را گذاشته اند هیچ! این موجود نوساندار از کجا آمده؟ آیا همیشه بوده؟ اگر همیشه بوده، آیا همیشه نوساندار بوده یا از یک جایی به بعد تصمیم گرفته نوساندار شود؟😊 هاوکینگ می گوید قوانین فیزیک مانند جاذبه عمومی سبب می شوند که جهان از هیچ!! ایجاد شود، مثلا قوانین فیزیک سبب شده اند که میدان فضا-زمان نوساندار باشد، نکته این است که اگر علت این نوسانات قوانین فیزیک هستند و قوانین فیزیک ثابت اند پس میدان یا همان خلاء نمی تواند که هم باشد و هم نوسان نداشته باشد،
نکته بعد این است که اگر قرار است نوسان میدان یا خلاء سبب ایجاد ماده و انرژی برای بیگ بنگ گردد، پس از هر زمانی که میدان فضا-زمان وجود داشته بایستی ماده و انرژی هم وجود می داشته، یعنی قوانین فیزیک و همچنین میدان فضا-زمان نمی توانند تصمیم بگیرند که ماده و انرژی ایجاد کنند یا نکنند، اینکه ظهور ماده و انرژی نقطه آغاز دارد نشان می دهد که قوانین فیزیک و میدان فضا-زمان مستقل نبوده و از جایی تدبیر می شوند، جایی که قدرت تصمیم گیری دارد،
از اینها گذشته چون میدان فضا-زمان نوساندار است هر کدام از نوسانهای آن نمی تواند بعد از بی نهایت نوسان قبلی رخ داده باشد و گرنه هرگز نوبت به آن نوسان معین نمی رسید، بنابراین میدان فضا-زمان از ازل نبوده و بلکه سابقه نیستی دارد، با این حساب هاوکینگ مجبور است توضیح دهد که میدان فضا-زمان یا همان به اصطلاح هیچ که واقعا هیچ نیست خودش از کجا آمده؟ اگر هاوکینگ باز هم بخواهد ایجاد این میدان را به موجود متغیر دیگری نسبت دهد باز باید توضیح دهد که آن موجود قبلی را چه چیز ایجاد کرده و این سلسله را تا بی نهایت نمی تواند به عقب ببرد چون در اینصورت هرگز نباید نوبت حلقه آخر این زنجیره میشد که می بینیم شده، پس هاوکینگ چاره ای ندارد جز آنکه اعتراف کند این زنجیره یک نقطه ابتدا دارد که خودش متغیر نیست، به زبان دیگر موجودات متغیر را موجودی نامتغیر ایجاد کرده است که چون نامتغیر است سابقه نیستی ندارد و ازلی است، این موجود که دیگر نه ماده است نه انرژی و نه میدان نوساندار، نه زمان بر او می گذرد و نه مکانها او را دربرمی گیرد، همان خدا است با تعریف دینی اش
کیش و مات
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است.
دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
🏴مادری خورد زمین و همه جا ریخت بهم..
همه ی زندگیِ شیر خدا ریخت بهم...
🏴داغی و تیزیِ مسمار اذیّت میكرد
تا كه برخاست ز جا عرش خدا ریخت بهم...
🏴بشکند پای کسی که لگدش سنگین بود
تا که زد سلسله ی آل عبا ریخت بهم...
🏴ثلث سادات میان در و دیوار افتاد
نسل سادات به یك ضربه ی پا ریخت بهم..
🏴گُر گرفته بدنِ فاطمه،ای در بس كن
وسط شعله ببین زمزمه ها ریخت بهم...
🏴رویِ او ریخت بهم پهلویِ او ریخت بهم
دهنش غرقِ به خون گشت و صدا ریخت بهم...
🏴شدتِ ضربه چنان بود كه سر خورد به در
رویِ آشفته یِ اُمّ النُجَبا ریخت بهم..
🏴پشتِ در سینه یِ سنگین شده هم ارثی شد
گیسوانِ پسرش كرب و بلا ریخت بهم..
🏴مادرش آمده گودال نچرخان بدنش
استخوان های گلویش ز قفا ریخت بهم...
◾️آجرک الله یا بقیت الله...
با سلام به علاقمندان روانشناسی اسلامی
ما هنوز در ابتدای تاسیس علم دینی (علم به معنای science) به طور عام و روانشناسی اسلامی به طور خاص هستیم، مبانی فلسفی، نظری و پژوهشی ما هنوز جای چکش کاری بسیار زیادی دارد تا به پختگی مطلوب برسد، عجله در چیدن میوه کال درختی که تازه کاشته ایم به معنای نابود کردن این ثمره است، اگر روش های ناپخته به نام دین عرضه شوند دین نیز آسیب می بیند، بنده با آنکه عمیقا معتقدم که نظریات غربی پایه ایدئولوژیک داشته و مسمومند و ما باید روزی از آنها خلاص شویم، عمیقا از روانشناسی اسلامی دفاع می کنم و باکی از تقابل و حتی صدمه دیدن در راه روانشناسی اسلامی نداشته ام و از سال 82 تا کنون مشغول به آن هستم و پژوهش های متعددی را در این زمینه انجام داده یا هدایت کرده ام و خود را از قدیمی های این مبحث می پندارم، اما تاکنون ادعای مرکز روان درمانی اسلامی نداشته ام، هر چند به صورت جسته و گریخته در بیماران کاملا مستعد آن هم با احتیاط و به صورت پارشیال و جزئی از آموزه های دینی بهره می برم،
عزیزان! ما باید ابتدا مبانی فلسفی و نظری خود را خوب چکش کاری کنیم، در روش شناسی خود پخته شویم، حجم پژوهش های خود را بیافزاییم، روش های مداخله ای متعددی را در نمونه های محدود آزمون کنیم، آنها را پس از بارها و بارها امتحان اصلاح نماییم، و تا خوب پخته نشده ایم ادعایی نکنیم که در آن بمانیم، وگرنه خدای ناکرده بجای خدمت به دین خدا، به آن آسیب می زنیم و شاید کار به جایی برسد که دیگران هم که می خواهند با تامل و متانت کار را به پیش برند کار برایشان بسیار سخت شود،
من واقعا وقتی می شنوم که فلان کارگاه آموزشی رواندرمانی اسلامی دایر شده یا فلان مرکز مشاوره و رواندرمانی اسلامی بیمار و کارورز می پذیرد بدون تعارف تنم می لرزد، نه از اینکه موج روانشناسی اسلامی در حال فراگیر شدن است، که آن مایه مسرت و مباهات است، بلکه از اینکه چیزی به نام روانشناسی اسلامی به جامعه عرضه شود که در جامعه تولید مقاومت و طرد و لجاجت نماید و آنگاه که کارهای پخته فراهم شد دیگر پذیرشی نباشد
دوستان همراه! ما الان در مرحله مطالعات نظری و پژوهش و پایلوت هستیم و با مرحله "کاربردی" روانشناسی اسلامی فاصله بسیار داریم،
به ویژه به دوستان جوان خود توصیه می کنم:
هیجان زدگی و عجله را کنار بگذاریم و مدتی صبر کنیم و بی سروصدا کار نظری و پژوهشی و آزمایش های محدود انجام دهیم
ما راه درازی تا حصول نتیجه در پیش داریم
کانال علمی و معرفتی دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
نظریه شخصیت توحیدی.pdf
315.5K
نظریه شخصیت توحیدی در قرآن
بریده ای از کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی (آماده چاپ)
دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
✔️گزارشی مختصر از جلسه اول کارگاه روانشناسی اسلامی(٦ اسفند ۹۷)
➖در این جلسه دکتر مرعشی در خصوص «چیستی و چرایی روانشناسی اسلامی» مباحثی را مطرح کردند.
➖به اعتقاد ایشان روانشناسی اسلامی ۵ حیطه دارد:
۱- جستجو در متون دینی(قرآن و روایات معتبر اهل بیت)
۲- درونی سازی آموزه های روانشناسی عرفی که با عقاید بنیادین اسلامی ناسازگار نباشند.
۳- نقد آن بخشی از روانشناسی عرفی که با بنیانهای عقیدتی ما سازگار نیستند.
۴- پژوهش در آموزه هایی که از منابع دینی استخراج کرده ایم.
۵- خلاقیت در علم روانشناسی در صورتی که با بنیانهای عقیدتی ما سازگار باشند.
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 @fatehan
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
✔️گزارشی مختصر از جلسه دوم کارگاه روانشناسی اسلامی(۱۳ اسفند ۹۷)
➖در این جلسه دکتر مرعشی توضیحات بیشتری در خصوص "چرایی" روانشناسی اسلامی مطرح کردند.
➖ایشان در این جلسه پس از بیان ویژگی های science بیان کردند که علمی بودن مساوی درست بودن نیست و غیرعلمی بودن نیز مساوی غلط بودن نیست. در واقع هر حرف علمی را نمیشود پذیرفت و هر حرف غیر علمی را نیز نمی شود رد کرد. در واقع وظیفه علم کارگشایی امور روزمره است و نه معرفت شناسی؛لذا ما اگر علوم انسانی اسلامی نداشته باشیم آن وقت نمی توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم زیرا نمی توانیم از امور زندگی مردم گرهگشایی کنیم.
➖همچنین باید دانست که علوم انسانی مستقل از فرهنگ نیست و به شدت متاثر از فرهنگ است.
در گزارش سال ۲۰۰۱ سازمان جهانی بهداشت بخش بهداشت روانی این جمله آمده است که: «ما نمی توانیم یک تعریف واحدی برای سلامت روان ارائه کنیم که در همه فرهنگها درست باشد، چون سلامت روان به فرهنگ وابستگی دارد»
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan_net
🔺https://www.instagram.com/fatehan__net/
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
✔️گزارشی مختصر از جلسه سوم کارگاه روانشناسی اسلامی (۲۰ اسفند ۹۷)
➖ در این جلسه دکتر مرعشی در رابطه با «روش شناسی روانشناسی اسلامی» مباحثی را مطرح کردند. ایشان فرمودند روششناسی ما در روانشناسی اسلامی ترکیبی از سه جزء نقلی، عقلی و تجربی است.
روششناسی نقلی و عقلی یعنی شیوههای استنباط از متون (آیات و روایات) را رعایت کنیم.
روششناسی تجربی نیز یعنی پس از این که بر مبنای متون فرضیهسازی کردیم، این فرضیهها را در میدان آزمایش نیز نشان دهیم. اگر این بخش صورت نگیرد روانشناسی ما نمیتواند جایگزین روانشناسی تجربی عرفی شود.
➖ دکتر مرعشی در ادامه گفتند حجم پیامهای روانشناسانه در متون دینی ما بسیار هستند. این در حالی است که دو دسته از افراد به روانشناسی اسلامی ایراد میگیرند:
۱- کسانی که متون دینی را نمیشناسند.
۲- کسانی که متون دینی را میشناسند ولی نمیدانند چه پیامهایی پیامهای روانشناسانه است، چون روانشناس نیستند.
در ادامه این جلسه به بیان نمونه ای از نظریه شخصیت توحیدی در قرآن و نمونه هایی در صحیفه سجادیه،پرداخته شد.
🔺گروه علمی فرهنگی فتح
🔺 http://eitaa.com/fatehan
🔺 https://ble.im/fatehan_net
قال مولانا الامام الجواد علیه السلام: الثقه بالله عزوجل ثمن لکل غال و سلم الی کل عال. اعتماد به خدای عز و جل بهای هر چیز گرانقیمت و نردبان به سوی هر چیز بلندی است.
ولادت حضرتش مبارکباد
https://eitaa.com/SAmarashi
سلام علیکم ولادت مرد مردان امیرالمؤمنین علی علیه السلام، روز مرد و پیشاپیش سال نو بر همراهان گرامی مبارک و پرسعادت باد
اسلام نامی عام برای تمامی ادیان الهی است، همه ادیانی که خداوند برای بشر فرستاده اسلام نام دارند، هر شریعت جدید که خداوند فرستاده برای تحکیم و تکمیل شریعت های پیشین است،
دعوت اسلام دو محور اصلی دارد که بقیه محورها برای تحقق این دو هستند: یکی محور عمودی و دیگری افقی،
محور عمودی همان توحید است یعنی تنظیم رابطه انسان با خدا بر اساس یکتاپرستی و بسیج خالصانه نیروهای او در جهت رضای خداوند یکتا،
محور افقی همان عدالت است، یعنی تنظیم رابطه انسان ها با همنوعان و محیطش بر نظم و نسقی عادلانه،
آموزه ها و احکام اسلام که برای تحقق این دو محور تنظیم شده اند، خود دو دسته هستند: احکام تاسیسی و احکام تاییدی،
احکام تاسیسی آنها هستند که برای انهدام آداب و رسوم و فرهنگ های ضد توحیدی و ناعادلانه، به صورت مستقل و ابتدایی توسط اسلام آورده شده اند، مانند ممنوعیت قربانی برای بتها، عید قربان، روزه و عید فطر، زکات، نماز و حج و ...
اما احکام تاییدی، ناظر بر تایید آن دسته از آداب و رسوم مردم هستند که مزاحمتی برای توحید و عدالت یعنی همان دو محور اصلی تربیت انسان ندارند، بلکه گاه به آن ممکن است کمک نیز بنمایند، اسلام اینگونه عادات مردمی را نفی نمی کند و بر آنها مهر تایید می زند. برای مثال در شریعت محمدی ص حکم حجاب یک حکم تاییدی است نه تاسیسی. چرا که این عادت از قرنها پیش از بعثت رسول خدا ص وجود داشته است. در این شریعت به شهادت احادیث اهل بیت علیهم السلام، بر عادت جشن گرفتن در نوروز مهر تایید زده شده است (مانند اصنعوا لنا کل یوم نیروزا، هر روزمان را نوروز کنید)، چرا که اسلام تقابل و منافاتی میان این جشن و اعیاد تاسیسی اسلام مانند عید فطر و قربان ندیده است، عید نوروز عید اتحاد و مهربانی میان مردم و کنار گذاشتن کدورتهاست، چرا باید اسلام با این رسم کهن تقابلی داشته باشد، به همین جهت مردم مسلمان ایرانی هویت ملی خود را در نوروز، اما هویت دینی خود را در اعیاد اسلامی می جویند، از این جهت که دینشان مخالفتی با آن نداشته بلکه آن را تایید نیز فرموده است و اگر جز این می بود حتما آن را کنار می گذاشتند، مانند بسیاری از آداب و رسوم دیگری که به خاطر منع شرعی آنها را کنار گذاشتند و تنها نامی از آنها در تاریخ مانده است مانند تقدیم دختران به موبدان زرتشتی برای کفاره گناهان یا مانند ازدواج خواهر و برادر که در دوران پادشاهان زرتشتی بنای آن نهاده شد، اما از سوی دیگر به فرمایش امیرالمؤمنین علی علیه السلام به بردگی گرفته شدن دختران یزدگرد سوم پادشاه مغلوب ایرانی، منع شد و ایشان با بیان حکم اسلام که شاهزادگان مخیر هستند تا خود همسر خود را انتخاب کنند و به کنیزی نمی روند، مانع اهدای آنها شدند. حمایت همه جانبه اهل بیت پیامبر ص از ایرانیان در برابر ستم خلفای ستمگر که شواهد تاریخی بسیاری دارد، و حمایت همه جانبه ایرانیان از اهل بیت ع که همواره پناهگاه آنها بودند و حضور گسترده امامزادگان در ایران از شواهد آن است، پیوند تاریخی ناگسستنی تری میان هویت ایرانی و اسلامی مردم ما برقرار کرده است.
نوروز بر هموطنان مبارک
کانال علمی معرفتی دکتر مرعشی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi