eitaa logo
دکتر مرعشی
2هزار دنبال‌کننده
401 عکس
625 ویدیو
68 فایل
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره عضویت نظام روانشناسی 8324. شماره پروانه نظام روانشناسی 3024
مشاهده در ایتا
دانلود
چند فکت مهم در یک پیمایش میدانی به دست آمده که در کار تبلیغی برای حجاب به شدت به کار میایند: ۱‌. بسیاری از خانمهای بیحجاب بی دین نیستند ولی تصور میکنند حجاب حکم خدا نیست. لذا برای بیحجابی خود منتظر عقوبت الهی نیستند. باید تمرکز بخشی از کارهای فرهنگی برود روی اینکه حجاب واقعا حکم خداست و تخلف از آن را مجازات میکند. ۲. بسیاری از خانمهای بیحجاب گفته بودند که ما باحجابیم! یعنی تعریفشان از حجاب غلط است. این را هم باید در تبلیغات مان درست جا بیاندازیم. ۳. عبارت حجاب اجباری که دشمن ساخته و پرداخته است توانسته به خوبی بخشی از زنان را وارد فاز مقابله و لجاجت کند. راه حل چیست؟ با توجه به اینکه طبیعتا عده ای از زنان بیحجاب از ترس تحقیر و طرد بیحجاب شده اند، بنابراین در واقع ما با یک بیحجابی اجباری مواجه هستیم. باید جا بیاندازیم که اگر هر چیز اجباری بد است بیحجابی اجباری از همه چیز بدتر است. ۴. اکثر بیحجابها گفته اند که دوست ندارند در معرض نگاه خیره مردان باشند. باید در کارهای تبلیغی این واقعیت ساده را جا انداخت که بیحجابان از نگاه خیره مردان در امان نیستند. ۵. بررسی روابط متغیرها نشان داد که وجود موانع سلبی در برابر بیحجابی بی اثر نیست. بنابراین اولا کار سلبی موثر است و اگر کسی این را نمیفهمد یا نمیخواهد بفهمد یا نمیخواهد مومنین بفهمند تا کار از کار بگذرد باید وی را توجیه کرد یا در صورت لزوم توی دهانش زد در هر لباس و مقام و جایگاهی که باشد. خون مقدس امام حسین علیه السلام به پای دین ریخته نشد تا ما با دکانداری و سر به هوایی و بازی با دین آن را به فنا بدهیم یا اعتبار دین را سپر بلای اعتبار شخصی خود کنیم. هرکس چنین کند پوستش را میکنیم. ۶. بیشتر کشف حجابیها شاغل یا محصل هستند و براحتی می‌توان انها کنترل کرد. هیچ نیازی هم به خشونت نیست. هرکس گفت کنترل یعنی خشونت اهل تدلیس و دغل است و لو حتی عمامه هم بر سرش باشد. ۷. کشف حجاب در سنین پایین تر بیشتر است. صرفنظر از اینکه نوجوانان غریزه جنسی قویتری دارند بی کله تر و بیشتر دچار توهم شجاعت هستند. باید در تبلیغات برای نوجوانان مصداق شجاعت را عوض کنیم. شجاعت آن است که انسان از سرزنش همسالان نترسد و راه درست خود را کج نکند و بر آن پافشاری کند. شجاعت آن است که انسان با هوای نفس خود دربیافتد. ۸. پیمایش نشان داد که اخیرا در جامعه یک نوع بیتفاوتی هیجانی نسبت به بیحجابی در حال شکل گیری است. لذا پیش بینی میشود که این بیتفاوتی سبب کاهش اقدام برای امر به معروف شود. باید در تبلیغاتی که مخاطب ان قشر متدین هستند شور و هیجان امر به معروف را از نو زنده کرد و عواقب وخیم ترک آن را مکررا تذکر داد. نکته آخر: بدیهی است که کشف حجابیها به هنجارهای پذیرفته شده اجتماع احترام نمیگذارند و در این زمینه مسئولیت پذیری پایینی را نشان میدهند. پس نباید از این بابت که کشف حجاب کرده اند مورد تکریم و احترام قرار گیرند. این احترام بیجا دو اثر نامطلوب رگدارد، یکی آنکه رفتار غلط آنان را تقویت می‌کند و دوم آنکه یادگیری مشاهده ای این رفتار غلط را در سایر افراد جامعه تشدید می‌کند. https://eitaa.com/SAmarashi
دکتر مرعشی
چند فکت مهم در یک پیمایش میدانی به دست آمده که در کار تبلیغی برای حجاب به شدت به کار میایند: ۱‌. بس
مجید هادی: با سلام خدمت جناب دکتر مرعشی گرامی معذرت.. مدتی است با تاخیر گاها چند روزه موفق به مرور پیامها میشوم.. این پیام شما رو الان موفق شدم دقیق مطالعه کنم یافته های جالب توجهی است فقط مورد آخر بطور جدی محل نقد و در مساله تبلیغ حجاب موجب نقض غرض است. وفقکم الله سیدعلی مرعشی: سلام علیکم. گاه شنیده میشود که باید به افراد بیحجاب احترام گذاشت. احترام دو اشکال دارد. یکی آنکه پاداش به رفتار سبب تقویت ان میشود و لذا اگر فقهی نگاه کنیم حرام است. دوم آنکه احترام به این افراد سبب تایید اجتماعی و افزایش یادگیری مشاهده ای بیحجابی میشود که باز اگر فقهی نگاه کنیم حرام است. اما انچه گمان میکنم در ذهن برخی افراد منجمله جنابعالی گره ایجاد کرده عدم دقت به الفاظ بنده است. اگر گفتیم اینها لایق احترام نیستند این لزوما به معنای بی احترامی نیست بلکه باید توجه شود که این افراد مورد تکریم واقع نشوند. این غیر از بی احترامی است و نکته بسی روشن است. مثلا میتوان در حضور فرد بیحجاب به یک فرد باحجاب نهایت احترام را گذاشت و کارش را انجام داد اما به فرد بیحجابی که از امر به معروف متعظ نمیشود توجه نکرد. ممکن است کسی بگوید بدی را باید با خوبی جواب داد: و یدرءون بالحسنه السیئه. در توضیح این آیه امیرالمؤمنین علیه السلام که مفسر حقیقی قرآن و قرآن ناطق است در وصیت نامه خود به امام حسن مجتبی علیه السلام مرقوم فرمودند: فرزندم بدی را با نیکی پاسخ بده اما زنهار که با نااهل چنین نکنی و این قاعده را در نابجا بکار نبندی. برقرار باشید. https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چقدر زندگی کردن در جامعه‌ی بی تفاوت ترسناک است ... @mohasenatQom استدلال های آبکی که این روزها می شنویم: بدن خودشه، کسی نباید بهش کاری داشته باشه. اصلا نباید کسی نگاه می کرد. دوست داشت خورد زمین. ❁❅❁❅❁❅❁❅ 🔵 کانال *افسران جنگ نرم انقلاب اسلامی* https://eitaa.com/joinchat/2070216742Cfb46d21fc0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسپانیا استاديوم فوتبال سبحان الله همه یک صدا داد می زنند ما نمی خواهیم فوتبال ببینیم می خواهیم فلسطین برویم! [ مَحـــــرَمانہ مِــــدیـــا ]🔻 https://eitaa.com/joinchat/3721527618Cf7a1ebd464
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺جواب جالب حمید رسایی به چند بی‌حجاب که در جلسه سخنرانی وی برای عصبانی کردن مردم حاضر شدند. 🇵🇸 @Roshangari_ir روبیکا: Rubika.ir/roshangari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺شما چرا اینقدر زنده اید آخه؟! بعضی فیلمها را هر چه نگاه میکنی، تکراری نمیشه. یکیش همینه خودش داغداره، با اون دل کوچیک و نازکش. میخواد داداشش رو هم آروم کنه. سعی میکنه. بعد روی برادرش رو میکشه! خلاص. رفت پیش بابای شهیدم. خلاص «خلاص راح عند ابوی و نال الشهاده خلاص» شما چرا اینقدر زنده اید آخه چقدر زنده ای تو دختر چقدر میفهمی خانم چقدر بزرگ شدی عزیز دلم چقدر حقیر است همه دنیا پیش این بغضی که در گلو حبس میکنی کجا بزرگ شدی آخه زیر چادر زینب کبری سلام الله علیها؟ / حجت الاسلام علی مهدیان ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کرده‌اند 🇵🇸 @Roshangari_ir روبیکا: Rubika.ir/roshangari_ir
چند فکت مهم در یک پیمایش میدانی به دست آمده که در کار تبلیغی برای حجاب به شدت به کار میایند: ۱‌. بسیاری از خانمهای بیحجاب بی دین نیستند ولی تصور میکنند حجاب حکم خدا نیست. لذا برای بیحجابی خود منتظر عقوبت الهی نیستند. باید تمرکز بخشی از کارهای فرهنگی برود روی اینکه حجاب واقعا حکم خداست و تخلف از آن را مجازات میکند. ۲. بسیاری از خانمهای بیحجاب گفته بودند که ما باحجابیم! یعنی تعریفشان از حجاب غلط است. این را هم باید در تبلیغات مان درست جا بیاندازیم. ۳. عبارت حجاب اجباری که دشمن ساخته و پرداخته است توانسته به خوبی بخشی از زنان را وارد فاز مقابله و لجاجت کند. راه حل چیست؟ با توجه به اینکه طبیعتا عده ای از زنان بیحجاب از ترس تحقیر و طرد بیحجاب شده اند، بنابراین در واقع ما با یک بیحجابی اجباری مواجه هستیم. باید جا بیاندازیم که اگر هر چیز اجباری بد است بیحجابی اجباری از همه چیز بدتر است. ۴. اکثر بیحجابها گفته اند که دوست ندارند در معرض نگاه خیره مردان باشند. باید در کارهای تبلیغی این واقعیت ساده را جا انداخت که بیحجابان از نگاه خیره مردان در امان نیستند. ۵. بررسی روابط متغیرها نشان داد که وجود موانع سلبی در برابر بیحجابی بی اثر نیست. بنابراین اولا کار سلبی موثر است و اگر کسی این را نمیفهمد یا نمیخواهد بفهمد یا نمیخواهد مومنین بفهمند تا کار از کار بگذرد باید وی را توجیه کرد یا در صورت لزوم توی دهانش زد در هر لباس و مقام و جایگاهی که باشد. خون مقدس امام حسین علیه السلام به پای دین ریخته نشد تا ما با دکانداری و سر به هوایی و بازی با دین آن را به فنا بدهیم یا اعتبار دین را سپر بلای اعتبار شخصی خود کنیم. هرکس چنین کند پوستش را میکنیم. ۶. بیشتر کشف حجابیها شاغل یا محصل هستند و براحتی می‌توان انها کنترل کرد. هیچ نیازی هم به خشونت نیست. هرکس گفت کنترل یعنی خشونت اهل تدلیس و دغل است و لو حتی عمامه هم بر سرش باشد. ۷. کشف حجاب در سنین پایین تر بیشتر است. صرفنظر از اینکه نوجوانان غریزه جنسی قویتری دارند بی کله تر و بیشتر دچار توهم شجاعت هستند. باید در تبلیغات برای نوجوانان مصداق شجاعت را عوض کنیم. شجاعت آن است که انسان از سرزنش همسالان نترسد و راه درست خود را کج نکند و بر آن پافشاری کند. شجاعت آن است که انسان با هوای نفس خود دربیافتد. ۸. پیمایش نشان داد که اخیرا در جامعه یک نوع بیتفاوتی هیجانی نسبت به بیحجابی در حال شکل گیری است. لذا پیش بینی میشود که این بیتفاوتی سبب کاهش اقدام برای امر به معروف شود. باید در تبلیغاتی که مخاطب ان قشر متدین هستند شور و هیجان امر به معروف را از نو زنده کرد و عواقب وخیم ترک آن را مکررا تذکر داد. نکته آخر: بدیهی است که کشف حجابیها به هنجارهای پذیرفته شده اجتماع احترام نمیگذارند و در این زمینه مسئولیت پذیری پایینی را نشان میدهند. پس نباید از این بابت که کشف حجاب کرده اند مورد تکریم و احترام قرار گیرند. این احترام بیجا دو اثر نامطلوب دارد، یکی آنکه رفتار غلط آنان را تقویت می‌کند و دوم آنکه یادگیری مشاهده ای این رفتار غلط را در سایر افراد جامعه تشدید می‌کند. https://eitaa.com/SAmarashi
اگر کسی با ادعیه ماثوره یعنی دعاهایی که از معصومین علیهم السلام به ما رسیده است، مانوس باشد و بجای اتلاف وقت با ظنیات و ذوقیات فلان اندیشمند و بهمان متفکر که نام آنان را به غلط عارف و فیلسوف گذاشته اند مطالعه اندیشه های ژرف حجت های الهی را سرلوحه کار خود قرار دهد برای او چند فایده بنیادین حاصل خواهد شد: ۱) دیدگاه فلسفی و عرفانی دقیقی پیدا خواهد کرد که از جنس ذوق و سلیقه نیست، بلکه از جنس برهان و عقل و توحید ناب و اخلاص حقیقی است. ۲) انس با ادعیه معصومین علیهم السلام سبب میشود که انسان از قرآن کریم چیزی بفهمد که افراد دیگر نمی‌فهمند. زیرا حجج الهی ترجمان وحی هستند و مخاطب اصلی وحی آنانند. ارتباط با خدا مانند هر ارتباط دیگری دوطرفه است. قرآن کریم پیام خداوند تعالی به بشر است‌. دعا نیز پاسخ بشر به این پیام است و دعای معصوم یعنی پاسخ زبده بشر و قله بشریت به پیام خدا. میتوان از روی پاسخ پیام خدا فهمید که مقصود اصلی پیام او چه بوده است؟ برای همین وصیت وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه وآله به اجماع همه مسلمین این بود که مسلمانان را سفارش به چنگ زدن به دو چیز گرانبها فرمود قرآن و عترت. ایشان به حسب حدیث متواتر ثقلین به مسلمانان زنهار داد که تا هنگامیکه از این دو جدا نشوند و محکم به آن دو بیاویزند محال است گمراه شوند. ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا. اما ایشان نفرمودند در امر دین به قرآن و عترت و فلسفه یونان و افکار ذوقی و سلیقه ای فلان اندیشمند و بهمان متفکر و فلان شخص مشهور و فلان عارف و بهمان فیلسوف و کذا و کذا متمسک شوید تا بتوانید دین و حقیقت را بفهمید و گمراه نشوید! ۳) انس با ادعیه معصومین علیهم مرتبا انسان را اصلاح میکند و لغزش ها و خطاهای عملی و فکری او را برایش آشکار می‌کند و سبک زندگی او را نسق می‌دهد و به سبک زندگی اسلامی نزدیک و نزدیک می‌نماید. به این ترتیب فلسفه واقعی و عرفان حقیقی مورد رضای حقتعالی در تمام زوایای زندگی او رسوخ میکند. ۴) دعاهای معصومین علیهم السلام حاوی عنصر بس مهمی هستند به نام "ادب بندگی". ادب بندگی خود چند فایده بنیادبن و یک فایده فرعی دارد. فایده فرعی آن استجابت دعا است. لذا دعا به زبان معصوم علیه السلام در عرش الهی پذیرفته می‌شود زیرا خداوند کلام معصوم علیه السلام را دوست دارد. ۵) دعاهای معصومین علیهم السلام از شیرینی و حلاوت ویژه ای برخوردارند. لذا انس با این دعاها سبب میشود که انسان ولع بیشتری به دعا پیدا کند و کثیرالدعا شود. به عبارتی وقتی انسان مزه دعای حقیقی زیر دندانش رفت دیگر از آن دست برنمی‌دارد. از آنجا که فرموده اند الدعاء مخ العباده یعنی دعا مغز بندگی است، این سیر، انسان را به جایی میرساند که بدون آن نمی‌رسید‌. امام سجاد علیه السلام که الگوی دعا هستند در دعای ۲۵ صحیفه سجادیه به درگاه پروردگار عرض می‌نمایند: اللَّهُمَّ فَاقْهَرْ سُلْطَانَهُ عَنَّا بِسُلْطَانِكَ حَتَّى تَحْبِسَهُ عَنَّا بِكَثْرَةِ الدُّعَاءِ لَكَ فَنُصْبِحَ مِنْ كَيْدِهِ فِي الْمَعْصُومِينَ بِكَ، یعنی خداوندا سلطه شیطان را با سلطه خودت از ما مهار کن تا جایی که از راه دعای زیاد ما به درگاه تو، او را از ما در حبس کنی و در زمره کسانی قرار دهی که آنها را از مکر او نگهداشته ای. لذا راه دستیابی به مرز و همسایگی عصمت معصومین علیهم السلام عادت به کثرت دعا و انس به آن است. اینک یک جرعه شیرین از دعاهای جد بزرگوارم سید الساجدین علیه السلام را تقدیم می‌کنم. در همین یک جرعه دریایی از فلسفه و عرفان حقیقی نهفته است برای کسی که اهلش باشد. فرازهای اول دعای روز جمعه امام زین العابدین عليه السلام: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشاءِ وَالْإِحْياءِ، وَالْآخِرِ بَعْدَ فَنَاءِ الأَشْياءِ، الْعَلِيمِ الَّذِى لَايَنْسىٰ مَنْ ذَكَرَهُ، وَلَا يَنْقُصُ مَنْ شَكَرَهُ، وَلَا يَخِيبُ مَنْ دَعَاهُ، وَلَا يَقْطَعُ رَجَاءَ مَنْ رَجَاهُ. ستایش مخصوص آن خدایی است که قبل از انشاء (یعنی ایجاد مخلوقات) و زنده کردن (آنان) وجود داشت و پس از فناء همه چیز باز هم خواهد بود. داننده ای که یادکننده خویش را از یاد نمی‌برد و از بهره شکرگزار خود کم نمی‌گذارد و کسی را که به درگاهش دعا کند مأیوس نمی‌سازد و ‌کسی را که به او امید بسته نومید نمی‌کند. https://eitaa.com/SAmarashi
37.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شکار لحظه‌ها صبح امروز حرم امام رضا علیه‌السلام 😭😭😭😭😭 گرچه من نالایق نالایقم... یابن زهرا هرچه هستم عاشقم 👆ارسالی یکی از دوستان عزیز
لامنس، کشیش بلژیکی درباره علی علیه السلام می گوید: 👈«برای عظمت علی این بس که تمام اخبار و تواریخ علمی اسلامی از او سرچشمه می گیرد. او حافظه و قوه شگفت انگیزی داشت. علمای اسلام از مخالف و موافق، از دوست و دشمن مفتخرند که گفتار ... . 💎فضایل مولایمان را به همه بگوییم 👈کپی آزاد @Emmam_Ali
❇️❇️❇️ #💬 امام موسی صدر: 🔹موضوع حجاب در اسلام ... ☸ آرشیو سخنان کمتر شنیده شده ی بزرگان انقلاب در کانال 🔻دهه پنجم🔺 برای # بازخوانی و یادآوری # ارزش ها و آرمان های فراموش شده ی انقلاب اسلامی ☸ 🔷 با حضورتان از کانال حمایت کنید 🌹 🔰🔰🔰 @daheye5 # پُست ۱۴۵۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️دشمن قبل از اینکه حجاب زن رو نشانه بره، غیرت مرد رو نشانه رفته! 🎤تریبون و فضای آزاد 👇 https://eitaa.com/joinchat/1038614822Cc862e7a73f ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
یک بحث تخصصی در مورد جراحی برای تغییر جنسیت. ---------------------------------------------- دکتر سیدعلی مرعشی، پزشک و متخصص روانشناسی، دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز ---------------------------------------------- از دیدگاه زیست - پزشکی تعیین جنسیت در دوران جنینی فرایند پیچیده ای است. انسان در میان ۴۶ کروموزوم خود (مجموعه اطلاعات ژنتیک درون هر سلول خود) یک جفت کروموزوم جنسی دارد که ترکیب آنها آغاز تعیین جنسیت در دوران جنینی است. از این یک جفت کروموزوم که میتوانند X یا Y باشند، یک لنگه از مادر و یک لنگه از پدر اکتساب میشود. کروموزوم مادری همواره X است اما کروموزوم پدری می‌تواند X یا Y باشد. اگر کروموزومهای جنسی سلول اولیه جنین XX باشند جنین دختر خواهد بود مگر مانعی پیش بیاید و اگر سلول اولیه XY باشد جنین پسر خواهد بود مگر انکه مشکلی پیش بیاید. ظاهر دستگاه تناسلی هر چنین چه پسر و چه دختر اساسا به سمت دخترانه خواهد رفت مگر آنکه در معرض هورمون تستوسترون قرار گیرد. در جنین XY این هورمون به طور طبیعی فراهم بوده و لذا شکل دستگاه تناسلی پسرانه خواهد بود. به این فرایند نرینه زایی هورمونی می‌گویند. گاه به صورت استثناء و به دلیل اختلالاتی، منبع هورمون تستوسترون در جنین XY از بین رفته، یا ضعیف میشود. در حالت اول، دستگاه تناسلی خارجی دخترانه است در حالیکه نوزاد از نظر کروموزومی پسر بوده و نمیتواند باروری زنانه داشته باشد. به این افراد مونث کاذب می‌گویند. در حالت دوم که منبع تستوسترون ضعیف شده دستگاه تناسلی خارجی نه کاملا دخترانه و نه کاملا پسرانه است بلکه حالتی بینابینی است که به آن اصطلاحا ambiguous genitalia یا ابهام تناسلی می‌گویند. مونث کاذب و ابهام تناسلی باید جراحی شوند زیرا اینها از هر جهت مذکر هستند و تمام سلولهای بدن آنها هم مذکر است و تنها شکل ظاهری دستگاه تناسلی انان متناسب با جنسیت واقعی انها نیست. اگر یک جنین XX که قاعدتا باید دختر به دنیا بیاید در معرض تستوسترون قرار گیرد دستگاه تناسلی ظاهری اش مردانه و اگر تستوسترون ناکافی باشد نیمه مردانه خواهد شد. حالت اول را مذکر کاذب و حالت دوم را ابهام تناسلی می‌گویند. این افراد نیز باید جراحی شوند تا به وضع طبیعی برگردند. اما اگر شکل ظاهری دستگاه تناسلی با ترکیب کروموزومی و هورمونی فرد سازگار باشد، و او جنسیت خود را نپذیرفته باشد و خود را اگر مرد است زن و یا اگر زن است مرد بداند به این حالت اختلال هویت جنسی یا gender identity disorder گفته می‌شود که اخیرا به غلط به این افراد transgender یا به اختصار ترنس یا به فارسی تراجنسیتی می‌گویند. این افراد با جراحی به وضع طبیعی برنمیگردند. بلکه آنها دچار اشکالات آناتومیک و عوارض خطرناک هورمون تراپی خواهند شد، قدرت باروری را از دست داده و در معرض بیماریهای خطرناکی مانند انواعی از سرطان و اختلالات قلبی عروقی قرار خواهند گرفت. همچنین طول عمر آنان به شدت کاهش خواهد یافت. گاه معدود پزشکانی که به حرفه خود به چشم تجارت و صنعت پولساز می‌نگرند بدون انکه بیماران را از این موازین علمی و از عوارض وحشتناک عمل اگاه کنند افرادی را که اختلال هویت جنسی دارند تشویق به جراحی می‌کنند. درحالیکه درمان واقعی این افراد ترکیبی از رواندرمانی و داروهای اعصاب و روان است، زیرا این افراد هیچگونه اختلال جسمانی نداشته بلکه دچار یک عارضه روانشناختی تعریف شده هستند. فقها نگهبانان دین و شریعت و نواب عام امام زمان هستند. جایگاه مرحوم امام ره و فضل ایشان نیز بر کسی پوشیده نیست و بنده هم در احکام فقهی تقلید می‌کنم. اما باید توجه داشت که فقها معصوم از خطا نیستند. در زمان غیبت چون دسترسی به معصوم نداریم ناچاریم از فقیه تقلید کنیم با آنکه معصوم از خطا نیست، زیرا کار بهتری نمی‌توان کرد. فقهای عالی مقام شیعه گاه به دلیل آنکه در یک زمینه خاص مانند پزشکی، زیست شناسی یا روانشناسی فاقد تخصص هستند ممکن است در تشخیص مصادیق یک حکم اشتباه کنند و به نظرم فتوای بعض مراجع بزرگوار در مورد جواز تغییر جنسیت با جراحی، یکی از آن موارد است. https://eitaa.com/SAmarashi
منابع معرفت از دیدگاه اپیستمولوژی (مبحثی فلسفی در اعتبار شناخت) منابع معتبر شناخت یا معرفت سه چیز بیشتر نیستند. یکی تجربه کنترل شده. دوم برهان عاری از مغالطات. سوم وحی (قول خالق درباره خود و مخلوقاتش). بقیه منابع شناخت که در این اسلاید به رنگ قرمز نشان داده شده‌اند منابع معتبر و قابل اتکایی نیستند. مانند تکیه بر مشهورات، اقوال قدما، و شهود. واژه شهود به دو معنا بکار گرفته شده است. یک معنا در روانکاوی و یک معنا در عرفان. از نظر روانکاوی شهود عبارت است از بروز ناگهانی اطلاعات ذخیره شده در بخش ناهشیار ذهن. طبیعتا شهود به این معنا منبع معتبری برای شناخت نیست زیرا اطلاعات ذخیره شده در ناهشیار یک فرد لزوما درست و منطبق بر واقعیت نیستند. شهود به معنای عرفانی به صورت اطلاع فرد از عالم غیب به صورت الهام یا طرق دیگر تعریف می‌شود. این معنا از شهود خود به دو صورت است: یا اطلاع از عالم غیببرای معصوم رخ میدهد یا برای غیرمعصوم. اگر شهود برای معصوم رخ دهد ملحق به وحی است و منبع اضافه تری بر سه منبع اصلی شناخت محسوب نمی‌شود. اما اگر شهود برای غیر معصوم رخ دهد، نظر به اینکه او از تسویلات شیطان به صورت مطلق در امان نیست، لذا شهود او خطابردار و گاه عین تسویلات شیطان است که با اطلاع از غیب اشتباه گرفته. گاهی هم ممکن است شهود غیرمعصوم درست و صواب باشد. اما خطاپذیر بودن شهود غیرمعصوم، منطقا این نوع شهود را از فهرست منابع معتبر شناخت حذف می‌کند. https://eitaa.com/SAmarashi
اخیرا خانم دکتر روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود در یک انجمن علمی روانشناسی مطالبی را درباره اینکه چرا حال مردم بد است بیان کرده و لابد مدعی است سخنانش علمی بوده. این متن در پاسخ به این سخنرانی است: عوام مردم که با ماهیت واقعی علم آشنا نیستند خیال میکنند هرکس دانشگاهی باشد و با آب و تاب حرف بزند و حرف "ر" را در کلمات، غلیظ تلفظ کند که شبیه لهجه آمریکایی بشود و دو تا هم لفظ لاتین وسط حرفش باشد این میشود علمی. اما علمی بودن همانطور که قبلا عرض شد تعریف دارد: در تحقیقات میدانی، علمی بودن یعنی اگر روش تجربی کمی است، شرایطی از این قبیل مهیا باشد: ۱. تعریف مفهومی برای متغیرها ۲. تعریف عملیاتی برای متغیرها ۳. نمونه تصادفی و کافی ۴. سایر شرایطی که نمونه را به معرف جامعه هدف تبدیل کند ۵. وجود گروه کنترل یا خط پایه یا گروه همتا (وجود مبداء مقایسه) ۶. حذف عوامل سوگیری، تورش و بایاس ۷. تحلیل آماری مناسب و وجود شرایط ملزوم برای تحلیل آماری اگر هم تجربه کیفی است، علمی بودن یعنی اینکه شرط روشمند بودن جمع آوری اطلاعات مهیا باشد به نحویکه اگر شخص دیگری نیز تحقیق را انجام دهد به نتایج کمابیش مشابهی برسد مانند: ۱. ساختار یافتگی مصاحبه ۲. سازماندهی و کدگذاری اطلاعات ۳. کفایت حد مصاحبه تا اندازه اشباع ۴. روشمند بودن تحلیل در تحقیقات آزمایشگاهی هم علمی بودن یعنی تحقق دو شرط مشاهده و اندازه گیری. این خانم احساساتی یا ظاهرا احساساتی که برای مصائب مردم هی بغضش می‌ترکد! توصیفی از برخی پدیده های روانی در جامعه ارائه میکند مانند: حال مردم خوب نیست، کلماتی مانند مرگ بر (لابد کلماتی از قبیل مرگ بر اسراییل جنایتکار ضد بشر)، حال مردم را بد کرده. ولی بعد میگوید اقتصاد عامل اصلی حال بد است. ولی بعد میگوید الان پولدارها هم حالشان بد است و امثال این سخنان متناقض. آیا اینها را باید سخن علمی پنداشت؟ یک دانشمند تجربی فورا سوال میکند حال بد چه معنایی دارد و با چه چیز اندازه گرفتی؟ با توجه به اینکه حال انسان تحت تاثیر عوامل بیشماری در جامعه قرار میگیرد چگونه اثبات میکنی حال بد مردم بخاطر عوامل دیگری نیست؟ مثلا بخاطر سخنان ناامیدکننده ای مانند سخنان خودت که مرتب طیف شما در جامعه پراکنده میکنند. از کجا ثابت میکنی فاصله گرفتن مردم از پایبندی های دینی و خانوادگی سبب حال بدشان نباشد که مروج ان افرادی از طیف فکری تو بوده اند؟ از کجا میدانی تفکر فردمحوری که جزو پارادایم روانشناسی غربی است حال مردم را بد نکرده باشد؟ از کجا میدانی همان دشمنی که نمیخواهی کسی به ان فکر کند تا او راحت باشد با ابزارهای گوناگون که فقط یکی از انها فضای محازی است حال مردم را بد نکرده باشد؟ اصلا از کجا ثابت میکنی که مردم ایران بدحال تر از جوامعی باشند که آرمان تو هستند؟ و سوالات بیشمار دیگر. این خانم اگر به عنوان دانشجوی دکتری در جلسه دفاع چنین ادعاهایی مطرح کند خودش هم میداند که از جلسه دفاع به بیرون پرتش میکنند مخصوصا در همان کشورهای غربی که قبله آمال اوست. شبه علم را با علم اشتباه نگیریم. https://eitaa.com/SAmarashi
دکتر مرعشی
اخیرا خانم دکتر روانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود در یک انجمن علمی روانشناسی مطالبی
پیام وارده👇 وقتی جملات آخر متن آقای دکتر را خواندم یادم افتاد به جلسه دفاع دوستم چند سال پیش که همین خانم استاد داور بودند! و نوع مواجهه ایشان! متاسفانه سوگیری این افراد غالبا مغفول است تشکر میکنم از تذکر بجای آقای دکتر مرعشی
هدایت شده از AmirHamze' Hashemi
راستی دکترجان لطفا اگ‌میشه تو کانالتون برای مادر بنده طلب دعای عافیت کنید مادرم ب بیماری سختی گرفتارن😔😔
هدایت شده از AmirHamze' Hashemi
قبلا یه مشکلی پیش اومده بود برام گفتم بهتون گذاشتید تو گروه مشکلم حل شد
هدایت شده از سید محمد جعفر مروج
سلام احوال آقای دکتر اگر ممکن هست پیام بنده رو هم در گروه قرار بدید یک مشکلی برای من پیش اومده که جز لطف و اراده الهی براش راه حلی نمی‌بینم ان شالله مؤمنین دعا بفرمایند مشکل بنده هم به لطف و رحمت خدا حل بشه سپاس فراوان
هدایت شده از دکتر مرعشی
فراخوان ارسال مقاله به نشریه دست‌آوردهای روان‌شناسی بالینی اساتید، صاحب‌نظران، پژوهشگران و دانشجویان گرانقدر با سلام و احترام به اطلاع می‌رساند نشریه دست‌آوردهای روان‌شناسی بالینی به صاحب امتیازی دانشگاه شهید چمران اهواز به آدرس https://jacp.scu.ac.ir/ از سال 1394 تا کنون مقاله می‌پذیرد. لذا این نشریه از تمامی علاقمندان به چاپ مقالات در تمامی حوزه‌های روان‌شناسی بالینی و حیطه‌های مرتبط دعوت به همکاری می‌نماید. سرعت داوری و اعلام نتیجه در این مجله در حال حاضر حداکثر یک ماه می باشد. لازم به ذکر است این نشریه در حال حاضر هیچ هزینه ای از نویسندگان بابت داوری و انتشار مقالات دریافت نمی کند. آدرس وب سایت نشریه: https://jacp.scu.ac.ir/ شماره تماس مستقیم: 09383928060 شماره تماس دفتر نشریه: 06133226412
پیام دریافتی👇 سلام استاد عزیز از همکاران حلقه روانشناسی اسلامی هستم. اینطور که متوجه شدم مجله دستاوردهای روانشناسی بالینی برای رزومه دکتری امتیازی محسوب نمیشه درسته؟ سیدعلی مرعشی: سلام علیکم ان شاءالله خرداد ۴۰۳ وارد رتبه بندی وزارت علوم میشود و امتیاز کامل به مقالاتی که قبل یا بعد از این تاریخ چاپ شده باشند هردو، تعلق میگیرد. برای دفاع پایان نامه دکتری تا آن موقع امتیاز ندارد. اما برای شرکت در مصاحبه دکتری امتیاز دارد اما اگر مثلا برای مجلات علمی پژوهشی سه امتیاز داشته باشد برای این مجله دو امتیاز دارد. مزیت این مجله الان زمان است یعنی اگر عجله داشته باشید خیلی سریع فرایند داوری و چاپ را انجام میدهد.
هر رشته علمی یا هر مکتب علمی (در اینجا علم به معنای علم تجربی یا ساینس است) مبتنی بر یک پارادایم است. این پارادابم خودش از جنس علم نیست بلکه بخشی از آن ایدئولوژی، هستی شناسی، انسان شناسی فلسفی و شناخت شناسی است که همه اینها جنبه فلسفی دارند نه علمی [این مطلب را در گفتار اول کتاب درسنامه روانشناسی اسلامی با تفصیل و ادله کافی نوشته ام]. در اینکه علم مبانی ایدئولوژی داشته باشد بر علم حرجی نیست زیرا چاره ای جز آن نیست. اما دوجا هست که این ایدئولوژیک بودن یا فلسفی بودن روا نیست: یکی آنجا که علم بر یک ایدئولوژی و فلسفه غیرمستدل و منحرف تکیه میکند. دوم آنجا که اساسا علم یا ساینس درکار نیست بلکه ایدئولوژی یا فلسفه خود را بجای علم جا میزند. مقوله هایی مانند رواندرمانی پست مدرنیستی از جنس دومی و خیلی خوشبینانه از جنس اولی است. بنابراین چنین مقوله هایی ماهیتا نمیتوانند جزو روانشناسی علمی باشند. اگر بنا باشد که جا زدن فلسفه و ایدئولوژی را به جای علم روا ندانیم اول باید از خودمان شروع کنیم. یعنی نباید اسلام را بجای روانشناسی اسلامی جا بزنیم همچنانکه نباید علم النفس را که مقوله ای فلسفی است بجای روانشناسی اسلامی جا بزنیم. همچنانکه نباید دستمایه های هرمنوتیک مانند تفسیر قرآن را علم روانشناسی اسلامی بدانیم. هرچند روانشناسی اسلامی تمام اینها را در پارادایم خود قرار دهد و بر آنها متکی شود اما ... ماهیتش غیر از آنهاست. https://eitaa.com/SAmarashi
هوش معنوی_۲۰۲۱_۰۷_۱۹_۲۱_۱۹_۴۰_۱۳۱.mp3
378.2K
🎧 : اولین دوره انسان شناسی اسلامی 👤 دکتر سید علی مرعشی | هوش معنوی ♨️ ثبت نام دومین دوره کارگاه انسان شناسی اسلامی ⭕️ سرفصل ها: https://eitaa.com/fatehan_net/2234 ثبت نام : 🆔@moshaver1 🌐 fatehan.net 🆔 @fatehan_net