فرانتس فانون، فیلسوف فرانسوی درباره این سلاح فرهنگی که از سوی فرانسه در جامعه الجزایر بهکار گرفته شد، چنین میگوید: "اگر میخواهیم ساختار جامعه الجزایر و توانایی مقاومت آن را از بین ببریم، ابتدا باید زنان را شکست دهیم."
فرانتس فانون(جامعه شناس وفیلسوف فرانسوی) می نویسد: "استعمار حداکثر کوشش خود را بر مسئله چادر تمرکز داده است…هر چادری که دور انداخته می شود افق جدیدی را که تا آن هنگام بر استعمارگر ممنوع بود در برابر او می گشاید…پس از دیدن هر چهره بی حجابی امید های حمله ور شدن اشغالگر ده برابر می گردد…" (کتاب بررسی جامعه شناسی یک انقلاب یا سال پنجم انقلاب الجزایر .نوشته فرانتس فانون ، ترجمه دکتر نور علی تابنده ، انتشارات حقیقت ، چاپ اول ، صفحه 40 )
فانون اظهار میدارد: "استعمارگران معتقد بودند که تعداد انجمن های تعاون و کمک را برای مقابله با فرهنگ زنان الجزایری مرتباً باید افزایش دهیم، و این انجمن ها باید در بین زنان تبلیغات کنند که وضع شما باعث ننگ زن الجزایری است و در این مرحله مددکاران اجتماعی مانند سگهای شکاری در محله های عرب فعالیت کنند. ابتداء باید محلات مسکونی زنان مسکین و گرسنه هدف این اقدامات قرار گیرد با هر کیلو آرد که تقسیم می شود، تحقیر زنان نسبت به چادر سرکردن و در پرده نشستن انجام پذیرد."
وی می نویسد:"دستگاه استعماری فرانسه برای مبارزه با چادر مبالغ هنگفتی را اختصاص داد. چون به تشخیص آن ها زن محور اصلی مبارزات بود."
وی مینویسد: "مردان الجزایری به نوبه خود در مورد چادر سرکردن همسران شان هدف انتقادهای دوستان اروپایی و یا مورد طعن کار فرمایان اروپایی قرار می گیرند. به عنوان مثال به او می گویند: زن تکه چادری است، چرا نمی خواهی مثل اروپاییها زندگی کنی؟ چرا زنت را به مسابقه ها و کافه ها نمی بری؟"
سرانجام در ماه مه ۱۹۵۸میلادی، در یکی از شهرهای الجزایر، جمعیتی از مردم و روزنامهنگاران گرد هم آمدند تا لحظهای تکاندهنده برای فرهنگ جامعه الجزایر را ثبت کنند، در این روز گروهی از زنان الجزایری کشف حجاب خواستند و از بقیه زنان نیز خواستند که شخصیتهای خود را آزاد کنند، در این هنگام صداهایی در تأیید آنها به گوش میرسید: «آقایان، زنان حاضر در جمع که بیشتر آنها خانهدار هستند، اکنون حجاب خود را برداشته و زیر پا میگذارند. این صحنه چندین بار در روزهای بعد در دیگر شهرهای الجزایر تکرار شد»
https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️چندبار ببینید: #سلاخی_تاریخ
📍"عدمانتقالتجربه" منجر به کودکشدن نسلی میشود که میرود در خیابان و میگوید "من اینو نمیخوام، من اونو میخوام"
📍"رضاشاه روحت شاد" از کجا آمد؟
📍سلاخترین و دهشتناکترین رژیم
🌐علوم و جنگ شناختی
@Cwarfare
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا بسیاری ازچهرههای شاخص سیاسی که تمام آبرو و حیثیت خود را مدیون این انقلابند، در این فتنه موضع گیری نکردند؟
@SAmarashi
سالهاست که میگویم و مینویسم که خانواده یک موضوع امنیتی است
انسان برای آنکه رشد شخصیتی و روانشناختی متعادلی داشته باشد به دو نوع محبت نیازمند است. محبت مشروط یا مقتدرانه یا پدرانه، و محبت نامشروط یا مادرانه. اینها اساسا دو نوع محبت هستند و جای یک دیگر را نمیگیرند بلکه مکمل اند درست مانند فاز و نول برق یا چسب دوقلو. هرگاه یکی از آن دو مفقود باشد فرزندان احساس نمیکنند که به اندازه کافی دوست داشته شده اند. لذا میگوییم که به هر دلیل پدر نبود باید شخصی مانند عمو، دایی، پدربزرگ، برادر بزرگتر... محبت مقتدرانه را به فرزندان ارائه کند. هرگاه مادر به هر دلیلی نبود باید خاله، عمه، مادربزرگ، خواهر بزرگتر یا... محبت نامشروط را ارائه کند وگرنه فرزندان کمبود محبت خواهند داشت. انسانهایی که در این شرایط بزرگ میشوند چون به اندازه کافی دوست داشته نشده اند نمیتوانند آنچنان که باید دوست بدارند. درنتیجه تواتر رفتارهای بیرحمانه در آنها افزایش مییابد.
خانم دکتر دایان هیلز در کتاب An Invitation to Health مینویسد در آمریکا 30 درصد مردم پدر خود را نمیشناسند (شناسنامه های تک والدی در آمریکا رایج و متداول است).
در چنین وضعیتی است که ضریب بیرحمی و خشونت در جامعه فزونی می یابد.
کسانی که در جامعه ما نیز به دنبال ترویج ازدواج سیاه (باصطلاح سفید)، والدین همجنسگرا، روابط آزاد جنسی، جشن طلاق و... هستند بی تردید از عوامل گسترش خشونت در جامعه هستند حال چه رسانه باشند، چه بازیگر، چه توپ لگد کن، چه مروجین سند 2030 در آموزش و پرورش و مهدکودکها، و چه هر جنایتکار دیگر...
سالهاست میگویم و مینویسم که خانواده یک موضوع امنیتی است، ٱیا گوش کسی بدهکار هست؟
https://eitaa.com/SAmarashi
دختر موجودی است محبت طلب
در فضای خانواده دخترها بیش از پسرها به محبت و توجه نیاز دارند. اما هر محبت و توجهی هم آنها را سیراب نمیکند. آنها به محبت یک پدر مقتدر نیاز دارند تا مطمئن شوند یک فرد قوی آنها را دوست دارد و حمایتشان میکند.
اگر پدر به دخترش محبت نکند، قربان صدقه او نرود، از او تعریف نکند و مهر نثارش نکند، دختر گرسنگی عاطفی و احساس بی پشتوانگی و ناامنی پیدا میکند. آنگاه گدای چشمک فلان پسر بی سر و پا و هرزه ای میشود که از دختر مانند دستمال کلینکس استفاده کرده و پس از رفع نیاز دورش میاندازد.
اما اگر پدری که محبت میکند ضعیف باشد و کلاهش پشم نداشته باشد و فاقد اقتدار و قاطعیت کافی باشد، محبت او برای دختر پشتوانه محسوب نمیشود و ارزشی ندارد. باز هم دختر، فقیر عاطفی و محتاج چشمک آن پسر هرزه و یک موجود فریب خور است.
زنان میتوانند در عرصه خانواده به انحاء مختلف اقتدار شوهر خود را بشکنند، این نه هنر است نه زیاد زحمتی دارد. اما باید بدانند اگر ابهت پدر شکسته شد، اول از همه مادر آسیب میبیند زیرا زن، مرد ضعیف را دوست ندارد و محتاج مردان دیگر خواهد شد. دوم دختر خانواده است که آسیب میبیند. زیرا اقتدار حامی او از بین رفته و محبت پدر بی ارزش شده. حال زن و دختر خانواده باید در خیابان و پاساژ و بازار و فضای مجازی و دانشگاه و اداره و... به دنبال محبت ظاهری یک مرد به ظاهر مقتدر بگردند تا گرسنگی عاطفی خود را تسکین دهند. برای خریدن این محبت هم باید حیای خود را بفروشند و جنسیت خود را به حراج بگذارند. جز خودنمایی و عشوه گری و التماس نگاه آلوده مردان چاره دیگری نیست.
نتیجه ساده: مردان ضعیف و نامقتدر و خانواده های زن سالار نتیجه شان زنان و دختران بی حیا است.
حال قابل درک است که چرا لشکر سیاسیون خائن در سیاستها و گفتارشان و سلبریتی های پول پرست خودنما در فیلمهای پلیدشان اینهمه در تضعیف مرد میکوشند؟ آنها به دنبال اضمحلال نهاد خانواده اند زیرا امنیت و قدرت هر کشور و ملتی به استحکام خانواده های آن کشور و ملت بستگی دارد. آنها مامورند با ایران قوی مبارزه کنند.
https://eitaa.com/SAmarashi
آزادی یا عدالت؟
(قسمت اول)
آزادی بسی مهم است. انسان ها به طور فطری دوست دارند تا جای ممکن محدودیت کمتری داشته باشند. از سوی دیگر هیچکس نیز دوست ندارد مورد ستم قرار گیرد یا در موقعیتی واقع شود که نتواند حق خود را بگیرد و این ممکن نیست مگر در حاکمیت عدالت.
اما یک سوال! چرا به آن اندازه که در جامعه درباره آزادی اظهار نگرانی می شود، درباره عدالت نمی شود؟ مگر عدالت بی اهمیت است؟ مگر قابل تحمل است که یک عده اندک از سیری بمیرند و یک عده کثیر از گرسنگی؟
آیا این موضوع که عدالت به اندازه آزادی مدافع ندارد کمی مشکوک نیست؟
در کلمه عدالت، آزادی هم لاجرم مستتر است اما در کلمه آزادی لزوما عدالت مستتر نیست، چرا که در فضای عادلانه هرکس <آزاد است> که حق خود را بگیرد. اما <آزاد نیست> که به حق دیگران تعدی کند. لیکن وقتی اصل بر آزادی بود، آزادی می تواند گاه و بیگاه مانع عدالت شود، چرا که خیلی ها آزاد خواهند بود که ستم کنند، آنگاه نه آزادی هست و نه عدالت!
به عبارت دیگر آزادی شرط لازم عدالت است نه شرط کافی، اما عدالت شرط لازم و کافی آزادی است، حال معلوم میشود پناه بردن از شعار عدالت به شعار آزادی برای چیست؟ برای نفی عدالت و آزادی هردو.
نه اینکه آزادی نباید باشد بلکه آزادی طفیل عدالت است نه بالعکس. و همانگونه که به گمانم توضیح کافی دادم آزادی منهای عدالت حتی تامین کننده خود آزادی هم نیست. پس اگر گفتیم عدالت هر دو را داریم و اگر گفتیم آزادی هیچکدام را نداریم.
نکته بسیار بسیار مهم دیگر اینکه شعار آزادی مورد سوءاستفاده ستمگران قرار گرفته چرا؟ چون آنها باید آزاد باشند ستم کنند و از سویی شعار آزادی پتانسیل سوءاستفاده را دارد. اما شعار عدالت به محض اینکه بخواهد تحریف شود موجب رسوایی صاحبش می شود و بدین سبب چندان پتانسیل سوءاستفاده را ندارد. لذا معاویه هرگز شعار عدالت نداد بلکه به صراحت با آن مخالفت کرد.
اینکه گفتم تاکید بر آزادی بجای عدالت مشکوک است، داستانی دارد،
خداوند به آدم و حوا فرمود آزادید در بهشت زمین هر چه خواستید بخورید، اما آزاد نیستید از فلان درخت بخورید چون بجا نیست (عدالت یعنی هرچیز بجای خود) پس آزادی فراخی به آن دو داد با لحاظ محدودیت عدالت، اما دعوت شیطان آزادی بود بدون قید و شرط، نتیجه اش هم نابودی کامل عدالت و آزادی با هم بود،
برای همین است که در حدیث شربف نبوی در مورد مهدی موعود عج آمد که یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا، زمین را پر از عدل و داد می کند پس از آنکه از جور و ستم پر شده بود،
معلوم است اولا ملاک سعادت بشر عدالت است نه آزادی، و ثانیا کمبود بشر که فقط موعود ادیان می تواند رفعش کند نیز عدالت است نه آزادی و گرنه می گفتند می آید و آزادی می دهد نمی گفتند می آید عدل و داد برپا می کند،
همواره شعار خدا عدالت و شعار شیطان آزادی است،
و ما هنوز مانند ماجرای آدم و حوا باز هم جذب شعار آزادی می شویم.
خوب که بنگری مقصود خیلی ها از آزادی لیبرالیسم است یعنی آزادی در قبال همه شجره های ممنوعه که البته سر از بی عدالتی و انهدام آزادی های بجا در می آورد،
فقط یک امام تاکنون حکومت تشکیل داده و او امیرالمؤمنین ع است که مبنای نظری و عملی ایشان عدالت بود و این غیر قابل انکار است که شعار بنیادینشان آزادی نبود. همچنین فقط یک امام دیگر حکومت تشکیل خواهد داد و او امام مهدی عج است که باز برای عدالت قیام می کند نه فقط آزادی.
جریان تکنوکرات و اغلب مدیران لیبرال در کشور ما همانقدر که بر طبل آزادی کوفتند به همان میزان هم صراحتا با عدالت مخالفت کردند و گفتند برای توسعه باید اقشاری قربانی شوند و منظورشان از توسعه، توسعه جیبشان بود.
جریان شیطانی استعمار هم همواره دنبال آزاد کردن ملت هاست، از چه؟ از بنیان های فرهنگی این ملت ها، به عبارتی به دنبال بی هویت کردن و تصاحب این ملت هاست، اما در مقابل، هیچگاه این قدرت ها شعار عدالت نمی دهند،
لطفا دقت بفرمایید، نه اینکه اینها عادلانه رفتار نمی کنند که آن بدیهی است، بلکه اینها شعار عدالت هم نمی دهند، زیرا همانطور که گفتم شعار دروغین عدالت سبب رسوایی سریع صاحبش می شود، اما در پناه شعار آزادی می توان قرنها فریبکاری کرد،
این است که همه دنبال آزادی هستند و کسی دنبال عدالت نیست،
اصلا ما اینجا در مقام مقایسه اهمیت آزادی و عدالت نیستیم، در مقام این هستیم که کدام شعار ما را به مقصد میرساند و کدام نه و چرا؟
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
آزادی یا عدالت
(قسمت دوم)
کسانی که شعار عدالت می دهند دو فرقه بیشتر نیستند اول کسانی که به جد قصد اجرای عدالت دارند، دوم ساده لوحانی که تصور می کنند می توان از شعار عدالت سوءاستفاده کرد که پس از مدت کوتاهی میفهمند چه کلاهی سرشان رفته، و تجربه تاریخی سبب شده که فرقه دوم منقرض شوند و فرقه اول بمانند
کسانی هم که شعار آزادی می دهند دو فرقه بیشتر نیستند، اول فریبکارانی که قصدشان از آزادی بی بندوباری است تا بتوانند در این فضا عدالت را قربانی کنند، دوم افراد ساده و خوش قلبی که تصور می کنند شعار آزادی آنها را به عدالت می رساند در حالیکه هیچ تجربه تاریخی موید این فرض نیست و از دیدگاه نظری هم دیدیم که محل اشکال جدی است
از لحاظ دینی هم می بینیم که خداوند فلسفه ارسال رسل را برقراری عدالت معرفی فرموده (که آزادی معقولی نیز در آن مستتر است) اما هدف از ارسال رسل را عموما آزادی معرفی نکرده (الا در مورد نجات قوم بنی اسراییل از فرعونیان آن هم به عنوان یک هدف جانبی و فرعی و آنهم بدان سبب که آن آزادی لازمه عدالت بود)
الحديد
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...
ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ [ ﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ ... .(٥٢)
در نگاه الهی آزادی محترم است اما نه به اندازه عدالت. به همین جهت خداوند گاه به احترام عدالت ترمز آزادی را کشیده اما هیچگاه به احترام آزادی ترمز عدالت را نکشیده:
النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! [ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ، ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﮔﺮ [ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻧﺰﺍﻉ ] ﺗﻮﺍﻧﮕﺮ ﻳﺎ ﻓﻘﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ [ ﺑﺎ ﻟﺤﺎﻅ ﻛﺮﺩﻥ ﻭﺿﻊ ﺁﻧﺎﻥ ، ﺑﺮ ﺧﻠﺎﻑ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻧﺪﻫﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ] ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺳﺰﻭﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ [ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻥ ] ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺣﻖ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺷﻮﻳﺪ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﺯﺑﺎﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻧﺎﺣﻖ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ] ﺑﭙﻴﭽﺎﻧﻴﺪ ، ﻳﺎ ﺍﺯ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﻴﺪ ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(٥٣١)
می بینیم که در این آیه می فرماید احساس راحتی و آزادی نکنید (ولاتتبعوا الهوی) که عدالت را زیر پا بگذارید (ان تعدلوا)
خلاصه برخی ساده لوحان گفته اند که ما می خواهیم آزادی باشد تا بتوان در فضایی آزاد مطالبه عدالت کرد، اما من ترجیح میدهم بجای آنکه از راه نامطمئن آزادی به عدالت برسم مستقیما مطالبه عدالت کنم و همان زحماتی که باید کشید تا به آزادی برسیم و از آنجا به عدالت (که دیدیم دومی نشدنی است)، مستقیما این زحمات را برای تحقق عدالت بکشیم و راه را نصف کنیم.
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
بلغ العلی بکماله
کشف الدجی بجماله
حسنت جمیع خصاله
صلوا علیه و آله
میلاد با سعادت سید الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شیخ الائمه حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را تبریک عرض میکنم ان شاءالله در سایه توجهات اهل بیت علیهم السلام سالم و سرافراز و موفق و پایدار و عاقبت بخیر باشید.
https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇺🇸فیلم تکاندهنده از زن زندگی آزادی در آمریکا
🔻 معنی شعار " زن ، زندگی ،آزادی " از سوال استاد دانشگاه آمریکا 👇👇
✅ سوال👇👇
🎥 این استاد دانشگاه آمریکایی می گوید هر سال از دانشجویان دختر میخواهم که اگر تا حالا مورد⛔ آزار و اذیت جنسی قرار گرفتن از جاشون بلند بشن و هر سال همین جواب را میگیرم!!!!
📛 حقیقت آزادی زن در غرب
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از دکتر مرعشی
آیا زن و مرد یکسان هستند یا متفاوت
---------------------------------------------------
زن و مرد هر دو از نظر انسانیت شبیه هستند و خداوند این نکته را که افق رشد معنوی دو جنس تفاوتی ندارد اینگونه بیان فرموده:
النحل
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
ﺍﺯ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ، ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻣﻮﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻯ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ .(97)
زن و مرد اما در کنار شباهت های بسیار تفاوت های کلیدی و مهمی دارند. این تفاوت ها واقعی و خلقتی است نه آنکه همه اش بخاطر آموزش و محیط باشد. مرد و زن در همه فرهنگ های دنیا تفاوت های جسمی آشکاری دارند، میانگین قد و قدرت ماهیچه ای مردان همواره بیشتر از زنان است، زنان برخلاف مردان قدرت فرزندآوری و شیردهی دارند، تفاوتهای اسکلتی شناخته شده ای میان دو جنس دیده می شود و ... همچنین در روانشناسی فیزیولوژیک به خوبی نشان داده شده که مغز زنان و مردان در دوره جنینی تحت تاثیر هورمون های جنسی تفاوت هایی پیدا می کند که موجب تفاوت در ویژگیهای روانشناختی زن و مرد می گردد. بنابراین همه تفاوت های رفتاری مشاهده شده میان زن و مرد حاصل فرهنگ و تربیت نیست بلکه بخش مهمی از آن حاصل خلقت و تغییر ناپذیر است و چنانچه به زور تغییر یابد به ناهنجاری و بیماری ختم می گردد.
تفاوت ظرفیت های جسمی و روانی زن و مرد برای هر یک امتیازاتی نسبت به دیگری ایجاد میکند و هر کدام را برای کاری مناسب میکند و یا آسیب پذیر میسازد.
ایندو مکمل هم هستند یعنی می توانند نقایص هم را پوشش بدهند به همین دلیل موجب آرامش هم میشوند.
الروم
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ]ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻰ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ ،(21)
مثلا زن هوش هیجانی بیشتری دارد و مرد هوش محاسباتی بیشتری. زن جزئیات را بهتر تشخیص میدهد اما در تشخیص کلیات غفلت میکند و مرد برعکس. زن مهربان است و مرد شجاع. و ...
پس هرکسی را بهر کاری ساختند
وقتی تفاوت توانمندی داریم باید تفاوت وظایف داشته باشیم زیرا نقش فرد اگر با توانایی اش سازگار نباشد باعث فرسودگی جسمی و روانی او میشود.
وقتی وظایف متفاوت بود باید اختیارات و حق و حقوق هم متفاوت باشد.
عدالت همان برابری نیست وگرنه من باید به همه کلاس یک نمره یکسان میدادم. برابری ظلم است و عدالت یعنی قرار دادن هر چیز به جای خود. عدالت یعنی سنگینی وظایف من با حجم اختیاراتم و حقوقم بخواند.
تفاوت در توانایی ها⬅ تفاوت در وظایف ⬅ تفاوت در اختیارات و حقوق
این یک اصل بدیهی عقلی است
خانواده یک سیستم است و هر سیستم از اجزایی درست شده که با هم فرق دارند و گرنه سیستم نیست، و هر جزء کاری میکند متفاوت از دیگر اجزاء،
در یک تیم یا سیستم نقش های مختلفی هست و حتما و الزاما یکی از این نقش ها نقش رهبری تیم است، هر نقشی باید متناسب با توانایی های ذاتی افراد واگذار شود، با توجه به شجاعت و قدرت بدنی و کل نگری (نگاه استراتژیک)، روحیه حمایتگری و حفاظت، و ... در مرد و همچنین ظرفیت بالاتر بدنی و ذهنی برای پول درآوردن رهبری خانواده با مرد است و خانوادههایی که رهبر آنان زن است به دلبل فرسودگی زودهنگام زن و به دلیل اینکه روانشناسی زن اینست که مرد ضعیف را دوست ندارد و به دلیل اینکه دختران خانواده فقط توسط محبت یک پدر مقتدر اشباع عاطفی میشوند بنابراین خانواده های زن سالار نابهنجار بوده و کارکرد طبیعی ندارند. امتیازاتی که به مرد داده شده به دلیل بار رهبری و وظیفه تامین اقتصادی و حفاظت خانواده است که به عهده اوست. در مقابل برای زن حقوق دیگری در نظر گرفته شده که متناسب با وضعیت و نیازهای اوست. اجازه زن از مرد برای خروج از منزل به دلیل وظیفه حفاظتی مرد است. الان یک مقام بلندپایه هر جا بخواهد برود باید اول از تیم حفاظتی خود اجازه بگیرد و این به معنای برتری مامور حفاظت بر آن مقام بلندپایه نیست.
در مورد ارث زن و مرد، دیه زن و مرد، تعدد زوجات، شهادت در دادگاه، حجاب متفاوت زن و مرد، قبلا مطالبی نوشته ام که بتدریج برای مطالعه کسانی که از تعصب به دورند میگذارم.
کانال دکتر مرعشی پزشک و متخصص روانشناسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش فکری به حال فیلترهایش بکند!
https://eitaa.com/SAmarashi
سید علی مرعشی:
همراهان گرامی
لطفا اگر جلسه ای با مسئولین آموزش و پروش در پیش دارید پیشنهاد میشود تذکر بفرمایید که
1. هسته گزینش معلمان که توسط نجفی وزیر آموزش و پرورش خاتمی منحل شد احیا شود.
2. حراست بر رفتارهای ضد ارزشی برخی معلمان تمرکز کرده و تذکر دهد و در صورت لزوم عذر آن معلمان خواسته شود. کاری که تا قبل از نجفی انجام میشد.
3. برنامه های پرورشی مدارس که از زمان نجفی به بعد استحاله شدند به حالت اول برگردانده شوند.
4. محتوای کتب درسی از نظر تلویحات و تصریحات ضداسلامی توسط کمیته ای بررسی و سرند شود. بنده آماده همکاری در این زمینه هستم.
از برخورد مستقیم با دانش آموزان بدحجاب اجتناب شود.
5. در مدارس به دختران محجبه نقش های مهم سپرده شود.
6. دختران محجبه در مدارس در قالب گروه هایی سازماندهی شده و تحت آموزش های ویژه قرار گیرند.
7. این گروه ها به ارائه کارهای فوق برنامه مانند اجرای سرود، فعالیت های اجتماعی و... بپردازند.
پاینده باشید
https://eitaa.com/SAmarashi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 با گشت ارشاد کسی باحجاب نمیشه،
پس چه فایدهای داره؟🤔
⭕️ پاسخ دقیق خانم اسلاملو، نویسنده و پژوهشگر در حوزه زن و خانواده را بشنوید!
✍ تخریبچی
🚨تخریبچی، کانال اخبار خاص
🆔 @takhribchi110
🆔 @takhribchi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواهی نشوی رسوا
همرنگ جماعت شو!
https://eitaa.com/SAmarashi
یک پرسش مهم:
چرا برخی مردنماها (نرینه ها) خیلی بیش از زنان طرفدار بیحجابی و برهنگی هستند؟ به نظر شما مشکوک نیست؟
https://eitaa.com/SAmarashi
لیبرالیسم جنسی و خشونت.mp3
21.8M
جلسه کرسی نظریه رابطه لیبرالیسم جنسی و خشونت، در دانشگاه شهید چمران اهواز توسط دکتر مرعشی، 27 آذر 97
کانال ارائه مباحث علمی و معرفتی دکتر مرعشی پزشک و روانشناس
https://eitaa.com/SAmarashi
چرا در اسلام ارث مرد دوبرابر زن است؟
----------------------------------------
اولا گاهی ارث زن بیشتر است. مثلا گاهی مادر فرد فوت شده ارث بیشتری از پسران آن فرد میبرد چون پسران متعدد هستند و یا تک دختر فرد متوفی از پدربزرگ خود بیشتر ارث می برد و مثالهای دیگر. اما از بین افرادی که در یک طبقه از وارثان باشند، مرد دو برابر زن ارث می برد و دلیلش آنست که مرد وظیفه دارد هزینه زندگی زن را تامین کند و زن این وظیفه را ندارد.
اگر فرض کنیم یک نسل از نسل قبلی 90 تومان ارث برده 30 تومانش مال زنها و 60 تومانش مال مردهاست. مردها موظفند 60 تومان خود را همراه زنانشان مصرف کنند یعنی 30 تومان از 60 تومان مردان صرف زنان میشود (و البته گاهی بیشتر) اما زنان 30 تومان ارثیه خود را می توانند برای خود نگه دارند و وظیفه شرعی و قانونی ندارند که به شوهرانشان بدهند. به این ترتیب زنان 60 تومان سهم برده اند و مردان 30 تومان. اما چرا خداوند در تقسیم مالی سهم زنان را بیشتر کرده و مردان حق اعتراض ندارند؟ چون مردان توان پول درآوردنشان بیشتر است و جنس ضمختی دارند اما زنان ظریف ترند و باید بیشتر مورد حمایت باشند، به فرمایش امام علی علیه السلام: المرأة ريحانه ليست بقهرمانه، زن گل است نه پهلوان
این کانال برای ارائه مباحث علمی و معرفتی ایجاد شده است. دکتر مرعشی: پزشک و متخصص روانشناسی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
https://eitaa.com/SAmarashi
پیام امروز صبح یکی از دانشجویان سابقم: 👇
سلام استاد...
با اینکه بعیده وسط این همه گرفتاری که دارید زمان داشته باشید واسه پیام غیره خوندن، بهتون پیام میدم...
وقتی دوره کارشناسی، شاگردتون بودم و اومدم پیشتون از دغدغههام گفتم که توی یه محیط خانوادگی و کاری که جو سکولار و المانهایی مثل بی حجابی (نه حتی کم حجابی) براشون حجت و حتی ارزشه! از ۱۸ سالگی تصمیم گرفتم با وجود همه مخالفتها محجبه و اونم چادری بشم تا کم کم خدا کمک کنه مسلمونیم بیشتر از شناسنامهام باشه...گفتید این مسیر سخته و هر وقت خسته شدی بیا پیش من...
الانم اومدم... اما نه از سر خستگی که موضوع از این چیزها گذشته...
اتفاقات این مدت فشار و نگاهها رو روم خیلی بیشتر کرد، از توهین کلامی و رفتاری تا نگاههای معنیدار...به حدی این مدت روزها و لحظههای عجیب از سر گذروندم که دیگه طاقت نیوردم و خواستم بیام پیشتون اعتراف کنم...
اعتراف کنم روزی که این تصمیمها رو برای زندگیم گرفتم خیلی چیزها رو نمیدونستم...
نمیدونستم وقتی نگاههای آدمها روم سنگین میشه، وقتی در لحظه اول با گارد و خشم بهم نگاه میکنند... دلم توی اون لحظه آرومه...نگاهم به اونا به خشم و کینه برنمیگرده و همچنان از ته قلبم با آرامش بهشون لبخند میزنم چون دلم قرصه به دلایلِ به حقِ پشتِ این آرامش...مثلا وقتی یکی از استادهامون (الان دانشجوی ارشدم روانشناسی بالینی ... تهران) رسما مواخذهمون کرد که چرا اومدین سر کلاس توی هفته اعتصابات، و اوایلش رسما با حرفها و نگاهش همه چیزم رو هم دست انداخت، با اینکه درونم ناراحت شده بود از نحوه حرف زدنش، اما با دل قرص و آروم جوابش رو دادم و در نهایت به کمک همون استاد و حرف زدن با بچهها کاری کردیم که خدا کمک کرد و دیگه دو هفتهست کلاسها با همه دانشجوها و خوب برگزار میشه...
باورتون میشه منی که یه عمر اشکم دم مشکم بوده و خدای زودرنجی بودم، توی چنین لحظههایی دووم بیارم و با آرامش حرفم رو بزنم و از خودم و چیزی که درسته، دفاع کنم؟...
استاد امثال ما که تجربه تغییر دارند و زندگی که گاهی این روزها مد شده و ارزش شده رو قبلا زندگی کردند خیلی بیشتر متوجه میشن که برکت و آرامش واقعی، قدرت واقعی یه زن کجاست...
اومدم پیشتون اعتراف کنم هنگ میشم گاهی از این همه برکت... چطور میشه چند متر پارچه مشکی انقدر برکت داشته باشه؟ برکتی که کاری میکنه محبت و آرامش دلت، حتی محبت اطرافیانی که شاید یه روز سخت بود براشون که بپذیرنت؛ اگه از بی مهرهای پوچ و پر سر و صدای یه مشت آدم معلوم الحال، عالمی بیشتر نباشه، قطعا کمتر هم نباشه...
امیدوارم خدا خودش عاقبت همه رو بخیر کنه...
لطفا آخر دعاهاتون ما رو هم دعا کنید...
امیدوارم سلامت باشید و همچنان و همیشه پرتلاش...
کانال علمی معرفتی دکتر مرعشی
https://eitaa.com/SAmarashi
لینک روانشناسان اسلامی👇
دکتر سید علی مرعشی
@SAmarashi
دکتر محسن اصغری نکاح
@Dr_Asgharinekah
دکتر حمید رفیعی هنر
@Mohyiee
دکتر محمد حسین فلاح
@falah_ir
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
@islamic_psychology
45.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دختران سرزمین باوریم ...
#بنات_الحیدر
https://eitaa.com/SAmarashi
38393405653276.pdf
972.2K
کتاب بالاتر از بهشت
پرسش و پاسخ های رایج دختران
جهت استفاده معلمان، اساتید و والدین عزیز در پاسخگویی به سوالات دختران نوجوان و جوان
https://eitaa.com/SAmarashi