eitaa logo
SEIR
15 دنبال‌کننده
887 عکس
3 ویدیو
2 فایل
سیر مطالعاتی ارتباط با ادمین @zainab_moradi
مشاهده در ایتا
دانلود
راه وصال تکلیف ۵۸ یکی دیگر از تکالیف شیعیان برای رسیدن به وصال حضرت مهدی عجل دفاع از امام (ع)وصیانت از دین وسنت رسول (ص)میباشد که با اظهار علو ونشر آن در میان مردم می‌توان به این دفاع مقدس پرداخت فرد عالم واگاه از حقایق ومعارف الهی باید علم ودانش خود را آشکار سازد وامر دفاع از دین وحقایق ومعارف الهی را به درستی به عهده گیرد رسول خدا می‌فرمایند ((اگر بدعت ها در امتم ظاهر شود فرد عالم باید علم خود را ظاهر نماید وهر کس این کار را نکن لعنت خدا بر او باد )) راه وصال ۵۸
مومن باید دعا کند و از خداوند متعال بخواهد که او را بر ولایت و مقامات قرب به آن حضرت ثابت قدم و راسخ نگه دارد و این نعمت و موهبت بزرگ را از او سلب ننماید . چقدر دردناک و تاسف انگیز است که شخصی در عصر غیبت و یا ظهور آن حضرت، از اصحاب، یاوران و شیعیان آن حضرت باشد، اما این موهبت عظما محفوظ نماند و این امر تغییر یابد و استبدال به غیر گردد؛ آن گونه در دعا می خوانیم " ولا تستبدل بنا غیرنا فان استبدا لک بنا غیرنا علیک یسیر، و هو علینا کثیر [کبیر] و غیر ما را به جای ما قرار نده که همانا گذاشتن دیگری به جای ما، برای تو آسان است؛ در حالی که این کار برای ما بسیار سنگین و گران است."
تکلیف پنجاه و نهم خدمت به امام زمان علیه السلام آن هم در حد توان فرد و سعی و جدیت در این راه تکلیف و وظیفه هر مومنی است انبیا و فرشتگان الهی خدمت به آن حضرت را افتخار خود می‌دانند و پیامبر عظیم الشن و بزرگی همچون حضرت خضر پیوسته در خدمت ایشان می‌باشد امام صادق علیه السلام می‌فرمایند اگر او را می‌دیدم و در تمام ایام زندگی خود به او خدمت می‌کردم . خدمت به مومن از مستحبات اکید اسلامی است و دارای ثواب عظیم است و از صفات ممتاز و برجسته مومنان حقیقی و بزرگان دین می‌باشد اصولاً مومن راستین را می‌توان از شدت اهتمام او در خدمت به مخلوقات خداوند خداوند متعال شناخت حضرت عیسی بن مریم فرمودند ای گروه حواریون من خواسته‌ای از شما دارم آن را برایم برآورید گفتند ای روح الله خواسته تو چیست آن حضرت ایستادند و پاهای آنها را شستند ای روح الله ما سزاوارتریم که این عمل را انجام دهیم آن حضرت فرمودند سزاوارترین مردم برای خدمت نمودن فرد عالم است همانا من این چنین تواضع کردم تا همان گونه که من برای شما تواضع فروتنی کردم شما نیز بعد از من در میان مردم تواضع کنید. یکی از راه‌های خدمت به حضرت حجت خدمت به دوستان و پیروان و شیعیان آن حضرت است رفع حوائج و دفع مشکلات و حل و فصل امور شیعیان در حقیقت خدمت به آن حضرت است برپایی محافل و مجالس ذکر اهل بیت تالیف و یا نشر کتاب او مربوط به آن حضرت بنابراین حوزه‌های علمیه و غیره نیز خدمت به آن بزرگوار به حساب می‌آید به ویژه اگر به قصدخدمت به آن حضرت انجام گیرند.
بسم الله الرحمن الرحیم مومن باید همیشه در انتظار فرج و ظهور حضرت مهدی علیه السلام باشد. انتظار فرج اختصاص به زمان و مکان و احوال خاصّی ندارد. علیه السلام میفرمایند: "همانا مردم زمان غیبت او که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور او هستند،از مردم هر زمانی بهتر هستند" در روایات بسیاری آمده است که انتظار فرج حضرت ولی عصر علیه السلام جزئی از دین خدا است و بر همه کس واجب است.حتی مسلمانان معاصر با ائمه معصومین علیه السلام نیز باید منتظر فرج و ظهور حضرت مهدی علیه السلام می بودند و این امر بر آن ها نیز واجب بوده. هنگامی که دارای ثواب و پاداش الهی است که الی الله و از روی تعبد انجام گیرد. شخص مومن هیچ گاه از فرج و ظهور آن حضرت مایوس نمی گردد چه کلی و چه جزئی که کار است. ظهور و فرج از امور است یعنی قابل تقدیم و تاخیر است و بستگی به وجود اسباب آن دارد پس نمیتوان زمان و وقت خاصی مشخص کرد صادق علیه السلام میفرمایند:هر صبح و شب منتظرظهور باشید.
دعا برای تعجیل در فرج و ظهور حضرت که باید هر روز و شب بلکه در صورت امکان ، هر ساعت این دعا را بجای آورد. دعاهای زیادی به نقل از ائمه معصومین علیهم‌السلام هست. از جمله دعای امام رضا علیه السلام با مطلع: اللهم ادفع عن ربک و خلیفتک و حجتک علی..... دعا و درخواست تعجیل فرج آن حضرت از نوع مذموم و ممنوع نیست چرا که تعجیل مورد نهی اهل بیت علیهم السلام ، ضد صبر و تسلیم در مقابل اراده حق تعالی است. در حالی که دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت عین یقین و ایمان و تسلیم در مقابل خداوند متعال و قضا و قدر الهی است. این دعا ، در واقع ، اظهار این حقیقت است که ظهور حضرت مهدی علیه السلام و فراهم آمدن اسباب قیام او ، تنها در دست خداست و ظهور ایشان را تنها باید از او خواست. این دعا ، اظهار یقین و ایمان شخص به آن حضرت و قیام اوست و چیزی جز صبر و تسلیم در قبال خواست خداوند متعال نیست.
تکلیف دیگر مردم، آمادگی برای ظهور و فرج امام عصر علیه السلام است؛ یعنی همان 👈عمل کردن به مقتضای انتظار؛ زیرا روشن است، کسی که منتظر چیزی و یا فردی است، خود را مهیای آن چیز و آن فرد می‌نماید. کسی که منتظر حضرت مهدی علیه السلام است، باید خود را آماده ملاقات او و مهیای حضور و ظهور او نماید و این امر به دست نمی‌آید مگر با👈 پرهیزکاری و 👈اجتهاد و کوشش در اوامر خداوند متعال و دین او و 👈تهذیب نفس و 👈تحصیل اخلاق حمیده و صفات حسنه و 👈راهنما و دستگیری دیگران در این امر. "امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس خرسند می‌شود که از اصحاب قائم علیه السلام باشد، باید انتظار بکشد و در حالی که منتظر اوست، با پرهیزکاری و اخلاق پسندیده عمل نماید."
به نام خدا یکی دیگر از تکالیف مردم، تسلیم بودن و عجله نکردن در امر ظهور حضرت است. مومن نباید عجول باشد و اظهار عدم تحمل نماید،بلکه باید به قضای الهی راضی باشد.البته این به معنای ترک دعا برای تعجیل ظهور نیست. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است که آنان که بدون فراهم شدن شرایط ظهور،آرزوی آن را دارند ،به این آرزوی خود نخواهند رسید و آنان که عجله میکنندهلاک خواهند شد و آنان که تسلیم هستند نجات خواهند یافت. آفت های عجله برای فرد عجول: ۱.گرفتار شدن در دام مدعیان دروغین مهدویت ۲.شک و تردید در کلام ائمه ویا رد و تکذیب آن توسط فرد عجول ۳.اعتراض یا انکار قضای الهی و عدالت او ۴.ترک تکالیف انتظار ۵.ارتکاب عمل مخالف شارع مقدس ۶.ماءیوس شدن ویا منکر شدن وقوع ظهور. لذا در کلام خود حضرت حجت نیز آمده که خدایا به من صبری عطا فرما تا تعجیل آنچه تاخیر انداختی و تاخیر آنچه تعجیل نمودی را دوست نداشته باشم.
راه وصال تکلیف ۶۴ يکی ديگر از تکالیف شیعیان برای رسیدن به وصال حضرت مهدی عجل دعا وتضرع به درگاه خداوند برای حفظ دین وایمانشان هست فرد مومن باید دین خود را از شر جن وانس وکفار ومنافقین وشک وشبهه حفظ کند در این راه بهترین کار دعا همراه با علم وعمل صالح است برای حفظ ایمان باید همواره به علم خود افزود وبه دنبال عمل صالح بود وبه در گاه خداوند تضرع کند وحفظ دین وایمان خود را ازدرگاه الهی تقاضا کند که در تکلیف بعد خواندن دعاهایی ذکر شده که بهترین آنها دعای غریق است ((یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک )) راه وصال ۶۴
دیگر از تکالیف مومن، دعا برای غلبه آن حضرت بر کفار ، منافقان ، ملحدان ، معاندان و تمام دشمنان دین خدا است. در این زمینه خواندن دعاهایی هم چون دعای ندبه بسیار خوب است‌. در دعای ندبه فرازهایی از کلام امامان معصوم علیهم السلام را مشاهده می‌کنیم که اهتمام شدید آنان را در دعا برای غلبه آن حضرت بر دشمنان دین می‌رساند: "اللهم و اقم به الحق و ادحض به الباطل" پروردگار ! حق را به واسطه او بر پادار و به وسیله او باطل را محو نابود ساز. "و اذلل به اعدائک." پروردگارا ! دشمنانت را به وسیله او خوار گردان.
بسم الله الرحمن الرحیم یکی از تکالیف دیگر مردم در عصر غیبت آن است که علیه ستمگران و قدرتمندان وقت قیام نکنند و با اهل باطل به ستیزه و جنگ برنخیزنند مگر از طریق مشروع در رابطه روایات زیادی هست که این کار مورد رضایت اهل بیت علیه السلام نبود از امام صادق علیه السلام روایت شده : "هیچ یک از ما اهل بیت تا روزقیام قائم ما برای جلوگیری از ستمی و یا برپاداشتن حقی قیام نکرده و نمیکند مگر انکه بلااو را از ریشه برخواهر کند و قیام او بر اندوه ما و شیعیان ما می افزاید" منظور از این گونه روایت ها منظور از قیام را قیام و خروج مسلحانه میدانند. اما در مقابل این گونه روایات ، روایات معارضی هم وجود دارد مثل اینکه اگر در مقابل حاکم ظالم جنگیدید شهید محسوب میشوید. در مقابله با روایات بالا باید برای عمل به این موضوع باید به مجتهد جامع الشرائط مراجعه کرد و اگر حکم قیام داد باید او را تنها نگذاشت و این تقلید جایز و صحیح است.
به نام خدا تکلیف دیگر این است که برای ظهور آن حضرت وقت و زمان تعیین نکنند. روایات مختلفی بر این موضوع دلالت دارند. امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: ای مفضل! برای ظهور وقتی نگذار. همانا هرکس برای ظهور مهدی ما وقتی تعیین کند، خود را در علم خداوند شریک دانسته و مدعی شده است که خداوند متعال او را بر سر خویش آگاه ساخته است. از امام باقر علیه السلام پرسیدند: آیا برای امر ظهور وقتی هست ؟ فرمودند: وقت گذاران دروغ گفتند و سه بار این جمله را تکرار کردند. منظور از عدم جواز تعیین وقت ظهور این است که عدد ، سال ، ماه ، هفته یا ساعتی برای تاریخ یا زمان ظهور تعیین نشود. وگرنه بیان وقت ظهور به زبان علایم و نشانه های قبل از ظهور ایرادی ندارد. از ابوبصیر روایت شده که درباره قیام حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف سوال کردند امام صادق علیه السلام فرمودند : ای ابومحمد! ما خاندانی هستیم که وقت نمی گذاریم و پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند: وقت گذاران دروغ می گویند . همانا پیش از این امر پنج نشانه خواهد بود. آن ها عبارتند از: ندایی در ماه رمضان و خروج و حرکت سفیانی و خروج خراسانی و کشته شدن نفس زکیه و فرو رفتن در بیداء.
تکلیف دیگر مردم، کسانی است که برای ظهور آن حضرت وقت و زمان مشخص و خاصی را تعیین می‌کنند. مردم باید با مدعیان تعیین وقت ظهور را دروغگو دانسته و آن ها را به عنوان افرادی دروغگو به دیگران معرفی نمایند. " امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: هر کس را از جانب ما به تو خبر داد، از تکذیب او پرهیز نکن؛ به آن دلیل که همانا ما برای احدی وقتی را تعیین نمی‌کنیم."