eitaa logo
کمال الدین
104 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
2.6هزار ویدیو
59 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از معالم دین
ميلاد مسعود امام حسن عسكرى (ع) (هشتم ربيع الثّانى،سال 232 هجرى قمرى) شیعیان مژده كه از پرده برون یار آمد/ عسكرى پورنقى مظهر دادار آمد گشت از كان كرم گوهر پاكى ظاهر/ ز صدف آن دُر تابنده به بازار آمد شد تولد ز سلیل آن مه تابنده حق/ سامره از قدمش جنت الانهار آمد بهر مولود حسن پورنقى از دل عرش/ تهنیت باد ز خلاق، جهاندار آمد  ابومحمد، امام حسن بن على بن محمد(ع)، كه شيعيان وى را "امام حسن عسكرى(ع)" مى نامند، در روز جمعه، مصادف با هشتم ربيع الثانى سال 232 هجری قمرى، در مدينه منوّره ديده به جهان گشود. (1)  وى، امام يازدهم شيعيان و پدر ارجمند امام زمان حضرت مهدی(عج) است و نَسَب شریفش بدین گونه با هشت واسطه به امیرمومنان امام علی بن ابی طالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا(ص) می رسد: حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع). نیاکان آن حضرت همگی از طایفه خوشنام«بنی هاشم» و از نوادگان و بستگان نزدیک پیامبراکرم(ص) بودند. ائمه اطهار(ع) ادامه دهندگان راه رسالت و سیره جدشان حضرت محمد(ص) بوده و مردم به سبب ولایت و پیروی از آنان راه هدایت را پیموده و خود را از مهلکه ضلالت نجات می دهند. امام امیرمومنان(ع) در باره مقام و فضیلت امامان معصوم(ع) فرمود:  وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ.(2) یعنی: همانا، امامان(معصوم) از سوی خدا سرپرست و پشتیبان خلق و کارگزاران او بر بندگانش هستند. کسی وارد بهشت نمی گردد، مگر آن که به حقوق آنان معرفت داشته باشد و آنان را به صفتشان بشناسد و کسی داخل دوزخ(جهنم) نمی گردد، مگر آن که حقشان را منکر گردد و امامان نیز از وی روی بر تابند. امام حسن عسکری(ع) و پدران معصومش از همین بزرگان و شاخص هایی هستند که در روایت علوی(ع) بدان اشاره شده است.  نام مادرش، "حُديث" است و براى اين بانوى پرهيزكار و شايسته، نامهاى ديگرى چون "سليل"، "سوسن" و "جدّه" نيز گفته شده است. وی از بانوان اهل صلاح، تقوی و ورع بود و با انتساب به خاندان پیامبر(ص) ، شرافت مضاعفی یافت و در دامن مهر انگیز خویش وجود امام یازدهم شیعیان را پرورانید و پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) با درایت و تدبیر کم نظیری بازماندگان آن حضرت، از جمله فرزند خردسال وی، یعنی حضرت مهدی حجت بن الحسن(عج) را به مدینه بر گردانید و کفالت آنان را بر عهده گرفت.(3) به هر روی،  با تولد امام حسن عسكرى(ع) ، در مدينه منوّره شور و شعف ويژه اى در خاندان پيامبر(ص) و دوستداران اهل بيت(ع) به وجود آمد و حرم اهل بيت (ع) را غرق در شادى و شادمانى نمود.  درباره تاريخ روز تولدش، روزهاى ديگرى چون چهارم و دهم ربيع الثّانى نيز گفته شده است. وليكن قول مشهور علما و مورخان شيعه، هشتم ربیع الثانی.(4)  تولد امام حسن عسكرى(ع) در مدينه منوّره، مقارن بود با خلافت"متوكل عباسى"(دهمين خليفه سلسله عباسيان).  متوكل، كه از خلفا و حاكمان ستمگر تاريخ و از دشمنان سرسخت خاندان پيامبر(ص) بود، نسبت به عموم علويان، به ويژه "امام على النقّى (ع)" و فرزندش "امام حسن عسكرى(ع)" ، تضييقات و فشارهاى زيادى اعمال نمود و در سال 236 قمرى، آنان را از مدينه منوره به سامرا در شمال غربی عراق فراخواند و از نزديك آن بزرگواران را تحت نظر و مراقبت خويش قرار داد.(5)  سرانجام، در سال 260 قمرى، امام حسن عسكرى(ع) از سوى "معتمد عباسى" (پانزدهمين خليفه سلسله عباسيان) مسموم و پس از چند روزى بيمارى ،در هشتم ربيع الاوّل به شهادت رسيد. -------------------------- منابع: 1- الارشاد، ص 650؛ منتهى الآمال، ج 2، ص 392 2- نهج البلاغه ،خطبه 152 3- کمال الدین و تمام النعمة، ج 2 ، ص 473 4- منتهى الآمال، ج 2، ص 392؛ مسار الشيعه(از مجموعه نفيس)، ص 30 5- منتهى الآمال، ج2، ص 393
سالروز ولادت امام حسن عسگری علیه السلام مبارکباد پاکی می بارد از نگاهش ، لطف خانه دارد در دلش، سخاوت زانو زده در برابرش،  نور می تابد از جبینش، مهربانی طلوع می کند از مشرق چشمانش...  سرتا قدم همه حُسن است.   نامش حسن است و مرامش احسان ، کلامش أَحْسَن است و محبتش حسنه.   فَتَبَارَكَ اللَّـهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ  حسن خویش حسن رویش حسن بویش حسن مویش  تمام حسن پیدا شد امام عسگری آمد  چنان پیچید در صبح ازل گلبوی لبخندش  که عقل از شوق، شیدا شد امام عسگری آمد  امروز شرافت یافته است به ولادت یازدهمین پیشوای پرهیزکاران امام حسن عسکری(ع).  شادباش دوستانش این کلام نور آفرین امام باشد که فرمود: ما تَرَکَ الْحَقَّ عَزیزٌ إلاّ ذَلَّ، وَلا أخَذَ بِهِ ذَلیلٌ إلاّ عَزَّ   هيچ عزيزى حق را ترك نكرد، مگر اين كه ذليل شد و هيچ ذليلى به حق عمل نكرد مگر اين كه عزيز شد. 
هدایت شده از شبکه ادیان
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این با حرفهای که درباره اسلام و پیامبر زد، کشور اسرائیل را در شوک و بُهت فرو برد! صحبتهایی از استاد برجسته یهودی که را غافلگیر کرد! خوب گوش کنید و برای بقیه هم بفرستید! 🌐 @adyan8
در جستجوی خضر فرخ پی ع (23) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀 لزوم استاد از دیدگاه شارح لاهیجی همه عارفان و سالکان و اصل خطر گمراهی که در سر راه سالکان بدون شیخ قرار داد متذکر شده اند و مرحوم شمس الدین لاهیجی شارح گلشن راز در این باره می نویسد: ... چون حصول این معانی موقوف به مقدمات و اسباب چند است: اول آن که طلب راهنمایی کند که به ارشاد کاملی سلوک راه حق چنانچه وظیفه ارباب طریقت است، نموده باشد و به مراتب کمالات معنویه که اجمالا گفته شد، وصول یافته و آن کامل بنابر اشارت الهی اجازت نموده باشد که آن سالک، ارشاد طالبان حق بفرماید و آن کامل باز از کاملی دیگر مجاز باشد همچنین معنعن(سند متصل) تا به حضرت رسالت علیه الصلوه و السلام. راه دور است و پر آفت ای پسر راهرو را می بباید راهبر گر تو بی رهبر فرود آیی به راه گر همه شیری فرو افتی به چاه کور هرگز کی تواند رفت راست بی عصاکش کور را رفتن خطا است گر تو گوئی نیست پیری آشکار تو طلب کن در هزار اندر هزار زآنکه گر پیری نباشد در جهان نه زمین بر جای ماند و نه مکان (شرح گلشن راز ص 122) حافظ در این باره گوید: قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی (دیوان حافظ ) همو گوید: سعی نابرده در این ره به جایی نرسی مزد اگر می طلبی طاعت اوستاد ببر (دیوان حافظ) 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺 25 آذر 97 سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از  انجمن اهل قلم حوزویان ساروی
هدایت شده از شاخص
«حسام الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور: 🔹برجام بعد از خروج آمریکا آسیب دیده و حتی شاید به خاطر عدم پایبندی سایر کشورها بیشتر آسیب ببیند. 🔹اما هر اتفاقی بیفتد برجام توانست داغ ننگ تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد! fna.ir/bq9x52
☝️☝️😳😳😳☝️☝️ کی چنین داغی ننگی بر پیشانی ایران بود و این داغ ننگ چگونه پدید آمد آیا فراموش شده ای کاش جناب آشنا که آشنا به عوامل دخیل چنین داغ ننگی هست بیان میکرد چگونه عده ای برای پیروزی حزب و جناح خود به این ملت خیانت کردند روسای که عرضه نداشتند اطرافیان نفوذی خود را بشناسند سبب خیانت به این ملت شدند اما من عرض کنم جناب آشنا شما برای برداشتن داغ ننگ توهمی داغ ننگی بر این ملت زده اید هر اتفاقی بیافتد به نشود فراموش نکردیم که هر روز شاهد تیتر برجام آفتاب تابان بودیم در همین ایام دوست و همکار شیفته برجامی شما حاج آقا مجید گفته نباید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد میریختیم در حالی که هم ایشون در آن ایام که توهم آفتاب گونه برای برجام داشتند میگفتند چون تمام تخم مرغ ها را در یک سبد نریخته ایم ضرری ندارد بالاخره ما نمیدانیم این آقایان با این چنین خطاء فاحش در کارشناسی هنوز میتوانند به عنوان کارشناسی سخن بگویند اگر امروز شما پی برده اید تمام تخم مرغ ها را در یک سبد تقدیم گاو دیوانه ای به نام اوباما و ترامپ کرده اید پس چرا این همه اهانت به دلواپسان روا داشته اید و هنوز هم رئیس جمهور زبان دان مورد حمایت بی دریغ شما دست از اهانت بر نمی دارد هنوز مخالفان خود را نادان و نفهم میخواند همین دلیل روشنی از میزان فهم و دانایی ایشان هست خدا عاقبت این مردم را با وجود چنین مسئولین به خیر کند.
هدایت شده از شبکه ادیان
عاقبت حضرت معصومه(س) به مشهد نرسید که اویس قرنی هم به محمد (ص) نرسید ماند تا آینه ی مادر دنیا باشد حرم او حرم حضرت زهرا(س) باشد.. 🏴رحلت غریبانه شفیعه محشر، کریمه اهل بیت(ع) حضرت #فاطمه_معصومه سلام الله علیها را به دوستداران و ارادتمندان اهل بیت پیامبر علیهم السلام و مجاوران حرم حضرتش تسلیت می گوئیم. #مناسبت 🏴 @adyan8
در جستجوی خضر فرخ پی ع (24) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀 اقسام استاد سلوک الی الله تعالی علامه بحرالعلوم رحمه الله در مقام بیان تفصیلی در طریقه سلوک الی الله می فرماید: لوازم سلوک الی الله عبارتند از: اول: ترک عادت و رسوم و تعارفات دوم: عزم سوم: رفق و مدارا چهارم: وفا پنجم: ثبات و دوام ششم: مراقبه هفتم: محاسبه هشتم: مؤاخذه نهم: مسارعت دهم: ارادت یازدهم: حفظ ادب نسبت به جناب مقدس باری و رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و خلفای او (علیه السلام) داوزدهم: نیت سیزدهم: صمت چهاردهم: جوع و کم خوری پانزدهم: خلوت شانزدهم: سهر هفدهم: دوام طهارت هیجدهم: مبالغه در تضرع و ذلت و مسکنت و خاکساری در درگاه رب العزه نوزدهم: احتراز از شطحیات به قدر استطاعت بیستم: کتمان سر ✅بیست و یکم: شیخ و استاد🍀 بیست و دوم: ورد بیست و سوم: نفی خواطر بیست و چهارم: فکر بیست و پنجم: ذکر سپس ایشان در لزوم استاد و اقسام آن می نویسد: و این(استاد) بر دو گونه است: استاد خاص و استاد عام. استاد خاص آن است که بخصوصه منصوص به اشاره و هدایت است که نبی (صلی الله علیه و آله و سلم) و خلفای خاصه (علیه السلام). و استاد عام آن بود که به خصوص مأمور به هدایت نباشد ولکن داخل در عموم( فأسلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون) (43/ نحل) باشد و سالک را در هیچ حالی چاره ای نیست از استاد خاص اگر چه به وطن مقصود رسیده باشد چه آداب وطن را نیز او می آموزد و والی آن مملکت نیز اوست. و ضرورت عام در حال سلوک است، بلکه در اواخر سلوک که حصول تجلیات ذاتیه و صفاتیه شد نیز همراهی او در کار، و آنچه از ارباب سلوک در باب آداب و ارادت خدمت شیخ ذکر کرده اند مراد استاد خاص است اگرچه در عام نیز به واسطه قیام او در هدایت مقام خاص به حسب تفاوت مراتب ملاحظه ادب و ارادت لازم است و آنچه اکثر می فهمند از توقف سلوک بر شیخ آن است که طلب سلوک بی راهنمائی شیخ و استاد و متابعت او صورت نبندد. و این اگر چه چنین است ولکن مرحله دیگر نیز هست از این بالاتر، چه موافقت استاد خاص در جمیع احوال بر ترتیب مظاهر، چنانچه رمزی از آن باید، از اهم شرائط واعظم لوازم است و موافقت استاد عام نیز سیما از برای مبتدی اولی و انسب، و معرفت استاد خاص در بدو امر به طریقی است که در تحصیل ایمان اصغر گذشت و در آخر خود را شناساند(سیر و سلوک.. ص166تا 168) . در این فراز نکته بسیار ظریف و عمیقی است که طالبان حق و حقیقت را دانستن آن بسیار لازم و مغتنم است تا به بهانه ارادت به استاد عام از دائره شریعت خارج نگردند (دقت کنید) بویژه آنکه چنین امر مهمی از زبان عارفی و اصل و فقیهی کامل چون علامه بحرالعلوم رضوان الله تعالی علیه صادر شده است. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺 26 آذر 97 سید کمال الدین عمادی
در جستجوی خضر فرخ پی ع (25) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀❤️🍀🍀🍀🍀🍀 زمین خالی از استاد خاص نیست دانسته شد در راه سلوک الهی بدون پیر نمیتوان وارد خرابات شد و لزوم استاد روشن است حال جای این پرسش است که آیا چنین استاد که دست سالک بگیرد راه را بنماید وجود دارد امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در این باره می فرماید: اللهم بلی لاتخلوا الارض من قائم لله بحجه اما ظاهرا مشهورا و اما خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج الله و بیناته و کم ذا و این اولئک؟ اولئک و الله الاقلون عددا و الاعظمون عندالله قدرا یحفظ الله بهم حججه و بیناته حتی یودعوها نظراءهم و یزرعوها فی قلوب اشباههم هجم بهم العلم علی حقیقه البصیره و باشروا روح الیقین و استلانوا ما استعوره المترفون و آنسوا بما استوحش منه الجاهلون و صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقه بالمحل الاعلی اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاه الی دینه آه آه شوقا الی رویتهم(نهج البلاغه حکمت 147). آری (خداوندا) زمین هرگز از قیام کننده برای خدا با برهان روشن خالی نیست یا اینکه آشکار و شناخته شد و یا بیمناک و پنهان تا اینکه برهان خداوند باطل نشود و نشانه های آن از میان نرود. تعدادشان چقدر است و در کجایند؟ به خدا سوگند که تعدادشان اندک ولی نزد خداوند از عظمت بهره مند هستند که خداوند به وسیله آنها نشانه های خود را نگه می دارد تا به همانند خودشان بسپارند و در دل های آنها بکارند. آن ها که دانش نور حقیقت بر آنها هجوم آورد و به روح یقین راه یافته اند آنچه را خوشگذرانان بر خود ننگ و عار پنداشتند، آسان گرفته اند و آنچه را که ناآگاهان از آن وحشت داشتند، انس گرفته اند در دنیا با بدنهایی زندگی می کنند که ارواح آنها به جهان بالا پیوند خورده است. آنان جانشینان خداوند در زمین و دعوت کنندگان مردم به دین خدایند. آه آه که چقدر مشتاق دیدار آنهایم. گر تو گوئی نیست پیری آشکار - تو طلب کن هزار اندر هزار زآنکه گر پیری نباشد در جهان - نه زمین بر جای ماند نه مکان گر نباشد در زمین قطب جهان - کی تواند گشت بی قطب آسمان گر تو را درد است پیر آید پدید - قفل دردت را پدید آید کلید (شرح گلشن راز ص122) پس دانسته می‌شود که مقام پیر و استاد الهی تا کجاست که علی (علیه السلام) صاحب مقام اعظم استادی با آنکه خود به دانش آنان نیازی ندارد چگونه در شوق دیدارشان دردمندانه آه میکشد و می فرماید: آه آه شوقا الی رویتهم (نهج البلاغه حکمت 147). پس می توانی درک نمائی که چرا موسی کلیم (علیه السلام) برای دیدار خضر با آن که از او در جهت دیگر برتر بود آن قدر مشتاق بود که حاضر شد عمر درازی را برای دیدار خضر سفر نماید. زیرا دیدن اولیاء الهی و شنیدن کلام الهی از آنها برای ولی خدا شیرین است. در این وادی برتری، مانع از التذاذ روحی این ملاقات و تلمذ و تعلم نیست 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺✅🌺🌺🌺🌺🌺 27 آذر 97 سید کمال الدین عمادی
هدایت شده از  طلاب و فضلای ساروی مقیم قم
در سوگ کریمه اهلبیت (سلام الله علیها) نقل دو خاطره ای شیرین بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت. اگرچه یکی از بزرگان، در درستی تاریخ های شهرت یافته در مورد ولادت و نیز وفات (بلکه شهادت) حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) خدشه نمود، و حتی تاریخ های مذکور را، امری مجعول دانسته است (نک: شبیری زنجانی سید موسی، جرعه‌ای از دریا، ، ج۲، ص ۵۱۶) ولی قطعا اختصاص دادن روزی به گرامیداشت حادثه رحلت بلکه شهادت کریمه اهل بیت (علیهم السّلام)، اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می شود؛ و با استفاده مناسب از این فرصت طلائی، می توان بیشتر با منزلت والای این محبوبه در درگاه الهی آشنا شد، و در جهت نشر فضائل آن بزرگوار قدم برداشت. اینجانب ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت صاحب الزمان (علیه السّلام) وهمه ارادتمندان به کریمه اهلبیت (سلام الله علیها)، به ذکر خاطره ای کوتاه در این راستا بسنده می نمایم: جناب آقای انصاریان (ابو الشهید و خطیب خوش آوازه در زمان ما) می فرمود: «زمانیکه بنده بدست مبارک معلّم اخلاق، مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس طهرانی (متوفای 1345ش) معمم شدم؛ ایشان به بندهفرمود: «برخیز، همین الان به حرم مشرف شو، و با واسطه قرار دادن حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به خداوند بگو: « َلا تَسْلُبْ مِنِّي مَا أَنَا فِيهِ». توصیه این استاد فرهیخته اخلاق گویای این است که منزلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در پیشگاه خداوند بسیار بالا است؛ بدین جهت می توان با واسطه قرارد ادنش به درگاه الهی، به حاجات خویش دست یافت؛ آرزومندم خداوند به آبرومندی آن بزرگوار مارا در باقی ماندن بر زیّ زیبای روحانیت اصیل شیعه، ثابت قدم گرداند. ان شاء الله. ضمنا در بخشی از خاطرات آیت الله ری شهری، در مورد آینده نگری مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس طهرانی نسبت به حضرت امام خمینی (ره) و آینده انقلاب اسلامی، چنین می خوانیم: «فاضل ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین سید موسی موسوی (نماینده سابق ولی فقیه در استان کردستان) نقل کرد: در اواخر سال ۱۳۴۲ و یا اوایل ۱۳۴۳ شمسی و اوان تبعید حضرت امام ـ قدس سره ـ به نجف اشرف و اوج دستگیری های گسترده شاگردان و یاران اولیه ی حضرت امام… یک روز جمعه در سال مزبور جمعی از دوستان اهل معنی از جمله دو نفر از دوستان مهذّب بنده: حجج اسلام میرشمسی و معتمدی، که هر دو اهل سلوک و مقامات بالای عرفانی هستند، پس از مراسم دعا و درس اخلاق به منزل مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس تهرانی (درگذشت: ۱۳۴۵ ش) [در محلّۀ عشقعلی در قم] رفتند که بنده متأسفانه با این که مصمّم به رفتن بودم، محروم شدم. آیت الله محمدی ری شهری وقتی دوستان برگشتند گفتند: به جهت نگرانی شدیدی که از آیندۀ امام و انقلاب بود، از ایشان راجع به وضعیت آینده سؤال کردیم. ایشان با اطمینان خاصی لبخند زدند و فرمودند: نگران نباشید. خداوند منّان اراده فرموده حاج آقا روح الله سالم به ایران برگردد؛ ولی نه به این نزدیکی. این هجرت حدود پانزده سال طول می کشد و ایشان در شرایطی با عزّت به ایران برمی گردد که شاه را قبلاً بیرون رانده و خدا اراده کرده به دست ایشان ـ که از نسل حضرت فاطمه علیها السلام است ـ پس از قرن ها تشکیل حکومت اسلامی بدهد و این پرچم در دست نسل حضرت فاطمه ـ علیها السلام ـ می ماند تا تحویل صاحب اصلی اش حضرت بقیه الله ـ ارواحنا فداه ـ شود». (خاطره های آموزنده، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ ش، ص ۱۰۲ ـ ۱۰۳). (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی، روز سه شنبه 27 آذرماه 1397ش= 10 ربیع الثانی 1440ق)